Медичне самоврядування є ефективним управлінським механізмом, який дозволяє фахівцю працювати під контролем своїх колег професіоналів і в той же час мати певну професійну автономію. Сьогодні самоврядні організації медиків створені і успішно працюють у більшості розвинених країн світу, зокрема практично в усіх країнах ЄС. Наразі до їх складу входять 82% практикуючих лікарів Європи.

Верховною Радою України 6 червня 2024 року за результатами розгляду у першому читанні прийнято за основу проект Закону України про самоврядування в сфері охорони здоров’я в Україні р. № 10372, поданий Кабінетом Міністрів України, який пропонує впровадити в Україні медичне професійне самоврядування, що дозволить суттєво покращити надання медичної допомоги, підвищити її якість та доступність, а також захистити права пацієнтів і медиків.

Законопроект р. № 10372 було опрацьовано у Комітеті з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування до першого читання з урахуванням думок громадськості та інших стейкхолдерів щодо формування моделі самоврядування. У результаті були напрацьовані певні пропозиції, у тому числі щодо удосконалення управлінських механізмів допуску до медичної та лікарської практики.

Зокрема, з урахуванням цих пропозицій, пропонується утворення 4 медичних палат - лікарів, лікарів-стоматологів, сестер медичних/братів медичних та фармацевтів, які працюватимуть на принципах самоврядності як неприбуткові юридичні особи, незалежні у своїй діяльності від органів державної влади та місцевого самоврядування.

Ці палати в межах компетенції братимуть участь у допуску медиків до здійснення професійної діяльності та матимуть права призупинити такий дозвіл, або взагалі його відкликати, якщо медик працює несумлінно чи порушив закон. Також вони слідкуватимуть за дотриманням фахівцями стандартів лікування та професійної етики і можуть притягнути порушників до відповідальності. Виконуватимуть й багато інших важливих функції.  

Слід зазначити, що законопроектом пропонується розпочати утворення медичних палат не раніше ніж через рік після завершення воєнного стану.

Важливою новелою законопроекту р. № 10372 є введення поняття «лікарської помилки» і запровадження страхування цивільно-правової відповідальності представників медичних та фармацевтичних професій.

Крім цього на пленарному засіданні парламенту 6 червня 2024 року було прийнято за основу ще три важливі законопроекти з опрацювання яких Комітет визначено головним.

Це урядовий законопроект  р. № 10293, спрямований  на удосконалення етичних засад, яких мають дотримуватись медичні, фармацевтичні працівники та фахівці з реабілітації під час призначення та відпуску лікарських засобів, медичних виробів (виробів медичного призначення), допоміжних засобів реабілітації. Зокрема  цей законопроект передбачає встановлення чітких етичних правил взаємодії між фармацевтичними компаніями та медичними працівниками, дотримання яких унеможливлює зловживання з боку медичних працівників під час призначення пацієнтам лікарських засобів та певну відповідальність за порушення цих правил (дисциплінарну та адміністративну). Запропоновані законопроектом зміни узгоджуються зі статтею 94 Директиви Європейського Парламенту і Ради 2001/83/ЄС від 6 листопада 2001 про кодекс Співтовариства щодо лікарських засобів призначених для застосування людиною;

Також це два законопроекти, авторами яких є народні депутати України -  члени Комітету з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування:

законопроект р. № 11172, спрямований на гармонізацію вимог національного законодавства щодо маркування лікарських засобів до вимог Директиви ЄС 2001/83/ЄС, а саме введення заборони на використання у маркуванні лікарських засобів  будь-яких елементів рекламного характеру. Це дуже актуальне питання, оскільки в Україні виявляються непоодинокі випадки нанесення на ліки  некоректної рекламної інформації, що містить необґрунтовані твердження щодо переваг певного лікарського засобу, що вводить в оману споживачів та сприяє популяризації окремих суб’єктів господарської діяльності всупереч правилам чесної конкуренції. Законопроектом пропонується заборонити нанесення на упаковку лікарських засобів будь-якої інформації рекламного характеру та заборонити оптову, роздрібну торгівлю та імпорт ліків, маркування яких матиме інформацію, не що не передбачена законодавством. Ці вимоги не поширюватимуться на лікарські засоби, які закуповуються за бюджетні кошти, ввозяться на територію України як гуманітарна допомога чи для індивідуального використання;

законопроект р. № 11173, що пропонує дозволити ввозити на територію України лікарські засоби як паралельний імпорт. Він  стосуватиметься виключно лікарських засобів, які закуповуються за бюджетні кошти і не підлягають реалізації в аптеках. Можливість паралельного імпорту в Україні передбачена новим цілісним Законом «Про лікарські засоби», прийнятим у 2022 році, який вводитиметься в дію через 30 місяців після завершення воєнного стану. Досвід країн, що використовують паралельний імпорт, як інструмент доступу до більш дешевших ліків, свідчить про його позитивний вплив на бюджет закупівлі препаратів в європейських країнах. Тож, враховуючи нагальну потребу в цьому механізмі під час війни, законопроектом пропонується запровадити паралельний імпорт вже 1 січня 2025 року,  тобто раніше дати введення в дію решти положень Закону України «Про лікарські засоби».

Комітету Верховної Ради України з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування доручено доопрацювати вищезазначені законопроекти до другого читання з урахуванням положень частини першої статті 116 Регламенту.

 

Повернутись до публікацій

Версія для друку

Ще за розділом

“Ми разом - проти російської агресії”

06 грудня 2024 13:03
06 грудня 2024 12:57
06 грудня 2024 12:51
06 грудня 2024 11:49
06 грудня 2024 11:44
06 грудня 2024 11:41
05 грудня 2024 16:23
05 грудня 2024 16:15
05 грудня 2024 15:54
05 грудня 2024 15:25