ЗАСІДАННЯ ПЕРШЕ

(продовження)

Зал засідань Верховної Ради України

28 березня 2025 року, 10 година

Веде засідання Голова Верховної Ради України СТЕФАНЧУК Р.О.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Слава Україні!

Шановні народні депутати України, у засіданні Верховної Ради України беруть участь Прем'єр-міністр України Денис Анатолійович Шмигаль та члени Кабінету Міністрів України. Прошу привітати. (Оплески)

Шановні народні депутати, відповідно до прийнятої Постанови "Про деякі питання організації роботи Верховної Ради України дев'ятого скликання в умовах дії воєнного стану" ми продовжуємо наше пленарне засідання.

Шановні колеги, звертаю увагу, що згідно з прийнятою Верховною Радою України постановою усі присутні на пленарному засіданні не повинні поширювати інформацію щодо його початку, перебігу та прийнятих у парламенті рішень раніше ніж через годину після оголошення перерви у пленарному засіданні. Прошу всіх колег неухильно дотримуватися прийнятого українським парламентом рішення та відповідально поставитися до забезпечення безпеки єдиного законодавчого органу нашої держави.

У разі повітряної тривоги буде оголошено перерву в пленарному засіданні, і ми всі маємо перейти до безпечних місць відповідно до схеми укриття.

Шановні колеги, сьогодні день народження у нашої колеги народної депутатки України Людмили Іванівни Марченко, "Слуга народу". Давайте привітаємо нашу колегу, побажаємо міцного здоров'я, натхнення та нових звершень у професійній діяльності. (Оплески)

 За парламентською традицією я пропоную розпочати роботу з виконання Державного Гімну України.

(Лунає Державний Гімн України)

Шановні колеги, триває 1129-а доба як український народ чинить рішучий опір повномасштабному збройному вторгненню Російської Федерації. Сьогодні ми відзначаємо третю річницю звільнення міста-героя Ірпеня від російських загарбників. Три роки тому ціною надлюдських зусиль і самопожертви захисників Ірпінь став неприступним щитом на шляху ворога до столиці. Після деокупації Ірпеня наші воїни звільнили Бучу, Гостомель, Бородянку та інші населені пункти.

Дякуємо кожному воїну, кожному захиснику і захисниці, які відважно боролися за наші рідні міста і села та продовжують незламно захищати Україну. Вшануймо хвилиною мовчання пам'ять усіх, хто віддав життя за свободу України, а також усіх цивільних громадян, які загинули від рук російських окупантів.

(Хвилина мовчання)

Дякую. Прошу сідати.

Шановні колеги, будь ласка, Железняк – з процедури. Що у вас?

 

10:11:01

ЖЕЛЕЗНЯК Я.І.

Пане Голово, я хочу запитати, у нас було рішення парламенту заслухати міністра закордонних справ. Сьогодні зранку мої колеги повідомили, що його не буде. Нагадаю, це було рішення не тільки щодо "години запитань до Уряду", а і рішення українського парламенту про виклик, і відверто говорячи, мені здається, це достатньо актуальне питання. Мені колеги повідомляють, що він начебто на Ставці, але я дивлюся на вас і, наскільки пам'ятаю, ви теж на Ставці, але виконуєте свою роботу тут, в залі, за що вам дякую. Тому я хотів би дізнатися, у нас буде якась повага до парламенту хоч елементарна. Я не знаю, хто більш важливий –  керівник управління охорони чи міністр закордонних справ, але мені чомусь здається, що зараз було би доречним заслухати його після всіх перемовин, які тривали минулого тижня і до цього.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Ярослав Іванович.

Я хочу поінформувати вас, що так якраз із засіданням Ставки я побуду ще буквально... я і члени уряду, які члени Ставки, ми побудемо буквально ще хвилин 10, і ми також долучимося до Ставки. І це стало причиною того, щоб змінити сьогодні доповідача, це було проголосовано відповідно Погоджувальною радою. Але ще раз говорю, всі ті рішення, про які ми говорили, вони будуть втілені, але тільки перенесені.

Тому, шановні народні депутати... Шановні колеги, давайте почнемо вже врешті-решт!

Що у вас з процедури? Гончаренко, будь ласка.

 

10:12:33

ГОНЧАРЕНКО О.О.

Дякую. Значить, 15 днів тому ми запросили Сибігу. 15 днів ми чекаємо на Сибігу, не один день. Я розумію все, якщо б це був один день – 15.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Що у вас з процедури?

 

ГОНЧАРЕНКО О.О. З процедури у мене наступне. По-перше,  передати Сибізі календар і показати там дату, коли його запросили…

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую. Виключіть мікрофон, будь ласка.

Шановні колеги, відповідно до статті 229 Регламенту Верховної Ради України та ухваленого Погоджувальною радою депутатських фракцій і груп рішення сьогодні проводиться "година запитань до Уряду". На засіданні Погоджувальної ради була визначена тематика "години запитань до Уряду": за пропозицією депутатських фракцій і груп члени Кабінету Міністрів  України сьогодні будуть відповідати на запитання про державну ветеранську політику, здійснені та заплановані заходи щодо забезпечення соціально-економічних прав і гарантій захисників і захисниць України. Сьогодні відповідати на запитання народних депутатів України з визначеної тематики буде міністр у справа ветеранів України Наталія Фернандівна Калмикова.

Шановні народні депутати, відповідно до статті 229 Регламенту Верховної Ради України ми рухаємося таким чином: запитання з визначеної теми до членів уряду від депутатських фракцій і груп та відповіді на них – до 30 хвилин, запитання з визначеної тематики до членів уряду від народних депутатів, відповіді на них – до 30 хвилин (відводиться до 1 хвилини на кожне запитання, до 2 хвилин на відповідь до них). Всього – 1 година. Перед цим ми домовилися також, що не враховуючи цю годину, Калмикова ще виступить – 15 хвилин, а після цього буде 30-30.

Перед початком  "години запитань до Уряду" я звертаюся до членів Кабінету Міністрів України, а також народних депутатів України щодо необхідності враховувати, що пленарне засідання проходить у відкритому режимі. У зв'язку з цим прошу не озвучувати інформацію, яка може завдати шкоди національній безпеці України, дотримуватись вимог законодавства у сфері охорони державної таємниці та обігу іншої інформації з  обмеженим доступом і не допускати розголошення такої інформації.

Шановні народні депутати, на трибуну Верховної Ради України для спочатку 15-хвилинної доповіді, а потім… (Шум у залі)  Вам не потрібна інформація?

Добре, шановні колеги, тоді – 30-30. Будь ласка, я запрошую пані Калмикову.

Будь ласка, я прошу фракції записатися. 

Будь ласка, Цимбалюк Михайло Михайлович, фракція  "Батьківщина".

 

10:15:37

ЦИМБАЛЮК М.М.

Михайло Цимбалюк, "Батьківщина". Шановна пані міністр, Верховна Рада, як на мене, ухвалила всі законодавчі акти, що стосуються ветеранської політики. Чи ще щось потрібно? То ми хочемо сьогодні почути.

Наступне. Вже завершується березень, скільки ветеранів учасників бойових дій отримали житло в цьому році? Конкретну цифру.

Наступне питання. Коли ми кажемо про повернення ветеранів, ми хочемо почути, анонсовано урядом давно інститут помічників ветерана, як він на сьогоднішній день працює? Якщо не працює, то хто в цьому винен?

І наступне. Як ви вважаєте, чи комісія по призначенню статусу учасника бойових дій при Мінветеранів, при Міністерстві оборони працює  і при інших силових відомствах, чи це правильно, чи має бути одна така комісія?

 

10:16:45

КАЛМИКОВА Н.Ф.

Дякую за запитання. Насправді тут раз, два, три, чотири, п'ять запитань. Почну з першого.

По-перше, я хочу подякувати народним депутатам за ті законопроекти, які вже підтримані повністю. У нас є частина законопроектів, які зараз очікують другого читання, як наприклад, встановлення одноразової грошової допомоги добровольцям, які долучилися до лав, до захисту країни на початку повномасштабного вторгнення, та інші. І наразі ми готуємо комплексний законопроект, який взагалі буде змінювати філософію ветеранської політики. І ми скоро прийдемо у Верховну Раду для того, щоб обговорювати з вами і вийти в ту модель, яка відповідає реаліям сьогодення і відповідає реальним потребам наших ветеранів.

Скільки отримано житла в цьому році? Я хочу наголосити, що минулий рік став рекордним з точки зору надання житла, 4 тисячі 578 родин в минулому році отримали житло, це ветерани з числа осіб з інвалідністю внаслідок війни та інші. В цьому році заплановано надання житла 1 тисячі 600 родинам на 3,9 мільярда гривень – це особи з інвалідністю внаслідок війни. І наразі триває збір заявок серед тих ветеранів, які подалися в чергу на житло в областях.

Помічник ветерана. Важливе питання, важливий інструмент для роботи на землі. Я хочу зауважити, що нарешті в нас запрацювали структурні підрозділи в обласних військових адміністраціях. Це той необхідний інструмент, який нам потрібен для того, щоб ми не лише 200 людей в міністерстві працювали і формували політику, а, власне, щоб відбувалась реалізація на місцях…

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Дякую.

Будь ласка, слово надається народному депутату Сухову Олександру Сергійовичу, депутатська група "Довіра".

 

10:18:55

СУХОВ О.С.

Дякую. Прошу передати Сергію Вельможному слово.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Будь ласка,  Сергій Анатолійович Вельможний.

 

10:19:01

ВЕЛЬМОЖНИЙ С.А.

Сергій Вельможний, Луганщина, депутатська група "Довіра". Шановний пане Денис Анатолійович, адресую питання до вас. За підсумками 2024 року зарплати у чиновників виросли на 41 відсоток, але при цьому не зростає допомога переселенцям, соціальні виплати, пенсії знаходяться на мізерному рівні. Мене обрали мешканці Луганщини, до мене постійно звертаються люди з питанням: як можна прожити сім'ї переселенців із дитиною за 20 тисяч гривень, не маючи власної домівки?

Але уряд вважає, що такі люди не мають право на отримання допомоги. Тому моє питання наступне. Коли Кабмін планує підвищити виплати переселенцям і іншу соціальну допомогу? Чи розглядається підвищення мінімальної заробітної плати та збільшення категорій внутрішньо переміщених осіб, які будуть отримувати державну допомогу?

Дякую за повну відповідь.

 

10:20:00

ШМИГАЛЬ Д.А.

Дякую за ваше запитання. В бюджеті цього року збільшення мінімальної зарплати не передбачено, вона буде залишена на тому ж рівні, на якому є зараз.

Стосовно іншої частини запитання Оксана Іванівна Жолнович, прошу надати відповідь.

 

10:20:09

ЖОЛНОВИЧ О.І.

Доброго дня, шановні народні депутати! Дякую за запитання. Якщо ми  говоримо про підтримку, зокрема на проживання внутрішньо переміщених осіб, то ми маємо декілька нових програм, які суттєво збільшують такий соціальний захист.

Перше. Це субсидія на оренду житла, яка одразу каже, що якщо оренда на квартиру для родини перевищує 20 відсотків їхнього доходу, то різницю компенсує  держава. І це залежить знову ж таки адресно від того, де родина живе, скільки там людей і яка виплата їм потрібна для того, щоб скомпенсувати чи збалансувати ті видатки, які у них йдуть на житло.

Якщо ми говоримо про тих людей, які окрім проживання потребують догляду, а це люди з інвалідністю, люди літнього віку, то сьогодні ми запровадили і активно впроваджуємо програму (я дуже прошу кожного з депутатів, хто має округи, повзаємодійте, будь ласка, з громадами), ми закуповуємо, оплачуємо догляд підтриманого проживання і малого геріатричного догляду з розрахунку: 9 тисяч за підтримане проживання і 16 тисяч гривень за малий геріатричний догляд. І це ще плюсом всі пенсії і допомоги тій людині додатково зберігаються. Що важливо? Облаштувати житло в громадах, де би можна було людей переселяти і таку послугу надавати. І тут я розраховую на спільну підтримку з усіма.

Тому ми так само працюємо над тим, щоб допомогти людям знайти себе в тих громадах, куди вони переселилися. І вже зараз працює 200 центрів життєстійкості, де кожен внутрішньо переміщений може отримати психоемоційну допомогу і підтримку, щоб комплексно вирішити всі свої проблеми і насамперед мати можливість здобути економічну незалежність. Бо дуже важливо, щоб люди виходили із складних життєвих обставин і не затримували себе в стані безвиході. Тому ми системно працюємо ще й з супроводом, щоб…

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, Ярослав Іванович Железняк, фракція "Голос".

 

10:22:09

ЖЕЛЕЗНЯК Я.І.

У мене, як і у фракції, немає питань до пані міністра. Ми її підтримуємо, до речі, дякуємо за роботу. У мене буде питання до уряду, але це може бути Прем'єр-міністр або Міністерство оборони.

Скажіть, будь ласка,чи відповідає дійсності інформація, що більше ніж 78 мільярдів гривень з початку року було переведено від Міністерства оборони на Державну прикордонну службу для здійснення закупівлі боєприпасів?

Дякую.

 

10:22:43

ШМИГАЛЬ Д.А.

Прошу Міністерство оборони надати відповідь.

 

10:22:45

ЧЕРНОГОРЕНКО К.Л.

Доброго дня, шановний головуючий, шановні народні депутати! Зараз Міністерство оборони веде роботу для того, щоб в найкоротші терміни забезпечити всім необхідним озброєнням, військовою технікою, необхідними боєприпасами нашу армію, наших військовослужбовців. Всі рішення, які приймаються  щодо перерозподілу коштів щодо того, щоб якнайскоріше здійснити закупівлю у тих постачальників, які зможуть здійснити ці поставки у визначені строки, ми робимо все для того, щоб всі інституції, які мають на це вже уповноважене право, зробили ці поставки в найкоротший строк. Все це робиться для того, щоб всі наші державні органи, Агенція оборонних закупівель і інші міністерства, включались в цю роботу і могли підтримати ті військові операції, які зараз ведуться нашими військовими.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Будь ласка, слово надається народному депутату Павленку…

Юрію Павленку, перепрошую.  Юрію Павленку.

 

10:23:46

ПАВЛЕНКО Ю.О.

Шановна Наталія Фернандівна, хочеться відзначити позитивні зрушення в роботі міністерства  у ветеранській політиці за час,  коли ви його очолюєте. І в мене питання не стільки до вас, скільки до Прем'єр-міністра і уряду в цілому.

Денис Анатолійович, якщо ви пам'ятаєте, в жовтні місяці Верховна Рада  ухвалила  закон,  відповідно до якого змінений порядок грошового  забезпечення сімей тих,  які в полоні і пропавших безвісти.  Першого лютого цей закон  вступив в силу. До сьогодні порядку виплат немає. Сьогодні 28 березня, за лютий місяць більшість сімей військовополонених або пропавших безвісти коштів не отримали.

Тому в мене запитання. Коли ж буде накінець-то порядок? Бо відповідь від уряду дуже смішна прийшла на запит  відповідний депутатський. Чи є  аналіз, в чому проблема з цими виплатами? І, можливо, ви бачите необхідність певних змін  цього закону? Бо є серйозна  несправедливість...

 

10:24:53

КАЛМИКОВА Н.Ф.

 Пане Юрію, з вашого дозволу,  я відповім. Родини військовополонених та  зниклих безвісти в першу чергу стикалися з тим,  що військовослужбовці перед тим, як потрапити в полон або коли вони зникли безвісти,  не отримали статус учасника бойових дій, відповідно не набували всіх необхідних гарантій,  які державою запроваджуються.

Що було зроблено? Власне, в минулому році, коли було прийнято законопроект 10062, і ми опрацювали, і створили можливість  автоматичного надання статусу учасника бойових дій разом,  я дуже дякую  Міністерству цифрової трансформації за цю допомогу і підтримку.

Яким чином це зараз відбувається? Зараз військова частина самостійно завантажує документи в свій кабінет в ЄДРВВ, присвоюється статус учасника бойових дій. І станом на сьогодні з моменту запуску послуги в січні 20 тисяч таких статусів вже надано. І далі родина може отримати (це наступна послуга,  яка зараз доступна в ЦНАП і через Дію) це витяг з Єдиного державного реєстру ветеранів війни. Власне,  коли родина отримує цей документ, вона може далі діяти на отримання всіх необхідних виплат, гарантій тощо.

Була певна затримка в тому, що військові частини… як військові частини вносили дані. Ми зараз працюємо разом з Генеральним штабом над тим, щоб усунути. Власне, наприклад, лише за минулий тиждень, за два тижні ми отримали від Міністерства оборони список на 10 тисяч записів в реєстр. Це саме родини зниклих безвісти. Ми вже їх внесли в реєстр, і вони зможуть отримувати всі відповідні гарантії від держави.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, Кицак Богдан Вікторович.

 

10:26:59

КИЦАК Б.В.

Вітаю! Сьогодні Україна зіткнулася з безпрецедентним рівнем проблем різного масштабу та складності щодо формування державної політики відносно ветеранів. Зокрема, існує ряд проблем, таких як фрагментованість системи підтримки ветеранів, багато відомств і розпорошення повноважень; відсутність системної психологічної допомоги, нестача спеціалістів для того, щоб реалізовувати задачі, які ставить держави. Проблеми повернення до цивільного життя, складнощі з працевлаштуванням, перепідготовкою, дискримінація з боку роботодавців, на жаль, і такі факти є. Брак житла для ветеранів, родин загиблих, черги, відсутність програм довгострокового фінансування, нестача ініціатив на рівні громад та регіонів; відсутність культури поваги до ветеранів у суспільстві; мінімальна присутність у ЗМІ, стереотипи у суспільстві відносно того, що ветеран – це тягар для суспільства в цілому.

Сформулюйте, будь ласка, загальний вектор того, як має виглядати державна стратегія відносно ветеранів зараз і в найближчі роки.

Дякую.

 

10:27:59

КАЛМИКОВА Н.Ф.

Дякую за це запитання. Насправді вже за цих пів року зроблено велику, системну роботу, в першу чергу затверджено урядом стратегію, Національну стратегію ветеранської політики до 2030 року із планом впровадження, який розрахований, перша частина, до 2027 року.

Для того, щоб це реалізувати, і Міністерство у справах ветеранів є координуючим міністерством, в стратегії, і в нашому положенні, в інших нормативно-правових актах так і визначено. Оскільки ми як країна не будемо створювати окремі лікарні, окремі школи, окремі садочки, і ці послуги, ці сервіси формують і реалізовують інші центральні органи виконавчої влади за розпорядженням Кабінету Міністрів. У минулому році створено Координаційний штаб з питань реалізації ветеранської політики. Станом на сьогодні майже всі міністерства і центральні органи виконавчої влади затвердили свої відомчі плани, які повністю лягають і вони виконують задачу реалізації ветеранської політики. І ми системно працюємо над тим, щоби кожен з локусів з основних потреб ветеранів, як ви чітко зауважили, – здоров'я, родина, економічна незалежність, повага, вшанування, державні гарантії і внесок і роль ветерана в обороноздатності країни, які визначені в Стратегії, реалізовувались.

Наступним важливим координуючим інструментом, який ми запровадили, є, власне, координація з обласними військовими адміністраціями. Також на реалізацію Стратегії національної ветеранської політики кожна ОВА погодила з Мінветеранів і затвердила свої регіональні програми. І вже зараз з 1 квітня ми почнемо збирати аналітику щодо стану реалізації для того, щоб ми дивились, що де треба посилити, або навпаки послабити. Я хочу…

 

Веде засідання Перший заступник Голови Верховної Ради України

КОРНІЄНКО О.С.

 

10:30:05

ГОЛОВУЮЧИЙ. "Європейська солідарність", будь ласка, Іванна Орестівна Климпуш-Цинцадзе.

 

10:30:09

КЛИМПУШ-ЦИНЦАДЗЕ І.О.

Дякую. Прошу передати слово Артуру Герасимову.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Артур Герасимов, будь ласка.

 

10:30:17

ГЕРАСИМОВ А.В.

Питання до Першого віцепрем'єра. Пані Свириденко, на яких підставах ви підписали незаконне подання на антиконституційні сфабриковані санкції проти лідера опозиції п'ятого Президента України Петра Порошенка? Якщо відповідно до закону ви не могли отримати жодних даних від фінансового моніторингу, а інші органи жодних даних не надавали, це називається політичні репресії. Ви готували ці санкції всього чотири години. Тому питання: чому так швидко.

І наступне питання. Все це виглядає, як конкретне політичне замовлення. Ви отримали це замовлення від Зеленського напряму, чи через посередників? Дякую за відповіді.

 

10:31:01

СВИРИДЕНКО Ю.А.

Міністерство економіки як центральний орган виконавчої влади відповідно до повноважень відповідає за формування санкційної політики, за внесення відповідних санкцій на Кабмін. Тому відповідно до процедури ми внесли ці санкції.

(Шум у залі)

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Артур Володимирович, це в наступному колі буде можливість.

Будь ласка, Бурміч, "Відновлення України".

 

10:31:25

БУРМІЧ А.П.

Прошу передати слово колезі Володимиру Морозу.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Володимир Мороз.

 

10:31:32

МОРОЗ В.В.

Мороз Володимир, "Відновлення України", депутат практично окупованого 59-го округу. Шановні міністри, я знову запитання про непідписаний Закон №11161. Минулого разу ви відповіли, що вже більше 2 тисяч сімей отримали компенсації, але якщо ми подивимося на населення міст, такі як… які зруйновані вщент, це такі як Мар'їнка, Красногорівка, Вовчанськ, то ці 2 тисячі – це крапля в морі. І скажіть, будь ласка, і дайте відповідь, коли буде підписаний закон і скільки часу потрібно, щоб люди отримали компенсацію, які живуть по гуртожитках, по спортзалах?

Дякую. Хто може відповісти на це питання? Будь ласка, Прем’єр-міністр пішов, Кулеба пішов, люди дзвонять і вдень, і вночі.

 

10:32:45

СВИРИДЕНКО Ю.А.

Питання в чому? Коли буде підписаний закон? Ми не відповідаємо за підписання закону, тому питання… на нашій стороні все зроблено, будуть… буде інформація. Ви знаєте краще, що ми не відповідаємо за підписання закону.

Будь ласка, Оксана Іванівна Жолнович.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Дякую.

 

10:33:09

ЖОЛНОВИЧ О.І.

Хочу звернути додаткову увагу, що в кінці року…

(Шум у залі)

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Міністр соціальної політики, будете додавати?

 

ЖОЛНОВИЧ О.В. Шановні колеги, щодо забезпечення сертифікатів на єВідновлення, ми так розуміємо, що мова йде про це, і збільшення кількості ресурсу, які дозволяють людям отримувати свої компенсації для того, щоб закупляти житло, то з рахунків Міністерства соціальної політики в кінці 24-го року було передано 15 мільярдів в спільну програму з Міністерством відновлення для того, щоб додатково 10 тисяч родин внутрішньо переміщених осіб первинно, які не мають житла, це перше житло, яке вони єдине втратили, а також з числа учасників бойових дій, забезпечити можливістю поновити чи відремонтувати, чи купити собі квартири. Вже половину коштів освоєно і половина сертифікатів єВідновлення передані. Ми системно працюємо над тим, щоб збільшувати кількість ресурсу, який передається на забезпечення житлом для внутрішньо переміщених осіб.

З приводу підписання закону. Як тільки він буде підписаний, очевидно, будуть здійснені всі дії, які забезпечать його виконання і збільшення кількості ресурсу, що буде передано на забезпечення квартир.

Дякую.

 

10:34:37

КАЛМИКОВА Н.Ф.

Якщо можна, я додам щодо ветеранів…

(Шум у залі)

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні колеги, давайте зберігати порядок в залі.

Будь ласка, Скороход, "За майбутнє".

 

10:35:40

СКОРОХОД А.К.

Шановні колеги, ви знаєте, у мене продовження до питання від пана Володимира. Скажіть, будь ласка, для чого ми виділяємо мільярди гривень окупованим громадам, де більшість грошей витрачається на утримання чиновників? Це перше питання.

Друге питання. Мені здається, у нас уже серіал склався з угодою між Україною і США, можливо, ми нарешті побачимо проект угоди для того, щоб не було жодних питань по їх умовах. Вважайте це депутатським зверненням, будь ласка.

І третє. Скажіть, будь ласка, коли буде винесений на голосування до Кабміну проект Постанови 704, який передбачає підняття грошового забезпечення курсантів на виконання вимог і обіцянки Президента України? 

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Пані Анна, до кого ці питання всі адресовані, можна, будь ласка. До кого?  До першої віцепрем'єрки.

 

10:35:45

КАЛМИКОВА Н.Ф.

Я попрошу по останньому питанню прокоментувати Міністерство оборони. І ця робота зараз триває. Пані Катерина дасть більше деталей.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ, Будь ласка, Черногоренко.

 

10:35:52

ЧЕРНОГОРЕНКО К.Л.

Шановні колеги, шановні народні депутати, щодо розробки постанови про підвищення грошового забезпечення курсантів, зараз ця робота проводиться, проект постанови готується. Я думаю, що ми разом з вами, разом з нашими партнерами швидко цей акт винесемо на засідання уряду.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Пані Калмикова, на решту питань, чи хто? А, пані Свириденко, будь ласка. Там була низка питань до уряду.

 

10:36:25

КАЛМИКОВА Н.Ф.

Там була угода, угода мільярдна... Давайте наступне.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Наступне. Окей.

Давайте запишемося ще на один круг запитань від фракцій і груп.

 

СВИРИДЕНКО Ю.А. Ще Сергій Михайлович Марченко по прифронтовим.

 

10:37:14

МАРЧЕНКО С.М.

Шановні народні депутати, щодо питання залишків коштів, які склалися на рахунках місцевих бюджетів на територіях, які зараз являються тимчасово окупованими, це питання у нас зараз на контролі. Але ви знаєте, що це органи місцевого самоврядування, які діють на території контрольованій, у них є відповідні повноваження, вони здійснюють відповідні видатки по закону. Тому заборонити органам місцевого самоврядування використовувати кошти цих громад ми на сьогоднішній момент не маємо законодавчих підстав. Тому якщо є у вас така пропозиція, можемо спільно відпрацювати необхідне законодавче рішення, яким чином ці кошти мають спрямовуватися і чи дійсно вони вирішують ті задачі, на які спрямовуються.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Сухов, "Довіра", будь ласка.

 

10:37:49

СУХОВ О.С.

Прошу Білозір передати Ларисі.

 

10:37:54

БІЛОЗІР Л.М.

Лариса Білозір, депутатська група "Довіра". Питання, мабуть, не тільки до міністерки, а до урядовців у зв'язку з відміною з 1 лютого порядку виплати оцих 50 відсотків членам сім'ї безвісти зниклого військовослужбовця. Є випадки, що військові частини вимагають повторно подати пакет документів. Такого в законі немає, але справа в тому, що уряд мав терміново розробити підзаконку. Коли ця підзаконка буде розроблена, тому що ми вже бачимо, що сім'ї безвісти пропавших і полонених протестують і говорять про те, що у них виникають проблеми.

Також є питання щодо соціальної адаптації наших військових. З цим у нас теж проблеми. Тому…

 

10:39:05

КАЛМИКОВА Н.Ф.

Можна уточнити перше питання. Вимагають повторно документи?

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Пані міністр, дивіться, уточнювати головуючий тільки може. Тому, коли буде необхідність, я попрошу колег уточнити. Будь ласка. Зараз такої я не бачу необхідності.

Будь ласка, Никорак, "Європейська солідарність".

 

10:39:22

НИКОРАК І.П.

Прошу передати слово Олексію Гончаренку.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Олексій Олексійович Гончаренко, будь ласка.

 

10:39:30

ГОНЧАРЕНКО О.О.

Дякую. Маю два запитання.

Перше запитання. Національне військове меморіальне кладовище –  проєкт національної гідності. Але цей проєкт став одним з найбільш скандальних. Сотні тіл до цих пір знаходяться в рефрижераторах. Коли припинися ця ганьба? Коли ми зможемо поховати наших героїв так, як вони на це заслуговують?

І друге питання до уряду. Ну, уряд, тут такий, урізаний уряд, обрізаний. Але в якому складі є, в такому й питаю. Скажіть, будь ласка, коли ви подасте закон про терміни служби, який ви обіцяли подати до грудня, потім брали ще два місяці, до 18 березня? Сьогодні 28 березня. Скільки ще місяців чи березня якого року, що має статися, щоб ви нарешті до тих людей, які четвертий рік захищають державу, дали відповідь на питання: коли вони зможуть повернутись додому?

 

10:40:36

КАЛМИКОВА Н.Ф.

Пане Олексію, дякую за запитання щодо Національного військового меморіального кладовища. Це проєкт, дійсно, національного значення і національної відповідальності. І ми маємо як держава нарешті на 12-му році війни розпочати гідне з необхідними почестями поховання наших захисників та захисниць. Все зараз відбувається згідно чинного законодавства. Ми плануємо розпочати перші поховання в травні цього року. Ми постійно на зв'язку з родинами загиблих. Вони з нами їздять на кладовище. Якщо хтось з народних депутатів бажає виїхати на об'єкт, подивитися, як ведуться роботи, я вас запрошую, ми регулярно на об'єкті, і я особисто, і мої заступники. Дуже шкода, що з боку певних людей постійно виникають спроби заблокувати будівництво під різними приводами. Коли ми ведемо дискусію протягом однієї розмови, перестрибують з одного на інше, коли ми пояснюємо по кожному з напрямків, але ми впевнено ідемо в те, щоб в травні почати поховання. Я дякую дуже народним депутатам за всю допомогу, яка була надана під час реалізації цього проєкту.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Будь ласка, Катерина Черногоренко, ще 1 хвилина є.

 

10:41:55

ЧЕРНОГОРЕНКО К.Л.

Дякую за запитання. Шановні колеги, Міністерство оборони разом з Генеральним штабом веде роботу по підготовці цього законопроекту. Дуже важливо розуміти, що позиція Генерального штабу, позиція Головкому, начальника Генерального штабу дуже важлива для цього законопроекту, тому що саме вони відповідальні за успіх військових операцій, які зараз ведуться нашими військовослужбовцями.

Я би хотіла сказати, що це надважливий законопроект, ми розуміємо його соціальну значимість і для наших військових, і для Міністерства оборони, для Генерального штабу. Тут потрібна спільна робота, і ми її дуже швидко ведемо.

Дякую.

 

 ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Партія "Голос", фракція "Голос", Юрчишин Ярослав Романович.

 

10:42:38

ЮРЧИШИН Я.Р.

Прошу передати слово Юлії Сірко.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Юлія Леонідівна Сірко, будь ласка.

 

10:42:44

СІРКО Ю.Л.

Добрий день, колеги! Я хотіла задати насправді питання пану Кулебі, але я так розумію, він пішов. Тому моє питання до пані Свириденко або до того, хто може відповісти.

На даний момент проводяться... будуть проводитися вибори або заміна наглядової ради та правління Укрзалізниці. Нагадаю, що це найбільша державна компанія в Україні, найбільший роботодавець і найбільший платник в тому числі і податків. Тому моє питання наступне. По-перше, співбесіди проводяться в абсолютно закритому режимі, і деякі кандидати, які співбесідуються, викликають великі питання, які мають великі зв'язки з "ДНР" і окупованими територіями. Тому прошу, по-перше, відповісти, яким чином проводяться співбесіди, хто є кандидатами.

І друге… І третє. На якій підставі… яким чином відбувається процедура вибору членів наглядової ради і правління Укрзалізниці? Прошу це також…

 

10:44:00

СВИРИДЕНКО Ю.А.

Заступник Міністерства розвитку на місці? Будь ласка.

 

10:44:04

КОВАЛЬЧУК К.О.

Добрий день. Дякую за запитання. На даний час триває процедура узгодження щодо кваліфікаційних вимог та порядку обрання кандидатів до наглядової ради Укрзалізниці. Обов'язково буде поінформовано про поточний стан  додатково.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Скороход Анна Костянтинівна, будь ласка. Скороход, "За майбутнє".  

   

10:44:27

СКОРОХОД А.К.

Я просто  не почула відповіді на свої питання.

Пані Свириденко, ми всі спостерігали, як вас виперли, делегацію, з Овального кабінету. Але я задала конкретне питання: яку угоду на сьогодні розглядається між Україною і Сполученими Штатами Америки? Тому що в нас вже такі  ходять слухи, чутки, я не знаю, ну, ми реально серіал за цим спостерігаємо. Надайте, будь ласка, відповідь, які умови на сьогодні розглядаються?

Перше. 407 Постанова… 704-а, вибачаюсь, Постанова, про яку я запитала, по курсантах. Вона вже розроблена, її двічі знімали з розгляду Кабміну. Чому її знімають з розгляду Кабміну і не приймають?

І останнє. Скажіть, будь ласка, ще раз, для чого ми виділяємо мільярди гривень, коли в нас немає грошей на ВПО для того, щоб їм компенсувати всі ті втрати, зате ми витрачаємо мільярди на утримання чиновників громад, яких більше не існує, які…

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Будь ласка, Юлія Анатоліївна і колеги.

 

10:45:41

ЧЕРНОГОРЕНКО К.Л.

Дякую за запитання. По 704 Постанові, дійсно, вона виносилась на уряд. Зараз маємо зауваження від деяких міністерств, працюємо з ними. Я думаю, що найближчим часом ми зможемо зняти ці зауваження і все ж таки отримати позитивне рішення уряду.

Дякую.

 

10:46:01

КАЛМИКОВА Н.Ф.

Якщо можна, я прокоментую щодо релокованих громад, пані Анно. Буквально пару тижнів тому я була у відрядженні на Донеччині і працювала там з громадами, які не релоковані і з тими, які релоковані. З точки зору ветеранської політики, дуже важливо, що релоковані громади знають своїх ветеранів, знають своїх військовослужбовців і працюють з ними вже по місцю, куди була людина внутрішньо переміщена переїхала. Сам військовослужбовець, а також їх родини, вони отримують і допомоги, вони отримують програми, які здійснюють і реалізовують в громади релоковані для своїх громадян. На жаль, у нас ці громадяни не завжди знаходять собі місце і над цим працюють дуже багато стейкхолдерів в нових реаліях. Тому робота релокованих громад, вона, з точки зору ветеранської політики, є надважливою.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Час закінчився на фракції і групи. Тепер на запитання від народних депутатів – пів години. Запишіться, будь ласка, шановні колеги, на запитання від народних депутатів, кнопки "слово" або "відмова".

Будь ласка, "Довіра", Лариса Миколаївна Білозір.

 

10:47:32

БІЛОЗІР Л.М.

Шановні колеги, можна, я повторю своє питання, тому що чи не почули, чи не захотіли відповідати. Ще раз таке питання. Нещодавно Верховна Рада прийняла закон, який трохи змінив, не трохи, а достеменно змінив порядок виплати родинам військовополонених і ті, які пропали безвісти, там виплачується тільки 50 відсотків. Родини жаліються, що немає підзаконки, не підготовлені підзаконні акти. І є випадки, коли військові частини вимагають повторно подати пакет документів, цього в законі немає. Тому я прошу пришвидшити з підзаконкою.

І також є питання у наданні пільг сім'ям. Пенсійний фонд відмовляє, якщо людина загибла, захисник загиблий, не встиг отримати УБД, тут теж потрібно роз'яснення. Тому прошу ще раз звернути на це увагу і бути більш активними у написанні підзаконних актів. Тому що ми приймаємо закони, а потім роками не мають підзаконки...

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Дайте відповідь.

 

10:48:45

ЧЕРНОГОРЕНКО К.Л.

Дякую за запитання. Ще раз, ми зараз опрацьовуємо питання, по-перше, підзаконки для того, щоб закон міг бути реалізований. По-друге, Міністерство оборони, Генеральний штаб щоденно веде прийом заявок і звернень, і скарг з боку і сімей військовослужбовців, і безпосередньо військовослужбовців, тому ми працюємо і  пришвидшимо  це питання.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Будь ласка,  Бакумов Олександр Сергійович, "Слуга народу".

 

10:49:09

БАКУМОВ О.С.

Шановний головуючий, прошу передати слово народному депутату Павлу Сушку.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Павло Сушко, будь ласка.

 

10:49:18

СУШКО П.М.

Доброго дня, шановні колеги! У мене запитання до Міністра освіти і науки пана Лісового. Я вас інформую, що з 1 вересня масово будуть зачинятися школи, ліквідовуватися школи, особливо в прифронтових областях, наприклад, у Харківській області, да в інших – Запорізькій, Сумській. Питання в тому, що ті вимоги, які ви поставили, що діти мають навчатися офлайн, з ними ніхто не сперечається, офлайн так офлайн, але де –  під обстрілами?

Як навчатися офлайн, якщо немає бомбосховищ? Бомбосховищ немає майже в усіх громадах, в усіх школах, а ті вимоги, які МОН своїм наказом 1112 поставив, щоби діти, коли навчаються дистанційно, де немає  бомбосховища, мають набрати 20 дітей в клас. Яким чином можна в селі набрати 20 дітей? Тим більше, що частина дітей виїхала в інші частини України, і вони будуть змушені відрахуватися.

У мене питання. А по закону п'ять дітей. Яким чином ваш наказ може протирічити Закону України про  п'ять дітей в класі?

Дякую.

 

10:50:26

ЛІСОВИЙ О.В.

Дякую за запитання. Наказ 1112 спрямований для повернення дітей до  очного навчання. Закриття шкіл не передбачається відповідно до цього заказу. 20 дітей в класі, може бути зроблено виключення для цієї норми, якщо в громаді не набирається клас, в цілому в громаді не набирається жодного класу, де буде  20 дітей, тоді ми робимо виключення. Ми повинні здійснювати підвезення дітей до шкіл, в яких є укриття, і сьогодні на укриття ми збільшили фінансування. І знову ж таки ця норма сьогодні стосується, перш за все тих шкіл, які здійснюють навчання онлайн для дітей, які виїхали з своїх територій, з прифронтових територій, і знаходяться на відносно мирних територіях у безпечних зонах, де вони можуть вийти на навчання в школи, які  знаходяться за місцем їх фактичного перебування.

Щодо шкіл, які залишаються, в яких не буде вистачати контингентів, їх закривати ми не будемо. Ми будемо призупиняти їх функціонування, але не закривати, бо ми розраховуємо на те, що ці діти повернуться. Будемо працювати з контингентами вчителів, щоб їх не втратити, знову ж таки, використовуючи їх і в тому числі для навчання дітей, які знаходяться на тимчасово окупованих територіях, дітей, які знаходяться  за кордоном, так, у форматі педагогічного патронажу і інших форматах. Таким чином у цій політиці ми зберігаємо і мережу шкіл, тимчасово тільки призупиняючи їх функціонування, де вони не набирають групи, і вчителів, які працюють у цих школах для того, щоб відновити навчання при першій же можливості. Ну, і плюс розбудовуємо інфраструктуру укриттів.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Дякую.

Шановні члени уряду, прохання більш розлого і аргументовано давати відповіді колегам. Адже це "година запитань до Уряду" і година ваших відповідей.

 

ГЕРАСИМОВ А.В. (Не чути)

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Це фундаментальна реформа, Артур Володимирович, ми обов'язково з вами разом реалізуємо рано чи пізно в цьому скликанні.

Рухаємо далі. Сухов, будь ласка, "Довіра".

 

10:52:34

СУХОВ О.С.

Дякую. Прошу передати слово Олегу Івановичу Кулінічу.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.

Олег Іванович Кулініч, будь ласка.

 

10:52:41

КУЛІНІЧ О.І.

Доброго дня, шановні колеги. Пані Наталю, у нас на минулому тижні була гарно організована така робоча поїздка на Полтавщину, два міністерства, пані Оксано Жолнович, на жаль, ви не змогли прийняти участь, був ваш заступник  Руслан Приходько. Я вважаю, що гарно відпрацювали, поспілкувалися з військовими, з ветеранами. Тому два таких запитання до  вас.

Ці ініціативи на Полтавщині працюють вже більше двох років, то чи доцільно, можливо, було б це впроваджувати взагалі на інші області і щоб це все працювало на рівні держави більш ефективно.

І друге запитання. Мені так здалося, до речі, не тільки мені, а і вашому заступнику, що військовій чи ветерани не зовсім проінформовані про всі засади ветеранської політики, які ви намагаєтеся впроваджувати,  про ініціативи,  які  ініціюються і Президентом,  і урядом, то,можливо, краще посилити роботу з військово-цивільними  адміністраціями, з тими  людьми,  які за це...  

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка.

 

10:53:49

КАЛМИКОВА Н.Ф.

Дякую за запитання. Дякую за те, що підтримуєте і роботу  і на рівні  області, і у Верховній Раді підтримкою законопроектів. Дійсно, в нас є проблема з тим,  що ветерани не знають, що для них дає держава,  і ветерани, і військовослужбовці. Держава насправді створила унікальні інструменти і настільки велике фінансування по деяких програмах, яких в інших країнах навіть ветерани і не мріють.

Яким  чином ми плануємо зараз цю проблему вирішувати? По-перше,  як я вже зауважила сьогодні, ми проводимо щотижнево координацію з обласними військовими адміністраціями, надаємо інформацію про всі  новації в текстовому режимі на області для того,  щоб вони працювали  і інформували вже на місцевому рівні в громади, з місцевими ЗМІ тощо.

Другий важливий момент – це інструменти цифровізації. Наразі ми у співпраці  з Міністерством цифрової трансформації працюємо над тим,  щоби у ветерана в одному телефоні, в одному додатку були всі  його можливості та послуги.

І третє. Це те, що я не встигла договорити  у відповіді на інше питання, це фахівці супроводу ветерана. В нас зараз вже працює майже тисяча фахівців із супроводу по громадах країни, триває додатковий набір, тисячу 800 заяв подано. Ми проводимо відбір, ми проводимо підвищення кваліфікації. До речі, це відбувається щотижнево, нова група заїжджає, на базі в Бородянці проходять  ці  навчання. Ми проводимо... вони  звітують і зараз,  станом на зараз з моменту запровадження проєкту в грудні 40 тисяч кейсів вже опрацьовано тими фахівцями із супроводу, які є на місці. Саме вони роз'яснюють,  пояснюють  ветерану що є для нього від держави і що...

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

"Європейська солідарність",  Бондар Михайло.

 

10:55:58

БОНДАР М.Л.

Дякую. Будь ласка, передайте слово Іванні Климпуш-Цинцадзе.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, Іванна Орестівна Климпуш-Цинцадзе.

 

10:56:05

КЛИМПУШ-ЦИНЦАДЗЕ І.О.

Дякую. Звичайно, це неподобство, що немає міністра закордонних справ, що немає вже і Прем'єра, немає частини уряду. І практично ми від урядовців не чуємо серйозних і ґрунтовних відповідей на запитання народних депутатів.

Я хочу повторити, якщо, можливо, урядовці погано чують або погано розуміють, питання: які умови на сьогодні Україна обговорює зі Сполученими Штатами щодо угоди про корисні копалини? Це перше.

Друге. Попри те, що Україна є безпосередньо учасницею і частиною європейської безпеки, як так сталося, що Україна погодилася на перемовини між Сполученими Штатами і Україною і Сполученими Штатами і Росією без участі Європи? І яким чином це допомагає нам захищати наші національні інтереси?

Дякую.

 

10:57:06

СВИРИДЕНКО Ю.А.

Відносно угоди зі Сполученими Штатами. Ми, дійсно, отримали текст угоди, ми зараз його опрацьовуємо. Це робоча версія, яка, по суті, відображає позицію юридичних американських радників. Ми формуємо свою позицію, і коли процес… Ну, зараз процес також формалізований. Коли буде необхідно, ми, звичайно, вийдемо з консультацією до Верховної Ради.

Дуже важливо, треба зазначити наступне, що будь-які публічні дискусії наразі щодо тексту цієї угоди, вони наносять тільки шкоду перемовинам і нам заважають вести конструктивну дискусію з американськими партнерами. Як тільки буде досягнутий консенсус, ми обов'язково вийдемо з публічною позицією до депутатів Верховної Ради.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Галина Олегівна Михайлюк, будь ласка, "Слуга народу".

 

10:57:50

МИХАЙЛЮК Г.О.

Прошу передати слово народному депутату Володимиру Крейденку.  

 

10:57:57

КРЕЙДЕНКО В.В.

Доброго дня. У мене запитання до Прем'єр-міністра. Я бачу, його немає, то до профільного віцепрем'єра.

Наступне питання. До мене як до народного депутата, заступника голови Комітету з питань транспорту і інфраструктури постійно звертаються і громадяни, і галузь авіаційна і питають, коли відновляться авіапольоти. Моя позиція… Цивільні авіалінії, цивільні авіапольоти. Моя позиція: поки не буде безпеки в небі, ми точно не маємо права піднімати наші літаки і піддавати ризику наших громадян. Але теж не маємо бути бездіяльними, ми маємо мати вже сьогодні план відновлення цих авіапольотів. Це я говорю про аеропорт "Ужгород", це я говорю про "Бориспіль", це я говорю про інші аеропорти, які у нас можливо відновити і швидко почати авіаційні сполучення.

Моє питання. Якщо є такий план, то…

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, відповідь дайте. У вас до Міністерства транспорту, да? Будь ласка, Міністерство транспорту.

 

10:59:13

КОВАЛЬЧУК К.О.

Так-так, присутній, дякую за запитання. Дякую за запитання, шановні народні депутати. Хочу наголосити, що дійсно з 24.02.22 року повітряний простір України закритий для польотів цивільної авіації.

Мінрозвитку спільно з Державіаслужбою, Генштабом, Повітряними силами, СБУ і аеропортами України та Украерорухом напрацьовано поетапний план заходів для прийняття рішення про часткове відкриття повітряного простору України. Один з ключових заходів на даний час є також прикриття аеродромів засобами протиповітряної оборони. Державіаслужбою підготовлено загальну оцінку рівня загрози та ризиків в авіаційній безпеці цивільної авіації у межах території України та повітряного простору над нею, який включає поточний стан, а також оцінку рівня загрози та наявності ресурсів і засобів, необхідних силам оборони для прикриття аеродромів.

Загальну оцінку погоджено зі Службою безпеки України, Службою зовнішньої розвідки, Головним управлінням розвідки Міноборони, Украерорухом, Командуванням Повітряних сил та Мінінфраструктури. У вересні 24-го року пакет документів через МЗС передано на розгляд іноземним партнерам в компетентні органи Європейської комісії, Великобританії, Сполучених Штатів Америки. Федеральна авіаційна адміністрація Сполучених Штатів у жовтні 24-го року високо оцінила підготовлені українською стороною матеріали і висловила готовність надавати підтримку в напрацюванні подальших заходів. У ході зустрічі з українською делегацією 26 листопада 24-го року в місті Брюссель також підтвердили готовність продовжувати надавати сприяння українським уповноваженим органам у розробці відповідного плану для забезпечення безпечного відкриття частини повітряного простору.

28.10.24 року у Варшаві відбулася конференція на підтримку відновлення цивільної авіації. Участь прийняли представники авіагалузі, профільних регуляторів Європейського Союзу, Великої Британії та Сполучених Штатів.

Тому Мінрозвитку спільно з Державіаслужбою, Украерорухом презентували там дорожню карту з відкриття повітряного простору України в умовах воєнного стану, де включені потреби для часткового відкриття простору, оцінка ризиків, особливостей та готовність аеропортів на даний момент і механізми подальшої координації цивільної та військової авіації.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Дякую.

Соломія Бобровська, будь ласка, "Голос".

 

11:01:20

БОБРОВСЬКА С.А.

Соломія Бобровська, фракція "Голос". Ви знаєте, будь-яка угода, в якій… нас закликають не мати до неї жодної уваги, може призвести до нашої втрати державності, і це не про вашу угоду, це про нашу спільну угоду, з якою ви прийдете рано чи пізно в цей парламент. Нагадаю, що парламент з 91-го року набагато більше виступав чинником збереження держави, аніж Адміністрація Президента чи Офіс і в тому числі уряд. Це перше.

В мене два питання до пана Ковальчука, тому що, я так розумію, міністр інфраструктури залишив зал. Зважайте, будь ласка, це депутатським зверненням, але підтвердьте або спростуйте: чи має Укрзалізниця сьогодні співбесіду з кандидатом в правління паном Носульком, який очолював і був директором залізниці так званої "ДНР". Це перше.

І друге питання до пана Ляшка. На якому етапі протокол затвердження щодо остеоінтеграційного протезування, яке врешті вирішить питання полегшення життя нашим ветеранам?

Дякую. І пораненим.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, перше питання Мінінфраструктури.

 

11:02:18

КОВАЛЬЧУК К.О.

Я, на жаль, не можу підтвердити або спростувати цей факт. Можливо, в подальшому, звернення обов'язково розглянемо, надамо в установлений термін.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Пане міністре.

 

11:02:30

ЛЯШКО В.К.

Дякую за запитання. Дійсно, ми сьогодні, в червні місяці, точніше, 2024 року створили робочу групу, яка розглядає інноваційний метод остеоінтегративного протезування для того, щоб зрозуміти чи можна його застосовувати і в яких випадках. Робоча група напрацювала проект нормативно-правового акта, який називається методичні вказівки, де чітко виписані покази і рекомендації до застосування даного методу протезування виключно за рішенням консиліуму, коли включаються декілька травматологів, щоб уникнути будь-яких маніпулювань по цьому новому методу.

Зараз ми проходимо останні штрихи погодження і узгодження з іншими експертними групами і я думаю, що впродовж 2-3 тижнів наказ буде підписаний, і ми встановимо контроль за його виконанням для того, щоб ті, хто потребує такого протезування, могли його отримати, але ті, хто... які є протипокази, щоб це не було рекомендовано певними лікарями-хірургами, травматологами, які практикують даний метод як один із основних методів протезування, тому що це нова технологія, а кожна нова технологія повинна пройти детальне вивчення і в подальшому її застосовувати.

Окремо хотів би сказати, що сьогодні ми відпрацювали разом з Міністерством соціальної політики чіткий маршрут людей з ампутаціями. У мене прохання. Ми чітко розуміємо, де людей ампутують, хто і які протезні заводи приїжджають протезувати, роблять культеприймачі і відразу мультидисциплінарні команди в лікарнях підхвачують для того, щоб зробити реабілітацію, навчити користуватися протезами. Тому питання в тому, що не потрібно бігти і шукати ці нові технології.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Павло Миколайович Сушко, будь ласка, "Слуга народу".

 

11:04:27

СУШКО П.М.

Дякую. Прошу передати слово народному депутату Штепі Сергію Сергійовичу.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Штепа, будь ласка.

 

11:04:35

ШТЕПА С.С.

Пані Калмикова, доброго дня. У мене до вас два питання. Перше питання, воно безпосередньо від виборців, я його зачитаю. "Чому виплати на навчання дітей УБД заплановані лише з травня? Чому ця ініціатива не була впроваджена раніше і чи не стане компенсація за навчання разовим жестом, а не сталою політикою підтримки?" Це перше питання.

Друге питання. Мене цікавить наступне. Ми розуміємо, що коли завершиться війна, дуже велика кількість, це сотні тисяч людей, наших ветеранів будуть повертатися додому, хтось із них потребуватиме якоїсь юридичної підтримки, хтось психологічної реабілітації, хтось фізичної  реабілітації, при цьому ми прекрасно усвідомлюємо, що у нас немає такої кількості заходів, яка буде готова вмістити таку велику кількість людей в якийсь короткий проміжок часу. Чи є у міністерства якась стратегія, де потім цих ветеранів приймати, де їм надавати послуги, як розширювати цю мережу, як співпрацювати з волонтерами, щоб саме ось таку велику кількість людей одночасно можна було якось побачити, пропрацювати все з ними і допомогти їм? Що робить міністерство в цьому напрямку?

Дякую.

 

11:05:40

КАЛМИКОВА Н.Ф.

Дякую за запитання. Чому з травня? Насправді ще з моменту як ми прийшли, я прийшла і стала міністром, ми почали опрацьовувати з іншими міністерствами механізм, яким чином зробити так, щоб діти тих, хто загинув, захищає нас, у полоні або зниклі безвісті, дійсно навчалися і отримали необхідну підтримку від держави. Разом з Міністерством освіти і науки ми подивились, скільки в нас таких родин. Таких родин понад 6 тисяч. Власне, опрацювання механізму, прийняття постанови, яка буквально два тижні тому прийнята, і зараз ми проводимо технічну реалізацію. І за цей рік родини, які оплатили контрактне навчання для своїх дітей в закладах вищої освіти, отримають компенсацію.

Щодо сталості policy. Наразі ми працюємо знов-таки з Міністерством освіти і науки, з комітетом профільним Верховної Ради України для того, щоб питання освіти і ветеранів, і їхніх дітей зробити системним, зробити таку модель, при якій діти будуть бачити своє майбутнє в Україні, будуть планувати тут своє професійне життя, і ветерани також.

Щодо повернення додому і інфраструктури, і мережі. Насправді нам необхідно розуміти, що кожен ветеран при поверненні зі служби проходить певні дуже чіткі етапи, і потреби змінюються протягом часу. На першому етапі стає завжди питання здоров'я. Тому тут станом на сьогодні Міністерством охорони здоров'я створені реабілітаційні відділення в усіх областях. На цей рік заплановано розгортання амбулаторної реабілітації, яка наблизить реабілітацію до місця проживання. Ми вже розпочали контрактування сімейних лікарів для того, щоб їм було більше можливостей обслуговувати ветеранів, і додаємо до програми медичних гарантій на первинній ланці майже...

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, Сергій Віталійович Кальченко, "Слуга народу".

 

11:07:49

КАЛЬЧЕНКО С.В. Дякую.

Прошу передати слово Федору Володимировичу Веніславському.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, Федір Володимирович Веніславський.

 

11:07:56

ВЕНІСЛАВСЬКИЙ Ф.В.

У мене запитання до першого заступника міністра закордонних справ пана Кислиці. Я думаю, що в умовах війни для вас як для професійного дипломата очевидним є значення інституту військових аташе в країнах наших партнерів. За моєю інформацією за практично весь час війни в деяких дуже важливих країнах військові аташе відсутні. Ну, наприклад, я взнав буквально декілька днів назад, що у нас, виявляється, немає військового аташе в Республіці Норвегія, яка є одним із стратегічних партнерів для України. Так само немає військового аташе в Республіці Корея.

У мене питання. Я це питання задавав міністру закордонних справ, коли він декілька місяців назад виступав в парламенті, він сказав, що це питання вирішить. В чому проблема і чому Міністерство закордонних справ не може призначити військових аташе, які сприятимуть нашій обороноздатності в умовах війни?

Дякую.

 

11:08:55

КИСЛИЦЯ С.О.

Дякую за запитання. Інститут військових аташе надзвичайно важливий, я абсолютно з вами погоджуюся. І кандидатури військових аташе подаються Міністерством оборони. І Міністерство закордонних справ співпрацює з Міністерством оборони по заповненню вакансій.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Дякуємо.

Олег Іванович Кулініч, "Довіра".

 

11:09:12

КУЛІНІЧ О.І.

Дякую, Олександр Сергійович. У мене питання до Першого віцепрем'єра Юлії Свириденко.

Юлія Анатоліївна, я от задавав питання пані Наталії, ми минулого тижня працювали на Полтавщині, два міністерства, Міністерство соціальної політики, Міністерство ветеранів, і склалося таке враження, що ветерани на місцях от конкретно в Полтавській області взагалі не проінформовані або слабо проінформовані про засади ветеранської політики, яка здійснюється в державі. Мені здається, департаменти недопрацьовують, ті керівники, і пані міністерка зі мною погодилась. Можливо, доцільно було б окреме засідання уряду провести з цього питання, підключити області, підключити відповідальних і чітко роз'яснити, щоб ветерани знали, що в державі відбувається в плані ветеранської політики. Як ви вважаєте?

Дякую за відповідь.

 

11:10:11

СВИРИДЕНКО Ю.А.

Дякую дуже за запитання. Дійсно, ветеранська політика, ми завжди підкреслюємо, вона кроссекторальна. Вона стосується і компетенції Міністерства охорони здоров'я, Міністерства соцполітики. Дуже важливий компонент – це економічна складова для ветеранів. І, звичайно, що ми як Міністерство економіки теж працюємо в цьому напрямку, і з Наталією Фернандівною співпрацюємо в частині наданні грантів для ветеранів для започаткування або розширення власної справи. І станом вже на початок року у нас 1400 грантів видано саме для ветеранів та членів їх родин. Також ми займаємось працевлаштуванням ветеранів. Крім того, є проєкт по облаштуванню робочих місць для осіб з інвалідністю для того, щоб роботодавці більш активно брали на роботу і працевлаштовували ветеранів, і 2 тисячі роботодавців вже долучені до цієї ініціативи.

Я з вами погоджуюся в тому, що, напевно, треба зараз присвятити більшу увагу питанням комунікації, інформування областей. І ми готові як Міністерство економіки долучитись до ініціативи, яку ви проводили в Полтавському регіоні, де міністерства ветеранської політики, соцполітики і Міністерство економіки можуть бути долучені для того, щоб показати комплексність підходу до вирішення проблем ветеранів.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Дякую.

Є що додати, пані Калмикова?

 

11:11:25

КАЛМИКОВА Н.Ф.

Так, я дякую за вашу увагу, вашу підтримку. І, дійсно, координація і спільна комунікація є важливою. Поговоримо з Прем'єр-міністром, якщо він візьме на озброєння вашу пропозицію щодо спільного засідання уряду, присвячену саме ветеранській політиці із залученням ОВА, це було би дуже суттєво.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Будь ласка, Анатолій Костюх, "Слуга народу".

 

11:11:50

КОСТЮХ А.В.

Бакумову передайте Олександру Сергійовичу слово.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Олександр Сергійович Бакумов, будь ласка.

 

11:11:55

БАКУМОВ О.С.

Дякую. Шановна пані міністр, у мене до вас запитання. Скажіть, будь ласка, наскільки сьогодні впроваджено і розбудовано анонсований інститут супроводу відповідними фахівцями ветеранів війни і демобілізованих осіб? Чи залучені вони до тих ветеранів, які зазнали поранень і знаходяться в закладах охорони здоров'я? Яким чином ці фахівці там виконують свою функцію? Чи можете ви детально проінформувати це український парламент і розповісти про це?

І друге питання до міністра енергетики. Шановний пане міністре, скажіть, будь ласка, певно, що зараз починається період, коли атомна енергетика піде на певні регламентні, ремонтні роботи, так зазвичай буває. Чи готові ми зараз до заміщення того об'єму електроенергії, який, певно, буде зменшений, і чи це не вплине на тарифи в подальшому, які будуть сплачувати українські споживачі?

Дякую за відповіді.

 

11:13:04

КАЛМИКОВА Н.Ф.

Дякую за запитання. Щодо фахівців супроводу. Крім того, що фахівців супроводу ми працевлаштовуємо в комунальних закладах, де вони взаємодіють з ветеранами в громаді, також прийняті відповідні зміни в наші нормативно-правові акти, які дозволяють нам працевлаштовувати фахівців супроводу в заклади охорони здоров'я. Я вдячна за таку співпрацю Міністерства охорони здоров'я, ми вже почали відбір і працевлаштування фахівців супроводу в лікарнях.

І один з проєктів, який ми реалізовуємо разом з Міністерством охорони здоров'я, з фондом "Повернись живим" і Укрнафтою, – це кабінети турботи про ветерана в лікувальних закладах. Насправді, це такий ботлнек, через який проходять всі поранені, коли вони військовослужбовці і потім коли вони ветерани. І таких закладів у нас вже, кабінетів вже відкрито 6, готується, вже завершуються ремонти ще в 14.

І задача фахівця… По-перше, там створений красивий приємний простір, де є інтернет, де є кава, де ветерани можуть прийти і просто  один з одним поспілкуватися, зарядити телефони у випадку відключень світла. З іншого боку, фахівець супроводу, його задача: при поступленні військових та ветеранів в заклад прийти до лікарняного ліжка і визначити, яка є проблематика для того, щоб допомогти її вирішити одразу там, щоб людина виходила із закладу охорони здоров'я вже з розумінням, що як і з більшістю проблем вирішених.

 

11:14:33

ГАЛУЩЕНКО Г.В.

Дякую за запитання. Насправді, дивіться, тобто да, дійсно, зараз почалася та частина ремонтної кампанії, яка передбачає перевантаження палива на атомних станціях, я там не буду вдаватися в деталі цієї кампанії. Але знаєте, от я теж там читав останню аналітику від тих експертів, які пророкували тотальний блекаут і 20 годин без світла в цю зиму, вони зараз розказують про те саме, що це буде влітку. Повірте, результат буде такий самий, як було…

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Богдан Кицак, будь ласка, "Слуга народу".

 

11:15:14

КИЦАК Б.В.

Прошу передати слово Роману Грищуку.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Роман Грищук.

 

11:15:20

ГРИЩУК Р.П.

Пані Наталія, вітаю вас! Знаю, що Міністерство ветеранів запровадило програму "Ветеранський спорт". Це дуже непоганий підхід, коли є монетизація пільг для ветеранів, і ветеран отримує стандартну суму на квартал для того, щоб самостійно вирішувати, де займатися спортом, це зручно.

В мене є пропозиція і питання. Чи розглядаєте ви таке щодо освіти ветеранів, зокрема неформальної освіти? Це буде набагато  простіше, коли ветерану в Дії приходить або раз в квартал, або щомісяця певна сума, яку він може витратити на підвищення кваліфікації, на здобуття освіти дорослих, все, що називається "неформальна освіта". Це набагато простіше, ніж ходити з ваучерами або до служби соцзайнятості. Є гроші на телефоні, є величезна кількість приватних і державних провайдерів освітніх послуг, і ветеран може так скористатися. Як вам ця ідея? Чи може Міністерство ветеранів її впровадити?

 

11:16:22

КАЛМИКОВА Н.Ф.

Пане Романе, дякую вам величезне за запитання. Ви десь підгледіли наші плани, тому що саме це те… одна з тих інновацій, над якими ми зараз працюємо. Ми взагалі плануємо виходити в адресну таку допомогу через інструмент "фарбовані кошти". 25 тисяч ветеранів у нас подалося на І квартал. З 1 квітня, шановні народні депутати, з 1 по 20 квітня буде наступний раунд прийому заявок. Тому розповсюдьте цю інформацію серед вашої аудиторії.

І насправді щодо освіти, щодо піднайому житла, це одна послуга ще, яку ми зараз запустили для ветеранів, які не мають власної домівки, і інші. Ми зараз якраз працюємо над тим, щоб максимально переводити в адресність. Це і зручно для людини, це і нам теж дає можливість управляти процесом, розуміти, скільки використано, скільки не використано. І у разі невикористання, повертати гроші до бюджету, який у нас є відповідно обмеженим.

Дякую за запитання.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Юрій Корявченков, будь ласка, "Слуга народу".

 

11:17:32

КОРЯВЧЕНКОВ Ю.В.

Прошу передати слово Сушку Павлу.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Павло Миколайович Сушко.

 

11:17:40

СУШКО П.М.

Пане міністр Лісовий, ви розумієте, що ваш наказ 1112 призведе до соціального вибуху на прифронтових територіях. Вчителі, які пережили окупацію, які не пішли на співпрацю з ворогом, будуть звільнені. Діти, які пережили окупацію, не зможуть навчатися в своїх школах рідних, ви розумієте про це. Це буде реальний соціальний вибух. Я прошу переглянути положення, ваш наказ і Положення, яке містить ваш наказ 1112, він прямо протирічить Закону України "Про повну загальну середню освіту". Ваш наказ не може протирічити. Якщо це відбудеться, якщо ви допустите це, якщо ви будете порушувати законодавство своїм наказом, ми будемо з народними депутатами точно, від Харківщини, будемо збирати підписи за вашу відставку. Тому що так не може бути, щоби люди, які пережили окупацію сьогодні страждали від ваших дій.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Будь ласка,  Лісовий, відповідь.

 

11:18:35

ЛІСОВИЙ О.В.

Дякую, пане Павло. І ще раз хочу трошки більше деталей щодо Наказу 1112. Не буду повторювати, що мета виведення дітей офлайн, норма про 20 дітей в класі стосується онлайн-освіти. Онлайн-освіти. Ми сьогодні маємо ситуацію...  П'ять дітей відповідно залишається, ця норма залишається, ми дотримуємося її. 20 дітей для онлайн-освіти. (Шум у залі)  

Дивіться, онлайн-освіта сьогодні на прифронтових територіях повинна бути організована якісно. Ми залишаємо  п'ять дітей в тих школах, де у нас є укриття. Ми зводимо до шкіл на прифронтових територіях... (Шум у залі) У нас пріоритет – безпекові вимоги. У нас в пріоритет – безпекові вимоги. Там, де немає укриттів, у нас продовжується онлайн-навчання.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Дайте відповісти.

 

ЛІСОВИЙ О.В. Я пропоную вам прийти до мене і вникнути в деталі цієї політики. Тому що відбувається маніпуляція.

 

11:19:52

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Шановні колеги, давайте подякуємо уряду, "година запитань" завершена. Відпустимо наш уряд шановний.

У нас є ще два виступи, перерва із заміною на виступ є, "Довіра" та "Відновлення".  Будь ласка,  Войцехівський Віталій –  3 хвилини.

 

11:20:18

ВОЙЦЕХІВСЬКИЙ В.О.

Віталій Войцехівський, 197 округ, Черкащина. Мабуть, ні для кого не відкрию Америку, коли скажу, що сьогодні органи місцевого самоврядування допомагають нашим військовим. Кожна громада, і велика, і маленька, прийняли план підтримки Збройних Сил України і на кожній сесії приймають рішення про допомогу нашим військовим. Здавалось б все добре, все для  фронту, все для перемоги, але у нас є особлива область – Черкаська.

Нагадую, обласну військову адміністрацію там очолює генерал Ігор Табурець. Так от, цей посадовець раніше організував відправку бронежилетів не хлопцям на передову, а в торговельну мережу. Ну, кажуть, помилися. Зовсім нещодавно обласна військова адміністрація організувала закупівлю дронів по ціні у два рази дорожче ніж закупляють ті самі органи місцевого самоврядування. Дякуючи Державній аудиторській службі, ця афера була зупинена в останній день. Кажуть, знов помилка.

І ось наш генерал видав документ, який називається доручення, цитую, в ньому написано: "Здійснення фінансових видатків на потреби військових частин погоджувати з Черкаською обласною військовою адміністрацією згідно з алгоритмом…", а в алгоритмі вказувати номер частини, майно і суму. Для повного треша ще залишилось вказати геолокацію військового підрозділу.  Нагадую, область очолює генерал-розвідник. І в мене питання, а на яку розвідку він працює?

Розгляд листів, які передають громади, триває тижнями, іноді місяцями. На деякі листи до цього часу немає відповіді. Але найцікавіше, що останнім часом через голів районних адміністрацій почали йти відповіді, в яких написано, знову ж таки цитую: "Не погоджує військова адміністрація здійснення фінансових видатків з бюджету". От поясніть мені, а що таке державна зрада, якщо не відповіді цих листів.

Прошу мій виступ вважати офіційним зверненням до заступника Генерального прокурора, до керівника Служби безпеки України, до керівника Державного бюро розслідувань і надати правову оцінку діям керівника обласної Черкаської військової адміністрації Ігоря Табурця.

Мушу зазначити, що я підтримую думку нашого Президента, що генерали мають бути в окопах. А якщо ці особи здійснюють так звані помилки, які призводять до втрат не лише бюджетних, а й людських, то може ті папки з матеріалами кримінальних справ, що вилучили у кабінетах Черкаської ОВА, все-таки дістати з полиць та прийняти по них логічне рішення. Адже перед законом рівні всі. Чи не так? Слава Україні!

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. І перерва з заміною  на виступ – Артур Володимирович Герасимов. Перерва від фракції "Європейської солідарності" та "Голосу". 3 хвилини.

 

11:23:25

ГЕРАСИМОВ А.В.

Шановні народні депутати, шановні українці! 26 березня о 7:00 працівники Державного  бюро розслідувань,  так зване ДБР,  влаштували "маски-шоу" і незаконно увірвалися до помешкання відомого волонтера, активіста, речника Міжнародної розвідувальної спільноти InformNapalm Михайла Макарука,  який також є моїм помічником,  який в перші дні війни взяв зброю і пішов до Збройних Сил України.

Макарук, старший сержант Макарук отримав орден "За заслуги" як волонтер,  Золотий і Сталевий хрести вже як старший сержант Збройних Сил України,  відзнаку ССО як людина, яка служила в ССО.

І ви знаєте, вийшла заява InformNapalm відносно цього,  і в ній вони дуже чітко кажуть, що це виглядає чи як політичне замовлення,  чи як співпраця ДБР з ФСБ. І  я хочу вам зачитати частину цієї заяви.

"Ми маємо низку аргументованих підстав вважати, що ДБР вступило у злочинну змову з рашистами, та протиправні дії щодо Михайла Макарука є  елементом помсти за нашу ефективну діяльність. Ми маємо підозри, що комп'ютерна техніка,  яку вилучили працівники ДБР,  може бути скомпрометована,  а інформація з неї може бути скопійована та передана російським спецслужбам".

І ви знаєте, в мене почало складатися. Спочатку ДБР почало використовувати ефесбешну флешку проти лідера опозиції – п'ятого  Президента України Петра Порошенка. Зараз саме ДБР після того,  як InformNapalm за останні роки провів сотні успішних досліджень і операцій,  і кібероперацій,  вони нападають на InformNapalm. Я думаю,  багато людей ще не забули, як в 2020 році вони намагалися зруйнувати Український кіберальянс. Одночасно, зерніть увагу,  ідуть дуже масштабні кібератаки на нашу інфраструктуру.

І з урахуванням цього, дійсно, я думаю, що, знаєте,  як то кажуть,  снаряд в одну воронку два рази не падає, то ми  бачимо ефесбешну флешку,  тут ми бачимо  напад на InformNapalm  після успішної  операції якраз проти росіян декілька днів тому, і в них теж підозри щодо ФСБ. І виникають вже дуже серйозні підозри, що "українське" (в лапках) ДБР співпрацює з ФСБ Російської Федерації.

Тому я звертаюся до Служби безпеки України і особисто до Василя Васильовича Малюка розібратися в цій ситуації, тому що наразі наша кіберспроможність атакувати агресора і наша спроможність захищатися в кіберпросторі є однією з найважливіших складових нашої оборони.

Дякую.

 

11:26:28

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Шановні колеги, дякую всім за роботу. Оголошую перерву в нашому пленарному засіданні. Про час і місце його продовження буде вам повідомлено завчасно. Нагадую про необхідність непоширення інформації щодо його початку.

Працюємо далі заради України. Слава Україні!

 

Повернутись до публікацій

Версія для друку