У Верховній Раді розроблятимуть модель оцінки ефективності застосування законодавства

Інформаційне управління Апарату Верховної Ради України
29 травня 2020, 16:30

Під головуванням Першого заступника Голови Верховної Ради України Руслана Стефанчука 29 травня відбулись експертні обговорення рекомендацій щодо проведення оцінки ефективності застосування законодавства.

Відкриваючи захід, перший віце-спікер зауважив: «Колись стародавні римляни говорили Errare humanum est (Людині властиво помилятися) і, безперечно, помилки робить будь-хто. Тому задача, яку ми маємо перед собою поставити – це виробити ефективний механізм виявлення цих помилок і, що найбільш важливо, ефективний механізм їх усунення».

Олександр Баранюк, експерт з парламентського контролю Офісу парламентської реформи представив методологічні підходи до здійснення оцінки ефективності застосування законодавства. У презентації експерта йшлося про передумови та правові й організаційні основи для впровадження оцінки ефективності застосування законодавства в Україні. Олександр Баранюк навів моделі парламентів таких країн, як Бельгія, Естонія, Італія, Німеччина, Швеція та Шотландія. Фактично, за словами експерта, існує 3 основні моделі здійснення оцінки ефективності застосування законодавства і Верховна Рада України має обрати та адаптувати найбільш прийнятну для України модель.

Наприкінці виступу Олександр Баранюк представив ключові рекомендації для успішного впровадження оцінки ефективності застосування законодавства в Україні, розроблені експертами та експертками Офісу парламентської реформи.

Співдоповідачкою виступила Ліля Олексюк, експертка Програми розвитку ООН в Україні, яка розповіла про досвід співпраці з Комітетом з питань цифрової трансформації, який наразі залучений до «пілотування» рекомендацій для здійснення оцінки ефективності застосування положень Закону України “Про основні засади забезпечення кібербезпеки України”.

Павло Фролов, Голова підкомітету з питань Регламенту Верховної Ради України Комітету з питань Регламенту, депутатської етики та організації роботи Верховної Ради України, визнав, що, на жаль, в Україні наразі відсутній належний інституційний механізм здійснення оцінки ефективності застосування законодавства. Він відзначив, що виваженого аналізу потребують переваги та недоліки різних моделей, які використовуються парламентами інших країн, адже як сильні, так і слабкі сторони є і у моделі, коли функції оцінки покладено на Уряд, так і коли оцінкою займатимуться у парламенті чи комітетах. Він запевнив, що готовий підтримати напрацювання відповідної моделі для України з метою її впровадження у Верховній Раді.

Тетяна Ковтун, заступник Державного секретаря Кабінету Міністрів України зазначила, що на її думку вже можна здійснювати оцінку ефективності застосування законодавства, користуючись наявними інструментами і уряд відкритий до цієї роботи та готовий до співпраці із розробки відповідного механізму.

Перший заступник Голови Верховної Ради України Руслан Стефанчук запропонував за результатами обговорень рекомендувати Комітету з питань Регламенту, депутатської етики та організації роботи Верховної Ради України, Голові підкомітету з питань регламенту Павлу Фролову та заступнику Керівника Апарату Верховної Ради України - керівнику Головного юридичного управління Михайлу Теплюку із залученням Офісу парламентської реформи напрацювати на основі представлених рекомендацій оптимальну для України модель оцінки ефективності застосування законодавства та відповідні методичні рекомендації та пропозиції щодо необхідних змін до законодавства.

Юлія Зайченко, заступниця керівника Офісу парламентської реформи зазначила, що експерти та експертки Офісу парламентської реформи та Проекту ЄС-ПРООН з парламентської реформи готові надати відповідну експертну підтримку Верховній Раді та Уряду.

Експертні обговорення організував Офіс парламентської реформи, який є ключовим компонентом проекту ЄС-ПРООН з парламентської реформи. Також до дискусії долучилися народні депутати України, представники Апарату Верховної Ради України, Секретаріату Кабінету Міністрів України, Програми розвитку ПРООН та Офісу парламентської реформи.