ЗАСІДАННЯ ПЕРШЕ

(продовження)

Зал засідань Верховної Ради України

20 серпня 2025 року, 12 година

Веде засідання Голова Верховної Ради України СТЕФАНЧУК Р.О.

 

12:20:36

ГОЛОВУЮЧИЙ. Слава Україні!

Шановні народні депутати, відповідно до прийнятої нами Постанови "Про деякі питання організації роботи Верховної Ради України дев'ятого скликання в умовах дії воєнного стану" сьогодні ми продовжуємо наше пленарне засідання.

Звертаю вашу увагу, що згідно з прийнятою Верховною Радою України постановою усі присутні на пленарному засіданні не повинні поширювати інформацію щодо його початку, перебігу та прийнятих у парламенті рішень раніше ніж через годину після оголошення перерви у пленарному засіданні. Я прошу всіх присутніх неухильно дотримуватись прийнятого українським парламентом рішення  та відповідально поставитись до забезпечення безпеки єдиного законодавчого органу нашої держави.

Шановні колеги, у разі повітряної тривоги буде оголошено перерву в пленарному засіданні, і ми всі маємо перейти до безпечних місць відповідно до схеми укриття.

Шановні народні депутати, сьогодні ювілей 50 років у нашого колеги народного депутата України Володимира Леонідовича Гевка, фракція "Слуга народу". Вітаємо ювіляра, міцного здоров'я, наснаги і нових здобутків на благо України! (Оплески)

Шановні народні депутати, за парламентською традицією пропоную розпочати роботу з виконання Державного Гімну України.

(Лунає Державний Гімн України)

 

ГОЛОСИ ІЗ ЗАЛУ. Слава Україні! Героям слава!

 

12:22:05

ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні колеги, давайте ще хвилину мовчання і потім зробимо тривогу.

Шановні колеги, минає 42-й місяць підступної широкомасштабної військової агресії Російської Федерації проти України. Сили безпеки і обороги щодня мужньо відбивають атаки ворога, народ України демонструє незламність, витримку та гідність перед найважчими випробуваннями. Схилімо голови у хвилині мовчання та вшануємо світлу пам’ять наших захисників і захисниць, які віддали життя за Україну,  всіх мирних громадян, життя яких забрала російська агресія.

(Хвилина мовчання)  

Ну ми ж прийдемо і запишемось, яка різниця. Шановні... Шановні колеги, давайте запишемось, щоб вже бачити, хто виступає. Я прошу народних депутатів... Що, що? Відповідно до статті 25-ї Регламенту Верховної Ради України та рішення Погоджувальної ради депутатських фракцій і груп сьогодні відводиться до 30 хвилин для виступів народних депутатів. Я прошу народних депутатів записатись на виступи і після цього я зроблю оголошення про тривогу.     

Прошу записатися. Записуйтесь.

Дякую. Запис пройшов.

Шановні колеги, в Києві оголошено повітряну тривогу. Я прошу пройти всіх до безпечних місць відповідно до схеми укриття, яка розміщена на ваших робочих місцях.

Продовження пленарного засідання розпочнеться через 15 хвилин після завершення повітряної тривоги якраз з виступів.

Дякую.  

 

(Після перерви)

 

12:57:44

ГОЛОВУЮЧИЙ. Завершилася у нас повітряна тривога. Шановні колеги, завершилася повітряна тривога. Відповідно до прийнятої нами  Постанова "Про деякі питання організації роботи Верховної Ради України дев'ятого скликання в умовах дії воєнного стану" ми продовжуємо наше пленарне засідання.

Ми записалися до виступів. І першим я запрошую до виступу народного депутата Бондаря Михайла Леонтійовича. Будь ласка. Передає Княжицькому. Будь ласка.

 

12:58:33

КНЯЖИЦЬКИЙ М.Л.

Шановний пане Голово, шановні народні депутати! Відомий французький історик Ален Безансон, який помер два роки тому, свою відому працю "Свята Русь" почав з констатації: "Мистецтво брехати так само старе, як стара Росія". Ця крилата фраза – найвлучніший коментар до слів російського міністра закордонних справ Сергія Лаврова про те, що Росія ніколи не ставила за мету захоплення українських територій, а хотіла захистити російських людей. Мовляв, Путіну не цікавий Крим, Донецька, Луганська, Запорізька і Херсонська області, хоча він їх вніс в текст Конституції Російської Федерації як її складові частини. І Лавров продовжив, що Москву винятково цікавлять російські люди, які сотні років проживали на цих територіях, і те, що при президенстві Володимира Зеленського були прийняті закони, які знищують права російськомовних. І усунення названих першопричин, в лапках, Москва виставляє передумовою повноформатного врегулювання українського конфлікту.

Отже, брехня номер один, бо суть у відповіді Кремля на мирні ініціативи США не є бажання закріпити за собою окуповані території, а знищення української держави і української нації. Росію не задовольнить ніякий обмін територіями, декларація США про приналежність Криму і Донбасу до Росії, а також заяви Дональда Трампа про відсутність перспектив членства України в НАТО. Трамп, його оточення і всі політики на Заході повинні усвідомити, що цілі Путіна не змінилися: на кістках українців відродити російську імперію для загарбання інших територій, де колись стояв чобіт російського солдата, а люди розмовляли російською мовою, незалежно від того, скільки таких людей нараховується, одна людина чи мільйон. 

Ці формули ми багато разів чули від російського диктатора і його посіпак, і легіону придворних ідеологів і пропагандистів. І могло б здаватися, що на дванадцятому році російсько-української війни і четвертому її повномасштабного етапу Захід мав би засвоїти уроки з неоімперської програми кремлівських злочинців.

Отже, чого насправді хочуть агресори. Вони хочуть окупувати всю Україну, а потім руками окупованої України атакувати Східну, Центральну Європу і інші країни. Це буде можливо лише тоді, коли вони знищать те, за що ми боролися з 2014-го до 2019 року і що відстоюємо зараз, і продовжуємо обороняти зараз: армію, мову і віру. Для того, щоб цього не відбулося, нам потрібно зробити декілька важливих висновків.

Висновок перший. Українська мова, наша віра мають бути захищені, всі російські рудименти "руського міра" мають бути знищені. Ми маємо займатися серйозною пропагандою українських цінностей і нашої історії в світі, бо саме американські виборці зараз заважають багатьом в американській адміністрації підтримати Росію. Вони підтримують нас. І робота з цими суспільствами, як і з нашим, для нас найголовніші.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Слово надається народному депутату Загородньому Юрію Івановичу. Будь ласка.

 

13:01:38

ЗАГОРОДНІЙ Ю.І.

Дякую, Руслане Олексійовичу. Я прошу передати слово моєму колезі народному депутату Вельможному Сергію Анатолійовичу.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, Сергій Анатолійович Вельможний.

 

13:01:52

ВЕЛЬМОЖНИЙ С.А. 

Сергій Вельможний, Луганщина, депутатська група "Довіра". Шановні колеги, зараз, незважаючи на мирні ініціативи Президента Трампа, на неймовірне терпіння та мужність Президента Зеленського, Росія продовжує атакувати. Сьогодні в десятках населених пунктів у Донецькій, Дніпропетровській, Запорізькій, Харківській, Сумській та інших областях України оголошена евакуація людей. Але куди людям їхати? Чи є придатні умови для того, щоб прийняти наших громадян, які щоденно знаходяться під ризиком через російські удари?

Вже майже рік тому ми ухвалили Закон про проведення інвентаризації майна, що може бути використаним для проживання переселенців, але він не виконується. Де результати інвентаризації? Чи створений реєстр майна, в якому можна заселити людей, яких рятують із зони бойових дій? Відповідь – ні. Ми маємо рятувати наших громадян, які живуть у зоні бойових дій, але цей порятунок не має полягати лише у їхньому виселенні. Люди втрачають все своє життя, свої домівки, абсолютно все. У 2022 році мешканців Луганщини евакуйовували абикуди. Чи зараз краща ситуація? І як далі жити людям, чи думає хтось про це?

Я впевнений у тому, що має бути чіткий план не лише евакуації, а й подальшої соціалізації людей. Забезпечення місць для проживання, робочих місць, можливостей для розвитку та подальше майбутнє є ключовим у цих процесах. Ми маємо розуміти, що люди, які опинилися на лінії бойового зіткнення, вимушені починати життя з початку. Тому держава повинна забезпечити все для їхнього гідного життя, надати можливості для молоді. Люди – це найцінніше, що має наша держава. Тому ми маємо робити все заради добробуту українців і не повторювати тих помилок, які були допущені раніше. Ми маємо зберегти громадян в Україні, в нашій державі, адже ці люди і є Україною.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, Олексій Олексійович Гончаренко, фракція "Європейська солідарність".

 

13:04:40

ГОНЧАРЕНКО О.О.

Дякую.

Друзі, новини буквально за останні два дні. Діти на пляжі в Одесі граються в ТЦК: скрутили свого друга і кудись повели. На Волині ТЦК відкрили вогонь по пенсіонерках, які намагалися захистити чоловіка з інвалідністю від мобілізації. На Вінниччині п'яний працівник ТЦК влаштував погоню за авто з дітьми. Це тільки декілька новин і тільки за останні два дні.

Що відбувається в нашій державі? В реальності влада відкрила внутрішній фронт, внутрішній фронт проти власного народу. Це не народ стає ворогом держави, це держава стає ворогом власного народу. Це абсолютно ненормально, що відбувається. Відсутність чесних правил мобілізації і поваги до військових призвела до абсолютно незаконних методів мобілізації. Те, що відбувається, є просто абсолютно ганебним! І  все це абсолютно ігнорується і робиться вигляд, що всього цього начебто немає. Хоча вся країна це бачить і тільки про це і говорить, коли діти граються в ТЦК і когось скручують, коли хрестяться, коли бачать тецекашника – це означає влада програла інформаційну війну всередині держави.

Що треба зробити? Треба негайно, негайно(!) розформовувати систему ТЦК. Треба негайно створювати цивільну систему рекрутингу. Треба взяти найкращі практики найкращих бригад, які не мають великих проблем  з мобілізацією, бо роблять її по-людські, роблять її в першу чергу через мотивацію.

Треба встановити нормальні і гідні правила до військових, для військових. Треба встановити терміни служби нарешті. Тут, з цього місця Зеленський мені відповідає: "Відпустимо, коли переможемо". Коли? Що це за відповідь? Люди мають право знати, коли вони повернуться додому. Треба встановити  нормальні терміни служби.

Треба повернути нормальне грошове забезпечення. Треба повернути 30-у. Треба повернути все, щоби люди хотіли іти. Треба зайнятися іноземним рекрутингом, в мирі мільйони людей, які готові воювати з Росією, особливо за гідне  грошове забезпечення. Чому ми не залучаємо цих людей в таких кількостях, щоб вони закрили нашу потребу? Це є теж реально.

Але замість всього цього ганебне ТЦК, яке веде себе вже просто як гестапо. Так не може бути! Це треба негайно виправляти, бо інакше, якщо народ не буде вірити в державу, то ми державу втратимо.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, Дмитро Олександрович Разумков. Позафракційний.

 

13:07:57

РАЗУМКОВ Д.О.

Шановні колеги, ви сьогодні будете голосувати за бюджет. Там є багато правильних речей, питань нема, є багато поганих речей. Я сподіваюся, ми сьогодні їх будемо збивати в цій залі, і я сподіваюся на вашу підтримку, тому що є речі, які на голову не одягаються.

Але, на жаль, вчора в цій залі було мало народних депутатів і, наприклад, правка команди Розумної політики для того, щоб забрати фінансування партій під час війни… В цій залі всі розповідають про те як люблять Збройні Сили України, як треба всім затягнути паски, як треба зробити так, щоб всі кошти, кожна копієчка йшла на потреби Збройних Сил України. Але вчора, ну, голосів 30 було в залі за правку для того, щоб забрати фінансування партій під час війни і віддати на Збройні Сили України.

Мова йде про майже мільярд гривень, майже мільярд. Ви всі розповідаєте, що грошей нема, треба брати зовнішні запозичення. А всі партії в цій залі зробили вигляд, що немає такої правки. На комітеті її не підтримали, вчора в залі її не підтримали.

А скажіть, будь ласка, ви ж всі розповідаєте, що ми до виборів не готуємося. Ніхто нічого не робить. Питання до керівництва партії "Слуга народу". От вона друкує газетки і роздає їх біля метро, і розкидає в поштові скриньки, 7 мільйонів гривень витрачено на доставку поштою до цих скриньок. Скажіть, будь ласка, на ці кошти скільки можна було купити дронів для бригад? Скільки можна було витратити на ремонт шкіл, на виплати тимчасово переміщеним особам, на кредити бізнесу? Да, ви скажете: мільярд гривень для держави, можливо, це і не катастрофічні гроші, але навіть ці кошти мають використовуватися на потреби людей, на потреби людей. Але ви цього не робите, ви відправляєте ці кошти на фінансування партій.

Друге питання. Вчора говорили в цій залі про те, що парламент фактично віддає свої повноваження уряду і далі уряд буде визначати куди і як перекидати кошти для того, щоб фінансувати Збройні Сили України під егідою, що це робиться швидше. Питання не у швидше і питання не в тому, що хто за це несе відповідальність – парламент чи уряд. Хоча за Конституцією парламент. Питання в іншому, питання в тому, що це буде робити уряд в закритому режимі і люди не будуть бачити, як знову будуть іти кошти на яйця по 17, вже шмигальовські, на куртки зимові, які не літні, на броніки, на каски, на провізію, на міни, які не літають, на снаряди, яких немає, на дрони, які закупають у десять разів дорожче ніж вони коштують. І це буде робитися тихесенько на закритих засіданнях уряду. За такі речі голосувати не можна.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, замість Крулька – Івченко, будь ласка.

 

13:11:19

ІВЧЕНКО В.Є.

Івченко, "Батьківщина". Шановні колеги, продовжуючи тему бюджету, скажіть, будь ласка, а у нас що, закінчилася війна? Скажіть, будь ласка, а Генеральний штаб на сьогоднішній день вдоволений тим, що ми нуль виділяємо на Збройні Сили України? Сьогодні велика дірка є у забезпеченні Збройних Сил України. Вони перекидають то з однієї статті, то з іншої статті, а ми як парламентарі подаємо ініціативи, правильні ініціативи в тому числі щодо виплат тим людям, які повернулися з полону. А звідки брати кошти? Звідки брати кошти на сьогоднішній день, щоб забезпечити соціалку Збройних Сил України? Звідки брати кошти, щоб виплачували бойові ті, які ми сьогодні законом запропонували, якщо людина на лікарняному і, не дай боже, з важкими пораненнями і так далі? Де кошти?!

Колеги, в цьому бюджеті жодної копійки на Міноборони. І я вам скажу більше, коли ми будемо розглядати зміни до бюджету у вересні місяці, недофінансування Міноборони буде більше 50 відсотків. Як ви хочете, щоб ми закінчували війну?

Як ви хочете, щоб ми закінчували війну, коли в солдата недостатньо мін, коли недостатньо соціалки для тих, хто поранений, коли сьогодні намагаються не виплачувати або частково виплачувати бойові тим, які поранені, і багато інших проблем, колеги.

Тому мені здається, що перш ніж відправляти кошти, вибачте, на Укрзалізницю і так далі, подумайте, чи там керівництво адекватне і чи воно може заробляти як господарюючий суб'єкт. Потрібно подумати, що Міністерство оборони має запропонувати Генеральному штабу і що сьогодні військові отримають від нашого голосування. Колеги, важливі речі нам потрібно збирати по крохам з кожної статті, тому що важка ситуація сьогодні із забезпеченням. Ті цифри, які ми знаємо і які ми чуємо, колеги, вони дійсно важкі, і той, хто робить аналіз, він побачить, що ми не зможемо до кінця року всю потребу Міністерства оборони закрити.

Тому я раджу все-таки 10 раз подумати, ніж голосувати за бюджет, тому що це наша з вами відповідальність. А ті проекти законів сьогодні, які, наприклад, були на комітеті щодо оплати тим, хто повернувся з полону, ми тільки прийняли за основу. І за основу тому, що немає коштів в бюджеті Міністерства оборони.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, Синютка, "Європейська солідарність".

Передає Геращенко Ірині Володимирівні. Будь ласка.

 

13:14:22

ГЕРАЩЕНКО І.В.

Шановні українці, за кілька хвилин цей парламент буде приймати зміни до бюджету на 25-й рік. В умовах величезного дефіциту військового, в умовах, коли Сполучені Штати, наш стратегічний партнер, якому ми дякуємо за те, що змогли втримати фронт ці 3,5 роки, але чесно заявив, що більше не надаватиме зброю, її потрібно буде тільки купувати, збираються в цей час не Міністерству оборони на зброю додавати гроші "слуги" і їх сателіти, а знаєте, ділити на мажоритарні округи і таке інше.

І ще в цьому бюджеті залишаються кошти на марафон. Той самий марафон, завдяки якому в тому числі Україна не отримає відкриття кластеру "Основи". Адже відсутність плюралізму, політичну цензуру, відсутність балансу думок критикують сьогодні в резолюціях Європейського Парламенту, в звітах Європейської комісії всі наші європейські партнери. Але для влади, яка зачистила інформаційне поле, марафон залишається головним джерелом оцього оболванивания населення політичної пропаганди і політичної цензури. І, безумовно, ви несете за це повну відповідальність. За ініціативою "Європейської солідарності" відбулося засідання Комітету свободи слова, на якому якраз ми запросили  представників телеканалів, які входять до марафону, говорити про політичну цензуру. Там прозвучала шокуюча інформація. Журналіст, який працював в марафоні визнав не тільки факт заборони на певні прізвища, на цілі фракції, на опозицію, він заявив під стенограму про те, що сьогодні прес-служби офіційних установ, зокрема АРМА, вимагають від журналістів сюжет перед тим, як він має вийти в ефір. Ви розумієте, яку систему ви побудували? Це гірше ніж часи Януковича. Я нагадаю, що на марафон іде 2 мільярди гривень. Але найганебніше навіть не те, що на це засідання канали надіслали своїх представників, юристів, не тих людей, які згідно редакційним статутам відповідають і будуть нести відповідальність за політичну цензуру. Найганебніше – це поведінка телеканалу "Рада", який згідно редакційного статуту має висвітлювати діяльність Верховної Ради України.

Чи знаєте ви, що директор телеканалу "Рада" отримує щомісяця зарплату 200 тисяч гривень, в чотири рази більше ніж народні депутати України? І на цьому каналі немає зовсім опозиції. І через діяльність цього каналу Україна не отримує євроінтеграції і відкриття кластеру "Основи".

Так от, шановний пане Голово Верховної Ради, телеканал "Рада", взагалі директор не з'явився на цей комітет. Ми реєструємо Постанову про відсторонення директора телеканалу "Рада", про внесення ним кримінальної…

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, слово надається народному депутату Костюху Анатолію Вячеславовичу, фракція політичної партії "Слуга народу".

Ткаченко Максим Миколайович, будь ласка.

 

13:17:45

ТКАЧЕНКО М.М.

Вітаємо, шановні колеги, і знову про переселенців, і знову про ВПО, а точніше про те, з чого починається вимушене внутрішнє переселення наших українців. Я дякую Сергію Вельможному, сьогодні він у своєму виступі багато про це казав, про цю проблему. Тому що саме з евакуації, вона є самостійна і вона повинна бути організованою в нашій країні під час повномасштабної війни.

Скажіть, будь ласка, те, що зараз ми маємо на Покровському напрямку, воно з'явилося вчора чи в понеділок, чи на минулому тижні? На жаль, це вже іде з 2014 року. Ще раз хочу всім нагадати, війна в країні, на Донбасі війна йде з 2014 року. Де ці транзитні центри? З 2014 року, окей, повномасштабне вторгнення, повномасштабна війна з 2022-го. Де ці транзитні центри вже зараз під час повномасштабної війни?

І коли в понеділок після того, як ми нашою командою "ВПО України" повернулися з Херсонщини, з Бессарабії, з Одещини, я дякую всім членам нашої Тимчасової спеціальної комісії народним депутатам і це депутати не тільки від монобільшості, після повернення ми відразу вирушили саме туди, де йдуть активні бойові дії і де йде евакуація. В самому Павлограді побував голова нашої комісії Павло Фролов.

Колеги, кому цікаво, я не буду скидувати в загальні чати, але, кому цікаво, я це відео відправлю вам в особисті. Те, що зараз відбувається у Павлограді, як зустрічають наших людей, які обирають Україну, вони не залишаються там, вони не їдуть в "рашку" або за кордон, вони залишаються в Україні і в Павлограді ми побачили відношення до цих людей.

А як ви думаєте, коли в Павловграді… Да, це Дніпропетровська область. Але люди з Донеччини. Коли там був голова Донецької військової адміністрації? А я вам скажу, він був вчора, коли туди поїхала Прем’єр-міністр після нашого відео. Я, до речі, безумовно, хочу подякувати Прем’єр-міністру, хочу подякувати уряду, який вчора терміново виїхав у Павлоград для того, щоб подивитись. І  я дуже вірю в те, щоб зробити висновки і далі цього не повторювати, шукати локації для людей, куди їхати далі людям з цього жахіття. Я дякую ще раз усім народним депутатам  небайдужим, які долучаються і допомагають нам просувати  4080 Закон "Про інвентаризацію майна". Колеги, в кожному вашому місті, в кожній області є такі люди, які депутати обласних рад і так далі, які...

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякуємо, дякуємо.

Будь ласка, далі замість народного депутата Микиші народний депутат Разумков. Будь ласка.

 

13:21:05

РАЗУМКОВ Д.О.

Колеги, ми зараз знаходимось в режимі перемовин, всі очікують, що найближчим часом війна завершена, в Україну прийде мир. Але це не означає, що ми не маємо з вами тримати державу в безпеці. Саме тому зареєстрований законопроект нашою командою "Розумної політики" 13624 про контрактну армію. Я радий, що і Президент про це почав після цього говорити, я думаю, що в залі достатньо велика кількість людей,  які це підтримують, тому що те, що ми сьогодні з вами бачимо, те, що сьогодні, на жаль, почали називати "бусифікацією"  і воно не відповідає тим стандартам ні Європи, ні нашим стандартам, по яким живе українське суспільство. Ми маємо переходити на контрактну армію і ми маємо робити вже це сьогодні, а не чекати, коли завершиться війна. Ми маємо запускати процес, який забезпечить гідну армію України після завершення війни. Це не означає, що ми не маємо з вами бути готові, як суспільство, так як українське суспільство, український народ зробили на початку повномасштабного вторгнення 24.02.2022 року. До речі, український народ, хто б на себе не намагався одягнути лаври переможця і рятівника держави, це не політики, це не урядовці, це українські люди, прості люди, які взяли і захищали свою Батьківщину з перших днів повномасштабки, не повтікали на Західну Україну, не повтікали за кордон, як часто зробили представники минулого уряду, не шукали кращої долі в інших регіонах, а взяли зброю і захищали свою Батьківщину, свої регіони зі зброєю в руках разом з українською армією, яка є невід'ємною частиною українського народу.

Сьогодні ми знаходимось на абсолютно іншій ланці, на іншій сходинці розвитку,  розвитку безпеки. Сьогодні ми можемо собі дозволити будувати контрактну армію, професійну армію і забезпечити її всім необхідним – дронами, на яких не будуть заробляти корупціонери, формою, яка буде відповідати літній і зимовій, а не так, як це було при Резнікову, нормальним харчуванням,  гідною заробітною платою, гідними умовами і ключове – тим, чого не було протягом багатьох років незалежності нашої держави,  повагою, повагою українського суспільства, повагою українського народу. І вона висловлюється не лише в словах вдячності і шани, вона висловлюється у всьому тому, про що я говорив. І в першу чергу - високим соціальним стандартом і гідній оплаті праці або утримання.

Тому я пропоную не чекати і розглянути цей законопроект під День Незалежності, це було б корисно і гарним було б сигналом для Збройних Сил України, що Верховна Рада  і український народ пам'ятає все те, що вони для нього роблять.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, замість Припутня – Гетманцев Данило Олександрович.

Будь ласка.

 

13:24:15

ГЕТМАНЦЕВ Д.О.

Шановні друзі, сьогодні в парламенті у нас історичний день, історичний без перебільшення день для розвитку вітчизняного оборонно-промислового комплексу. У порядку денному стоять законопроекти, які змінять статус та відкриють можливості для розвитку вітчизняного АПК і в Україні, і у світі.

Доля дала нам сумний, але унікальний шанс, сумні, але унікальні переваги, які ми маємо з вами використати на розвиток нашої  економіки, нашої держави і на наше майбутнє. На жаль, ми запізнилися з цим на 3 роки. І сьогодні ми виробляємо зброї втричі менше ніж можемо її виробляти, а маємо не тільки виробляти на  всі потужності, а і збільшувати щороку ці потужності і входити в топ-5 експортерів зброї у світі. Саме тому ми маємо прийняти з вами режим Defence City, це ті закони, які сьогодні стоять в порядку денному. Ми маємо з вами відкрити експорт для нашої зброї, безперечно за умов дотримання безпеки, але не робити політику собаки на сіні, коли ми самі не можемо купити цю зброю і не даємо можливості її продати за кордон.

Ми маємо забезпечити закритість інформації про наших виробників зброї. Ми маємо спростити валютні розрахунки для них та забезпечити можливості релокації у менш небезпечні регіони, ніж вони є сьогодні. Ми маємо надати їм податкові та митні пільги, необхідні для їх розвитку, забезпечити бронювання їх працівників, а також розширити програми кредитування та грантові програми з підтримки вітчизняного ОПК. Це надасть можливість використати фінанси, великі фінансові потужності, які є за кордоном, під час того, як світові армії, найпотужніші світові армії переозброюються, а ми маємо ті зразки озброєння, які їм сьогодні необхідні.

Ми зможемо з урахуванням правового режиму Defence City забезпечувати використання фінансів в межах прямої бюджетної підтримки з боку наших союзників. Ми повинні розширити співпрацю з державами-партнерами в рамках загальноєвропейської програми SAFE щодо надання відповідних позик, Європейської програми оборонної промисловості, Європейського оборонного фонду, ініціативи Brave Tech та інших програм, які сьогодні є і ще будуть.

Ми маємо розвинути проект "Build with Ukraine", ми маємо залучити за прикладом данської програми моделі співпраці, міждержавної співпраці в межах розвитку нашого ОПК. Підтримуємо наше ОПК прийняттям двох законопроектів Defence City.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякуємо, Данило Олександрович.

І завершальний виступ. Замість Клочка, будь ласка, Лаба Михайло Михайлович. І я прошу запрошувати народних депутатів до зали, будемо ми рухатися далі.

 

13:27:32

ЛАБА М.М.

Шановні колеги, шановні громадяни України, останнім часом в публічному просторі лунає питання, чому так багато ТСК у Верховній Раді. Слушне запитання, відповідаючи на яке, підкреслюю, що це інструмент контролю парламенту, гарантований Конституцією України, і він має чітке завдання: захищати інтереси громадян там, не спрацювали інші інституції, де є можливі порушення чи неузгодженість.

Тимчасові спеціальні та слідчі комісії створюються, коли виникає потреба дати відповіді на резонансні події, перевірити ефективність роботи державних органів, вивчити конкретні проблеми для подальшого поліпшення законодавства. Це механізм, який дозволяє реагувати на реальні запити суспільства, громадянського сектору, бізнесу, місцевих рад, і, головне, це індикатор, що щось у державному управлінні потребує перегляду. Якщо ТСК активно працює, як показує практика, і дає конкретні результати, це сигнал органам виконавчої влади, контролюючим структурам, суб'єктам господарювання, і навіть міжнародним партнерам, що діалог між державою та бізнесом побудовано неправильно, що в системі є можливі зловживання чи порушення, бо ж і це часто трапляється. Забюрократизовані процедури починають просто доганяти бізнес, замість того щоб його підтримувати.

Наприклад, ТСК з питань ВПО України, ТСК з питань оборонної сфери, спеціальні комісії щодо екології, щодо взаємодії з бізнесом, вони всі виконують реальні контрольні, аналітичні, законодавчі функції. До прикладу, Комісія щодо підтримки військовослужбовців ініціювала перевірки стану забезпечення армії, медичного обслуговування, соціального захисту. ТСК з захисту прав інвесторів, до складу якої я входжу, також має успішні кейси щодо комунікації представників бізнесу, урядовців, експертного середовища з метою встановлення дієвих і прозорих механізмів та законодавчих змін у разі їх потреби.

Якщо сьогодні ТСК у Верховній Раді багато, це значить, що парламент не мовчить. Це значить, що ми працюємо, виправляємо системні помилки, вживаємо дій щодо їх унеможливлення в подальшому, і  що Україна стає ближчою до стандартів Європи, де відповідальність закладено в основу. Такий основний фокус зараз, основний: оборона, перемога, збереження державності.

Але при цьому парламент виконує і інші, не менш важливі функції. Пліч-опліч з Президентом та урядом працює над стабілізацією економіки, підтримкою життєздатності країни, забезпечує баланс між державними інституціями і приватним сектором. Варто також відзначили ініціативи уряду, зокрема програму "Зроблено в Україні", яку драйвує Прем'єр-міністр Юлія Свириденко. Це послідовна стратегія виведення ключових секторів економіки на самодостатність, у тому числі для підтримки Збройних Сил України.

Окрему увагу заслуговує і оборонно-промисловий комплекс. Завдяки злагодженій роботі уряду та парламенту прийнято низку законодавчих рішень, які дають змогу підтримати українського виробника.

Дякую. Слава Україні!

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Героям слава! Дякую.

Шановні колеги, ми завершили виступи від народних депутатів і переходимо тепер до розгляду питань порядку денного. Але надійшла заява від 2 фракцій з перервою із заміною на виступ.

Слово для виступу надається народній депутатці Безуглій Мар'яні Володимирівні. І після цього переходимо до питань порядку денного. "Слуга народу" і "Платформа за життя і мир".

 

13:30:57

БЕЗУГЛА М.В.

Дякую. Сьогодні я говоримо про смерть. Смерть в Україні стала звичним явищем, але вона ніколи не стане звичною для рідних і близьких. Тож перш за все я хочу вибачитись, якщо згадуючи про смерть, завдала додаткового болю тим, хто втратив найдорожчих.

Я багато разів писала про смерть, маючи одну мету: показати реальність війни, вона стукає у двері кожного. Краще боротися ніж ухилятися, а коли йдеться про політиків, недостатньо сказати, що він був просто хорошою людиною. Ми маємо право і обов'язок оцінювати державника за його справами, це стала практика протягом усієї людської історії. Бо якщо за шість років роботи ніхто не може назвати конкретних політичних досягнень, це привід замислитися, що нині взагалі являє собою український парламент.

Тож наш у війну подовжений народом мандат про роботу вдвічі і втричі інтенсивнішу. Та що ми бачимо натомість і хто претендує бути після нас? Генерали з фальшивими дисертаціями? Недобита купка олігархів і "молодь на картоні" – це наше майбутнє? В країні ухилянтів і воїнів, свободи і меншовартості, корупції в кожній хаті і нескінченої боротьби з нею в якості національного спорту. Постає питання тут і зараз: хто має бути дорослим у кімнаті? Хто  має підготувати подальше підґрунтя для держави? Провести важкі рішення у війну? Чи все має і винен один Президент, обраний свого часу народом в якості чергового  протесту, який був змушений і став справжнім державником? Хочете покладати все лише на його плечі?

А де військова юстицію? Де терміни служби, які ви викинули самі з закону і переклали відповідальність на уряд? Де реформа СБУ? Де нові закони про держтаємницю, евакуацію, Кримінальний і Кримінальний  процесуальний кодекси замість Портновського?  Де реформа парламенту і дебати? Чому мовчать комітети? Чому голова Комітету свободи слова закликає закрити рота? То це вже смерть парламенту, агонія чи все ще виліковна хвороба?

Хороша людина – не професія. А ваші "білі пальта" давно червоні від крові не почутих душ.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні колеги, надійшла заява ще від двох фракцій:  "Голос" і "Європейська солідарність" про реальну перерву.

Да. Я перед тим, як оголосити перерву, репліка 1 хвилина народний  депутат Юрчишин, його згадали.

Після репліки – перерва, шановні колеги, пів години. Я перепрошую у вас за те, що робиться.

 

13:35:13

ЮРЧИШИН Я.Р.

Включіть, будь ласка, час спочатку, бо знову… А, дякую. Отже, колеги, є різниця між етикою і психозом. Є різниця між повагою до загиблих і намаганням на цьому робити піар. Є різниця між свободою слова і маніпуляцією. В цьому парламенті, в нашому комітеті ніколи не буде захисту маніпуляцій, як би це комусь не хотілося.

Я дуже закликаю Погоджувальну раду зібратися і розібратися з етичною поведінкою людей, які знищують парламентаризм в основах, бо це неприйнятно. Славної пам'яті Ярослав Рущишин точно заслуговує, і його родина, на вибачення, а не на…

 

13:36:24

ГОЛОВУЮЧИЙ.

Шановні колеги, враховуючи звернення двох фракцій, я оголошую перерву на 30 хвилин. Давайте так, щоб о 14-й ми були в залі. А я прошу лідерів фракцій і груп зібратися в мене.

 

(Після перерви)

 

14:25:43

ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні народні депутати, я запрошую вас зайняти свої місця. Будь ласка, колеги, займіть свої місця. Я хочу побачити потенціал залу. Шановні колеги, займіть, будь ласка, свої місця. Шановні колеги! Шановні колеги, займіть, будь ласка, свої місця.

Дуже прикро, що ми так витрачаємо свій час, на превеликий жаль. Чесно скажу, дуже прикро.

Шановні колеги, я прошу зайняти свої місця.

Шановні колеги, відповідно до статті 28 Регламенту Верховної Ради України перед початком розгляду питань порядку денного я пропоную провести сигнальне голосування. Перед голосуванням я прошу народних депутатів перевірити наявність вашої особистої картки у пульті, що знаходиться на вашому робочому місці. Я нагадую, необхідно одночасно утримувати сенсорну кнопку та зелену кнопку "За" до появи результатів голосування на табло.

Шановні колеги, я прошу взяти участь у сигнальному голосуванні. Будь ласка.

 

14:26:01

За-257

Проти – 15. Утрималися – 5. Прекрасно.

Шановні колеги, перелік питань, схвалених Погоджувальною радою, вам надано. Переходимо до розгляду.

Я нагадую, що ми знаходимося у розгляді проекту Закону 13439-3.

Я запрошую на трибуну голову Комітету з питань бюджету Роксолану Андріївну Підласу.

Це проект Закону про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2025 рік" щодо фінансового забезпечення сектору безпеки і оборони та вирішення першочергових питань.

Шановні колеги, я нагадаю вам ми вчора пройшли всі поправки, які народні депутати ставили на врахування. Сьогодні у нас залишилися тільки поправки на підтвердження. Відповідно до надісланих листів буде такий порядок розгляду по черговості, який надходив.

Железняк Ярослав Іванович, він спочатку почне, його будуть поправки: 154, 155, 165, 157, 168, 205, 176. Після цього 129-а Геращенко, 14-а Разумков і решта поправок буде, шановна пані доповідачка поставить, і після цього ми будемо голосувати за бюджет.

Шановні колеги, будь ласка, Ярослав Железняк, 154 поправка.

 

14:27:24

ЖЕЛЕЗНЯК Я.І.

Шановні колеги, я зроблю загальний вступ. Я нагадаю, що цей Закон про зміни в державний бюджет, він передбачав до першого читання збільшення видатків на безпеку і оборону. І якимось дивним чином до другого читання більша частина цього бюджету перетворилась на збільшення зарплат для всіх, окрім безпеки і оборони. То ж більшість правок, які я буду піднімати на підтвердження, що я пропоную їх не голосувати, вони якраз стосуються цієї несправедливості, коли у нас дефіцит 20 мільярдів доларів і ми не знаємо, як його закривати, але паралельно збільшуємо зарплати.

То ж правка 154 це якраз поправка, якою хочуть додати майже 10 мільйонів на зарплати агентства відновлення і розподіляють ці зарплати з Держрибагентства. Дуже важливо, звичайно, під час повномасштабної війни це робити, але мені здається точно не цим законом. Прошу цю правку не голосувати.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Позиція комітету, якщо є, будь ласка, і тоді переходимо до голосування.

 

14:28:32

ПІДЛАСА Р.А.

Комітет врахував цю поправку, тому що вона не потребує додаткових видатків державного бюджету і не збільшує самі зарплати у агентстві відновлення.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Шановні колеги, і так 154 поправка, вона комітетом врахована. Народний депутат Железняк просить поставити цю поправку на підтвердження. Комітет просить підтримати це рішення комітету. Я ставлю 154 поправку на підтвердження. Прошу голосувати.

 

14:29:20

За-179

Рішення не прийнято.

Наступна поправка 155.

 

14:29:27

ЖЕЛЕЗНЯК Я.І.

Шановні колеги, я хотів би, щоб мені пояснили логіку цієї правки. Але вона звучить дуже просто, збільшення видатків на відрядження народних депутатів на 5 мільйонів гривень. Я не буду коментувати тематику відряджень, але скажу, що я особисто за шість років жодного разу не отримував компенсацію з державного бюджету або з бюджету Ради за свої відрядження.

Тож, якщо зараз комітет зможе пояснити логіку, чому ми це робимо в цьому законі, я тоді не буду ставити це на підтвердження. Якщо ця логіка не буде мені пояснена, то, звичайно, я її поставлю на підтвердження.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Ярослав Іванович, можна я поясню вам. Ярослав Іванович, справа в тому, що цей період… Вам інтересна відповідь? Цей період наша делегація в ПАРЄ, яка дуже багато робить для України, вона фінансувалася за допомогою наших партнерів, в тому числі і німців. Зараз на певний період ця допомога вона вичерпана, і ми мусимо підтримати нашу делегацію. Тому я пропоную не ставити  цю поправку.

Дякую. Дякую. Ми не ставимо. Пані Марія, не ставимо. Я пояснив чому.

Будь ласка, далі наступна поправка 165.

 

14:30:45

ЖЕЛЕЗНЯК Я.І.

Пане Голово, ви будете наполягати на підтвердженні, да? Дивіться, хорошо, тоді з мого боку, 155 правка, я не буду її ставити. Окей. Я почув історію про ПАРЄ.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Але хтось буде ставити?

 

ЖЕЛЕЗНЯК Я.І. Я не знаю щодо колег…

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дивіться, щоб ми ще раз не давали одну хвилину на обговорення, є пропозиція поставити. Шановні колеги, я звертаюсь до вас з проханням. Я звертаюсь з проханням, саме цю правку підтримати, бо це міжпарламентська дипломатія, яка сьогодні гарантує велику підтримку Україні.

Шановні колеги, я ставлю 155 поправку, яка врахована редакційно в редакції яка вона врахована комітетом. Я прошу підтримати цю поправку в цій редакції. Будь ласка, колеги. Це наша делегація в ПАРЄ. Прошу голосувати.

 

14:31:50

За-240

Рішення прийнято.

Поправка залишається в тій редакції, в якій вона є.

Будь ласка, 157-а, Ярослав Іванович.

 

14:31:56

ЖЕЛЕЗНЯК Я.І.

Шановні колеги, знову ж таки я не буду її ставити на підтвердження. Мені підійшов колега і пояснив, що це на офіс по євроінтеграції. Але можете мені пояснити чому ми це робимо всередині року? Там дається 400 мільйонів. Колеги теж будуть ставити на підтвердження, тому, я думаю, що… Пояснюйте.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Давайте пояснення по 157-й і голосуємо. Будь ласка, Роксолана Андріївна.

 

14:32:28

ПІДЛАСА Р.А.

Це робиться всередині року, тому що цей інститут передали під секретаріат Кабміну лише всередині року.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні колеги, є пропозиція підтримати євроінтеграційний напрямок.

Шановні колеги, 157 поправка врахована редакційно і я ставлю в цій редакції, в якій врахована комітетом, я прошу підтримати. Будь ласка, я прошу голосувати.

 

14:33:02

За-218

Бачу,  не треба багатьом євроінтеграція.

Шановні колеги, поправка відхилена.

Наступна 165 поправка. Ярослав Іванович.

 

14:33:16

ЖЕЛЕЗНЯК Я.І.

Пане Голово, мені здається, що у вас є проблеми з потенціалом в залі, я б подумав щодо того чи продовжувати засідання. Але 165 правка, вона стосується знову ж таки збільшення зарплат, в даному випадку на 56 мільйонів гривень для МЗС. Причому там в прямому сенсі іде 12 мільйонів на зарплати, 7,2 на закордонні установи, ще 29 мільйонів на український інститут. Коротше, я пропоную цю поправку не підтримувати.

Ще раз, наша логіка цього закону, як в принципі, я сподіваюся, і всіх колег в залі, було знайти економію в бюджеті і відправити її на військові видатки. При всій повазі, це не є військовими видатками і точно не є тим, що у  нас щось змінилось в дипломатичних установах.  Тож я пропоную цю правку,  я ставлю її на підтвердження і пропоную її не підтверджувати.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Позиція комітету.

 

14:34:14

ПІДЛАСА Р.А.

Комітет підтримав цю правку, тому що в нас є запит від МЗС на додаткове фінансування закордонних дипломатичних установ. Я думаю, ніхто не буде сперечатись зараз про те, що робота посольств безперебійна потрібна Україні. 

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні колеги, 165-а поправка. Будь ласка, я прошу сконцентруватись. 165-а поправка, вона комітетом врахована. Ставиться вона підтвердження. Я прошу народних депутатів голосувати.

 

14:35:06

За-242

Рішення прийнято. Поправка залишається врахованою.

Будь ласка, 168-а. Будь ласка, Железняк.

 

14:35:15

ЖЕЛЕЗНЯК Я.І.

От дивіться, колеги, знову ж таки, тут, ця поправка, я пропоную не ставити на голосування на відміну від інших правок. В даному випадку тут 9,7 мільйона іде на Мінветеранів, але колеги з комітету встигли мені пояснити логіку, що в нас прийшли там ветерани і там є просто необхідність видатків  на додаткові потреби. Але, знову ж таки, у мене достатньо пряме питання: чому ми це тоді не передбачали в першому читанні? Закон був військовий і я переконаний, що ця історія точно не з’явилась зараз. Чому вона з’являється, ну в даному випадку, лівою правкою. Ще раз, я її підтримую, я не ставлю її на голосування. В мене окреме зауваження до Вадима Івченка, якого згадую в негативному контексті, чому він це заздалегідь не пояснив. Але в даному випадку оце те, які правки мають бути в цьому законі. Переходимо до наступної правки. Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Так, одну секунду, 168-а, хтось ще буде її ставити? Будуть. Тому давайте я її все-таки поставлю, шановні колеги. 168-а поправка. 168-а поправка. Шановні колеги, мені говорять так, для чого мені по 3 хвилини витрачати . Я ставлю 168-у поправку, яка була врахована. Ставлю на підтвердження. Я прошу народних депутатів зайняти місця. Прошу голосувати.

 

14:36:49

За-282

Рішення прийнято. Поправка залишається врахованою.

Наступна поправка 176-а.

Ярослав Железняк.

 

14:36:57

ЖЕЛЕЗНЯК Я.І.

Ну от дивіться, такі правки, мені здається, в принципі ми маємо заборонити, в тому числі, нагадаю, їх дуже часто робить уряд своїми перекидками. В даному випадку ідея, що ми забираємо 15 мільйонів на зарплати на Академію наук з Резервного фонду. Колеги, от у нас Резервний фонд під час повномасштабної війни, ну це має бути напевно по подоланню лиха, яке робить Російська Федерація своїми обстрілами і всіма тими терористичними актами. Замість цього у нас Резервний фонд став для компенсації зарплат, на абсолютно не військові видатки, на кешбек, на  "тисячу Зеленського" і якимось чином ми навіть з нього зменшуємо видатки на те ж саме розмінування. Ну так не має бути. Для цього мають бути інші видатки, які уряд приходить і погоджує з українським парламентом.

Тому я пропоную в даному випадку навіть по формі 176-у правку, де забирається 15 мільйонів з Резервного фонду, не підтримувати і не голосувати.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.

Будь ласка, позиція комітету. Я знаю, що вас згадали, пане Івченко, я дам вам слово, в негативному контексті згадали.

Будь ласка.

 

14:38:07

ПІДЛАСА Р.А.

Якщо бути зовсім точним, то ми не забираємо ці гроші з Резервного фонду, тому що в  Резервному фонді зараз немає грошей. Ми зменшуємо запропоноване збільшення Резервного фонду на 18 мільйонів гривень, які передаємо Малій академії наук, з них 15 мільйонів гривень на зарплату за рахунок перерозподілу.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.

Шановні колеги, 176-а поправка. Ця поправка врахована редакційно, а саме в цій редакції, я ставлю її на підтвердження.

Прошу народних депутатів голосувати.

 

14:38:59

За-194

Рішення не прийнято. Поправка відхилена.

І, Ярослав Іванович, завершальна, 205-а. Після цього право на репліку Івченко, потім Геращенко 129-а, Разумков 14-а, і решту поправок буде ставити Роксолана Андріївна. Будь ласка.

 

14:39:13

ЖЕЛЕЗНЯК Я.І.

Ви знаєте, я з великою повагою ставлюсь до комітету і зокрема очільниці комітету, але ми ж цим законом до другого читання різко збільшуємо Резервний фонд на 25,7 мільярда гривень. І що, очевидно, буде йти в тому числі на кешбек, тому що моя поправка прибрати або кешбек, або історію зберегти з розмінуваннями, вона не була підтримана комітетом. Тому я так і захищаю Резервний фонд.

Тепер остання правка із мого переліку, далі, я думаю, що колег продовжать. Якимось дивним чином ми різко вирішили прибирати слова про будівлю водогону з миколаївського, просто залишити "будівництво водогону", що, звичайно, зараз дасть можливість будувати і одеський водогін. При всій повазі до Одеси і, напевно, необхідності будувати у них водогін, але це не є зараз нагальною потребою, тим більше, не є військовою потребою на рівні з Миколаєвом чи Дніпропетровською областю. Тому я вважаю, що ми це не можемо підтримувати і так само ставлю цю правку на підтвердження.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, позиція комітету.

 

14:40:17

ПІДЛАСА Р.А.

Комітет підтримав цю правку, тому що Міністерство відновлення і Агентство відновлення обґрунтували потребу у будівництві одеського водогону достатньо справедливо для нас. Зал може визначитися, як вважає за потрібне.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні колеги, 205 поправка, вона врахована частково. Я ставлю цю 205 поправку в тій редакції частковій, яка врахована комітетом. Прошу народних депутатів голосувати.

 

14:41:01

За-205

Рішення не прийнято. Поправка відхилена.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Ярослав Іванович, дякую вам.

Хвилина репліки від Івченка, і потім 129 поправка Геращенко, 14-а Разумкова і далі Роксолана Андріївна.

 

14:41:15

ІВЧЕНКО В.Є.

Дякую, пане Голово. Івченко, "Батьківщина".

Колеги, законопроект називається "щодо фінансового забезпечення сектору безпеки і оборони". Скажіть, будь ласка, а що тут є на Міністерство оборони. Скажіть, будь ласка, мені, на сьогоднішній день, що відбувається в Міністерстві оборони, коли вони економлять і не платять фактично людям, які з ампутацією, людям, які на сьогоднішній день знаходяться на лікуванні, тому що вони економлять кошти?

А ви знаєте, яка потреба Генерального штабу на сьогоднішній день, яка доведена до Міністерства оборони? Ми з вами що хочемо зробити? Виграти війну, і це основний пріоритет, чи, вибачте, підняти декому заробітні плати чи "шкурняки"?

Колеги, в цьому законопроекті нема... в назві говориться про сектор безпеки і оборони, нічого для Міністерства оборони. І гидко голосувати за такі пропозиції.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні колеги, будь ласка, далі. 129 поправка Геращенко.

 

14:42:19

ГЕРАЩЕНКО І.В.

Дякую.

Шановні колеги, в цьому законопроекті, навпаки, забирають гроші в поранених, в лікарень і таке інше. 8 мільярдів в Києва забирають не на військових, а, навпаки, від військових госпіталів, від реабілітації, від ВПО, про яких ви сьогодні волали з трибуни. Я не знаю, як за це можуть голосувати київські мажоритарники.

Якщо ви проголосуєте за цей бюджет, ви додасте не військовим, а Рахунковій палаті зарплату 450 тисяч гривень на місяць. Ну, це просто ганьба!

Далі. Ви забираєте з гуманітарного сільськогосподарського розмінування. Тобто фермери будуть працювати на замінованих полях, а ви в цей час додаєте зарплати Рахунковій палаті. Розумієте, що ви робите?

Тому я прошу вас не голосувати за цей бюджет. Тут, дійсно, немає жодного слова про армію. Давайте згадаємо, що два тижні тому ми разом з вами конституційною більшістю, в тому числі і наша фракція, додали армії гроші. І давайте...

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Позиція комітету по 129 поправці. А, ви не ставите на голосування? Ніхто більше не буде її ставити? Дякую. Тоді знімаємо.

Шановні колеги, і завершальна 14 поправка – Разумков, і потім Роксолана Андріївна.

 

14:43:39

РАЗУМКОВ Д.О.

Руслан Олексійович, закон називається "про першочергове забезпечення сектору безпеки і оборони" і поточні питання. Ключовим поточним питанням сектору безпеки і оборони є підняття зарплати Рахунковій палаті. Правка номер 14 – це для уряду першочергові видатки. Це не на зарплати вчителям, не на підняття пенсій, ні на стипендії, ні на наших з вами захисників, а на Рахункову палату. Вони на якому фронті воюють, що вони отримують там, мають отримувати збільшену зарплату? Що вони такого зробили для сектору безпеки і оборони, окрім того, що смокчуть гроші з державного бюджету?

Я не буду займати ваш час. Я прошу вас не підтримувати цю правку, проголосувати червоною і продемонструвати, куди дійсно мають іти кошти. Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Позиція комітету по 14 поправці.

 

14:44:38

ПІДЛАСА Р.А.

Комітет підтримав 14 правку як таку, що не потребує додаткових видатків державного бюджету.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Шановні колеги, 14 поправка комітетом врахована. Ставлю її на підтвердження. Прошу голосувати.

 

14:45:10

За-128

Рішення не прийнято.

З процедури, Дмитро Олександрович Разумков, і потім – Роксолана Андріївна. Будь ласка.

 

14:45:19

РАЗУМКОВ Д.О.

Руслан Олексійович, я правильно розумію, що зараз й інші правки на підтвердження буде ставити Роксолана Андріївна?

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Так.

 

РАЗУМКОВ Д.О. І я тоді б просто просив, щоб вона розповідала, про що правки, щоб ніхто не помилився і там за ту чи іншу правку…

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дмитро Олександрович, дивіться, це може бути побажання і рекомендація, а Роксолана Андріївна сама визначить…

 

РАЗУМКОВ Д.О. Роксолана Андріївна, ви якщо будете, будь ласка, говоріть, про що правка, щоб ми розуміли всі, тому що не у всіх перед…

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, Роксолана Андріївна. Роксолана Андріївна, будь ласка, ваші поправки.

 

14:45:47

ПІДЛАСА Р.А.

Це не мої поправки, це поправки народних депутатів...

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Ну, ви їх ставите, так. Я перепрошую.

 

ПІДЛАСА Р.А. …які я хочу поставити на підтвердження, про що я направила лист офіційно Голові Верховній Раді. Я скинула зміст поправок усім народним депутатам, які мене запитували про це.

Я хочу використати ці 45 секунд свої для того, щоби попросити народних депутатів підтримати закон в цілому. Тому що, якщо ми не проголосуємо за закон в цілому, то ми втратимо ті важливі норми, які закладені там хороші. По-перше, це 4,6 мільярда гривень на харчування учнів початкових класів. Це 3,2 мільярда гривень на закупівлю лікарських засобів для лікування коштом держави пацієнтів з рідкісними захворюваннями. Це 1,2 мільярда гривень на підтримку ветеранів. Це 2,8 мільярда гривень на розвиток виробництва українського у сфері defense tech.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Зараз одну секундочку. Роксолано Андріївно, тобто ви зараз всі правки об'єднали чи ви по одній будете йти?

 

ПІДЛАСА Р.А. Всі.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Ви всі. Тобто ви звернулися з закликом.

Що? Вона сама обирає, скільки хвилин говорити їй. Я зараз поставлю ці поправки. Що ні? (Шум в залі)

Ні, друзі.

Будь ласка, Разумков, що у вас з процедури? Будь ласка.

 

14:47:20

РАЗУМКОВ Д.О.

Роксолана Андріївна.

Шановні колеги, дайте я договорю.

Роксолана Андріївна, дивіться, ви правильно сказали, є різні правки. Якщо ви просто зараз будете називати номер, то є велика вірогідність, що ви провалите всі. Тому я просто в якості рекомендації до колег і до вас звертаюсь з проханням: говорити хоча б коротко, про що ця правка. Ви сказали "харчування в школи", важлива правка, я впевнений, парламент її підтримає. Є інші питання, які важливі для держави. Якщо просто вони підуть скопом, ви провалите їх всі – і це правда буде негативно для нашої з вами держави.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні колеги, дякую.

Роксолано Андріївно, те, що ви сказали стосується 36 поправки, перше?

 

ПІДЛАСА Р.А. Ні. Я скажу…

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Тоді давайте.

Що ні? Людина говорить і обґрунтовує поправку. (Шум в залі)

Роксолана Андріївна, 36 поправки, будь ласка.

 

14:48:27

ПІДЛАСА Р.А.

Шановні колеги, я прошу вас підтвердити  поправку № 36, яка якраз відміняє пропозицію уряду зняти 2 мільярди гривень з розмінування. Тобто 2 мільярди гривень залишаться на розмінуванні, якщо ми зараз підтвердимо цю поправку.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні колеги, 36 поправка, комітетом врахована. Позицію ви почули. Сутність почули. Я прошу голосувати на підтвердження, 36 поправка. Залиште гроші на розмінування, як сказала колега.

 

14:49:16

За-255

Рішення прийнято. Поправка залишається.

З процедури що, хто з процедури? Будь ласка, Климпуш-Цинцадзе, що ви хочете з процедури?

 

14:49:28

КЛИМПУШ-ЦИНЦАДЗЕ І.О.

Шановний пане Голово, звертаюся до вас із проханням попросити доповідачку, оскільки це важливі питання, чітко, без маніпуляцій, з повністю…

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую. Я перепрошую.

 

КЛИМПУШ-ЦИНЦАДЗЕ І.О. Дозвольте, я завершу. Повністю озвучувати, про що поправка, тому що…

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дивіться, а можна я це адресую наступний раз вам, коли ви будете виходити тут…

 

КЛИМПУШ-ЦИНЦАДЗЕ І.О. А чого ви на мене кричите?

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. …і постійно говорити, що у вас в телеграм-каналах робиться. Ні, вона говорить те, що вона вважає за потрібне. Я не буду рецензувати.

Будь ласка, 55 поправка. Має до себе, потім скажете, коли ви вийдете тут от з плачами різними. Будь ласка, 55 поправка. Дістали вже всі!

Будь ласка, Роксолана Андріївна, 55-а. 55 поправка, Роксолана Андріївна.

 

14:50:10

ПІДЛАСА Р.А.

Шановні колеги, давайте сконцентруємося все ж таки на роботі, а не на емоціях. 55 поправка дозволяє використовувати вільні залишки коштів місцевих бюджетів на кінець 2024 року на придбання житла для внутрішньо переміщених осіб і надання кредитів ВПО для придбання житла. Я прошу вас підтвердити цю поправку.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні колеги, 55 поправка. Комітетом врахована. Народна депутатка Підласа ставить це рішення на підтвердження. Я ставлю 55 поправку. Прошу голосувати.

 

14:51:19

За-262

Рішення прийнято.

63 поправка, коротко.

Будь ласка, Роксолана Андріївна. 

 

14:51:26

ПІДЛАСА Р.А.

63 поправка дуже важлива, тому що вона зберігає повноваження Верховної Ради. До першого читання було запропоновано урядом передавати гроші з невійськових сфер на сектор безпеки і оборони без внесення змін до Закону про державний бюджет. Ми виключаємо таку пропозицію з першого читання закону.

Прошу підтвердити цю поправку.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні колеги, 63 поправка. Вона врахована комітетом. Ставиться вона на підтвердження.

Ставлю 63 поправку на підтвердження. Прошу голосувати.

 

14:52:22

За-279

Рішення прийнято.

97 поправка. Роксолана Андріївна.

 

14:52:27

ПІДЛАСА Р.А.

97 поправка дозволяє реструктуризувати податковий борг Державної продовольчо-зернової корпорації перед державою для того, щоб у держави не виникла необхідність гарантувати, тобто виплатити борг ДПЗКУ перед урядом Китайської Народної Республіки.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні колеги 97 поправка. Комітетом врахована.

Я ставлю пропозицію поставити цю поправку на підтвердження. Будь ласка, прошу голосувати.

 

14:53:15

За-201

Рішення не прийнято. Поправка відхилена.

185 поправка. Роксолано Андріївно, будь ласка.

 

14:53:20

ПІДЛАСА Р.А.

185 поправка додає 20 мільйонів гривень на закупівлю лікарських засобів для лікування пацієнтів з ахондроплазією та м'язовою дистрофією Дюшена.

Прошу підтвердити цю поправку.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні колеги, 185 поправка. Комітетом врахована.

Ставиться на підтвердження це рішення. Прошу голосувати.

 

14:54:01

За-247

Рішення прийнято. Поправка залишається врахованою.

Наступна з врахованих поправок 1252. Будь ласка, Роксолана Андріївна.

 

14:54:08

ПІДЛАСА Р.А.

1252-а збільшує видатки на грошове забезпечення військовослужбовців, які працюють в Держспецзв'язку.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні колеги, 1252 поправка, ви зрозуміли, про що вона, ставиться на підтвердження. Вона комітетом врахована. Прошу голосувати.

 

14:54:48

За-207

Рішення не прийнято.

Наступна поправка 1257. Роксолана Андріївна.

 

14:54:55

ПІДЛАСА Р.А.

1257 поправка змінює назву субвенції для місцевих бюджетів на модернізацію ліцеїв з посиленою військово-фізичною підготовкою. Тепер це буде субвенція для закладів освіти з посиленою військово-фізичною підготовкою, а не обов'язково ліцеїв. Прошу її підтвердити.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. І так, шановні колеги, поправка 1257, вам пояснили, про що вона, ставиться на підтвердження. Прошу народних депутатів голосувати.

 

14:55:42

За-259

Рішення прийнято.

Шановні колеги, 1339 поправка, вона врахована. Роксолана Андріївна, будь ласка.

 

14:55:47

ПІДЛАСА Р.А.

Колеги, 1339 поправка дуже важлива, тому що вона технічно виключає норми оборонних змін до бюджету з цього проекту закону. Вона обов'язково має залишитися в законі, інакше нам доведеться переголосовувати цей закон. Я багато до кого зверталася особисто з проханням саме 1339 поправку залишити, тому що вона є несучою конструкцію в цьому законі. Суть, вона технічно виключає норми попереднього Закону про зміни до бюджету з цього законопроекту.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні колеги, поправка 1339 комітетом врахована. Шановні колеги, аргументацію почули. Ставлю 1339-у на голосування.

Прошу голосувати.

 

14:57:03

За-235

Рішення прийнято.

Наступна 1340-а.

Будь ласка, Роксолана Андріївна.

 

14:57:08

ПІДЛАСА Р.А.

1340 поправка зменшує видатки на Міністерство цифрової трансформації на 2 мільярди гривень на прохання міністра цифрової трансформації оскільки він вважає, що ці гроші не зможуть бути  використані до кінця року. Він хоче спрямувати їх на потреби оборони.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні колеги, 1340 поправка комітетом врахована. Ставлю цю поправку на підтвердження.

 

14:58:00

За-234

Рішення прийнято.

Далі. Секундочку. Ні-ні, у нас ще поправки є. Я йду по поправках спочатку. Дивіться, ще раз кажу, будь ласка, не рецензуйте інших депутатів, вони говорять те, що вони вважають за потрібне.

Будь ласка, 42 поправка, вона врахована редакційно.

Будь ласка.

 

14:58:24

ПІДЛАСА Р.А.

42 поправкою ми дозволяємо використовувати кошти Фонду ліквідації наслідків збройної агресії на завершення тих проєктів, які буди початі в попередніх бюджетних періодах, а також на відновлення інфраструктури житлово-комунального господарства, яке постраждало від російських обстрілів або воєнних дій.

Прошу підтвердити.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні колеги, 42 поправка врахована редакційно. Я ставлю в тій редакції, в якій вона врахована комітетом. 42 поправка врахована редакційно.

 

14:59:14

За-189

Рішення не прийнято.

Наступна врахована редакційно поправка 180. Роксолана Андріївна, будь ласка.

 

14:59:21

ПІДЛАСА Р.А.

Поправка 180 додає 96 мільйонів гривень на закупівлю ліків для хворих на серцеву та легеневу недостатність.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні колеги, 180 поправка врахована редакційно, в цій редакції вона ставиться на голосування. Прошу народних депутатів голосувати.

 

14:59:59

За-261

Рішення прийнято.

Поправка залишається. Наступна 190 поправка. Будь ласка.

 

15:00:07

ПІДЛАСА Р.А.

Поправка 190 додає 160 мільйонів гривень на оздоровлення дітей військовослужбовців, внутрішньо переміщених осіб, учасників бойових дій та ветеранів.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні колеги, 190 поправка врахована редакційно, в цій редакції я її ставлю на підтвердження, я прошу голосувати. І після цього ще залишилося дві поправки, будь ласка, а потім голосуємо закон в цілому.

 

15:00:45

За-272

Рішення прийнято.

Шановні колеги, залишилося дві поправки. 207-а, будь ласка. Дві поправки і я ставлю закон в цілому.

 

15:01:01

ПІДЛАСА Р.А.

Правка 207 передає 1 мільярд гривень з програми компенсації за оренду житла для ВПО, на будівництво нового житла та реконструкцію приміщень для проживання ВПО. Це правка міжфракційного об’єднання, яке підтримує внутрішньо переміщених осіб. Прошу підтвердити цю поправку.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні колеги, 207-а поправка комітетом врахована редакційно. Я ставлю в цій редакції на підтвердження. Прошу голосувати.

 

15:01:51

За-245

Рішення прийнято. Поправка залишається врахованою редакційно.

І 210-а поправка,  Роксолано Андріївно, і голосуємо. Голосуємо, потім я дам з процедури.

 

15:01:58

ПІДЛАСА Р.А.

210-а поправка додає 70 мільйонів гривень на закупівлю лікарських засобів для забезпечення надання медичної допомоги військовослужбовцям у лікарні "Феофанія", а також додає 40 мільйонів гривень на представництво інтересів держави, які веде Міністерство соціальної політики в судах.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні колеги, 210-а поправка врахована редакційно. Шановні колеги, я ставлю пропозицію поставити її в цій редакції на підтвердження. Прошу підтримати, шановні колеги, для військовослужбовців.

 

15:02:54

За-220

Рішення не прийнято.

Шановні колеги, я ставлю на голосування закон, потім дам з процедури, друзі.

Шановні колеги, я ставлю пропозицію прийняти в другому читанні та в цілому з необхідними техніко-юридичними поправками проект Закону про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2025 рік" щодо фінансового забезпечення сектору безпеки і оборони та вирішення першочергових питань. Реєстраційний номер законопроекту 13439-3.

Прошу народних депутатів голосувати.

 

15:03:44

За-229

Рішення прийнято. Закон прийнятий в цілому. 

По фракціях покажіть.

Дякую, шановні колеги.

Олександре Сергійовичу, я передаю далі вам.

 

Веде засідання Перший заступник Голови Верховної Ради України КОРНІЄНКО О.С.

 

15:03:55

ГОЛОВУЮЧИЙ.  

З процедури було, Артуре Володимировичу?

Будь ласка, з процедури, якщо вам ще актуально.

 

15:04:01

ГЕРАСИМОВ А.В.

Шановний Руслане Олексійовичу, я звертаюся зараз до вас, тому що під час виступу народного депутата Іванни Климпуш-Цинцадзе ви  підвищили на неї голос. Руслане Олексійовичу, я прошу вас вибачитися перед нею, тому що  це неприпустимо в українському  парламенті.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Устінова з процедури, будь ласка.

 

15:04:29

УСТІНОВА О.Ю.

Колеги, я прошу спікера (на даний момент віцеспікера) поставити на голосування на те, щоб дати доручення регламентному комітету провести зараз засідання. Для цього потрібно 150 голосів.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Засідання під час пленарного засідання ви маєте на увазі, так?

 

УСТІНОВА О.Ю. Це можна зробити під час засідання, якщо 150 депутатів за це проголосує.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Зараз, секундочку.

 

ГОЛОС ІЗ ЗАЛУ. Мотовиловець! Андрій Мотовиловець!

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.

Андрій Мотовиловець, можна вас на секундочку?

(Шум у залі)

 

ГОЛОС ІЗ ЗАЛУ. З процедури! З процедури!

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. З процедури. Герасимов. 

 

ГОЛОС ІЗ ЗАЛУ. Геращенко!

 

15:05:37

ГЕРАСИМОВ А.В.

Шановні колеги, я хочу звернутися до вас, от почуйте зараз, і шановні  українці! Бо під час того, як ми обговорювали бюджет, з трибуни Верховної Ради від представника і голови бюджетного комітету лунала неправда. І 36-у правку, я вам зараз просто її зачитаю, про що мова йшла, частину другу статті 37-ї доповнити словами: "Заходи з посилення інституційної спроможності для підготовки публічно інвестиційних проєктів та проєктів державно-приватного партнерства, а також виконанням інших міжнародних зобов'язань". Де тут розмінування? І це ми наводимо приклад, який потім був повторений, і звучала брехня відносно інших поправок.

Тому ми будемо подавати постанову про зупинення цього голосування, тому що депутати були введені в оману і не знали, за що реально голосують.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Пані Підласа, будете реагувати, репліку? Ні. Добре.

Я тоді ставлю все-таки пропозицію Олександри Устінової, як вона її озвучила, на всякий випадок, скажімо так. Будь ласка, прошу голосувати. Пропозиція: надати дозвіл під час проведення засідання на проведення Комітету з питань Регламенту, депутатської етики. Треба 150 голосів. Прошу голосувати.

 

15:07:15

За-143

Рішення не прийнято.

Я тоді оголошую перерву в нашому засіданні. Розгляд питань порядку денного на сьогодні завершено. (Шум у залі) Було... Зараз, добре, я проінформую вас. 

Дякую всім за плідну роботу. Оголошую перерву в нашому пленарному засіданні. Про час і місце його продовження буде вам повідомлено завчасно. Нагадую про необхідність непоширення інформації щодо його початку. В єдності наша сила. Слава Україні!

На Погоджувальній раді, яка відбувалась годину до цього, він був знятий з порядку денного. (Шум у залі) Ну, вибачте... (Шум у залі) Да. Максим Аркадійович, я не голосую на Погоджувальній. Я розумію, я не голосую на Погоджувальній, вибачте. Ви знаєте, хто голосує, хто це робить і так далі.

 

 

Повернутись до публікацій

Версія для друку