13 грудня 2022, 12:30
Комітет Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів обговорив у форматі публічних консультацій важливе питання соціальної сфери – можливість, реалізація та нагальність у запровадженні в Україні накопичувальної системи пенсійного забезпечення.
«Комітет регулярно відкрито та широко обговорює соціально-важливі питання з усіма гілками влади різних рівнів, науковцями, громадянським суспільством. Цей діалог відбувається в різних форматах – круглі столі, комітетські слухання, тощо. Водночас ми прагнемо розширювати можливості забезпечення доступності влади для ведення конструктивного та ефективного діалогу громади та держави. Особливо щодо законопроектів, які стосуються або можуть стосуватися кожного громадянина держави. Процес участі у державних процесах потрібно «демонополізувати», – впевнена Голова Комітету Галина Третьякова.
Активне залучення громадян до процесу ухвалення владних рішень є однією з ознак країн розвиненої демократії. Європейський досвід свідчить, що розширення участі громадянського суспільства до підготовки проектів тих чи інших владних рішень сприяють підвищенню ефективності таких рішень та мають вищий рівень оцінки з боку громадськості, адже вони приймаються з урахуванням їх думки. Варто також зазначити, що стаття 38 Конституції України гарантує право участі громадян в управлінні державними справами, ухвалено низку законодавчих актів, що врегульовують це питання на практиці.
Нагадаємо, що на розгляді Верховної Ради України знаходиться проект Закону про публічні консультації за реєстр. № 4254.
Питання функціонування накопичувальної системи пенсійного забезпечення вже давно знаходиться на порядку денному парламенту. З початку анонсування пенсійної реформи минуло більше 18 років. Однак зрушень в цьому питанні не відбулося.
Дослідницька служба Верховної Ради України зауважує, що зволікання із запровадженням пенсійного страхування, що базується на засадах накопичення та інвестування обов’язкових пенсійних внесків, має негативні наслідки для економіки України та добробуту кожного громадянина. Передбачена законодавством вимога щодо запровадження другого рівня пенсійної системи залежно від відсутності дефіциту пенсійного фонду означає його відтермінування на невизначений строк. Відтермінування заходів, передбачених реформою пенсійної системи, може стати передумовою поглиблення розриву між поколіннями на десятиліття та ставить під сумнів справедливість пенсійної системи.
«Питання викликає крайню стурбованість, адже солідарна система загальнообов’язкового державного пенсійного страхування вже давно не може гарантувати людині в поважному віці належного фінансового забезпечення, – зазначила Голова Комітету Галина Третьякова. – Якщо нарешті на законодавчому рівні не врегулювати дане питання, ще більша частина українського суспільства опиниться на межі бідності та абсолютної бідності після завершення трудової діяльності».
Отже, сучасна пенсійна система залишається існувати фактично у одному рівні – солідарній системі. Тобто працюючі громадяни фінансують ті пенсії, які сьогодні отримують особи поважного віку.
Солідарна система загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, що базується на засадах солідарності і субсидування та здійснення виплати пенсій і надання соціальних послуг за рахунок коштів Пенсійного фонду України є збитковою та частково фінансується державою. З кожним роком відповідні витрати держави збільшуються.
Загальна сума доходів бюджету Пенсійного фонду за січень – жовтень 2022 року становить 492,9 млрд грн. З них 167,6 млрд грн коштів профінансував Державний бюджет України, що більше, ніж у відповідному періоді минулого року на 23 млрд грн, або на 116,1 %.
Унаслідок широкомасштабної збройної агресії росії проти України, що забирає життя людей переважно працездатного віку та обумовлює зовнішню міграцію, частина економічно активного населення в цивільному секторі зменшується. При цьому середня заробітна плата в Україні через вплив війни на економіку держави зменшується. Водночас частка пенсіонерів, яка припадає на одну працюючу особу, збільшується.
Чисельність пенсіонерів в Україні складає на даний час 10,7 млн. (26 % загальної чисельності населення). У період до 2050 р. питома вага людей віком 60 років і старше в загальній чисельності населення може зрости до 32%.
Показник середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» враховується для обчислення пенсії у вересні 2022 року становив 13 387 гривень. У серпні – 12 745 гривень.
Станом на 1 липня середній розмір пенсійних виплат в Україні становить 4 437 гривень. Не дивлячись на те, що середня пенсія за останні два роки значно зросла (станом на 01 січня 2020 року середня пенсія становила 3082,98 гривні), на сьогодні український пенсіонер в середньому отримує в місяць трохи більше 30% від середньої зарплати по країні.
Дослідницька служба Верховної Ради України повідомляє, що вирішити проблему забезпечення людей похилого віку достатнім рівнем життя можна наступними методами:
- значним підняттям пенсійного віку;
- збільшенням розмірів страхових внесків;
- індексацією пенсій за рахунок бюджетних коштів.
Жоден із таких методів не є прийнятним з економічного погляду та ефективним з точки зору соціального. Водночас персональна відповідальність особи за отримання прийнятного доходу після виходу на пенсію вважається в європейських державах загальновизнаним обов’язком. Про пенсії прийнято піклуватися, перш за все, безпосередньо працівникові.
Вивчивши досвід інших держав та особливості власної пенсійної системи народні депутати України вкотре пропонують запровадити накопичувальну систему пенсійного страхування.
На розгляд Верховної Ради України внесено, зокрема, проект Закону України «Про загальнообов’язкове накопичувальне пенсійне забезпечення» (реєстр. №2683, доопрацьований Комітетом 24 листопада 2021 року), який передбачає встановлення обов’язкової участі у системі накопичувального пенсійного забезпечення всіх категорій працюючих осіб до досягнення ними 55 років та обов’язкову сплату роботодавцями пенсійних внесків на користь таких найманих працівників. Цей законопроект є поштовхом у впровадженні системи пенсійних накопичень в Україні.
Проектом Закону пропонується, що розмір накопичувального внеску, який за людину сплачуватимуть роботодавці становитиме: 1 % розміру заробітної плати працівників – у перший рік запровадження другого рівня пенсійних накопичень, 1,5 % – у другий, 2 % – у третій та наступні роки. Додатково до цих коштів на індивідуальні рахунки людини будуть надходити кошти з Державного бюджету України. Внески нараховуватимуться на паритетних засадах з роботодавцями, у таких же розмірах – від 1 % до 2 %. Розмір єдиного соціального внеску, який сплачується роботодавцем, залишатиметься незмінним. Збереження коштів людини гарантуватиметься Державою.
Відеозапис заходу: https://www.youtube.com/embed/Gr-xrGJzH28
Стенограма: https://komspip.rada.gov.ua//