7 червня 2024 року Комітет з питань економічного розвитку провів слухання на тему: «Постзаконодавчий контроль у сфері дотримання вимог наявності місцевої складової (локалізації) в публічних закупівлях».
На слуханнях, які відбулися під головуванням Голови Комітету Дмитра Наталухи, було презентовано результат опитування, здійсненого в рамках постзаконодавчого контролю ефективності впровадження Урядом Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про публічні закупівлі" щодо створення передумов для сталого розвитку та модернізації вітчизняної промисловості" та підсумків регулярного моніторингу закупівель з локалізацією через систему Прозоро.
Учасники заходу обговорили питання контролю за дотриманням законодавства про локалізацію, вдосконалення механізму ведення реєстру виробників товарів з локалізацією та статус боротьби з шахрайством в реєстрі, а також розширення переліку товарів, на які розповсюджується вимога локалізації.
«Політика локалізації в Україні діє вже два роки,- розповідає заступник Голови Комітету Дмитро Кисилевський. За час «промислової експлуатації» цього Закону стала очевидна низка питань, які потребують законодавчого вдосконалення. Кристалізувались проблеми, викликані бездіяльністю Уряду. Крім того, кілька галузей ініціювали включення своєї продукції до переліку, на який поширюється вимога локалізації.
І, звичайно, війна посилила вимогу до витрачання публічних коштів на внутрішні товари. Торік на публічні закупівлі витрачено близько 1 трильйона грн. З них біля 400 мільярдів витрачено на імпорт. Це позбавило країну і армію від 100 до 160 мільярдів грн податкових надходжень. Така політика публічних закупівель є недолугою і шкідливою для нашої оборони і національної безпеки.
Локалізація - інструмент, створений Парламентом і наданий Уряду для лікування цієї хвороби і як його правильно застосовувати обговорили під час слухань.
Найперша задача, яку потрібно вирішити - позбавитись шахраїв у Переліку товарів з підтвердженим ступенем локалізації виробництва (Реєстрі товарів з локалізацією). Це відповідальність Міністерства економіки України.
Серед інших завдань, які були визначені в рамках слухань:
усунення маніпулювання та спотворення вимог закону шляхом чіткого визначення вимог локалізації на всіх етапах процедури закупівлі;
запровадження механізмів блокування оплат по закупівлям з локалізацією, де відсутня відповідна вимога;
конкретизація повноважень ДАСУ і АМКУ в розгляді скарг і порушень законодавства про локалізацію;
удосконалення формули локалізації з урахуванням практики шахрайства за період роботи закону;
розширення переліку товарів, на які поширюється локалізація;
запровадження відповідальності за порушення законодавства про локалізацію;
вдосконалення ІТ системи в частині вимог локалізації в процесі закупівель і подальшому аналізі закупівель.»
За підсумками слухань будуть напрацьовані рекомендації щодо вдосконалення законодавства у сфері локалізації та проведення організаційних заходів з метою усунення порушень вимог законодавства у публічних закупівлях з локалізацією.
Комітет висловлює вдячність Вестмінстерській фундації за демократію та програмі USAID «РАДА: наступне покоління» за сприяння та допомогу у здійсненні постзаконодавчого контролю і аналізу.