Комітет з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування підтримав законопроект щодо встановлення відповідальності за підробку документів, що стосуються проведення профілактичних щеплень

Інформаційне управління Апарату Верховної Ради України
07 жовтня 2021, 17:10

Комітет з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування на своєму засіданні 6 жовтня у режимі відеоконференції розглянув проект Закону «Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо встановлення відповідальності за підробку документів, що стосуються проведення профілактичних щеплень» (№ 6084).

Законопроектом пропонується доповнити Кримінальний кодекс статтею 3213, яка передбачає встановлення відповідальності за:

використання особою завідомо підроблених документів, які підтверджують проведення профілактичних щеплень проти особливо небезпечних інфекційних хвороб у вигляді штрафу від 17 тис. до 34 тис. грн або обмеження волі на строк до двох років;

внесення медичним працівником завідомо неправдивих відомостей до медичної документації щодо проведення профілактичних щеплень проти особливо небезпечних інфекційних хвороб у вигляді штрафу від 34 тис. до 68 тис. грн або позбавлення волі на строк до двох років з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк від одного до трьох років;

виготовлення з метою збуту, збут підроблених документів, які підтверджують проведення профілактичних щеплень проти особливо небезпечних інфекційних хвороб у вигляді штрафу від 85 тис. до 170 тис. грн або позбавлення волі на строк до трьох років.

Голова Комітету з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування Михайло Радуцький поінформував про основні пропозиції до законопроекту, які були напрацьовані спільно із Міністерством охорони здоров’я:

- встановлення кримінальної відповідальності: за підробку не тільки сертифікатів про вакцинацію, а й результатів ПЛР-тестування та довідок про одужання від COVID; за рекламу та пропонування продажу підробок (а не лише за використання); за придбання підробок;

- поширення відповідальності на медичних працівників за внесення неправдивих даних до електронної системи охорони здоров’я;

- посилення відповідальності за вчинення таких правопорушень повторно або за попередньою змовою;

- звільнення від кримінальної відповідальності у разі добровільної здачі підроблених документів та сприяння у розкритті такого злочину (виключно за перше таке правопорушення).

«Вважаю, що законопроект потрібно підтримати та якомога швидше прийняти, адже на сьогодні випадки підроблення документів про вакцинацію проти COVID-19 та результатів ПЛР-тестів стають все частішими, що підриває довіру у світі до нашої країни та до національної системи охорони здоров’я», — наголосив Голова Комітету.

Комітет ухвалив рішення підтримати проект Закону і пропонує Комітету з питань правоохоронної діяльності, який є головним з його підготовки, рекомендувати Верховній Раді за результатами розгляду у першому читанні прийняти його за основу з урахуванням пропозицій Комітету.

Члени Комітету також розглянули питання про виявлені Службою безпеки України у Житомирському обласному онкологічному диспансері факти продажу через аптечну мережу пацієнтам закуплених за бюджетні кошти лікарських засобів для лікування онкологічних захворювань.

Як повідомив ініціатор розгляду цього питання народний депутат Сергій Кузьміних, в Житомирському онкодиспансері СБУ задокументувала факт, що двоє лікарів продавали ліки для онкохворих пацієнтів, які були закуплені за державні кошти і мали надаватись пацієнтам безплатно.

Наразі лікарі відсторонені від роботи, триває досудове розслідування і правоохоронці встановлюють інших можливих учасників протиправної діяльності.

Михайло Радуцький заявив: «Такі ганебні дії медиків підривають довіру не лише до установи, де вони працюють, а й до всієї системи охорони здоров’я, і не можуть залишатися поза увагою органів влади».

Заслухавши представників Міністерства охорони здоров’я, СБУ, Державної служби України з лікарських засобів та контролю за наркотиками, ДП «Медичні закупівлі», Житомирської обласної державної адміністрації та обласного онкодиспансеру, Комітет ухвалив рішення:

- звернутися до правоохоронних органів з проханням провести неупереджене розслідування усіх обставин у цій справі та поінформувати про його результати Комітет, а також вжити передбачені законодавством заходи для профілактики таких правопорушень у майбутньому;

- рекомендувати голові Житомирської обласної державної адміністрації доручити Департаменту охорони здоров’я Житомирської ОДА здійснити перевірку діяльності всіх лікарень, які підпорядковані департаменту, на предмет виявлення таких правопорушень;

- звернутися до Державної аудиторської служби України з проханням провести державний фінансовий аудит діяльності Департаменту охорони здоров’я Житомирської області щодо використання державних коштів при закупівлі ліків;

- рекомендувати Національній службі здоров'я України (НСЗУ) здійснити перевірку дотримання житомирськими лікарнями вимог, встановлених порядком використання коштів програми медичних гарантій і договорами про медичне обслуговування населення;

- звернутися до голів обласних та Київської міської держадміністрацій з проханням системного розв'язання цієї проблеми (забезпечення обов’язкового інформування пацієнтів про наявні у лікарні ліки, що надаються безкоштовно);

- звернутися до МОЗ та ДП «Медичні закупівлі» з проханням забезпечити висвітлення даних про закуплені ліки, залишки препаратів у медичних закладах на офіційних вебсайтах, сторінках у соціальних мережах та офіційних каналах і месенджерах, з метою доступності такої інформації для громадськості.