Учасники комітетських слухань у режимі відеоконференції обговорили стан справ у сфері формування та реалізації державної регіональної політики в контексті можливостей для розвитку територіальних громад, регіонів та України в умовах зовнішніх та внутрішніх викликів і загроз, окреслили пріоритети законодавчої діяльності у цій сфері.

Голова Комітету з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування Андрій Клочко, відкриваючи слухання, зазначив, що однією з найуспішніших реформ останнього часу визнана реформа децентралізації.

За його словами, «саме дієва регіональна політика має стати тим гнучким інструментом, яким допоможе нам посилити ефект реформи децентралізації, дати відповіді на питання: як подолати територіальні диспропорції, викликані зовнішніми та внутрішніми чинниками, демографічними, економічними та фінансовими». Він звернувся до учасників під час слухань долучитися до пошуку відповідей на питання: якими мають бути ключові цілі та завдання державної стратегії регіонального розвитку, яким має бути територіальний підхід до планування публічних інвестицій в регіональний розвиток, наскільки ефективно та прозоро використовуються кошти Державного фонду регіонального розвитку, які зміни необхідні для покращення ситуації, якою має бути регіональна політика держави на Донбасі в контексті ініціативи Президента України Володимира Зеленського щодо запровадження зони, покликаної сприяти залученню інвестицій у регіон та для завершення війни?

Директор з питань науки та розвитку Громадської організації «Інститут громадянського суспільства», радник Ініціативи «Сприяння реалізації регіональних інвестиційних проектів» проекту «Супровід урядових реформ в Україні» (SURGe) Анатолій Ткачук у виступі зазначив, що державній регіональній політиці до останнього часу не приділялася увага, що не сприяло згуртованості. Через це у 2014 році сталася велика дестабілізація, яка призвела до відторгнення значної частини території - 47 000 кв. км - семи відсотків території. Україна втратила 12,8% населення, яке знаходиться під окупацією. «Сьогодні це є одним з нових визначальних викликів для розвитку всієї держави і є тим фактом, який не можна не враховувати», - відзначив він.

Анатолій Ткачук назвав другим фактором, пов’язаним з першим, вимушену міграцію. Понад один мільйон 590 тисяч громадян стали вимушеними переселенцями у своїй країні через війну.

Серед факторів нової державної регіональної політики він також назвав: занепад прикордонних територій на межі з РФ та в зонах розмежування; занепад старопромислових територій; різні території мають різні можливості для розвитку (різні економічні спроможності); сільські території (понад 30% населення України проживає в сільській місцевості), які є зовсім різними.

Директор з питань науки та розвитку Громадської організації «Інститут громадянського суспільства» вважає, що до ситуації, яка склалася в регіонах, потрібно підходити, зважаючи на ці виклики. За його словами, держава має стимулювати і дати швидке економічне зростання регіонам та швидко припинити деградацію територій з обмеженими можливостями.

Анатолій Ткачук торкнувся стану законодавства, яке впливає на розвиток регіонів і наголосив, що у цій сфері потрібно ще багато зробити. «Сьогодні ми наближаємося до завершення реформи децентралізації і відкриваємо нову сторінку, яка стосується регіонального розвитку. Державна регіональна політика - це політика, передусім, координації між Президентом, Урядом, Парламентом, обласними адміністраціями, місцевим самоврядуванням. Координація і синергія ресурсів дасть хороший результат», - підсумував він.

Голова підкомітету з питань регіональної політики та місцевих бюджетів Комітету з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування Вячеслав Рубльов повідомив, що у Комітеті спільно з Кабінетом Міністрів, профільним Міністерством з розвитку громад та територій зроблена значна законодавча робота по завершенню реформи децентралізації. Комітет працює над тим, щоб державна регіональна політика була більш згуртованою. За його словами, надважливим є те, що потрібно працювати на всіх рівнях. «Ми повинні підтримати регіони, які мають різні потреби. Регіональна політика, зважаючи на це, має бути розбита за певними кластерами», - зазначив народний депутат.

Під час слухань відбулися три панельні дискусії. На першій, присвяченій історії становлення державної регіональної політики та новим викликам, учасники обговорили питання зовнішніх та внутрішніх викликів: військового конфлікту, демографії, непродуктивної економіки, недотримання правил стратегічного планування та фінансування, територіальних диспропорцій, юридичної рамки формування та реалізації політики.

Під час другої дискусії обговорено питання стратегічного планування регіонального розвитку та фінансування проектів регіонального розвитку - досвід, можливості, проблеми та способи їх подолання; державну стратегію регіонального розвитку 2027 - завдання на середньострокову перспективу; роль інституцій та партнерства у регіональному розвитку.

Під час панельної дискусії «Державна регіональна політика - роль інституцій у розвитку громад, регіонів, держави» відбулося представлення законопроектів про внесення змін до законів «Про засади державної регіональної політики», «Про стимулювання розвитку регіонів» та інших ініціатив органів публічної влади в Україні щодо регіонального розвитку, а також обговорено можливості координації різної політики у регіональному вимірі.

Слухання проведені Комітетом спільно з Міністерством розвитку громад та територій та громадською організацією «Інститут громадянського суспільства».

 

Повернутись до публікацій

Версія для друку

Ще за розділом

“Новини комітетів”

16 квітня 2024 16:20
16 квітня 2024 16:08
16 квітня 2024 15:58
16 квітня 2024 15:24
16 квітня 2024 12:23
15 квітня 2024 18:11
15 квітня 2024 18:10
15 квітня 2024 15:32
15 квітня 2024 14:25
15 квітня 2024 14:14