«Протягом останнього року Бюджетний комітет Верховної Ради України став свідком двох бюджетних процесів, які, на жаль, відбувалися з порушенням процедур, передбачених чинним законодавством. Процедура системно порушувалася Урядом, не витримувалися терміни подання законопроекту на розгляд Верховної Ради, що, своєю чергою, унеможливлювало якісне і фахове його опрацювання», - заявив Іван Крулько, голова підкомітету Комітету Верховної Ради України з питань бюджету, співголова панельної дискусії на тему «Роль парламенту у бюджетному циклі». Дискусія відбулася у рамках «Українського тижня» у Європейському Парламенті 1 березня.

За словами І.Крулька, "ця порочна традиція почалася в 2011 році, а після Революції  Гідності новий Уряд продовжив таку традицію, хоча в історії України були періоди, коли бюджет розглядався за повною процедурою". "Сьогодні народні депутати не встигають просто прочитати документ, не кажучи вже про його якісне оцінювання. А диявол, як то кажуть, криється в деталях", - уточнив політик.

При цьому І.Крулько пояснив: "Якщо Уряд не дотримується процедури подачі та розгляду проекту основного фінансового документу країни, а парламент вимушений розглядати його в стислі терміни, його текст не може бути досконалим". Це, своєю чергою, спричиняє багато проблем для роботи Рахункової палати. "Порушення регламентних норм стосовно подачі на розгляд проекту державного бюджету не дає змоги належним чином підготувати пропозиції Рахунковій палаті, відтак вона позбавлена можливості зробити свої висновки, оскільки строк розгляду проекту документа дуже малий і не відповідає потребам його якісного опрацювання".

Утім, І.Крулько звернув увагу учасників дискусії і на позитивні моменти. "Парламент спромігся ухвалити системний закон щодо діяльності Рахункової палати, яким вперше регламентовано  добір членів цього колегіального органу публічно за конкурсною процедурою. Таким чином український парламент заклав основу  неупередженості роботи Рахункової палати, яка покликана стати головним чинником у боротьбі з корупцією", - наголосив голова підкомітету Комітету Верховної Ради України з питань бюджету І.Крулько і додав: "Треба пам’ятати, що бюджет наповнюється за кошти платників податків. Дуже добре, що до участі у бюджетному процесі останнім часом активно залучаються експерти громадських організацій".

У дискусії також взяв участь голова Комітету Верховної Ради з питань промислової політики та підприємництва Віктор Галасюк. Він зауважив, що "зараз в Україні бюджет і процедура його підготовки, подання, розгляду та ухвалення є дуже громіздкими, і, ймовірно, цю перевантажену методику бюджетного процесу треба змінювати, аби це відповідало викликам часу". При цьому він пояснив свою точку зору тим, що "ми маємо бюджет, який не є інструментом просування моделі промислового зростання". "Україні треба мати такий бюджет, який забезпечуватиме економічне зростання, і який дозволить дотримуватися фіскальної сталості", - наголосив В.Галасюк.

На думку Ніни Южаніної, голови Комітету Верховної Ради України з питань податкової та митної політики, "державний бюджет не справляється з тими завданнями, які стоять перед країною". "Відсутність нової податкової політики стає на заваді  удосконалення бюджетного процесу, а це, своєю чергою, заважає розвиватися  підприємництву".

Представники Європейського Парламенту, зі свого боку, висловлювали переконання в тому, що Державний бюджет є основним  фінансовим документом держави, який розробляється виконавчою владою протягом року. При цьому він має відображати основоположні цінності державної політики, бачення Уряду щодо соціально-економічного стану держави та надавати можливість дати оцінку діяльності Уряду та його майбутнім намірам. Відтак, Державний бюджет є дуже важливим законодавчим актом, який має забезпечувати прозорість, підзвітність, комплексність і належне врядування.

Учасники дискусії наголошували, що Державний бюджет і процедура його ухвалення та подальшого виконання мають демонструвати дотримання конституційності процесу. Парламентарії дали позитивну оцінку правовій основі обговорення бюджету у Верховній Раді України, що відповідає європейським стандартам, проте піддали критиці практику його обговорення. Представники європейського депутатського корпусу наголошували на тому, що ухвалення Державного бюджету має бути пов’язаним із контролем його виконання з боку Верховної Ради, що має забезпечити механізм нагляду за виконавчою гілкою влади.

***

 

Повернутись до публікацій

Версія для друку

Ще за розділом

“«Український тиждень» в Європарламенті”

04 березня 2016 11:20
03 березня 2016 11:30
02 березня 2016 22:39
02 березня 2016 20:45
02 березня 2016 15:42
02 березня 2016 12:59
02 березня 2016 12:53
02 березня 2016 12:51
02 березня 2016 12:30
02 березня 2016 11:55