31 травня 2022 року Верховна Рада України прийняла важливі рішення для розвитку волонтерського руху в Україні та підтримки діяльності волонтерів в умовах війни.

Народні депутати України проголосували за:

-  прийняття за основу з доопрацюванням положень відповідно до ч.1 ст.116 Регламенту Верховної Ради України та зі скороченням строку підготовки до другого читання проекту Закону про внесення змін до Закону України «Про волонтерську діяльність» щодо підтримки волонтерської діяльності за реєстр. № 7363;

-  прийняття за основу зі скороченням строку підготовки до другого читання проекту Закону про внесення змін до Податкового кодексу України щодо сприяння розвитку волонтерської діяльності та діяльності неприбуткових установ та організацій в умовах збройної агресії Росії проти України за реєстр. № 7364.

В умовах збройної агресії російської федерації проти України волонтерський рух та неприбуткові організації прийняли на себе чимало викликів. Нагальним постало питання створення додаткових гарантій та можливостей для волонтерів в умовах війни.

Тож парламент об’єднався навколо вирішення актуальних потреб волонтерської діяльності в Україні.

Зокрема, проектом Закону про внесення змін до Закону України «Про волонтерську діяльність» щодо підтримки волонтерської діяльності за реєстр. № 7363 передбачено:

-     визначення додаткових напрямів волонтерської діяльності, зокрема щодо надання волонтерської допомоги для подолання наслідків військової агресії російської федерації проти України;

-     з урахуванням умов правового режиму воєнного стану поширення норм статті 6 Закону України «Про волонтерську діяльність», яка визначає розмір та порядок виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера внаслідок поранення (контузії, травми або каліцтва) на волонтерів, що здійснюють діяльність з протидії збройній агресії російської федерації на всій території України та окремих її місцевостях;

-     визначення форми державної підтримки волонтерської діяльності, зокрема через розробку та імплементацію загальнодержавних цільових програм, підтримки розвитку волонтерства та підвищення кваліфікації волонтерів;

-     запровадження норми, згідно з якою до досягнення чотирнадцятирічного віку особа може здійснювати волонтерську діяльність виключно спільно з батьками чи піклувальниками, з метою формування культури волонтерства та розвитку соціальної активності особистості;

-     обов’язкове укладення договору про провадження волонтерської діяльності у письмовій формі у разі відшкодування витрат, пов'язаних з наданням волонтерської допомоги.

Очікується, що прийняття зазначеного проекту акта дозволить створити умови для розвитку волонтерського руху в Україні, а разом зі змінами до Податкового кодексу України – уникнути надмірного податкового навантаження на волонтерів та організації, які з ними співпрацюють.

Комітет розпочинає доопрацювання законопроекту за реєстр. № 7363. «Експерти вже обмінюються думками, зокрема щодо залучення громадян у волонтерську діяльність до досягнення ними повноліття. Точаться дискусії, як має відбуватися таке волонтерство. Є ідеї, що присутність батьків та обмеженість у видах волонтерської діяльності вирішує питання залучення дітей до цього процесу. У будь-якому разі волонтерство розвиває в дитині людяність та жертовність, виховує маленьку людину, значною мірою формує її патріотичну складову. Утім питання присутності дітей у тому чи іншому громадському русі має вирішувати суспільство. Тож Комітет буде дослухатися у першу чергу до громадської думки», - зазначила Голова Комітету Галина Третьякова.

За словами очільниці Комітету, не менш активно обговорюється ідентифікація волонтерської діяльності як такої. «Є експерти, які вважають волонтерство різновидом трудової діяльності. Мовляв, це діяльність, що має підпадати під регулювання трудового законодавства. Я впевнена, що це різні речі. Це радше соціальна послуга, різновид благодійної діяльності і, якщо вже обирати, то волонтерство ближче до домашньої праці. Адже це підтримка людини людиною. Діяльність, що об’єднує людей заради цивілізаційного розвитку та людського існування взагалі, - вважає Галина Третьякова. - Ці та інші питання, що виникатимуть при доопрацюванні законопроекту, будемо вирішувати до другого читання, з обов'язковим урахуванням суспільної думки. У законодавстві мають відображатися цінності та переконання суспільства». Варто зазначити, що відповідно до чинного законодавства допомога у вигляді безоплатного виконання робіт або надання послуг особами, що здійснюється на основі сімейних, дружніх чи сусідських відносин, не є волонтерською діяльністю.

Проектом Закону про внесення змін до Податкового кодексу України щодо сприяння розвитку волонтерської діяльності та діяльності неприбуткових установ та організацій в умовах збройної агресії Росії проти України за реєстр. № 7364 пропонується внести зміни до Податкового кодексу України, зокрема:

-     виключити з оподатковуваного доходу волонтера доходи у вигляді витрат неприбуткової організації на проведення медичного огляду та вакцинації волонтера, інших лікувально-профілактичних заходів, безпосередньо пов'язаних з наданням волонтерської допомоги;

-     визначити неоподатковуваними витрати неприбуткової організації чи установи на відрядження волонтера (на проїзд, оплату вартості проживання, на харчування, оплату телефонних розмов, оформлення закордонних паспортів, дозволів на в’їзд, обов’язкове страхування, інші документально оформлені витрати);

-     визначити можливості неприбуткових організацій для надання допомоги фізичним особам, які постраждали чи можуть постраждати внаслідок збройної агресії, з урахуванням вимог податкового законодавства;

-     визначити такими, що не включаються громадськими та благодійними організаціями до розрахунку суми для реєстрації платником ПДВ, операцій з ввезення гуманітарної допомоги.

Умови повномасштабної війни вкотре продемонстрували неймовірну силу та масштаби волонтерського руху в Україні. Волонтери у співпраці з неприбутковими організаціями реалізують напрями з надання волонтерської допомоги Збройним Силам України та постраждалим внаслідок широкомасштабної військової агресії росії проти України, збирають кошти й закуповують товари для потреб фронту та цивільних, координують роботу центрів допомоги для внутрішньо переміщених осіб, здійснюють підготовку потенційних місць розміщення людей, надають психологічну допомогу для дітей та підлітків, здають кров на донорство, організовують допомогу людям похилого віку, здійснюють авто-волонтерство тощо. Саме ці напрями волонтерської діяльності є найпотужнішими в умовах війни. 

Станом на 30 травня 2022 року Національна соціальна сервісна служба України надає інформацію про 719 організацій та установ на території України, що залучають до своєї діяльності волонтерів, зокрема іноземців, для провадження волонтерської діяльності на території України.

За даними Центру демократії та верховенства права (ЦЕДЕМ), який брав участь у напрацюванні вищевказаних законопроектів та загалом працює над покращенням правового середовища для діяльності волонтерів, розквіт волонтерської діяльності в Україні припав на час Революції Гідності, анексії Криму та початку війни на Донбасі. Зростання ж готовності громадян України до участі у волонтерській діяльності, збільшення кількості організацій та установ, що залучають волонтерів, визначили необхідність у змінах до законодавства, що регулює волонтерську діяльність.

Україна безумовно переможе у війні проти російського агресора єдністю свого народу, взаємною підтримкою кожного українця в запеклій боротьбі за мирне та спокійне життя на рідній Землі.

 

 

Довідково:

Проект Закону про внесення змін до Закону України «Про волонтерську діяльність» щодо підтримки волонтерської діяльності за реєстр. № 7363 був попередньо розглянутий Комітетом Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів у якості головного.

25 травня 2022 року Комітет прийняв рішення рекомендувати парламенту включити цей законопроект до порядку денного сьомої сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання та за результатами розгляду у першому читанні прийняти його за основу з доопрацюванням положень, що не були предметом розгляду в першому читанні, відповідно до статті 116 Регламенту Верховної Ради України, та скоротити наполовину строк подання пропозицій і поправок до законопроекту під час підготовки його до другого читання.

Головним з підготовки та попереднього розгляду проекту Закону про внесення змін до Податкового кодексу України щодо сприяння розвитку волонтерської діяльності та діяльності неприбуткових установ та організацій в умовах збройної агресії Росії проти України за реєстр. № 7364 визначено Комітет Верховної Ради України з питань фінансів, податкової та митної політики.

26 травня 2022 року Комітет вирішив рекомендувати Верховній Раді України включити законопроект до порядку денного сьомої сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання та за наслідками розгляду в першому читанні, відповідно до пункту 1 частини першої статті 114 Закону України «Про Регламент Верховної Ради України», прийняти за основу з дорученням Комітету підготувати його до другого читання з урахуванням пропозицій і поправок суб’єктів права законодавчої ініціативи.

Повернутись до публікацій

Версія для друку

Ще за розділом

“Ми разом - проти російської агресії”

27 березня 2024 12:27
26 березня 2024 14:11
26 березня 2024 11:54
22 березня 2024 18:01
22 березня 2024 13:21
21 березня 2024 20:15
21 березня 2024 14:49
21 березня 2024 14:36
21 березня 2024 14:19
21 березня 2024 14:13