Голова Комісії Павло Сушко зазначив, що належна організація надання соціальних послуг дітям та сім’ям з дітьми є визначальним для реалізації Національної стратегії реформування системи інституційного догляду та виховання дітей. Безпосередньо в Стратегії йдеться, що кожен етап її виконання має супроводжуватися розвитком освітніх, соціальних, медичних, реабілітаційних послуг для дітей та сімей з дітьми на рівні територіальної громади.
За словами голови ТСК, Комісія встановила, що теорія про те, що для розвитку інклюзії необхідно знищити спеціальні школи, виявилася помилковою. Яскравий приклад тому – Закарпаття, де, ліквідували всі існуючі спеціальні школи для дітей з інтелектуальними порушеннями, але сплеску інклюзії в загальноосвітніх школах це не викликало. Більше того, на жаль, повністю підтверджено моніторингом Уповноваженого з прав людини, що це призвело до масового порушення прав цих дітей.
Павло Сушко зазначив, що засідання присвячене з’ясуванню стану розвитку в країні соціальних послуг. За його словами, питання розвитку соціальних послуг, підтримки сімей в СЖО як запоруки виховання дитини в сімейному колі – для держави не нове, постало воно задовго до прийняття Стратегії деінституціалізації. Так, у 2000 році Кабінетом Міністрів утворено Український фонд соціальних інвестицій, як зазначено в постанові – з метою надання підтримки найменш соціально захищеним верствам населення, створення робочих місць шляхом сприяння розвитку підприємництва в межах реалізації Проекту Світового банку "Фонд соціальних інвестицій", а також підтримки та розвитку ініціативи територіальних громад і громадських організацій.
Голова Комісії надав слово Андрію Лактіонову – виконавчому директору Українського фонду соціальних інвестицій, який доповів про діяльність УФСІ в частині реалізації проекту «Модернізація системи соціальної підтримки населення України». Він зазначив, що на компонент УФСІ було виділено 5 млн. доларів. Андрій Лактіонов поінформував про кроки, які були виконані УФСІ, зауваживши, що проект, по суті заморозився у серпні 2019 року, коли УФСІ не отримав фінансування.
Голова Комісії підсумував, що, власне, вбачається, що реформа деінституціалізації саме в частині реформування інтернатних закладів з самого початку мала великі проблеми. . З основних – відсутність чіткого бачення шляху досягнення її мети, бездумне, а можливо і злочинне, витрачання з боку Мінсоцполітики коштів на консультантів та примарні послуги Консорціумів, які ніби писали якісь плани, яких насправді не було.
На засіданні були зроблені висновки і прийняті такі рішення:
- зобов’язати Український фонд соціальних інвестицій надати ТСК копії письмових звернень УФСІ до Мінсоцполітики у зв’язку з припиненням співпраці з УФСІ з реалізації проекту «Модернізація системи соціальної підтримки населення України»;
- зобов’язати Мінсоцполітики надати письмову відповідь щодо питання застосування штрафних санкцій до консультантів, які не виконали зобов’язання за договорами по проекту «Модернізація системи соціальної підтримки населення України».