Члени Комітету на засіданні 16 грудня розглянули проект Закону про внесення змін до статті 173-2 Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо збільшення адміністративної відповідальності за вчинення домашнього насильства» №3908 та альтернативний до нього законопроект про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо посилення відповідальності за вчинення домашнього насильства та насильства за ознакою статі» №3908-1.

Голова підкомітету з питань законодавства про адміністративні правопорушення та охоронної і детективної діяльності В’ячеслав Медяник, доповідаючи законопроект №3908, зазначив, що його метою є законодавче врегулювання питання збільшення адміністративної відповідальності за вчинення домашнього насильства для відновлення запобіжної та каральної функції санкції за дане правопорушення.

Законопроектом пропонується внести зміни до ст. 173-2 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі - КУпАП) та збільшити розмір штрафу за вчинення домашнього насильства, насильства за ознакою статі, невиконання термінового заборонного припису або неповідомлення про місце свого тимчасового перебування, який становитиме від 1000 до 2000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, а за дії, вчинені особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за одне з порушень, передбачених частиною першою цієї статті - від 2000 до 4000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

В’ячеслав Медяник повідомив, що у підкомітету є зауваження до цього законопроекту. Зокрема, він не погоджується із збільшенням розміру адміністративного стягнення у вигляді штрафу за вчинення правопорушення, передбаченого даною статтею у 100 разів. Він зазначив, що запропонований розмір штрафу є надмірним та таким, що не відповідає ступеню суспільної небезпеки. До того ж, така міра покарання як штраф негативно впливає на фінансовий стан потерпілих від домашнього насильства, а збільшення його розміру може при звести до замовчування випадків домашнього насильства та відмови від звернень за захистом до правоохоронних органів.

Альтернативний законопроект №3908-1 доповіла народний депутат Галина Михайлюк. Вона зазначила, що на відміну від основного проекту у цьому проекті не передбачається збільшення розмірів штрафу за вчинення домашнього насильства. За даними урядової уповноваженої з гендерної політики та державної судової адміністрації, найбільш поширеною санкцією, що застосовується до порушників за статтею 173-2 КУпАП, штраф складає всього сім відсотків від загальної кількості складених стягнень за вчинення правопорушень. Також вона відзначила, що застосування штрафу у домашньому насильстві є неефективним, оскільки впливає на фінансовий стан сім’ї правопорушника.

Тому, суттєвим фактором зниженням рівня латентності домашнього насильства може стати запровадження альтернативного адміністративному арешту, громадським роботам та адміністративному штрафу виду покарання.

Таким видом покарання може стати адміністративне стягнення у вигляді суспільно корисних робіт, які полягають у виконанні особою, яка вчинила адміністративне правопорушення, оплачуваних робіт, вид та перелік яких визначається відповідним органом місцевого самоврядування.

У зв’язку з цим є необхідність надати суду можливість розглядати справи про вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 173-2 КУпАП, у відсутності правопорушника у випадку, якщо він повідомлений про розгляд справи належним чином, і відсутні поважні причини його неявки у судове засідання. Такий підхід відповідає загальному порядку розгляду адміністративних справ, визначеного КУпАП. Окрім того, з метою забезпечення доступу до правосуддя постраждалих та ефективного захисту їх прав, необхідно збільшити строк, протягом якого особа може бути притягнута до адміністративної відповідальності у випадку домашнього насильства, встановивши такий строк тривалістю в 6 місяців.

Галина Михайлюк зазначила, що метою законопроекту є удосконалення правового регулювання притягнення до відповідальності за вчинення домашнього насильства, насильства за ознакою статі, невиконання термінового заборонного припису або неповідомлення про місце свого тимчасового перебування, а також практичної реалізації права постраждалої особи на відшкодування матеріальних збитків і моральної шкоди, завданих внаслідок домашнього насильства.

Проектом пропонується введення можливості призначення санкції за порушення статті 173-2 КУпАП у вигляді суспільно корисних робіт з одночасним спрямуванням коштів за виконання таких робіт постраждалій особі;

збільшити строк адміністративного арешту як санкції за частиною першою статті 173-2 КУпАП;

внести зміни до частини третьої статті 38 КУпАП щодо збільшення строків накладення стягнення за вчинення правопорушення, передбаченого статтею 173-2 КУпАП;

внести зміни до частини другої статті 268 КУпАП щодо можливості розгляду справ про адміністративне правопорушення, передбачене статтею 173-2 КУпАП, без присутність особи, яка притягається до адміністративної відповідальності.

Галина Михайлюк також зазначила, що прийняття законопроекту дозволить у призначати більш ефективний вид покарання за вчинення правопорушень, передбачених статтею 173-2 КУпАП, знизить рівень латентності цього правопорушення та сприятиме практичній реалізації права постраждалої особи на відшкодування матеріальних збитків і моральної шкоди, завданих кривдником.

Члени Комітету під час обговорення не підтримали законодавчу пропозицію щодо збільшення штрафів за вчинення домашнього насильства. Натомість народні депутати зазначали, що законодавча пропозиція щодо збільшення строку адміністративного арешту може бути підтримане.

За результатами голосування Комітет прийняв рішення рекомендувати Верховній Раді прийняти за основу законопроект №3908-1, а проект №3908 – відхилити.

В обговоренні законопроектів взяли участь представники Міністерства внутрішніх справ.

Заступниця Міністра внутрішніх справ Катерина Павлюченко проаналізувала всі розглянуті законопроекти. Вона зазначила, що МВС і Національна поліція підтримує позицію розробника законопроекту №3908-1 щодо внесення змін до ч. 2 ст. 268 КУпАП в частині розгляду справи без присутності особи, яка притягується до адміністративної відповідальності, оскільки, насправді, суди дуже часто закривають такі провадження з огляду на те, що кривдник не приходить на засідання. На її думку, загалом цей законопроект заслуговує на підтримку і увагу. Він спрямований на те, щоб врегулювати сьогодні ті проблемні питання в сфері запобігання протидії домашньому насильству, які насправді є дуже актуальними.

Позицію МВС також підтримав і заступник Міністра внутрішніх справ Антон Геращенко.

Комітет також розглянув урядовий законопроект про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо зміни установленого порядку притягнення до адміністративної відповідальності за вчинення домашнього насильства та насильства за ознакою статі» №4149.

За результатами обговорення члени Комітету прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді законопроект №4149 - відхилити.

 

Повернутись до публікацій

Версія для друку

Ще за розділом

“Новини комітетів”

19 квітня 2024 17:12
19 квітня 2024 16:24
19 квітня 2024 16:17
19 квітня 2024 15:40
19 квітня 2024 15:27
19 квітня 2024 14:27
19 квітня 2024 13:54
19 квітня 2024 13:37
19 квітня 2024 12:31
19 квітня 2024 11:11