На розгляді у Комітеті з питань транспорту та інфраструктури перебуває проект Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо підвищення безпеки на залізничному транспорті», реєстраційний №9066 від 27.02.2023, який внесено народним депутатом України - членом Комітету Володимиром Крейденком.
Метою законопроєкту є врегулювання питань стабільного щорічного фінансування, що виділяється підприємствами залізничного транспорту, незалежно від форм власності, на безпеку руху - у розмірі не менше 1% від валового доходу за попередній рік (за аналогією норми з охорони праці, згідно з якою роботодавець зобов’язаний витрачати на охорону праці 1% від фонду оплати праці), а також - запровадження положень, які унеможливлять приймання на брухт елементів залізничної інфраструктури, що ставить під загрозу безпеку руху поїздів.
Законопроектом пропонується внести зміни до Закону України «Про залізничний транспорт»:
до статті 1 - уводяться поняття «ідентифікаційний номер», що присвоюється виробником деталей, агрегатів, вузлів залізничного рухомого складу з метою їх ідентифікації, а також – «новий транспортний засіб», що не має актів реєстрації уповноважених органів;
до статті 11 - доповнюється нормами стосовно відповідності деталей, агрегатів, вузлів залізничного рухомого складу, перелік яких затверджується Кабінетом Міністрів України, вимогам безпеки руху та необхідності мати ідентифікаційний номер, а також встановлюється заборона використання вживаних деталей, агрегатів, вузлів залізничного рухомого складу при виробництві нових транспортних засобів;
доповнюється новою статтею 111, якою передбачено забезпечити стале фінансування безпеки руху поїздів.
Крім того, пропонується доповнити статтю 4 Закону України «Про металобрухт» нормами стосовно порядку приймання на брухт елементів інфраструктури залізничного транспорту, деталей і вузлів залізничного рухомого складу, передбачивши можливість приймання на брухт вказаних елементів лише від суб’єктів господарювання, при цьому виключно за наявності копії чи витягу з акта про списання такого майна з балансу та документів, що підтверджують його використання в господарській діяльності. Відповідно до запропонованих змін перелік дозволених до здачі елементів інфраструктури залізничного транспорту, деталей і вузлів залізничного рухомого складу затверджується Кабінетом Міністрів України.
Зазначимо, що автором законопроекту №9066 одночасно внесено проект Закону України «Про внесення змін до Кримінального кодексу України та Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо посилення відповідальності за втручання в діяльність залізничного транспорту», реєстраційний №9067 від 28.02.2023. Метою законопроекту є врегулювання питань:
- кримінальної відповідальності за скупку елементів залізничної інфраструктури, за підробку номерів деталей вагонів та локомотивів з метою їх омолодження, легалізації контрафакту, за використання вживаних деталей при виробництві вагонів та локомотивів;
- адміністративної відповідальності за пошкодження рухомого складу, а також за накладення предметів на залізничну колію.
З цією метою законопроектом пропонується внести зміни до статей 273, 277 та 279 Кримінального кодексу України і доповнити цей Кодекс новими статтями 2771 та 2772, а також пропонується внести зміни до статей 109 та 110 Кодексу України про адміністративні правопорушення.