Комітет з питань антикорупційної політики рекомендує підтримати у першому читанні проект закону щодо запобігання і протидії політичній корупції

Інформаційне управління Апарату Верховної Ради України
29 листопада 2019, 19:07

Комітет з питань антикорупційної політики розглянув проект Закону «Про внесення змін до деяких законів України щодо запобігання і протидії політичній корупції» (№ 2336).

Законопроектом вносяться ряд змін до Закону «Про політичні партії в Україні» з метою, зменшення функціонального навантаження на представників партій, відповідальних за підготовку та подання фінансових звітів партій до НАЗК, підвищення ефективності здійснення НАЗК своїх контрольних повноважень у сфері фінансування політики, створення умов для впровадження ефективного незалежного зовнішнього та внутрішньопартійного контролю за фінансуванням діяльності партій та використанням ними коштів.

Зокрема, передбачена заміна «паперової» фінансової звітності партій на електронну та визначається загальна структура таких звітів.

Проектом передбачаються спрощення процедури здійснення внесків на підтримку партій. Також знімається заборона на здійснення таких внесків особами, які мають непогашений податковий борг, а також юридичним особам, бенефіціарами яких є народні депутати та депутати місцевих рад.

Законопроектом пропонується чітко визначити предмет внутрішньопартійних фінансових аудитів та незалежних зовнішніх фінансових аудитів партій. На думку авторів, це спрятиме належній верифікації фінансової звітності перед її перевіркою НАЗК.

Під час обговорення законопроекту народні депутати зазначали, що зміни, пропоновані у проекті Закону, покликані зробити фінансову звітність політичних партій легшою для аналізу, а, відповідно, для контролю над тим, як партії отримують і витрачають кошти.

Комітет дійшов висновку, що проект Закону №2336 відповідає вимогам антикорупційного законодавства і підтримав його прийняття у першому читані за основу.

Водночас, члени Комітету висловили такі пропозиції до законопроекту: не зменшувати строк перевірки звітів партій із 60 до 30 днів; залишити у Законі норму, що передбачає інформування правоохоронних органів з боку НАЗК у разі виявлення, за результатами перевірки, можливих фактів вчинення злочинів; запровадити пропорційний граничний розмір внесків фізичних і юридичних осіб на користь політичних партій по відношенню до розміру їхніх доходів; введення обов’язку для фізичних осіб інформувати партії та НАЗК про надання партіям безкоштовних послуг або товарів. Також рекомендується при підготовці проекту Закону до другого читання уточнити перелік напрямків, на які може витрачати партія кошти державної підтримки.

Народні депутати розглянули ряд проектів законів на предмет відповідності нормам антикорупційного законодавства.

Визнано такими, що відповідають вимогам антикорупційного законодавства і не містять корупційних ризиків такі проекти законів: №№ 1220, 2056, 2154, 2164, 2166 (Комітет рекомендує звернутися за висновком до Міністерства фінансів для підтвердження фінансової реалістичності даного законопроекту), 2170 (Комітет рекомендує звернутися за висновком до Міністерства фінансів щодо можливості фінансування таких витрат), 2190, 2190-1 (Комітет пропонує звернути увагу на нечіткість норми щодо встановлення факту нездійснення суб’єктом господарської діяльності), 2190-2, 2200, 2200-1, 2237 (Комітет звертає увагу на необхідність доопрацювання законопроекту при підготовці до другого читання), 2237-1, 2277, 2284, 2284-1, 2285 (Комітет надав свої зауваження та рекомендації до законопроекту та до альтернативних №№ 2285-1, 2285-2, 2285-3, 2285-4, 2285-5, 2285-6, 2285-7), 2314, 2325, 2332, 2341 (Комітет надав свої зауваження до законопроекту щодо доцільності надання медикам статусу учасника УБД), 2358, 2365, 2385, 2393 (Комітет надав зауваження щодо розподілу використання коштів у спецфонді), 2398, 2428, 2429.

Також члени Комітету визнали таким що не мітить корупційних ризиків проект постанови № 2124.

Водночас, Комітет визнав законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо скасування фінансування політичних партій з державного бюджету» (№2080) таким, що містить корупційні ризики і порушує міжнародні зобов’язання, взяті на себе Україною.

Розглянувши проект Закону «Про правонаступництво України щодо Української Народної Республіки» (№2068), народні депутати прийняли рішення, не надавати висновок щодо його відповідності антикорупційному законодавству, оскільки законопроект є політичним.

Комітет з питань антикорупційної політики затвердив графік засідань Комітету на грудень.