Погоджувальна рада

Опубліковано 25. 01. 2021

СТЕНОГРАМА

засідання Погоджувальної ради депутатських фракцій (депутатських груп) у Верховній Раді України

 

25 січня 2021 року, 11 година

 

Веде засідання Голова Верховної Ради України РАЗУМКОВ Д.О.

 

РАЗУМКОВ Д.О.  Доброго ранку, шановні колеги! Доброго ранку,  шановні телеглядачі! Радий вас всіх бачити.

У нас нарешті закінчився локдаун, я вас всіх з цим вітаю. Я сподіваюся, що це дійсно повпливає на ту негативну тенденцію, яку ми спостерігали протягом декількох місяців – зростання кількості людей, які захворюють на коронавірус, і допомогло розвантажити наші медичні заклади і зменшити напругу як в суспільстві в цьому плані, так і напругу в медичних закладах. Я думаю, що про це ще будуть багато говорити, і, Михайле Борисовичу, ще ви про це зазначите як голова профільного комітету.

Але напередодні, до початку нашої роботи, в нас сталася чергова страшна трагедія: ми втратили 16 людей в місті Харкові. І це вкотре доводить те, що нам треба змінювати законодавство в цьому плані, але з іншого боку нам треба його виконувати. Тому що у нас прийнято багато правильних законів, а, на жаль, результати їх виконання ми вимушені згадувати під час таких трагічних подій.

Але я пропоную зараз вшанувати всіх хвилиною мовчання, всіх тих, хто загинув в цій трагедії.

(Хвилина мовчання)

Прошу сідати.

Денисе Анатолійовичу Монастирський, я хотів би до вас звернутися. Я знаю, що є деякі законопроекти, які, можливо, варто було б розглянути на цьому тижні, пов'язані з протипожежною безпекою і заходами, які допоможуть врегулювати цей напрямок діяльності відповідних органів. Я думаю, що під час свого виступу ви про це також зазначите.

І одразу хотів би звернутися і до Апарату, і до своїх колег, ретельно вивчити ці законопроекти і підготувати їх до розгляду на цьому пленарному тижні.

Зараз українське суспільство чекає від нас оперативної реакції на ті події, які відбуваються протягом останнього місяця: це підвищення тарифів на газ, це підвищення тарифів на опалення, на гарячу воду, на електрику. Ви бачите, що відбувається, і не лише бачите, тому що майже всі народні депутати, не дивлячись на локдаун, продовжували працювати в своїх регіонах, спілкувалися з людьми, вислухували їх проблеми, біди і намагалися в межах своєї компетенції допомогти, наскільки це можливо.

Є вже перші кроки, які були запропоновані урядом. Сьогодні буде у нас Прем’єр-міністр України на засіданні  Погоджувальної ради. Завтра він також буде на засіданні Верховної Ради і виступати, і відповідати на запитання депутатських фракцій та груп. Але мені здається, що Верховна Рада точно ніколи не стояла, не стоїть і не буде стояти осторонь від проблем людей. І, не дивлячись на те, що вже зроблено, я впевнений, ми це проговорювали з представниками всіх депутатських фракцій та груп, тільки що  відбувалася відповідна нарада, і всі погодилися з тим, щоб звернутися до Кабінету Міністрів  України: в максимально стислі строки напрацювати механізми, які б дозволили компенсувати, можливо, субсидіями, всі ті  втрати, які люди понесли і за січень місяць. Для цього ми як Верховна Рада готові в повному обсязі долучитися і через постанови, і через зміни до законодавства, і через зміни до Державного бюджету України. Я це почув як пропозицію і, в принципі, як вимогу від всіх депутатських фракцій. Я думаю, що сьогодні, виступаючи, вони про це також зазначать.

Паралельно з цим у нас  відбулося декілька нарад  протягом локдауну, пов'язані із зростанням тарифів. І тут були представники всіх депутатських фракцій і груп, був Прем’єр-міністр, був і виконуючий обов'язки міністра, представники НАК "Нафтогаз". На жаль, у нас не було представника  НКРЕКП, якого запрошував Кабінет Міністрів України, і чому так відбулося, кінцевої інформації нема.  Але я розумію, що у нас всі незалежні регулятори, але, коли це стосується людей, ми повинні працювати спільно, в  незалежності  від того, яку гілку влади наскільки ми представляємо і наскільки ми незалежні або залежні  один від одного. Тому що всі ми залежні від людей, які нас обирали, призначали, які нам платять заробітні плати на тих чи інших посадах. Тому лунала пропозиція, підтримали її  керівники депутатських  фракцій та груп: запросити керівництво НКРЕКП та заслухати інформацію щодо того, що відбувається в їх зоні відповідальності.

Я думаю, що ми це зможемо зробити на цьому тижні. Правильно я розумію, колеги? Немає заперечень. Тому через постанову або, можливо, вони самостійно запропонують нам формат зустрічі в залі Верховної Ради України для того, щоб ми не голосували все ж таки постанову про інформування Верховної Ради щодо їх діяльності.

Паралельно з цим сьогодні була також нарада, на якій ми проговорювали питання кнопкодавства. Дійсно, ми пройшли далеко вперед, ми зробили так, що кнопкодавство стало явищем винятковим в стінах Верховної Ради дев'ятого скликання. Це по відношенню до всіх депутатських фракцій та груп, цього майже немає. Але "майже" нас також не влаштовує. Не влаштовує ні нас, ні українське суспільство. Тому ми повинні зробити так, щоб це був такий не зовсім приємний етап історії Верховної Ради України – головне в цьому реченні слово "історії", щоб воно не повторювалось.

Деякі речі ми зробили на рівні технічному, вони вже будуть виконані. Всі, скажімо так, вільні місця, якими дуже часто хтось намагався користуватися, відключені в залі Верховної Ради України. Станом на сьогодні опрацьовується механізм, який дозволить голосувати народному депутату виключно зі свого місця. А після того, як буде запущена нова система "Рада", коли все ж таки з'явиться така можливість її інтегрувати в залі Верховної Ради України, то це фактично на сто відсотків зніме можливість кнопкодавства.

Паралельно з цим ми встановимо додаткові камери в залі Верховної Ради України, і це дозволить і нам як Верховній Раді, і у випадку, якщо, не дай боже, такі випадки будуть відбуватися, правоохоронним органам відповідно і швидко реагувати на ті речі: хто був в залі, хто за кого проголосував, з якого місця і як це було? І щоб питання такого характеру, ми сьогодні про це говорили, Руслан Олексійович зазначав, майже рік тягнуться  і вони досі не вирішені. Я думаю, що, знаєте, починати змінюватись треба в першу чергу з себе, і я сподіваюся, що Верховна Рада буде займати саме таку позицію.

Паралельно з цим обговорюються  зміни до законодавства, пов'язані, це зміни до Регламенту Верховної Ради, вони також обговорювались з представниками депутатських фракцій та груп сьогодні, щодо адміністративного дисциплінарного покарання народних депутатів не в межах Кримінального кодексу, а в межах можливостей, які є у Верховній Раді. Всі пам'ятають, що Верховна Рада може позбавляти народних депутатів брати участь у пленарних засіданнях. Сьогодні, якщо ви не берете участь у пленарних засіданнях, ви не отримуєте заробітну плату. І це додатковий стимул, я впевнений, буде додатковим стимулом для народних депутатів не займатися, вибачте, за таке непарламентське висловлювання, дурницями в залі Верховної Ради України.

У нас найближчі два тижні будуть напружені. Це і крайній тиждень четвертої сесії, і наступний тиждень –  це перший тиждень п'ятої сесії Верховної Ради України дев'ятого скликання. Я сподіваюся, що ми зможемо ефективно і швидко попрацювати. Нам треба буде прийняти рішення щодо календарного плану проведення п'ятої сесії Верховної Ради України дев'ятого скликання. І наступного тижня у лютому нам буде необхідно затвердити порядок денний п'ятої сесії Верховної Ради.

Паралельно з цим нам треба буде прийняти, я сподіваюсь, на цьому тижні, Руслан Олексійович ще буде говорити, ми зможемо розглянути Постанову про затвердження плану законопроектної роботи Верховної Ради України. Тут долучилися всі депутатські фракції і групи, всі комітети, інші суб'єкти законодавчої ініціативи: і Президент України, і Кабінет Міністрів України. Тому я сподіваюся, що ми цей документ будемо втілювати у життя. Я розумію, що той минулий проект не до кінця був виконаний і ці зміни в першу чергу не були на сто відсотків реалізовані у зв'язку з тим, що не лише Україну, а й світ охопив коронавірус. Але це правильний шлях, я сподіваюся, що ми по ньому будемо далі рухатися.

На цьому тижні, я думаю, що ми встигнемо розглянути законопроект про всенародний референдум. Я впевнений, що варто було б розглянути законопроект про БЕБ, я думаю, що Данило Олександрович також буде говорити про це у зв'язку з останніми позиціями і подіями, які відбуваються в державі. Але хотів би зазначити, що інформація про те, що в порядку денному з'явиться Закон про СБУ, з'явилося раніше, ніж та інформація, яку ми всі побачили в засобах масової інформації. Але тим не менш це важливе питання, яке обіцяли багато хто з депутатських фракцій та груп: позбавлення  невластивих можливостей для силових відомств для того, щоб зменшити і тиск на бізнес з одного боку, а з іншого боку прибрати елемент корупції, який, на жаль, часто використовувався. І, давайте говорити правду, і сьогодні сказати, що ми на сто відсотків його побороли, буде також неправдою.

Паралельно з цим я сподіваюся, що найближчим часом ми зможемо розглянути в стінах парламенту законопроект про парламентську службу. Це спільний доробок, який вже довго напрацьовується в стінах Верховної Ради України, і раніше, і в минулому скликанні були вже перші напрацювання. Зараз ми змогли разом зробити цей законопроект і направити його до  профільного комітету. Паралельно з цим це також в рамках нашого співробітництва із Петом Коксом, із місією Пета Кокса і з нашими європейськими партнерами. Це той гарний, правильний досвід, який застосовується майже у всіх парламентах Європи, і його варто буде реалізувати і в стінах Верховної Ради України.

Важливим питанням є Постанова "Про премії Верховної Ради України для найкращих учасників зовнішнього незалежного оцінювання результатів навчання, здобутих на основі повної загальної середньої освіти". Це премія Верховної Ради, я думаю, що найближчим часом на цьому або, може, на наступному тижні ми зможемо її розглянути і дійсно тих, в незалежності від соціальних умов, від того, в якій родині зростає дитина, забезпечити їх можливістю гідно навчатися в Україні, не їхати за кордон, а тут навчатися, тут залишатися і допомагати розвивати нашу державу. Тому що саме за ними, не лише за ними, а і за нами також майбутнє нашої держави. І давайте робити все для того, щоб воно було дійсно світлим, незважаючи на всі ті буремні хвилі, які нам іноді заважають.

Ну, і наостанок, це Закон про конституційну процедуру. Він буде розглядатися в першому читанні на цьому тижні. Він направлений для вивчення і пропозицій до Венеційської комісії. Це третій блок питань, який повинен був бути напрацьований робочою групою під керівництвом Дениса Анатолійовича Монастирського. Я хотів би ще раз подякувати всім колегам, які працювали в цій робочій групі, за їх таку, достатньо конструктивну, виважену позицію.

Два законопроекти були прийняті, три законопроекти по двом блокам були прийняті в минулому році і вже вступили в силу. Це крайній законопроект, який, я сподіваюсь, ми зможемо також ефективно і швидко розглянути у Верховній Раді України.

У мене все. Єдине, останнє питання – це Закон про опозицію. Шановні колеги, він у нас давно стоїть на порядку денному. Але, якщо чесно, я бачу більше ініціативи від себе, від Руслана Олексійовича, якому на кожній апаратній нараді я задаю питання: "Так що у нас із Законом про опозицію?". І інтенсивної боротьби за цей законопроект від опозиційних політичних сил, на жаль, я не бачу. Тому я вимушений констатувати те, що ми вимушені будемо обмежитись лише змінами до Регламенту – те, що ми проговорювали. І, скоріш за все, це буде найбільш правильний шлях. Тому що у представників, яких ви делегували до цієї робочої групи, ну, у них, м'яко кажучи, пасивна позиція. Значить, мені здається, що їм це не потрібно. А якщо їм не потрібно, то це не потрібно і вашим політичним силам, які представлені у парламенті.

Добре. Тим не менш, я бажаю всім плідного, успішного тижня цього і наступного. І сподіваюсь, що ми зможемо продемонструвати ефективну, злагоджену нашу з вами роботу. Дякую.

Руслан Олексійович Стефанчук.

 

СТЕФАНЧУК Р.О. Дякую.

Вельмишановний Дмитре Олександровичу, шановні народні депутати, шановні присутні! Насамперед також я вас хочу привітати з тим, що ми врешті-решт заходимо в пленарний тиждень. У нас буде два пленарних тижні підряд і ціла низка важливих законопроектів, які ми плануємо розглянути впродовж них.

Про те, з вашого дозволу, Дмитре Олександровичу, про що ви говорили, це план законопроектних робіт. Вперше цього року ми його почали планувати шляхом узгодженої співпраці трьох суб'єктів законодавчої ініціативи –  це і Президента, і Верховної Ради, і Кабінету Міністрів. І в результаті нам вдалося вийти на фундаментальні речі, в основу яких враховані пропозиції трьох суб'єктів законодавчої ініціативи, врахована пропускна здатність Верховної Ради України, щоб це не було тисяча законопроектів, а ми знаємо, що в рік ми можемо до 300, можливо, трошки більше пропустити, і, враховуючи програмні документи, які формують державну політику. Тобто це все йде вже в результаті як наслідок цих всіх питань.

І я сподіваюсь, що Верховна Рада, враховуючи таку інтенсивну роботу, дасть можливість проголосувати план законопроектних робіт на 2021 рік з тим, щоб ми мали можливість бачити планомірну і підконтрольну суспільству діяльність єдиного законодавчого органу України.

Друге, про що я хотів би сказати, це те, про що говорили, це питання кнопкодавства. Це, на превеликий жаль, мені як людині, за авторством якого були прийняті зміни до Кримінального кодексу, дуже прикро, що ми зі свого боку зробили все, що можливо, а, на превеликий жаль, закон починає приторможувати. І починаючи, вже 9 місяців тому я звертався до Державного бюро розслідувань, минулого тижня я знову звернувся. Я от все-таки вважаю, жодним чином не втручаючись в діяльність правоохоронних і судових органів, вважаю, що 12 місяців на розслідування кримінальної справи, по якій все зрозуміло, є фіксація і все інше – це, мені видається, забагато трохи.

Ще, що це питання, яке стосується народовладдя. Так, цього тижня ми плануємо і виносимо в зал Закон про всеукраїнський референдум, про народовладдя через всеукраїнський референдум. Я теж сподіваюся, що розуміють важливість даного законопроекту всі, хто присутні тут. І не з нашої, і не з вашої вини він зник з порядку денного і був прибраний єдиний механізм, яким гарантувалося право народу України бути єдиним джерелом влади. І тому запрошую всіх активно долучатися до голосування за цей законопроект.

Крім цього, як я вже говорив, одним законопроектом це не буде вичерпуватись, це буде низка і інших законопроектів. Деякі з них проекти вже напрацьовані,  зокрема про місцеві референдуми, і я теж прошу робочу групу активно долучатись. Я сподіваюсь взагалі, що цього і наступного тижня ми максимально проведемо всі робочі групи, які існують у Верховній Раді України, з тим, щоб освіжити ту роботу над важливими законопроектами, які у нас є. А я хочу нагадати, це вже як Дмитро Олександрович говорив, Закон про опозицію, Закон про державні символи, ціла низка законів про народовладдя, а також по рекодифікації цивільного законодавства України.

Крім цього, я теж дуже прошу підтримати законопроект, який стосується Бюро економічної безпеки. Цим ми не просто з боку фракції "Слуга народу" виконуємо обіцянку Президента забрати у Служби безпеки України непритаманні їй функції розслідування економічних злочинів, а робимо добре для народу України, коли відповідні органи повинні займатися тільки тими притаманними їм функціональними обов'язками, які покладені на них Конституцією. Тому також буду сподіватися, що воно віднайде відклик у всій от фракціях і групах.

Я хочу побажати, у  нас два тижні роботи підряд, натхнення і  вдалих голосувань. Дякую.

 

РАЗУМКОВ Д.О. Дякую, Руслане Олексійовичу.

Олена Костянтинівна Кондратюк.

 

КОНДРАТЮК О.О. Доброго дня, шановні колеги! Дякую, Дмитре Олександровичу.

Я би хотіла теж продовжити виступи моїх колег і наголосити на тому, що ми розпочинаємо дійсно свою роботу після так званого локдауну з новими викликами, які стоять перед країною і вирішення негайно яких очікують наші громадяни.

Перш за все це чітке розуміння, що відбувається з тарифами для населення. Тому що необхідність прозорого ціноутворення на газ, електроенергію і комунальні послуги – це нагальне питання, яке зараз стоїть перед країною. І я думаю, що про справедливість тарифів, про антикризове державне регулювання, а, головне, не тимчасові дії, а стратегічне бачення уряду з цього питання будуть сьогодні обговорювати. І про це будуть говорити мої колеги особливо з опозиційних фракцій, бо справедливі тарифи – це ті, які здатні витягнути принаймні сімейний бюджет більшості громадян.

Друге питання стратегічне, на якому я би хотіла все ж таки зупинитися, це вакцинація від COVID. Уже з травня місяця я постійно з минулого року задаю Прем'єру одне і те саме питання: "Що відбувається з вакцинами в Україні?". Оскільки я переконана, що як і більшість із нас, що масова безкоштовна вакцинація українців від COVID має бути головним пріоритетом для Верховної Ради та уряду в цілому. Мало того, це персональна відповідальність Прем'єр-міністра і всього уряду.

Ми є свідками взагалі нової політики в світі, яку умовно можна назвати "вакцинний націоналізм". Кожна відповідальна перед своїми громадянами держава ще всередині минулого року почала займатися формуванням портфоліо вакцин. Сьогодні є лідери і лідери імунізації саме ті країни, чиї уряди змогли ефективно провести переговори з виробниками і заздалегідь замовити достатні запаси вакцини від COVID. Вже більше ніж 60 країн Європи та світу розпочали вакцинацію від коронавірусу, розподіливши 63 мільйони доз вакцин між громадянами.

Я вже не буду говорити про те, що темпи імунізації в окремих країнах вражають своїми масштабами. Не буду говорити про приклади Сполучених Штатів Америки, де вже понад 20 мільйонів щеплень, від однієї дози отримали громадяни країн Великобританії, Ізраїлю, які зараз є першими по вакцинуванню. Можна говорити про Польщу, яка вже розподілила майже 700 тисяч доз вакцин, і запаси Польщі зараз сягають 80 мільйонів доз вакцин. Молдова, наші сусіди, які з населенням менше ніж в Києві, вже з наступного тижня починають масову вакцинацію, закупивши якісну вакцину виробництва Pfizer, яка закуплена якраз за державні кошти.

Головна відповідь, для чого проводиться негайна прискорена вакцинація, а це в деяких країнах навіть відбувається цілодобово,  це саме турбота про здоров'я кожного громадянина, повага до медика, повага до національної медичної охорони здоров'я і відповідно повернення до звичайного життя громадян, а також повернення до  нормального економічного життя країни.

І коли я дивлюся на глобальну мапу вакцинації, мені стає дуже боляче за Україну, тому що Україна – одна єдина країна в Європі, яка не почала вакцинацію в Європі і, мало того, не отримали ще жодної партії вакцин. Думаю, що всім українцям хотілося б почути відповідь на питання: чому була провалена робота з  підготовки до вакцинації, хто на думку Прем'єр-міністра понесе за ці запізнілі і неефективні персональну відповідальність, і які висновки були зараз зроблені?

Я би також хотіла, щоб, пане Денисе, завтра   проінформували всіх нас, особливо громадян України, думаю, що всім це буде цікаво дізнатися, конкретно, яка кількість вакцин вже була закуплена і законтрактована урядом відповідно до передбаченого і проголосованого парламентом Держбюджету на 2021 рік, якого виробництва, якої ефективності ці вакцини, яку саме вакцину отримаємо ми за ініціативою COVAX. І, найголовніше, назвати точну дату початку вакцинації безкоштовної від коронавірусу в Україні. Мені здається, що всі ваші пояснення, які кажуть, що ми ведемо ще переговори, можливо, ще з якимось виробником вакцин, це вже нікого не буде цікавити, тому що ми пропонуємо, що ми б хотіли почути вже точну конкретику.

Я думаю, що Верховна Рада має жорстко і прискіпливо контролювати якраз дії уряду в цих аспектах. Я дуже би хотіла, щоб ми розпочали завтрашнє засідання Верховної Ради з розгляду нагальних питань, які стосуються вакцинації, тарифів і питання вирішення все-таки ФОПів, які завтра будуть теж у нас перед Верховною Радою.

Звичайно, бажаю всім плідної роботи. Але я думаю про те, що ми говорили перед тим, що ці питання, які стоять зараз нагальними, вони потребують якнайскорішого  вирішення.

 

РАЗУМКОВ Д.О. Дякую, Олено Костянтинівно.

Шановні колеги, на Погоджувальній раді бере участь Прем'єр-міністр України Денис Анатолійович Шмигаль. Я пропоную зараз дати  йому слово, щоб він дав інформацію щодо того, як розгортається ситуація з тарифами, виходу з кризи. І після цього виступи від депутатських фракцій та груп.

І паралельно з цим, Денисе Анатолійовичу, все, як і домовлялися, завтра ви будете брати участь у засіданні Верховної Ради. Регламент пропонується наступний: до 10 хвилин – виступи і по хвилині від депутатських фракцій та груп, як домовлялися на нараді раніше. Немає заперечень?

Денис Анатолійович.

 

ШМИГАЛЬ Д.А. Дякую.

Доброго дня, шановний Дмитре Олександровичу, шановні народні депутати, голови фракцій і груп, голови комітетів, шановні українці!

Питання тарифів було і залишається, мабуть, одним з найбільш чутливих для громадян України, тому звичайно сьогодні приділяється доволі значна увага цьому такому вже наболілому роками питанню.

Куди рухається Україна? Україна безумовно демонтує залишки радянської системи тарифоутворення і рухається до відкритого ринку – найбільш справедливого інструменту встановлення вартості послуг, тарифів, цін. Тому повноцінна робота всіх ринків: електроенергії, ринку газу, ринку комунальних послуг –  це фундаментальна реформа, яку провадить Україна і яку провадить уряд.

Що таке сьогодні ціна на газ? Це ціна, яка формується на світових біржах, а також рахується на українській біржі. У нас є приклади, коли літом після запровадження ринку газу, відкритого ринку газу, ціни коливалися менше 3 тисяч гривень, можна було протягом вересня-жовтня укладати річний продукт з НАК "Нафтогазом" по 4 гривні 70 копійок, і є на сьогоднішній день декілька десятків тисяч людей в Україні, які скористалися цією можливістю і сплачують ціну за газ, і будуть сплачувати протягом року 4 гривні 70 копійок, є інші річні продукти.

Але дуже важливо, що цей ринок знаходиться сьогодні в процесі формування, і ми розуміємо, що в процесі формування буде відбуватися певна трансформація. Наприклад, місячний продукт є незручним і є, напевно, не дуже справедливим для окремих категорій громадян. І сьогодні уряд для того, щоб захистити громадян, прийняв рішення про верхнє обмеження ринкової ціни газу в Україні 6 гривень 99 копійок за кубометр – це перший крок, який був зроблений. А я зараз назву цілий ряд кроків, які ми робимо спільно із Верховною Радою, спільно з Асоціацією міст України по напрямку всіх тарифів. Тобто перше –  це обмеження в цьому опалювальному сезоні, з 1 лютого, наголошую, з 1 лютого починаючи і до тих пір, поки це буде потрібно цього опалювального сезону, ціна газу обмежується не дорожче 6 гривень 99 копійок за метр кубічний з ПДВ.

Тут немає встановлення обмежень як покладеного соціального обов'язку, це верхнє обмеження ціни. Якщо компанії не можуть торгувати по такій ціні, то обов'язок постачати газ по даній ціні переходить до постачальника "останньої надії", яким є НАК "Нафтогаз", який готовий постачати людям "блакитне" пальне по даній ціні. Дуже важливо, що також можна переходити зараз на рівні продукти, можна змінювати постачальника, тобто  тут питання уже до громадян, хто і як вибере.

Над чим ми працюємо зараз? Перше. Це консультації з НКРЕКП, з народними депутатами, з постачальниками газу і створення в Україні протягом найближчого часу основи річного продукту. Тобто зараз за замовчуванням основним є місячний продукт. Зручним і для всієї Європи, і для, впевнений, громадян України буде річний продукт, який легко прогнозувати, який легко розраховувати, і люди не будуть мати стрес, коли кожного місяця ціна змінюється в більшу чи меншу сторону, і це важко передбачити, важко прорахувати. Тому за основу беремо річний продукт.

Наступне. Прийнято рішення спільно з народними депутатами і з НКРЕКП щодо зменшення тарифу на розподіл газу вже для 14 облгазів, але загалом прийнятий відповідний тариф 1 гривня 79 копійок, який діє на території цілої  України. НКРЕКП також його обмежило. І вважаю, це на сьогоднішній день справедливою ціною. Але у будь-якому випадку ми говоримо про те, що ми будемо робити зміни до закону, ініціювати зміни до закону для того, щоби дати змогу облгазам ще більше зменшувати даний тариф.

Третє. Це стосується централізованого опалення теплокомуненерго, регулювання послуг на гаряче водопостачання і тепло. Підготовлений меморандум. Сьогодні о 10-й годині відбулася чергова зустріч з Асоціацією міст України. Готували ми його всі разом: і відповідний комітет, і відповідно народні депутати,  уряд,  Офіс Президента,  Асоціація міст України. Фактично все готово, послуги…

 

РАЗУМКОВ Д.О. Вибачте, у нас правила одні для всіх. Додатковий час не даю.

Олександр Сергійович Корнієнко.

 

КОРНІЄНКО О.С. Доброго дня, шановні колеги! Доброго дня, шановні українці, які нас слухають!

Перш за все, хочемо долучитися до слів співчуття щодо страшної трагедії, яка в Харкові відбулася. І знов-таки, на жаль, це черговий випадок, коли, щоб до якоїсь сфери була привернута увага, треба трагедія. Тобто виявилось, у нас є в країні не просто великий тіньовий ринок соціальних послуг, а він ще і в такому стані, що навіть міністр соціальної політики каже, що його треба впорядковувати. Там є задача і для Верховної Ради і є задача, звичайно, і для уряду, оперативна задача із перевірки і негайного встановлення, хто офіційно працює і хто не офіційно, і так далі.

Я думаю, що буде справедливо запросити на "годину запитань до Уряду" міністра соціальної політики Марину Володимирівну Лазебну із доповіддю щодо цього самого тіньового ринку соціальних послуг, про який багато говориться останній тиждень. Я впевнений, що він є не лише щодо будинків для людей літнього віку, він є і щодо наркозалежних, він є і щодо інших категорій вразливих, і нам треба з цим терміново розбиратися.

Знову-таки є посил прямо від уряду, що недостатньо законодавчого регулювання. Я думаю, Верховна Рада і наша партія оперативно буде реагувати і пропонувати необхідні проекти рішень.

Щодо поточної нашої діяльності. У нас перший пленарний тиждень в році, але він останній в четвертій сесії. Хочеться нагадати всім народним депутатам, що в п'ятницю у нас важливий день – закриття сесії, всіх запрошуємо бути в цей день, не від'їжджати раніше на свої округи по своїм  справам. І в цьому році, як і годиться, у нас буде ще дві сесії – п'ята і шоста, хотілося б, щоб цей час Верховна Рада провела максимально конструктивно, корисно для країни.

Зрозуміло, що з великою політичною якоюсь напруженістю, бо ми є політичний орган, у нас завжди буде дискусія, завжди будуть політичні якісь між собою з'ясування стосунків. Але виборів у цьому році не планується, тому треба якось зупинятися, стишатися і працювати над тим, щоб наша держава разом з усім світом поновлювалась після наслідків пандемії, поновлювала економічне зростання, підстави для цього є, багато фахівців про це говорять.

Верховна Рада може до цього долучатися. Прямо на цьому тижні у нас є кілька важливих напрямків, по яким ми будемо працювати. Це і економічна складова, дійсно це Закон про Бюро економічної безпеки, який дуже давно опрацьовується Верховною Радою. Це вже не перша версія, навіть не перша назва цього органу. Ми всі пам'ятаємо, він пережив кілька перетурбацій, але сенс його – це нарешті поховати остаточно ту саму "налоговую" міліцію, яка всіх "кошмарила" все життя в цій країні, і перейти до нормальних цивілізованих форм контролю за діяльністю бізнесу і підприємств.

Також є законопроект про реформу Служби безпеки України. Він багато в чому відповідає нашим зобов'язанням перед європейською спільнотою. І це важливий напрямок роботи Верховної Ради, ми про нього завжди будемо пам'ятати, завжди на ньому акцентувати.

Також на цьому тижні є законопроект про ветеринарну медицину. Він також відповідає цим європейським директивам.

І знову будемо намагатися поновити конкурси на державну службу – законопроект 4531, ми просимо від фракції включити до порядку денного сесії. Він є, сьогодні буде на комітеті, я думаю, що профільний комітет підтримає його включення.

Також це багато корисних законопроектів, які для людей є корисними. Це законопроект про колекторів, так званий, який внормовує діяльність цих структур, таких "демонізованих" і страшних. Це законопроект, який дозволить банально збільшити допорогову вартість поштових відправлень міжнародних, з яких пів країни собі купує на міжнародних сайтах одяг, взуття і недорогу техніку побутову. Тобто буде, більше зможуть люди купити без податків, без ПДВ, без мита.

Також є системний законопроект, про який ми довго мріяли, його довго писали, завдяки Руслану Олексійовичу узгодили дійсно з усім світом. Це законопроект про референдум, який, я впевнений, що ми завтра, коли він стоїть у порядку денному, будемо розглядати і оперативно приймати з тим, щоб дійсно виправити цю недбалість в нашому законодавстві, коли в Конституції право в людей проводити референдум є, а законопроекту немає, немає закону, як це технічно зробити. І відразу перейдемо до розробки наступного пакету законів про народовладдя, зокрема про місцеві референдуми.

Всім бажаю плідної роботи на цьому тижні. Дякую.

 

РАЗУМКОВ Д.О. Дякую, Олександре Сергійовичу.

Юрій Анатолійович Бойко.

 

БОЙКО Ю.А. Дякую. Шановний пане спікер, шановні присутні, у нас дійсно була дуже довга перерва в роботі парламенту і відповідним чином зараз нам прийдеться дуже швидко приймати багато рішень, які турбують людей, і давати відповідь на ці питання.

Перше, звичайно, це питання тарифів. Із того, що зараз сказав у своїй доповіді Прем'єр-міністр, мені абсолютно зрозуміло, що в цій темі уряд знаходиться на абсолютно хибному шляху. Тому що люди не розуміють, чого це "вдруг" у нас з'явився так званий ринок газу з європейськими цінами, притому що в нас немає в Україні ані європейської зарплати, ані європейських пенсій? Чому "вдруг" у нас газ українського видобутку, який завжди по "топливному балансу" був, направлявся завжди для населення, прирівнявся по цінах до хабу на Баумгартені. Причому тут взагалі народ України, який по Конституції має право отримувати цей газ?

Друге питання. Де ділась достатня дешева електроенергія з "Енергоатома", 52 відсотки яку виробляє для споживання країни "Енергоатом"? І куди вона так швидко поділась, що нам прийшлось в країні уряду піднімати ціни в два-три рази, і чого це так сталося? На ці питання відповіді немає. Всі розмови про так званий ринок – все це нічого спільного не має з реальністю, яка є в країні.

І завтра сюди прийдуть люди, які будуть вимагати справедливих тарифів, завтра сюди прийдуть члени-фопівці організації "SaveФОП". І я вважаю, що парламент не можу стояти осторонь. І ті ініціативи, які ми розглядали вранці на нараді під вашим головуванням, Дмитре Олександровичу, вони повинні бути втілені дуже швидко, тому що суспільство повинно отримати відповідь, що парламент дійсно є і в нас парламентсько-президентська республіка.

Друге питання по локдауну. В нас насправді виявилось так, що для одних є локдаун, а для других є Буковель – і це обурює людей, така соціальна несправедливість. А ще більше їх обурює те, що ані малий бізнес, ані ті ж ФОПи, ані люди не отримали достатньої підтримки від держави, від уряду після того, як вони вийшли з цього карантину в порівнянні з іншими країнами. І все це разом з незрозумілою ситуацією з вакцинацією, коли наші всі сусіди почали вакцинувати своїх громадян, а у нас в країні йде дискусія, через кого і яку вакцину закуповувати.

Все це разом створює умови і у нас абсолютно чітка позиція, нашої політичної сили, що уряд не впорався з завданнями і повинен бути відставлений від своїх посад, тому що ані немає програми, ані немає реальних планів виходу із кризи, яку сьогодні ми маємо в країні.

Наша фракція на  цьому тижні буде вносити зміни в законодавство до Закону про середню освіту. Тому що цей законопроект, з нашої точки зору, порушує конституційні права громадян нашої країни, створює нерівні умови спілкування на різних мовах, до яких звикли люди, і є абсолютно розділяючим суспільство, що неможливо в сьогоднішній важкій ситуації.

І останнє, на я хочу звернути увагу. Я вважаю, що парламент у минулому році заборгував по питаннях завершення війни, конфлікту на сході України. Слава богу, що у нас ще діє крихке перемир'я на сході, яке час від часу порушується, але в цілому воно є. Але це перемир'я не може бути для нас ціллю. Ціль для нас – остаточне врегулювання конфлікту, політичне врегулювання. Тому що у нас завжди перед очима повинен стояти приклад, трагічний приклад ситуації, яка сталась в Нагорному Карабасі, коли після 25 років існування замороженого так званого конфлікту сталась трагедія і загинуло майже 10 тисяч людей з обох сторін. Такого не повинно бути в нашій країні.

Парламент повинен мати своє політичне обличчя. Ми повинні йти шляхом врегулювання конфлікту прийняттям законів, які потрібні для цього. І з цього приводу ми повинні мати позицію, а не чекати, що нам скажуть десь зі сторони. Я вважаю, що це борг, він повинен бути відданий нашому народу. Ми повинні зробити все для того, щоб політичним шляхом врегулювати цей конфлікт і завершити цю війну.

Дякую за увагу.

 

РАЗУМКОВ Д.О. Дякую, Юрію Анатолійовичу.

Петро Олексійович Порошенко.

 

ПОРОШЕНКО П.О. Дякую.

Шановний пане Голово, шановний пане Прем'єр-міністре, шановні колеги,  ми дійсно перший раз зустрічаємося в новому році, і мені б дуже хотілося, щоб зміст виступів на Погоджувальній раді в нас стосувався не лише цього поточного тижня пленарного, а стратегії дій парламенту Верховної Ради в умовах викликів і кризи, в якій опинилася Україна, на весь 2021 рік.

Формат мого виступу не дозволяє мені сконцентруватися на всіх викликах і загрозах, і я хотів би зараз зупинитися лише на двох – це пандемія і це енергетична безпека.

З точки зору пандемії. Я хотів би нагадати, що рівно рік тому попередній уряд Зеленського розпродав за безцінь всі засоби захисту, залишивши людей, лікарів, вчителів, людей похилого віку абсолютно без масок, без засобів захисту, що спричинило дуже серйозні наслідки. Дещо пізніше ми мали ще жахливу ситуацію, коли кошти, які були зібрані тут, коли ми погодились на те, щоб сформувати антиковідний фонд, кошти були зібрані з місцевого самоврядування, з культури, з науки, були сконцентровані і лежали мертвим вантажем без того, щоб бути спрямованими на закупівлю тестів, на закупівлю вакцин, на закупівлю обладнання, кисню і обладнання ліжок.

Скільки людей? На сьогоднішній день Україна заплатила життями цих людей за подібну злочинну бездіяльність Зеленського, його урядів і "зеленої" влади. Рік тому нас проінформували про те, що країна має десятки мільйонів тестів і була обдурена, бо це була брехня. Ми і досі, влада України фальсифікує статистику за рахунок обмеження тестів.

Нещодавно отримана переписка між Офісом Президента і Міністерством закордонних справ, яка свідчить, що в травні минулого року Європейський Союз пропонував Україні взяти участь у фінансуванні шляхом зроблення невеликого внеску на закупівлю вакцин. І оскільки кошти треба було цій владі спрямовувати  на "велике крадівництво" з відкатами, закупівля вакцин не була профінансованою. І сьогодні, ви абсолютно праві, попередні виступаючі, що Україна залишилася чи серед не єдиних країн, де ще не розпочалася вакцинація.

Відповіді на ці питання ми так і не отримали. І тому принципова позиція – це стратегія подолання пандемії.  Пункт перший – це є тотальне тестування. Якщо ви візьмете, починаючи від Верховної Ради, скільки у нас депутатів перехворіло, і сьогодні ви візьмете будь-яке підприємство, на якому зроблено тотальне тестування, сьогодні кількість складає 30-40 відсотків. Це означає, що це абсолютно коректна кількість тих, хто перехворів всередині країни. У нас інша стратегія має бути і по вакцинації, і по іншим речам. Отже, тотальне тестування. Після цього ефективний моніторинг тих, хто виявились захворілими, безкоштовні ліки, безкоштовні ліжка, забезпечені киснем.

Друге. З урахуванням скорочення кількості тих, хто потребує вакцинації, оскільки ті, хто перехворів, не потребують вакцинації, вони мають антитіла, ми маємо до вересня місяця завершити вакцинацію. І зараз уряд має забезпечити якомога швидше початок вакцинації безпечними ліками.

Третє.  Ми маємо так само, як ми робили під час програми "Доступні ліки", обмежити максимальну ціну на тести, обмежити максимальну ціну на ліки, або тим, кому гарантовано лікування, мають бути зроблені відповідні обмеження. Я твердо переконаний, що ми маємо зберегти транспарентність і запровадити кримінальну відповідальність за порушення черг, хто має вакцинуватися, і  починаючи виключно з груп ризику.

І ще одне питання – це питання тарифів і енергетичної безпеки. Ми дійсно хотіли би почути запевнення Прем'єр-міністра, що ми не будемо купувати газ в Росії, що ми не будемо купувати через корупційні схеми електроенергію від Білорусі і Росії, що ми збільшимо субсидії і розглянемо ті законопроекти, які "Європейська Солідарність" внесла на розгляд порядку денного на цьому тижні.

Дуже дякую вам за увагу.

 

РАЗУМКОВ Д.О. Дякую, Петре Олексійовичу.

Юлія Володимирівна Тимошенко.

 

ТИМОШЕНКО Ю.В. Доброго дня, шановні колеги! Знаєте, мені хотілося б, щоб ми, враховуючи, що зараз вся країна слухає, що говорить Верховна Рада, поговорили без бюрократичних слів, без перекладання відповідальності просто зрозуміли ми словами про те, що відбувається з тарифами. Ну, дорогі друзі, не треба тут один одного вводити в оману. Сім років назад, коли ще була попередня влада, у людей просто нахабно через корупційну модель, ідеально пророблену, забрали дешевий український газ і підняли, вдумайтесь, ціни на газ і на тепло в 11 разів, на електроенергію – в 7. Абсолютно ніяких обґрунтованих розрахунків під це не було. Куди багатократно підвищену ціну, яку отримували з людей за газ, тепло і електроенергію, куди дівали ці гроші?

Ну, ми ж всі з вами знаємо, да, що проведений державний аудит за ці роки, да? І ми знаємо, що НАК "Нафтогаз" вивів з країни 225 мільярдів гривень і 75 мільярдів не доплатив в бюджет! Так про що ми зараз тут говоримо?

Нова влада, коли прийшла, мусила "каленим залізом це вижигати". Де кримінальні справи по 225 мільярдів виведених грошей людей, які заплачені за тарифи? Де кримінальні справи проти Коболєва, проти Вітренка, проти всіх попередників, які взагалі це все робили? Скажіть, будь ласка! Ніяких кримінальних справ, Коболєв на місці, і вся корупційна машина по встановленню необґрунтованих тарифів продовжує вже після завершення попередньої влади працювати вже в новій владі.

Ви знаєте, не хочу більше говорити якимись фразами, хочу говорити цифрами. Дорогі друзі, ви подивіться, будь ласка, бухгалтерію НАК "Нафтогазу". Закачали газ в газові сховища, народні, державні газові сховища, які не належать ні Коболєву, ні Вітренку, ні уряду –  нікому, закачали, наприклад, в травні – 2 тисячі 631 гривня за тисячу кубічних метрів, червень – 2 тисячі 357 гривень за тисячу кубічних метрів, ну, серпень, наприклад,  2 тисячі 918 гривень. Дорогі друзі, нам сказали, що 30 мільярдів газу закачано по таким цінам і що повністю на всю зиму всім вистачить. Звідки ціна 7 тисяч гривень?! Це наше сховище, державне! Така само у нас приблизно ціна на український природний газ.

Так навіщо дурити? Ви ж просто продовжуєте корупційні схеми, які робила попередня влада і попередні лідери, так само виводяться гроші, той же самий Коболєв зберігається на посаді. Ще мене тішить цинізм, коли говорять, що не купувати російський газ. Кого ви за дурнів тримаєте? Ви 5 років, попередня влада, купували російський газ, оформлюючи це через європейську біржу, але по всіх наших транзитних системах це приходило з Росії в Україну напряму! Навіщо так дурити людей?

І я хочу запитати, а парламент тут що робить? Ми будемо в уряду питати звіт?  Уряд підзвітний парламенту. Те, що ми встановимо, те і буде. Так я хочу запитати, а чого б нам закон не прийняти, що відпускається як мінімум громадянам України газ власного видобутку з 30-відсотковою рентабельністю, не збитково, 30 відсотків рентабельності поставте, в законі це пропишіть.

Друге. Давайте в цьому ж законі пропишемо, що газ, який закачаний в газові сховища, відпускається країні по ціні закачки плюс ціна зберігання в сховищах, плюс транспортування, плюс ПДВ. Що тут незрозумілого? Це в наших з вами силах. Закон такий є, 1177, наша команда подала. Ми готові його підкликати на користь того, щоб подати цей закон від всіх фракцій. Але припиніть дезорієнтувати суспільство: немає такої ринкової ціни! І взагалі припиніть говорити про ринок газу в Україні. Не існує ринку газу в Україні! Існує монопольний постачальник і встановлена ціна. Навіщо маніпулювати словами "ринок природного газу"?

Тому наша команда пропонує, щоб ми розпочали сесію з того, щоб прийняли такий закон: ціна українського газу плюс 30 відсотків, ціна газу в сховищах плюс зберігання і транспортування – все це віддається по ціні людям об'єктивній, справедливій і абсолютно обґрунтованій. І припиніть цей м'яч перекидати з одної фракції в іншу, треба працювати і парламенту теж.

 

РАЗУМКОВ Д.О. Дякую.

Ярослав Іванович Железняк.

 

ЖЕЛЕЗНЯК Я.І. Доброго дня, колеги.

Закінчився 2020 рік, який був надскладним. Ми всі чекали, що наступний буде легше, але, напевно, так не буде: продовжується війна, продовжується  пандемія, продовжуються економічні проблеми. І тому наше з вами завдання – ці проблеми вирішувати через захист свобод громадян, через захист вільної конкуренції, прозорого державного управління – і я впевнений, що у нас будуть набагато кращі результати.

Щодо однієї з найголовніших проблем і світу, і України –  це пандемія. Сьогодні насправді два свята. Перше, це нарешті закінчився локдаун по всій країні. Крім Буковелі, там він не починався. А другий –  це день народження Президента. Дуже сподіваюся, що він, коли буде задувати свічки, загадає, щоб кожен українець мав можливість якомога швидше отримати вакцину. Це рейтинг, новий рейтинг спроможності держав, саме тут показує, яка влада дбає про своїх громадян. І мені соромно, що досі тут немає України. І ми маємо зробити все можливе, щоб отримати вакцину.

Як це зробити, як допомогти владі? Ми запропонували вже Постанову про вакцинацію (4500). Наскільки я знаю, вона готова на комітеті, прошу її поставити. Це конкретний план, як має проходити вакцинація, підготовка до неї і забезпечення наших громадян, разом з урядом, разом з Міністерством охорони здоров'я, з експертами, з комітетом. Я думаю, що дуже буде правильно, якщо ми якомога швидше проголосуємо з боку парламенту це рішення – 4500.

Щодо тарифів. Справді, мені здається, що нам треба якось подарувати уряду календар, де буде чітко зазначено, що з листопада по березень в Україні наступають холоди і проблема опалювання стає актуальною. Я не закликаю до популізму, але нам треба знаходити ефективні рішення, як зменшити платіжки. Одним із цих рішень може бути посилення енергоефективності. І знову ж таки тут ми робимо крок назустріч: від фракції "Голос" ми підготували відповідну Постанову 4625, внесли на комітет саме, як забезпечити  і посилити енергоефективні  заходи для того, щоб у нас люди платили менше. У них справді зараз немає грошей для того, щоб платити такі високі тарифи.

Наступне. Щодо тимчасових слідчих комісій, про які чомусь влада так забуває. Перше. Це ТСК по справі Шеремета. Ми вже декілька місяців "заговорюємо" це питання. Мені здається, що настав час її винести, проголосувати і дати відповідь людям по цій резонансній справі.

Друге. Це ТСК щодо "вагнерівців". Нам вже набридло чути, що влада і одна із фракцій (натякаю, найбільша) уникає того, щоб проголосувати це рішення. Непокаране зло – воно повторюється. Ми повинні прийняти відповідне рішення по цьому питанню.

Щодо порядку денного. Пане Голово, дякую за те, що включили, по-перше, екологічні законопроекти. Якщо буде можливість, їх підняти в порядку  денному, хоча б 4167.

Також ви знаєте, що зараз під будівлею Верховної Ради проходить пацієнтська акція (я передам їх лист до вас) і просять прийняти "Закон для Софійки" про медичний канабіс. Я знаю, що є декілька ініціатив. Давайте разом на базі комітету приймемо. Це не про піар, це справді закон, який допоможе людям не страждати від болю.

І останнє. Це законопроекти 3731 і 3766. Я дуже прошу, вони підготовлені вже комітетами, теж знайти можливість включити їх в порядок денний.

Завершуючи  свою промову, пане Голово, дякую за ваші заходи, які допоможуть, сподіваюсь, забути про кнопкодавство. Хочу нагадати, що у нас немає досі офіційного відео, яке стверджує про те, що пана Шкарлета було призначено в менше ніж 226 голосів. Ми підготували докази, які є по нашому відео. Але я думаю, що Управління держохорони має нам надати це відео для того, щоб ми у тому числі звертались у Конституційний Суд.

Шановні колеги, перед нами великі виклики. Ми будемо далі критикувати владу, але й готові допомагати для того, щоб 2021 рік став роком перемоги для України.

 

РАЗУМКОВ Д.О. Дякую, Ярославе Івановичу.

Батенко Тарас Іванович.

 

БАТЕНКО Т.І. Шановний пане Голово Верховної Ради, шановний пане Прем’єр-міністре України! Безумовно, нас чекають два гарячі пленарні тижні, причому гарячими вони будуть не тільки в сесійній залі, але й на вулиці. Очевидно ми очікуємо, що під стіни парламенту прийде багато людей протестувати. Причому вони прийдуть не під стіни Кабінету Міністрів насамперед, не під стіни Офісу Президента, а саме Верховної Ради України, тому що люди пам'ятають, що ми живемо в парламентсько-президентській країні. З єдиною різницею, що ключ щодо таких питань, як підняття чи зниження тарифів, знаходиться не в парламенті, а знаходиться в інших органах влади.

Тому сьогодні українцям точно не до свят. Важко аргументувати і сприймати аргументи про ринок в умовах тотального зубожіння населення чи тотального падіння економіки. Сьогодні взагалі гостро стоїть питання виживання багатьох наших співвітчизників. Ми розуміємо, що в нас не ринок, а в нас монополія. Тому, не зважаючи на всі обіцянки влади, "під ялинку" як то кажуть громадяни України отримали тотальне збільшення тарифів на енергоносії. І що найгірше, це відбулося не внаслідок падіння, підняття економіки України чи ворожих дій країни-агресора, а внаслідок невмотивованих рішень уряду і Національної комісії, що здійснює регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг.

Українці завдяки таким діям органів державної влади були поставлені на межу виживання. Тому ми бачимо сьогодні протести громадян України, які вдаються до перекриття трас міжнародного сполучення, а сесії місцевих рад різних рівнів закликають скасувати ці ганебні рішення. І це лише мала частка того, як нуртує емоція людей і протест наших людей внаслідок таких неправильних, як на мене, рішень.

І де ця ситуація реалізації обіцяних владою заяв щодо зменшення тарифів вдвічі, які лунали під час президентських виборів і так далі? Адже реально відбулося ледь чи не двократне збільшення тарифів. Хто може сказати: чи от Президент, чи уряд вжили заходів і рішенням останнього знизили ціну природного газу?

Проте давайте реально розглянемо, як відбулося насправді. По-перше, зниження ціни газу відбудеться лише в лютому, а за січень, який виявився найхолоднішим за останні два роки в Україні, громадянам доведеться виплатити непідйомні суми. По-друге, рішення уряду стосується лише ціни газу лише для побутових споживачів, тобто тих споживачів, які опалюють газом свої будинки. А для мешканців багатоквартирних будинків зростання тарифів на теплову енергію є неуникним, адже виробникам тепла пільговий тариф рішенням уряду не передбачений.

Відповідно тут відкривається наступний рішень підступності рішень, який нібито прийняті на благо людей, адже остаточне рішення про зростання ціни на теплову енергію мають приймати місцеві органи влади. І місцева влада або муситиме створювати умови для праці теплогенерації у збиток, або вбиватиме своє реноме серед виборців, збільшуючи тарифи на тепло.

Виникає інша складова цього питання. НАК "Нафтогаз України", друзі,  це компанія постачальник "останньої  надії", а також всі інші постачальники природного газу закуповували газ влітку, і мої колеги про це говорили, коли в середньому він коштував в рази дешевше, ніж навіть складає гранична ціна газу, яку встановив уряд. Це вкрай згубна практика для будь-якої влади – прирікати багатьох українців на вимирання і перед тим далі виплачувати величезні премії топ-менеджерам, топ-чиновникам, які навіть, як сказав Дмитро Олександрович, не приходять на наради в парламент, на наші спільні наради з урядом. Важко оцінити ту шкоду, яку завдало рішення влади для великої кількості малозабезпечених громадян України, які вимушено споживають незначний обсяг електроенергії.

З огляду на вищевикладене депутатська група "Партія "За майбутнє" вимагає невідкладно винести на розгляд у сесійний зал та прийняти проекти постанов, розроблені народними депутатами  членами групи, і спрямований на скасування необґрунтованого збільшення енергоносіїв та запровадження мораторію терміном на один рік на підвищення тарифів на енергоносії, проект Постанови відповідно 4609, проект Постанови 4590 – про вжиття невідкладних заходів, спрямованих на повернення пільгового тарифу на електроенергію для населення за  перші сто кіловат/годин, що категорично, я вважаю, зараз критично для більшості громадян України.

Крім того, ми чекаємо від уряду конкретних пропозицій вже завтра щодо механізму компенсації втрат громадян України, які понесли їх у січні місяці поточного року. Ми чекаємо завтра Прем'єр-міністра в сесійній залі, щоб задати ці питання, які сьогодні турбують мільйони наших співвітчизників.

Дякую.

 

РАЗУМКОВ Д.О.  Дякую.

Олег Іванович Кулініч.

 

КУЛІНІЧ О.І. Доброго дня, шановний пане Голово, шановний пане Прем'єр-міністре, шановні колеги! Безумовно, питання тарифів на житлово-комунальні послуги сьогодні – це питання номер один, яке найбільше турбує людей. Зокрема в січні відбулися акції протесту населення проти тарифів на енергоносії, розпочалися вони якраз на Полтавщині, яку я представляю у Верховній Раді як народний депутат, зокрема з міста Лубни та інших громад. Причиною цього стало підняття тарифу на розподіл газу до 2,94 гривні з ПДВ за кубометр, це по Лубнам і по іншим громадам Полтавської області. Це найвищий показник по всій країні, хоча в цей період середня виважена цифра по Україні була 1 гривня 10. Тому робіть висновки, чому НКРЕКП своїм рішенням довело до цих акцій протесту, зокрема на Полтавщині.

І тому найбільше питання якраз зараз до регулятора, до НКРЕКП, який погодив такі тарифи. Мною особисто була організована зустріч керівника НКРЕКП з головою Полтавської обласної ради, з головами тих громад, де цей тариф був найбільший – це Лубни, Миргород, Гадяч. І після двогодинної конструктивної розмови нам все ж таки вдалося донести до керівництва НКРЕКП, що тарифи були, підняття тарифів на транспортування газу явно завищеними.

Далі в нас відбувалася конструктивна, я вважаю, розмова з Прем'єр-міністром, де голови громад, голова обласної ради змогли задати питання і поспілкуватися якраз по несправедливості формування тарифів на житлово-комунальні послуги. І я думаю, що в результаті є, відбулися позитивні зрушення. Наприклад, уряд визначив граничну ціну на газ в 6,99 за кубометр з 1 лютого по 31 березня. НКРЕКП схвалило проект Постанови про зниження тарифів на розподіл газу на рівні 1 гривні 79 за кубометр.

Але хочу зазначити, що цього явно замало і проблема ще є, і вона нікуди не поділася, тому що дуже-дуже багато питань. І все ж таки я підгримую ініціативу запросити керівництво НКРЕКП, керівника сюди в парламент, тому що ми б хотіли задати питання і почути, чому ця ситуація була доведена до точки кипіння і чому НКРЕКП почало реагувати на цю ситуацію після того, як люди вийшли на вулицю, а не зразу обґрунтовано доводити свою позицію.

Все ж таки дуже багато питань по формуванню тарифів ще залишаються. Наприклад, ті ж субсидії. Починаючи з 2016 року норма споживання газу в рамках субсидії постійно зменшувалась. Спочатку це було 7 кубів газу на квадратний метр опалювальної площі, а зараз це 4. І тому для людини, яка проживає, наприклад, у сільській місцевості і має будинок 70 квадратів, по великому рахунку, субсидія мало що вирішує  і особливо, якщо це, наприклад, одинокий пенсіонер, враховуючи рівень його пенсійного забезпечення.

Також треба розібратися стосовно спекуляцій на ринку газу. Наприклад, чому у січні, коли ринкова ціна в "Нафтогазі" становила 7,22 гривні за кубометр, а багато облгаззбутів закупали газ практично по 10 гривень? І це якраз питання до правоохоронних і до фіскальних органів: що це за ринкові відносини, коли тут явно виглядає, як конкретна схема на заробітку в цій важкій ситуації? І це якраз заробіток на людях. Тому тут треба обов'язково розбиратись правоохоронним і фіскальним органам.

Ще одне, що дуже важливо. Відповідно до правил відкриття ринку газу люди мають змогу вільно змінювати постачальника. Але в дійсності це не так просто. Людям навіть погрожують відрізати газопостачання у разі переходу до нового постачальника. І у нас такі сигнали вже є до депутатів нашої групи. Споживачі залишаються непоінформованими і незахищеними від свавілля компаній-постачальників. Тому в цій ситуації уряд повинен реагувати оперативно і навіть забирати ліцензії у таких облгазів, які допускають такі порушення.

Депутатська група "Довіра" зареєструвала законопроект 4365, який багато з того, що я озвучив, багато що вирішує. Він дає змогу Кабміну визначати максимальну ціну постачання для побутових споживачів, а також граничний рівень націнки і, крім того, врегульовується питання щодо постачальника "останньої надії".

Ми готові підтримувати всі законопроекти всіх фракцій та груп, які будуть направлені на здешевлення ціни на газ для населення. Відповідно ми ще 12 січня зареєстрували конкретну постанову. А їх є дуже багато, які будуть на цьому тижні розглядатись у сесійній залі, які адресовані до уряду, які направлені на здешевлення газу для населення…

 

РАЗУМКОВ Д.О. Дякую.

Дякую, шановні колеги. Дякую, Денисе Анатолійовичу, знаю, що у вас нарада ще. Завтра чекаємо вас у залі Верховної Ради України, так, як ми і домовлялись. Дякую.

Шановні колеги, щодо "години запитань до Уряду" була лише одна пропозиція від депутатської фракції "Слуга народу": запросити міністра соціальної політики Лазебну і заслухати інформацію про стан та проблеми реалізації Закону України про соціальну політику.

 

ГОЛОС ІЗ ЗАЛУ.  І про субсидії.

 

РАЗУМКОВ Д.О. Тут, я думаю, що буде комплексне питання по всім напрямкам:  і про субсидії, і про людей поважного віку, про які ми також сьогодні говорили.

Зараз будуть виступи керівників комітетів. Хто бажає виступити?

Дмитре Давидовичу, будь ласка.

 

КИСИЛЕВСЬКИЙ Д.Д. Добро дня, шановні колеги! На цей пленарний тиждень Комітетом з питань економічного розвитку рекомендовано до розгляду чотири законопроекти. Це 4079 про географічні зазначення; 4221 про саморегулювання господарської та професійної діяльності; 3132, який ми вже розглядали неодноразово, це регулювання антимонопольної діяльності; і 2234, також його вже розглядали, про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо системи ціноутворення в будівництві автомобільних доріг.

Також я хотів би звернути увагу на дві важливі ініціативи, які стосуються робочих місць для українських громадян, які проходять розгляд в Комітеті з питань економічного розвитку.

Перша така ініціатива – це законопроект 3739 про локалізацію. Я нагадаю, що цей законопроект передбачає вимогу місцевої складової при державних закупівлях і його прийняття дозволить створити більше 60 тисяч нових робочих місць і зберегти біля 200 тисяч існуючих робочих місць.

Під час епідемії ми як законодавці маємо робити все можливе для того, щоб українські громадяни мали роботу саме тут, в Україні, а не були змушені шукати її за кордоном. І ми маємо це робити це навіть, якщо це комусь з наших шановних партнерів не дуже подобається, адже нас обирали українські громадяни, а не громадяни інших країн. Тож члени комітету виступають за розгляд цього законопроекту на початку наступної сесії Верховної Ради України.

Друга ініціатива стосується парламентського контролю. Нещодавно ми дізналися про плани уряду форсувати підписання Угоди про зони вільної торгівлі з Туреччиною. Колеги, чи збережуть українці свої робочі місця в результаті її підписання або ж підприємства зупиняться? Я закликаю Прем'єр-міністра, на жаль,  він не чує це, але я думаю, що йому передадуть, до якнайширших консультацій і з бізнесом, і з парламентом для того, щоб ми розуміли, що ця угода  вигідна саме Україні, а не це черговий постріл собі в ногу і обмін економічних питань заради  якоїсь політичної доцільності.

Дякую.

 

РАЗУМКОВ Д.О. Дякую.

Михайло Борисович Радуцький.

 

РАДУЦЬКИЙ М.Б. Дякую.

Доброго дня, шановні колеги! Шановний головуючий, шановні колеги, прошу вас підтримати внесення в порядок денний законопроекту 4613. Справа в тому, що в світі на сьогоднішній день вакцин, які мають завершену третю клінічну стадію, не існує, а українське законодавство дозволяє використовувати тільки такі вакцини.

Тому просимо, цим законопроектом ми хочемо дозволити Україні так само, як і інші країни з жорсткою регуляторною політикою, терміном на один рік дозволити використання вакцин як екстрене застосування. Цей законопроект вносить зміни в Закон України про ліки і лікарські засоби. Він дуже важливий, бо без цього ми взагалі можемо  не розпочати вакцинацію.

 

РАЗУМКОВ Д.О. Дякую, Михайле Борисовичу.

Костін. Ні? Колеги, хтось? Галайчук теж?

Вадим Сергійович Галайчук. Вибачте.

 

ГАЛАЙЧУК В.С. Дякую, пане Голово.

Шановні колеги, Комітет з питань інтеграції України до Євросоюзу  просить перенести на четвер чи п'ятницю поточного тижня чи, може, навіть на наступний тиждень розгляд законопроектів про охорону здоров'я населення від шкідливого впливу тютюну. Оскільки наш комітет не встиг розглянути ці законопроекти, має в планах в середу їх розглянути і дати відповідний висновок. І оскільки авторами законопроекту якраз і ставиться на меті приведення законодавства України до вимог відповідних директив Євросоюзу, вважаю дуже важливим є питання наявності цього висновку нашого комітету.

Дякую.

 

РАЗУМКОВ Д.О. Дякую.

Бабак. Ні?

Костін Андрій Євгенович.

 

КОСТІН А.Є. Дякую.

Шановний головуючий, шановні колеги, перше питання суто технічне, але воно стосується важливих законопроектів 4533 і 4533-1 про конституційну процедуру. Просто хочу зазначити, що він поставлений на четвер, але в графі про включення в порядок денний та розгляд у першому читанні. Але для того, щоб комітет зміг у першому читанні розглянути в середу, прохання його перенести в постанову, яка приймається у вівторок зранку. Я думаю, що це, мабуть, суто технічне питання, але прошу для того, щоб це було більш коректно. І ми маємо надію, що Головне науково-експертне управління встигне опрацювати цей законопроект альтернативний до середи, щоб комітет міг прийняти рішення, тому що законопроекти вони об'ємні і вони потребують такого ретельного відпрацювання.

І друге питання стосується законопроекту 2063, це законопроект про доступ захисника до особи, яка тримається під вартою. Це законопроект народного депутата Власенка, він був підтриманий комітетом, він готовий до другого читання. Але з урахуванням того, що народний депутат Власенко зараз перебуває з делегацією в країні ПАРЄ і рішенням комітету саме йому було доручено доповідати цей законопроект, прохання перенести на наступний тиждень, це узгодженого з народним депутатом Власенком.

Дякую.

 

РАЗУМКОВ Д.О. Дякую.

Михайло Олексійович, шановний Апарат, будь ласка, законопроект 4533 включити в постанову для того, щоб ми його нормально могли розглянули в четвер. Це раз.

І друге, оскільки немає доповідача, те, що тільки що звертався Костін, перенести цей законопроект на наступний тиждень.

Хто наступний? Гетманцев Данило Олександрович.

 

ГЕТМАНЦЕВ Д.О. Дякую, шановний спікер. І дякую також і спікеру, і першому віце-спікеру за те, що звернули увагу на законопроект про Бюро економічної безпеки, який стоїть в залі на цей тиждень.

Я хочу наголосити, що Бюро економічної безпеки – це не про створення додаткового нового органу, це питання про порядок, який ми повинні забезпечити один для всіх. Це питання про детінізацію, за яку ми так боремося, так важко йде цей процес, але цей процес, який ми повинні довести до кінця, повинні вивести економіку з тіні. Це питання про захист прав бізнесу, який не повинні перевіряти десять "няньок", а повинен перевіряти один орган і робити це аналітично, робити це на підставі відомостей, даних, інформації, реєстрів, а не "кошмарячи" бізнес шляхом обшуків та слідчий дій, коли цей бізнес ніякого відношення до цих слідчих дій не має.

Це питання, яке є в програмі багатьох політичних сил. Тому я звертаюсь до колег про підтримку цього законопроекту у другому читанні, ми будемо його розглядати і буду вдячний за таку підтримку.

Крім цього, хочу повідомити Верховну Раду, а також наших виборців про те, що Комітет з питань фінансів, податкової та митної політики розглянув на своєму засіданні законопроекти 3761, 3762 – це законопроекти про "інвестнянь" так звані, про зміни до Податкового, Митного кодексів і рекомендував Верховній Раді до прийняття їх в цілому, в другому читанні та в цілому.

Так само як і законопроект 1111, це законопроект про фінансовий лізинг (нова редакція), ми вперше за 12 років приводимо у відповідність цей закон до сучасних суспільних відносин, які також рекомендували для прийняття в цілому. Тому прошу розглянути можливість включення до порядку денного.

Також повідомляю, що робоча група, створена комітетом під головуванням мого заступника народного депутата Олександра Ковальчука, завершила роботу над питанням про так зване доступне розмитнення транспортних засобів, і комітет рекомендував Верховній Раді той законопроект, який був розроблений нашою створеною комісією, для прийняття, а також рекомендував розглянути і інші...

 

РАЗУМКОВ Д.О. Дякую.

Шуфрич Нестор Іванович.

 

ШУФРИЧ Н.І. Дякую, шановний головуючий. 

Шановні колеги, прошу підтримати, завтра буде друге читання законопроекту 3633 щодо посилення відповідальності за напади і злочини проти журналістів.

Також не можу залишити поза увагою питання, яке зараз бентежить наших громадян, обурює, це питання підвищення тарифів. І маю визнати, що при Порошенку, до якого у мене дуже критичне ставлення, обсяги субсидій були 55 мільярдів гривень, а зараз біля 30. Невже люди в 2 рази стали жити краще, ніж зараз і це є підставою для зменшення субсидій і підняття вартості комунальних послуг? Газ, який купили влітку в 2 рази дешевше, зараз продають в 3 рази дорожче. Це не по-людськи!

Безумовно, викликає стурбованість питання щодо забезпечення вакциною наших громадян.  Хочу звернути увагу, що вакцина "Спутник V" російського виробництва вже сьогодні використовується в Сербії, в Угорщині і подана на реєстрацію в Німеччині. Я хочу побачити обличчя влади, якщо в Німеччині і в інших країнах Європи почнуть використовувати для захисту своїх громадян "Спутник V" як один із найбільш ефективних  засобів боротьби з COVID-19. Я вважаю, що  така позиція держави є безвідповідальною стосовно власних громадян.

Також є безвідповідальною позиція щодо ставлення до чотирьох наших громадянок України, яких представники так званих "ДНР", "ЛНР" готові нам віддати, і блокується зараз їх прийняття через перехід "Майорське".  Яка  різниця, яка політична сила – ОПЗЖ чи інша – забезпечила повернення  наших громадян? Політичні кольори не грають різниці. Не думайте про рейтинги, представники Зе-команди! У вас їх вже немає. Думайте про людей, яким ви пообіцяли служити.

Дякую за увагу.

 

РАЗУМКОВ Д.О. Хто ще  бажає висловитися?

Денис Анатолійович Монастирський.

 

МОНАСТИРСЬКИЙ Д.А. Дякую.

Шановний пане Голово! Шановні члени Погоджувальної ради! Шановні громадяни! Я в першу чергу хочу ще раз  висловити співчуття всім родинам загиблих у Харкові.

Хочу сказати, що Комітет з питань правоохоронної діяльності системно разом з колегами з екологічного комітету підішли до питань протидії пожежам і з урядом, і нами напрацьовано декілька законопроектів, які я би пропонував і просив би включити на цьому тижні в порядок денний і невідкладно їх розглянути. А саме це два урядових законопроекти: 4157 про внесення змін до КУпАП та Кримінального кодексу  щодо посилення рівня відповідальності за порушення вимог техногенної та пожежної безпеки і законопроект 3931 щодо встановлення відповідальності за перешкоджання в проведенні перевірок з питань техногенної, пожежної безпеки. А також підготовлений до другого читання законопроект 3755.

Крім того, хочу поінформувати, що робоча група, створена керівництвом парламенту щодо подолання  конституційної кризи, 15 січня завершила свою роботу. Протягом цих півтора місяця було напрацьовано три блоки законопроектів. Перший був прийнятий парламентом щодо відновлення кримінальної відповідальності за брехню в декларації; другий, це законопроект щодо відновлення повноважень НАЗК по перевірці декларацій; і третє, от зараз якраз обговорювався, про конституційну процедуру, який буде розглядатися на цьому тижні. Я сподіваюсь, також буде підтриманий всіма  фракціями і групами, за що дуже дякую всім учасникам робочої групи, які плідно попрацювали і напрацювали такі конструктивні і компромісні законопроекти.

Дякую вам.

 

РАЗУМКОВ Д.О. Клочко Андрій Андрійович.

 

КЛОЧКО А.А. Шановний пане Голово, шановні колеги, я прошу включити проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відновлення проведення конкурсів на зайняття посад державної служби та інших питань державної служби (за реєстраційним номером 4531) до розкладу пленарних засідань на цей пленарний тиждень. Також інформую, що сьогодні о 14-й відбудеться засідання комітету, на якому буде розглянуто даний законопроект, тому прошу підтримати і включити.

Дякую.

 

РАЗУМКОВ Д.О. Дякую.

Герус Андрій Михайлович.

 

ГЕРУС А.М. Доброго дня.

Сьогодні вже було багато сказано про тарифні питання, і уряд вже прийняв певні рішення. Як на мене, уряд оперативно відреагував, і регулятор НКРЕКП також прийняли рішення, щоб виправити ті основні перекоси, які у нас утворилися на ринку. Але ця ситуація, яка склалася, вона є для нас хорошим уроком, щоб ми оцінили важливість конкуренції, а не монополізації ринків, зокрема енергетичних ринків.

І ми як парламент маємо стояти на сторожі саме побудови відкритих конкурентних ринків і розуміти, там, де є політичний лобізм з метою обмеження конкуренції, з метою, щоб відкритий ринок зробити закритим ринком, з метою, щоб зупинити атомні блоки як своїх конкурентів, або ввести якісь спеціальні мита, які фактично є забороною – це все є додаткове обмеження конкуренції. А монопольний ринок так чи інакше неминуче призводить до зростання ціни.

Ми зі своєї сторони також будемо ініціювати і, сподіваюсь, на цьому тижні зареєструємо законопроект, який буде стосуватися роботи облгазів, який буде передбачати введення тимчасової адміністрації і навіть націоналізації тих облгазів, які діють з кричущими порушеннями і які мають невідповідність ліцензійним умовам, які їм встановлює регулятор. Відповідно ми зі своєї сторони також будемо пропонувати законопроекти, які сприяють покращенню конкуренції на ринку електричної енергії та ринку газу.

Дякую.

 

РАЗУМКОВ Д.О. Дякую.

Бондаренко Олег Володимирович.

 

БОНДАРЕНКО О.В. Доброго дня, шановні колеги!

По-перше, як харків'янин, як голова комітету я висловлюю глибокі співчуття загиблим у харківській трагедії. І як голова комітету, до питань і відань якого безпосередньо відноситься і питання протипожежної безпеки, я хотів би вам повідомити, що в нашому комітеті на другому читанні знаходиться законопроект 3526 про запобігання пожежам на землях лісового фонду та інших категорій, який стосується не тільки запобігань екопожежам, але й суттєво змінює підходи до взагалі запобіганню пожеж на всіх об'єктах пожежної безпеки. Завтра ми приймемо його на комітету в другому читанні. Сподіваюсь, що на наступний тиждень ми зможемо його винести і прийняти вже остаточно в залі в другому читанні.

Крім того, хотів би вам нагадати, що в нашому комітеті знаходяться і на цьому тижні будуть розглядатися у Верховній Раді декілька законопроектів, що стосуються наших євроінтеграційних зобов'язань. Це і 2351 – щодо імплементації директив ЄС у сфері охорони тваринного, рослинного світу, і 3091 – щодо державного екологічного контролю, 4167 – запобігання зменшенню впливу промислового забруднення, 2051-1 – це обмеження обігу пластикових пакетів.

Шановні колеги, я пропонував би вам приєднатися до прийняття цих законопроектів. І сподіваюсь, що прийняття цих законопроектів суттєво покращить наше приєднання до ЄС.

Дякую.

 

РАЗУМКОВ Д.О. Дякую.

Ще бажаючі виступити є? Ні. Справку мені покажіть, будь ласка.

Герасимов Артур Володимирович – хвилина.

Качура, підійдіть, будь ласка, на хвилинку.

Виступи від депутатів. Увімкніть мікрофон Артуру Володимировичу.

 

ГЕРАСИМОВ А.В. Шановний Дмитре Олександровичу, шановні колеги, хотів би сказати наступну річ, що вже місяць шоковані новими тарифами громадяни протестують та перекривають дороги. Поки влада шарахається, "Європейська Солідарність" пропонує дуже конкретні кроки.

Перше. Негайно прийняти законопроект 4585, який перенаправить додаткові 7 мільярдів гривень з фінансування Президента, його Офісу,  дач, кортежів на субсидії для найвразливіших верст населення.

Друге. Просимо негайно ухвалити Постанову 4617, щоб повернути пільговий тариф на перші 100 кіловат по 90 копійок, який діяв в період президенства Порошенка. Також ця постанова вимагає заборонити купівлю електроенергії з російської і білоруської енергосистеми.

Також, шановні колеги, просимо зняти з порядку денного законопроект 3683, який чітко протирічить Конституції і зазіхає на державну мову в Україні.

Дякую.

 

РАЗУМКОВ Д.О. Від народних депутатів Качура Олександр Анатолійович –  хвилина.

 

КАЧУРА О.А. Олександр Качура, ви знаєте, колеги, сьогодні на засіданні Погоджувальної ради Прем'єр-міністр сказав, я цитую, я записав: "Демонтуємо радянську систему тарифоутворення". Тобто я хочу сказати, на жаль, що Прем'єр-міністра немає, що якщо продовжиться ця політика антисоціальна, яка не буде дотримуватись загальносуспільних інтересів тарифоутворення, то народ України демонтує і уряд, і разом з урядом і парламент в цілому.

Є така організація міжнародна ЮНІСЕФ, у квітні опублікувала звіт, згідно якого за межею бідності до кінця року буде більше ніж 43,6 відсотка українських громадян, а може і 50,8.

Є постанова, сьогодні спікер, до речі, дуже добре зазначив, що давайте проголосуємо постанову. Є постанова 4581, яка відкриває і робить прозорими абсолютно всі цифри про видобуток газу,  про те, скільки у нас сховищ, що там зберігають у цих сховищах, який процес тарифоутворення...

 

РАЗУМКОВ Д.О. Дякую.

Шановні колеги, я дякую всім. Засідання Погоджувальної ради оголошую закритим. Бажаю всім успішного тижня. Дякую.