Тимчасова слідча комісія з питань розслідування випадків та причин порушення прав дитини під час здійснення децентралізації повноважень з питань охорони дитинства, реформування системи закладів інституційного догляду та виховання, реалізації права дитини на сімейне виховання та усиновлення, розвитку (модернізації) соціальних послуг провела своє 19 засідання.

Учасники засідання розглянули стан виконання вимог законодавства щодо реформування шкіл-інтернатів для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, шкіл-інтернатів для дітей, які потребують соціальної допомоги.

Голова Комісії Павло Сушко поінформував, що у перехідних положеннях Закону України «Про освіту» чітко визначено, що існуючі школи-інтернати для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, школи-інтернати для дітей, які потребують соціальної допомоги, перетворюються до 31 грудня 2021 року у дитячі будинки та переходять у підпорядкування центрального органу виконавчої влади у сфері соціального захисту або в заклади дошкільної, середньої освіти, інші заклади освіти чи соціального захисту за рішенням обласних рад, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, міських рад міст Києва та Севастополя.

За його словами, аналогічна ситуація з санаторними школами, але з іншим терміном щодо трансформації, - до 1 липня 2022 року. Ключовим у цьому питанні є те, як трансформація вплине на становище дітей, для яких ці заклади були створені.

Відтак, голова ТСК запропонував детально розглянути стан виконання вимог законодавства щодо реформування шкіл-інтернатів для дітей-сиріт на прикладі Одеської та Донецької областей.

«Саме на цій категорії дітей необхідно зосередити увагу, оскільки вони або взагалі не мають батьків, і турбота про них – це обов’язок держави, або вони мають неспроможних батьків, і по суті є «прихованими» сиротами. І захистити їх права, які можуть бути порушені внаслідок ліквідації того чи іншого закладу, просто нікому», - наголосив голова ТСК Павло Сушко.

Він зазначив, що діти вказаної категорії зараз переважно навчаються в таких закладах системи освіти як загальноосвітні школи-інтернати, спеціалізовані школи-інтернати І-ІІІ ступенів, дитячі будинки та окремі санаторні, спеціальні школи, де користуються послугами цілодобового проживання, отримують соціальну допомогу і в особі керівника закладу мають законного представника.

За даними ТСК, із загальної кількості дітей, що мають статус дитини-сироти та дитини, позбавленої батьківського піклування, не в сімейних формах виховання, а отже у закладах, перебуває 5940 дітей.

«Ще є діти, які такого статусу не мають, з різних причин, або позов не заявлений, або він довго розглядається, або у ньому відмовлено, але фактично вони є «прихованими» сиротами, я маю на увазі вихованців ЗОШ-інтернатів. За нашими підрахунками їх 43, 5 тис дітей – це діти, які не просто приходять на навчання до ЗОШ-інтернатів, але там і проживають», - зазначив Павло Сушко.

 

Представник МОН Віктор Сальков повідомив, що 31 грудня 2021 року спливає термін на трансформацію закладів, у яких перебувають діти-сироти та діти, позбавлені піклування відповідно до прикінцевих положень Закону «Про освіту». Він доповів, що за останні 5 років мережа закладів для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, зменшилась: дитячих будинків – на 15 закладів (568 дітей у них), шкіл для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування – на 4 заклади (437 дітей у них). Станом на 01.01.2021 року у мережі закладів для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування є 8 шкіл (457 дітей у них). Що стосується дитячих будинків, то їх є 22 (загалом 900 дітей у них), на сьогодні загальноосвітніх шкіл-інтернатів – 162 (43436 – загальний контингент учнів, із них 1341 – це діти-сироти чи діти, позбавлені батьківського піклування).

Голова комісії запитав представників областей, як у них вирішується питання з опікуном при перетворенні на ліцей.

Представники Одеської ОДА зазначили, що у їхньому регіоні теж відбувається трансформація закладів і згідно із ст. 245 Сімейного кодексу опікуном стає директор.

Представники Донецької ОДА поінформували, що у них зараз відбувається реорганізація Миколаївської спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату у філію Парасковійської спеціальної школи-інтернату і опікуном буде директор закладу. Представники Донецької ОДА також доповіли про стан трансформації закладів у регіоні та про створення малих групових будиночків. Юлія Костюніна – заступник голови Донецької ВЦА запевнила ТСК, що до 1 січня усі діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування після трансформації закладів, будуть належним чином розміщені або у інші заклади або у сімейні форми виховання.

У свою чергу, представники Одеської ОДА доповіли про стан трансформації закладів у регіоні. Олександр Лончак -начальник управління освіти і науки Одеської ОДА звернувся із проханням відтермінувати вимогу про трансформацію закладів для закладів, у яких перебувають діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування, поки не буде врегульована нормативна база.

Голова комісії звернувся до заступника міністра регіонального розвитку – В’ячеслава Негоди. Він запитав, що потрібно зробити у регіонах, міністерствам, щоби органи місцевого самоврядування не закривали бездумно дитячі заклади. В’ячеслав Негода зазначив, що дійсно інколи органи місцевого самоврядування вимушено приймають рішення щодо трансформації закладів на власний розсуд, оскільки законодавство чітко не виписано. Органам місцевого самоврядування та профільним міністерствам потрібно налагодити чітку координацію дій. В’ячеслав Негода також зауважив, що контроль за рішеннями ОДА має нести відповідне міністерство як центральний орган виконавчої влади. Наразі у Верховній Раді розглядається проект Закону «Про місцеві державні адміністрації», згідно з яким контроль за рішеннями обласних рад покладається на відповідний орган центральної влади, чи то Мін’юст чи Мінрегіон, ще буде вирішуватись.

Голова комісії повідомив, що ТСК у своїх висновках готова підтримати прийняття такого Закону «Про місцеві державні адміністрації», згідно з яким контроль за рішеннями обласних рад покладається на відповідний орган центральної влади.

Павло Сушко поінформував, що якщо питання з реформування дитячих будинків, шкіл-інтернатів для дітей сиріт та дітей позбавлених батьківського піклування є певним чином зрозумілим, то реформування і деінституціалізація дітей загальноосвітніх шкіл-інтернатів постало для ТСК питанням найскладнішим. У більшості регіонів заклади для дітей цієї категорії перейменовано в мистецькі або спортивні ліцеї, без зміни учнівського та педагогічного складу.

Учасники обговорення окремо зупинилися на питанні фінансування дитячих будинків та загальноосвітніх шкіл-інтернатів, а також на тому як вони повинні фінансуватися з 1 січня. Зазначалося, що тергромада згідно з Бюджетним кодексом бере на себе зобов’язання фінансування дітей у закладі, якщо не менш, ніж 70% контингенту – це діти з цієї територіальної громади. Є також Закон «Про співробітництво територіальних громад» і на сайті Мінрегіону розроблені типові угоди, які можуть укладатися між територіальними громадами для вирішення тих чи інших питань. Що стосується визначення фінансової спроможності територіальних громад, то воно проведене на основі комплексної оцінки. Всього в Україні було створено понад 11 тисяч територіальних громад. Відомо, що більшість громад - дотується.

На сьогодні у 1 421 громаді створена Служба у справах дітей з загальною штатною чисельністю майже 4 тис. працівників. Ще не створено таку службу у 18 територіальних громадах.

На завершення обговорення голова Комісії Павло Сушко закликав МОН спільно з іншими профільними міністерствами дати роз’яснення регіонам, які не встигають трансформувати дитячі заклади до 1 січня.

За результатами обговорення було ухвалено висновки, що рішення щодо ліквідації (реформування) шкіл-інтернатів для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, шкіл-інтернатів для дітей, які потребують соціальної допомоги приймаються поспіхом, до влаштування дітей в іншу форму, і не завжди в інтересах дітей. Також члени ТСК дійшли висновку, що процес реформування закладів для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, не супроводжувався змінами підзаконних актів, що потягло за собою хаотичність прийнятих місцевими органами рішень.

Члени Комісії також вирішили запропонувати Кабінету міністрів створити постійно діючу Міжвідомчу комісію, як аналог даної ТСК, яка контролюватиме і координуватиме роботу відповідальних міністерств в частині захисту прав дітей.

 

Повернутись до публікацій

Версія для друку

Ще за розділом

“Новини комітетів”

11 березня 2022 16:24
23 лютого 2022 17:54
23 лютого 2022 16:30
23 лютого 2022 16:00
22 лютого 2022 16:08
22 лютого 2022 11:37
21 лютого 2022 16:53
21 лютого 2022 16:52
18 лютого 2022 15:03
17 лютого 2022 17:55