Комітет з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності рекомендує Верховній Раді прийняти за основу проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності за порушення виборчого законодавства

Інформаційне управління Апарату Верховної Ради України
12 лютого 2019, 10:17

 

Члени Комітету розглянули законопроект №8270 та альтернативні до нього проекти за №№8270-1, 8270-2, 8270-3 на засіданні 6 січня.

Під час розгляду зазначалося. що законопроектом №8270 передбачено внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення, Кримінального кодексу, законів України «Про вибори Президента України», «Про вибори народних депутатів України», «Про всеукраїнський референдум», «Про місцеві вибори».

Зокрема, проектом з метою розширення правопорушень та отримання правових підстав для затримання правопорушника пропонується запровадити санкції у вигляді позбавлення волі строком до 2 років за наступними статтями Кримінального кодексу:

частина перша статті 158-1 щодо незаконного використання, вкидання виборчих бюлетенів;

частина перша статті 159 щодо порушення таємниці голосування членом виборчої комісії, кандидатом, спостерігачем;

частина 1 статті 160 щодо отримання виборцем неправомірної вигоди, пов’язаною з реалізацією активного або пасивного виборчого права.

Таким чином, законопроектом уперше пропонується ввести санкцію у вигляді позбавлення волі за цими злочинами.

Проектом з метою підвищення ефективності розслідування злочинів, пов’язаних з наданням виборцям пропозиції неправомірної вигоди, непрямого підкупу виборців, фальсифікації виборчої документації (частина 1 статті 158-3 КК, частини 2, 3 статті 160 КК) пропонується посилення відповідальності шляхом збільшення санкцій у вигляді позбавлення волі до 6 років (зараз чинний Кримінальний кодекс передбачає максимальну санкцію за пропозицію виборцю неправомірної вигоди у вигляді позбавлення волі строком до 3 років).

Проектом передбачається звільнення від кримінальної відповідальності осіб, які добровільно повідомили правоохоронні органи про вчинення злочинів щодо підкупу виборців або фальсифікації виборчої документації та сприяли розслідуванню. При цьому, звільнення від кримінальної відповідальності не буде застосовуватись до організаторів підкупу виборців чи злочинної діяльності із фальсифікації виборчої документації.

Проектом пропонується ввести відповідальність за підкуп кандидата. Це запобігатиме використання негативних виборчих технологій щодо висування «технічних кандидатів» чи кандидатів-двійників, які заздалегідь не мають жодних шансів на перемогу.

Проектом також пропонується ввести меншу відповідальність за заповнення протоколу із порушенням процедури, ніж у випадку внесення до нього неправдивих відомостей.

Проектом пропонується ввести кримінальну відповідальність за здійснення передвиборної агітації, яка супроводжується наданням виборцям неправомірної вигоди. Чинний Кримінальний кодекс має прогалини у цьому питанні, встановлюючи відповідальність лише за надання неправомірної вигоди юридичним особам.

У проекті суттєво розширено розуміння неправомірної вигоди, яка може незаконно надаватися виборцям. Зокрема, до такої неправомірної вигоди включено спиртні напої та продукти харчування, які масово роздаються на виборах в Україні з метою підкупу виборців.

Змінами до Кодексу про адміністративні правопорушення пропонується суттєво підвищити розмір штрафів за порушення обмежень ведення передвиборної агітації. Такі порушення виборчого законодавства є найбільш масовими в Україні й необхідно створити умови, коли кандидатам буде вигідніше дотримуватися закону, ніж його порушувати. Зокрема, зараз штраф за порушення встановлених обмежень громадян від тридцяти до п'ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Проект передбачає підвищення штрафу до 100-200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Законопроектом пропонується скасувати кримінальну відповідальність за приховування або знищення виборцями власних виборчих бюлетенів.

Як правило, виборці вчиняють такі дії з хуліганських чи протестних мотивів, а їхні дії не становлять суспільної небезпеки. Подібні інциденти є непоодинокими і правоохоронці витрачають значні зусилля на документування порушень, які не є пріоритетними для забезпечення якості виборчого процесу. У цьому випадку достатньо обмежитися штрафом і звільнити ресурси для розслідування виборчих злочинів, які дійсно можуть впливати на результати голосування.

Документом також пропонується передбачити адміністративну відповідальність за умисне розголошення виборцем свого волевиявлення у приміщенні для голосування, що має попередити різноманітні форми контролю за волевиявленням виборця з боку третіх осіб.

Ключовим завданням законопроекту є формування належних умов для забезпечення невідворотності покарання для порушників законодавства на виборах.

Законопроектами за №8270-1, №8270-2, №8270-3 пропонується внести зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення, Кримінального кодексу, Кримінального процесуального кодексу, законів України «Про вибори Президента України», «Про вибори народних депутатів України», «Про всеукраїнський референдум», «Про місцеві вибори», «Про Національну поліцію», «Про рекламу», «Про телебачення і радіомовлення» в частині посилення відповідальності за порушення виборчого законодавства, заборони політичної реклами у засобах масової інформації, посилення процесуальних можливостей для суб’єктів виборчого процесу під час розгляду справ про адміністративні правопорушення та кримінальних проваджень, що стосуються порушень виборчого законодавства.

Проаналізувавши законопроекти, члени Комітету ухвалили рішення рекомендувати Верховній Раді проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності за порушення виборчого законодавства №8270 прийняти за основу, скоротивши строк надання поправок та пропозицій до другого читання, а проекти законів за №№8270-1, 8270-2, 8270-3 відхилити.