Верховна Рада України 10 червня 2023р. прийняла за основу проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо уточнення положень про конкурсний відбір кандидатур на посаду судді Конституційного Суду України (реєстр. №9322).

Метою законопроекту є уточнення окремих положень про проведення конкурсного відбору кандидатур на посаду судді Конституційного Суду України.

Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення порядку відбору кандидатур на посаду судді Конституційного Суду України на конкурсних засадах» від 13.12.2022 року 2846-IX суттєво змінено процедуру конкурсного добору кандидатів на посаду судді Конституційного Суду України.

У висновку Європейської комісії «За демократію через право» (Венеційська комісія) від 16-17 грудня 2022 року, який був оприлюднений після ухвалення Верховною Радою України Закону №2846-IX, а також у листі щодо аналізу відповідності Закону №2846-IX, який був підготовлений Венеційської комісією 25 січня 2023 року, Комісія висловила свої додаткові рекомендації щодо порядку відбору кандидатур на посаду судді Конституційного Суду України.

Законопроектом передбачено внесення змін до Кодексу адміністративного судочинства України, Регламенту Верховної Ради України, законів України «Про Конституційний Суд України», «Про правовий режим воєнного стану».

На виконання рекомендацій Венеційської комісії законопроектом пропонується:

1) визначити, що Верховному Суду як суду першої інстанції підсудні справи щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб’єктів призначення суддів Конституційного Суду України у процесі конкурсного відбору кандидатів на посаду судді Конституційного Суду України, рішень, дій чи бездіяльності органів, які оцінюють кандидатів на посаду судді Конституційного Суду України у процесі конкурсного відбору кандидатів на посаду судді Конституційного Суду України;

2) збільшити до 30 днів строки для подання особами, які претендують на участь у конкурсному відборі на посаду судді Конституційного Суду України, документів;

3) надати можливість особам, яка виявили намір обійняти посаду судді Конституційного Суду України та відповідають визначеним Конституцією України вимогам, але не подали всіх необхідні документів чи подали їх із помилками та неточностями, подати або виправити відповідні документи протягом додаткового строку;

4) визначити, що у період дії воєнного стану щодо осіб, які претендують на зайняття посади судді, судді Конституційного Суду України, члена Вищої ради правосуддя, члена Вищої кваліфікаційної комісії суддів України проводиться спеціальна перевірка, а також перевірка, передбачена Законом України «Про очищення влади»;

5) передбачити, що кандидати, які отримали від Дорадчої групи експертів оцінку «не відповідає» за критерієм професійних якостей припиняють участь у конкурсі;

6) встановити, що за критеріями високих моральних якостей та визнаного рівня компетентності у сфері права кандидати отримують лише 2 оцінки - «відповідає» або «не відповідає»;

7) передбачити, що Дорадча група може провести оцінювання кандидатів за критеріями високих моральних якостей та визнаного рівня компетентності у сфері права в 1 етап;

8) встановити, що стосовно кандидатів, які отримали оцінку «відповідає» за критеріями високих моральних якостей та визнаного рівня компетентності у сфері права, Дорадча група формує загальний список всіх оцінених кандидатів;

9) пропонується встановити, що після формування такого списку стосовно всіх оцінених кандидатів, які відповідають критеріям високих моральних якостей та визнаного рівня компетентності у сфері права, Дорадча група експертів буде формувати їх рейтинговий список. Кандидати у рейтинговому списку будуть розміщуватися залежно від кількості голосів, отриманих від Дорадчої групи, від найвищого (6 голосів «за») до найменшого результату (0 голосів «за»);

10) Верховна Рада України та з’їзд суддів України, при призначенні на посаду судді Конституційного Суду України, спочатку будуть проводити голосування стосовно тих кандидатів, які отримали найвищий рейтинг. У разі набрання такими кандидатами недостатньої кількості голосів, голосування буде проводитися щодо наступних у рейтингу кандидатів, які отримали на один голос менше від Дорадчої групи експертів, до вичерпання всього списку оцінених кандидатів;

11) установити, що протягом перехідного періоду добору, Дорадча група експертів приймає рішення щонайменше чотирма голосами її членів, з яких принаймні двоє запропоновані міжнародними організаціями чи Європейською комісією «За демократію через право». Якщо у зв’язку із однаковою кількістю голосів «за» і «проти» Дорадча група експертів не може ухвалити рішення, проводиться повторне голосування. У разі однакової кількості голосів «за» і «проти» під час такого повторного голосування голоси трьох членів Дорадчої групи експертів, з яких принаймні двоє запропоновані міжнародними організаціями чи Європейською комісією «За демократію через право», є вирішальними;

12) визначити, що питання відводів/самовідводів може розглядатися не пізніше початку проведення Дорадчою групою співбесід із всіма кандидатами на посаду судді Конституційного Суду;

13) передбачити для кожного члена Дорадчої групи заступника, який міг би його замінювати у випадках відведення/самовідведення, або дострокового припинення повноважень;

14) уточнити, що у протоколах Дорадчої групи експертів має бути зазначено результати поіменного голосування всіх членів;

15) уточнити, що всі рішення Дорадчої групи експертів, включно із рішеннями щодо оцінки моральних якостей та рівня компетентності у сфері права кандидатів, мають бути вмотивовані;

16) встановити, що Дорадча група оприлюднює рішення стосовно кандидатів, які отримали оцінку «не відповідає» за критеріями високих моральних якостей або визнаного рівня компетентності у сфері права, без наведення мотивів, які слугували підставою для ухвалення такого рішення. Такі рішення із мотивуванням оприлюднюються Дорадчою групою лише на вимогу кандидата, який отримав оцінку «не відповідає»;

17) збільшити строки для призначення осіб до першого складу Дорадчої групи експертів;

18) установити, що з дня набрання чинності цим Законом усі процедури відбору кандидатур на посаду судді Конституційного Суду на конкурсних засадах, розпочаті суб’єктами призначення та не завершені станом на день набрання ним чинності, вважаються припиненими без окремого рішення суб’єктів призначення, та оголошується заново.

 

Повернутись до публікацій

Версія для друку

Ще за розділом

“Ми разом - проти російської агресії”

19 квітня 2024 17:58
18 квітня 2024 19:00
17 квітня 2024 20:15
16 квітня 2024 19:30
15 квітня 2024 17:55
12 квітня 2024 18:50
11 квітня 2024 13:15
11 квітня 2024 13:07
11 квітня 2024 12:57
11 квітня 2024 09:45