Комітет з питань фінансів, податкової та митної політики рекомендує Верховній Раді прийняти в цілому законопроект щодо захисту боржників при врегулюванні простроченої заборгованості

Інформаційне управління Апарату Верховної Ради України
25 лютого 2021, 16:30

25 лютого відбулося засідання Комітету з питань фінансів, податкової та митної політики в режимі відеоконференції.

Комітет переглянув своє рішення від 17 червня 2020 року стосовно проекту Закону «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування доходів від діяльності з організації та проведення азартних ігор та лотерей» (№ 2713-д), яким пропонувалося на основі поданих напрацювати новий законопроект і Верховній Раді прийняти його за основу.

Доопрацьований варіант проекту № 2713-д представив голова підкомітету з питань організації та оподаткування грального бізнесу Комітету з питань фінансів, податкової та митної політики Олег Марусяк.

Законопроектом, зокрема, пропонується встановити єдину ставку податку на дохід, отриманий від організації та проведення азартних ігор, випуску та проведення лотерей у розмірі 10%.

Крім податку на дохід, законопроектом передбачається, що суб’єкти господарювання, які здійснюють діяльність з організації та проведення азартних ігор, сплачуватимуть податок на прибуток за загальною ставкою 18%. При цьому нарахований суб’єктом податок на дохід від такої діяльності є різницею та зменшує фінансовий результат до оподаткування такого суб’єкта.

При здійсненні організаторами азартних ігор іншої діяльності передбачається нарахування та сплата ними податку на прибуток за базовою (основною) ставкою податку.

Поряд з тим, проектом передбачається, що великі виграші в азартні ігри та лотереї (більше восьми мінімальних заробітних плат) підлягають оподаткуванню податком на доходи фізичних осіб та військовим збором.

Також пропонується скасувати потрійну плату за ліцензії на організацію та проведення букмекерської діяльності, азартних ігор у казино, мережі інтернет та гральних автоматах. Натомість передбачається не запроваджувати нульову ставку податку на дохід.

Під час обговорення народні депутати наголошували на необхідності забезпечення доходів державного бюджету від організації та проведення азартних ігор та лотерей і, водночас, прозорості нарахування податків з метою легалізації та детінізації цієї сфери діяльності.

Комітет прийняв рішення відкликати раніше запропонований законопроект і натомість внести новий текст законопроекту №2713-д і рекомендувати Верховній Раді прийняти його за основу і в цілому.

Комітет розглянув у другому читанні проект Закону «Про внесення змін до Митного кодексу України (щодо оподаткування митними платежами товарів, що переміщуються (пересилаються) у міжнародних поштових відправленнях, міжнародних експрес-відправленнях та порядку їх декларування)» (№ 4279).

Автор законопроекту, голова підкомітету з питань митної справи Комітету з питань фінансів, податкової та митної політики Олександр Сова нагадав, що законопроектом пропонується ввести тимчасові додаткові реєстри і зобов’язати перевізників декларувати всі товари. Також пропонується неоподатковуваний мінімум підняти до 150 євро, зробивши базою для оподаткування частину митної вартості: податок сплачується з суми вартості товару, яка перевищує 150 євро.

За інформацією Олександра Сови, під час підготовки до другого читання було проведено консультації з усіма зацікавленими сторонами і напрацьовано узгоджений варіант законопроекту. Народними депутатами було подано 127 правок і ще 6 правок напрацьовано підкомітетом. Було враховано 28 правок і відхилено – 105.

Під час обговорення голова Комітету з питань фінансів, податкової та митної політики Данило Гетманцев зауважив, що було вирішено уніфікувати ставки мита і ПДВ, підвищивши поріг оподаткування з 100 до 150 євро. «Щодо контролю контрабанди, то закон спрямований на те, щоб поштових операторів перетворити на податкових агентів, які несуть на собі зобов’язання сплати цих платежів перед державою», - сказав він. Водночас, Данило Гетманцев погодився з необхідністю працювати над зниженням порогу стягнення ПДВ.

Серед учасників засідання виникла дискусія щодо процедури документальної ідентифікації осіб-отримувачів поштових відправлень з метою боротьби з контрабандою.

Комітет прийняв рішення рекомендувати Верховній Раді за результатами розгляду у другому читанні прийняти законопроект № 4279 в цілому з необхідними техніко-юридичними правками.

Також члени Комітету розглянули у другому читанні проект Закону «Про внесення змін до Податкового кодексу України (щодо оподаткування товарів, що переміщуються (пересилаються) у міжнародних поштових та експрес-відправленнях)» (№ 4278).

Олександр Сова, представляючи документ, зауважив, що законопроект стосується технічних правок, які переносять до Митного кодексу митні формальності, що були прописані у Податковому кодексі і змінює стартову базу оподаткування ПДВ з 100 до 150 євро.

По даному законопроекту було враховано 24 правки, подані народними депутатами і 43 – відхилено.

Комітет підтримав правки, якими пропонується збільшити ставку акцизного податку на тютюн і тютюнові вироби на 200%, передбачивши її введення з 1 квітня 2021 року.

Один із авторів даної пропозиції народний депутат Давид Арахамія зауважив, що загалом акциз планується збільшити на 320%, однак це пропонується робити поступово, протягом трьох років.

За його словами, недонадходження до бюджету, яке матиме місце у поточному році через збільшення акцизу менше ніж 320%, зобов’язалася перекрити одна із великих тютюнових компаній за рахунок збільшення об’ємів оподатковуваної продукції. Наявність такого листа від компанії підтвердив представник Міністерства фінансів.

Комітет підтримав редакцію законопроекту, запропоновану підкомітетом, з урахуванням обговорення та голосування на засіданні і прийняв рішення рекомендувати Верховній Раді за результатами розгляду у другому читанні законопроект №4278 прийняти в цілому з необхідними техніко-юридичними правками.

Народні депутати розглянули проект Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту боржників при врегулюванні простроченої заборгованості» (№ 4241).

Голова підкомітету з питань функціонування платіжних і інформаційних систем та запобігання легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом і один із авторів проекту Ольга Василевська-Смаглюк наголосила, що пропонований законопроект суспільно важливий і підкомітет отримав багато відгуків від громадян, які страждали від дій колекторів.

Водночас, за її словами, законопроект збалансований: «Він направлений, в першу чергу, на захист прав споживачів, однак, ми не хочемо покласти цей ринок. Ми хочемо зробити так, щоб всім було зручно і працювати, і споживати послуги».

Ольга Василевська-Смаглюк повідомила, що в ході підготовки до другого читання надійшло 379 поправок до законопроекту, із яких враховано 111.

На думку народного депутата: «У порівнянні з редакцією першого читання, рівень вимог до захисту боржника, його близьких осіб та третіх осіб суттєво зріс».

Голова підкомітету поінформувала, що під час засідань робочих груп представниками НАЗК, НБУ та бізнесу було сформовано ще 24 пропозиції до законопроекту, які пропонується оформити як комітетські правки. Вони, зокрема, спрямовані на усунення виявлених корупційних ризиків; нерозповсюдження дії обмежень, встановлених законопроектом для врегулювання прострочених заборгованостей, на дії, які вчиняються Фондом гарантування вкладів фізичних осіб; поширення передбачених законопроектом гарантій захисту на третіх осіб, які надали згоду на взаємодію.

Також комітетськими правками пропонується передбачити, що при укладенні договору споживач має бути попереджений про кримінальну відповідальність, якщо він без згоди третьої особи надає її дані. Окрім того, у разі врегулювання простроченої заборгованості, обробка персональних даних третьої особи негайно припиняється, якщо при першому контакті вона забороняє використовувати свої персональні дані.

Згідно із затвердженими Комітетом правками, колектори мають право дзвонити боржнику не більше двох разів на день із автодозвоном протягом 30 хвилин, тільки з 9.00 до 19.00 у робочі дні.

Комітет прийняв рішення рекомендувати Верховній Раді прийняти проект Закону №4241 у другому читанні та в цілому із врахуванням пропозицій Комітету і техніко-юридичним доопрацюванням.