Законодавче врегулювання форм відповідальності за колабораціонізм як складової реінтеграційного процесу тимчасово окупованих територій України обговорено під час круглого столу, спільно проведеного двома парламентськими комітетами

Інформаційне управління Апарату Верховної Ради України
10 червня 2021, 14:47

 

Комітет з питань правоохоронної діяльності спільно з Комітетом з питань прав людини, деокупації та реінтеграції тимчасово окупованих територій у Донецькій, Луганській областях та Автономної Республіки Крим, міста Севастополя, національних меншин і міжнаціональних відносин 10 червня провели круглий стіл на тему: «Законодавче врегулювання форм відповідальності за колабораціонізм як складова реінтеграційного процесу тимчасово окупованих територій України: стан проблеми та шляхи вирішення».

Учасники заходу обговорили питання доцільності запровадження особливостей юридичної відповідальності за колабораціонізм у контексті реінтеграції тимчасово окупованих територій України, а також інших заходів постконфліктного обмеження прав таких осіб, з врахуванням міжнародного досвіду.

Голова Комітету з питань правоохоронної діяльності Денис Монастирський, відкриваючи засідання, зазначив, що «позиція Комітету дуже стримана щодо запровадження кримінальної відповідальності за колабораціонізм». За його словами, у чинному законодавстві вже є цілий ряд статей у Кримінальному кодексі, які можуть ефективно використовувати правоохоронні органи, а особливо після прийняття Верховною Радою Закону про так зване заочне досудове розслідування і судовий розгляд. «Справи, які роками лежали і не доходили до суду, в першу чергу, справи, які стосуються статей про державну зраду та інших воєнних злочинів, вони мають шанси опинитися в суді і стати предметом судового розгляду нарешті», - додав Голова Комітету.

Денис Монастирський також зазначив, що «інструментів для того, щоб притягти осіб, які зрадили батьківщину, які вчиняють воєнні злочини, сьогодні є достатньо. Але потрібно почути різні точки зору і позиції з цього питання».

Голова Комітету з питань прав людини, деокупації та реінтеграції тимчасово окупованих територій у Донецькій, Луганській областях та Автономної Республіки Крим, міста Севастополя, національних меншин і міжнаціональних відносин Дмитро Лубінець зазначив, що для Комітету це є одне з найбільш важливих питань у його роботі, у пошуці професійних відповідей на гострі запитання, які стоять. За його словами, «в першу чергу - це питання реінтеграції окупованих територій, які будуть методи повернення цих територій, а головне, яким чином ми будемо робити так, щоб не лякати людей, які зараз проживають на окупованих територіях, повернення цих територій і цих людей в юридичну площину нашої держави».

«Очевидно, що за співучасть у злочинах, які вчиняються окупаційною владою, безумовно потрібно притягати до відповідальності. Але, водночас, потрібно чітко визначити форми співпраці, які вважаються злочинними і за які потрібно давати характеристику «колабораціонізм» і притягати до відповідальності. Бо, це жодним чином не повинно стосуватися громадян, які в силу тих чи інших причин залишаються і проживають на цих територіях», - сказав Дмитро Лубінець.

Голова Комітету звернув увагу на те, що підняття цього питання автоматично використовується російською пропагандою, яка починає лякати мешканців окупованих територій тим, що «українська влада розробляє законопроекти, згідно з якими ви всі будете колаборантами і всі буде нести кримінальну відповідальність. Тому ця дискусія також повинна розвінчати оці тези російської пропаганди».

Дмитро Лубінець зазначив, що «цей процес потрібно зробити не заполітизованим, щоб відповідні державні заходи, які політики і депутати з різних фракцій не використовували під час обговорення, особливо таких термінів як «чистка».

Він висловив думку, що крім кримінальної відповідальності важливо визначити підстави для проведення, можливо, люстрації. «Саме головне - нам потрібно забезпечити так, щоб жоден громадянин України, який в силу різних причин, не співпрацюючи з окупаційною владою, розумів, що навіть прийняття в майбутньому відповідного законопроекту автоматично не розповсюджується на нього. Потрібно знайти цей баланс, механізм відокремлення одних від інших, які брали у цьому активну участь», - підкреслив Голова Комітету.

Дмитро Лубінець також зазначив: «ми розуміємо, що це потрібно робити, але робити виважено».

Міністр Кабінету Міністрів Олег Немчінов у своєму виступі окреслив особливості формування державної політики перехідного періоду.

Урядовець повідомив, що у плані пріоритетних дій Уряду є цілий блок питань, які з цим пов’язані. Він сказав, що «питання встановлення відповідальності за правопорушення, пов’язані з тимчасовою окупацією території України, спробою анексії частини території є нагальним питанням для нашої держави. Тому реєстрація народними депутатами законопроектів, що доповнюють Кримінальний кодекс статтями про колабораціонізм цілком відповідає запитам як суспільства, так і нашого політикуму».

За словами Олега Немчінова, міжнародні правові акти не передбачають відповідальності за колаборацію з окупаційними режимами. Таке співробітництво не завжди становить суспільну небезпеку, а відтак не всі види такого співробітництва мають бути карно кримінальними. Запровадження елементів перехідної юстиції передбачає у тому числі і визначення факту відповідальності за порушення і вчинення у зв’язку із збройним конфліктом, а також вжиття заходів щодо неповторення конфлікту серед іншого як варіант люстрації.

Міністр повідомив, що зважаючи на це, Уряд передбачив у Плані пріоритетних дій на цей рік розробку двох важливих законопроектів, перший - про державну політику перехідного періоду та процедуру перехідного періоду, а другий - про відповідальність за порушення, вчинені під час тимчасової окупації території України. це робочі назви, які ще будуть переглядатися. Основним принципом цих законопроектів є дотримання міжнародних стандартів в постконфліктному врегулюванні, невідворотність покарання за найсерйозніші злочини і звільнення від відповідальності тих, хто не вчиняв тяжких злочинів та особливо тяжких злочинів.

«Законопроекти розробляються Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України та є важливою складовою формування державної політики реінтеграції», - наголосив Олег Немічінов.

Окрему увагу учасники заходу приділили обговоренню проектів законів «Про внесення змін до Кримінального кодексу України та Кримінального процесуального кодексу України щодо кримінальної відповідальності за адміністративне, економічне, військове, політичне, військово-політичне та інше співробітництво з державою-агресором - колабораціонізм» (реєстр. №5135, доопрацьований), «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо забезпечення відповідальності осіб, які здійснювали колабораційну діяльність» (реєстр. №5143), «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо встановлення кримінальної відповідальності за колабораційну діяльність (реєстр. №5144).

У круглому столі взяли участь народні депутати, представники дипломатичних представництв іноземних держав та представництв міжнародних організацій в Україні, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, Кабінету Міністрів України, Верховного Суду, Офісу Генерального прокурора, Служби безпеки України, Державного бюро розслідувань, міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, а також правозахисних організацій, експертного і наукового співтовариства.

Захід проведено Комітетами спільно з громадською організацією «Український інститут майбутнього».