05 квітня 2023, 10:51
У Комітеті Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів відбулися слухання на тему: «Соціальний захист, надання окремих статусів Захисникам/Захисницям України та членам їх сімей». У заході взяли участь народні депутати України, представники Офісу Президента України, центральних органів виконавчої влади, Уповноваженого Верховної Ради з питань прав людини, наукових установ, громадських організацій, міжнародних установ та засобів масової інформації, Захисники і Захисниці України.
Відкриваючи захід, голова підкомітету з питань соціального захисту прав ветеранів Анатолій Остапенко зазначив, що збройна агресія росії проти України потребує від органів державної влади належного реагування, в тому числі у сфері формування і реалізації ветеранської політики.
Під час засідання слухань у Комітеті одним з перших було порушено питання забезпечення процедури надання статусів учасникам бойових дій. За словами Державного секретаря Міністерства оборони України Костянтина Ващенка, наразі в Україні створено і функціонують 21 комісія, які приймають рішення про надання статусу учасника бойових дій. «З 1 грудня комісії почали активно працювати, і сьогодні у нас вже понад 9 тисяч осіб отримали статус учасника бойових дій. Це з тих, які, власне кажучи, беруть участь у відсічі широкомасштабної агресії Російської Федерації. Загалом по лінії Міністерства оборони на сьогодні ми маємо понад 326 тисяч учасників бойових дій, - зазначив пан Ващенко. - Відбулося вже декілька нарад із головами комісій для того, щоб унеможливити різні стандарти, різні підходи у процедурі надання статусів і максимально знизити кількість скарг. Ми уважно аналізуємо і реагуємо на кожну скаргу щодо неналежної роботи, зайвої бюрократії».
Варто зазначити, що в березні 2023 року у Верховній Раді України було зареєстровано проект Закону про внесення змін до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» щодо спрощення процедури присвоєння статусу ветерана за реєстр. №9141, який пропонує надати право, зокрема, комісіям за заявою військовослужбовця або його представника витребовувати у відповідальних органів або осіб необхідні документи, що є підставою для надання статусу. «Він тільки-тільки зареєстрований, але його основна мета - зменшити бюрократизацію процесу, зробити державні органи більш відкритими до військовослужбовців і ветеранів. Ця тема буде актуальна зовсім скоро, коли почнуть демобілізовуватися військові», - впевнена представниця ГО «Юридична сотня» Вікторія Олійник.
Заступник голови правління Пенсійного фонду України Ірина Ковпашко в свою чергу наголосила на проведенні індексації військових пенсій як в 2022 році, так і в березні 2023 року. «Ми проіндексували понад 553 тисячі пенсій, середній розмір підвищення військової пенсії склав на рівні 1200 гривень. Після індексації з 1 березня середній розмір пенсійної вплати військових пенсіонерів склав понад 10575 гривень, - наголосила пані Ковпашко. - Також з 1 січня цього року встановлено щомісячні грошові виплати деяким категоріям осіб. Насамперед я кажу про тих громадян, яким присвоєно звання Герой України з врученням ордена «Золота Зірка», осіб, яких після 2014 року нагороджено орденом Богдана Хмельницького трьох ступенів, «За мужність» трьох ступенів або княгині Ольги трьох ступенів. Відповідна постанова Кабінету Міністрів, яка регулює порядок призначення таких виплат, ухвалена в лютому місяці».
Обговорюючи нові нормативно-правові акти держави, в Міністерстві оброни України звернули увагу на державницькі рішення щодо скасування військового збору для військовослужбовців (ставка військового збору становить 1,5 % від нарахованої заробітної плати) та внесення змін до порядку виплати 15 мільйонів гривень родинам загиблих військових. «Нещодавно цей порядок зазнав змін, тепер виплата відбувається одразу в розмірі 3 мільйони і далі рівними частинами впродовж 40 місяців», - зауважив Державний секретар Міністерства.
В свою чергу директор Департаменту соціального захисту Міністерства у справах ветеранів Руслан Приходько нагадав про нещодавнє підписання Президентом України Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо визнання учасниками бойових дій та особами з інвалідністю внаслідок війни, членами сімей загиблих (померлих) Захисників та Захисниць України окремих категорій осіб, які брали безпосередню участь у здійсненні заходів, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, та інших питань», який передбачив можливість надання статусу УБД громадянам, які виступили на захист держави в перший місяць воєнного вторгнення росії, не встигнувши вступити до утворених відповідно до законів України військових об’єднань, формувань чи правоохоронних органів. Крім того, Закон визначив коло громадян, які стали особами з інвалідністю під час оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави в російсько-українській війні. На виконання цього Закону напрацьовано, за словами пана Приходька, зміни до 4 постанов Кабінету Міністрів України.
«Окремо хотілось би відмітити і проблемне питання - відсутність правових підстав для надання статусів особам з числа добровольчих формувань територіальної громади. Це питання наразі дуже гостро постає. І я думаю, що найближчим часом ми будемо шукати спільне рішення з нашими колегами з Міністерства оборони», - зауважив представник Міністерства у справах ветеранів.
Зазначалося також, що наразі Урядом напрацьовується механізм зручного отримання військовослужбовцями адміністративних послуг за принципом «єдиного вікна». «Прем'єр-міністром України визначено чітку вказівку для нашого міністерства очолити процес створення інституту ветеранського менторства, який передбачатиме створення структури спеціально підготовлених фахівців для адаптації військовослужбовців до цивільного життя», - резюмував директор Департаменту соціального захисту Міністерства у справах ветеранів Руслан Приходько.
Серед іншого учасники слухань у Комітеті обговорили питання фінансово-економічних можливостей держави та забезпечення численних пільг, передбачених законодавством у сфері соціального захисту захисників держави. «У нас є дуже значна кількість пільг і виплат, які часто ресурсно не забезпечені, або не забезпечені з точки зору інфраструктури. Держава пообіцяла щось надавати, але не надає. І це створює значну соціальну напругу і невиправдані очікування з боку ветеранів», - зазначила у своєму виступі перший заступник Міністра соціальної політики Дарина Марчак. Наразі Міністерство напрацьовує нову концепцію пільг, яка буде презентована до обговорення. Водночас учасники заходу звернули увагу на те, що питання надання пільг військовослужбовцям є вкрай чутливим. А отже рішення стосовно цього питання мають бути поміркованими та зваженими.
За словами представників Уряду напрацьовуються також комплексні пропозиції щодо забезпечення державним захистом військовослужбовців після демобілізації, відповідно до їх потреб, зокрема, стосовно: забезпечення демобілізованих військовослужбовців житлом, медичними послугами, протезуванням, послугами з реабілітації, роботою, грошовими виплатами та пенсією; сприяння економічній незалежності громадян, які отримали інвалідність внаслідок війни; терапії ПТСР; соціальної реабілітації військовослужбовців; впорядкування соціального захисту та категорій громадян, які прирівнюються до ветеранів війни; соціального захисту родин військових, зокрема, на рівні громад.
«У нас вже є, серед іншого, бачення системи соціального супроводу військових ветеранів та їхніх сімей. У центрах комплектування мають знаходитися соціальні працівники, які мають супроводжувати родини військовослужбовців, відповідати на їхні потреби, запити. Також ми вважаємо, що дуже важливим є наявність патронатної служби у військовому підрозділі. На сьогодні ми реалізовуємо пілотний проект в трьох батальйонах Збройних Сил України, в межах яких такі патронатні служби мають надавати соціальні послуги і самим військовослужбовцям і також супроводжувати родини цих військовослужбовців, полегшувати комунікацію. Третя складова - це соціальний супровід в закладах охорони здоров’я, - розповіла Дарина Марчак. - На наш погляд, нам необхідно будувати принципово нову, якісну систему підтримки ветеранів».
На думку голова підкомітету з питань соціального захисту і реабілітації осіб з інвалідністю та регулювання діяльності їхніх підприємств і громадських об’єднань Комітету Сергія Гривка реалізація державної політики соціального захисту військовослужбовців має супроводжуватися ефективною комунікацією. «Багато військових насправді не знають, які можна отримати інструменти соціального захисту. Потрібна спільна робота Міністерства оборони, безпосередньо Генерального штабу для того, щоб забезпечити інформаційну політику разом з Міністерством соціальної політики, Міністерством ветеранів», - звернув увагу на важливість якісної інформаційної політики держави щодо соціального захисту військовослужбовців Сергій Гривко. Щодо важливості зрозумілої комунікації також висловилася представниця ГО «Юридична сотня» Вікторія Олійник. «Одна з точкових проблем - це те, що командири військових частин повідомляють військовослужбовцям, що подавати документи на оформлення статусу можна буде тільки після звільнення, а військові розуміють, що вони уже мають право на це, вони вже мають право на пільги, але скористатися ними не можуть. Це питання також до комунікації. Адже з 1 грудня офіційно комісії почали прийом документів, відповідно до оновлених порядків», - зауважила пані Олійник.
На завершення голова підкомітету з питань соціального захисту прав ветеранів Анатолій Остапенко висловив низку рекомендацій Уряду, зокрема: напрацювати конкретні пропозиції розвитку ветеранського підприємництва в Україні; прискорити запровадження реєстру зниклих безвісти; визначити потреби ветеранів у наданні підтримки/допомоги; сформувати перелік документів, які можуть підтвердити факт участі військовослужбовців у обороні держави; спростити порядок оформлення та отримання необхідних довідок для оформлення статусу учасника бойових дій та забезпечити можливість комісіям, які займаються наданням статусу учасника бойових дій, витребовувати необхідні документи самостійно; забезпечити гідне та публічне вшанування пам’яті захисників України. Також пан Остапенко запропонував повернутися до розгляду та доопрацювання проекту Закону про Захисників / Захисниць України та членів їх сімей за реєстр. №4389.
Рекомендації Комітету за підсумками слухань будуть доопрацьовані та затверджені відповідним рішенням. Рішення Комітету буде розміщено за посиланням: https://komspip.rada.gov.ua/documents/sluhannja/recommend-kom/
Зі стенограмою слухань у Комітеті можна ознайомитися, перейшовши за посиланням: https://komspip.rada.gov.ua/news/diyal_kom/stenogr/75886.html