Під час розгляду законопроекту №4778 зазначалося, що він розроблено з метою удосконалення правових засад здійснення оперативно-розшукової діяльності, приведення її у відповідність із європейськими стандартами, які висуваються до діяльності, пов’язаної з тимчасовим обмеженням прав і свобод людини, синхронізації оперативно-розшукової діяльності та процесуальної діяльності, яка здійснюється відповідно до приписів Кримінального процесуального кодексу.

Народні депутати наголошували, що чинний закон морально застарів.

Розробленим групою народних депутатів законопроектом передбачається визначити основні терміни, які використовуються в ньому. Зокрема, у розділі 1 «Загальні положення» надано дефініцію оперативно-розшукової діяльності, якою визначено систему гласних і негласних пошукових, розвідувальних та контррозвідувальних заходів, що здійснюються із застосуванням оперативних та оперативно-технічних засобів.

Документом пропонується визначити завдання оперативно-розшукової діяльності, серед яких:

1) пошук і фіксація фактичних даних про протиправну діяльність осіб (груп осіб) з метою:

забезпечення прав і свобод людини, захисту безпеки суспільства та держави;

виявлення, запобігання і припинення кримінальних правопорушень;

розшуку осіб, які вчинили кримінальні правопорушення;

встановлення місцезнаходження безвісно зниклих осіб;

встановлення анкетних даних невпізнаних осіб;

забезпечення здійснення слідчих (розшукових) та негласних слідчих (розшукових) дій під час кримінального провадження; супроводження негласного розслідування під час кримінального провадження;

протидії розвідувально-підривній діяльності спецслужб іноземних держав та організацій;

забезпечення діяльності правоохоронних органів та осіб, які сприяють оперативно-розшуковій діяльності на підставах, передбачених законодавством України;

2) отримання інформації про правопорушення, які не є кримінальними, встановлення яких сприяє вирішенню завдань протидії злочинності;

3) отримання інформації про факти та обставини, що не мають ознак кримінального правопорушення, проте, відповідно до законодавства України, потребують перевірки.

Проектом також передбачається визначити принципи, на яких ґрунтується оперативно-розшукова діяльність: законність; дотримання прав і свобод людини; наступальність; конспіративність; поєднання гласних і негласних заходів; взаємодія з державними органами, населенням, неурядовими або громадськими організаціями; відповідність та адекватність використання оперативно-розшукових заходів ступеню суспільної небезпечності протиправної діяльності.

Законопроектом пропонується визначити підрозділи, уповноважені на здійснення оперативно-розшукової діяльності, їхні обов’язки та права, межі повноважень, інформаційне забезпечення.

Передбачається надати можливість здійснення оперативно-розшукової діяльності: Державному бюро розслідувань; Державній прикордонній службі України; Національному антикорупційному бюро України; Національній поліції;

 відповідним органам доходів і зборів; відповідним органам і установам виконання покарань та слідчих ізоляторів Державної пенітенціарної служби; розвідувальному органові Міністерства оборони України; Службі безпеки України; Службі зовнішньої розвідки України; управлінню державної охорони.

Також пропонується заборонити проведення оперативно-розшукової діяльності підрозділам інших міністерств, відомств, громадським, приватним організаціям або особам.

У проекті пропонується визначити вичерпний перелік підстав проведення оперативно-розшукової діяльності, чітко визначити самі оперативно-розшукові заходи та порядок їхнього здійснення, вимоги до документального оформлення,

стадії оперативно-розшукової діяльності, строки ведення оперативно-розшукових справ, їхнє закриття, використання матеріалів, отриманих у результаті оперативно-розшукової діяльності.

Законопроектом також передбачений контроль за оперативно-розшуковою діяльністю. Згідно із документом, державний контроль за оперативно-розшуковою діяльністю становить правовий механізм функціонально реалізованих уповноваженими органами та їх посадовими особами напрямків діяльності, що забезпечують дотримання законів, прав та інтересів учасників цієї сфери суспільних відносин. Державний контроль за ОРД може здійснюватися у формі позавідомчого та відомчого контролю.

Проектом передбачена можливість і форми парламентського, судового та громадського контролю за ОРД.

Окрему увагу в тексті законопроекту присвячено прокурорському нагляду за дотриманням законності під час здійснення оперативно-розшукової діяльності. Визначено суб’єктів прокурорського нагляду, його предмет, межі компетенції прокурорів у цій сфері.

Проектом Закону значна увага приділяється питанням здійснення оперативно-розшукових заходів та негласних слідчих (розшукових) дій оперативними підрозділами під час кримінального провадження; оперативно-розшуковому супроводженню кримінального провадження; питанням використання відповідних матеріалів, отриманих у результаті здійснення цих заходів, у кримінальному провадженні.

Члени Комітету, проаналізувавши законопроект, зазначили, що його прийняття сприятиме якісному та своєчасному розкриттю злочинів, а також успішній діяльності визначених у ньому органів та підрозділів із запобігання та протидії злочинності.

 

Повернутись до публікацій

Версія для друку

Ще за розділом

“Новини”

26 квітня 2024 16:20
26 квітня 2024 09:50
25 квітня 2024 16:05
24 квітня 2024 14:54
23 квітня 2024 18:12
21 квітня 2024 12:12
18 квітня 2024 10:12
17 квітня 2024 19:05
17 квітня 2024 18:51
17 квітня 2024 17:23