01 жовтня 2024 року під головуванням голови підкомітету з питань раннього розвитку та дошкільної освіти Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій Володимира Воронова відбулося засідання круглого столу на тему: «Забезпечення розвитку дошкільної освіти України в контексті імплементації нової редакції Закону України «Про дошкільну освіту» від 06 червня 2024 року №3788-ІХ».
З вітальним словом виступили народні депутати України – члени Комітету Юлія Гришина, Роман Грищук, Ольга Коваль.
Також у засіданні взяли участь представники центральних органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, наукових установ, закладів дошкільної освіти, міжнародних організацій, громадських організацій, експерти, представники секретаріату Комітету, засоби масової інформації.
Заступник керівника секретаріату Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій, модератор робочої групи з підготовки законопроекту «Про дошкільну освіту» (реєстр. № 8030) до другого читання Олександр Сич розповів про ключові ідеї, які пропонує новий Закон України «Про дошкільну освіту», а також наголосив на тому, що ухвалений Закон буде введено в дію 07.07.2025 року, а тому вся система освіти має забезпечити приведення своїх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом.
«Дошкільна освіта – це Не «Утримання» дітей і Не «Догляд» за дітьми. Вся система освіти – це Інвестиція в майбутнє», - зазначив у своєму виступі Олександр Сич.
Заступниця Міністра освіти і науки України Євгенія Смірнова розповіла про напрацювання нормативно-правових документів, зокрема про постанови Кабінету Міністрів України та накази Міністерства освіти і науки України, необхідні для імплементації нової редакції Закону України «Про дошкільну освіту». Євгенія Смірнова також повідомила про створення робочих груп МОНУ для розробки документів, а також для розроблення Державного стандарту дошкільної освіти.
Також з доповідями виступили національна координаторка проектів МОП в Україні Ірина Вінтонюк, Виконавчий директор Асоціації міст України Олександр Слобожан, директор Департаменту освіти і науки Запорізької міської ради Юлія Погребняк, начальник управління економіки і фінансів Департаменту освіти і науки Київської міської державної адміністрації Людмила Борисенко, начальник відділу дошкільної освіти управління освіти Білоцерківської міської ради Олена Чуб, керівник Освітнього проекту «Sofia Global Education» Алла Кухарчук.
Під час засідання учасники круглого столу обговорювали стан, проблеми та основні завдання щодо імплементації Закону України «Про дошкільну освіту» від 06 червня 2024 року №3788-ІХ», обмінювалися думками та настановами на найближчий рік про розвиток сфери дошкільної освіти на визначених Законом цінностях та засадах.
Варто зазначити, що прийняття нового Закону суттєво розширить можливості для дітей, педагогів та закладів освіти, підвищить якість освіти, визначить гарантії доступу до дошкільної освіти дітям раннього розвитку та дошкільного віку; дозволить збільшити кількість дітей, охоплених дошкільною освітою за рахунок збільшення кількості осередків здобуття дошкільної освіти шляхом «визнання» такими осередками не лише заклади дошкільної освіти, а й дошкільні підрозділи юридичних осіб публічного і приватного права, а також дитячі садочки, створені фізичними особами – підприємцями (але не в статусі юридичних осіб); дозволить запровадження нових форм організації освітнього процесу, зокрема міні-садки і мобільні дитячі садки; розширить можливості фінансування за рахунок коштів місцевих бюджетів здобуття дітьми дошкільної освіти у приватних суб’єктів освітньої діяльності у разі, якщо не вистачає місць у комунальних садочках тощо. Уперше на рівні Закону визначений гарантований обсяг часу для здобуття гарантованої Конституцією України «безоплатної дошкільної освіти» - до 11 годин на день; керівник закладу дошкільної освіти може обиратися на 2 і більше строків; гарантовані Законом доплати вихователям за перевищення нормативів наповнюваності груп, а також збільшені академічні свободи вихователів, дозволено педагогічним радам обирати ті програми, які на їхню думку дозволятимуть в конкретному місці, в конкретний час і стосовно конкретних груп дітей найкраще забезпечити досягнення цими дітьми результатів, визначених державним стандартом.