Голова Комітету з питань економічного розвитку Дмитро Наталуха розповідає про концепцію бронювання

Прес-служба Апарату Верховної Ради України
02 лютого 2024, 15:43

 

«Довкола пропонованої концепції бронювання шляхом сплати збільшеного фіксованого військового збору за працівника останні кілька днів розгорілось багато дискусій. Є справедливі зауваження і пропозиції, а є відверта брехня і маніпуляція.

Нижче - чотири найбільш поширених аргументи проти і контраргументи за цю модель. Отже:

1. Бронювання породжує «війну для бідних», бо не у всіх є гроші, щоб його оплатити.

На жаль, цим наративом дуже легко викликати емоцію і наводити його як аргумент проти, але він не пропонує вирішення жодного питання, лише популізм і подальше розшарування суспільства.

Ми всі зацікавлені в перемозі, яку наблизить оптимальний баланс фронту і тилу. Тому і потрібно запропонувати інструменти, які збалансують сили оборони і їх матеріально-фінансове забезпечення, при цьому - не зірвавши мобілізацію.

Ця модель, насправді, пропонує вдосконалення системи мобілізації всіх ресурсів - як людських, так і матеріально-фінансових, та адаптування цієї мобілізації на сучасний лад.

2. Корупційні ризики, які виникають у звʼязку з тим, що ви дасте легальний спосіб «відкупитись».

Наша модель пропонує збільшити фінансову участь бізнесу в підтримці українського війська. І саме щоб уникнути корупції, як раз, і пропонуємо перенести прийняття рішення щодо списку заброньованих осіб на підприємстві з держави - на керівника. Це має стати відповідальністю власника перед колективом. Тобто, і колективу і керівництву потрібно буде знайти баланс і сформувати цей список таким чином, щоб колектив погодився увійти в цей список, бо ми говоримо про бронювання до 50% військовозобовʼязаних.

Щодо створення нової ТОВ для маніпуляцій із бронюванням кого завгодно за гроші - то тут нагадаю, що на 5 заброньованих треба 5 незаброньованих, бо, знов таки, - ліміт 50% від військовозобовʼязаних. Як ви розумієте, «ділкам» або «зайцям» буде дуже проблематично знайти охочих прикрити їх і стати для їх броні фактично «донорами», які гарантовано залишаться без броні

3. Платне бронювання призведе до інфляції.

Насправді, інфляційні ризики зменшаться.

По-перше, збільшення військового збору за заброньовану особу - це добровільний податок і держава отримує ті кошти, які не критичні для бізнесу, а значить можуть піти як на заощадження, так і на вивід капіталу, тобто, кошти, які б не факт, що працювали в українській економіці.

По друге, замість того щоб бізнес тримав такі кошти на рахунках, чи конвертував у валюту, держава компенсуємо державний дефіцит, який, як ви розумієте, і є основним джерелом інфляції.

4. Бронювання - лише в інтересах цивільних.

Ця ідея - набагато ширша за бронювання, але журналісти чомусь про це не сказали.

Збільшення фінансування підприємцями армії у нашій пропозиції передбачає не тільки покриття грошового забезпечення військовим. Ця модель дозволить закласти фундамент ще і Політики майбутнього військових у суспільстві, як основу для діючої і наступної еліти нашої держави, за рахунок розширеної участі підприємців у фінансуванні війська і акумульованих сум.

Пропонована модель навіть після мобілізації здатна підтримувати фінансування матеріальних благ для військових і їх родин, але крім цього, ми би говорили, наприклад, і про трудові гарантії - у вигляді гарантованого працевлаштування військових у державних установах всіх рівнів.

Зараз всі ці пропозиції на етапі обговорення і узгодження.»

Детальніше читайте на сайті Комітету:

https://komprompol.rada.gov.ua/news/main_news/75190.html