Верховна Рада України 24 березня 2022 року з метою більш чіткого законодавчого регулювання діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в умовах воєнного стану прийняла Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення керованості державою в умовах воєнного стану».
Зазначеним Законом вносяться зміни до законів України «Про центральні органи виконавчої влади», «Про Кабінет Міністрів України», «Про правовий режим воєнного стану», якими передбачено, зокрема, що у період дії воєнного стану сільський, селищний, міський голова територіальної громади, на території якої не ведуться бойові дії та не прийнято рішення про утворення військової адміністрації населених пунктів, виключно для здійснення заходів правового режиму воєнного стану може прийняти рішення, з обов’язковим інформуванням начальника відповідної обласної військової адміністрації протягом 24 годин щодо:
внесення змін до кількісного та персонального складу виконавчого комітету відповідної сільської, селищної, міської ради;
затвердження тимчасової структури виконавчих органів сільської, селищної, міської ради, загальної чисельності апарату ради та її виконавчих органів, утворення інших виконавчих органів ради;
наділення органів самоорганізації населення окремими власними повноваженнями органів місцевого самоврядування, а також передачі коштів, матеріально-технічних та інших ресурсів, необхідних для їх здійснення;
внесення до місцевого бюджету змін, необхідних для здійснення заходів правового режиму воєнного стану військовим командуванням або відповідною військовою адміністрацією.
Також сільський, селищний, міський голова може прийняти рішення без інформуванням начальника відповідної обласної військової адміністрації щодо:
передачі коштів з відповідного місцевого бюджету на потреби Збройних Сил України або для забезпечення заходів правового режиму воєнного стану;
управління майном, що належить до комунальної власності відповідної територіальної громади (крім питань щодо відчуження, у тому числі шляхом приватизації, комунального майна, затвердження містобудівної документації та надання комунального майна в оренду на строк більше одного року);
створення та реорганізації комунальних підприємств, установ та організацій, у тому числі затвердження їх статутів тощо.
Разом з тим, Законом передбачено, що у разі наявності фактів порушення сільським, селищним, міським головою відповідної територіальної громади під час реалізації зазначених повноважень законів чи Конституції України начальник обласної військової адміністрації порушує перед Президентом України питання про утворення військової адміністрації населеного пункту.
У разі утворення військової адміністрації населеного пункту повноваження сільської, селищної або міської ради, її виконавчих органів протягом дії воєнного стану та 30 днів після його припинення чи скасування здійснює така військова адміністрація
Також Законом передбачено, що у період дії воєнного стану та протягом 30 днів після його припинення чи скасування повноваження обласних рад (у разі тимчасової окупації або оточення адміністративного центру області) та районних рад здійснюють відповідні обласні та районні військові адміністрації, а виконавчий апарат, посадові та службові особи місцевого самоврядування, які працюють таких радах, комунальні підприємства, установи та організації, засновані на базі майна спільної власності територіальних громад району або області підпорядковуються начальнику відповідної військової адміністрації.
Територіальні громади, на територіях яких ведуться бойові дії, а також населені пункти, які є оточеними, визначатимуться відповідними обласними військовими адміністраціями за погодженням з Генеральним штабом Збройних Сил України.
Проект з реєстр. №7153 було зареєстровано народними депутатами України - членами Комітету з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування.