ЗАСІДАННЯ ПЕРШЕ
(продовження)
Зал засідань Верховної Ради України
22 серпня 2025 року, 10 година
Веде засідання Голова Верховної Ради України СТЕФАНЧУК Р.О.
10:03:05
ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні народні депутати, слава Україні!
У засіданні Верховної Ради України беруть участь Прем'єр-міністр України Юлія Анатоліївна Свириденко та члени Кабінету Міністрів України. Я прошу привітати. (Оплески) З початочком.
Шановні народні депутати, відповідно до прийнятої нами Постанови "Про деякі питання організації роботи Верховної Ради України дев'ятого скликання в умовах дії воєнного стану" сьогодні ми продовжуємо наше пленарне засідання.
Звертаю увагу, що згідно з прийнятою Верховною Радою України постановою усі присутні на пленарному засіданні не повинні поширювати інформацію щодо його початку, перебігу та прийнятих у парламенті рішень раніше ніж через годину після оголошення перерви у пленарному засіданні. Я прошу всіх присутніх неухильно дотримуватися прийнятого українським парламентом рішення та відповідально поставитися до забезпечення безпеки єдиного законодавчого органу нашої держави.
Шановні колеги, у разі повітряної тривоги буде оголошено перерву в пленарному засіданні, і ми всі маємо перейти до безпечних місць відповідно до схеми укриття.
Шановні народні депутати, шановні члени уряду, сьогодні день народження у нашої колеги народної депутатки України Лесі Валентинівни Забуранної, фракція "Слуга народу". Привітаємо її, побажаємо міцного здоров'я, наснаги, плідної роботи на благо України. (Оплески)
За парламентською традицією пропоную розпочати роботу з виконання Державного Гімну України.
(Лунає Державний Гімн України)
Шановні колеги, сьогодні 1276-й день героїчного спротиву України в широкомасштабній військовій агресії Російської Федерації. Попри постійні віроломні атаки держави-окупанта український народ та його відважні воїни незламно стоять на захисті суверенітету, незалежності і територіальної цілісності нашої держави. Я прошу вшанувати хвилиною мовчання пам'ять усіх захисників і захисниць, які поклали життя за Україну, а також мирних громадян, що стали жертвами агресії. Світла пам'ять і вічна шана.
(Хвилина мовчання)
Дякую. Прошу сідати.
Що? З процедури? Я ще не почав процедуру, у вас вже з процедури.
Будь ласка, Геращенко, але тільки з процедури, Ірина Володимирівна.
10:07:47
ГЕРАЩЕНКО І.В.
Дякую, шановний пане Голово.
Ви знаєте, що ми завжди тільки з процедури.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Ні, не знаю.
ГЕРАЩЕНКО І.В. Ми дуже раді бачити уряд сьогодні вперше в такому складі в парламенті. Шкода, що так мало народних депутатів України. І користуючись нагодою, пані Юлія, шановна пані Прем'єр-міністерка, ви знаєте, ми за подивом, наша фракція, побачила в соцмережах…
ГОЛОВУЮЧИЙ. Що у вас з процедури?
ГЕРАЩЕНКО І.В. З процедури. Я вас прошу не перебивати.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Ні, я хочу запитати, що з процедури?
ГЕРАЩЕНКО І.В. У нас з процедури, де програма діяльності уряду, яка має…
ГОЛОВУЮЧИЙ. У вас буде можливість запитати.
ГЕРАЩЕНКО І.В. …яка має презентуватися в парламенті або мають запрошувати опозицію теж на ці презентації.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.
ГЕРАЩЕНКО І.В. Якщо ми говоримо про європейську…
ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні колеги! Шановні колеги, дивіться, давайте ще раз от просто ми з вами домовимося. Є така річ Регламент, вона є, я вас дуже прошу, з процедури – це те, що на вашу думку підкорегує мою поведінку по веденню цього заходу, а не просто все, що душа бажає, домовилися. Дякую.
Шановні народні депутати, відповідно до статті 229 Регламенту Верховної Ради України та ухваленого Погоджувальною радою депутатських фракцій і груп рішення, сьогодні проводиться "година запитань до Уряду". На засіданні Погоджувальної ради була визначена тематика "години запитань до Уряду". За пропозицією депутатських фракцій і груп члени Кабінету Міністрів України сьогодні будуть відповідати на запитання про підготовку житлово-комунального господарства до опалювального сезону 2025-го, 2026-го року в умовах дії воєнного стану.
Пропонується така послідовність проведення "години запитань до Уряду". Доповідь з визначеної тематики Віце-прем'єр-міністр з відновлення України – Міністр розвитку громад та територій – до 10 хвилин, а далі, як традиційно, 30-30 хвилин: запитання з визначеної тематики до членів уряду від депутатських фракцій і відповіді на них – до 30 хвилин, і запитання з визначеної тематики до членів уряду від народних депутатів, і відповіді на них – до 30 хвилин (відводиться 1 хвилина на кожне усне запитання і до 2 хвилин відповіді на нього). Всього 1 година 10 хвилин.
Перед початком "години запитань до Уряду", я звертаюсь до членів Кабінету Міністрів, а також народних депутатів України щодо необхідності враховувати, що пленарне засідання проходить у відкритому режимі. У зв'язку з цим прошу не озвучувати інформацію, яка може завдати шкоди національній безпеці України і дотримуватись вимог законодавства у сфері охорони державної таємниці та обігу іншої інформації з обмеженим доступом і не допускати розголошення такої інформації.
Шановні народні депутати, на трибуну Верховної Ради України для доповіді запрошується Віце-прем'єр-міністр з відновлення України – Міністр розвитку громад та територій України – Олексій Володимирович Кулеба. До 10 хвилин, будь ласка. (Оплески) А далі 30 і 30, будь ласка.
10:10:33
КУЛЕБА О.В.
Шановний пане Голово Верховної Ради Руслане Олексійовичу, Прем’єр-міністр України Юлія Анатоліївна, шановні народні депутати, міністри, колеги, українці! Підготовка до нового опалювального сезону почалась ще навесні, одразу після завершення минулого сезону. Весна і літо були використані для ремонтів, заміни обладнання, формування резервів. Робота триває, вона системна і сьогодні можемо підбити певний проміжний підсумок того, що зроблено.
Я почну з житлового фонду, в планах підготовки до зими 145 тисяч будинків, на сьогодні готові понад 103 тисяч – це 71 відсоток. Це не просто загальна цифра, це понад 7 тисяч будинків, де відремонтовані в нас дахи, 16 тисяч – системи теплопостачання, 21 тисяча – це водопостачання, 18 тисяч - електромережі. Все це означає, що мільйони родин увійдуть в зиму в стабільних умовах. Загалом на підготовку опалювального сезону вже витрачено 11,6 мільярда гривень, це фінансування комунальних підприємств, теплокомуненерго, і це все за рахунок органів місцевого самоврядування. Нагадаю, що 4 відсотки ПДФО були спрямовані державою органам місцевого самоврядування з метою підтримки як підприємств теплопостачання, так і підприємств водопостачання та водовідведення. В цьому році це більше 8,5 мільярда гривень.
Соціальна сфера, ідеться про школи, дитсадки, лікарні, передбачена підготовка майже 25 тисяч таких закладів. Наразі готові вже 19,5 тисяч, це 80 відсотків, понад 7 тисяч дитсадків, 9 тисяч закладів освіти, майже 3 тисячі лікарень. Для дітей це означає можливість навчатись в теплих класах, для наших пацієнтів – лікуватись в лікарнях, які будуть працювати без перебоїв.
Важливий напрям підготовки системи водопостачання та водовідведення. З весни підготовлено понад 1200 кілометрів водопровідних мереж, 200 кілометрів каналізаційних, підготовлено та працює 2,5 тисячі насосних станцій водопостачання, підготовлено та працює більше ніж 7,5 тисяч свердловин. У разі відключення електроенергії мережеві насосні станції забезпечені генератором і паливом до нього.
Наступний блок, це теплопостачання. У країні готуються до осінньо-зимового періоду понад 17,5 тисяч котелень. Сьогодні підготовлено вже 13 тисяч або 76 відсотків. Замінено 238 котлів, ще понад 200 відремонтовано, підготовлено до зими майже 13 тисяч кілометрів теплових мереж.
Ми також створюємо резерви палива для котелень і вже є запаси: 90 тисяч тонн вугілля, 85 тисяч тонн рідкого палива, 585 тисяч кубів дров, 32 тисячі тонн пелет. На складах ТЕС і ТЕЦ накопичено 2,4 мільйона тонн вугілля, середньомісячна витрата очікується від 850 тисяч в міжопалювальний період і буде збільшена на 40 відсотків в опалювальний період. Обсяг зберігання газу в підземних сховищах на сьогоднішній день складає близько 11 мільярдів кубічних метрів.
Не можна оминути і інші галузі підготовки критичної інфраструктури. Перейдемо до наших доріг. Відремонтовано понад 7 мільйонів квадратних метрів дорожнього покриття і підготовлено майже 4 тисячі одиниць спецтехніки, заготовлено понад 660 тисяч тонн посипкових матеріалів. Це важливо не тільки для людей, це важливо для гуманітарних перевезень, для Збройних Сил України, для роботи "швидких" і рятувальників.
Окремо про підтримку наших міжнародних партнерів. Це стосується когенераційних установок, вони стали важливою частиною підготовки до зими, дозволять нам одночасно виробляти тепло і електроенергію та створять більш стійку систему. Така модель означає також і децентралізацію, енергія виробляється ближче до споживачів, громади зменшують залежність від великих об'єктів і отримують додатковий захист у випадку пошкоджень. Загальна потреба комунальної галузі – 908 когенераційних установок, донорами підтверджено постачання – 551-ї. Загальна потужність підключених вже в мережу когенераційних установок сягає більше 145 мегават. Це реальні кроки до більш гнучкої та витривалої нашої енергосистеми.
Станом на серпень рівень готовності країни до нового опалювального сезону становить понад 70 відсотків по ключових секторах. До початку сезону завдання уряду – завершити підготовку і забезпечити людям тепло, воду і світло.
Шановні народні депутати, це четвертий опалювальний сезон в умовах повномасштабного вторгнення. В Україні пошкоджено або зруйновано Росією майже тисячу об'єктів критичної інфраструктури і систем життєзабезпечення. Ми постійно знаходимось в процесі відновлення цих об'єктів і близько 50 відсотків нам вдається відремонтувати. Щодня ворог атакує дронами та ракетами наші міста та села, особливо під загрозою, звичайно, наші прифронтові території. Саме там зима поєднується з небезпекою обстрілів, руйнуваннями, які відбуваються щодня.
Минулого тижня уряд ухвалив програму підтримки прифронтових регіонів. Перший пакет охоплює 238 громад, в яких проживає більше 6 мільйонів людей, і тут окрема увага на стабільне проходження опалювального сезону. Кожна сім'я, яка опалює житло самостійно, отримає 19 тисяч 400 тисяч гривень на закупівлю дров, вугілля чи пелет. Виплати будуть відбуватися з вересня по жовтень. Також для родин у прифронтових громадах буде компенсація за спожиту електроенергію. Ця програма стартує з жовтня.
І завершуючи доповідь, наголошую на наступних речах. Шановні колеги, ми готуємось до всіх можливих сценаріїв розвитку подій, щоб забезпечити стале проходження опалювального сезону. Люди отримають підтримку від держави навіть в надскладних умовах. Зараз робота ведеться планова і країна входить в опалювальний сезон організовано. Ми накопичуємо наші резерви і запаси, триває підтримка і модернізація, ремонт тепломереж. Якщо буде змінена безпекова ситуація, ми розуміємо план дій і готові реагувати. Уряд працює над тим, щоб в умовах будь-яких непередбачуваних ситуацій люди отримували відповідні послуги: тепло, воду і світло.
Я хочу подякувати кожному, хто щодня робить цю важку працю, кожному комунальнику, кожному енергетику, кожному будівельнику, представникам органів місцевого самоврядування, всім тим, хто готує наші міста, села, наші громади до холодів. Дякую народним депутатам за постійну підтримку в нашій спільній роботі.
Доповідь завершив.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Олексій Володимирович.
Шановні народні депутати, я прошу представників депутатських фракцій і груп записатися на запитання з визначеної теми "години запитань". Я нагадую, що 1 хвилина на кожне усне запитання та по 2 хвилини для відповіді на нього. Будь ласка, я прошу фракції і групи записатися, 30 хвилини на блок для фракцій і груп.
Будь ласка, від групи "Партія "За майбутнє" Гузь Ігор Володимирович. Будь ласка, Ігор Володимирович. Включіть, будь ласка, мікрофон.
10:18:46
ГУЗЬ І.В.
Дивіться, перш за все я хочу зробити зауваження вашому секретаріату як заступник профільного комітету. Я місяць пробував з вами зустрітись, у вас часу не найшлось. Я вважаю, що це ганебна позиція, це перше, пов'язана, напевно, тим, що здається, що призначає вас не парламент, а в якихось інших кабінетах. Ну, це так.
Тепер по суті. Було два колективних звернення для того, щоби уряд розблокував митний пост "Ягодин" на Волині для того, щоб пасажирські перевезення були, здійснювались. Державна прикордонна служба, Прем'єр Шмигаль, Прем'єр Свириденко, митниця – за, Кулеба – проти і блокує. У нас 50 кілометрів території від Ковеля і до Ягодина мертві, тому що нема пасажирських перевезень. Я прошу вас дати відповідь, чому так? Це не тільки від мене, а й від усіх депутатів Волині.
Дякую.
10:19:51
КУЛЕБА О.В.
Дякую вам. В першу чергу по першому вашому питанню, я хочу вибачитись. Мені невідомо про це, про те, що ви намагались зі мною зустрітися. Я, в принципі, 24 на 7, і багато народних депутатів про це знають, знаходжусь на зв'язку і готовий до будь-яких зустрічей, обговорення питань. Вважаю, що це прикра така в нас ситуація і ми її швидко виправимо. Пропоную одразу після засідання про це проговорити.
Що стосується по суті вашого питання, в нас немає на меті блокування будь-яких пунктів пропуску тощо. Ми розуміємо, наскільки важливо це для людей, які проживають в наближених до прикордоння територіальних громадах. Більш того, ми постійно працюємо над тим, щоб розгалужувати нашу систему пропускних пунктів в таких областях, як Чернівецька, Закарпатська, Волинська тощо. Тому в нас є обмеження, які можуть стосуватися виключно безпекових заходів, які можуть бути проініційовані відповідними Силами оборони. Я пропоную, щоб ми просто окремо з вами провели зустріч і з'ясували, на чиєму боці у нас знаходиться проблема.
Зі свого боку хочу вас завірити, що у нас немає абсолютно ніякої позиції закривати або завантажувати тільки… (Шум в залі)
Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.
Шановні колеги, дивіться, я дуже прошу, я дуже прошу всіх народних депутатів. У нас зараз "година запитань до Уряду", не індивідуальний прийом, не запис, а "година запитань до Уряду". Сидить уряд, вони сконцентровані, вони повинні відповідати на питання того, хто взяв слово. Це стосується будь-кого.
Давайте введемо добру традицію: доступ до уряду в індивідуальному порядку до або після. А так вони на роботі. Я перепрошую.
Будь ласка, далі Цимбалюк Михайло Михайлович, фракція "Батьківщина".
10:21:59
ЦИМБАЛЮК М.М.
Будь ласка, передайте слово Олексію Кучеренку.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, Олексій Юрійович Кучеренко.
10:22:05
КУЧЕРЕНКО О.Ю.
Дякую.
Олексій Юрійович Кучеренко, фракція "Батьківщина".
У мене запитання до Прем'єра. Шановна пані Прем'єр, мабуть всі розуміють, що питання енергетичної безпеки пов'язано з ефективним державним управлянням з боку акціонера, тобто уряду України, нашими ключовими енергетичними компаніями. Це в першу чергу Нафтогаз, Укренерго, оператори ГТС, Енергоатом тощо.
Я хочу запитати вас, невже ви не розумієте, що в результаті ганебних корпоративних реформ на сьогодні це право управляти і відповідати за стан, за ситуацію в цих компаніях передано іноземним, вибачте, туристам зачасту, не хочу їх образити, і це створює ситуацію, коли уряд не відповідає за те, що відбувається в цих компаніях. Там вкрай погана ситуація, що в Нафтогазі, що в Укренерго, що в інших компаніях. Коли ви повернете ефективне державне управління в свої руки? Вас для цього призначають.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, відповідь.
10:23:19
СВИРИДЕНКО Ю.А.
Дякую. Дякую за запитання.
Олексій Юрійович, так а в чому запитання? Ми продовжуємо далі корпоративну реформу, корпоратизацію, і ця реформа є, а акціонерами цих компаній є уряд, а не іноземці, як ви кажете, тому ми надалі продовжуємо реформу корпоративного управління. Це наше зобов'язання і ми… Це одна з найбільш важливих, ключових реформ на шляху до Європейського Союзу.
Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.
Будь ласка, від фракції "Слуга народу" Маслов Денис Вячеславович.
10:23:49
МАСЛОВ Д.В.
Прошу передати слово пані Олені Криворучкіній.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, Олена Криворучкіна.
10:23:56
КРИВОРУЧКІНА О.В.
Дякую.
Олексію Володимировичу, я хотіла вам подякувати за актуалізацію таких важливих для кожного депутата, особливо для депутатів-мажоритарників, таких важливих питань. Ви у своїй доповіді сказали, що 71 відсоток територій вже готовий до опалювального сезони. З огляду на це викликає занепокоєння, що буде з тими 29 відсотками, які залишилися непідготовленими,.
Особливо мені хотілось почути конкретику щодо Кривого Рогу, бо за даними депутатів-мажоритарників від Кривого Рогу є значне відхилення від планів виконання робіт з підготовки до опалювального сезону. Тут мова йде не у штабі, про який ви казали. Ви говорили, що Мінрегіон буде щотижнево слідкувати за виконанням ходу підготовки до опалювального сезону. Хотілось почути конкретику: план, факт, відхилення, чим зумовлено це відхилення і що буде робитися для…
10:25:03
КУЛЕБА О.В.
Дякую дуже.
Хочу дещо пояснити, що мається на увазі 70 відсотків підготовки до опалювального сезону. Це середній показник по країні, він є на сьогоднішній день плановим. В середньому по країні ми не відстаємо від графіка, в нас є ще час, це мінімум 2 з половиною місяця, які ми можемо витратити саме на підготовку до сталого проходження опалювального сезону. Тому відповідно ми вживаємо всі ці заходи. Я впевнений, у випадку, якщо безпекова ситуація буде така, як сьогодні, ми зможемо все реалізувати.
Що стосується безпосередньо міста Кривий Ріг, так, дійсно, у минулому році у нас була там досить складна ситуація, яка потребувала особистого втручання. Ми там проводили декілька координаційних нарад. Нагадаю контекст. Половину міста там обігріває комунальна тепломережа, яка належить безпосередньо громаді, і половину – це компанія "Криворізька теплоцентраль". Ця компанія належить до Нафтогазу і саме там у нас виникла досить серйозна проблемна ситуація. Була певна кількість аварій. Минулого року ми реагували оперативно, цього року ми працюємо на випередження.
Що стосується зараз підготовки по місту Кривий Ріг, вона сягає 50 відсотків. Це дещо нижче від середнього показника. Пов'язано це з тим, що в місті має бути проведений великий обсяг робіт саме із заміни або ремонту тепломереж на балансі теплоцентралі. Але тим не менше, щодо цього, ми постійно контролюємо ситуацію. У нас є постійно діючий штаб, який опікується саме питаннями міста Кривий Ріг.
Я хочу подякувати керівництву НАК "Нафтогаз" за те, що…
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.
Будь ласка, від фракції "Голос" Ташева Таміла Равілівна.
10:27:15
ТАШЕВА Т.Р.
Доброго дня, шановній колеги. Шановний Олексій Володимирович, хочу задати вам питання від наших людей, які жили на тимчасово окупованих територіях, а потім перемістилися і стали внутрішньо переміщеними особами. Надходять сигнали, що досі до них приходять платіжки за комунальні послуги, тобто територія залишилася окупованою, люди звідти перемістилися, фактично не проживають за цією адресою, але комунальні платежі їм приходять. Що ми можемо з цим робити, на вашу думку?
Дякую.
10:27:57
КУЛЕБА О.В.
Дякую. Дякую дуже.
Перша за все я хочу зазначити, що у нас Законом України "Про житлово-комунальні послуги" передбачено, що споживач має право на неоплату вартості комунальних послуг (крім постачання теплової енергії) у разі невикористання за період тимчасової відсутності в приміщені понад 30 днів, за умов документального підтвердження. Тому безпосередньо споживач у такому випадку має повідомити виконавця послуг, що не проживає у своїй домівці і відповідно підтвердити це довідкою статусу внутрішньо переміщеної особи. Також споживач має повідомити виконавця послуг, що не проживає у своїй домівці протягом найближчого часу для того, щоб не створювався певний часовий лаг і не нараховувались відповідні платіжці.
І в нас є додатковий захист, це для людей, які внутрішньо переміщені особи, Постанова № 206. Заборонено у разі неоплати житлово-комунальних послуг у період воєнного стану на території ведення бойових дій нараховувати штрафи, припиняти надання послуг і стягувати заборгованість. Тобто питання в нас врегульовано, можливо є якісь локальні або точкові проблеми, готові з ними також розбиратися.
Дякую вам.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.
Будь ласка, Колтунович Олександр Сергійович, "Платформа за життя та мир".
10:29:36
КОЛТУНОВИЧ О.С.
Дякую, пане Голово.
В мене запитання буде до Прем'єр-міністра, питання стосуватиметься ціноутворення і тарифоутворення в рамках до початку опалювального сезону, і саме в контексті газового балансу у внутрішньому і зовнішньому контексті.
Мова про що йде? Інфляційний звіт черговий Національного банку, в якому знову моделює Нацбанк сценарій, що в нас зростатимуть тарифи на опалення, гаряча вода, постачання і ціна на газ. Як у даному випадку ми будемо вирівнювати сю ситуацію в контексті бюджетного періоду в графі субсидій в рамках видатків? Це перше.
І друге питання. Воно стосуватиметься якраз збільшення імпортного, точніше диспаритету в контексті імпорту, у нас збільшуються значно обсяги імпортованого газу в цьому році в порівняні, наприклад, з 2024 роком, але середня митна вартість імпортного газу в рази вища ніж, наприклад, вартість газу власного видобутку. Хто покриватиме також цю різницю у тарифоутворенні, в тому числі в рамках початку опалювального сезону?
10:30:46
СВИРИДЕНКО Ю.А.
Ви знаєте, що для населення у нас діє мораторій в частині тарифів. Те, що стосується газу і закачки газу, це необхідно для того, щоб був баланс. І наша задача закупити газ до початку опалювального сезону. Ми йдемо повністю по плану кожен день. Я думаю, що Світлана Василівна по газу може зараз окремо прокоментувати.
10:31:11
ГРИНЧУК С.В.
Так, дякую, Юлія Анатоліївна. Дякую, шановному народному депутату за запитання.
Дійсно ситуація в нафтогазовому секторі і взагалі з нафтогазовою інфраструктурою продовжує залишатися достатньо складною, оскільки ви всі бачите, що атаки на газотранспортну інфраструктуру продовжуються з боку росіян. І ті пошкодження, які у нас були кінець минулого року - початок цього року, вони дійсно вплинули значно на ситуацію з балансом газу. Тому зараз для нас один з пріоритетів, звичайно, це закачка як внутрішнього видобутку так і імпортованого газу. І тут крім внутрішніх ресурсів ми також залучаємо допомогу наших міжнародних партнерів. Два тижні тому було підписано договір з Європейським банком реконструкції і розвитку, і було надано 500 мільйонів євро кредиту для Нафтогазу саме для здійснення імпорту газу. Крім того, надано грант. Вже відбулося надання гранту від Королівства Норвегії, це 80 мільйонів євро також на ці цілі. І зараз також ведемо переговоримо з Європейським інвестиційним банком. Звичайно, як сказала Юлія Анатоліївна, на підвищення тарифів для населення у нас діє мораторій. Тому будемо вишуковувати в тому числі і в бюджеті Нафтогазу і в державному бюджеті кошти для того, щоб тариф був збалансований і необтяжливий для населення.
Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.
Будь ласка "Європейська солідарність", Ніна Петрівна Южаніна.
10:32:45
ЮЖАНІНА Н.П.
Прошу передати слово Геращенко Ірині Володимирівні.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, Ірина Володимирівна.
10:32:52
ГЕРАЩЕНКО І.В.
Дякую.
Шановні українці, ситуація в енергетиці напряму залежить від безпекової ситуації і від мирного процесу. І тому наше запитання до пана Сергія Кислиці, який єдиний був у складі делегації цього тижня у Вашингтоні, щодо мирних переговорів, в якому зараз, на якому етапі ми щодо отримання безпекових гарантій від наших партнерів, чи наполягаємо ми на безумовному припиненню вогню, як першому етапі мирного процесу, чому в делегації не було міністра Сибіги і міністра оборони, коли напроти візаві сиділи – це був і Держсекретар, і таке інше, чому парламент не інформують про мирний процес? Ви знаєте, пане Сергію, ми з вами дуже конструктивно працювали минулу п’ятирічку в рамках мінського процесу і парламент був проінформований в рамках мінських груп відносно цього процесу.
І до пані Свириденко. Шановна пані Юліє, не треба розколювати парламент, суспільство, ми закликаємо вас запрошувати опозицію...
10:34:04
КИСЛИЦЯ С.О.
Дякую, пані Геращенко, за вашу колекцію запитання, яку я не встигну покрити в межах того часу, що мені відведено.
Питання надання комплексу гарантій безпеки було центральним в наших перемовинах, в перемовинах Президента у Вашингтоні. Питання продовжується, триває процес обговорення, він складається з двох компонентів: компонента військова і компонента політична. Щодня відбуваються засіданні і вживу, і онлайн на цю тему. І робота триває.
Що стосується композиції делегації, це передусім були переговори президентів. Як ви знаєте, до Вашингтону прибули також президенти і прем’єр-міністри інших європейських держав, які є нашими найближчими партнерами. В складі делегацій європейських президентів і прем’єр-міністрів не було ні міністрів оборони, ні міністрів закордонних справ. Напевно з тим і визначався склад української делегації.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.
Будь ласка, ще час є. Якщо бажаєте…
10:35:28
КИСЛИЦЯ С.О.
Питання припинення вогню також перебувало в центрі уваги. Воно обговорювалося на всіх форматах, в тому числі на форматі двосторонньому між президентами двох країн і делегаціями, які були присутні, а також на багатосторонньому форматі за участі європейських лідерів і також керівництва Європейського Союзу і НАТО. Тому це параметри наших загальних рамок перемовин.
Як ви знаєте, позиція Сполучених Штатів і особисто президента Трампа полягає в тому, що він наполягає на тому, що він завершив 6 конфліктів і він наполягає на тому, що він завершив 6 конфліктів без cease-fire, тому він наполягає на тому, щоб мирна угода була досягнута якомога скоріше, де він не вважає, судячи з усього, cease-fire як обов'язковий елемент. Але, тим не менше, це продовжує бути в рамках наших перемовин і це обговорюється як по воєнній лінії, так і по лінії політичній.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.
Будь ласка, Вельможний Сергій Анатолійович, група "Довіра".
10:36:36
ВЕЛЬМОЖНИЙ С.А.
Сергій Вельможний, Луганщина, депутатська група "Довіра".
Неодноразово лунали заяви про збільшення тарифів на перевезення вантажів, що, на думку УЗ, перекриє збитки компанії, про які сьогодні постійно говорять представники перевізника. Разом з тим, давайте розберемося по ситуації. Із 5 класів тарифів на вантажі, які на сьогодні існують, два класи, наприклад, 1-й клас, куди входять руда, вугілля, цемент та позакласні вантажі, куди входять щебінь, пісок тощо, перевозяться нижче собівартості. Таким чином, індексація тарифів має стосуватися перш за все цих класів, адже вартість їх перевезення має перестати бути збитковою. І тільки після цього ми можемо говорити про побудову прозорої моделі планової індексації тарифів для всіх класів.
Питання полягає в наступному: яким чином, на скільки саме і в скільки етапів планується підвищувати тарифи на залізничні вантажні перевезення?
Дякую за відповідь.
10:37:35
КУЛЕБА О.В.
Дякую дуже за запитання. Дійсно, у нас сьогодні ми можемо говорити з вами, що Укрзалізниця це є нашим одних з головних державних підприємств, яке забезпечує і наших людей, і нашу військову логістику, і вантажоперевезення відповідними послугами та ресурсами.
Важливо також сказати про те, що навантаження, яке зараз отримує наша Укрзалізниця, воно є надзвичайним. І тільки якщо ми з вами подивимось на статистику збільшення пасажирських перевезень, особливо з Європейським Союзом, ми зрозуміємо, що це виросло навіть не в сотні разів, а в тисячі разів. Тому тут потрібно зважувати на те, що, з одного боку, в нас є необхідність допомагати нашим людям і допомагати Збройним Силам України, з іншого боку, ми розуміємо, що через активні бойові дії, які вже проходять більше ніж три з половиною роки, у нас змінилась і структура вантажоперевезень, і географія вантажоперевезень, і відповідно змінюється кон'юнктура, підвищується електроенергія, підвищується промислова інфляція, інші показники, і вони збільшились більше ніж на 100 відсотків. Все це, безумовно, визначає необхідність працювати з тарифоутворенням по Укрзалізниці.
Можу сказати точно, що у нас є рішення не підвищувати тарифи для населення, тобто на пасажирські перевезення, вони не будуть збільшені. Що стосується вантажних перевезень, ми проводимо постійні консультації з бізнесом, розуміємо і знаємо їх позицію, і маємо балансувати свою політику відповідно до врахування і позиції бізнесу, і необхідності Укрзалізниці. Вважаю, що до кінця цього року, якщо ситуація не буде змінена через безпекові…
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.
Будь ласка, Славицька Антоніна Керимівна, група "Відновлення України".
10:39:46
СЛАВИЦЬКА А.К.
Шановний Олексію Володимировичу, колеги вже частково торкалися питання, яке мене цікавить, але хотілось би більш чіткої відповіді. Скажіть, будь ласка, чи будуть стабільними тарифи на опалення, гарячу воду та електроенергію до наступної весни? Чи плануються якісь підвищення? І чи готова держава гарантувати надання субсидій тим, хто цього потребує?
Дякую.
10:40:14
КУЛЕБА О.В.
Дякую вам дуже за запитання. Як вже зазначила Прем'єр-міністерка, у нас на сьогоднішній день не розглядається питання підвищення тарифів.
Ми маємо чітко усвідомлювати, що наше населення знаходиться в надскладних умовах. Більш того люди, які знаходяться на прифронтових територіях, по суті, на сьогоднішній день складають безпековий пояс нашої країни і їм потрібна додаткова допомога. Тому ми на противагу питанням щодо можливого збільшення тарифів будемо робити все для того, щоб навпаки допомагати і стимулювати наших людей, які, я підкреслюю, обрали залишитись на прифронтовій території, вони обрали своє місце життя. І ми маємо зробити все як держава для того, щоб їм допомогти. Тому відповідно дякую народним депутатам за те, що всі ці ініціативи, які стосуються прифронтових територій, підтримуються.
Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.
Шановні колеги, залишилося 8 хвилин. Я прошу фракції і групи записатися ще раз. І цих 8 хвилин ми використаємо на запитання до доповідача по визначеній темі. Після цього, нагадаю, 30 хвилин – від народних депутатів. Поки ще фракції і групи, прошу записуватись.
Будь ласка, народний депутат Костюх Анатолій Вячеславович, фракція політичної партії "Слуга народу".
Передає Тістику. Будь ласка, Ростислав Ярославович.
10:41:44
ТІСТИК Р.Я.
Дуже дякую. В мене питання до Віктора Кириловича Ляшка, просив би звернути увагу Юлії Анатоліївна, також представника Міністерства фінансів. Питання стосується якраз надважливої ініціативи щодо забезпечення якраз ліками, дороговартісними ліками та рідкісними від генетичних захворювань по ахондроплазії та м'язовій дистрофії Дюшена. Цього тижня ми внесли зміни в державний бюджет зі сподіванням того, що під кінець року в грудні місяці після того, як МОЗ та виробник зможе пропрацювати над реєстрацією ліків та оцінкою медичної технології, щоб їм вдалося застосувати ці кошти для якраз потреб лікування.
Але в мене питання. Зараз іде напередодні підготовки державного бюджету 26-го року. Яку суму ви збираєтесь закласти на одну і другу хворобу: на ахондроплазію та на хворобу Дюшена на 26-й рік? І прошу також врахувати, що необхідно ще раз порахувати кожну дитинку, яка є в Україні, тому що ми розуміємо, що по одній є близько 130-150, по іншій є 300-350.
10:42:51
ЛЯШКО В.К.
Дякую за запитання.
Шановні народні депутати, я дуже вдячний вам за те, що на цьому тижні ви підтримали зміни до бюджету, де для закупівлі, централізованої закупівлі лікарських засобів для лікування онкологічних хвороб, орфанних захворювань ви додали понад 3 мільярди гривень. Це вперше за останні чотири роки збільшується сума коштів для централізованих закупівель. І це дозволить нам покрити ще більшу кількість людей, українців, які потребують лікування, в тому числі і орфанні захворювання.
Коли ми говоримо про орфанні захворювання, ми повинні розуміти, що це досить дороговартісні інноваційні ліки. Наприклад, ахондроплазія, про яку тільки що сказав пан Ростислав, з яким ми проводимо плідні дискусії для того, щоб по максимуму забезпечити все можливе лікування. Ахондроплазія для 134 діток, які сьогодні стоять у нас на обліку, вартість їхнього лікування по року становить 1,7 мільярда гривень.
У нас орфанних захворювань понад 200, і ми розуміємо, про які суми коштів іде мова, коли говоримо про покриття лікуванням всіх орфанних захворювань. Але ми не відмовляємося лікувати і під час воєнного стану за ініціативи Президента України в Україні був запущений неонатальний скринінг на 22 орфанних захворювань, кожна дитинка, яка у нас в країні народжується, здає краплю крові, суху краплю крові, яка досліджується на наявність орфанних захворювань. І в подальшому при виявленні цих захворювань забезпечуємо лікуванням.
Сьогодні у нас якраз іде підготовка бюджетного запиту. Міністерство фінансів довело інструктивний лист для формування бюджету, проекту бюджету на 2026 рік. Ми знову ж таки по максимуму включаємо в тих розрахунках на ті суми, які є, що ми можемо покрити, і завжди показуємо додаткову потребу в тому числі на лікарські засоби, в тому числі для орфанних захворювань, щоб разом з вами потім в дискусіях дійти до висновку і…
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.
Будь ласка, від групи "Платформа за життя та мир" Мамка Григорій Миколайович.
10:45:02
МАМКА Г.М.
Шановний прем'єр-міністр, я нагадаю вашу розмову на Погоджувальній раді з приводу, перед вашим призначенням, голосуванням за вас і такою високою довірою, я б просив, щоб ви провели перше засідання, якщо це можливо, і все-таки всім Кабміном прийняли рішення і повідомили Верховну Раду з приводу того, що важливіше, що старше, що вище, що перше: закон чи постанова. Закон, згідно якого народні депутати мають право виїжджати за кордон, а постановою є обмеження.
Дайте відповідь чи проводили ви таке засідання Кабміну, якщо ви не рахуєте за потрібне, тому що це питання до цього часу невирішене.
І друге питання. На даний час Кабінет Міністрів… з вчорашнього для почало прориватись з приводу законодавчих ініціатив, але вони полягають в створенні знову нових органів, нових повноважень і все інше. Чи переходили…
ГОЛОВУЮЧИЙ. Що, що?
10:46:14
СВИРИДЕНКО Ю.А.
Григорій Миколайович… А можна, якщо Григорій Миколайович питання не встиг поставити…
ГОЛОВУЮЧИЙ. Друзі, 1 хвилина відводиться, я не можу, ви якось відрефлексуйте на те, що Григорій Миколайович встиг.
Дякую.
10:46:39
СВИРИДЕНКО Ю.А.
Григорій Миколайович… А які ми органи нові створюємо, я не дуже зрозуміла. Під час… Ми як новий уряд працюємо місяць. За цей місяць ніяких нових органів створено не було. Були розпочаті конкурси на митницю, розпочато у нас переформатування АРМА і призначений керівник БЕБ, ніяких нових органів не створюється.
Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.
Будь ласка, Скороход Анна Костянтинівна.
10:47:09
СКОРОХОД А.К.
Прошу передати Сергію Рудику.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Сергій Ярославович Рудик, будь ласка.
10:47:15
РУДИК С.Я.
Шановна пані Прем’єр, місяць як ви очолюєте уряд України і, я думаю, доречно поставити питання, яке хвилює абсолютну більшість і в залі, і за межами залу, про військові законопроекти. Не секрет, що вони приймаються в цьому залі за 4 роки війни хаотично, несистемно і дуже часто з запізненням. Не мені вам казати, що кожен законопроект невчасно прийнятий – це життя моїх побратимів. Коли уряд підготує план прийняття військових законопроектів і зробить відповідно критичний аналіз неприйнятих за весь цей період?
Дякую.
10:48:03
СВИРИДЕНКО Ю.А.
Дякую за ваше запитання. У нас зараз проводяться декілька разів на тиждень засідання уряду і з них щонайменше одне є тематичним. Ви знаєте, що ми прийняли і разом з депутатами напрацювали програму по підтримці прифронтових територій. Я думаю, без сумніву, для всіх присутніх в залі, це одне з найбільш критичних і важливих питань для нас. Сьогодні у нас уряд, який буде присвячений питанням ветеранської політики. І, безумовно, ми готуємо, тому що це мають бути комплексні рішення, і той аналіз, про який ви кажете, по військових законопроектах і по військових нормативно-правових актах.
Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Все, час вийшов.
Шановні колеги, я прошу тепер від народних депутатів, переходимо до запитань з визначеної теми до членів уряду від народних депутатів.
Прошу записатися на запитання, колеги. Будь ласка.
Будь ласка, Цимбалюк Михайло Михайлович, фракція "Батьківщина". Будь ласка, Михайле Михайловичу.
10:49:27
ЦИМБАЛЮК М.М.
Михайло Цимбалюк, "Батьківщина". Шановний пане віцепрем'єр, у мене питання до вас. Справді, успішна реформа децентралізації, коли ви плануєте її завершити, останній етап, в плані райдержадміністрацій тощо?
І друге питання до міністра охорони здоров'я. Пане міністр, ми знаємо, що ви робите в плані профілактики сезонних захворювань, але сьогодні громадськість турбує, що у нас відбувається з вакцинацією. І яка взагалі ситуація в Україні стосовно сезонних захворювань? Бо в різних регіонах це і ковід, й інші види сезонного грипу.
Дякую вам.
10:50:10
КУЛЕБА О.В.
Дякую. Я розпочну, з вашого дозволу. Дуже добре пам'ятаю, що ви і в минулий раз задавали мені таке саме питання. Дякую вам за постійну увагу до децентралізації. Ця реформа дійсно є одна з ключових у нашій країні. Саме під час повномасштабного вторгнення з 22-го року ми побачили, що значить для нас стійкість громад, коли керівники громад на місцях можуть, вміють і розуміють, як приймати відповідні рішення.
Сьогодні на розгляді в парламенті знаходиться на другому читанні законопроект 13150, це проект, який також є в нас Плані Ukraine Facility, від якого дуже сильно залежить фінансування в тому числі згідно плану Європейської Комісії. Тому звертаюсь до всіх народних депутатів, будь ласка, підтримайте нас у цьому, 13150 – це надзвичайно важливий законопроект, який нам дозволить не тільки завершити реформу децентралізації, я хочу сказати, що вона не буде завершена, вона буде продовжена, а окремо ще й дозволить нам залучити додаткові кошти з Плану Ukraine Facility.
Дуже дякую.
10:51:29
ЛЯШКО В.К.
Щодо епідситуації, ми сьогодні реєструємо зростання захворюваності на гострі респіраторні вірусні інфекції, в тому числі короновірус, але ситуація контрольована і питання пандемічного чи епідемічного потенціалу серед тих вірусів, які циркулюють в країні, не зафіксовано. Ми бачимо і зареєстрували сьогодні циркуляцію нових субваріантів короновірусу "Stratus" і "Nimbus". Система епіднагляду продовжує епідмоніторинг, але ми бачимо, що такий самий рівень захворюваності у нас був і в минулий рік у літній сезон. Тому ми готуємося до епідсезону, який, зазвичай, розпочинається в середині жовтня і триває до середини квітня. Система охорони здоров'я готова до потенційно можливого зростання захворюваності, але ми повинні розуміти, що...
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.
Будь ласка, Герус Андрій Михайлович, фракція "Слуга народу".
10:52:22
ГЕРУС А.М.
Олексію Володимировичу, зараз з наближенням опалювального сезону все більше і більше звернень від громад, від до органів місцевого самоврядування щодо такої проблеми, як різниця в тарифах. Тому що є інфляція, витрати на житлово-комунальні послуги зростають, а тарифи у нас на газ, на тепло заморожені, бо діє мораторій. І ця проблема наростає, вона стає все більш масштабною, і все-таки потрібно знаходити тут якісь виходи з цієї ситуації. Тому у мене питання. Яка позиція міністерства тут, і яка загалом позиція уряду? До Юлії Анатоліївни також питання. Як ми можемо рухатися у вирішенні цього питання?
Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Зараз. Зараз. Одну секундочку. Включіть мікрофон, будь ласка.
10:53:12
КУЛЕБА О.В.
Дякую вам.
Дійсно, дуже важливе питання. Структура заборгованості у нас на сьогоднішній день складає 153 мільярди гривень в цілому, вже трошки більше. З них 62 мільярди гривень, це підтверджена різниця в тарифах. І на сьогоднішній день ми маємо такі сподівання про те, що 44,5 мільярда гривень ми можемо за рахунок НАК "Нафтогаз України" дійсно трошки зменшити навантаження на ТКЕ. Наша позиція як міністерства досить зрозуміла. Ми максимально підтримуємо і є ініціаторами цього процесу. Дуже важливо казати про те, що не так часто політична кон'юнктура складається таким чином, що і НАК "Нафтогаз" також підтримує цю ідею. Відповідно ми зараз знаходимось в консультаціях з Міністерством фінансів. Нещодавно був проведений міжнародний дзвінок з Міжнародним валютним фондом, тому що саме вони слідкують за нашими бюджетними показниками. Вдячний колегам за досить конструктивний діалог, який там був. З того, що ми розуміємо, на сьогоднішній день ми точно маємо сфокусуватися на прифронтових регіонах, і наші міжнародні партнери готові нас тут почути. В цілому наше на сьогоднішній день завдання дуже просте. Ті кошти, які на сьогоднішній день НАК "Нафтогаз" готовий виділити для того, щоб їх відповідним чином реструктуризувати цей борг на 44 мільярди, ми маємо зараз це зробити. Це наша стійка позиція. І я прошу також і народних депутатів її підтримати, це важливо для наших громад, це важливо для галузі в цілому. Ми маємо вирішити цю проблему.
Що стосується іншої складової…
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую. Будь ласка, слово надається народній депутатці Гриб Вікторії Олександрівні, позафракційна.
10:55:22
ГРИБ В.О.
Олексію Володимировичу, дякую за відповідь. Ви не мали можливості зараз продовжити. В мене таке саме питання про різницю в тарифах, але більш конкретне. На сьогодні місто Лозова, вони в дуже складному становищі, там вже є і блокування рахунків, і вони не можуть бути нормально підготовлені до опалювального сезону. А це дійсно прифронтова територія, як ми вчора з вами говорили про те, що зараз і хаб також для переселенців. Тому я дуже прошу вас звернути увагу саме на це місто і точково вирішити питання. Тому що те, що ви тільки що нам розповідали, це більш системне, але воно займає час. Прошу допомогти місту Лозовій.
Дякую.
10:56:14
КУЛЕБА О.В.
Дякую вам дуже. Я був на Харківщині десь два тижні тому, і ми спілкувалися з керівником громади, після цього в мене була розмова з керівником НАК "Нафтогаз". На жаль, коли ми живемо в умовах повномасштабного вторгнення вже більше ніж 3,5 роки, ми маємо говорити не тільки про системні речі, а дійсно працювати і з операційними завданнями. Тому я знаходжусь на прямому зв'язку з керівником громади Лозової, а також знаходжусь на зв'язку з керівником НАК "Нафтогаз".
Наша позиція, що НАК "Нафтогаз" в цілому не має права зараз блокувати ніяких рахунків, тим більше на прифронтових територіях. І відповідно у нас є певні законодавчі ініціативи, які також, можливо, будуть підтримані залом для того, щоб унеможливлювати відповідні рішення.
Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, Ростислав Ярославович Тістик, фракція "Слуга народу".
10:57:15
ТІСТИК Р.Я.
Можна, будь ласка, Роману Грищуку передати слово. Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, Роман Грищук.
10:57:20
ГРИЩУК Р.П.
Доброго дня, в мене питання до Юлії Анатоліївни. Юлія Анатоліївна, нещодавно уряд ухвалив рішення про безкоштовне харчування дітей в початковій школі по всій Україні, а також про безкоштовне харчування наших діток в дев'яти прифронтових областях України. Це абсолютно правильне рішення, що незважаючи на соціальний стан, матеріальне становище родини, дітки отримують гаряче харчування в школі. Тобто виникла ситуація, при якій батьки багатодітніх діток в дитячих садочках можуть втратити свою п’ятдесятивідсоткову знижку на харчування, бо це на рішення органів місцевого самоврядування. Мені здається, що багатодітні родини в Україні це ті, хто заслуговують підтримку. Тому я дуже прошу вас, Юліє Анатоліївно, включитись, для того щоб ми або зберегли цю п’ятдесятивідсоткову знижку, або взагалі, щоб діти з багатодітних родин в дитячих садочках, так само як і школярі, харчувались безкоштовно. Дякую.
10:58:25
СВИРИДЕНКО Ю.А.
Дякую вам за запитання. Ми розуміємо актуальність і важливість цього питання. Саме тому з початку цього навчального року, ви знаєте, що на прифронтових територіях гарячим харчуванням охоплені 1-й і 11-й класи і 1-й та 4-й на всій території України, і для нас дуже важливо, щоб оця колізія, яку ви сказали, і виникла юридично, ми її вирішили, хоча ми з вами про це говорили, що це не є повноваженнями уряду. Ми знайдемо юридичний шлях, як зробити так, щоб багатодітні сім’ї в державних комунальних закладах мали можливість харчуватись так, ну відповідно до закону.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, далі народний депутат Саврасов Максим Віталійович, фракція "Європейська солідарність".
10:59:17
САВРАСОВ М.В.
Добрий день, прошу передати слово Олексію Олексійовичу Гончаренку.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, Олексій Олексійович Гончаренко.
10:59:23
ГОНЧАРЕНКО О.О.
Звертаюсь до пані Прем’єр-міністра, ви тільки приступили до обов’язків де-факто, тому знаєте, contra spem spero, без надії таки сподіваюсь, що все-таки будуть вирішуватись важливі для держави питання. Тож перше, хочу записатись до вас на особистий прийом як народний депутат України відповідно до Закону "Про статус", маю багато питань, всі їх не зможу озвучити тут зараз. Але одне питання вам озвучу зараз. Це питання щодо перетину кордону у 18-22 роки. Ви 12 серпня отримали відповідне доручення дозволити виїзд за кордон чоловікам віком 18-22 роки. Сьогодні вже 22 серпня, до сих пір відповідні зміни в Постанову Кабміну не внесені. Коли вони будуть внесені? Перше питання.
І друге, будь ласка, не вставляйте там ніяких додаткових умов, а зробіть можливість безумовного виїзду, як це сьогодні до 18 років. Це важливо. Дайте, будь ласка, конкретні відповіді на ці питання.
Дякую.
11:00:29
СВИРИДЕНКО Ю.А.
Олексію Олексійовичу, ми працюємо над питаннями. Дякую за ваше запитання. Ми працюємо над задачею Президента знайти шлях, як давати можливість виїжджати за кордон. Це дійсно регулюється постановою Кабміну, не потребує змін до закону, проте цей предмет, він потребує широкого обговорення, дискусії і ми цю дискусію ведемо разом з військовими, тому що є дуже багато аспектів. Ми аналізуємо кількість дітей, які виїхали з початку року, порівнюємо там з попередніми періодами і шукаємо правильний, оптимальний шлях, як зреалізувати цю ініціативу.
Олексію Олексійовичу, будь ласка, записуйтесь, приходьте на прийом.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, Шпак Любов Олександрівна, фракція "Слуга народу".
11:01:22
ШПАК Л.О.
Прошу передати слово Дмитру Разумкову.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, Дмитро Олександрович Разумков.
11:01:28
РАЗУМКОВ Д.О.
Дякую, Руслане Олексійовичу. Дмитро Разумков, "Розумна політика". У мене запитання і до міністра, і до Прем'єр-міністра. Дивіться, у нас наближається опалювальний сезон і я хочу почути, хто буде нести персональну відповідальність за те, що вистачить тих субсидій, які закладені в бюджеті, на компенсацію різниці в тарифах. Тому що просто так, що це є в бюджеті, воно не працює, оскільки ми бачимо, що бюджет, який був прийнятий в тому числі цим урядом, був внесений в 2024 році на 2025 рік, він уже мав "дірку" в 450 мільярдів.
Мені хотілося б зрозуміти, до кого конкретно зможуть звернутися люди за відповідальністю, якщо не вистачить грошей в бюджеті. Якщо їх вистачає, хто на себе бере таку персональну відповідальність? В першу чергу, я думаю, що це питання до пана міністра і в другу чергу я хотів би все ж таки почути позицію і Прем'єр-міністра.
Дякую.
11:02:27
КУЛЕБА О.В.
Дякую дуже за запитання. Що стосується відповідальності, ми як вищий орган виконавчої влади безумовно в принципі несемо відповідальність за все, що відбувається. І сьогодні, коли я стою тут перед вами і доповідаю щодо підготовки до сталого проходження опалювального сезону. Ми чудово розуміємо, з якими ризиками ми можемо зіткнутися протягом наступних місяців. Тому питання відповідальності для нас не є тим питанням, на яке не хотілось би відповідати, навпаки, для мене особисто це 4-й опалювальний сезон під час повномасштабного вторгнення. Тому ми готові до будь-яких викликів і я вас можу запевнити в тому, що ми будемо реагувати миттєво на будь-які проблеми, які будуть виникати.
Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, якщо є що ще додати Прем'єр-міністру... Якщо ні, то рухаємося далі по цьому питанню. Нема що додати.
11:03:24
СВИРИДЕНКО Ю.А.
Нема що додати. Ми всі несемо персональну відповідальність, кожен міністр по тому напрямку, де формує політику. Якщо ми кажемо про субсидії і забезпечення субсидією, це напрямок міністра соцполітики. Якщо ми кажемо про відповідальність за всі процеси, безумовно, це очільник уряду.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, Бакумов Олександр Сергійович, фракція "Слуга народу".
11:03:47
БАКУМОВ О.С.
Шановний пане Голово, прошу передати слово голові Комітету з питань правової політики Денису Маслову.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Денис Вячеславович Маслов – голова Комітету з питань правової політики.
11:03:57
МАСЛОВ Д.В.
Дякую, пане Олександре, за передане слово.
Шановні колеги, у мене буде запитання до пана Олексія Соболева – міністра економіки, довкілля і сільського господарства. А питання буде наступне. Дивіться, ми говоримо про інвестиції, внутрішні інвестиції, зовнішні інвестиції, в тому числі і можливі потенційні інвестиції в критичну інфраструктуру, енергетичний сектор, об'єкти ЖКГ. При цьому всьому існує фактор, надзвичайно важливий фактор воєнних ризиків. Так от, у мене суть питання: чи є у нас програма, чи є у нас бачення, чи є якісь дії чи плани уряду щодо страхування інвестиційних, точніше, воєнних ризиків під час планування і реалізації інвестиційних проектів? Можливо, в критичних галузях, можливо, по критичним напрямкам. І акцент саме не на завершенні, а на стадії проектування…
ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка.
Олексій Олексійович, я перепрошую.
Олексій Олексійович!
11:05:04
СОБОЛЕВ О.Д.
Дякую дуже за запитання. Так, у нас зараз…
ГОЛОВУЮЧИЙ. Ви прямо тут записуєтесь на прийом. Одну секундочку. Олексій Олексійович, будь ласка, дайте можливість відповісти колегам, прошу.
СОБОЛЕВ О.Д. Дякую дуже.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка.
11:05:24
СОБОЛЕВ О.Д. Стосовно військових ризиків. У нас існують вже програми, які працюють, які якраз працюють для інвестицій. Там є, напрацьовані вони з нашими партнерами: з ЄБРР, з DFC, з VUSO і з MIGA міжнародною. Вони працюють через, переважна більшість цих програм працюють через українські страхові компанії ІНГО, Colonnade, UNIQA, ARX і VUSO, універсальна PZU, ТАС, які за допомогою міжнародних перестраховиків страхують військові ризики в Україні вже. Таких трансакцій сотні.
В той же час ми знаємо, що є велика проблема особливо на прифронтових. то ми зараз напрацьовуємо разом з парламентом рішення, які можна напрацювати, Кабміном прийняти дуже швидко впродовж наступного місяця для компенсаційного механізму, компенсації різниці оцих ставок, щоб люди могли страхувати ризики для інвестицій на прифронтових територіях. Там спеціальний пілотний проєкт дворівневого механізму. І так само напрацьовуємо з комітетом Закон про страхування військових ризиків. Ми подали його вже в парламент від міністерства для того, щоб більш довгострокове рішення прийняти і зробити більш глибокий страховий ринок, щоб ці страхові премії ще стали для українців дешевші. Доопрацьовуємо зараз, щоб на перше читання провести і потім на друге йти.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.
Будь ласка, далі Іонова Марія Миколаївна, фракція політичної партії "Європейська солідарність".
11:07:03
ІОНОВА М.М.
Я прошу передати слово Михайлу Бондарю.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Бондар Михайло Леонтійович, будь ласка.
11:07:10
БОНДАР М.Л.
Дякую.
Пане Кулеба, питання до вас. Наша слідча комісія на базі Комітету енергетики встановила, що жахливе фактично використання коштів на будівництво укриттів, на енергетичних об'єктах. І я надіюся все-таки, що правоохоронні органи дадуть належну оцінку використання тих коштів і притягнення до відповідальності.
Питання в наступному, попередній прем'єр-міністр сказав, що заморожуються зараз будівництва там або завершення будівництва тих укриттів. Яка ситуація зараз? Чи будується? Чи заморожено? Чи планується? Тобто що з тим довгобудом буде зараз?
Дякую.
11:08:05
КУЛЕБА О.В.
Дякую за запитання.
Якщо ми будемо розглядати це питання в ретроспективі, я просто вам нагадаю, що в перший рік повномасштабного вторгнення ми захищали наші об'єкти критичної інфраструктури або енергетичні об'єкти першим рівнем захисту. Цього було достатньо на той момент і це був досить простий, з огляду на сьогоднішні виклики, комплекс заходів, якщо ми говоримо про фізичний захист.
На наступний рік, коли ми заходили в наступний опалювальний сезон, ми зіштовхнулися зовсім з іншими викликами і відповідно реакцією було створення другого рівня захисту – це вже більш серйозні капітальні споруди, які повністю захищали об'єкт, елементи об'єктів критичної інфраструктури бетонними там певними спорудами.
На сьогоднішній день можу сказати, що в зону відповідальності нашого міністерства і відповідно Агенції відновлення входив обсяг робіт по виконанню другого рівня захисту, він виконаний повністю. Ми знаходимося тут в координації з Міністерством енергетики, а також з місцевими обласними військовими адміністраціями і з органами місцевого самоврядування.
На сьогоднішній день ви бачите, наскільки знову ж таки змінилися технологічні загрози, і ми маємо говорити про те, що будь-який захист об'єктів критичної інфраструктури він має бути комплексний, він такий і є. І основну роль тут мають відігравати засоби протиповітряної оборони, тільки вона на сьогоднішній день можуть нам надати можливість захистити наші міста, наші населені пункти і наші об'єкти критичної інфраструктури.
Щодо об'єктів третього рівня, які були також розпочате будівництво. Вони на сьогоднішній день…
ГОЛОВУЮЧИЙ. Да, будь ласка. Дякую.
Далі Кисилевський Дмитро Давидович, "Слуга народу".
11:10:16
КИСИЛЕВСЬКИЙ Д.Д.
Прошу, будь ласка, передати слово Федору Веніславському.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Федір Володимирович Веніславський, будь ласка.
11:10:25
ВЕНІСЛАВСЬКИЙ Ф.В.
Дякую, Дмитро, за передане слово.
У мене запитання до міністра Кулеби і до Кабінету Міністрів загалом. Чи правильно я розумію, пане міністр, що ви як міністр, який спрямовує і координує діяльність Державної авіаційної служби України, і Кабінет Міністрів України в цілому не вбачаєте загрози національній безпеці від рішення, яке було ухвалено 24 липня цього року Головою Державної авіаційної служби України про передачу ремонтної документації на супровід ремонту вертольотів Мі-8 для арабської компанії, яка зареєстрована у free- зоні, а це означає, що вся інформація про всі вертольоти України, які експлуатує сектор безпеки і оборони, будуть надходити до цієї компанії, за моєю інформацію бенефіціарами якої є громадяни Росії.
І друге запитання до Прем’єр-міністра. Юлія Анатоліївна, поінформуйте, будь ласка, мене як народного депутата, скільки разів народні депутати України мають звернутися до Кабінету Міністрів України письмово, з трибуни парламенту для того, щоб ви ухвалили рішення? Я про передачу корпусів Національному університету оборони.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Юлія Анатоліївна. Я знаю, тому я і поправляю. Будь ласка.
11:11:42
КУЛЕБА О.В.
Дякую дуже за запитання. Перше питання, яке ви озвучили, я хочу сказати, що це відповідне рішення було прийнято без відповідного погодження або консультацій, або будь-яких координацій з міністерством. На сьогоднішній день створена відповідна комісія, яка вивчає законність цього рішення. Всі документи також передані до правоохоронних органів, тут немає ніякого абсолютно… ніякої проблеми. Відбувається відповідна робота і також будемо робити висновки, якщо виявиться, що були певні порушення під час прийняття цього рішення.
Дякую.
11:12:26
СВИРИДЕНКО Ю.А.
Іван Юрійович, будь ласка.
11:12:33
ГАВРИЛЮК І.Ю.
Стосовно передачі корпусів, це у нас вже давня з вами історія, дуже давня. З 2014 року після початку Російського вторгнення Міністерство оборони постійно працює з тим, щоб повернути назад центральний корпус Національного університету оборони України, який на сьогоднішній день займається відповідним судом. Але відповідно ричагів, які є на сьогоднішній день у Міністерства оборони, навіть з допомогою Міністерства юстиції, не вистачає для того, щоб здійснити такий захід у зв'язку з тим, що не погоджується в першу чергу тим судом, який займає даний центральний корпус. Якщо у вас є можливість надати нам дієву допомогу чи шлях вирішення даного питання, ми завжди готові з вами співпрацювати.
Я вам дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, Зінкевич Яна Вадимівна, фракція "Європейська солідарність".
11:13:25
ЗІНКЕВИЧ Я.В.
Прошу передати слово Марії Іоновій.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, Марія Миколаївна Іонова.
11:13:31
ІОНОВА М.М.
Доброго дня. Питання до пані Прем'єр-міністра України. Продовжуємо запитувати, що стосується Правил перетинання державного кордону. Там дійсно є декілька категорій, так от, що стосується категорії по молоді, там не треба широких дискусій, там реально поміняти дві цифри і знову ж таки зробити ці зміни в постанові. Тому ми хотіли би попросити, щоб це оперативно вирішили.
І тепер, що стосується теж Постанови 69, яка була прийнята 27 січня 23-го року, вона абсолютно створює неправомірні заборони та перепони для жінок-депутаток місцевих рад і дискримінує не тільки депутаток місцевих рад, але й в тому числі і чоловіків-депутатів, які старші за 60 років. І вона обмежує теж депутатів з інвалідністю. Тому, знову ж таки, було дуже багато звернень, це питання піднімали. Скажіть, будь ласка, термін, коли виправлять цю ганебну постанову? І коли буде прийняте рішення, щоб в законний спосіб були перетинання кордонів саме для депутатів місцевих рад і…
11:14:40
СВИРИДЕНКО Ю.А.
Дякую, Маріє Миколаївно. Я вивчу це питання і повернуся до вас. Я думаю, що впродовж двох тижнів буде рішення.
Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.
Будь ласка, Южаніна Ніна Петрівна, "Європейська солідарність".
11:14:51
ЮЖАНІНА Н.П.
У мене питання до пані Свириденко. Готуючи та представляючи проект Програми дій уряду, чи розуміли ви, що в першу чергу уряд має виконувати норми законів уже діючих. Дуже цікава невідповідність у запропонованому проекті законам, які ви маєте просто виконувати. Наприклад, у сфері електронної простежуваності обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, ви знаєте, що ця сфера знаходиться найбільше в тіні, з 1 січня вже має працювати повністю система, в якій мають працювати, починаючи від виробника, імпортера, експортера, продавця і людини. До сих пір нічого не розроблено, а з 1 січня 2025 року ніхто не має здійснювати діяльність без цієї системи. Ви в програмі пишете: запровадити до кінця 2020... наступного шостого року. Такого бути не може. Ви порушуєте закон. Те ж саме у сфері азартних ігор...
ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка.
11:15:59
СВИРИДЕНКО Ю.А.
Дякую за запитання. Якщо ми кажемо про... Михайло Альбертович прокоментує по еАкцизу, над яким працюють.
11:16:10
ФЕДОРОВ М.А.
Вітаю. Доброго дня. З 1 січня ми готові запустити систему. Ми пропонуємо, щоб Track & Trace запрацював з 1 червня. Ви знаєте, що із-за того, що була проблема з фінансуванням зі сторони USAID, припинилася робота, на 2-3 місяці була відстрочка по деяким задачам, тому що ніхто не заложив фінансування в бюджеті на фінансування еАкцизу, і ми шукали фінансування і донорів для того, щоб найбільшу сферу, яка знаходиться в тіні, профінансувати донорською підтримкою. Тому система готова з 1 січня до запуску, з 1 червня пропонуємо запустити Track & Trace, не потрібно нічого відкладати. І в такому форматі ми зможемо разом з вами зробити цю реформу.
Що стосується Агенції ПлейСіті. Наступного тижня буде тендер оголошено на електронну систему, яку не могли оголосити вже п'ять років. І до кінця цього року вже буде перша версія цієї системи працювати. Тому тут також все рухається досить активно, ми можемо окремо вашому комітету показати план, як розвивається ПлейСіті, в неймовірні терміни вже заблокована велика кількість нелегальних казино. Ця сфера піддається трансформуванню дуже активному. Ми готові окремо на комітеті показати ці всі плани, як системно і показуємо, в принципі, по кожному з цих напрямків. Тому обидва питання будуть вирішені.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, Кучеренко Олексій Юрійович, фракція "Батьківщина".
11:17:25
КУЧЕРЕНКО О.Ю.
Юлія Анатоліївна, я зараз дуже просто: наглядова рада – 7 осіб, 4 з них незалежні іноземці, 3 наші. Весь минулий рік керівник Нафтогазу розповідає на всіх екранах, що газу достатньо, і він не імпортує і все чудово. Виявляється, що газу недостатньо, баланс порушений, імпортували 3 мільярди кубів газу. Кому нам задавати питання, колишньому керівнику, уряду, чи наглядовій раді з іноземцями?
Інша наглядова рада Укренерго: сім осіб, чотири іноземця. Три роки керівник попередній розповідає, що все чудово, він будує укриття, фінансовий стан чудовий. В результаті – технічний дефолт, мінус 37 мільярдів збитків, ніякі укриття другого рівня. До речі, Олексій Володимирович, зверніть увагу, недобудовані ніякі укриття, вони недобудовані. Кому нам задавати питання, уряду як акціонеру, наглядовій раді, іноземцям, чи колишньому керівнику?
11:18:36
СВИРИДЕНКО Ю.А.
Задавати треба питання і уряду, і наглядовій раді, і правлінню.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.
Шановні колеги, і завершальне запитання. Вельможний Сергій Анатолійович, група "Довіра".
11:18:48
ВЕЛЬМОЖНИЙ С.А.
Прошу передати слово Ларисі Білозір.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, Лариса Миколаївна Білозір.
11:18:53
БІЛОЗІР Л.М.
Шановний Олексій Володимирович, у мене буде питання по дорогах, тому що дороги – це артерії для економіки, для життя наших громад і тут у нас є проблема. З кожним роком після повномасштабного вторгнення в силу, звичайно, зрозумілих, ну, як би процесів війни, сума на виділення доріг скорочується. На сьогоднішній день ми маємо, що служба відновлення, що автомобільна служба місцевих доріг мають дуже мало коштів, буквально навіть на експлуатацію. А нещодавнє моє звернення до служби місцевих доріг, то я отримала просто відповідь. У нас там величезна проблема з дорогою на Руданське. Це дорога, яка з'єднує дві державні дороги. І просто отримали відповідь, що немає коштів ні на ремонт ні на постійні утримання.
Я хочу звернутись і до вас і до депутатів. Не будьте популістами. Люди потребують цих доріг, тому що це довіз дітей до шкіл, це деколи навіть похоронні процесії, які не можуть пройти. І все ж таки виділити…
ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, відповідь, хто?
11:20:11
КУЛЕБА О.В.
Дякую дуже. Я хочу сказати, що на сьогоднішній день у нас виділено 17,5 мільярда гривень – це менше 40 відсотків від необхідної суми. І, звичайно, що на сьогоднішній день ми можемо розраховувати тільки на додаткові кошти, на нашу роботу з міжнародними організаціями. Ті кошти, які виділені, окремо також хочу наголосити, що дві третини з цих коштів ми спрямовуємо на військову логістику, на евакуаційні маршрути для того, щоб із зрозумілих абсолютно мотивів і причин саме прифронтові регіони зараз отримували максимальну допомогу.
Що стосується додаткових джерел фінансування, у нас немає іншого виходу, як шукати його тільки у співпраці з міжнародними партнерами. Тому звертаюся до всіх народних депутатів, будь ласка, також це наша з вами спільна робота. Нам потрібно галузь втримати, нам потрібно зробити все для того, щоб після нашої перемоги ми могли відновлювати дороги, а не починати їх будувати з нуля.
Дякую.
11:21:18
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую. З процедури? Будь ласка, Ярослав Іванович. Тому що питання вже завершилися, але з процедури у вас. Будь ласка, Железняк.
11:21:23
ЖЕЛЕЗНЯК Я.І.
Пане Голово, у мене справді питання з процедури, навіть з процедури дотримання законів. Про програму діяльності уряду, воно і до вас, і до пані Прем'єр-міністра.
Стаття 11 Закону "Про Регламент Верховної Ради". Програма діяльності уряду має бути подана до одного місяця з дня формування Кабінету Міністрів. Стаття 227 Закону "Про Кабінет Міністрів України" говорить теж саме. Ця дата була 18 липня. Я бачив фотографії з презентації, я бачив селфі, я бачив кольорові презентації, я бачив лист, що збирають зауваження. Я не бачив строк до одного місяця зареєстровану програму діяльності уряду, що говорить про порушення двох норм законів України.
В мене питання. Хто конкретно з уряду несе відповідальність за порушення Закону "Про регламент" і Закону "Про Кабінет Міністрів України"?
11:22:26
ГОЛОВУЮЧИЙ.
Ярослав Іванович, дивіться, у нас питання завершені. Я просто поінформую. Надійшов лист, який був розписаний на всіх народних депутатів, в тому числі і ваш. Але це не знімає жодних питань з приводу подачі програми уряду. Тому ми очікуємо, шановні колеги.
Шановні колеги, зараз я відпущу вже уряд, давайте, "годину запитань до Уряду" завершено. Давайте подякуємо Прем’єр-міністру України та членам Кабінету Міністрів України за надані відповіді та участь у пленарному засіданні. (Оплески) Дякуємо вам, колеги, з початочком, Юліє Анатоліївно, з початочком "години запитань до Уряду".
Шановні колеги, що у вас ще з процедури? І будемо завершувати.
Будь ласка, Безугла Мар’яна Володимирівна.
11:23:07
БЕЗУГЛА М.В.
Дякую. Коротко з процедури. Просто зверну увагу, що в нас сьогодні знову була майже пуста зала і зокрема від опозиційних фракцій, які кажуть, що уряд в повному складі має приходити і звітувати, а потім просто не приходять на засідання. Я звертаю увагу всіх народних депутатів.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.
Шановні колеги, дякую всім за роботу.
Оголошую перерву в нашому пленарному засіданні. Про час і місце його продовження вам буде повідомлено завчасно. Нагадую про необхідність непоширення інформації щодо його початку. Разом переможемо. І Слава Україні!