18 лютого на базі ІТ-компанії "DataArt" відбулося виїзне засідання Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти на тему "Про побудову кластерної моделі взаємодії університетів та ІТ-компаній".
У засіданні взяли участь члени Комітету з питань науки і освіти Лілія Гриневич, Олександр Співаковський, Олексій Скрипник, заступник міністра освіти і науки України Андрій Гевко, ректори провідних вузів нашої держави Михайло Згуровський (Національний технічний університет України "Київський політехнічний інститут"), Петро Куліков (Київський національний університет будівництва і архітектури), Станіслав Ніколаєнко (Національний університет біоресурсів і природокористування України), а також представники цих вузів, викладачі Національного університету "Києво-Могилянська Академія". На засіданні також були присутні гості з Національної академії педагогічних наук України: Василь Кремень - Президент НАПН, Андрій Гуржій - віце-президент НАПН, Валерій Биков - директор Інституту інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України, Віктор Руденко - науковий співробітник Інституту педагогіки НАПН України. Національну академію наук України представляли Анатолій Загородній - віце-президент НАН України, Пилип Андон - директор Інституту програмних систем НАН України, Володимир Гриценко - Міжнародний науково-навчальний центр інформаційних технологій і систем НАН України та МОН України, а також представники Європейської бізнес асоціації.
Про актуальність і нагальність питання побудови кластерної моделі свідчить інтерес, який проявили до цієї теми 3 колишні міністри освіти і науки України, а саме: Михайло Згуровський, Василь Кремень та Станіслав Ніколаєнко.
"В Україні сьогодні є значні проблеми із законодавством, яке повинне створити платформу для роботи наукових парків, стартапів, кластерів з метою взаємодії університетів і бізнесу. Нам потрібне системоутворююче законодавство, яке допоможе забезпечити можливість ефективної та результативної роботи для всіх учасників. Результатом нашого обговорення мають стати реальні пропозиції до законодавства" - зазначила голова Комітету Лілія Гриневич на початку обговорення.
Доповідачем щодо питання "Про побудову кластерної моделі взаємодії університетів та ІТ-компаній" був Перший заступник голови Комітету з питань науки і освіти Олександр Співаковський. Основною концепцією такої взаємодії є природне поєднання науки, освіти та бізнесу шляхом ведення спільної діяльності на базі кластерів. Сьогодні, на жаль, такого роду співпраця не є закріпленою на законодавчому рівні та представлена поодинокими випадками у Хмельницькій, Херсонській, Львівській, Івано-Франківській та інших областях. Тому Олександром Співаковським був поданий на розгляд Комітету законопроект "Про реалізацію експерименту в навчанні у сфері інформаційно-комунікаційних технологій з метою підвищення рівня компетентностей", який у загальному контексті реалізовує нещодавно надану автономію вузам, та має на меті підвищення "вартості" випускників на ринку праці, можливість комерціалізації інновацій у формі стартапів, створення матеріальних та нематеріальних активів в університетах, що забезпечить сприяння інноваційному розвитку країни та реалізації євроінтеграційного руху. Цей законопроект певним чином надає "магдебурзьке право" вузам для ведення спільної діяльності з компаніями та підприємствами.
Голова офісу "Data Art" у Києві Георгій Кременецький під час своєї презентації висвітлив проблеми, з якими стикається компанія, коли наймає персонал, на прикладі компанії "Data Art". Він зазначив, що компанії готові інвестувати у розвиток людського капіталу, впроваджуючи унікальні програми інтегрованої взаємодії між майбутнім співробітником та ментором. Також студентам пропонується проходження літніх практик, участь у різноманітних конференціях, такі як IT-talk, завдяки яким студенти можуть ближче ознайомитись з діяльністю компанії. Представники компаній зазначають, що є бажання налагоджувати механізми співпраці з вузами: розвивати фінансування лабораторій, впроваджувати нові дисципліни та оновлювати існуючі, дозволяти проведення лекцій фахівцями з компаній, які не мають наукового ступеня, забезпечувати гнучкий графік навчання, щоб надавати можливість студентам розвиватися у компанії, у якій він починає підробляти ще навчаючись.
Михайло Згуровський на підтримку кластерної моделі у своїй презентації навів приклад діяльності наукового парку "Київська політехніка", як центру інноваційного розвитку Країни. За словами М.Згуровського, поєднання інтересів на єдиному майданчику приносить високі результати: за час функціонування наукового парку вдалося запустити ефективний механізм взаємодії, який об’єднує 6 тисяч студентів, 1000 науковців та 1100 підприємств. Доповідач навів приклади результатів діяльності, розповівши про стартапи, які були створені на базі наукового парку "Київської політехніки" та зараз мають ринкову вартість у мільйони доларів. Ефективність сучасної моделі КПІ "освіта-дослідження-інновації" свідчить про необхідність масштабування такої взаємодії на базі інших університетів України.
Загалом, учасники засідання схвально оцінили ідею створення кластерної моделі взаємодії та обговорили пропозиції і рекомендації стосовно реалізації даної концепції, а також визначили, що у 10-денний термін надішлють конструктивні письмові пропозиції, які будуть обов’язково враховані під час подальшого доопрацювання та розробки законопроекту.



