Комітети з питань антикорупційної політики і з питань екологічної політики та природокористування обговорили чотири законопроекти з екологічної тематики

Інформаційне управління Апарату Верховної Ради України
18 травня 2021, 10:22

17 травня Комітет з питань антикорупційної політики і Комітет з питань екологічної політики та природокористування провели спільне засідання у режимі відеоконференції, на якому обговорили чотири законопроекти з екологічної тематики.

Голова Комітету з питань антикорупційної політики Анастасія Радіна на початку засідання зауважила: «У антикорупційного Комітету є негативні висновки до багатьох системних законопроектів, які розглядаються екологічним Комітетом. У законопроектах, які я вважаю доцільними і важливими по суті, є недоліки регуляторного характеру, на які звертає увагу Комітет з питань антикорупційної політики і які, з нашої точки зору, підлягають виправленню».

Вона запропонувала узгодити перелік питань щодо даних законопроектів, які доцільно виправити, і шляхи їх виправлення.

У свою чергу, голова Комітету з питань екологічної політики та природокористування Олег Бондаренко сказав: «Питання відповідності антикорупційному законодавству, є одним із самих пріоритетних для нашого Комітету, оскільки ми розуміємо важливість даного законодавства для розвитку нашої країни. Тому ми намагаємося, або до першого читання, або при доопрацюванні, врахувати всі зауваження, окремо акцентуючи на зауваженнях Комітету з питань антикорупційної політики або Національного агентства з питань запобігання корупції».

Народні депутати розглянули проект Закону «Про державний екологічний контроль» (№ 3091 доопрацьований).

Один із авторів законопроекту, народний депутат Олександр Маріковський поінформував, що законопроект комплексний і розроблявся, зокрема і з метою ліквідації корупційної складової. Так, законопроект передбачає ліквідацію Державної екологічної інспекції і створення принципово нового органу, працівники якого будуть призначатися на конкурсній основі і матимуть високі заробітні плати.

Олександр Маріковський запевнив, що у доопрацьованій версії законопроекту враховані всі зауваження НАЗК і Комітету з питань антикорупційної політики, надані до попередньої версії проекту.

Заступник Міністра захисту довкілля та природних ресурсів України Роман Шахматенко поінформував про зауваження, які автори готові врахувати під час підготовки проекту до другого читання. Зокрема, додатково регламентувати проведення рейдових перевірок, усунути дискреційні повноваження контролюючого органу і оціночні вирази.

Водночас, члени Комітету з питань антикорупційної політики висловили ряд зауважень до доопрацьованого проекту Закону.

Народний депутат Ярослав Юрчишин висловився за залучення членів антикорупційного комітету до робочих груп на стадії розробки системних законопроектів. Він також запропонував сформувати робочу групу за участю представників обох комітетів, Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів, НАЗК, громадськості і вдосконалити законопроект.

Дану пропозицію підтримали члени обох комітетів.

Голова Комітету з питань екологічної політики та природокористування доручив Олександру Маріковському сформувати робочу для доопрацювання законопроекту в частині усунення корупційних ризиків, серед яких: дискреційні повноваження при визначенні порядку проведення рейдових перевірок, оціночні судження, необхідність визначення на законодавчому рівні ступенів ризику і періодичності проведення планових заходів, питання доступу до приміщень фізичних осіб.

Учасники засідання розглянули проект Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення законодавства у сфері мисливського господарства та полювання та запобігання незаконному полюванню» (№ 3200), який врегульовує питання дозволів на полювання.

Згідно з висновком Комітету з питань антикорупційної політики, законопроект містить корупційні ризики, оскільки пропонує передати питання встановлення лімітів на полювання на рівень органів місцевого самоврядування. Також корупційні ризики Комітет вбачає у встановленні граничних норм добування, виходячи з однієї людини на один день.

Олег Бондаренко поінформував, що дані зауваження враховані основним Комітетом шляхом затвердження пропозицій змін, які мають бути внесені під час підготовки законопроекту до другого читання.

Водночас, у членів Комітету з питань антикорупційної політики виникло питання щодо прозорості розподілу коштів, які надходять як плата за користування угіддями. Комітет планує напрацювати і надати свої пропозиції щодо його врегулювання.

Народні депутати розглянули проект Закону «Про запобігання, зменшення та контроль забруднення, що виникає в результаті промислової діяльності» (№ 4167 доопрацьований).

Анастасія Радіна нагадала, що до першої версії законопроекту були зауваження, щодо невстановлення чітких підстав для відмови у наданні відступу від граничної норми викидів. У доопрацьованому законопроекті методика оцінки ризиків, пов’язаних із необхідністю встановлення відступу або, відповідно, відсутністю такої необхідності, передається на рівень підзаконних актів, що на думку голови Комітету, не вирішує питання дискреції.

Водночас, Олег Бондаренко повідомив, що у доопрацьованій редакції враховані всі зауваження НАЗК, окрім використання оціночних конструкцій «настільки значним» і «грубо порушив». За його словами, дані вирази планується прибрати під час підготовки проекту до другого читання.

Заступник Міністра захисту довкілля та природних ресурсів Руслан Стрілець також висловив готовність доопрацювати законопроект при підготовці до другого читання в частині визначення чітких підстав для перегляду та анулювання умов інтегрованого дозволу.

Члени комітетів домовились, що конкретні пропозиції буде сформульовано ще до винесення законопроекту в сесійний зал для розгляду у першому читанні.

Також на засіданні розглядався проект Закону «Про території Смарагдової мережі» (№ 4461) – комплексний законопроект про Смарагдову мережу і режим охорони цих територій.

На думку Комітету з питань антикорупційної політики, корупційні ризики даного законопроекту пов’язані з наявністю нечітких формулювань і оціночних виразів, відсутністю алгоритму дії для посадових осіб уповноваженого центрального органу, відсутністю визначення на рівні закону критеріїв негативного впливу, відсутністю переліку видів діяльності стосовно яких необхідно здійснювати оцінку впливу на території Смарагдової мережі і механізму відбору осіб, які здійснюють підготовку звіту з оцінки впливу на території мережі.

Народний депутат Юлія Овчинникова повідомила, що Комітет з питань екологічної політики та природокористування напрацював рішення, у якому враховано всі зауваження і, планується, що вони будуть внесені у проект під час підготовки до другого читання.

Під час обговорення народні депутати наголошували на важливості законопроекту і, водночас, висловлювали до нього зауваження.

Підсумовуючи дискусію, Анастасія Радіна зауважила, оскільки члени Комітету з питань антикорупційної політики не змогли ознайомитися із рішенням Комітету з питань екологічної політики та природокористування стосовно пропозицій, які пропонується врахувати при підготовці законопроекту до другого читання, то ніяке спільне рішення не напрацьовано.