Погоджувальна рада

Опубліковано 19. 10. 2020

СТЕНОГРАМА

засідання Погоджувальної ради депутатських фракцій

(депутатських груп) у Верховній Раді України


19 жовтня 2020 року, 11 година

 

Веде засідання Голова Верховної Ради України РАЗУМКОВ Д.О.

 

РАЗУМКОВ Д.О.  Доброго ранку, шановні колеги! Доброго ранку, шановні телеглядачі! Я радий всіх вас сьогодні бачити на Погоджувальній раді у Верховній Раді України дев'ятого скликання.

Перш за все хотів би звернутися ще раз і до народних депутатів, і до Апарату, і звісно до всіх наших громадян. Шановні колеги, ситуація з CОVID достатньо непроста, і, в першу чергу,  все залежить від вас, залежить від того, наскільки ви сумлінно і свідомо будете використовувати ті заходи перестороги, які є у нас з вами, це захист і вас, і ваших  родин. На жаль, сьогодні ми можемо говорити, що це питання вже національної безпеки. Тому ще раз звертаюсь до всіх бути відповідальними і по відношенню до себе, і по відношенню до колег, до близьких і до всіх тих, хто нас оточує.

Завтра в нас буде пленарне засідання і ми з вами планували, що на цьому пленарному засіданні буде розглянутий проект бюджету. Але у зв'язку з достатньо непростою ситуацією, яка так само зберігається і в стінах Верховної Ради України, станом на сьогодні хворіє або перехворіло у Верховній Раді України 60 народних депутатів України, деякі ще додатково знаходяться на самоізоляції, тому що мали контакт як з виборцями, так і з колегами, які, на жаль, захворіли. В п’ятницю, я впевнений, Юрій Юрійович Арістов ще буде про це говорити, але в п'ятницю не відбулось засідання комітету з технічних причин. І згідно діючого законодавства документ, який ми мали розглядати завтра, він не готовий. Ми не зможемо на пленарному засіданні його розглянути, тому що і народні депутати з ним ще не ознайомились, і комітет ще не прийняв відповідне рішення.

Тому я впевнений, що найближчим часом він буде підготовлений. І після того, як пройдуть вибори і ми згідно плану графіку нашої роботи повернемося до Верховної Ради України, з 3 листопада, я впевнений, що ми зможемо розглянути цей законопроект.

Але паралельно з цим хотів би звернутися до всіх: і до профільного комітету, і до інших комітетів, і до уряду – оперативно доопрацювати проект Закону про Державний бюджет України на 2021 рік для того, щоб ми прийняли його вчасно. Не дивлячись на те, що ми 20 жовтня  не зможемо розглянути, але щоб ми скоротили строки при підготовці його і ухваленні, щоб ми в новий рік зайшли з нормальним бюджетом, наскільки це можливо в достатньо непростих умовах, в яких ми сьогодні знаходимось,  і  щоб у нас не було того явища, яке в народі називають "бюджетна ніч" під ялинку. Я  думаю, що ця практика повинна піти все ж таки в історію.

На минулому тижні в нас був антирекорд. На жаль, це 6 тисяч 400 громадян у нас захворіло за день. І це також серйозний виклик для держави, особливо в умовах того, що наближаються місцеві вибори. І до мене звернулися декілька депутатських фракцій і груп з проханням на завтрашньому засіданні розглянути проект Постанови (реєстраційний номер 4228). Це проект Постанови про заходи протидії поширенню коронавірусної хвороби та захисту всіх систем життєдіяльності країни від негативних наслідків пандемії та нових біологічних загроз. Він підписаний більшістю фракцій та груп в Верховній Раді України.

Я, коли ви будете виступати, хотів би звернутись до представників фракцій та груп, чи немає заперечення, тому що це важливе питання, в умовах погіршення ситуації з рівнем захворюваності на коронавірус, – розглянути його на завтрашньому пленарному засіданні.

Також у нас завтра запланований виступ Президента, звернення Президента України перед Верховною Радою України з Посланням про внутрішній та зовнішній стан в Україні. Він запланований одразу після виступів депутатських фракцій і груп, тобто о 10:30. Я думаю, що Руслан Олексійович трошки більше скаже під час свого виступу як Представник Президента у Верховній Раді України.

І виходячи з вищезазначеного, я пропоную наступний порядок роботи завтра. О 10-й ми починаємо наше пленарне засідання. З 10-ї до 10:30 у нас виступи депутатських фракцій і груп, так як це передбачено пленарним засіданням у вівторок, після цього – звернення Президента України. Я так розумію, що десь до години воно планується. Да? До години. Після цього – вищезазначена Постанова 4228.

І ми не можемо проводити "годину запитань до Уряду", але ми можемо заслухати інформацію. Є пропозиція провести все ж таки заслуховування інформації, завтра запросити міністра охорони здоров'я. В тому самому графіку, в якому ми звикли працювати під час "години запитань до Уряду": 20 хвилин на виступ представника уряду і після цього запитання від депутатських фракцій і груп – до 21 хвилини (хвилина – на запитання, 2 хвилини – на відповіді) щодо поточного стану боротьби і готовності боротьби з коронавірусом в Україні.

Якщо не буде заперечень, я думаю, що всі зможуть про це сказати під час виступів.

Руслан Олексійович Стефанчук,  Перший заступник Голови Верховної Ради України.

 

СТЕФАНЧУК Р.О. Дякую. Вельмишановний пане Голово, шановні народні депутати, шановні присутні! Також хотів би декілька слів сказати щодо взагалі перспектив нашої роботи в 2021 році, тому що голови комітетів це чудово знають, був лист Голови Верховної Ради України щодо формування плану законопроектних робіт, і я зараз зводжу ці всі речі. Тому що між політичними справами нам треба займатися і основною функцією парламенту, яка є – це законотворчість, прийняття законодавчих актів, які наділені найвищим рівнем за ієрархією і є загальнообов'язкові на всій території України. Я дуже вдячний всім, хто своєчасно подав ці пропозиції. На підставі цього ми будемо зводити проект плану законопроектних ініціатив на 2021 рік.

Як я вже говорив, десь орієнтовно  пропускна здатність Верховної Ради в середньому 250 актів, які вона може прийняти. Тому десь на цю кількість ми маємо і розраховувати для того, щоб на наступний рік мати планомірне і системне навантаження щодо планування законодавчої діяльності, а також питань, пов'язаних з прийняттям законодавчих актів, і що надзвичайно важливо -  з моніторингом їх діяльності.

Я, до речі, мав робочу зустріч з представниками окремих судів і я звернувся з проханням з тим, щоб суди аналізували ті помилки в законодавстві, які ми інколи допускаємо при прийнятті,  і оперативно інформували Верховну Раду, де який закон за результатами моніторингу слід було би поправити чи зробити більш точну редакцію.

Але ми повинні зрозуміти, що без системного підходу, без підходу, який стосується систематизації законодавства, ми працювати не зможемо. Тому я дуже от прошу і голів комітетів, і народних депутатів, і інших суб'єктів законодавчої ініціативи все ж таки звернути увагу на те, що ми маємо більше уваги сконцентрувати на питаннях підняття якості законопроектів, які подаються. Якість, вона буде складатися з декількох складових -  це і питання систематизації шляхом кваліфікації, це і питання вилучення законодавчих актів, які втратили свою силу.

І обов'язково я хотів би звернути вашу увагу, що йде наступний рік – це рік великих дат, це 25-ї річниці Конституції України і 30-ї річниці Акту про незалежність України. Я думаю, що якраз в цей період ми повинні запланувати той процес, який називається "відрадянщення" українського законодавства.Тобто ми врешті-решт повинні виписати перелік законодавчих актів, з якими нам давно треба попрощатися, щоб в законодавстві України не було, наприклад, Житлового кодексу Української РСР в частині редакції, що ми в 2021 році будемо сповідувати ідею ленінського комунізму і так далі, і тому подібне. Тому цю роботу також треба провести. Тому я закликаю як комітети, як народних депутатів, так і інших суб'єктів законодавчої ініціативи до цієї діяльності.

Крім цього, я хотів би звернутися і з іншим закликом. Я не бачу представників Комітету європейської інтеграції. Присутні, так?  Я бачу. Я хотів би звернутися з таким питанням, щоб ми все-таки влаштовували інколи у Верховній Раді дні Європейського Союзу. З чим це пов'язано? У нас велика кількість наших зобов'язань, які не просто зобов'язання, а для покращення нашого стану існування економіки в різних сферах, щоб все-таки ми проводили голосування і по цих необхідних законопроектах, і по цих необхідних директивах, які потребують імплементації в тих чи інших формах, чи по тих міжнародних договорах, згода на обов'язковість яких повинна бути надана Верховною Радою України. Тому мені видається, що це теж треба планувати для майбутнього нашого життя.

Ну і наостанок, щоб я вже другий раз не брав слово як Представник Президента. Заплановане Послання Президента України до Верховної Ради України,  воно буде відбуватися у повній відповідності з Регламентом Верховної Ради України. На ньому будуть висловлені основні положення щодо стану зовнішньої і внутрішньої ситуації в Україні. Я думаю, що відповідь на багато питань, які ставлять особливо останнім часом, ви отримаєте саме з цього послання.

Дякую.

 

РАЗУМКОВ Д.О.  Дякую, Руслане Олексійовичу.

Олена Костянтинівна Кондратюк – заступник Голови Верховної Ради України.

 

КОНДРАТЮК О.К. Дякую, Дмитре Олександровичу.

Доброго дня, шановні колеги! Звичайно, ми сьогодні говоритимемо знову про найбільші виклики, з якими зіштовхнулася наша країна – це з подоланням коронавірусної пандемії. Ситуація дійсно критична. По всій країні ми бачимо одні і ті самі симптоми можливого краху медичної системи: це нестача лікарень і ліжко-місць, лабораторій та фахівців для оперативного тестування, брак захисних костюмів для лікарів, ліків, кисню, а  головне зараз – це нестача медиків і медичного персоналу. Коронавірус, як ви правильно сказали пане Голово, це вже непросто медична проблема – це загроза національній безпеці України. Але про все це ми говорили вже і на початку пандемії півроку тому і  бачимо, що влада провалила підготовку зараз до другої хвилі пандемії.

Тому я підтримую внесену Постанову № 4228 народними депутатами, де піднімається питання необхідності координації чи створення Національного штабу протидії коронавірусу, до якого під егідою  Президента  мають  увійти всі інституції: РНБО, уряд, парламент, провідні науковці, представники органів місцевого самоврядування.

А головне – це негайно здійснити комплекс заходів та дій, від тестування, фінансування лабораторій, науки, оплати та страхування медичних працівників, вакцинації та багато іншого. В цей час ми повинні бути всі і  разом діяти в непростій ситуації.

І до наболілого питання, яке вже сьогодні порушувалося – це про захисні заходи в період пандемії та карантину. Я все ж таки ще раз хочу теж закликати всіх народних депутатів і всіх громадян України дотримуватися соціальної дистанції, а також маскового режиму. І зараз відповідальне ставлення кожної людини до носіння маски – це перш за все і наш колективний імунітет і наш захист.

Хочу звернути увагу, що уряд подав два законопроекти про збільшення відповідальності та штрафів для фізичних і юридичних осіб за порушення маскового режиму в громадських місцях. Але мені здається, що важелів вже і впливу і штрафів достатньо, чомусь тільки зараз мало здійснюється контроль за цією ситуацією.

Окремо хотіла би звернутися і до вас, пане Голово, тому що вже пора, напевно, видати ваше розпорядження про якраз штрафування народних депутатів за порушення маскового режиму в залі і у Верховній Раді. Я вам скажу, що подібне розпорядження видали в Бундестазі і зараз є покарання народних депутатів Бундестагу, німецьких депутатів, у вигляді штрафу в 5 тисяч євро. Я думаю, що 17 тисяч гривень для початку буде достатньо. Декому і 17 тисяч євро вистачить для того, щоб заплатити штраф і реально допомогти таким чином медичним працівникам, яким не менше важко ходити в масках і дихати в них, як і нам.

Шановні колеги, завтра очікується виступ Президента з Посланням до парламенту. Я переконана і ще раз хочу наголосити, що сьогодні завданням номер 1  для глави держави і всієї влади, окрім питань зовнішньої політики та безпеки, має бути боротьба з коронавірусом, а не рейтинги, місцеві вибори чи так звані опитування в день голосування.

Я підтримую заяву п'ятиста вчених, які закликають Президента зробити боротьбу з COVID безумовним щоденним пріоритетом в його діяльності. І думаю, що більшість українців, а також парламент України, хоче почути у Посланні Президента, Руслане Олексійовичу, відповіді на п'ять простих важливих питань, які стосуються саме внутрішньої політики, а саме: якою є стратегія подолання коронавірусної пандемії в Україні; яким має бути бюджет країни для виконання цієї стратегії; які подальші кроки будуть вживатися по допомозі середньому та малому бізнесу, який найбільше страждає під час пандемії; хто конкретно відповідає за корекцію медичної реформи та її впровадження; і просту відповідь – чому влада використовує кошти спеціального коронавірусного фонду на дорожнє будівництво замість боротьби з коронавірусом?

Думаю, що ці питання найбільше обговорюються зараз серед людей і відповіді на них очікує все суспільство.

Також ми розуміємо, що в період боротьби з коронавірусом ми не можемо забувати і про інші небезпечні захворювання. Зокрема 20 жовтня буде проходити Всесвітній день боротьби із захворюванням на рак молочної залози, у Європейському парламенті ця акція називається "Рожевий жовтень". Це одне із найбільш поширеніших онкологічних захворювань у жінок у всьому світі і сьогодні в Україні ця хвороба посідає перше місце в структурі онкозахворювань та смертності від раку в жінок.

Найбільшою проблемою є те, що рак молочної залози виявляється на пізніх стадіях, тому регулярний профілактичний огляд, мамографія, скринінги зберігають життя, лікування на ранніх стадіях є набагато доступнішим. Я прошу всіх завтра долучитися до цієї акції, одягнувши рожеву стрічку, що буде якраз символом того, щоб у суспільстві привернути увагу до цієї надважливої проблеми.

Я хочу побажати, звичайно, нам всім здоров'я, витримки і берегти себе та своїх рідних.

Дякую.

 

РАЗУМКОВ Д.О.  Дякую, Олено Костянтинівно.

Щодо пропозиції штрафувати, на жаль, у мене поки що нема таких повноважень, але я можу звернутися до Комітету з питань здоров'я нації і правоохоронної діяльності. Можливо, буде якийсь напрацьований проект постанови щодо утримання заробітних плат від народних депутатів.

І паралельно щодо завтрашнього засідання. Я прошу, Михайле Борисовичу, вас підготувати до розгляду проект Постанови 4228.

 

РАДУЦЬКИЙ М.Б. (Не чути)

 

РАЗУМКОВ Д.О.  Я зрозумів. Дякую. І багато фракцій підписалось. Дякую.

Переходимо до виступів голів, співголів та представників депутатських фракцій та груп.

Дмитро Андрійович Наталуха.

 

НАТАЛУХА Д.А. Шановний Дмитре Олександровичу, шановні колеги, дуже дякую. Я хотів би зазначити, що абсолютно справедлива була ремарка стосовно нових антирекордів. Минулий тиждень ми справді закрили на дуже страшній цифрі, яка перевищила 6 тисяч хворих.

Те, що ця пандемія заходить в другу фазу і в другу хвилю,  підтверджують також дані світові. Станом на сьогодні у нас більше 40 мільйонів хворих по всьому світу. Деякі країни абсолютно на повному серйозі розглядають найбільш жорсткі заходи, аж до введення комендантської години.

Тому COVID став справді викликом для всієї планети і ми від фази неприйняття і ігнорування на деяких громадянах спостерігаємо вже фазу паніки. Я хотів би сказати, що втратити голову в часи кризи – це вірний спосіб самому стати кризою. Тому слід справді дотримуватись елементарних правил соціальної дистанції і пам'ятати, що врешті-решт найбільший урок, який нам мав "преподати" коронавірус – це те, що ми в усьому цьому разом. Тому давайте разом дотримуватись цих правил  і під час нашої роботи, і під час нашого відпочинку,  під час виборів, і дотримуватись правил елементарної соціальної дистанції.

Стосовно Постанови 4228, шановний Дмитре Олександровичу, Давид Георгійович підписав її, на жаль, з об'єктивних причин через стан здоров'я він не міг бути сьогодні тут, але я би хотів сказати, що було б правильно підтримати цю постанову. Якщо не заперечують колеги, то я думаю, що фракція "Слуга народу"  підтримала би ідею розглянути цю постанову завтра.

Так само, ми чудово розуміємо, що Комітет з питань бюджету з об'єктивних підстав не зміг зібратися через нестачу кворуму, через те, що певні люди почували себе не надто добре. І я сподіваюсь, що найближчим часом всі одужають і ми зможемо в нормальному робочому режимі перейти до настільки фундаментально важливого для нашої країни питання як державний бюджет.

Ну і нарешті знов-таки, якщо не заперечують шановні колеги з інших фракцій, ми би підтримали пропозицію заслухати інформацію від міністра охорони здоров'я пана Степанова завтра. Тому що справді, враховуючи цю динаміку і другу хвилю, нам критично важливо  розуміти стан готовності міністерства і стан готовності закладів охорони здоров'я до другої хвилі пандемії.

Дуже дякую.

 

РАЗУМКОВ Д.О.  Дякую, Дмитре Андрійовичу.

Вадим Зіновійович Рабінович, "Опозиційна платформа – За життя".

 

РАБІНОВИЧ В.З. Шановні друзі! З надзвичайною зацікавленістю чекав сьогоднішнє засідання – хотілося дізнатися, які саме невідкладні державні справи змусили нас зібратися в період загострення коронавірусу в країні.

З'ясувалося, що держбюджету, який конче необхідний для держави, немає.  Допомоги людям немає. А що є? Є питання: п'ять питань Президента до країни. На це збираються витратити мільйони коштів, що мають невідоме походження, що є насправді прихованням корупції. Самі ж питання – дешевий піар-хід для злочинного керування громадською думкою. Але все ж таки, економлячи час та гроші, сили виборців, я спробую відповісти на  всі п'ять питань.

Перше. Чи потрібне довічне ув'язнення для корупціонерів?  Відповідаємо: так. Те, що витворює ваша "зелена" влада, ті розміри корупції, яка сьогодні в країні, вони безпрецедентні. Ви обіцяли посадки. Пройшло півтора роки, і ви вирішили спитати про довічне ув'язнення. Так хоч на рік кого-небудь вже посадіть з тих, кого обіцяли посадити. Можна ще запитати: чи не висилати їх на Місяць? Яка різниця? Все одно  нічого не робиться, а запитати можна все, що завгодно.

 Питання про Будапештський меморандум. Це питання не до людей, а до психіатрів. Якби ви прочитали цей документ, то дізнались би, що він не передбачає обов'язок його підписантами воювати за Україну. Ми самі повинні захищати свою країну, і жодні опитування цього не змінять, хіба що слугуватимуть виправданням для проштовхування безумних ідей про відкриття військових баз на території нашої країни, або Зеленський вирішив створити нову ядерну бомбу. То розпочніть хоча б з чогось простішого – воду гарячу людям  забезпечте, а потім бомбами займайтесь.

Третє. Вільна зона економічна на Донбасі. Ми б вам відповіли, але ж ніхто, мабуть, крім вас не розуміє, що це за зона і в якому місці вона відкриється. З миром на Донбасі, я розумію, так все, ви вже закінчили. Відтепер буде утворена військова вільна економічна зона. То може ви просто не в курсі, там і без того торгують по повній: і зброєю, і наркотиками, і органами. Ви це узаконити прагнете, то так  і запитуйте, чого соромитесь?

Четверте. Чи потрібно скорочення Ради до 300 депутатів? Ви назвали більшість депутатів у залі "зеленими кнопочками". Та і справді, яка різниця скільки кнопочок у залі – 1 чи 300, натиснули та і все. Відповідаємо вам – підтримуємо. Але я б розширив питання: а чи потрібен Президент та президентська форма правління, яка ще ні разу себе не виправдала, та кожний Президент покидав свою посаду з ганьбою? Оце питання.

П'яте. Родзинка на вашому тортику – легалізація наркотиків. Питання просте. Судячи з того, що ми бачимо, ваша влада для себе його вже давно вирішила, бо неможливо коїти те, що ви коїте, не в наркотичному дурмані. Ось вам і всі відповіді, не треба гроші ніякі витрачати.

А тепер ще питання. Питання, яке попросили задати тисячі виборців, з якими я зустрічався. Де ж той мир, який ви обіцяли країні? Де економічний глузд, я вже не говорю про зростання? Де ті 12 мільярдів доларів, які ви обіцяли в залі Верховної Ради, коли вимусили "зелені кнопочки" проголосувати за продаж української землі? Де той Президент, якого ми обирали? І як відбулося так, що геть усі ваші обіцянки виявились маячнею? Оце питання до вас.

Попереду місцеві вибори, які вам не вдалось зірвати. На цих виборах ви побачите оцінку вашим "зеленим" перетворенням. Дійсно, треба щось вирішувати: або робіть те, що ви обіцяли людям, або просто повертайтесь до попередньої роботи. І оце насправді те важливе питання, яке треба вирішити і вам, і нам, і виборцям.

Дякую.

 

РАЗУМКОВ Д.О.  Геращенко Ірина Володимирівна, "Європейська солідарність".

 

ГЕРАЩЕНКО І.В. Дякую. Шановні колеги, дійсно Україну накриває перша хвиля пандемії, більше 300 тисяч інфікованих. Сьогодні рекорд – 4 тисячі 766 випадків. І Україна вже дев'ята в цьому трагічному списку країн.

Вісім місяців тому Верховна Рада України перерахувала з бюджету 65 мільярдів гривень на боротьбу з пандемією. За цей час влада Зеленського не закупила жоден новий ШВЛ, не встановила жодне КТ, не подбала про те, щоб в лікарнях стояли не просто ліжка і лікарі звідти не тікали, тому що їм ніяких доплат і страхувань ніхто не виплачує, не подбала про кисневі маски, про підведення кисню, про доступні тести. І, власне, це говорить про повну імпотенцію влади в питаннях вирішення ключової на сьогодні безпекової проблеми.

Ми вимагаємо створення ТСК про використання коштів, які були направлені на COVID. А також наша фракція зареєструвала постанову, в якій ми вимагаємо негайного звіту від Зеленського, який в березні створив координаційний штаб, який, ми бачимо, не займався нічим увесь цей час; звіту про використання коштів, відповіді, що робила місцева влада в цей час, яка отримала серйозні кошти від децентралізації, але так само діяла неефективно в питанні боротьби з COVID.

Ми вимагаємо, щоб усі 65 мільярдів гривень були направлені на боротьбу з COVID, а не на "велике крадівництво", де без тендерів сьогодні латають дороги, і чомусь це латання коштує в 2-3 рази дорожче, ніж за попередньої влади.

Ви знаєте, от в останньому інтерв'ю ВВС Зеленський рефлексував, що Порошенко і досі вважає себе Президентом. Проблема в іншому – в тому, що Зеленський і досі вважає себе кандидатом у Президенти часів президентства Порошенка, і працює сьогодні не Президентом держави, займаючись безпековою політикою, займаючись армією і боротьбою з COVID, а VIP-агітатором "слуг". Інакше ніяк не можна пояснити те, на що вже тичуть його носом громадські організації, в тому числі ОПОРА, що він займається прихованою агітацією, коли штампами передвиборчих гасел "слуг" виступає з трибуни не з державною символікою, а де написано "Зе!" чомусь. Я перепрошую, мова йде про Президента України, яке б не було його прізвище.

Цікаві дуже цифри надає організація ОПОРА, що на цей час поліція зареєструвала вже більше 2 тисяч 900 порушень, у той час, як на президентських виборах 19-го року було 614 порушень, парламентські – 537.

Схоже, що останні чесні вибори в цій країні відбулися за часів президенства Порошенка. Зараз ми бачимо понівечені борди "Європейської солідарності": Романа Сущенка – в Черкасах, нашого кандидата – в Полтаві. По всій країні ми бачимо абсолютно злочинну відмову реєструвати опозиційних кандидатів, в тому числі в Кременчуці, навіть після рішень суду.

І в цей час Президент замість того, щоб гарантувати чесні вибори, займається псевдоопитуванням з незрозумілими джерелами фінансування. Якщо в Президента є зайві кошти, нехай направить їх на боротьбу з COVID. Я нагадаю, що Порошенко 100 мільйонів гривень направив в 200 лікарень, щоб забезпечити лікарів захисними костюмами і досі вони ними користуються. Якщо це меценатські кошти, нехай Зеленський попросить своїх друзів меценатів переправити це на боротьбу з COVID. А якщо він дуже хоче якісь питання вирішити, в нього є право законодавчої ініціативи і це можна робити через абсолютно законний шлях.

Абсолютно недосконало звучать заяви про те, що бюджет не буде розглядатись через хворобу депутатів. Я нагадаю, що ми прийняли Закон про можливість проведення комітетів в онлайн режимі. І це абсолютно не COVID тут винен, а те, що маємо абсолютно недолугу монобільшість.

Ми хочемо подякувати Юлії Тимошенко і іншим колегам, які підготували постанову, яка по суті враховує багато пунктів, запропонованих Порошенком в контексті боротьби з COVID.

Єдине, ми пропонуємо, щоб до цієї постанови, ми об'єднали наші дві постанови, були долучені кілька речей. Не створення нової Координаційної ради, а звіт Зеленського, який вже створив свою Координаційну раду ще 8 місяців тому. Так само захист лікарів. Повернення 5 мільярдів гривень до освітнього фонду для того, щоби в школах і університетах боролися з COVID, а не крали ці гроші. Кожен регіон має представити свій маленький фонд, до рівня ОТГ, по боротьбі з COVID. Держава має запропонувати стратегію боротьби з пандемією.

Ми чекаємо звіту уряду. Нам необхідні доступні тести. І, власне, ми пропонуємо дійсно об'єднати ці дві постанови, щоб все це було враховано.

Що стосується завтрашнього рекламного передвиборчого виступу Зеленського, то ми очікуємо, що там буде саме звіт…

 

РАЗУМКОВ Д.О.  Юлія Володимирівна Тимошенко, "Батьківщина".

 

ТИМОШЕНКО Ю.В. Шановні колеги, я проїхала практично за останній тиждень значну кількість областей, відвідала велику кількість базових по COVID лікарень, переговорила і з пацієнтами, і з лікарями, і з медичним персоналом, з місцевою владою. Я хочу сказати, що ми, мені здається, до кінця всі навіть не усвідомлюємо тієї біди, яка зараз розгортається в Україні. Ви розумієте, що кожні 15 хвилин від COVID помирає людина в Україні, кожні 15 хвилин. Ми вийшли на 12-е місце в світі, не в Європі, а в світі по смертності.

Я можу вам сказати, що вчора, наприклад, я була у Львові, і там є опорна лікарня – обласна легенева лікарня, де кожен день вони відмовляють мінімум 50 важкохворим на COVID людям прийняти в лікарю, в них вже немає куди класти, вони вже в 1,5 рази перевищили кількість тих ліжок, які у них є взагалі. Люди, які не можуть додзвонитися сьогодні до сімейних лікарів, тому що лікарі похворіли, лікарі завантажені, 2 тисячі пацієнтів на одну людину при COVID – це неможливо освоїти. Люди самі не можуть додзвонитися нікуди, приїжджають або приходять пішки до лікарень, на колінах під лікарнями стоять, вже ледве дихаючи, просять їх прийняти, а лікарям немає куди прийняти.

Ви собі не уявляєте, що відбувається з медичним персоналом. По-перше, скорочується приблизно, вірніше, уже звільнилося за час пандемії десь від 7 до 10 тисяч медиків в кожному регіоні. Це вже масовий відхід медиків від системи охорони здоров'я. І я хочу сказати, що вони, ті, що я побачила медиків в лікарнях, вони настільки вже втомлені, вони вже ледве на ногах стоять, тому що на них все це впало. Те, що я, наприклад, отримала з Чернігівської області з опорної лікарні сьогодні есемеску, що залишилось кисню буквально на добу, кисню немає. Ті ліжка, які розгортають інфекційні, вони не забезпечені ні киснем, не забезпечені ні реанімаційними потужностями, тобто вони навіть допомогти не можуть.

Дорогі друзі, я хочу сказати вам, що ситуація настільки критична, я це побачила своїми очима. Люди беззахисні, медики беззахисні і лікарні  сьогодні не здатні вже пацієнтів приймати.

Тому я дуже дякую всім лідерам фракцій. Я дуже хочу подякувати всьому керівництву Верховної Ради, комітету я хочу подякувати Михайлу Борисовичу і всім членам комітету, що ми зібралися з силами, відклали в сторону всю ворожнечу, всі наші політичні протистояння і підготували Постанову 4228, яка об'єднала всіх нас, тому що біда іноді об'єднує, навіть якщо ми – влада і опозиція. І я сподіваюсь, що завтра ми її проголосуємо.

Що там передбачається. Перше – це створення Національного штабу, тому що ситуація трагічна і в економіці, і в фінансах, і в науковій сфері. І все, що стосується національної безпеки.

Друге – нам треба створити гарячу лінію єдину, як колись "03" було. Кожна людина мусить знати, якщо у неї симптоми, вона мусить знати, куди зателефонувати. І не для того, щоб повідомити, а для того, щоб або швидка допомога, або мобільна бригада приїхала додому, в людини взяла тест і залишила безкоштовні ліки.

У нас трагедія. Всі хворі люди на вулицях сьогодні. Вони їдуть здавати тести ногами, на транспорті; вони їдуть робити хоч якісь призначення у лікаря самі, самотужки, і сидять у чергах. У нас хворі люди на вулицях, а здорові люди в обсервації, нам треба це місцями якось поміняти.

Далі. Ми вважаємо, що треба мобільні бригади. Зараз зібрати всі потужності країни, і медичні, і автомобільні, і зробити мобільні бригади, щоб у людей вдома брали тести і привозили ліки. Безкоштовні тести, безкоштовні ліки не тільки для стаціонарних хворих, а для амбулаторних хворих. Ви розумієте, що якщо люди з тяжкими формами не можуть зараз потрапити в лікарню, їм хоча б треба доставити на місце, додому, безкоштовні ліки.

Нам треба ввести обов'язково, як мінімум, те, що ми запропонували, 15 прожиткових мінімумів як страховка для медиків. Вони сьогодні хворіють масово і лікуватися не можуть.

І ліжка. Негайно розгорнути ліжка, забезпечені киснем, реанімаційними можливостями. Це може зробити сьогодні тільки загальнонаціональний штаб на чолі з Президентом.

Сьогодні все це детально прописано в нашій з вами постанові, яка передбачає все, що необхідно покроково зробити, щоб країну зараз мобілізувати, людей захистити, медиків захистити і реально захистити країну.

Я дякую всім за спільну роботу і сподіваюсь…..

 

РАЗУМКОВ Д.О.  Дякую, Юлія Володимирівна.

Сергій Іванович Рахманін, фракція "Голос". 

 

РАХМАНІН С.І. Дякую. Шановні колеги, користуючись нагодою, хотів би всіх привітати з минулим святом – Днем захисника Вітчизни. Я його зустрічав в зоні проведення Операції об'єднаних сил, ми туди їздили з колегами по фракції: Романом Костенком, Романом Лозинським. Ми завжди це намагаємось робити аби віддавати шану нашим бійцям, нашим захисникам. Мали можливість спілкуватись з цими людьми, які гідно виконують свій військовий обов'язок, вони нас багато про що питали. Як не дивно, не питали про вільну економічну зону і про Будапештський меморандум, але дуже часто питали, коли держава закриє борги перед захисниками Вітчизни, зокрема в частині постачання боєприпасів, зброї і озброєння, особливо нових зразків. Тому що мусимо констатувати в жовтні місяці поточного року, що, на жаль, державне оборонне замовлення, судячи з усього, буде зірване.

Ви знаєте, я навіть не знаю, хто для держави більше шкідливий: той, хто краде гроші з бюджету, чи той, хто їх просто банально витрачає неефективно, тому що проблема постачання зброї і озброєнь, взагалі проблема виконання державного оборонного замовлення – це питання не стільки недофінансування сектору безпеки оборони, скільки неефективного освоєння коштів.

Почалося все з того, що державне оборонне замовлення надійшло в комітет для погодження з запізненням, гроші постачаються з запізненням. На превеликий жаль, за давньою традицією українською переважна більшість коштів передбачена для освоєння на три останніх місяці. І сьогодні у нас виникає ситуація, коли величезна частина підприємств, величезна частина виконавців відмовляються підписувати контракти, тому що в них передбачені нереалістичні терміни виконання.

Все, що відбувалося протягом року, відбувалося невчасно: невчасно готувалася проектна документація, невчасно підшуковувалися замовники і співвиконавці, невчасно проводилися експертизи, невчасно проводилися тендери або взагалі не проводилися, невчасно йшли відповідні накази від урядових структур. Все відбувалося невчасно. Доходило до смішного: в контрактах інколи передбачено виготовлення і постачання продукції протягом 6 чи 12 місяців, хоча навіть за тепличних умов це потребує 18 місяців. І не треба тут шукати винних, тому що, на превеликий жаль, завинили всі, тому що в такому чутливому і важливому питанні, як питання національної безпеки, питання оборонного замовлення, усі структури, усі складові державної системи влади мають працювати як годинниковий механізм, як годинник, а  вони працюють як годинниковий механізм вибухового пристрою. І тому, на превеликий жаль, у великій частині державного замовлення терміни витримані не будуть. І це ставить під загрозу обороноздатність держави, національну безпеку.

Я все розумію, ми все розуміємо, ніхто не скасовував коронавірус і ми гаряче підтримаємо проект Постанови 4228, фракція "Голос" буде його підтримувати. Ніхто не скасовував пандемію, але ніхто не скасовував війни, яка, нагадую, продовжується. А ще ніхто не скасовував парламентського контролю над сектором безпеки і оборони. І дуже хотілося, щоб це питання не було питанням конкретного депутата, конкретної фракції чи конкретного профільного комітету, а було предметом уваги з боку всього вищого законодавчого органу, тому що питання державного оборонного замовлення, точніше його невиконання, і про це можна говорити вже сьогодні абсолютно твердо вголос, неодноразово було предметом розгляду на профільному комітеті, Комітеті з питань Державної національної безпеки, оборони та розвідки, але, на превеликий жаль, відповідей на наше питання ми так і не отримали. Тому що відповідні міністерства нам відповідають відписками, а різні суб'єкти, різні державні структури, якщо вони з'являються на засіданні комітету, це починається або розповідями про те, яких великих успіхів вони досягли або взаємними звинуваченнями. Натомість питання забезпечення Збройних Сил України, питання забезпечення сектору оборони необхідним озброєнням і боєприпасами находяться на межі зриву.

У нас десятий місяць, у нас величезна кількість грошей не освоєна. І завершиться все тим, що терміни будуть продовжені, а гроші, ті гроші, які ми з величезними труднощами вибиваємо в державному бюджеті, повернуться в казначейство. Це не питання безпеки, це не питання державної ваги, очевидно, для тих відповідних структур та осіб, які цим питанням безпосередньо займаються.

Ну і наостанок,  хотілося б всім побажати, щоб всі політичні сили з гідністю пройшли виборчий шлях, щоб чесним і прозорим демократичним виборам не завадило ніщо: ні пандемія коронавірусу, ні екзотичні опитування і вибори відбулися  демократично, прозоро. Хоча вже зараз, на превеликий жаль, є достатньо випадків порушення виборчого законодавства і хотілося би, щоб відповідні правоохоронні органи належним чином на це реагували.

Дякую.

 

РАЗУМКОВ Д.О.  Дякую.

Рудик Сергій Ярославович, депутатська група "Партія "За майбутнє".

 

РУДИК С.Я. Шановні колеги, шановний пане Голово! В продовження нашої розмови про найбільш наболілі законопроекти, хотів би сказати про проект Постанови, яка, на мою думку могла би суттєво пришвидшити вирішення багатьох наболілих питань, пов'язаних з боротьбою з COVID – проект Постанови про відставку міністра охорони здоров'я Степанова, який замість того, щоб боротися, замість того, щоб компетентно відповідати на виклики суспільства, займається тим, що балотується кандидатом в депутати Одеської обласної ради і весь час, який він мав би витрачати на безпосередню свою роботу, витрачає на зовсім інші речі.

За прикладами далеко ходити не буду. В квітні місяці, я як і багато з наших колег (тоді ще мало перехворівших на COVID), зрозумівши в чому проблема для багатьох людей, виокремив одну з проблем, про яку на сьогоднішній день, по-моєму, міністр так і не знає. Це неможливість людей, які мають підозру на COVID, здати вчасно  КТ (комп'ютерну томографію) для того, щоб виявити цю хворобу на ранній стадії і не ставити під загрозу життя і смерті  своє здоров'я і здоров'я інших людей. Натомість, мені здається, до сьогоднішнього дня в міністерстві не розібралися, що проблема навіть не в фінансуванні цієї послуги, а про те, що дуже багато клінік відмовляють таким людям, боячись за  своє здоров'я.

Тому суть пропозиції полягала в наступному: внесіть зміни в протокол лікування таких людей і зобов'яжіть конкретні медичні заклади, хоча би комунальної і державної форми власності, робити такі дослідження, які би, ще раз кажу, змогли  вберегти  багато-багато людських життів.

Натомість, що робить МОЗ? МОЗ закупляє 110 ШВЛ по вартості 13,5 мільйонів гривень за кожен, в той час, як для прикладу, для Луцька меценат Ігор Петрович Палиця придбав такі самі, з такими ж самими технічними характеристиками  марки "Philips", за 8,5 мільйонів гривень, з доставкою і без ПДВ. 550 мільйонів гривень в кишеню. Кому персонально?

Останньою краплею в цій історії стала інформація про те, що 16 жовтня Всесвітня організація охорони здоров'я сказала про те, що препарат, який на мільярди закупило на сьогоднішній день наше Міністерство охорони здоров'я, "Ремдесівір" не працює, він нічого не дає.  Скажіть мені, будь ласка, це якась особиста забаганка міністра чи тих, хто над ним стоїть?

Тому, товариство, наша депутатська група "Партія "За майбутнє" зібрала 500 тисяч підписів українців, які вимагають цієї відставки. Не треба ховати голову в пісок, я розумію, що вам цього дуже не хочеться, але поставте завтра це на голосування. Тим більше, що у нас з'явилося багато часу, враховуючи те, що ви не будете розглядати ключовий законопроект держави – проект Державного бюджету України на наступний рік.

Наступний пункт, не менш важливий, він стосується іншої сфери  діяльності Міністерства соціальної політики. 13 квітня 2020 року, поки я, приміром, ще хворів, ви прийняли законопроект 5539, яким забрали у Фонду соцстраху право у 40 тисяч людей, які перехворіли на черепно-мозкові травми, які перехворіли хворобами серця, які перехворіли ішемічною хворобою серця, які отримали трудові каліцтва, отримувати допомогу на санаторно-курортне лікування у самоврядної організації, яким є Фонд соцстраху. Тобто ви не могли ці гроші забрати, тому що це нереально. Не знаю, хто задумав цю геніальну ідею, але це дуже погана історія.  Тобто 7  місяців 40 тисяч людей в Україні не мають можливості лікуватися, отримувати санаторно-курортне лікування і реабілітацію через те, що хтось думав п'ятою точкою, коли пропонував парламенту проголосувати за це рішення.

На сьогоднішній день вже є вихід із цієї ситуації. Є проект закону, який врегульовує це питання, № 3692, і наша депутатська група наполягає на тому, що його треба розглянути саме завтра. В другому читанні бюджетний комітет відповідні пропозиції вніс, тому питання тільки розглянути, я думаю, що колега, голова бюджетного комітету, може це підтвердити і проголосувати на завтрашньому засіданні.

За браком часу, не називаю проектів рішень, повні їх назви, але нашу депутатську групу дуже хвилює ряд законопроектів, які ми просимо внести в порядок денний завтрашнього засідання: № 2644, № 2645, № 3853-2 і № 3993. Це все, що стосується підприємницької діяльності,  і спрощення системи  PРО, і тих рішень, які монобільшість прийняла…

 

РАЗУМКОВ Д.О.  Бакунець Павло Андрійович, депутатська група "Довіра".

 

БАКУНЕЦЬ П.А. Шановний пане Голово, шановні народні депутати,  шановні присутні! Хочу розпочати також з негативної інформації щодо ситуації з поширенням COVID по нашій країні. Адже, вдумаймось, ми за останні півроку могли наблизитись до того, щоб увійти в топ-п'ять європейських країн за поширенням цієї хвороби.

Від сьогодні в "помаранчевій" зоні знаходиться майже вся Львівщина. Навіть такі області, де темпи поширення були незначними, попадають від сьогодні в червону зону Полтавська, Луганська, Одеська області, наприклад.

В лікарнях ситуація є дуже-дуже напружена. В опорних інфекційних закладах зайняті майже всі ліжко-місця. Чому ж профільне міністерство не вдосконалює мережу медичних закладів або не перепрофільовує інші об'єкти під лікування хворих з COVID? За півроку можна було і відремонтувати, і обладнати різні об'єкти, яких в нашій країні є достатньо, для того аби там лікувати хворих на  COVID.

Це, наприклад, протитуберкульозний санаторій "Немирів" на Львівщині, на Яворівщині.  Таких протитуберкульозних закладів є багато по країні. Сьогодні вони на межі знищення, а можна ж їх переобладнати, надати заробітну плату місцевим медикам і там лікувати наших хворих. З оглядом на цю ситуацію, завтра після виступу Президента буде правильно і логічно заслухати очільника МОЗу.

Також цього тижня місцеві вибори. Можливо, вони найважливіші за останні роки. Адже ми з вами будемо обирати голів і депутатів до нових спроможних місцевих громад з розширеними повноваженнями – це  важливий крок для розвитку нашої країни на місцях.

Звичайно, що нові виборчі правила і пандемія коронавірусу вносять свої корективи. Тому ми маємо скоординувати свої дії, аби забезпечити прозорий виборчий процес і захистити українців від зараження вірусом в день голосування.

Депутатська група "Довіра" закликає уряд проконтролювати забезпечення виборчих дільниць засобами індивідуального захисту, а також проконтролювати проведення виборів на дільницях, щоб було комфортно і було тепло в приміщеннях, тобто процес початку опалювального сезону, особливо в тих містах, які є на контролі вже в уряді, як Новий Розділ, як Новояворівськ на Львівщині. У них потрібно вже цього тижня запустити опалення, аби і мешканці мали тепло, і було нормально, комфортно перебувати на виборчих дільницях.

Також закликаємо міністерство МВС  до відкритого процесу виборів, особливо, коли протоколи виборів з виборчих дільниць будуть ввозити до ТВК і заносити в електронну форму. Треба особливу увагу звернути на тих людей, які працюють в серверних, щоб вони не спотворили результати наших з вами голосувань.

Звичайно, що COVID впливає і на день виборів, і на плани парламенту, і, на жаль, завтра ми не зможемо розглядати бюджет на наступний рік. Проте  депутатська група "Довіра" закликає прийняти бюджет якомога швидше. Мова йде про обіцяне підвищення заробітних плат працівникам бюджетної сфери, а це половина з яких є освітяни і ще третина – це наші захисники-медики.

Наголошую, що депутати групи "Довіра" внесли поправки до бюджету. Насамперед ми пропонуємо збільшити обсяг освітньої субвенції на наступний рік на 12,5 мільярдів гривень і вже з січня підняти заробітну плату освітянам. Тому закликаємо бюджетний комітет залучити всі можливості, якомога швидше розглянути правки і винести документ в сесійну залу вже найближчим часом.

І наостанок про імідж нашої країни в очах європейців. Знаєте, яке перше враження складається в очах людей, які на автомобілях заїжджають в нашу країну від пунктів пропусків? Там між такими центральними магістралями є автошляхи між прикордонними містами, які є у вкрай занедбаному стані. Так, наприклад, на Львівщині є п'ять автошляхів, які ведуть від кордонів всередину країни, і  вони перебувають в дуже жахливому стані, а це лице нашої країни. Зокрема, це дорога Яворів – Грушів, це дорога Рава-Руська – Червоноград, це дорога з Самбір на Львів. Реконструкцію цих доріг вже почали і мають виконувати за кошти європейського кредиту. І задля того, аби розблокувати використання тих коштів, ввезення техніки,  потрібно нам з вами розглянути розроблений урядом законопроект за номером 3039а, з ухваленням якого ми як парламент, відверто говорю, затягуємо.

Тому, шановні колеги, пропоную в листопаді розглянути законопроект 3039а, адже це і комфорт місцевих мешканців і імідж нашої країни в очах європейців.

Бажаю всім нам гарного, плідного робочого…

 

РАЗУМКОВ Д.О.  Дякую, Павле Андрійовичу.

Шановні колеги, чи є необхідність виступів від комітетів, оскільки у нас такий буде обмежений графік. Радуцький. І я так розумію, що все. Михайле Борисовичу.

 

РАДУЦЬКИЙ М.Б. Дякую, Дмитре Олександровичу.

Я би хотів зараз запропонувати що стосується з приводу масок в залі Верховної Ради. Якщо автори проекту Постанови, яку внесли народні депутати Крулько і Тимошенко, не проти, то ми можемо завтра правкою внести в цю постанову на комітеті – носіння масок у Верховній Раді і штраф. Якщо автори не проти і фракція не проти.

(Загальна дискусія)

Скільки для звичайних людей – 17 тисяч гривень.

 

РАЗУМКОВ Д.О.  Утримання з депутатських.

 

РАДУЦЬКИЙ М.Б. Так-так, з депутатських.

 

РАЗУМКОВ Д.О. Я точно не заперечую. Ми розуміємо, що це внутрішнє рішення Верховної Ради. Якщо всі з цим погоджуються, якщо буде рішення в 226, я не заперечую щодо зміни додати цей пункт в постанову. Чи варто в цю постанову додавати? Чи ми можемо прийняти проект постанови на наступному пленарному засіданні 3 листопада і його розглянути окремо? Я думаю, що так буде краще.

 

РАДУЦЬКИЙ М.Б. Добре, Дмитре Олександровичу, ми тоді в цю не вносимо. Добре.

 

РАЗУМКОВ Д.О.  Добре, тоді 3 листопада.

Шановні колеги, я хотів би всім подякувати, побажати здоров'я і побажати, щоб ми гідно пройшли ті випробування, які перед нами сьогодні стоять. Це і місцеві вибори, і звісно – боротьба з коронавірусом.

Дякую.