21 листопада 2006, 10:02
Законопроект (реєстр. №0959) є перехідним з четвертого скликання. Ним пропонується звільнити від сплати штрафних санкцій роботодавця, який не виконав норматив робочих місць для забезпечення працевлаштування інвалідів, за умов розміщення на підприємствах та в організаціях громадських організацій інвалідів на постійній основі своїх замовлень на закупівлю товарів (робіт, послуг).
Крім того, також пропонується удосконалити порядок розподілу коштів, які надходять у вигляді штрафних санкцій, між відділеннями Фонду соціального захисту інвалідів та його центральною дирекцією, конкретизується перелік заходів, що фінансуються за рахунок цих коштів.
Відповідно до рішення Комітету та висновку Головного науково-експертного управління апарату Верховної Ради у попередньому скликанні було рекомендовано парламенту законопроект прийняти за основу з подальшим доопрацюванням та узгодженням із проектом закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо професійної і трудової реабілітації інвалідів та внесення на розгляд у другому читанні єдиного законопроекту із зазначеного питання.
Оскільки законопроект про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо професійної і трудової реабілітації інвалідів прийнято в першому читанні значно раніше, то при опрацюванні його до другого читання було певною мірою враховано положення законопроекту щодо створення робочих місць для інвалідів.
Оскільки щодо цього Закону Президент скористався правом відкладального вето, то із тексту було запропоновано виключити словосполучення "або шляхом укладання договорів на закупівлю товарів (робіт, послуг), що виготовляють підприємства, організації інвалідів, з метою їх завантаження роботою" - з огляду на те, що реалізація зазначеного положення призведе до суттєвого зменшення кількості новостворених робочих місць для працевлаштування інвалідів, як наслідок, до звуження змісту та обсягу існуючого нині права інвалідів на працевлаштування.
З метою збереження решти масиву Закону Комітет змушений був погодитися з цією пропозицією. Верховна Рада України прийняла Закон із зауваженнями Президента України, але 07.07.2005р. його знову було заветовано вже з інших підстав.
06.10.2005р. Верховною Радою України було подолано вето, Закон набрав чинності.
Отже, нині стаття 19 базового Закону (в редакції Закону від 06.10.2005р.) передбачає, що до виконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів може бути зараховано забезпечення роботою інвалідів на підприємствах, в організаціях громадських організацій інвалідів шляхом створення господарських об'єднань підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю та підприємствами, організаціями громадських організацій інвалідів з метою координації виробничої, наукової та іншої діяльності для вирішення спільних економічних та соціальних завдань.
За таких обставин Комітет вважає недоцільним подальше опрацювання цього законопроекту, його потрібно відхилити і зняти з розгляду, відповідно скасувавши рішення Верховної Ради про прийняття проекту за основу.
Водночас Комітет вважає, що варто було б накопичити практику реалізації положень статей 19 і 20, узагальнити її, а вже потім робити виважені висновки про необхідність внесення змін до законодавства.