23 грудня 2019, 17:29
У комітетських слуханнях взяли участь народні депутати з парламентських комітетів з питань національної безпеки та оборони, правоохоронної діяльності, гуманітарної та інформаційної політики, представники центральних органів державної влади, об’єднань громадян, бізнесу, неурядових організацій, провідні експерти та вчені.
Відкриваючи слухання, Заступник голови Комітету, голова підкомітету цифрової інфраструктури, електронних комунікацій та смарт-інфраструктури Олександр Федієнко, зазначив, що актуальність проведення таких слухань з проблематики забезпечення кібербезпеки викликана тим, що сьогодні кожен стикається з необхідністю користування інформаційними технологіями - від соціальних мережах Інтернету до користування банкоматами, банківськими рахунками, платіжними системами тощо. «В Україні вже багато років ведеться мова про реформи для покращення життя кожного з нас. Цифрова трансформація суспільства, проголошена одним з пріоритетів Президента України, може і повинна стати базовою умовою для такого покращення», - зазначив він.
О.Федієнко пояснив, що «цифрова трансформація - це впровадження комп’ютерних
технологій у будь-якій сфері суспільного життя. Таким чином, інформаційні та
комп’ютерні комунікаційні технології стають та вже стали технологічною базою
для здійснення діяльності на рівні держави, суспільства, у сферах енергетики,
фінансів і транспорту, великого та малого бізнесу. Саме їх запровадження
дозволяє різко підвищити ефективність будь-якої діяльності. Але поряд з великою
кількістю переваг цифролізація створює поживне середовище для реалізації загроз,
які з’являються з кожним роком. Особливе місце займає саме інформаційні комп’ютерні
технології ІКТ».
За словами представника Комітету, «кібербезпека є стратегічною комплексною проблемою для будь-якої держави, яка передусім стосується економіки країни, особливо електронної промисловості, питань розвитку інфраструктури, електронних комунікацій, технологій кіберзахисту державних інформаційних ресурсів, об’єктів критичних інформаційних інфраструктур, визначення заходів боротьби з кіберзлочинністю та кібертероризмом тощо.
Кібербезпека країни складається з трьох складових: це- кібербезпека
держави, бізнесу і кожного громадянина цієї країни».
О.Федієнко також поінформував про прогнози експертів на 2020 рік. За його словами, все більше кіберзлочинців використовують штучний інтелект для масштабування своїх атак. «Особливо важливо те, що традиційні антивірусні рішення не працюють, тобто шкідливе навантаження може вільно спричинити хаос у цифрових системах.
Наступного року ми побачимо нові спроби злочинців атакувати об’єкти з відкритим кодом. Буде зростати потреба в таких процесах як фонові перевірки розробників та відкриті джерела розробників. На даний час середовище з відкритим кодом повністю базується на довірі. Організації як правило не верифікують попередні проекти репутацію розробників», - додав він.
О.Федієнко висловився за необхідність проведення комплексного перегляду
всього законодавства щодо питань інформаційної безпеки з метою створення системи
узгодження та гармонізації у законах питань, які не суперечили б один одному та
не залишили б білих плям. «Неможливо здійснювати масштабні та системні захисти
у будь-якій сфері без знання її стану, без знання статистичних відповідних
процесів. Тому в державі необхідно побудувати всеосяжну систему регулярної
оцінки стану кібербезпеки, постійного моніторингу та спостереження кіберінцидентів
на основі надійних даних», - наголосив він.
Під час слухань було проаналізовано та обговорено актуальні питання розвитку кібербезпеки та кіберзахисту України, у тому числі у сфері критичної інфраструктури, які мають суспільний інтерес та потребують законодавчого врегулювання; узагальнено пропозиції із вдосконалення національної політики із зазначеного питання, уточнено пріоритети та механізми реалізації цієї політики.
За результатами виступів та обговорення Комітет підготує відповідні рекомендації Верховній Раді України, Кабінету Міністрів, органам державної влади із здійснення заходів правового інформаційно-роз’яснювального, організаційного та технологічного характеру із активізації вдосконалення національного законодавств з кібербезпеки та кіберзахисту в Україні, у тому числі у сфері критичної інфраструктури.