Відповідно до Постанови Верховної Ради України від 19 липня 2022 року No 2424-IX утворено Тимчасову спеціальну комісію Верховної Ради України з питань моніторингу отримання і використання міжнародної матеріально- технічної допомоги під час воєнного стану (далі – ТСК, Комісія).

Головою ТСК обрано народного депутата України Умєрова Рустема Енверовича (депутатська фракція Політичної Партії «ГОЛОС»), заступником голови ТСК – народного депутата України Завітневича Олександра Михайловича (депутатська фракція ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «СЛУГА НАРОДУ»).

До складу Комісії обрано таких народних депутатів України: Бакунця Павла Андрійовича (депутатська група «ДОВІРА»), Батенка Тараса Івановича (депутатська група «Партія «За майбутнє»), Власенка Сергія Володимировича (депутатська фракція політичної партії Всеукраїнського об’єднання «Батьківщина»), Галайчука Вадима Сергійовича (депутатська фракція ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «СЛУГА НАРОДУ»), Єфімова Максима Вікторовича (депутатська група «Відновлення України»), Забуранну Лесю Валентинівну (депутатська фракція ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «СЛУГА НАРОДУ»), Мережка Олександра Олександровича (депутатська фракція ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «СЛУГА НАРОДУ»), Мисягіна Юрія Михайловича (депутатська фракція ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «СЛУГА НАРОДУ»), Михайлюк Галину Олегівну (депутатська фракція ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «СЛУГА НАРОДУ»), Папієва Михайла Миколайовича (депутатська група «Платформа за життя та мир»), Чернєва Єгора Володимировича (депутатська фракція ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «СЛУГА НАРОДУ»), Чийгоза Ахтема Зейтуллайовича (депутатська фракція ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ»), Шуляк Олену Олексіївну (депутатська фракція ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «СЛУГА НАРОДУ»).

Проміжний звіт був підготовлений з врахуванням особливостей діяльності Комісії, враховуючи питання які входять до предмету відання ТСК, в тому числі які включають в себе документи, що містять службову інформацію та інформацію, що може бути віднесена до державної таємниці відповідно до Закону України «Про державну таємницю».

Додаток до Постанови Верховної Ради України Щодо діяльності Тимчасової спеціальної комісії:

Підтримка України міжнародними партнерами є одним із головних чинників у протидії військової агресії з боку російської федерації.

Вкидання неправдивих відомостей або недостовірної інформації в умовах, у тому числі, інформаційної війни, яка веде Україна, спонукає до створення механізму, який дозволить міжнародним партнерам бути впевненими, що вся матеріально-технічна допомога (зокрема, озброєння), яку вони надають використовується за призначенням.

Відповідно до Постанови Верховної Ради України від 19 липня 2022 року No 2424-IX серед основних завдань Комісії є підготовка та надання на розгляд до Верховної Ради України законодавчих ініціатив щодо створення моделі парламентського контролю над отриманням і використанням міжнародної матеріально-технічної допомоги (зокрема, озброєння).

Мета діяльності Комісії полягає, зокрема, у наданні обґрунтованої впевненості міжнародним партнерам, що навіть в умовах воєнного стану Україна є демократичною державою, в якій всі інституції, діють у межах, встановлених Конституцією України та іншими законами.

Таким чином, діяльність Комісії була побудована на залученні до співпраці представників державних органів, які займаються безпосередньо питанням логістики, розподілу, обліку, моніторингу та використання озброєння та військової техніки у рамках міжнародної технічної допомоги.

Насамперед, це Міністерство оборони та Збройні Сили України, Генштаб Збройних Сил України, Сили спеціальних операцій, Командування Сил логістики, Міністерство внутрішніх справ, Міністерство інфраструктури та інші центральні органи виконавчої влади.

Окрема увага у діяльності Комісії була зосереджена на взаємодії з представниками міжнародних партнерів, зокрема, послами, аташе з питань оборони та політичними радниками країн-партерів, які надають Україні матеріально-технічну та іншу допомогу.

Затверджений план та порядок роботи Комісії включав в себе міжнародні та регіональні відрядження з метою відстеження повного ланцюга надходження матеріально-технічної допомоги від країн-партнерів, зокрема, її отримання, доставки, обліку, розподілу та обслуговування.

Комісія за час своєї роботи отримала об'єм інформації який стосується порядку визначенню потреб в озброєнні та військової техніки, обліку матеріально-технічної допомоги (далі-МТД) та окремих аспектів її отримання.

Проаналізовано роль Міністерства інфраструктури та Міністерства внутрішніх справ України у забезпеченні надходження допомоги до місця призначення, її облік іншими центральними органами виконавчої влади.

 Оскільки всі ці процеси мають підлягати своєчасному контролю та звітуванню.

Щодо проведення робочих зустрічей з представниками міжнародних партнерів:

Метою проведення зустрічей, було забезпечення прозорості та відкритості роботи Комісії для міжнародних партнерів, оскільки важливим завданням є продемонструвати, що вся військова допомога, яка надається Україні, використовується належним чином.

Наразі аташе з питань оборони країн-партнерів здійснюється посилена комунікація, зокрема, між урядом власних країн та Міністерством оборони України стосовно спрямовування запитів про необхідну матеріально-технічну допомогу та вибору найефективнішого способу її постачання для України.

Варто зазначити, що Комісією неодноразово підіймалось питання, про факти, нібито, неналежного використання міжнародної матеріально-технічної допомоги з боку України. Проте, будь-якого підтвердження цієї інформації від міжнародних партерів не пролунало. Навпаки, представники міжнародних партнерів відмічають посилення координації та взаємодії.

Щодо діяльності Тимчасової спеціальної комісії в рамках міжнародних візитів:

З метою взаємодії з міжнародними партнерами, представниками Комісії було відвідано Республіку Польща, де були проведені зустрічі з директором Департаменту військових закордонних справ Міністерства національної оборони Республіки Польща, бригадним генералом – Богданом Піданті та Міністром-членом Ради міністрів, керівником Канцелярії Прем’єр-міністра Республіки Польща – Міхалом Дворчеком.

Також, представники Комісії скористались можливістю відвідати логістичний хаб у Жешуві, який успішно функціонує на території Республіки Польща.

Другий візит представників Комісії відбувся у Федеративну Республіку Німеччина, де були проведені зустрічі з Керівником спеціального штабу «Україна» Федерального Міністерства оборони Німеччини, генералом – Крістіаном Фройдінгом, депутатами Бундестагу та Державним міністром Міністерства закордонних справ Федеративної Республіки Німеччина – Тобіасом Лінднером.

Під час візиту до координаційного центру у місті Вісбадені, представників делегації ознайомили з тим, як опрацьовуються потреби для української сторони, як приймаються рішення і яким чином відбувається передача потреб в Україну.
Щодо деяких аспектів отримання озброєння та військової техніки у рамках міжнародної технічної допомоги.

Комісією було проаналізовано нормативно-правову базу, яка стосується питань залучення, обліку та використання міжнародної технічної допомоги, зокрема, до них відноситься:
-    Постанова КМУ від 15 лютого 2002 року No.153 «Про створення єдиної системи залучення, використання та моніторингу міжнародної технічної допомоги»;
-    Наказ Міністерства оборони України від 01 лютого 2018 року No.37 «Про затвердження Інструкції про організацію залучення, використання, обліку та моніторингу міжнародної технічної допомоги в Міністерстві оборони України та Збройних Силах України»;

З метою задоволення потреб, які були визначені Головнокомандувачем Збройних сил України, функціонує мережа міжнародної взаємодії, яка координується в рамках міжнародних конференцій.

Вся інформація стосовно потреб Міністерства оборони України (Збройних Сил України) надходить до координаційного центру, де готуються логістичні рішення по доставці допомоги до України різними шляхами і здійснюється контроль постачання.
В рамках цієї системи відбувається співробітництво між країнами- партнерами.

Було визначено основні джерела забезпечення потреб:
- матеріально-технічна допомога (фінанси, озброєння і військової техніки
(далі - ОВТ), послуги, підготовка);
- закупівлі (Агенція оборонних закупівель, прямі контракти);
- благодійність (волонтери, краудфандінг, меценати, благодійні фонди).

Комісією досліджено структуру взаємодії з питань отримання ОВТ від країн-партнерів.

В свою чергу, в рамках органів нагляду виступають Тимчасова спеціальна комісія Верховної Ради України з питань моніторингу отримання і використання міжнародної матеріально-технічної допомоги під час воєнного стану, Офіс Президента України, Апарат Ради національної безпеки і оборони (далі-РНБО).

Важливу роль у процесі моніторингу отримання і використання матеріально-технічної допомоги відіграє якісне функціонування програмного забезпечення, яке дозволяє бачити в онлайн-режимі всі потреби Міністерства оборони України (Збройних Сил України), з урахуванням додаткових необхідностей.
 Також, вона має показувати всіх членів-донорів, які приймають участь і надають пропозиції щодо забезпечення потреб.

До цифрових засобів забезпечення цих процесів належать:
1. «СОТА» - запущена і працює в Апараті РНБО, куди Міністерство оборони щоденно надає інформацію стосовно того, що отримано, які плани по
подальшому отриманню озброєння та військової техніки;
2. «LOGFAS» - знаходиться у стадії розвитку, використовується для
координації логістики між країнами-членами НАТО;
3. «КОРОВАЙ» - спеціальний софт, розроблений в кооперації зі Сполученими Штатами, Великою Британією та Україною. Моніторинг цієї системи здійснює Міністерство цифрової трансформації, наповнення цього продукту здійснюється Міністерством оборони України. Знаходиться у стадії впровадження.

Дана програма передбачає, що країна-відправник буде вказувати кількість та форму пакування матеріально-технічної допомоги, і буде відображатися її рух по цій програмі, поки вона не буде доставлена до Командування Сил логістики.

Також, софт дає можливість підключати всіх користувачів, які будуть приймати участь в плануванні потреби і відслідковуванні руху цих матеріальних засобів до об'єднаного центру Збройних Сил України.

Щодо порядку визначення потреб в ОВТ та матеріально-технічного забезпечення (далі-МТЗ), що надаються в якості матеріально-технічної допомоги від країн партнерів в умовах воєнного стану.

Формування (визначення) потреб – основна функція J4 Генерального штабу Збройних сил України.

Комісією було проаналізовано структуру потреб в ОВТ та МТЗ, яка складається з потреб на стратегічне розгортання та на застосування (ведення операцій, бойових, спеціальних дій).

Складові показники загальної потреби - це штатно табельна потреба від наявності військових частин, тобто Збройних Сил України. Ця потреба формується за класами постачання і акумулюється вона саме в J4 – головному управлінню логістики.
Далі, приймаються рішення щодо забезпечення цієї потреби, яка може здійснюватися різними шляхами:
1. Надходженням техніки з національної економіки;
2. Надходженням мобілізаційних завдань від оборонно-промислового комплексу;
3. Закупівлею за кошти, які закладені в бюджет; 4. Отриманням матеріально-технічної допомоги.

При прийняті рішення про задоволення потреб шляхом матеріально- технічної допомоги, формується потреба в матеріально-технічному забезпеченні. Наразі, цей документ погоджується з начальником Генерального штабу і затверджується Головнокомандувачем.

Після того, як такий документ сформований, він доводиться через відповідні органи, структурні підрозділи Міністерства оборони до аташе з питань оборони при посольствах різних країн, до Європейського командування (EUCOM), Міжнародного координаційного центру донорської допомоги і інших підрозділів, які опікуються забезпеченням матеріально-технічної допомоги.

Від цих структурних підрозділів зазначена інформація надається до країн- партнерів, які приймають рішення щодо забезпечення.

Щодо обліку матеріально-технічної допомоги, яка надходить від країн- партнерів Комісією було проаналізовано керівні документи по веденню обліку військового майна, зокрема:
- Наказ МОУ від 17.08.2017 No 440
«Про затвердження Інструкції з обліку військового майна у Збройних Силах України» (зі змінами)
1. Обліку підлягає все військове майно незалежно від його призначення та джерел надходження.
2. Облік військового майна ведеться у кількісних, якісних, обліково- номерних та вартісних показниках за відповідною (визначеною) номенклатурою.
3. Облік військового майна поділяється на оперативний облік та облік за первинними документами.
- Наказ МОУ від 01.02.2018 No 37
«Про затвердження Інструкції про організацію залучення, використання,
обліку та моніторингу МТД в МОУ та ЗС України» (зі змінами)

З питань залучення МОУ та ЗС України МТД, узагальнення, підготовки до державної реєстрації проектів (програм) МТД, їх обліку, підписання контрактів, укладених на виконання проектів (програм), ведення їх обліку, контролю за використанням МТД та здійснення поточного та/або заключного моніторингу МТД визначено орган військового управління - Головне управління військового співробітництва ЗС України.

Комісією було проаналізовано, що у перші тижні відбиття повномасштабної збройної агресії в основному матеріально-технічна допомога розвантажувалася в логістичному хабі в Україні. В окремих випадках з метою оперативності забезпечення військ і військових частин постачання матеріально-технічних засобів здійснювалося безпосередньо з Державного кордону до переднього краю повітряним або автомобільним транспортом.

Облік цього майна здійснювався на підставі актів прийому майна військових частин.

З березня 2022 року всі вантажі з пункту пропуску спрямовуються безпосередньо до військових частин Сил логістики. За окремими видами своєї номенклатури до Повітряних сил, Військово-морських сил, тощо.

На цих базах арсеналу здійснюється перевірка технічної справності, комплектності матеріальних засобів та постановка їх на облік, і після цього воно видається у війська. В усіх військових частинах командування ведеться кількісний та якісний облік матеріально-технічної допомоги.

Комісією проаналізовано, що на бухгалтерський облік ставиться те майно і зброя, якому є аналоги в Збройних Силах України. Озброєння, якого немає аналогів в ЗСУ, ставлять на кількісний облік, а у військових частинах створеними комісіями визначають орієнтовну вартість майна, що відображаються в акті прийому.

Облік у Збройних Силах ведеться по службам забезпечення відповідно до своєї номенклатури. Номенклатури свої мають Сили логістики – це основні служби забезпечення, і також деякі командування Сухопутних військ, Сил спеціальних операцій, Військово-морських сил, Повітряних сил.

Комісією встановлено, що між Управлінням воєнного співробітництва Міністерства оборони США та Міністерством оборони України почалось впровадження технології («трекеру»), що дозволяє здійснювати інвентаризацію серійних номерів за рахунок сканеру, згодом ці дані можна буде завантажити.

Таким чином, буде можлива перевірка даних на відповідність вимогам моніторингу.

Щодо деяких аспектів розподілу та обліку матеріально-технічної та гуманітарної допомоги центральними органами виконавчої влади (далі- ЦОВВ).

З початком мобілізації та активного залучення підрозділів, в першу чергу тих, які перейшли в управління Міністерства оборони і Збройних Сил України, формувались листи потреб, які Міністерство внутрішніх справ України (далі- МВС) розповсюджували через Міністерство закордонних справ, Офіс Президента і напряму через посольства, іноземні представництва.

До основних класифікаторів допомоги відносяться: гуманітарна, міжнародна технічна допомога і механізм цивільного захисту.

На сьогодні в системі органів МВС реалізовується 49 проєктів МТД, які спрямовані на розбудову та підтримку органів системи МВС.

Основними партерами виступають Європейський Союз, Уряд США (через агенції) та Посольство США в Україні, Координатор проєктів ОБСЄ в Україні, Агенції ООН в Україні (UNFPA, UNDP, UNOPS, IOM).

Щодо розподілу МТД та гуманітарної допомоги по лінії механізму цивільного захисту: одразу з територій партнерських країн вантажі направлялись в ті військові частини або ті підрозділи, для яких воно було призначене.

 Комісією встановлено, що кожен орган виконавчої влади звітує по обліку Міністерству внутрішніх справ, тим самим Міністерство накопичує інформацію по кожному ЦОВВу, за який період і в якій кількості була отримана допомога.

В свою чергу, Міністерство інфраструктури, з метою підтримки командування Сил логістики та інших сил оборони було залучено для координації логістики міжнародної технічної допомоги усіма видами транспорту, для найшвидшої доставки допомоги до українського кордону та складів Командування Сил логістики.

Національною Гвардією України (далі-НГУ) було доведено до членів Комісії, що облік закріплення озброєння і військової техніки здійснюється відповідно до вимог постанов Кабінету Міністрів України, наказів МВС і командувача по службах забезпечення у вартісних та кількісних показниках.

Переміщення, приймання, передавання озброєння, військової техніки здійснюється на підставі рішення командувача за розпорядженнями Головного управління Національної гвардії. Передача до інших органів проводиться у відповідності до постанов Кабінету Міністрів України.

Списання озброєння, військової техніки здійснюється у відповідності до Постанови Кабінету Міністрів України від 4 серпня 2000 р. No 1225 «Про затвердження Положення про порядок обліку, зберігання, списання та використання військового майна у Збройних Силах» та наказів МВС.

Ремонт здійснюється силами, засобами ремонтних підрозділів НГУ та на державних підприємствах національної економіки за державними контрактами.

Контроль за використанням та призначенням озброєння і військової техніки здійснюється під час роботи у військових частинах комісії на містах, в територіальних управліннях військовими частинами зі складанням відповідних документів, актів, звітів і так далі.

Державна прикордонна служба України, встановила контроль за отриманням майна та технічних засобів визначеними реципієнтами за його використанням. Ця робота здійснюється спільно з експертами міжнародних партнерів, які беруть участь в ознайомчих візитах до реципієнтів, у прийманні та передаванні обладнання та майна, а також підтримують комунікацію на усіх рівнях.

Зокрема, проведений моніторинг майна матеріально-технічної допомоги, отриманого протягом першого півріччя здійснюється відповідно до задекларованих цілей. Отримане майно обліковане та використовується за призначенням. Окрім того, за результатами реалізації проектів МТД до Кабінету Міністрів України направлено відповідні звіти.

Отримання та облік майна матеріально-технічної допомоги в системі Державної служби з надзвичайних ситуацій (далі-ДСНС) здійснюється відповідно методичних рекомендацій про «Питання отримання, обліку та звітності благодійної допомоги», затвердженими наказом ДСНС. Відповідні рекомендації були зроблені відповідно до норм Бюджетного кодексу, Законів України про гуманітарну допомогу, про благодійну допомогу, порядком розподілу, порядком надання гуманітарної та іншої допомоги цивільному населенню в умовах воєнного часу в Україні та інших нормативних актів.

Робота органів та підрозділів Національної поліції України, що пов'язана з отриманням міжнародної технічної допомоги, регламентується Постановою Кабінету Міністрів України No153 «Про створення єдиної системи залучення, використання та моніторингу міжнародної технічної допомоги».

Комісії стало відомо, що на період дії в Україні воєнного стану спрощено процедуру з отримання міжнародної технічної допомоги шляхом делегування повноваження керівникам структурних підрозділів та Головних управлінь, з метою самостійного визначення переліків необхідного майна, тобто потреб, а також забезпечення і затвердження змін до кошторису зі спецфонду та відображення в бухгалтерському обліку.

Члени Комісії були ознайомлені з електронною системою координації та моніторингу проектів міжнародної технічної допомоги, запровадженою Національною поліцією України, за допомогою якої, за словами представників, можливе узагальнення усієї наявної інформації по міжнародній технічній допомозі: кількість проектів, кількість партнерів, кількість реципієнтів. Здійснення загальної координації по всім проектам, постійне аналізування, моніторинг стану реалізації по всіх проектах одночасно від етапу ініціалізації до їх завершення.

Попередні висновки та рекомендації Тимчасової спеціальної комісії:

В рамках діяльності Комісії, що наведені вище, було проаналізовано інформацію стосовно логістики, розподілу, обліку, моніторингу та використання озброєння і військової техніки у рамках міжнародної технічної допомоги.

Крім того, були проведені зустрічі з представниками країн-партнерів, з метою аналізу їх очікувань стосовно відкритості моніторингу та контролю за постачанням матеріально-технічної допомоги.

Прозорий та відкритий підхід до проведення цих зустрічей позитивно вплинув на сприйняття міжнародними партнерами діяльності органів державної влади України, зокрема Верховної Ради України.

Комісія продовжує сприяти:
-    впровадженню пристрою («трекера»), що дозволяє здійснювати інвентаризацію серійних номерів деяких видів високотехнологічного озброєння без безпосереднього доступу та без застосування геолокації;
-    впровадженню функціонування програмного забезпечення з метою моніторингу потреб та використання матеріально-технічного забезпечення, зокрема озброєння;
За проміжними результатами діяльності, Комісія рекомендує Верховній Раді та Уряду розглянути можливість:
- розробити механізм оцінки вартості деяких засобів матеріально-технічної допомоги, особливо які постачаються по запчастинам;
- закріпити єдиного координатора матеріально-технічної допомоги, через якого будуть формуватися та надходити запити про потреби;
- запровадити узагальнюючий звіт центральних органів виконавчої влади про отримання або необхідність в отриманні матеріально-технічної допомоги;
- напрацювати механізм розподілу отриманої матеріально-технічної допомоги.

Згідно з Регламентом Верховної Ради України, метою створення Тимчасової спеціальної комісії є попередня підготовка чи доопрацювання проектів законів та інших актів Верховної Ради України.

На даному етапі Комісією було визначено необхідність вдосконалення та доопрацювання:
- Постанови Кабінету Міністрів України No153 від 15 лютого 2002 р. «Про створення єдиної системи залучення, використання та моніторингу міжнародної технічної допомоги».

Ураховуючи викладене, Комісія продовжує свою діяльність з метою задоволення вищезазначених питань.


Повернутись до публікацій

Версія для друку

Ще за розділом

“Новини ТСК”

18 квітня 2024 12:16
12 квітня 2024 19:24
10 квітня 2024 10:25
28 березня 2024 15:30
25 березня 2024 12:28
23 березня 2024 09:00
21 березня 2024 10:13
18 березня 2024 17:28
15 березня 2024 19:13
12 березня 2024 20:39