07 липня 2006, 12:09
Відповідний проект закону (реєстр. №1002) "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом" поданий до Верховної Ради України народними депутатами В.Келестином, Р.Князевичем.
Зокрема. проект спрямований на забезпечення реалізації положень Сорока рекомендацій Групи з розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням грошей (FATF), затверджених на Берлінському засіданні Групи у червні 2003 року, Конвенції про відмивання, пошук, арешт та конфіскацію доходів, одержаних злочинним шляхом, Директиви Європейського Парламенту і Ради Європейського Союзу 2001/97/ЄС, та Директиви Ради 91/308/ЄЕС щодо запобігання використанню фінансової системи з метою відмивання грошей.
Народні депутати пропонують доповнити чинний Закон "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом" низкою положень.
Так, розширюється перелік суб’єктів первинного фінансового моніторингу за рахунок нотаріусів, адвокатів, суб’єктів підприємницької діяльності, що надають юридичні послуги, торговців нерухомістю (рієлтерів), операторів поштового зв’язку (в частині здійснення ними переказу грошей), торговців дорогоцінними металами і дорогоцінним камінням, аудиторів, аудиторських фірм, юридичних осіб, які проводять будь-які лотереї, суб’єктів підприємницької діяльності, що надають послуги з бухгалтерського обліку.
Встановлюються певні обмеження щодо повідомлення нотаріусами, адвокатами, суб'єктами підприємницької діяльності, що надають юридичні послуги, аудиторами, аудиторськими фірмами, суб'єктами підприємницької діяльності, що надають послуги з бухгалтерського обліку про свої підозри якщо відповідна інформація отримана за обставин, що є предметом їх професійної таємниці.
Виписані обов’язки суб’єктів первинного фінансового моніторингу вживати заходів обачливості стосовно клієнтів, діяльність яких свідчить про підвищений ризик проведення ними таких операцій. Це стосується політичних діячів та іноземних фінансових установ у разі встановлення і здійснення з ними відносин.
У зв’язку з розширенням переліку суб’єктів первинного фінансового моніторингу розширюється відповідно перелік суб’єктів державного фінансового моніторингу, які здійснюють функції регулювання і нагляду. Це міністерства юстиції, фінансів, транспорту та зв’язку, економіки та Державний комітет по земельних ресурсах. Суб'єктам державного фінансового моніторингу, які виконують функції регулювання і нагляду за суб'єктами первинного фінансового моніторингу, надається право співпрацювати з відповідними державними органами іноземних держав щодо обміну інформацією з питань нагляду за діяльністю суб'єктів первинного фінансового моніторингу.
Передбачається також здійснювати розподіл конфіскованих активів, одержаних внаслідок легалізації (відмивання) доходів або фінансування тероризму, згідно з яким кошти, одержані Україною відповідно до угоди про розподіл конфіскованих активів зараховуються до Державного бюджету України. Запроваджується механізм зупинення фінансових операцій, пов’язаних з легалізацією (відмиванням) доходів.