05 лютого 2015, 16:39
Законопроектом (реєстр. №1145) пропонується створити механізм викупу державними банками у комерційних банків проблемних заборгованостей, які виникли за кредитним договором в іноземній валюті, шляхом доповнення Закону України "Про банки та банківську діяльність" статтею 56-1 "Уступка права вимоги за договором кредитування".
Фактично пропонується здійснити правочин щодо заміни одного кредитора на нового та передачі йому права вимоги за кредитним договором в іноземній валюті з подальшою компенсаційною виплатою старому кредиторові (комерційному банку) вартості кредиту.
Члени Комітету вважають, що законодавча ініціатива буде неоднозначною за результатами реалізації, оскільки за своїми новелами документ визначає привілейоване становище окремим комерційним банкам та для збереження їх власної ліквідності фактично зобов’язує державні банки "розв’язувати" неліквідні кредитні портфелі самостійно за рахунок власних (бюджетних) коштів і на власний ризик.
Згідно з вимогами діючої статті 513 Цивільного Кодексу України правочини щодо заміни кредитора у зобов'язанні вчиняються у тій же формі, що і правочин, на підставі якого виникло зобов'язання і за яким передається новому кредиторові, тобто у формі договору. Тоді як частиною 2 законопроекту пропонується дискредиційна підстава - лише заява комерційного банку.
На думку народних депутатів, корупціогенними факторами є пропозиції частин третьої та п’ятої статті 56-1 законопроекту, які здатні створити невиправдані умови для здійснення корупційних дій, виникнення конфлікту інтересів та можливостей для зловживання повноваженнями посадовими особами державних банків.
Також критиці було піддано норму документа, відповідно до якої "якщо державний банк не має коштів для сплати компенсаційних виплат, то компенсаційні виплати можуть виплачуватися за рахунок випуску облігацій…", корупційний ризик якої, за словами учасників обговорення, полягає у створені можливостей використання посадовими особами державних банків повноважень для вибіркового застосування цієї адміністративної процедури до суб’єктів - комерційних банків з метою отримання неправомірної вигоди.
Крім того, вважають у Комітеті, доцільно було б отримати висновок Кабінету Міністрів України, Національного банку України щодо перспективності даної законодавчої ініціативи.
Комітет вважає за доцільне направити проект Закону суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.