ЗАСІДАННЯ ПЕРШЕ

(продовження)

Зал засідань Верховної Ради України

18 квітня 2025 року, 10 година

Веде засідання Голова Верховної Ради України СТЕФАНЧУК Р.О.

 

10:05:08

ГОЛОВУЮЧИЙ. Слава Україні!

Шановні народні депутати, у засіданні Верховної Ради України беруть участь Прем'єр-міністр України Денис Анатолійович Шмигаль та члени Кабінету Міністрів України. Прошу привітати. (Оплески)

Шановні народні депутати, відповідно до прийнятої нами Постанови "Про деякі питання організації роботи Верховної Ради України дев'ятого скликання в умовах дії воєнного стану" сьогодні ми продовжуємо наше пленарне засідання.

Шановні колеги, звертаю увагу, що згідно з прийнятою Верховною Радою України постановою усі присутні на пленарному засіданні не повинні поширювати інформацію щодо його початку, перебігу та прийнятих у парламенті рішень раніше ніж через годину після оголошення перерви у пленарному засіданні. Я прошу всіх колег неухильно дотримуватися прийнятого українським парламентом рішення та відповідально поставитися до забезпечення безпеки єдиного законодавчого органу нашої держави.

Шановні колеги, у разі повітряної тривоги буде оголошено перерву в пленарному засіданні, і ми всі маємо перейти до безпечних місць відповідно до схеми укриття.

Шановні народні депутати, сьогодні день народження у наших колег народних депутатів України Віталія Юрійовича Безгіна, фракція "Слуга народу", а також Валерія Вікторовича Колюха, також фракція "Слуга народу". (Оплески) Давайте привітаємо наших колег, побажаємо їм невичерпної енергії, наснаги та звитяжної роботи в ім'я України. (Шум у залі) Шановні колеги, ну, я думаю, що ви встигли вже привітати всіх інших.

Шановні колеги, за парламентською традицією пропоную розпочати роботу з виконання Державного Гімну України.

(Лунає Державний Гімн України)

Шановні колеги, сьогодні триває 1150-а доба повномасштабної збройної агресії Російської Федерації проти України. Попри численні заклики міжнародної спільноти до припинення вогню, Російська Федерація продовжує грубо їх ігнорувати. Ворог лише посилює ракетні і дронові атаки, свідомо вдається до терору проти мирного населення, цілеспрямовано атакуючи об'єкти цивільної інфраструктури та житлові райони в багатьох містах і селах України. Україна щодня платить високу ціну у боротьбі за свободу та незалежність.

Я прошу вшанувати хвилиною мовчання світлу пам'ять наших захисників і захисниць, які віддали життя за нашу державу, а також всіх невинних жертв цієї варварської агресії. Герої не вмирають!

(Хвилина мовчання)

Шановні народні депутати, відповідно до статті 229 Регламенту Верховної Ради України та ухваленого на Погоджувальній раді депутатських фракцій і груп рішення сьогодні проводиться  "година запитань до Уряду". На засіданні... Одну секундочку, я пройду, скажу що, спочатку мою процедуру, потім вашу. Давайте візьмемо це правило завжди.

Шановні колеги, на засіданні Погоджувальної ради була визначена тематика "години запитань до Уряду". За пропозицією депутатських фракцій і груп члени Кабінету Міністрів України сьогодні будуть відповідати на запитання про стан та перспективи розвитку публічного управління в Україні.

Шановні народні депутати, відповідно до статті 229 Регламенту Верховної Ради України ми рухаємося таким чином. 

Перше. Запитання з визначеної теми до членів уряду від депутатських фракцій, депутатських груп та відповіді на них – до 30 хвилин. Запитання з визначеної тематики до членів уряду від народних депутатів та відповіді на них – до 30 хвилин (відводиться до 1 хвилини на кожне усне запитання та до 2 хвилин для відповіді на нього). Всього 1 година.

Перед початком "години запитань до Уряду" звертаюсь до членів Кабінету Міністрів України, а також народних депутатів України щодо необхідності враховувати, що пленарне засідання проходить у відкритому режимі. У зв'язку з цим прошу не озвучувати інформацію, яка може завдати шкоду національній безпеці України і дотримуватись вимог  законодавства у сфері охорони державної таємниці та обігу іншої інформації з обмеженим доступом і не допускати розголошення такої інформації.

Перед тим як я запрошу пана Немчінова, з процедури – Олексій Олексійович. Тільки, будь ласка, з процедури.

 

10:11:25

ГОНЧАРЕНКО О.О.

Тільки виключно з процедури. Шановний пане Голово, ми більше місяця тому, йде вже другий місяць, як запросили у Верховну Раду міністра закордонних справ Сибігу. Він не міг ніяк прийти, то в нього важливі зустрічі з іншими міністрами, то Ставка, то ще щось. Цього вівторка я знову нагадав вам про це, і ви мені особисто сказали: в п'ятницю він буде точно. Це я цитую по стенограмі. Прийшла п'ятниця, я вдивляюся в ложу уряду, бачу різних гарних міністрів, бачу... Навіть здалося на хвилинку, що побачив Шарля Мішеля, потім зрозумів, що це наш Прем'єр-міністр пан Шмигаль з нами. Де Сибіга?

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, давайте все-таки з процедури.

 

ГОНЧАРЕНКО О.О. Де Сибіга і коли він прийде? В нас серйозні питання, перемовини. Ми бачимо, що вже якийсь меморандум підписаний. Ні тексту ми не знаємо меморандуму, ні угоди, ні куди рухаємося – нічого не знаємо. Це не Верховна Рада, а якийсь "верховний страус" України.  Повідомте нам, будь ласка, все-таки коли прийде Сибіга доповісти про перемовини, угоди і так далі.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Олексій Олексійович.

З приводу того, справді, всі міністри запрошувались, але зараз настільки динамічний період, що я думаю, що міністр закордонних справ, він знаходиться на тих перемовинах, які сьогодні ведуть Україна, українська делегація з нашими партнерами. Але я уточню цю інформацію і додатково дам вам відповідь на неї.

Шановні колеги, на трибуну Верховної Ради України для відповідей на запитання запрошується Міністр Кабінету Міністрів України Олег Миколайович Немчінов. Будь ласка, Олеже Миколайовичу.  

Шановні народні депутати, я прошу представників депутатських фракцій і груп записатися на запитання з визначеної  теми "години запитань", і нагадую, що 1 хвилина – на кожне усне запитання і по 2 хвилини – для відповіді на нього. Будь ласка, колеги, записуємося. Спочатку фракції і групи, колеги. Фракції і групи – 30 хвилин.

Будь ласка, від групи "Довіра" Білозір Лариса Миколаївна. Будь ласка, Лариса Миколаївна.      

 

10:13:38

БІЛОЗІР Л.М.

Пане Голово, прошу передати слово Олександру Сухову.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, передайте. 

 

БІЛОЗІР Л.М. Прошу передати слово Сухову.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, передайте. Сухову передайте, шанована "Рада". З місця Сухов, будь ласка.

 

10:14:01

СУХОВ О.С.

Питання до віце-прем'єр-міністра Олексія Кулеби.

Повідомляю вас про те, що внаслідок неймовірної корупції в  Укртрансбезпеці державний бюджет не отримує сотні мільйонів гривень. Це ті кошти, на які б ми могли закупити безпілотники, РЕБи, транспорт та інші необхідні засоби, які зберігають наше життя, захисникам.

Керівництвом Укртрансбезпеки ставить корупційний план інспекторам по областям, у них є вибір: або приносити  хабарі керівництву, або залишитися без роботи. На наш комітет постійно надходять звернення, а саме: фото, аудіо, відеофіксація правопорушень від працівників служби з різних областей України. З даного приводу комітет неодноразово звертався до  Прем'єр-міністра України, але всі посадовці, у діях яких вбачається корупція, продовжують перебувати на своїх посадах. Тому питання. Коли в Укртрансбезпеці пройдуть кадрові зміни? Коли будуть призначені керівники, які працюють на користь нашої держави?

Принагідно хочу запросити на засідання комітету, щоб ви  особисто почули та побачили шокуючі факти…

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Будь ласка... Але перед тим, як ви дасте відповідь, шановні колеги, я ще раз нагадаю, що сьогодні питання мають бути по темі: "Про стан і перспективи розвитку публічного управління в Україні". Тому бажано дотримуватися.

Будь ласка, дайте відповідь.

 

ШМИГАЛЬ Д.А.  Я попрошу віце-прем'єр-міністра Олексія Кулебу дати відповідь.

 

10:15:38

КУЛЕБА О.В.

Дякую вам за запитання. Прошу передати всю інформацію, яка у вас є, мені особисто, для того щоб я міг з нею ознайомитися і відповідні зробити висновки. Дякую за запрошення на комітет, також обов'язково буду присутній, візьму участь.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Будь ласка, Веніславський Федір Володимирович, фракція "Слуга народу".

 

10:15:49

ВЕНІСЛАВСЬКИЙ Ф.В.

Пане Голово, прошу передати слово народному депутату Мотовиловцю.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, Андрій Вікторович Мотовиловець.

 

10:15:56

МОТОВИЛОВЕЦЬ А.В.

Вітаю. В мене нема питань, в мене є причина, чому сьогодні Міністр Кабінету Міністрів знаходиться, я знаю, що уряд запитував. І ми хочемо сказати слова вдячності державним службовцям центральних органів місцевих, до місцевих адміністрацій з щирими словами вдячності за їх роботу. У часи, коли наша держава проходить через надзвичайне випробування, від війни до відновлення, саме на ваших плечах лежить відповідальність за щоденну стійкість у функціонуванні державного механізму. Кожен підпис, кожне рішення, кожна година роботи – це внесок в те, щоб держава жила, щоб громадяни отримували послуги, щоб країна трималася.

Ми з трибуни не завжди бачимо вашу роботу, але пам'ятаємо і дуже вдячні за неї. Я хочу, щоб кожен держслужбовець знав: ваша праця не залишається непомітною, ви – частина незламного тилу нашої держави. Дякую вам за роботу.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Ми десь це чули, читали.

Олеже Миколайовичу, якщо хочете, можете відреагувати, а то в нас якась така "година запитань" без відповідей. Будь ласка.

 

10:17:09

НЕМЧІНОВ  О.М.

Дякую, Андрій Вікторович, дякую всім депутатам. Я хочу подякувати вам за те, що ми впродовж останніх років, не тільки років повномасштабної війни, а й років подолання коронакризи, пандемії, ми працюємо синхронно. І все, що робиться в сфері публічної служби, в сфері державного управління, наші держслужбовці, у нас є службовці органів місцевого самоврядування, вони спираються на той масив законодавства, який ухвалюють народні депутати, і ми як Кабінет Міністрів України, ухвалюючи підзаконні акти до них, реалізуємо ваші задуми.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Дякую.

Будь ласка, слово надається від групи "Платформа за життя і мир",  я розумію так, що буде Колтунович. Будь ласка, Колтунович.

 

10:17:58

КОЛТУНОВИЧ О.С.

Дякую, пане Голово. Пане міністре, буде запитання щодо функцій контролю за діяльністю Кабінету Міністрів України. Дивіться, статтею 228 Закону України "Про Регламент Верховної Ради України" передбачається розгляд звітів і доповідей Кабміну. І, власне, я процитую, що парламент розглядає щорічний звіт Кабміну про хід і результати виконання, фокус на слові, схваленої програми діяльності Кабінету Міністрів України. У мене запитання, а коли, власне,  ми отримаємо цей звіт і коли ми виконаємо пряму норму закону? Це перше.

А друге питання стосується того, що ми бачимо, що зараз посттарифна глобальна рецесія, падіння ключових макроекономічних і монетарних показників в кінці 2024, початку 2025 років. І загалом Україна вичерпала цей інерційний сценарій економічного відновлення. Коли чекати в Раді нового макроекономічного прогнозу, нової Бюджетної декларації, нового бюджету, зважаючи на ті економічні нові виклики, які є, і коли ми зможемо їх розглянути в залі?

Дякую за відповідь на обидва запитання.

 

10:19:06

НЕМЧІНОВ  О.М.

Дякую вам за запитання. Я ціную те, що ви абсолютно коректно посилаєтесь на Регламент Верховної Ради, я думаю, що ви знаєте, що Кабінет Міністрів України регулярно і вчасно надає всі необхідні звіти до Верховної Ради, і відповідно до всіх вимог законодавства це буде зроблено і в найближчому звітному періоді.

Щодо другого питання, я ...

 

10:19:35

ШМИГАЛЬ Д.А.

Я прокоментую. Отже, стосовно макропрогнозу і Бюджетної декларації на 3 роки. Один і другий документ будуть  згідно чинного закону подані до 15 вересня в цьому році на наступний період, так само, як минулого року подавались на попередній період. Декларація – до липня, відповідно бюджет – до 15 вересня.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, Цимбалюк Михайло Михайлович, фракція  "Батьківщина".

 

10:19:56

ЦИМБАЛЮК М.М.

Михайло Цимбалюк, фракція  "Батьківщина". Шановні колеги, насамперед хочу подякувати вам, Руслане Олексійовичу, і всім народним депутатам, які вчора проголосували звернення Президента щодо присвоєння Героя України (посмертно) поліцейським і іншим військовим. І саме, пане Голово, ваша емоційна репліка декого опам'ятала, і депутати все-таки проголосували і набрали 226. Дякую вам.

Запитання до міністра. Пане міністре, справді, ви особисто і команда робить багато щодо посилення державної служби. Але ваша думка, що все-таки Закон, який ухвалила Верховна Рада, про вдосконалення державної служби, що вона дала конкретно? Чи будуть збережені на посадах ті люди, які мають фаховий досвід? Бо, справді, державна служба – це золотий фонд для будь-якого державного управління.

І ще одне питання. Чи є у вас статистика, скільки мобілізовано державних службовців?

Дякую.

 

10:21:03

НЕМЧІНОВ  О.М.

Дякую, Михайле Михайловичу. Дякую всім народним депутатам, які підтримали урядовий законопроект щодо реформи оплати праці на основі класифікації посад. Це той документ, який не тільки відповідає стратегії реформи державного управління, але і виконує наші зобов'язання по Ukraine Facility. Це той крок, який народні депутати підтримали, ще починаючи з 2024 року, коли в Законі України "Про Державний бюджет" у Перехідних положення розпочалася фактично у вигляді експерименту імплементація вимог цього законодавства. Тому я вважаю, що це буде абсолютно коректним і правильним кроком для забезпечення стабільності державної служби.

Щодо мобілізації. Національна агенція державної служби веде таку статистику. У нас зараз, за нашою наявною інформацією, мобілізовано близько 8 відсотків чоловіків, які перебувають на державній службі. У нас, на жаль, є втрати. Останні дані, які оновлювалися, говорять, що ми понад 120 наших колег втратили. Зараз в лавах сил безпеки і оборони проходить службу декілька тисяч держслужбовців. Ми, на жаль, не володіємо інформацією по службовцям в органах місцевого самоврядування, тому що це прерогатива  відповідних органів, але ми можемо оцінити, що загалом з публічною службою приблизно ці цифри корелюються.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, слово надається Юрчишину Ярославу Романовичу.

 

10:22:40

ЮРЧИШИН Я.Р.

Пане Олеже, дякую за системну роботу в реформуванні публічної служби ще до моменту навіть призначення,  власне,  міністром. Маю до вас  таке питання. Фактично публічна служба може бути ефективною при цілісності, єдності підходів. Ми постійно маємо нові і нові інституції,  які витягаються із Закону про публічну службу і створюються якісь додаткові механізми. Наприклад,   зараз ми розглядаємо  про питання АРМА, і знову не лише до керівництва,  а до працівників,  пропонуються якісь інші варіанти підходу конкурсу. Як ви це оцінюєте?

І друге питання до пана міністра внутрішніх справ. Пане Ігорю,  дуже дякую,  прошу почути. Дуже дякую, що ви взяли на особистий контроль напад  на  відомого журналіста пана Юрія. Але дуже хочу почути якісь нові дані,  якщо це не заважатиме слідству. Чи вже щось відомо, особливо зв'язок країни-агресора у зв'язку з діяльністю  пана Макарова?

 

10:23:48

НЕМЧІНОВ  О.М.

Дякую,  пане Ярославе за питання. Я не є прихильником виведення тих чи інших центральних органів  виконавчої влади з-під Закону "Про державну службу". Як я і був, і залишаюся відданим прихильником того, що оплата праці державних службовців повинна мати однакове і рівне відношення в залежності від виконання ними посад. Це й закладалося в наш урядовий законопроект  щодо реформи оплати праці, де державний службовець в одному органі влади,  який виконує однакову функцію, має однаковий грейд і має відповідно однаковий посадовий оклад. Відповідно щодо моєї позиції, я її озвучив,  я  не є прихильником таких підходів.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. І,  будь ласка,  міністра внутрішніх справ.

 

10:24:36

КЛИМЕНКО І.В.

Доброго дня! На даний момент ми опитуємо ще свідків,  аналізуємо дані з камер відеоспостереження, опитуємо відповідні служби,  які працювали,  які можуть пролити світло на  скоєння цього злочину. Пройшло тільки півтори доби.

І на даний момент у нас ті самі робочі версії, які вчора були озвучені, ми також їх відпрацьовуємо. Надіюся, що в найближчі дні ми зможемо більше і громадськості, і вам як народним депутатам розказати про хід розкриття та розслідування даної справи. Чекаємо висновків експертизи сьогодні.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Будь ласка, Максим Саврасов, фракція "Європейська солідарність".

 

10:25:26

САВРАСОВ М.В.

Прошу передати слово Ірині Геращенко.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, Геращенко.

 

10:25:31

ГЕРАЩЕНКО І.В.

Запитання до Прем'єра Шмигаля. Ми вимагаємо надати Верховній Раді України інформацію про Угоду про мінерали, про підписаний меморандум, адже документи ці і ці угоди потім має ратифікувати Верховна Рада України. І ми не повинні це дізнаватися з іноземних ЗМІ.

І друге запитання до вас як до члена РНБО, і до інших членів РНБО. Порошенко і його адвокати нарешті отримали від Міністерства юстиції України інформацію, документи офіційні, на основі чого було введено санкції. І там написано, що санкції мають превентивний характер, аби Порошенко в майбутньому не здійснив чогось на шкоду Україні.

Питання просте: чи діє ще в Україні Конституція України з презумпцією невинуватості? Як пані Стефанішина як головний переговорник щодо ЄС буде нести відповідальність за зрив переговорів по ЄС? Як ви взагалі могли таке голосувати? І чи збираєтесь ви вводити санкції проти всіх депутатів "Європейської солідарності" превентивно, бо ми ж теж не подобаємось Зеленському?

 

10:26:40

ШМИГАЛЬ Д.А.

Стосовно нашої співпраці зі Сполученими Штатами Америки, з урядом Сполучених Штатів Америки. У нас у відповідності до чинного законодавства утворена відповідна робоча група. Проводиться робота щодо напрацювання міжнародної угоди. Учора пізно ввечері, як і було під час спілкування з журналістами проанонсовано Президентом України, був підписаний Меморандум про наміри між урядом України і урядом Сполучених Штатів Америки. Цей меморандум на даний момент оприлюднений, він представлений на сайті уряду. Також оприлюднена вся, скажімо, інформація стосовно цього Меморандуму про наміри. Це невеликий документ, на одну сторінку, який засвідчує, що Сполучені Штати надавали значну фінансову підтримку, починаючи з повномасштабного, з початку повномасштабної агресії з лютого 2022 року. Американський народ бажає разом з українським інвестувати у вільну, суверенну, безпечну Україну. Сполучені Штати та Україна бажають міцного миру в Україні і міцного партнерства між їхніми народами та урядами. Сполучені Штати визнають внесок, який Україна зробила у зміцнення міжнародного миру і безпеки, добровільно відмовившись від третього за величиною арсеналу ядерної зброї у світі.

Сполучені Штати та Україна мають намір заснувати інвестиційний фонд реконструкції в рамках економічного партнерства між двома народами, беручи до уваги, що Сполучені Штати беруть і поважають намір України уникати конфліктів при розробці угоди із зобов'язаннями України щодо приєднання до Європейського Союзу або угод з міжнародними фінансовими установами та іншими офіційними кредиторами.

Фактично все це є в цьому меморандумі, це, дійсно, меморандум про наміри. Угода, яка буде міжурядова, створена у відповідності з законодавством, безсумнівно, буде представлена для ратифікації в уряд, це у відповідності до вимог нашого законодавства. Зараз документ оприлюднений, ви можете з ним ознайомитися на сайті уряду.

Стосовно другої частини запитань…

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Вже не встигнемо ми. Можливо, час буде… Будь ласка, ви благайте, 2 хвилини на відповідь. Задавайте одне питання, будете отримувати відповідь.

Шановні колеги, будь ласка, Славицька Антоніна Керимівна, "Відновлення України".

 

10:28:59

СЛАВИЦЬКА А.К.

Прошу передати слово колезі Анатолію Петровичу Бурмічу.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка.

 

10:29:05

БУРМІЧ А.П.

Шановний пане міністр, минулого року ви анонсували можливість запуску Центру уряду. Вже пройшов І квартал, скажіть, будь ласка, на якій стадії цей проєкт і коли він буде запущений? Це перше питання.

І друге питання. Ви очолюєте Координаційну раду з питань реформування державного управління. Чи не настав у нас час проаналізувати ці реформи, які ми зробили, тому що багато з них приводять до втрати бюджету і розбазарювання бюджету. Наприклад, ми реформували Аудиторську палату і забрали у неї повноваження супроводження бюджетних програм, де розкрадаються великі кошти, і про це ми тільки дізнаємося, коли вже їх вкрали, і від журналістів.

Чи, наприклад, про корпоративне управління, де до державних підприємств в наглядові ради входять невідомі нам іноземці  і нефахівці. Чи...

 

10:30:12

НЕМЧІНОВ  О.М.

Дякую. Дякую за обидва запитання. Почну, напевно, з другого, з координаційної ради. Справа в тому, що це достатньо стабільний і сталий орган. Координаційна рада з реформи державного управління очолюється за посадою міністром Кабінету Міністрів України, її очолювали мої попередники, зараз ми вже працюємо в другій   доопрацьованій стратегії реформи державного управління, з 21-го року ми внесли до неї важливі зміни. І ваше перше питання щодо Центру уряду, воно так само передбачається тією стратегією реформи державного управління. Ми не вигадуємо нічого нового, від ухвалення народними депутатами в 2016 році нового законодавства щодо державної служби з поступовою його модернізацією в найближчі роки стратегія реформи державного управління і відповідно вона, яка затвердилася цією координаційною радою, яку я маю честь очолювати, вона передбачала створення Центру уряду.

Ми зараз на майданчику Секретаріату Кабінету Міністрів України напрацьовуємо відповідний законопроект, до якого ми зможемо повернутися як тільки ми зможемо збалансувати питання воєнного стану і концептуальних реформ, тому що це достатньо серйозні виклики, це питання стратегічного планування, це питання нашої євроінтеграції. В даному випадку я передбачаю, що ми вийдемо на майданчик ухвалення урядового законопроекту до кінця року і тоді зможемо звертатися з цим законопроектом до народних депутатів.

Щодо реформ, вони всі проінвентаризовані і серед наших стратегій не була та, про яку ви згадували, це не була наша ініціатива.

Дякую вам.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Шановні колеги, ми завершили перше коло від фракцій і груп. У нас залишається 12 хвилин. Прошу фракції і групи ще раз перезаписатися з тим, щоб використати цей час. Будь ласка.

Будь ласка, Геращенко Ірина Володимирівна, фракція "Європейська солідарність".

 

10:32:31

ГЕРАЩЕНКО І.В.

Звертаюся до Прем'єр-міністра України і до доктора юридичних наук Стефанчука як до членів РНБО з вимогою дати інформацію українцям, громадянам України, чи діє в Україні Конституція України, яка передбачає презумпцію невинуватості? Чи потрібні нам ще суди, правоохоронні органи і прокуратура, якщо РНБО собою підмінила ці органи? І Міністерство юстиції, керівниця якого очолює напрямок наш переговорний щодо ЄС, підписали відповідь Порошенку і його адвокатам, що санкції проти п'ятого Президента носять превентивний характер, тобто немає ніякого злочину, немає ніяких порушень, але, можливо, Порошенко колись щось погане зробить Зеленському і тому його позбавили всіх прав, навіть заборонили сплачувати податки.

Ми усвідомлюємо, що кожен громадянин України превентивно може потрапити під санкції. Наше запитання. Як ви смієте так порушувати...

 

Веде засідання Перший заступник Голови Верховної Ради України КОРНІЄНКО О.С.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Давайте почнемо з репліки. Народний депутат Стефанчук згідно з Регламентом право на репліку має. Будь ласка.

 

СТЕФАНЧУК Р.О. Дякую.

Доктор юридичних наук відповідає улюбленій журналістці Медведчука. Вельмишановні колеги, Конституція в Україні діє і діє вона вже тривалий час. Конституція України... Крім цього, все, що відбувається в Україні, діє на підставі законодавства, яке приймається тут. Санкційний режим діє відповідно до Закону "Про санкції", який був прийнятий попередньою Верховною Радою, коли ви сиділи тут, на цьому місці, підписаний Президентом Порошенком. Він діє, ну, і діє судовий порядок. Тому в судах, будь ласка, ви можете доводити всі свої якісь речі. І в нас, розумієте, якщо ми говоримо про судовий порядок, то з цим мало точно що є ухилення три роки від ознайомлення з матеріалами справи.

Дякую.

 

10:34:39

ШМИГАЛЬ Д.А.

Дякую. Попрошу міністерку юстиції коротко надати також відповідь.

 

10:34:43

СТЕФАНІШИНА О.В.

Дякую за запитання. ... можливість якраз внести ясність, говорячи про порядок. Заступниця міністра юстиції підписала лист від третього… він може бути також офіційно наданий Верховній Раді, будуть надані відповідні реквізити. В цьому листі немає жодного слова з тих, які цитуються шановними колегами. Водночас інформація і цитати щодо превентивного характеру санкцій містяться у рішенні Великої Палати Верховного Суду України, це пункт конкретного рішення.

Міністерство юстиції і міністр юстиції особисто ні як міністр юстиції, ні як головний переговірник, ні як віцепрем'єрка не є стороною у справі або не представляють інтереси будь-якої із сторін у справі. У Міністерстві юстиції є визначені функції, які воно виконує добросовісно. Всі матеріали, які запитуються представниками сторін у процесах, в яких відповідачем є уряд України або Міністерство юстиції, надаються у установлені строки в повному обсязі без відмов. Якщо є запит на додаткову інформацію і роз'яснення, ми їх надамо. Але, на жаль, Міністерство юстиції не надає роз'яснень щодо рішень Верховного Суду України.

Дякую.

 

Веде засідання Голова Верховної Ради України СТЕФАНЧУК Р.О.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Будь ласка, народний депутат Німченко. З мотивів після того, як ми завершимо. Будь ласка, тільки не з мотивів, а з процедури, мабуть. Німченко. З мотивів, ми ні за що не голосуємо.

 

10:36:17

НІМЧЕНКО В.І.

Доброго дня. Народний депутат Німченко, група "за життя".

Перше питання. Я хотів би почути від Прем'єр-міністра чи Міністра Кабінету Міністрів бачення з точки зору права – сумісність посади міністра юстиції і віцепрем'єра. Я хочу довести до відома, і про це знає наш уряд про те, що Міністерство юстиції за своїм статусом є міністерством, яке забезпечує правову роботу Кабінету Міністрів. І в цьому випадку ми працюємо на загальновизнаних конфліктах інтересів, коли Прем'єр-міністр, віцепрем'єр реалізує політику через Міністерство юстиції, будучи міністром юстиції.

 

10:37:28

ШМИГАЛЬ Д.А.

Дякую за ваше запитання. Коли ми приймали рішення про об'єднання посад Віце-прем'єр-міністра України з європейської та євроатлантичної інтеграції та міністра юстиції, це абсолютно обґрунтоване рішення, воно відповідає політичному пріоритету нашої країни, нашого уряду, я впевнений, нашого парламенту, оскільки євроінтеграція і євроатлантична інтеграція ключову роботу містять, власне, в юридичній площині. Тому об'єднання таких посад, перше, у відповідності до закону, до чинного законодавства відповідає, відповідає Регламенту Кабінету Міністрів України, Закону "Про Кабінет Міністрів України". І відповідно ще раз, в черговий раз політично, повторю,  демонструє пріоритизацію нашої країни, нашого напрямку роботи, а, власне, великий юридичний пласт роботи в напрямку євро і євроатлантичної інтеграції.

Тому і, власне, було прийнято таке рішення про поєднання. Воно на сьогодні себе повністю на 100 відсотків виправдовує. І сьогодні дякую віцепрем'єр-міністерці, дійсно, ми рухаємося, ви всі бачите, разом з вами, з вашою підтримкою з абсолютно твердою позицією нашого парламенту в підтримці всіх необхідних законопроектів. Ми далі урядом впроваджуємо всі необхідні нормативні акти, ведеться величезна юридична робота з Європейською комісією. І в усьому цьому ми маємо доволі високий темп, маємо великі амбіції стати членом Європейського Союзу чимскоріше. І, в принципі, темп у нас найскорший зі всіх країн-кандидатів, які кандидували коли-небудь стати членом Європейського Союзу.

Тому повторю, таке об'єднання виправдане, демонструє політичну пріоритезацію і демонструє насправді високий темп прогресу наших перемовин з Євросоюзом.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, народний депутат Грищук Роман Павлович, фракція політичної партії "Слуга народу".

 

10:39:26

ГРИЩУК Р.П.

Федору Веніславському передайте слово.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Будь ласка, Федір Володимирович.

 

10:39:30

ВЕНІСЛАВСЬКИЙ Ф.В.

У мене запитання до Прем'єр-міністра України і до Міністерства економіки насамперед. По-перше, я хочу як голова підкомітету з питань державної безпеки, оборони і оборонних інновацій подякувати за те, що Укроборонпром і загалом Міністерство стратегічних галузей промисловості під керівництвом Кабінету Міністрів суттєво наростило виробництво необхідної для сектору безпеки і оборони військової техніки, боєприпасів  і так далі.

Але є одна системна, як я бачу,  проблема. До мене особисто зверталися декілька приватних виробників, які стикнулися з проблемою отримання ліцензій на експорт на давальницьких умовах своїх напівфабрикатів, які мають бути доведені до кондиції за кордоном і повернуті для сектору безпеки і оборони. І такі ліцензії оформлюються, на превеликий жаль, дуже тривалий проміжок часу. Тому я хочу пояснити… з'ясувати вашу позицію з приводу цього питання.    

І друге коротке питання. Поінформуйте, будь ласка, народних депутатів України, на якому етапі перебуває розгляд питання, яке я ініціював декілька разів, про передачу приміщень Національного університету оборони, які були передані…

 

10:40:39

ШМИГАЛЬ Д.А.

Дякую. Отже, стосовно першої частини запитання. Ми всі з вами розуміємо, зараз Україна знаходиться в умовах повномасштабної агресії проти нашої держави, відповідно експорт продукції воєнного призначення і експорт продукції подвійного призначення у нас не відбувається, оскільки все це потрібно нам на лінії  фронту, очевидні речі.

Те питання, яке ви задаєте, конкретно про так звану давальницьку сировину, яка експортується для того, щоб потім завезтись назад, тут розглядає відповідно і міністерство, Мінстратегпром і Мінекономіки, і загалом Кабінет Міністрів всі ці речі розглядає з точки зору наступної. Україна сьогодні стала власником певних інноваційних рішень і певних інноваційних ноу-хау ціною життів наших людей, наших чоловіків, жінок, хлопців і дівчат. Відповідно коли компанії намагаються вивезти під приводом  давальницької сировини якусь продукцію для того, щоби розвинути виробництво на територіях сусідніх країн, ми також дуже уважно ці речі відслідковуємо, для того щоб не відбувся витік особливих технологій, назвемо це так, або інноваційних технологій, якими володіє Україна як країна і наше суспільство. Незважаючи на те, що це приватні компанії, в любому випадку вони ліцензуються і вони працюють під ліцензію і кодифікацію Міністерства оборони. Тому, як і в кожній країні світу, експорт продукції військового або подвійного призначення, він знаходиться і належить до прерогативи держави. Тому ми дуже уважно дивимося, що, власне, збираються експортувати, і тому можливо це забирає тривалий час.

Стосовно другої частини вашого запитання.  Хочу сказати, що ваше звернення ми взяли в розгляд, там зараз знаходиться фактично суд. Відповідно треба найти і визначити переміщення суду з цього приміщення. Воно дійсно велике, там дійсно є питання, і ми, дійсно, взяли його в роботу. Ми можемо спільно з вами цю роботу продовжувати, ми дуже відкрито ці речі робимо, це ж не робиться під килимом. Тому як тільки…

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

І завершальне питання від фракцій і груп. Будь ласка, народний депутат Сухов, група "Довіра".

 

10:42:50

СУХОВ О.С.

Дякую. Прошу, Ларисі Білозір передати слово.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, Лариса Білозір.

 

10:42:54

БІЛОЗІР Л.М.

Шановний Олеже Миколайовичу, я хочу розпочати із слів подяки вам особисто, Секретаріату Кабміну, Мін'юсту, колегам депутатам. Ми з вами пройшли досить складний шлях по прийняттю Закону "Про адміністративну процедуру", змінили 200 законів, щоб привести взаємодію держави з громадянами і бізнесом до європейських стандартів. Але ключове – це впровадження. І зараз у міністерствах та на місцях часто немає розуміння, а деколи і бажання, як діяти. Відсутні затверджені підзаконні акти, більше того, митниця і податкова, ви ж знаєте, вийшли з-під дії цього закону, і саме там бізнес і люди стикаються із свавіллям чиновників.

Тому питання таке. Які практичні кроки вже зроблені урядом для реального впровадження адміністративної процедури? І хто координує цю роботу? І як ви особисто плануєте забезпечити, щоб цю реформу не зупинили бюрократична інерція та відомчий опір органів влади?

 

10:44:02

НЕМЧІНОВ  О.М.

Дякую. Дякую за це запитання, подяка взаємна. Тому що якби не ваше особисте лідерство і вашого підкомітету, і нашого профільного комітету, то я не думаю, щоб за 20 років ми дійшли до цього. Насправді шлях України до Європи –  це в тому числі шлях запровадження адміністративних процедур. І, дійсно, на жаль, ми в ручному режимі фактично інколи змушені виправляти ініціативи, які в тому числі з'являються через народних депутатів в сесійній залі Верховної Ради, коли з-під дії Закону "Про адміністративну процедуру" виводяться цілі центральні органи виконавчої влади.

Ми маємо і зворотний момент, коли в умовах воєнного стану ми бачимо зловживання деякими елементами адмінпроцедури, зокрема щодо фактично проникнення до оборонних підприємств, проникнення до стратегічних і інших. Тому знайти здоровий баланс особливо в умовах воєнного стану надзвичайно важко.

Щодо підзаконки. Ми пильнуємо, ви знаєте, що коордрада з реформи держуправління регулярно заслуховує звіти центральних органів виконавчої влади щодо цього. Завдяки проєкту Європейського Союзу EU4PAR ми регулярно проводимо навчання держслужбовців щодо реалізації цього законодавства. І загалом я вважаю, що ми йдемо правильним шляхом. Він не бездоганний, звичайно, але і час у нас такий, що ми повинні прислуховуватись до реалій нашого життя.

Ще раз дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Дякую.

Шановні колеги, ми завершили від фракцій і груп.

З процедури, так? Одну секундочку. Перед тим, як я надам слово, я хочу ще раз нагадати вам положення частини першої статті 36, частини п'ятої статті 52 Регламенту, що особа, яка бере, повинна виступати тільки з того питання, з якого йому надано слово. Якщо особа, якщо народний депутат виступає не з тих підстав, з яких йому надано слово, головуючий на пленарному засіданні попереджає його про це, а в разі подальшого порушення вимог Регламенту позбавляє його слова, частина п'ята статті 52 Регламенту. Це просто щоб було зрозуміло.

Ірина Володимирівна, будь ласка,  з процедури у вас.

 

10:46:11

ГЕРАЩЕНКО І.В.

"Європейська солідарність" змушена звернутися до віцеспікерки від опозиції пані Олени Кондратюк з проханням нагадати президії про Регламент Верховної Ради України щодо того, що головуючий і всі члени президії мають все-таки уникати маніпулятивних коментарів і подвійного ставлення до народних депутатів України.

Також ми би просили звернути на це увагу голову регламентного комітету...

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Що з процедури у вас, Ірина Володимирівна?

 

ГЕРАЩЕНКО І.В.   ... надати Регламент президії. Ми просимо коментар щодо цього від віцеспікерки від опозиції.

Якщо ми говорили і піднімалося тут питання Медведчука і його журналістів, то не треба згадувати відсутнього тут Зеленського, який очолював телеканал...

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  З процедури, що у вас? Виключіть мікрофон, будь ласка. Дякую. Це все на підставі частини п'ятої статті 52 Регламенту, Ірина Володимирівна.

Олена Костівна, якщо ви хочете, будь ласка.

 

10:47:11

КОНДРАТЮК О.К.

Звісно, що я відреагую. І дякую за можливість відреагувати.

Дійсно, я вважаю, що треба, перше, не переходити на особистості, шановні колеги,  давайте трошки стриманіше один до одного відноситися.

І друге. Звісно, відповідно до регламентних всіх норма має бути неупереджене і паритетне ставлення. Тут я абсолютно розділяю цю думку. Але давайте все ж таки більш професійно підходити  до цього і трошечки емоції збавити. Тим більше зараз перед такими святами.

 

10:47:38

ГОЛОВУЮЧИЙ. Я розумію, так, що це стосується всіх сторін, в тому числі…

 

КОНДРАТЮК О.К. Абсолютно і всіх сторін. Всіх сторін. 

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. В тому числі і тих, які намагаються постійно провокувати.

 

КОНДРАТЮК О.К. Руслан Олексійович, я беру право на репліку. І я тоді… Це стосується всіх сторін.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Шановні колеги, йдемо далі. Будь ласка, переходимо до запитань з визначеної теми до членів уряду від народних депутатів. Я прошу народних депутатів записатися на запитання.  Будь ласка.

Будь ласка, Михайлюк Галина Олегівна, фракція "Слуга народу".

 

10:48:32

МИХАЙЛЮК Г.О.

Прошу передати слово Олександру Бакумову.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Олександр Сергійович Бакумов, будь ласка.

 

10:48:39

БАКУМОВ О.С.

Шановний пане міністре, в контексті публічного управління хочу звернути увагу на ситуацію у сфері культури, зокрема в Харківській області.

Культура – це наш фундамент, наша мова і  наша історія. Саме за це ми боремося сьогодні, саме за це борються Збройні Сили України. Втім сьогодні ми маємо фактичну кризу в цій сфері, є непорозуміння між публічною владою на місцях і представниками культурної спільноти. Ключові заклади –  театри, філармонія, музеї, мистецькі школи – залишаються без стратегічної підтримки, без діалогу, часто в ізоляції. І це притому, що саме культура є тим, що єднає людей у громадах в умовах війни.

Які кроки планує уряд зараз для подолання цього розриву між владою і сферою культури, зокрема на Харківщині? І чи буде переглянуто підходи щодо підтримки культури, зокрема у прифронтових регіонах?

Дякую.

 

10:49:45

НЕМЧІНОВ  О.М.

Олександр Сергійович, я думаю, що, можливо, колега краще відповість на питання, бо публічна адміністрація – це лиш…

Так, так. Ні, я ж не сперечаюся, Олександре, просто ви ж запитали про стратегію саме по галузі. Можливо...

 

10:49:58

ШМИГАЛЬ Д.А.

 Я попрошу міністра культури міністра культури і стратегічних комунікацій дати відповідь.

 

10:50:00

ТОЧИЦЬКИЙ М.С.

Дякую,  Денисе Анатолійовичу. Дякую  пану народному депутату.

В першу чергу я, виступаючи у Верховній Раді, хотів би подякувати харків'янам за те, що вони більше трьох років вже протистоять ворогу,  будучи в близькій відстані від лінії фронту, від кордону.

Відповідаючи на ваше запитання, відразу розділю. Є два основних завдання, які переслідує Міністерство культури разом спільно з місцевими органами влади. Це реалізація ухваленої буквально два тижні тому чи не першої за останніх років 15 Стратегії розвитку культури України до 2030 року. Перше.

Друге. Що стосується безпосередньо роботи закладів культури у Харкові і Харківській області. Ми нещодавно відвідували з профільним комітетом регіон, і відповідно я хотів би подякувати  всім закладам культури,  починаючи від друкарень, закінчуючи театром. Хочу нагадати, що на національному рівні ми маємо лише декілька закладів там, за які я відповідальний.

Що стосується проблем місцевих закладів культури,  я з'ясую питання і безпосередньо вам доповім про ті недоліки, про які ви щойно  сказали. Однак в нас діалог постійно щотижнево триває як з ОВА,  так із закладами культури у кожному, особливо прикордонному або ж прифронтовому регіоні.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Будь ласка, Ковальчук Олександр Володимирович,  фракція "Слуга народу".

 

10:51:48

КОВАЛЬЧУК О.В.

Ковальчук Олександр, "Слуга народу",  Рівненщина. Прошу передати слово Кицаку Богдану. Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, Богдан  Кицак.

 

10:51:57

КИЦАК Б.В.

Кицак Богдан,  Житомирщина. Дякую Рівненщині за підтримку.

В мене ж питання,  воно в контексті державної служби також. І для того, щоб вона ефективно функціонувала, нам потрібно фінансове забезпечення. Тому я б хотів би отримати  відповідь від пана Марченка,  тому що він нещодавно чесно і відверто почав говорити про підготовку до бюджету на 2026 рік, і те, що є певні складнощі із його наповненням. Зокрема, тому є певні об'єктивні фактори, такі як: нестабільність міжнародної допомоги, рамки, які нам встановив Міжнародний валютний фонд щодо дефіциту бюджету, і відповідно нездатність нашої економіки генерувати ресурси щодо поповнення наших видатків.

Тому прошу надати інформацію щодо стану підготовки бюджету на 2026 рік, джерела його фінансування та, можливо, законодавчі ініціативи в плані фіскалізації або підняття податків, які ви готуєте і Верховна Рада повинна прийняти до кінця цього року.

Дякую.

 

10:53:00

МАРЧЕНКО С.М.

Дякую. Шановні народні депутати, по-перше, хочу зазначити, що ніяких планів щодо фіскалізації ми не плануємо, підняття податків не передбачаємо. І все буде здійснено на умовах, передбачених чинним законодавством.

Найближчий у нас план – це підготовка Бюджетної декларації на 2026, 2027, 2028-й роки, яка включатиме різноманітні сценарії, і відповідно реакцію уряду на ті або на інші ризики фіскального характеру.

Звичайно, відповідаючи на ваше питання, ми розуміємо, і в цьому році ми реагуємо на ті ризики, які вже матеріалізувалися. І в нас є відповідь на ці питання.

І щодо фінансування на 2026 рік. Це не є якимось секретом Полішинеля, і зараз ми активно працюємо над тим, щоб ми мали відповіді на будь-які варіанти розвитку подій. Будь-які варіанти розвитку подій передбачають реакцію як воєнного стану, так і реакцію післявоєнного стану. Ми маємо на це бути готовими. Тому ми готуємо зараз відповідні пропозиції, наступного тижня у нас будуть активні консультації з міністрами фінансів наших країн-партнерів, з Міжнародним валютним фондом, Світовим банком, де ми окреслимо наші ризики, застереження і покажемо, що ситуація потребує додаткової підтримки, над якою ми активно будемо працювати з Прем'єр-міністром Денисом Анатолійовичем.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую вам.

Чи хоче ще хтось додати? Якщо ні, йдемо далі.

Будь ласка, Вельможний Сергій Анатолійович, група "Довіра".

 

10:54:41

ВЕЛЬМОЖНИЙ С.А.

Прошу передати слово Олексію Гончаренку.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, Олексій Гончаренко.

 

10:54:47

ГОНЧАРЕНКО О.О.

Дякую пану Вельможному.

І питання наступне. Зеленський таки виконав першу свою обіцянку, з'явився перший вчитель, який отримує більше 4 тисяч доларів на місяць. Правда, поки що один. Ім'я вчителя – Юлія Свириденко. Перший віце-прем’єр-міністр задекларувала більше 3 мільйонів гривень в Київській школі економіки і в мене питання. Президент Київської школи економіки Милованов, він очолює наглядову раду Укроборонпрому. Свириденко –  Перший віце-прем'єр-міністр і вона отримує в Київській школі економіки набагато більше ніж як віцепрем'єр. Чи не вбачає пан Прем’єр-міністр тут конфлікт інтересів і коли буде піднята зарплата іншим вчителям, а не тільки Свириденко?

І ще одне питання щодо грошового забезпечення курсантів. Президент пообіцяв, що в березні місяці їм буде підвищено. Сьогодні 18 квітня, коли буде виконана ця обіцянка Зеленського? Прошу відповісти.

Дякую.

 

10:55:53

ШМИГАЛЬ Д.А.

Дякую за запитання. Отже, стосовно стипендії курсантів. Так як Президент України і пообіцяв курсантам під час зустрічі, уряд прийняв постанову, вона прийнята, підписана, опублікована, стипендія курсантів 8 тисяч гривень. Також на останньому випускному курсі стипендія тих, хто вчиться на відмінно, 20 тисяч гривень і відповідно проходження практики також 20 тисяч гривень. Тобто всі ці параметри уже прийняті, опубліковані. Минулого тижня ми прийняли цю постанову. Там вона починає працювати, мені здається, якщо ми зараз її прийняли, вона починає працювати з 1 травня, якщо я… Іван Юрійович, з 1 травня вона запрацює? З 1 травня запрацює ця постанова. Вона прийнята, опублікована, можна ознайомитися.

Друга частина запитання. НАЗК проводить відповідну перевірку по цьому факту і я впевнений, що будуть опубліковані всі дані Національним агентством запобігання корупції, тут немає також секретів. Якщо вам цікаво, то пильнуйте за інформацією від НАЗК.

Стосовно заробітних плат вчителів, 1 тисячу уряд, як ми і обіцяли, виплачує регулярно щомісяця, з 1 вересня доплата буде збільшена до 2 тисяч гривень. Окрім цього, передам слово міністру освіти. Ми вчора, власне, говорили про ці речі також з представниками громад і регіонів, про те, що уряд буде від себе робити все можливе для того, щоб знайти шлях і можливість підвищити заробітні плати працівникам освіти і вчителям. Оксен Васильович, якщо маєте щось доповнити, додайте, будь ласка.

 

10:57:35

ЛІСОВИЙ О.В.

Дякую. Дякую за запитання.

Ми розуміємо, що будь-які рішення щодо збільшення оплати праці можуть бути прийняті урядом лише  з урахуванням фінансових можливостей бюджету і, звичайно, і, в принципі, збалансованості бюджету. Тому 12 мільярдів, які ми знайшли в цьому році для того, щоб додати заробітну плату вчителям, –  це вже крок вперед. А сама стратегія, яку ми маємо, передбачає мінімум 200 мільярдів гривень додаткового фінансування на освітню субвенцію. І коли буде можливість знайти ці кошти, безумовно, вчителі будуть першими, кому буде піднята заробітна плата.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Будь ласка,  Георгій Георгійович Мазурашу, фракція "Слуга народу".

 

10:58:10

МАЗУРАШУ Г.Г.

У мене прохання до Прем'єр-міністра України Дениса Шмигаля. Денис Анатолійович, заради бога, заради світлої пам'яті захисників, які віддали життя за Україну, середи яких, на жаль, і мій громадський помічник, на знак поваги до воїнів-добровольців, які з честю захищають вітчизну на передовій, будь ласка, дайте доручення своїм урядовцям забезпечити очищення України від ганебної "бусифікації". Будь ласка, доручіть міністру внутрішніх справ не залучати поліцейських до цих ганебних дій. Будь ласка, доручіть Міністерству оборони вплинути, аби армія, військові з ТЦК не брали участь в обмеженні прав і свобод громадян України, що заборонено Конституцією. Поможіть неспроможним воювати спокійно пересуватися на роботу і брати участь в справі оборони.

 

10:59:22

ШМИГАЛЬ Д.А.

Я попрошу першого заступника міністра оборони дати відповідь стосовно мобілізації.

 

10:59:26

ГАВРИЛЮК І.Ю.

Перший заступник міністра оборони України, генерал-лейтенант Гаврилюк. Відповідно до ваших пропозицій все слушно, як доповідав раніше, проводиться робота щодо можливих шляхів покриття   некомплекту військ на передових позиціях. Для цього вводиться відповідно урядом і питання можливості створення підрозділів вікових категорій з 18 до 24 років. Крім того... (Шум у залі) За контрактом, да. Крім того, відкриті рекрутингові центри і проводиться робота щодо залучення іноземців для виконання завдань в районах бойових дій на нашій території. Крім того, у нас на сьогоднішній день уже діє більше 50 рекрутингових центрів по областях і містах України для залучення на добровільній основі також громадян України. Тобто робота в цьому напрямку ведеться. Це перше.

Друге. Відпрацьований, практично вже опрацьовується, завершене опрацювання механізму у разі необхідного поступлення людського ресурсу для підготовки і заміни військ, які виконують сьогодні завдання в районах бойових дій, щодо поступової заміни, починаючи з тих військовослужбовців, які вже виконують завдання з 2022 року. Але це відбудеться тільки тоді, коли у нас буде створена ситуація, коли буде наявний людський ресурс для здійснення підготовки і заміни підрозділів, які воюють. Ясна річ, що "бусифікація" – це ганебне явище. Ми робимо все для того, щоб уникнути даного явища.

Я вам дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Будь ласка, слово надається народному депутату Кицаку Богдану Вікторовичу, фракція "Слуга народу".

 

11:01:24

КИЦАК Б.В.

Кицак Богдан, Житомирщина. Прошу передати слово Ігорю Васильєву з Полтавщини.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, Ігор Васильєв.

 

11:01:33

ВАСИЛЬЄВ І.С.

Васильєв Ігор, Сумщина. Запитання до Прем'єр-міністра. Шановний Денис Анатолійович, всі бачимо, всі ми знаємо, як потерпає Сумщина після щоденних обстрілів, як руйнується інфраструктура області, як руйнуються будівлі житлові. Всі ми бачимо, скільки вибитих вікон. Звертаюся до вас виділити додаткову субвенцію саме на ліквідацію наслідків обстрілів, оскільки громади, які несуть все навантаження, вони часто не справляються, оскільки коштів стає з кожним роком все менше, а обстрілів збільшується. Трохи прикро дивитися, коли вікна забивають фанерами волонтери, а держава стоїть осторонь. Звертаюсь виправити цю ситуацію.

Дякую.

 

11:02:40

ШМИГАЛЬ Д.А.

Дякую за ваше питання. Абсолютно актуальне. Уряд цьому приділяє абсолютно значну увагу. Ми буквально цього тижня виділяли і минулого тижня виділяли додаткові субвенції регіонам. Окремо прийнято рішення про виділення додаткових субвенцій для регіонів, які знаходяться фактично впритул до лінії фронту, де відбуваються обстріли. Погоджено виділення за окремою процедурою додаткового обсягу, додаткової дотації. Я детальніше попрошу віце-прем'єр-міністра Олексія Кулебу також дати інформацію.

 

11:03:12

КУЛЕБА О.В.

Дякую, Денис Анатолійович.

Дійсно, згідно 379 Наказу всі населені пункти, які попадають під формулювання активних бойових дій, а також потенційних бойових дій, отримують додаткові дотації. Міністерство фінансів вже погодило, і на уряді було прийнято це рішення відповідно до критеріїв населення, а також до розміру населеного пункту, кожен цей населений пункт отримає додаткові кошти.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую. Завершили, так, відповідь?

Будь ласка, слово надається народному депутату Клочку Андрію Андрійовичу, фракція "Слуга народу".

 

11:03:53

КЛОЧКО А.А.

Добрий день, шановний головуючий. Я хочу подякувати Олегу Миколайовичу за …(Не чути). Передати слово Павлу Сушку.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Павло Сушко, будь ласка.

 

11:04:08

СУШКО П.М.

Прошу обновити таймер. Павло Сушко, Харківщина. У мене запитання від вчителів та від дітей України до Прем'єр-міністра України Дениса Шмигаля та Ольги Стефанішиної.

З 1 вересня назріває соціальний вибух особливо на прифронтових територіях. Я хочу вас проінформувати, що більше 50 народних депутатів написали звернення на вас, щоб ви дали доручення міністру юстиції відмінити реєстрацію наказів 1112 та 1276 Міністерства освіти і науки, який прямо протирічать законодавству України та Конституції України. Стаття 57 Конституції, стаття 13 Закону України "Про освіту", стаття 7 про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб, стаття 7 – право на освіту, Закон України "Про повну загальну середню освіту", стаття 8 –  формування класів, згідно якої піднімається норма до 20 дітей. Чи може порушувати наказ...

 

11:05:18

ШМИГАЛЬ Д.А.

Дякую за ваше запитання. Отже, хочу сказати, що ми величезну увагу приділяємо офлайн-навчанню для того, щоб діти мали змогу сьогодні вчитися офлайн. По-перше, виділяємо колосальні кошти,  мільярди гривень для будівництва відповідних підземних шкіл для того, щоб дати дітям змогу вчитись безпечно, особливо в прифронтових регіонах. Фактично ми уже третій рік повномасштабної війни знаходимо безпечні рішення для того, щоб діти могли отримувати освіту як діти з сімей ВПО, як діти, які залишаються на територіях, наближених до бойових дій, так і діти по цілій Україні. Загалом ми повернули до офлайн-навчання завдяки нашій спільній з вами роботі, більше 100 тисяч дітей цього року. Наша ціль – 300 тисяч дітей повернути до офлайн-навчання.

Стосовно конкретики по вашому питанню попрошу доповнити також міністра освіти Оксена Лісового.

 

11:06:18

ЛІСОВИЙ О.В.

Дякую. Ви зосередили саме на юридичному аспекті. Я хочу зазначити, що Міністерство освіти діє в межах своїх повноважень. Норма 5 дітей на клас, на яку ви посилаєте, діє для мирного часу. Стаття 57 прим.1 Закону України "Про освіту" дозволяє  Міністерству освіти видавати накази з питань створення безпечного освітнього середовища, організації здобуття освіти, освітнього процесу і інших питань в сфері освіти і науки, які не врегульовані законом саме на умови воєнного стану. Тому Міністерство юстиції зареєструвало цей наказ, і він лежить в площині чинного законодавства. Але ми з вами домовились, що ми аналізуємо деякі аспекти, які стосуються саме прифронтових, прикордонних громад, і шукаємо компромісні рішення, базовані на певних критеріях для того, щоб пом'якшити його дію там, де вона об'єктивно не може бути реалізована.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, народний депутат  Бурміч Анатолій Павлович, група "Відновлення  України". Анатолій Петрович, будь ласка.

 

11:07:17

БУРМІЧ А.П.

Шановні колеги, у мене запитання до Прем'єр-міністра і відповідно галузевого міністра.

Держава  докладає зусиль великих щодо тієї біди, яка у нас сьогодні є, особливо стосується переселенців, відбудови, і є така програма  єВідновлення. От до мене доходить інформація багато раз про те, що від тих виділених коштів на цю програму до реально забудовника доходять крихти, тому що по дорозі через фіктивні договори фірми, нецільове використання гроші розкрадаються. Чи це вам відомо? І чи не пора уже долучити Аудиторську палату, щоб мати розуміння стосовно цього?

Вважайте це за запит. І я вас запитаю це  через місяць. Дякую.

 

11:08:18

ШМИГАЛЬ Д.А.

Дякую за ваше запитання. Отже, я почну, потім, можливо, віце-прем'єр-міністр доповнить. Програма єВідновлення передбачає надання коштів прямо в руки людям, які постраждали, родинам. Там сума коливається від 200 тисяч гривень до 500 тисяч гривень на ремонти житла і відповідні сертифікати на купівлю житла, якщо житло втрачене.

Відповідно до забудовників гроші доходять від людей, тому що конкретна родина і конкретні люди отримують ці гроші в руки через електронні інструменти, вони реєструються відповідно в електронній програмі, отримують кошти на карточку і можуть ці кошти використати, власне, для купівлі будівельних матеріалів або оплати будівельних послуг. Держава не розпоряджається жодною гривнею за програмою єВідновлення. Аудиторська палата може це перевірити, надати вам, звісно ж, публічну інформацію. І я впевнений в тому, що вкрасти гроші за програмою єВідновлення неможливо, оскільки це гроші йдуть людям в руки, які постраждали, вони верифіковуються.

Якщо є у Олексія Володимировича доповнення, прошу додати.

 

11:09:30

КУЛЕБА О.В.

Я тільки хочу додати і сказати про те, що ми маємо не забувати про те, скільки вже було зроблено за цей час, під час трьох років повномасштабного вторгнення, видано більше 95 тисяч таких сертифікатів, які діляться, як вже зазначив Прем'єр-міністр, дійсно, або на зруйноване повністю житло, або на частково.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Будь ласка, народний депутат Сушко Павло Миколайович, фракція "Слуга народу".

 

11:10:00

СУШКО П.М.

Прошу передати слово народному депутату Роману Грищуку.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, Роман Грищук.

 

11:10:08

ГРИЩУК Р.П.

В мене питання до Дениса Анатолійовича. Денис Анатолійович, вітаю вас. З 1 вересня в закладах вищої освіти України згідно прийнятого нами закону і підписаного Президентом має бути запроваджена базова загальна військова підготовка для всіх студентів і це вже дуже-дуже скоро з 1 вересня. Скажіть, як іде підготовка до впровадження масового навчання у загальновійськовій підготовці? Чи виділено додатково на це фінансування? Тому що це суттєве навантаження на викладачів, це теорія, плюс практика. Як взагалі іде підготовка до того, що ми з 1 вересня маємо запустити ПЗВП в закладах вищої освіти?

 

11:10:54

ШМИГАЛЬ Д.А.

Дякую за ваше запитання. Ми, дійсно, значну увагу цьому питанню приділяємо, підготовка триває і дуже активно. Це один з пріоритетів, зокрема, для Міністерства освіти. Я попрошу Оксена Васильовича надати детальнішу інформацію.

 

11:11:04

ЛІСОВИЙ О.В.

Дякую. Теоретична частина, до якої ми готуємося, до впровадження якої ми готуємося в 2025 році, запущена вже в усіх університетах. 170 освітніх програм вже розроблено, подано на затвердження Генеральному штабу в рамках діючого законодавства. Ми прогнозуємо зараз 75-80 тисяч студентів, це всі хлопці, студентів чоловічої статі другого року навчання, дівчата, згідно чинного законодавства, доєднуються за бажанням. Але зараз тривають, я поінформую, тривають консультації з Міністерством оборони щодо змісту і формату практичної частини, яка має розпочатися в травні 2026 року.

Щодо фінансування, наразі, на жаль, додаткового фінансування на цю мету ми не маємо. Сьогодні ми фінансуємо це з резерву Міністерства освіти. Потреба на реалізацію цієї програми лише у 2025 році – це 130 мільйонів гривень. І, сподіваємося, що ми при перегляді державного бюджету отримаємо якесь додаткове фінансування або хоча б зі спеціального фонду, я дивлюся, міністр киває головою, хоч би зі спеціального фонду перерозподілено на цю мету якісь кошти.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Будь ласка, слово надається народному депутату Сухову Олександру Сергійовичу, депутатська група "Довіра".

 

11:12:24

СУХОВ О.С.

Дякую. Вельможному, прошу передати.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Будь ласка,  Сергій Анатолійович Вельможний.

 

11:12:29

ВЕЛЬМОЖНИЙ С.А.

Сергій Вельможний, Луганщина, депутатська група "Довіра". Шановний пане віце-прем'єр-міністр Олексій Кулеба, 20 листопада Верховної Ради України ухвалила закон, яким передбачається інвентаризація всього майна, яке може бути придатним для проживання переселенців. Законом передбачено, що Кабмін протягом трьох місяців має забезпечити утворення та функціонування координаційних комісій та комісій з обстеження майна. Ці терміни минули в лютому, тобто два місяці тому. Людям ніде жити, люди втратили все. Чому Кабінет Міністрів України ігнорує закони України?

І друге. Наприкінці минулого року Адміністрація морських портів України придбала два люксові  мікроавтобуси "хюндай", вартість – 4 мільйони. Миколаївська філія АМПУ придбала нову "тойоту" люксову "хайлендер" – 3 мільйони гривень. 10 березня на засіданні Комітету з питань транспорту та інфраструктури ми проголосували за проведення аудиту таких закупівель, надання пояснень щодо їх необхідності. У нас на фронті катастрофічно не вистачає авто. Тому звертаюсь до вас з проханням провести аудит транспортних засобів усіх органів виконавчої влади, які координуються Міністерством розвитку громад, і передати автівки на фронт.

Дякую за відповідь.

 

11:13:34

КУЛЕБА О.В.

Дякую вам. Хочу також додати до минулого питання щодо програми єВідновлення. Сьогодні на уряді також буде розглянуто ще одне рішення, яке дозволить 24 тисячам родин додатково отримати компенсацію за пошкоджене житло. Це 84 мільйони доларів від Світового банку на ремонт житла для відновлення прав і можливостей людей. Також хочу сказати окремо, що більш ніж 95 тисяч родин, які отримали компенсації в рамках програми єВідновлення, 2 тисячі 700 родин – це внутрішньо переміщені особи, які вже придбали житло. 2 тисячі 500 людей отримали вже фізично кошти, вони зарезервовані, і люди шукають собі житло. Ця програма діє, і наше спільне завдання – шукати додаткові джерела фінансування. Тому що, як було зазначено в питанні до цього, ця програма є зрозуміла, прозора, до неї немає ніяких питань, у будь-який момент можна отримати будь-яку достовірну інформацію, верифікацію, так, як від людей, так і від профільного міністерства. Тому дякую вам у цьому контексті.

Що стосується закупівлі люксових авто, це дуже чутливе для нас питання. Я вам дякую за цю інформацію. Ми окремо будемо зараз розбиратися і на комітеті також дамо відповідь.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Будь ласка, шановні колеги, народний депутат Крейденко Володимир Вікторович,  фракція політичної партії "Слуга народу".

 

11:15:22

КРЕЙДЕНКО В.В.

Дякую. У мене питання-пропозиція до Олексія Володимировича.

По-перше, хотів би подякувати йому за імлементацію якраз законодавства і підзаконки щодо ВВШ. Дійсно, фахова професійна робота, я дякую вам за це. Але ми розуміємо, що Україна має потенціал для розвитку внутрішніх водних шляхів як логістичних коридорів, особливо тих, що мають тарнскордонне значення, це Дністер, це Прут, це Західний Буг, Дунай. Вони можуть і повинні стати частиною якраз європейської транспарентної і транспортної мережі, яка має реалізовувати і допомагати нам здійснювати пересування товарів, людей і так далі. І це вже працює в Польщі, це працює в Румунії, в Молдові.

Я знаю, що наразі в міністерстві немає стратегії якраз розвитку цих внутрішніх водних шляхів до 35-го року, є напрацювання. Але ми маємо ці напрацювання формалізувати і зробити так, щоб розуміння…

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, відповідь.

 

11:16:35

КУЛЕБА О.В.

Дякую. На минулому тижні ми з вами проводили плідну нараду, на якій обговорювали декілька питань, в тому числі і це. Я хочу підтвердити, що ми готові для спільної роботи на базі нашого міністерства для того, щоб напрацювати стратегії. Ситуація у нас динамічна. Вона постійно змінюється. Тому і роботу цю постійно необхідно вести. Тому, будь ласка, запрошую до міністерства.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую. 

І, мабуть, останнє запитання – Олександр Сергійович Бакумов.

Будь ласка, Олександр Сергійович.

 

11:17:08

БАКУМОВ О.С.

Шановний Руслане  Олексійовичу,  я прошу передати слово народному депутату Анатолію Остапенку.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, Анатолій. Анатолій Остапенко.

 

11:17:17

ОСТАПЕНКО А.Д.

Анатолій Остапенко,  "Слуга народу". У мене питання до Міністерства соціальної політики щодо нарахування пенсій і оформлення пенсій внутрішньо переміщеним особам, які втратили свої трудові книжки і не можуть підтвердити свій трудовий стаж. Як виходити з цієї ситуації? Тому що кількість людей,  починаючи з 2014 року,  в нас зросла, і на сьогоднішній день ми розуміємо,  що  вона може ще більше зростати.

І щодо залучення 18-річних, 20-річних наших  юнаків і дівчат, які за бажанням висловили захищати Батьківщину, щодо соціальної рівності. Що ми будемо робити з тими,  хто,  починаючи з 2014 року,  пішов добровільно воювати у віці 18-24 роки і не мають тих соціальних пільг і гарантій,  які надаються сьогоднішнім юнакам та дівчатам?

Дякую.

 

11:18:25

МАРЧАК Д.М.

Доброго дня, шановні колеги! Дар'я Марчак, перша заступниця міністра. По виплаті  пенсій особам, які не мають підтвердженого страхового стажу, ми пішли на максимально допустимі поступки насправді вже в діючому законодавстві. Якщо в тебе немає жодного документа, який підтверджує,  що ти  справді працював в цей період на цій роботі,  ти можеш просто взяти двох свідків,  які можуть це підтвердити. Більших поступок ми не можемо дозволити, тому що тоді фактично будь-яка особа за декларативним  принципом буде говорити: я ось там працював, і ми не  зможемо ніяким чином це перевіряти. Тому,  власне,  зараз діє вже норма про два свідки, які підтверджують, що ти працював на цьому підприємстві, і Пенсійний фонд це враховує в стаж.

 

11:19:23

ШМИГАЛЬ Д.А.

Стосовно другої частини... Стосовно другої частини запитання хочу сказати, що в нас соціальні норми для всіх людей в Україні абсолютно однакові, контрактна форма служби, вона передбачає певні зміни в різних типах контрактів. Тобто на сьогодні є такий тип контракту, який розроблявся, зокрема, військовим керівництвом. Він передбачає певні умови контрактні, які в ньому прописані. Якщо є у Івана Юрійовича доповнення з цього приводу, прошу доповнити.

 

11:19:53

ГАВРИЛЮК І.Ю.

Військовослужбовці віком від 18-24 років, які пішли на захист держави з моменту повної агресії, з 24 лютого 2022 року, також підлягають під дію норм цього закону і також мають ті ж самі винагороди, як і військовозобов'язані, які зараз будуть йти по даному типу контракту.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Шановні колеги, "година запитань до Уряду" завершена. Дякуємо Прем'єр-міністру України та членам Кабінету Міністрів за надані відповіді та участь у пленарному засіданні.

Шановні колеги, дякую всім за роботу. Оголошую перерву у нашому пленарному засіданні. Про час і місце його продовження вам буде повідомлено завчасно. Нагадую про необхідність непоширення інформації щодо його початку.

Працюємо далі заради України. Слава Україні!

 

Повернутись до публікацій

Версія для друку