Члени Комітету на засіданні 30 вересня, яке відбулося в відеорежимі, розглянули два законопроекти - про відшкодування шкоди потерпілим від насильницьких кримінальних правопорушень №3892 і про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та Кримінального процесуального кодексу України щодо забезпечення механізму відшкодування шкоди потерпілим від насильницьких кримінальних правопорушень №3893.

Законопроекти на засіданні Комітету доповів заступник Міністра юстиції Олександр Банчук. Суть законопроекту №3892 полягає у тому, щоб на початковій стадії, коли є факт вчинення насильницького злочину або насильницького кримінального правопорушення надати потерпілому відшкодування шкоди у зв’язку з втратою заробітку внаслідок заподіяння насильницьким кримінальним правопорушенням шкоди його здоров’ю та понесенням витрат на медичні послуги.

Згідно із проектом, насильницьким кримінальним правопорушенням є передбачене Кримінальним кодексом умисне суспільно небезпечне діяння, внаслідок якого потерпілому заподіяно тяжке тілесне ушкодження або смерть, а також суспільно небезпечне діяння проти статевої свободи та статевої недоторканості, або вчинене щодо дитини, яким потерпілому заподіяно фізичне або психологічне насильство.

Проект Закону визначає підстави та умови, а також встановлює порядок відшкодування за рахунок держави шкоди, завданої внаслідок насильницьких кримінальних правопорушень, посягань на життя та здоров’я фізичної особи.

Положеннями проекту Закону пропонується гарантувати здійснення відшкодування шкоди з боку держави також у випадках звільнення особи від кримінальної відповідальності з підстав, визначених Кримінальним кодексом, вчинення суспільно небезпечного діяння неосудною особою або якщо не встановлено особу, яка вчинила насильницьке кримінальне правопорушення.

Ідея законопроекту грунтується на положеннях Європейської конвенції про відшкодування шкоди потерпілим від насильницьких кримінальних порушень 1983 р.

Тому пропонується врегулювати цей механізм в українському законодавстві.

Це випливає з того, що найбільш незахищеним у кримінальному провадженні є потерпілий. Тому законопроектом пропонується надати більше прав потерпілому і, таким чином, забезпечити більше гарантії захисту потерпілому.

Цим держава фактично дає певну підтримку потерпілій особі у вигляді консультацій і відшкодування.

Наразі законопроект передбачає, що розмір відшкодування буде кожного року встановлюватися урядом і він має бути не менше 40% від прожиткового мінімуму.

Пропонується, що Фонд допомоги потерпілим буде наповнюватися за рахунок кримінально-правових штрафів і запровадження судового збору із засуджених осіб. Такий механізм існує і в інших країнах.

Законопроектом №3893 пропонується встановити відповідальність за невиконання законних вимог посадових осіб органів, на які покладається відшкодування шкоди потерпілим від насильницьких кримінальних правопорушень, у тому числі ненадання їм передбаченої законодавством інформації чи надання недостовірної інформації, створення інших перешкод для виконання покладених на них обов’язків шляхом доповнення КУпАП новою статтею 18856.

Право складання протоколу про адміністративне правопорушення, передбачене зазначеною статтею КУпАП, проектом Закону пропонується надати уповноваженим на те посадовим особам регіональних центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги (зміни до статті 255 КУпАП).

Розгляд протоколів про адміністративне правопорушення, передбачене статтею 18856 КУпАП, відповідно до змін до статті 221 КУпАП, будуть здійснювати районні, районні у місті, міські чи міськрайонні суди (судді).

Проектом також пропонується визначити у КПК механізм стягнення у Державний бюджет таких джерел фінансування Фонду, як збір на відшкодування шкоди, завданої насильницькими кримінальними правопорушеннями, у разі ухвалення судом та набрання законної сили обвинувального вироку, а також повернення у дохід держави в порядку регресу коштів, що були виплачені потерпілому у зв’язку з вчиненням насильницького кримінального правопорушення.

Внесенням змін до частини першої статті 128 КПК пропонується закріпити обов’язок органу, який здійснив виплату таких коштів, подати цивільний позов щодо повернення коштів, що були виплачені особі з підстав, визначених законопроектом про відшкодування до підозрюваного, обвинуваченого або особи, яка за законом несе цивільну відповідальність за шкоду, завдану діяннями підозрюваного, обвинуваченого, або неосудної особи, яка вчинила суспільно небезпечне діяння, на будь-якій стадії кримінального провадження.

Також проектом Закону Кримінальний процесуальний кодекс доповнюється новою статтею 3801, якою передбачається стягнення з особи (осіб), у разі ухвалення судом обвинувального вироку та набрання ним законної сили, збору на відшкодування шкоди, завданої насильницькими кримінальними правопорушеннями.

Розмір та порядок сплати такого збору, відповідно до положень проекту Закону зазначається у резолютивній частині вироку та у резолютивній частині ухвали суду апеляційної інстанції.

Голова підкомітету Олександр Бакумов доповів позицію підкомітету щодо обох законопроектів.

Він повідомив, що підкомітет прийняв рішення рекомендувати Комітету прийняти рішення рекомендувати Верховній Раді прийняти законопроекти №3892 і №3893 за основу.

Під час обговорення члени Комітету висловили низку зауважень, які потрібно доопрацювати. Народні депутати також звернулися до представника Міністерства юстиції з проханням більш ретельно готувати законопроекти.

Члени Комітету прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді За результатами розгляду направити законопроекти №3892 і №3893 на доопрацювання суб’єкту законодавчої ініціативи.

Повернутись до публікацій

Версія для друку

Ще за розділом

“Новини комітетів”

23 квітня 2024 20:12
23 квітня 2024 20:11
23 квітня 2024 19:50
23 квітня 2024 19:24
23 квітня 2024 19:21
23 квітня 2024 19:17
23 квітня 2024 19:01
23 квітня 2024 18:02
23 квітня 2024 16:34
23 квітня 2024 15:05