08 квітня 2021, 16:50
Як зазначалося під час засідання, співпраця України та ЄС у цій сфері має допомогти Україні інтегруватися у внутрішній ринок таких послуг в ЄС. Однак, щоб досягти цього, за Угодою про асоціацію, Україна має спершу привести своє законодавство у сфері телекомунікаційних, поштових та кур'єрських послуг у відповідність із правом Європейського Союзу. Якщо це буде успішно реалізовано, - Україна зможе отримати взаємний «режим внутрішнього ринку» для поштових послуг.
Режим внутрішнього ринку - це відсутність будь-яких обмежень свободи заснування юридичних осіб ЄС або України на території будь-якої з них, — йдеться в аналітичному звіті (https://www.civic-synergy.org.ua/analytics/integratsiya-u-ramkah-asotsiatsiyi-dynamika-vykonannya-ugody-mizh-ukrayinoyu-i-yes-3-e-vydannya /). Тобто фактично, компанії отримають право надавати свої послуги на території іншої сторони. На практиці це означає, що для поштового сектору скасують ліцензування у цій сфері, крім ліцензування універсальних послуг. Поки що українські підприємства напряму на європейському ринку не працюють. Вони підписують угоди про співпрацю з європейськими операторами, за якими кожна сторона надає поштові послуги на території своєї країни.
Ринок послуг поштового зв’язку має важливе значення, адже з урахуванням вигідного географічного розташування Україна може отримати перспективний ринок транзитера поштової логістики для країн Європейського Союзу.
На сьогодні найбільшим поштовим оператором України є «Укрпошта». Великими поштовими операторами також є «Нова пошта» та «Meest Express». «Укрпошта» є лідером з відправлення листів (90,6% ринку), а «Нова пошта» — з відправлення посилок (60-70% ринку).
Інтеграція до європейського ринку поштових послуг означає не лише доступ українських компаній до ринку ЄС, а й більш вільний доступ європейських компаній до внутрішнього ринку України, отже, зростання конкуренції на ньому для українських компаній.
Проект ЄС-ПРООН з парламентської реформи на запит Комітету з питань інтеграції України до ЄС провів аналіз виконання Україною своїх зобов’язань за Угодою у сфері телекомунікаційних, поштових та кур'єрських послуг. За даними цього аналізу, Україна у згаданій сфері на сьогодні імплементувала лише три директиви Європейського Союзу у своє законодавство. Одну з цих директив уже скасовано в ЄС. Імплементувати потрібно ще 8 актів права Євросоюзу. У Верховній Раді з цією метою зареєстровано такі проекти законів:
№4066, «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектру та надання послуг поштового зв’язку України» від 07.09.2020 року.
№4353, «Про поштовий зв’язок» від 10.11.2020 року.
№4354 «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо посилення відповідальності в галузі поштового зв’язку» від 10.11.2020 року.
У Міністерстві цифрової трансформації України переконані, що законопроект №4066, який перебуває на розгляді Верховної Ради треба розглянути якнайшвидше. Його ухвалення дасть змогу наблизити законодавство України у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектру та надання послуг поштового зв’язку до європейського та створить правове поле для важливих змін у цій сфері.