Пленарне засідання 18 лютого 2003 року

18 лютого 2003, 17:00

У ВІВТОРОК, 18 ЛЮТОГО, ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ ПРОДОВЖУВАЛА РОБОТУ В ПЛЕНАРНОМУ РЕЖИМІ.

На початку ранкового засідання присутні в залі вшанували хвилиною мовчання пам'ять загиблого 11 лютого в автокатастрофі народного депутата України другого й третього скликань ВерховноїРади Анатолія ЄРМАКА та раптово померлого 16 лютого народного депутата України другого скликання Верховної Ради В'ячеслава ТЮТІНА.

Згідно з Регламентом відбулося оголошення депутатських запитів, оприлюднення заяв і повідомлень, внесення пропозицій.

Далі йшов розгляд законопроектів за процедурою першого читання.
У двох редакціях було представлено проект Закону про розмежування земель державної і комунальної власності. Доповідали голова Державного комітету по земельних ресурсах Анатолій ДАНИЛЕНКО та народний депутат України Станіслав СТАШЕВСЬКИЙ. У ході відповідей на запитання та у виступах зазначалося, що обидва проекти певною мірою відповідають вимогам з цієї проблеми. Однак урядовий варіант, говорили промовці, грішить повторами із законодавством з місцевого самоврядування, із Земельним кодексом. Відповідно до рішення Комітету з питань аграрної політики та земельних відносин, оприлюдненого в співдоповіді голови підкомітету Володимира ЛЕЩЕНКА, пропонувалося взяти за основу депутатську редакцію. Висловлювалась думка про потребу підготувати узгоджений документ, який повніше задовольняв би вимоги правового акту прямої дії. І менше потребував би підзаконних положень, що якраз і притаманно проектові від парламенту.

Так само в двох редакціях розглядався проект Закону про вибори народних депутатів України. Від однієї з парламентських авторських груп доповідав народний депутат Микола РУДЬКОВСЬКИЙ.

Як зазначалось, позитив внесеного ним варіанту зводиться до того, що вибори пропонується проводити за пропорційною системою, яка, мовляв, якнайкраще стимулюватиме розвиток політичних партій. Це - по-перше. По-друге, визначена в проекті система виборів по 225 територіальних виборчих округах може сприяти й розвиткові місцевих партійних осередків, залучати до виборів саме регіональних політичних лідерів.

Від іншої депутатської авторської групи мав слово народний депутат України Степан ГАВРИШ. Він представив варіант, в якому пропонується проводити вибори за системою, також заснованою на пропорційній основі, але із закріпленням кожного депутата за кожним із 450 виборчих округів.
На думку авторів це більше заохочуватиме розбудову партійних осередків на місцях, а отже, посилюватиме відповідальність партій і блоків за стан справ і в регіонах, і в країні в цілому.

Зазначалось, що така в принципі система позитивно зарекомендувала себе в країнах Балтії.
У співдоповіді голови Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування Анатолія МАТВІЄНКА, у виступах приверталась увага до переваг і недоліків обох проектів.

Виходили в основному з того, щоб виборча система спряла посиленню відповідальності обранців за виявлене їм довір'я, забезпечувала відкритість і прозорість суспільних процесів, подальшу їх демократизацію.

Рішення щодо законопроектів прийматиметься в день голосування.

На цьому ранкове засідання завершилося.

НА ВЕЧІРНЬОМУ ЗАСІДАННІ У ВІВТОРОК, 18 ЛЮТОГО, ВЕРХОВНА РАДА, ПРОДОВЖУЮЧИ РОБОТУ В ПЛЕНАРНОМУ РЕЖИМІ, РОЗГЛЯДАЛА ЗАКОНОПРОЕКТИ В ПЕРШОМУ ЧИТАННІ.

По доповідях народних депутатів України Олександра ЗАДОРОЖНЬОГО та Олександра БАНДУРКИ аналізувалися дві редакції проекту Закону про Державний реєстр фізичних осіб. Нагадаємо, що це вже четверта презентація законопроектів із зазначеного питання.

Перевага віддавалася варіантові, внесеному О.БАНДУРКОЮ, як такому, що повніше охоплює всі аспекти проблеми. В ньому чіткіше визначаються принципи і засади реєстрації, уповноважені для цього органи, організації їх роботи з метою забезпечення декларованих Конституцією України прав і обов'язків осіб, які проживають в Україні. Зазначалось, що реалізація такого закону не потребуватиме істотних бюджетних затрат, оскільки відповідний порядок уже сам собою набуває прав існування в нашій країні у зв'язку з реалізацією законодавчих актів стосовно системи оподаткування, міграційних процесів тощо.

Заступник голови парламентського Комітету з питань правової політики Микола КАТЕРИНЧУК, виступаючи зі співдоповіддю, сказав, що комітетські фахівці не визначилися з питанням, який з варіантів можна прийняти в першому читанні, оскільки й до одного, й до іншого було висловлено істотні зауваження. Хоча сам М.КАТЕРИНЧУК, як він додав, вважає більш підходящим для взяття за основу варіант О.ЗАДОРОЖНЬОГО.

У перебігу обговорення домінувала думка про потребу відхилити обидва варіанти і зобов'язати профільний комітет підготувати нову редакцію законопроекту. Концептуальною основою має бути посилення його демократичних засад, зокрема щодо конфіденційності інформації про людину.

Спорідненою була тема наступної дискусії - стосовно проекту Закону про державну реєстрацію юридичних та фізичних осіб - суб'єктів підприємницької діяльності. Від парламентської авторської групи законопроект представив народний депутат України Юрій ЄХАНУРОВ.

Відзначалось, що проект спрямований на вдосконалення загальнодержавного порядку реєстрації, перереєстрації, реєстрації змін до установчих документів, реєстрації припинення права суб'єктів господарської діяльності. Характерно, що пропонується зменшення терміну держреєстрації до трьох днів, спрощується сама її процедура. Державний реєстратор зобов'язаний у день видачі свідоцтва направити повідомлення про реєстрацію юридичної особи до відповідних органів статистики, податкової служби, служби зайнятості, Пенсійного фонду, Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності.

Висловивши низку істотних зауважень, учасники обговорення сходились, однак, на тому, що такий закон потрібен. Тому рекомендувалося прийняти законопроект для підготовки до подальшого розгляду за умови його істотного доопрацювання. Таким було, власне, рішення парламентського Комітету з питань промислової політики і підприємництва, яке оприлюднив у своїй співдоповіді голова підкомітету В'ячеслав ДУБИЦЬКИЙ.

По доповіді народного депутата України Василя НАДРАГИ (від парламентської авторської групи) і співдоповіді голови парламентського Комітету у справах пенсіонерів, ветеранів та інвалідів Петра ЦИБЕНКА сесія розглянула проект Закону про джерела фінансування соціальних виплат та пов'язаних з ними адміністративних затрат.

За загальним висновком, який випливав з обговорення, такий правовий акт потрібен, оскільки може розмежувати та впорядковувати різні фінансові потоки пенсійного забезпечення, що регулюються більш як 20 законами. Зокрема, проект визначає порядок врегулювання проблем, пов'язаних із джерелами для надбавок та підвищення пенсій (держслужбовцям, працівникам прокуратури, дипломатам тощо). Пропонується також, щоб пенсії, які не перевищують пенсій за віком, виплачувалися всім громадянам, незалежно від їх місця роботи, з Пенсійного фонду. А виплати інших надбавок (відповідно до окремих законів) - із держбюджету. Це, на думку авторів, підвищить рівень соціальної справедливості. Найістотнішим із недоліків, про які йшлося, була відсутність фінансово-економічного прогнозування реалізації такого законодавчого акту. Отже, законопроект було сприйнято неоднозначно. Деякі промовці вважали його явно лобістським. Доля документа вирішуватиметься в день голосування.

За скороченою процедурою було розглянуто й рекомендовано для прийняття в першому читанні законопроект щодо внесення зміни до статті 18 Закону України "Про електроенергетику". Зміни стосуються тендерних засад, порядок яких узгоджується з відповідними європейськими нормами і, отже, сприятиме входженню України до Світового організації торгівлі. Доповідав державний секретар Міністерства палива та енергетики Юрій ЯЩЕНКО.

У пакеті з попереднім було проаналізувано й внесено депутатською авторською групою законопроект щодо змін до Закону України "Про електроенергетику" стосовно розподілу коштів оптового ринку електричної енергії. Доповідала член парламентського Комітету з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки Алла AЛЕКСАНДРОВСЬКА. Рішення цього Комітету, яке оприлюднив голова підкомітету Володимир БРОННИКОВ, - рекомендувати обидва законопроекти для прийняття в першому читанні. Звичайно ж, з врахуванням висловлених пропозицій і зауважень.

РОБОТУ В ПЛЕНАРНОМУ РЕЖИМІ СЕСІЯ ПРОДОВЖУЄ 19 ЛЮТОГО, В СЕРЕДУ.
На раковому закритому засіданні Верховна Рада розглядає питання про виконання посадовими особами та працівниками правоохоронних органів вимог Конституції України та Закону України "Про статус народного депутата України" щодо забезпечення умов для здійснення народними депутатами України своїх повноважень.

З 15-Ї ГОДИНИ ЦЬОГО ДНЯ В СЕСІЙНОМУ ЗАЛІ ПРОХОДИТИМУТЬ ПАРЛАМЕНТСЬКІ СЛУХАННЯ НА ТЕМУ: "ПІДТОПЛЕННЯ ЗЕМЕЛЬ В УКРАЇНІ: ПРОБЛЕМИ ТА ШЛЯХИ ПОДОЛАННЯ".