ЗАСІДАННЯ ПЕРШЕ

(продовження)

Зал засідань Верховної Ради України

25 березня 2025 року, 12 година

Веде засідання Голова Верховної Ради України СТЕФАНЧУК Р.О.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Слава Україні!

Шановні народні депутати,  відповідно до прийнятої нами Постанови "Про деякі питання організації роботи Верховної Ради України дев'ятого скликання в умовах дії воєнного стану" сьогодні ми продовжуємо наше пленарне засідання.

Шановні колеги, звертаю увагу, що згідно з прийнятою Верховною Радою України постановою усі присутні на пленарному засіданні не повинні поширювати інформацію щодо його початку, перебігу та прийнятих у парламенті рішень раніше ніж через годину після оголошення перерви у пленарному засіданні. Я прошу всіх колег неухильно дотримуватись прийнятого українським парламентом рішення, відповідально поставитись до забезпечення безпеки єдиного законодавчого органу нашої держави.

Шановні колеги, у разі повітряної тривоги буде оголошено перерву в пленарному засіданні, і ми всі маємо перейти до безпечних місць відповідно до схеми укриття.

Шановні народні депутати, сьогодні, 25 березня, ми відзначаємо світле свято Благовіщеня – день, який символізує добро, надію та благословення. Нехай цей день принесе кожному з нас мудрість у рішеннях,  мир у серцях і впевненість у майбутньому! Бажаю всім міцності, злагоди та натхнення у спільній праці задля добробуту України! Зі святом!

Шановні колеги, сьогодні відзначається День Служби безпеки України. Шановні працівники та ветерани Служби безпеки України, від імені Верховної Ради України щиро вітаємо вас із професійним святом! Ваша самовіддана служба є надійним щитом держави, наріжним каменем її безпеки та стабільності. (Оплески) Дякую вам за відданість, професіоналізм і мужність. Бажаємо вам міцного здоров'я, витримки, незламної сили духу, нових успіхів у виконанні почесної місії та якнайшвидшого справедливого і довготривалого миру в нашій державі.

Шановні колеги, сьогодні день народження у наших колег народних депутатів України Анатолія Вячеславовича Костюха, "Слуга народу". Вітаємо. (Оплески)  І Ореста Ігоровича Саламахи, теж фракція "Слуга народу". Вітаємо наших колег! Бажаємо невичерпної енергії, звитяжної і плідної роботи на благо України.

Шановні народні депутати, за парламентською традицією пропоную розпочати роботу з виконання Державного Гімну України.

(Лунає Державний Гімн України)

Шановні колеги, вже 12-й рік Україна протистоїть російській збройній агресії та 4-й рік повномасштабному вторгненню окупантів. Ворог продовжує щоденні підступні повітряні обстріли території нашої держави. Зокрема, вчора російські окупаційні війська завдали ракетного удару по центру міста Суми, пошкоджено житлові будинки та школи, за попередніми даними постраждали понад 90 мирних громадян, серед яких є діти.

Ми висловлюємо глибоку вдячність нашим незламним захисникам і захисницям, які мужньо боронять нашу державу. Ваш героїзм, незламна воля та відданість Батьківщині безцінні.

Шановні колеги, схилімо голови і вшануймо хвилиною мовчання пам'ять воїнів, які віддали життя за свободу України, а також усіх мирних жителів, загиблих внаслідок злочинних дій Російської Федерації.

(Хвилина мовчання) 

Дякую. І прошу сідати.

Шановні народні депутати, на Погоджувальній раді ми домовилися надати час до 3 хвилин кожному для виступів уповноважених представників депутатських фракцій і груп. Прошу представників депутатських фракцій і груп записатися на виступ. Будь ласка, колеги, записуємося на виступ.

Будь ласка, слово надається народному депутату Кучеру Миколі Івановичу, депутатська група "Довіра". Будь ласка.

 

12:15:34

КУЧЕР М.І.

Слово передається Ларисі Білозір.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, Лариса Миколаївна Білозір. Будь ласка.

 

12:15:51

БІЛОЗІР Л.М.

Лариса Білозір, депутатська група "Довіра", Вінниччина. Шановні народні депутати, шановні українці, сьогодні хочу звернути увагу, вашу увагу на антиконституційний та антиосвітянський законопроект 13120, розроблений Міністерством освіти, який минулого тижня був внесений руками наших народних депутатів в стіни Верховної Ради. Прошу звернути увагу на цей законопроект освітян, батьків, колег депутатів, адже, як кажуть, емоції переповнюють, і вони, на жаль, зовсім не позитивні. Цей законопроект під гарною назвою "Вдосконалення механізмів формування мережі ліцеїв", по суті означає позбавлення конституційного права великої частини дітей, особливо в сільській місцевості, на повну загальну середню освіту за місцем їхнього проживання. Ідея авторів: максимальна економія коштів і нібито підвищення якості освіти. Але я категорично проти економії на дітях та на їхньому майбутньому.

Відповідно до запропонованого законопроекту наповнюваність класів старшої школи має становити не менше 24 учня та не менше ніж чотири класи на паралелі. Отже, ліцеї з 2027 року мають бути в 10-х і в 12-х класах не менше 288 дітей. 288 дітей, колеги! Інакше держава перестає фінансувати такі ліцеї. В такому випадку громада, за думкою авторів, може взяти на утримання такі ліцеї, це повністю ляже на плечі громади. З впевненістю вам скажу, це не по силах нашим громадам. Через великі видатки вони будуть змушені закрити старшу школу. Сільські, селища і навіть частина міських громад не зможуть відповідати такому драконівському критерію. У нас майже сільських і селищних громад, колеги, нагадую, тисяча.

На сьогодні діє досить непоганий закон тих самих авторів 2021 року, який ми підтримали, який говорить про те, що достатньо двох класів для ліцеїв. Громади затягнули паски, створили плани, досить болісно позакривали школи. І що ми маємо на сьогодні? Ми їм кажемо: ви навіть не можете мати одного ліцею в громаді, тому що у вас немає 300 дітей у старшій школі.

Колеги, я закликаю вас не те, що не підтримувати в освітньому комітеті цей законопроект, не виносити навіть цей позор в стіни Верховної Ради. І, якщо коротко, то тут тільки слова обурення на місцях і, як правило, з використанням міцних слів. Колеги, прошу вас не підтримувати і не вносити цей законопроект в зал.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, народна депутатка Скороход Анна Костянтинівна, партія "За майбутнє".

 

12:19:04

СКОРОХОД А.К.

Шановні колеги, ви знаєте, я хочу підняти дуже цікаве питання, я в це не вірила, але до мене зверталось дуже багато людей. Чи цікавились бюджетами окупованих територій, окупованих громад? Я вам зачитаю, я вчора декілька годин вивчала бюджети окупованих громад: Авдіївка – 132 мільйони, Волноваха – 70 мільйонів, Вугледар – 205 мільйонів, Маріуполь – 919 мільйонів, майже мільярд гривень,  Мирне – 9 мільйонів,  Рубіжне – 170 мільйонів, Сєвєродонецьк – 544,5 мільйона, Старобільськ – 578 мільйонів, Попасна – 101 мільйон, Лисичанськ – 658,5 мільйона, Кремінна –  майже  175 мільйонів гривень бюджети. Я можу продовжувати дуже довго ці списки. А знаєте, на що витрачається бюджет – на ЖКГ. Як вони це ЖКГ доглядають –  через супутники, по інтернету, чи як? Як витрачаються гроші? Ви бачили заробітні плати і заробітні фонди, майже більшу частину цих бюджетів складають заробітні плати на утримання виконавчих комітетів. Колеги, це дармоїдство, люди втратили все, у нас купа внутрішньо переміщених осіб, які отримують від держави 2 тисячі гривень. Це знущання над людьми, на ці гроші неможливо вижити! А ми витрачаємо мільярди, колеги, мільярди гривень йдуть на утримання територій, які окуповані. Це як? Це просто викидання грошей і знущання над людьми.

Ми маємо переглядати це все. Люди, які з окупованих територій, можуть йти працювати по своїм спеціальностям на неокупованих територіях. У нас що, достатньо вчителів чи у нас достатньо лікарів, чи у нас заповнені всі ЖКГ і всі управління? Ні, у нас є робочі місця. То для чого ми просто утримуємо людей, які нічого по факту не роблять? Чому мери отримують по 100 тисяч гривень зарплат  територіальних громад, яких немає, колеги? Чому люди без нічого, а ми таким займаємося? 

Я дуже прошу, це треба переглядати. Подивіться всі ці бюджети, подивіться, на що витрачаються бюджетні кошти мільярдами. Краще віддайте їх на армію або людям, які втратили все.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні колеги, від фракції "Голос" Костенко Роман Васильович. Але перед тим, як Роман Васильович почне, я прошу увагу на екран, шановні колеги.

(Трансляція відеозапису)

Ну, а те, що залишилось, словами, будь ласка, час, який залишився.  Роман Васильович, вітаємо вас. Вітаємо ще раз всю Службу безпеки України.

Будь ласка, Роман Васильович.

 

12:23:51

КОСТЕНКО Р.В.

Шановні колеги! Хотів би, користуючись нагодою, привітати Службу безпеки України з їх професійним святом. Зізнаюся, що… (Оплески) Зізнаюся, що я вітаю їх майже щодня, щоправда не зі святом, а з реальними бойовими успішними операціями. Регулярно представники Служби безпеки скидають відео, де вони проводять успішні бойові операції на різних напрямках і в різних регіонах. Це тяжкий труд,  який заслуговує на глибоку повагу. Щойно на відео ви побачили, як може і вміє воювати Служба безпеки України і воювати не тільки в тилу, а й на інформаційному,  контррозвідувальному і фізичному фронті на рівні найкращих підрозділів сил безпеки і оборони.

Сьогодні служба проходить трансформацію, створюється нова філософія служби. Багато молоді прагне стати частиною цієї структури. Серед діючих співробітників викристалізовуються нові таланти і серед керівництва також. Тому, користуючись нагодою, я хотів би від нас всіх побажати Службі безпеки України подальшого натхнення,  перемоги і щоб всі їх досягнення працювали на подальші  зміни в системі безпеки України.

Дякую вам. І слава Україні! (Оплески)

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Зараз, одну секундочку. Будь ласка, Вінтоняк Олена Василівна,  фракція "Слуга народу".

 

12:25:43

ВІНТОНЯК О.В.

Шановні колеги, шановна  президія! Олена Вінтоняк, "Слуга народу".

Щорічно 25 березня в Україні відзначається День Служби безпеки України – професійне свято тих, хто стоїть на сторожі національної безпеки,  державного суверенітету та територіальної цілісності України. І саме цього дня у 1992 році Верховна Рада України ухвалила Закон "Про Службу безпеки України", який став основою для функціонування державного органу спеціального призначення з правоохоронними функціями,  який забезпечує державну безпеку.

Серед ключових напрямів діяльності Служби безпеки України є контррозвідка,  участь у бойових та спеціальних операціях на фронті,  захист національної  державності,  боротьба з тероризмом,  захист інформаційної безпеки та охорона державної таємниці. Із вдячністю відзначаємо велику кількість спецоперацій, які є суттєвим внеском в оборону нашої країни. Високий професіоналізм дозволяє співробітникам СБУ виконувати надскладні бойові завдання та унікальні спецоперації, серед яких знищення військової інфраструктури, техніки і особового складу ворога, активне застосування безпілотних суден, виявлення та локалізація загрози в кіберсфері.

У цей день дякуємо всім працівникам та ветеранам СБУ. Міцного вам здоров'я, незламного духу та успіхів у вашій важливій роботі на благо нашої держави! І хай буде світлою пам'ять усіх воїнів Служби безпеки, які віддали своє життя під час захисту нашої держави та людей.

Принагідно хочу відзначити, що 26 березня відзначає одинадцяту річницю свого створення Національна гвардія України. Нацгвардійці пліч-о-пліч з іншими формуваннями сил оборони вже більше 10 років виконують завдання на всіх найгарячіших напрямках.

Після початку повномасштабного вторгнення бійці Нацгвардії обороняли і звільняли Київщину, Чернігівщину, Сумщину; вели бої на сході, обороняючи Рубіжне, Сєвєродонецьк, Бахмут; брали участь в успішному контрнаступі на Харківщині та деокупації Херсонщини; вели запеклі бої на Запоріжжі, і разом з силами оборони захищають Покровськ та інші напрямки.

Військовослужбовці Національної гвардії, зокрема підрозділу "Азов", становили важливе ядро оборони Маріуполя та Азовсталі. До лав бойових бригад Національної гвардії України приєднались тисячі мотивованих добровольців. У складі Нацгвардії сьогодні діють сім бригад "Гвардії наступу", а це: "Азов", "Буревій",  "Кара-Даг", "Спартан", "Рубіж", "Хартія" та "Червона калина".

Вітаю всіх нацгвардійців України з їх днем, а особливо своїх земляків з Івано-Франківська! 50 полк імені полковника Семена Височана Національної гвардії України, ми завжди з вами.

Слава Україні! Слава силам оборони!

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Героям слава!

Будь ласка, Скорик Микола Леонідович. Будь ласка, від групи "Платформа за життя і мир".

 

12:28:47

СКОРИК М.Л.

Народний депутат Скорик, депутатська група "За життя та мир".  Шановна президія, шановні колеги, шановні громадяни України! Депутатська  група "За життя та мир" чітко та послідовно відстоює у Верховній Раді всі питання, пов'язані з найскорішим відновленням у нашій країні миру і територіальної цілісності.

Я думаю, що ми маємо зробити все для того, щоб люди відчули ті кроки Верховної Ради, які вона має зробити задля цього. Ми маємо зрозуміти, що питання миру – це найголовніше питання для нашої держави. Хочеться побажати нашим переговорникам зараз успіху в перемовинах задля того, щоб Україна досягла тієї мети щодо скорішого відновлення миру і територіальної цілісності нашої держави, і щоб ці умови були якнайсправедливішими для нашої держави.

Війна зробила багато проблем і в економічній, і в соціальній сфері, і влада разом має вирішувати ці питання. Я говорю про владу, маю на увазі і виконавчу, і законодавчу владу. Дуже приємно, що ми відновили "годину запитань до Уряду", але, чесно кажучи, під час цих запитань, навіть під час цієї години враження таке, що це такий собі мікс непрофесіоналізму і зневаги до Верховної Ради, і важко зрозуміти, хто кому підзвітний: чи Верховна Рада Кабміну, чи навпаки. Я думаю, що це абсолютно ненормально.

От я хочу привести такий приклад. До Верховної Ради нещодавно звернулася громада Одеської області, ціла низка громад Одеської області… Одеська обласна рада, перепрошую, звернулася і ціла низка громад Одеської області щодо питання роботи Укрпошти. Укрпошта – це дуже дивна така організація, в якій керівництво отримує 2 мільйони гривень зарплати, а звичайні листоноші отримують десь біля 6 тисяч гривень. І коли говорять про те, що коли скорочують поштові відділення по всій країні, коли наші громадяни не можуть отримувати поштові послуги, то керівництво Укрпошти має зрозуміти, що це не просто комерційна структура, що Укрпошта виконує дуже серйозну соціальну…

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Слово надається народному депутату Юрченку Олександру Миколайовичу, депутатська група "Відновлення України".

 

12:32:02

ЮРЧЕНКО О.М.

Прошу передати слово Гнатенку Валерію Сергійовичу, будь ласка.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, Гнатенко.

 

12:32:10

ГНАТЕНКО В.С.

Шановний пане Голово, дорогі колеги, Україна як ніхто інший прагне завершення цієї жахливої війни. Наші люди щодня платять найвищу ціну життями своїх близьких, своїх захисників, своїми нереалізованими планами. Ми хочемо миру, але миру справедливого, без капітуляції. Ми хочемо миру, який поверне Україні впевненість у нашому майбутньому. Кожен із нас у цій залі, кожен українець мріє про той день, коли вибухи стихнуть, а наші міста знову зазвучать дитячим сміхом, а не сиренами.

Технічні перемовини в Саудівській Аравії є важливим кроком на цьому шляху. Ми вітаємо ініціативу США, особисто Дональда Трампа, а також готовність світу шукати рішення. Підкреслю, нинішнього етапу недостатньо, Україні потрібне повне і всеосяжне припинення вогню. Україна вже дала свою згоду на це, бо ми розуміємо, що кожна врятована хвилина – це кожне врятоване життя.

Ми закликаємо світову спільноту не зупинятися на півдорозі, а разом з нами домагатися реального результату припинення бойових дій і повернення до нормального життя. Війна – це не лише теперішні активні бойові дії, її наслідком є зруйновані та понівечені громади, знищена інфраструктура. За актуальними даними, за останніми даними, майже 600 мільярдів гривень потрібно на відновлення нашої інфраструктури. Це виклик, який стоїть перед всіма нами. Люди мають отримати компенсацію за своє зруйноване житло, зокрема йдеться про окуповані громади і про прифронтову зону.

У цьому руслі відзначу, що майже чотири місяці перебуває на підписанні Закон у глави держави 11161, який потрібно негайно підписувати. Це потрібний закон, який чекають всі громадяни нашої України.

Відновлення починається з нас самих, із нашого уміння працювати, планувати і брати на себе відповідальність. Але для цього потрібен міцний фундамент і сильна економіки. Сьогодні ми маємо зосередитися на розвитку реального сектору економіки, не на гучних гаслах, не на красивих презентаціях, а на конкретних кроках, які дадуть поштовх промисловості. Сильна економіки це не розкіш, а основа нашого виживання і наше майбутнє процвітання. Нам потрібен не зрозумілий план підтримки, не черговий наш національний кешбек чи модні слайди, а реальні дії.

По-перше, ми мусимо підтримати промисловість, дати підприємствам доступ до дешевих кредитів, спростувати бюрократію, створити стимули для інвесторів.

По-друге, необхідно відновити повноцінну логістику, яка буде як артерія снабжать всі території для нашого економічного зростання.

По-третє, ми маємо інвестувати в людей, у їхню освіту і дати можливість створити нові місця, щоб наші люди не шукали кращої долі за кордоном, а залишались в нашій державі. Колеги, ми зобов'язані це зробити швидко. 

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Будь ласка, Цимбалюк Михайло Михайлович. Я так розумію, передає Кучеренку Олексію Юрійовичу. Будь ласка, Олексій Юрійович.

 

12:35:27

КУЧЕРЕНКО О.Ю.

Олексій Кучеренко, фракція "Батьківщина", голова Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради з питань розслідування можливих порушень законодавства при ціноутворенні в енергетиці та комунальних послуг. Я не випадково, шановні колеги, звертаю вашу увагу на цей свій статус, бо саме Верховна Рада доручила мені і моїм колегам по тимчасовій слідчій комісії дослідити принципові питання ціноутворення в енергетиці та комунальних послугах. Я не хочу зараз брати на себе зайву відповідальність, бо, безумовно, комісія – це колегіальний орган, вона буде затверджувати звіт, а потім і Верховна Рада. Але я хочу висловити свою суб'єктивну оцінку, що на, моє глибоке переконання, за результатами чотирьох місяців робити ТСК однозначно є сумний висновок – практично все, що відбувається при ціноутворенні, при управлінні, при прийнятті управлінських рішень в енергетиці та комунальних послугах іде з порушенням законодавства, як мінімум, і є очевидним слідством, наслідком прийняття невірних, неправильних, непрофесійних управлінських рішень.

А тепер конкретно по фактах по секторах. Газ. Ви всі знаєте, що зараз закінчується вже опалювальний сезон, вперше в історії України на кінці березня. Зрозуміло, що це вимушені робити органи місцевого самоврядування, але ключовою причиною є нестача газу. Ми закінчуємо опалювальний сезон з рекордно низькими запасами газу. Ми закінчуємо цей опалювальний сезон з розумінням, що нам треба докупити мінімум 4 мільярди кубів газу по імпорту. Грошей на це, на жаль, у Нафтогазу немає. Фінансовий стан Нафтогазу вкрай поганий. І це пов'язано з величезними помилками, які були зроблені в ході так званого корпоративного управління цієї компанією, в тому числі з боку акціонера Кабміну. Нам треба рятувати Нафтогаз, але одночасно нам треба розібратися, хто має відповідати за цю ситуацію.

Така ж ситуація на енергетичному ринку. До речі, одразу хочу сказати попередні висновки: ціни на енергоносії, на електроенергію, на газ, які сьогодні діють для населення і теплокомуненерго, абсолютно покривають витрати. Тому коли в травні місяці будуть намагання підняти ці тарифи для населення, ми попереджаємо, ми будемо категорично проти цього і будемо вимагати розслідування, обґрунтування і визначеності та відповідальності тих, хто довів сьогодні енергетичний, газовий і комунальний ринок і ці сфери до вкрай ганебного стану, який можна назвати одним словом – колапс.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, Фріз Ірина Василівна, "Європейська солідарність". Передає Порошенку Петру Олексійовичу. Будь ласка.

 

12:38:39

ПОРОШЕНКО П.О.

Шановні колеги, перш за все вітаю вас із Благовіщенням. І бажаю, щоб Україна нарешті почула добру новину про мир, про збереження України. Але вчора увечері я з подивом почув від президента Сполучених Штатів Америки Дональда Трампа в його вечірньому брифінгу про те, що переговори в Саудівській Аравії ведуть дуже добре, і що вони обговорюють не мир і припинення вогню, а обговорюють території, карти, передачу атомних електростанцій, причому не в управління, а у власність, позиції по розширенню Угоди про корисні копалини, можливо, порти, можливо, залізниці.

Друзі, хіба від зарубіжних засобів масової інформації ми повинні дізнаватися про тривожний порядок денний? І хто уповноважував невідому делегацію, яка поїхала до Саудівської Аравії, обговорювати саме це? Ні вони, ні Президент не має таких повноважень, це повноваження Верховної Ради України. І я наполягаю на тому, щоб якнайшвидше ми організували зустріч керівників фракцій з Президентом і мали можливість обговорити ту тривожну, якщо не критичну ситуацію.

Друзі, ще в листопаді-грудні тут обговорювався потужний і незламний План перемоги, План національної стійкості. Подивіться, яка коротка відстань. І мені цікаво, а який порядок денний сьогодні – чотири абсолютно непотрібні законопроекти. А де підтримка армії? Де ПДФО? Де заборона телеграму? Де захист місцевого самоврядування? Нецікаво. Тому що влада планує займатися чим – виборами. І саме з-за цього є переслідування опозиції. Саме із-за цього замість армії фінансується найдовший і найдорожчий в історії виборчий ролик, який називається "Єдиним марафоном". Саме для цього правоохоронні органи  перетворюються на каральні. Саме для цього знищується незалежність судів, знищується місцеве самоврядування, бо вони готуються до виборів. А це означає смерть єдності, послаблення держави...

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні колеги, час для виступів вичерпано.

Шановні народні депутати,  я прошу зайняти ваші місця. Будь ласка, колеги, займіть місця.

Відповідно до статті 28 Регламенту Верховної Ради України перед початком розгляду питань порядку денного я пропоную провести сигнальне голосування. Перед голосуванням прошу народних депутатів перевірити наявність вашої особистої картки у пульті, що знаходиться на вашому робочому місці. Нагадую, необхідно одночасно утримувати сенсорну кнопку та зелену кнопку "За" до появи результатів голосування на табло.

Шановні колеги, готові взяти участь у сигнальному голосуванні? Будь ласка, прошу взяти участь у сигнальному голосуванні.

 

12:42:55

За-221

Проти – 10, утрималися – 3, не голосували – 87. Дякую, колеги.

Перелік питань, який був попередньо узгоджений Погоджувальною радою, вам надано, переходимо до його розгляду.

І так... З процедури? Гончаренко – з процедури, будь ласка. Тільки з процедури, будь ласка.

 

12:43:14

ГОНЧАРЕНКО О.О.

Дякую. Шановний пане Голово, на минулому сесійному тижні Верховна Рада за моєю пропозицією проголосувала запрошення до Верховної Ради міністра закордонних справ пана Сибіги для того, щоб він нам розповів про хід перемовин щодо настання миру в Україні. На жаль, він не прийшов тоді, але головуючий зачитував його лист про те, що в нього начебто дуже важливі зустрічі з міністрами закордонних справ Австрії, Португалії, якщо я не помиляюсь, тому він прийти не може, але готовий, типу, прийти пізніше. 

Хочу дізнатись, чи вже в нього два тижні тривають ці дві зустрічі, і коли він прийде вже нарешті у Верховну Раду на запрошення Верховної Ради для того, щоб розповісти нам про те, що відбувається на перемовинах. Бо ми про все дізнаємося тільки із закордонних ЗМІ, що є просто божевіллям.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Олексій Олексійович.

Наскільки я маю інформацію, цього тижня міністр закордонних справ буде в цій залі і дасть інформацію, про яку запитувала його Верховна Рада. Дякую.

Шановні колеги, переходимо, будь ласка, до питань порядку денного.

Железняк Ярослав Іванович. З процедури тільки, будь ласка.

 

12:44:37

ЖЕЛЕЗНЯК Я.І.

Пане Голово, раді вас бачити знову в залі, сподіваємось, що ви налаштовані на  активну  роботу.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Це і від вас залежить теж.

 

ЖЕЛЕЗНЯК Я.І. Поки в четвер ми минулого тижня очікували на запрошення голову Управління державної охорони, ми так, на жаль, і не отримали відповідь, чому він не прийшов. І Ставка завершилась, і всі інші питання завершились. Знаю, що сьогодні колеги знову стикалися з проблемою допуску до парламенту. Тому хотів би дізнатися, перше, чому досі  не має доповіді голови УДО.

Друге. Ми як парламент проголосували рішення включити, на Погоджувальній раді, ваш законопроект 11387 за відповідальність неприходу в залу парламенту. Я хотів би дізнатися, чому він не стоїть першим  питанням, як проголосував український парламент, 230 голосів було таке рішення. Чому цей законопроект не включений?

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую. Я одразу дам відповідь на два питання, якщо ви  дозволите.

З приводу першого. Хочу нагадати, що коли ставилось це питання, була визначена конкретна година з'явлення відповідного суб'єкта, який був запрошений до Верховної Ради, саме на цю годину людина не з'явилася по тих причинах, які були оголошені.

Що стосується законопроекту, справді, така пропозиція була проголосована, вона була проголосована якраз у форматі внести пропозицію Погоджувальній раді розглянути таке-таке, про що ви говорили. Вчора я поставив цю пропозицію Погоджувальній раді, вона не була підтримана на Погоджувальній раді. Дякую, шановні колеги.

Переходимо тепер  до законопроекту 13081. Це проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розвитку фінансової інклюзії. А також альтернативні до нього: 13018-1, 13018-д.

Шановні колеги, я прошу народних депутатів зайняти місця, тому що перше голосування буде за включення до порядку денного. Шановні колеги! Шановні колеги, будь ласка, займіть місця, тому що перше голосування – це включення до порядку денного.

Шановні колеги, я ставлю пропозицію включити до порядку денного сесії законопроекти: 13018, 13018-1, 13018-д. Готові голосувати? Я прошу народних депутатів голосувати.

 

12:47:47

За-242

Рішення прийнято.

Я ставлю пропозицію розглянути ці законопроекти за скороченою процедурою. Прошу голосувати.

 

12:48:07

За-236

Рішення прийнято.

Шановні колеги, я запрошую до слова народну депутатку України Василевську-Смаглюк Ольгу Михайлівну для представлення першого проекту закону. Будь ласка, Ольга Михайлівна.

 

12:48:24

ВАСИЛЕВСЬКА-СМАГЛЮК О.М.

Шановні колеги, статистика останніх років свідчить про системні проблеми у фінансовому секторі України, згідно лише за офіційними даними на 1 січня 2022 року, тобто на момент повномасштабного вторгнення, у нас в Україні діяло більш ніж 6 тисяч 600 банківських відділень. Однак на початку 2025 року їхня кількість скоротилася до 5 тисяч, а це означає, що ми за три роки втратили чверть банківської мережі. На практиці це означає, що десятки тисяч наших громадян, особливо, у сільській місцевості та на звільнених територіях, на прикордонних територіях, залишились без доступу до банківських послуг. Малий бізнес у таких регіонах позбавлений можливості отримувати кредити і проводити безготівкові операції. Готівковий обіг зростає, а це створює ризики корупції, шахрайства та збільшення тіньового сектору економіки.

Я періодично чую аргументи, що зменшення кількості відділень не є критичним, бо в епоху цифрових технологій більшість фінансових операцій можна здійснювати онлайн, проте реальність трохи інша. За даними Національної комісії, яка здійснює державне регулювання у сфері електронних комунікацій, у 2023 році доступ до фіксованого інтернету мали лише 60 відсотків населених пунктів. Свіжих даних немає, але дійсно наші люди позбавлені можливості отримувати банківські послуги онлайн.

 Цей законопроект про банки фінансової інклюзії вирішує цю проблему, він повністю відповідає нашим міжнародним зобов'язанням, а також дозволяє людям отримувати банківські послуги і розвиває нашу економіку на прикордонних, прифронтових і важкодоступних територіях.

  Прошу вас підтримати його у першому читанні. Дякую за увагу.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Дякую.

Будь ласка, я запрошую до слова автора альтернативного законопроекту народного депутата України Ковальчука Олександра Володимировича. Будь ласка, Олександр Володимирович.

 

12:50:43

КОВАЛЬЧУК О.В.

Олександр Ковальчук, Рівненщина. Так, дійсно, шановні народні депутати, шановні українці, нами був доопрацьований альтернативний законопроект до основного, який по суті своїй не змінює основних принципів і правил, які встановлює цей новаторський, по-справжньому  реформаційний законопроект. А єдине, що скажу, ми розширили дещо можливості надавача послуг, щоби забезпечити потреби мільйонів українців, це близько 3,2 мільйона людей, які не отримають ту послугу, як і всі українці на всій території України, люди, зокрема на віддалених територіях, на територіях, які знаходяться в скрутному стані на сьогоднішній день, люди з особливими потребами, з інвалідністю, ветерани з обмеженими можливостями руху. І в своєму доопрацьованому законопроекті ми врахували побажання і операторів, і Національного банку та Міністерства фінансів.

І хочу також повідомити, що з'явився третій законопроект "д", який зараз буде представлений, який автори як основного, так і я як автор альтернативного підтримуємо, і просимо також вас підтримати наступний законопроект "д" , який зараз буде представлений.

Дякую, колеги. І слава Україні!

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Героям  слава!

І я запрошую і від авторів об'єднаного законопроекту, і від комітету Данила Олександровича Гетманцева. Данило Олександрович, будь ласка, і доповідь, і рішення комітету представте.

 

12:52:25

ГЕТМАНЦЕВ Д.О.

Дякую. Шановні колеги, ми пропонуємо вам сьогодні до розгляду достатньо простий, але дуже потрібний законопроект. Законопроект потрібний для людей. Мова йде про надання банківських послуг останньої милі.

У чому річ? Річ в тім, що комерційні банки, зважаючи на те, що вони мають основною метою отримання прибутку, йдуть з сіл, йдуть з важкодоступних районів, і послуги, банківські послуги, а це послуги з депозитів, це  послуги з перерахування тих чи інших грошей, вони не доступні тим людям, які живуть в цих віддалених населених пунктах. На жаль, цих пунктів у зв'язку з військовими діями стає більше, бо до них належать і прифронтові регіони, і це є великою проблемою для нашої країни.

Цей закон пропонує створити дуже прості умови, тобто полегшену банківську ліцензію, для осіб, які будуть надавати послуги фінансової інклюзії, тобто ті послуги, які потребують ці люди у віддалених регіонах. Він передбачає, що банки з такою полегшеною ліцензією будуть надавати послуги лише фізичним особам та юридичним особам з оборотом до 5 мільйонів євро, але зможуть надавати ці послуги поза  банківськими приміщеннями. Таким чином ми задовольняємо попит на цю послугу, яка на сьогодні не задовольняється за рахунок комерційних банків.

Комітет розглянув обидва законопроекти – законопроект основний і законопроект альтернативний, і, провівши консультації і з банківською спільнотою,  і з народними депутатами, авторами  цих законопроектів,  яким я дуже вдячний за законодавчу ініціативу,  прийняв рішення про внесення до Верховної Ради доопрацьованого законопроекту. І з урахуванням рішення комітету ми просимо, комітет просить підтримати редакцію доопрацьованого комітетом законопроекту про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розвитку фінансової інклюзії в Україні в першому читанні за основу. І ми обіцяємо до другого читання,  врахувавши всі ваші пропозиції,  доопрацювати цей законопроект.

 Дякую. Прошу голосувати зеленою кнопкою.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую,  Данило Олександрович.

Шановні колеги, я прошу фракції і групи записатися: два – за,  два – проти, для обговорення цього законопроекту.

Будь ласка, Крулько Іван Іванович,  фракція "Батьківщина".

 

12:55:22

КРУЛЬКО І.І.

Прошу передати слово Юлії Володимирівні Тимошенко.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, Юлія Володимирівна.

 

12:55:31

ТИМОШЕНКО Ю.В.

Юлія Тимошенко, фракція "Батьківщина". Шановні колеги народні депутати,  ви прекрасно пам'ятаєте, як починаючи з 2015 року,  була знищена національна банківська система, коли більше 100 банків України були,  по суті, стерті з обличчя України, коли мільйони українців і в тому числі десятки тисяч підприємців були позбавлені своїх фінансових ресурсів,  які зберігалися на депозитах, застав,  які вони віддавали в ці банки саме для того,  щоби розвиватися і отримати кредити. Був по Україні нанесений нищівний удар, по українській банківській системі. І   досі розбазарюють майно через Фонд гарантування вкладів наших українських підприємців. Це був армагеддон в банківській системі України. Після того наші українські банки, по суті, припинили існувати. І тепер намагаються замінити українську банківську систему сурогатом, який не буде повноцінною банківською системою, а буде такими собі фінансовими бутиками, де будуть обмежені права і обмежені можливості як у громадян України, так і у підприємців.

Тому наша фракція не буде голосувати за цей законопроект, тому що ми вважаємо, що в Україні мусить функціонувати повноцінна, нормальна банківська система. Треба буде повернути українські банки, які успішно працювали в українському фінансовому просторі. А отакі сурогатні фінансові системи, вони використовуються в слабо розвинутих країнах, де взагалі банківські системи відсутні. Не перетворюйте Україну в країну третього світу. Ми не голосуємо за…

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, слово надається Ташевій Тамілі Равілівні, фракція "Голос".

 

12:57:42

ТАШЕВА Т.Р.

Вітаю! Прошу колезі Цабалю передати слово.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, Володимир Володимирович Цабаль.

 

12:57:49

ЦАБАЛЬ В.В.

Шановні колеги, фінансова інклюзія – це дуже добре, і ми повинні це підтримати. Тому як фракція ми цей законопроект проголосуємо за. Але я хотів інше питання підняти, яке дотичне до питань, піднятих в цьому законопроекті.

І тут я хочу звернутись і до нашого уряду, і до профільного комітету, щоб звернули увагу на те, що досі як результат націоналізації ПриватБанку, повномасштабного вторгнення в нас частка фінансового сектору в державній власності майже 80 відсотків. Тобто, що це означає? Що ми зараз вернулись в старі часи, коли держава була єдиним власником. Чи це було правильно, ті рішення, які були прийняті? Так, тоді це було правильно, тому що ПриватБанк треба було націоналізувати, і плюс ті банки, які націоналізували в 22-му році. Але це не може тривати вічно, ми вже маємо почати думати, як після завершення воєнного стану вернути приватного власника у фінансовий сектор. Тому що це допоможе розвинути конкуренцію, це допоможе збільшити кредитування економіки, тому що, нагадаю, що зараз банки кредитують тільки державу. У нас всього 20 відсотків портфелю банків кредитного – це кредитування бізнесу, решта – це кредитування держави. Так, може, нам зараз це потрібно, але ми маємо зробити так, щоб фінансовий сектор кредитував бізнес, щоб економіка росла.

Тому хочу закликати і профільний комітет, і Міністерство фінансів як представника держави, який від імені народу України виконує роль власника, щоб почали вже задумуватись над ним питанням, як вернути приватного власника до націоналізованих банків.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, Бондар Михайло Леонтійович, "Європейська солідарність".

 

12:59:54

БОНДАР М.Л.

Дякую. Передайте, будь ласка, слово Ніні Южаніній.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Ніна Петрівна Южаніна, будь ласка.

 

13:00:17

ЮЖАНІНА Н.П.

Шановні колеги, шановні українці! Хвилиночку, будь ласочка, послухайте дуже уважно. Автори цих проектів законів говорять про те, що в нас є ряд населених пунктів, особливо прифронтові території, де відсутні банківські відділення і можливість людям скористатися банківською послугою. Про яку банківську послугу зараз йде мова? Про розміщення власних коштів на депозит, про надання кредитів невеличким компаніям, невеличким – 200 мільйонів гривень оборот за минулий рік, де незрозуміло, з яким оформленням застави і так далі.

Ви зараз говорите про те, що ви згодні кинути мільйони людей, як ви наголосили, ризикувати своїми грошима. Ви розумієте, приходить представник банку фінансової інклюзії, працівник Укрпошти, на якому написано "поштобанк", до людини, яка не може рухатися. Говорить їй, обіцяє їй різні відсотки про те, що його депозит буде розміщений, що він через рік стане мільйонером, заробить багато грошей. І пішов собі цей працівник. Чи він насправді доніс до банку ці гроші, чи він оформив, чи він вніс в систему дані про те, що він взяв в пенсіонера, який не може ходити або не має опікунів, про те, що він забрав гроші?

Ви породжуєте абсолютно нову систему, шахрайську систему. Ви породили нову систему, коли впроваджували ігорний бізнес, а тепер не розумієте, звідки беруться 100-мільярдні обороти в рік і що за гроші крутяться в цій системі. Так це одне. А зараз ви тих пенсіонерів і людей, які не можуть рухатися чи по різних причинах не можуть дійти до банківських відділень, якраз їх зараз підвішуєте в зону ризику. Мені здається, що цього робити не можна або робити ряд виключень.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Будь ласка, Воронько Олег Євгенович. Будь ласка.

 

13:02:35

ВОРОНЬКО О.Є.

Дорогі колеги, банки фінансової інклюзії – це новий тип банків, які працюватимуть для людей і малого бізнесу. Я щиро вірю, що це великий крок уперед. Вони зможуть видавати кредити, відкривати рахунки, допомагати з платежами і все це без зайвих перешкод. Навіть не доведеться їхати у відділення, послуги можна буде отримати вдома чи через агентів, наприклад, Укрпошту.

Це реальна підтримка для тих, хто хоче розвиватися, але не має доступу до великих банків. Особливо важливо зараз, коли через війну багато людей і малих підприємств залишилися без нормального доступу до банківських послуг. Банки фінансової інклюзії стануть для них рятівним колом. Національний банк як регулятор ретельно стежитиме за їхньою роботою.

Депутатська група "Відновлення України" підтримує даний законопроект. Дякую за увагу.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Будь ласка, "Слуга народу", Василевська-Смаглюк – 1 хвилина. Шановні колеги, після цього голосуємо.

 

13:04:05

ВАСИЛЕВСЬКА-СМАГЛЮК О.М.

Шановні колеги, ті з вас, хто зараз голосує проти цього законопроекту і тих, хто агітує голосувати проти інших, ви скажіть, будь ласка, що ви можете запропонувати бабусі, яка живе на прикордонній території, що ви можете запропонувати бізнесу, який щойно деокупували, який намагається себе якось відбудувати, взяти кредит, що ви скажете інваліду, який не може сісти в маршрутку і поїхати за 60 кілометрів і заплатити останнє за цю маршрутку, щоб зняти кошти? Скажіть мені, будь ласка, ці банки фінансової інклюзії мають точно такі ж зобов'язання по ліцензуванню, по регулятору, і по моніторингу, які мають діючі банківські установи, відтак жодних проблем не має з тим, щоб дати людям можливість доступу до мінімальних банківських послуг. І це сьогодні залежить від вас. До другого читання законопроект буде значно доопрацьований і гарантії будуть...

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Шановні колеги, я прошу... А, з процедури? Юлія Володимирівна, тільки з процедури я прошу, інакше я вимушений буду вимкнути мікрофон.

Будь ласка, Юлія Володимирівна, з процедури і голосуємо.

 

13:05:22

ТИМОШЕНКО Ю.В.

Цей законопроект не можна голосувати, тому що не треба було Ощадбанк знищувати, не треба було реально забирати...

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Друзі, Юлія Володимирівна, стоп, це не з процедури. Будь ласка, це не з процедури, я просив з процедури. Переходимо до прийняття рішення.

Шановні колеги, я прошу зайняти ваші місця. Шановні колеги, переходимо до прийняття рішення. Шановні колеги, переходимо до прийняття рішення. Будь ласка, займіть свої місця, переходимо до прийняття рішення.    

Я ставлю пропозицію прийняти за основу з доопрацюванням положень відповідно до частини першої статті 116 Регламенту Верховної Ради України проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розвитку фінансової інклюзії в Україні (реєстраційний номер 13018-д). Готові голосувати? Я прошу народних депутатів голосувати.

 

13:07:04

За-269

Рішення прийнято.

По фракціях покажіть, будь ласка.

Дякую, шановні колеги. Йдемо далі.  Наступний у нас... так, тут окреме введення, я перепрошую.

Шановні народні депутати, Верховна Рада України 17 грудня 2024 року за наслідками розгляду пропозицій Президента України до Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо використання земельних ділянок для розбудови цифрової інфраструктури (реєстраційний номер 9549) направила вказаний закон на доопрацювання до Комітету Верховної Ради України з питань аграрної та земельної політики для комплексного опрацювання таких пропозицій.

Доопрацьований головним комітетом закон повторно внесено на розгляд Верховної Ради України. Ми домовлялися, 2 хвилини – доповідь і голосуємо. Будь ласка, я запрошую до слова голову Комітету Верховної Ради України з питань аграрної та земельної політики Олександра Васильовича Гайду, щоб ви 2 хвилини сказали, що доопрацювали, і голосуємо.

Голосуємо, так? Добре, тоді прошу зайняти місця. Сідайте, будь ласка, займаємо місця. Переходимо тоді до прийняття рішення.

Шановні колеги, я ставлю на голосування для повторного прийняття в цілому повернутий з пропозиціями Президента України та доопрацьований комітетом Закон України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо використання земельних ділянок для розбудови цифрової інфраструктури (реєстраційний номер 9549) з необхідним техніко-юридичним доопрацюванням.

Я прошу народних депутатів голосувати.

Прошу голосувати.

 

13:09:01

За-271

Рішення прийнято. Закон прийнятий в цілому.

Будь ласка, з процедури – Артур Володимирович. Тільки прошу, з процедури, будь ласка.

 

13:09:11

ГЕРАСИМОВ А.В.

Шановні колеги, прошу уважно послухати. На попередніх пленарних тижнях ми з вами, і я дякую всім за це, збили поправку, якою Міністерство економіки хотіло підвищити собі заробітну плату. Зараз в законі, який ми зараз зайдемо розглядати, поправка номер 6 рівно про це і говорить. Тобто вони знов хочуть підняти собі заробітні плати значно більше, ніж це є сьогодні у солдатів на фронтів.

Тому звертаюся до кожного, бо цю поправку буде піднімати, наскільки я зрозумів, "Слуга народу" Клочко, не голосувати і не підтримувати цю правку. Бо сьогодні всі гроші мають іти не на підвищення і так високих зарплат Міністерства економіки, а на нашу армію і Збройні Сили.

Щиро вам дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні колеги, переходимо… Добре. Добре. Ну, ми переходимо до розгляду законопроекту 9478.

Шановні колеги, у нас… я наскільки розумію, що у мене є, ще просить свою поправку номер 6 поставити на повне врахування Клочко, так? Хто? Літвінов. Ви співавтори по цій поправці?

Будь ласка, Літвінов. 6 поправку, я правильно розумію?

 

13:10:46

ЛІТВІНОВ О.М.

Дякую, Руслан Олексійович. Шановні колеги, подана мною в співавторстві з народним депутатом Андрієм Клочком поправка номер 6 комітетом була врахована частково. Комітет її підтримав з виключенням положення щодо обчислення розміру надбавки за вислугу років державним службовцям Апарату Верховної Ради відповідно до законодавства, що діяло на час набуття відповідного стажу. Колеги, врахування цієї поправки в повному обсязі, по-перше, буде сприяти збереженню інституційної пам'яті Апарату парламенту, недопущенню звуження існуючих прав його службовців відповідно до вимог статті 22 Конституції України і фактично є однією з особливостей парламентської служби. Нашим позитивним голосуванням ми підтримаємо мотиваційну складову для службовців Апарату парламенту.

Колеги, прошу проголосувати за і врахувати повністю поправку номер 6. Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, позиція комітету по 6 поправці.

 

13:11:46

ЧОРНИЙ Д.С.

Поправка номер 6 авторства Клочка і Літвінова, народних депутатів. Комітет її підтримав… врахував частково в частині тій, яка розглядалась в законопроекті 8222. Але логіка взагалі в поправці є, тому прошу колег врахувати.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Шановні колеги, 6 поправка авторства Клочка і Літвінова. Врахована частково. Автор просить поставити її на повне врахування. Комітет свою позицію висловив. Тому, будь ласка, я ставлю 6 поправку на повне врахування. Прошу голосувати.

 

13:12:43

За-248

Рішення прийнято.

Покажіть по фракціях.

Далі, шановні колеги, у мене така інформація, що 2 хвилини – Геращенко Ірина Володимирівна, і ще одну поправку поставить Лозинський Роман, і після цього голосуємо.

 

13:13:18

ГЕРАЩЕНКО І.В.

Шановні колеги, ми обговорюємо Закон про держслужбу, яку ви фактично знищили. Минулого тижня "Європейська солідарність" відвідала приймальню Офісу Президента, приймальню громадян. Так ось, там висить замок, там нікого немає, хоча фактично ця держслужба має працювати, вона отримує дуже добру зарплату. Я хочу нагадати, що 145 тисяч громадян України зібрали підписи проти свавілля, незаконних санкцій проти п'ятого Президента Порошенка. Але це підписи не щодо Порошенка, вони стосуються правової держави, бо в державі, яка йде до Європейського Союзу, не може бути позасудових санкцій, які однією людиною в країні використовуються як розправа.

Це вже набрало системного характеру. Тому що я хочу поінформувати вас, Порошенко виграв суд щодо прикордонників, які то не випускають нашу команду на міжнародні зустрічі, я знаю, що тут 45 депутатів  "Слуги народу" підписували до регламентного комітету листа з вимогою взагалі вигнати Порошенка з зали. Це ненормально, коли у нас сьогодні вся репресивна машина працює проти опозиції.

І "Європейська солідарність" нагадує, що ви йшли під гаслом бути слугами народу, захищати і спілкуватися з народом, але ключовий "слуга" сидить в бункері за парканом і не має жодного спілкування з цим народом.

У нас нема іншого виходу як принести ці підписи члену РНБО пану Стефанчуку і представниці Президента в парламенті пані Галині Михайлюк, і вимагати від вас передати ці підписи адресату. Тому що, вибачте, будь ласка, 145 тисяч українців – це велика кількість небайдужих громадян, які вимагають від влади дотримуватися законодавства, а не займатися свавіллям.

Тому сьогодні ці підписи тут. Ми підготували запити до Офісу  Президента з вимогою надати відповідь…

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Шановні колеги, будь ласка, далі у нас… Ні, можна забрати звідси. І поставте туди… ні-ні-ні, от там, заберіть в торцевий куточок туди. Будь ласка. Дякую.  Туди, все туди, в куточок.

Шановні колеги, далі у нас буде 15 поправка Лозинського, і після цього 3 хвилини – Разумков, і голосуємо.

Будь ласка, Роман Лозинський.

                      

13:15:53

ЛОЗИНСЬКИЙ Р.М.

Колеги, я хочу звернути вашу увагу на 15 поправку. Про що ця поправка? Цей зал, кожен із вас, практично кожен із вас, конституційна більшість, більше 300 голосів 9 місяців тому, 9 місяців тому  проголосувала за законопроект 9559-д про виділення коштів на сили безпеки і оборони, про право місцевого самоврядування розпоряджатися своїми коштами для сил безпеки і оборони. Більше 300 голосів, конституційна більшість, дев'ять місяців тому проголосувала в цьому залі. Про що ця поправка? Ця поправка прив'язує цей законопроект, який зараз буде проголосований, до законопроекту 9559-д, і він вступить в силу тоді, коли Президент підпише 9559-д.

Шановні колеги, поважайте себе, поважайте свої голоси, ви голосуєте, а закони не підписуються. Ганьба!

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Позиція комітету.

 

13:17:02

ЧОРНИЙ Д.С.

Комітет розглянув на своєму засіданні 15 поправку авторства Романа Лозинського. Дійсно, вона пропонує пов'язати чинність даного законопроекту з прийняттям іншого закону. Тому комітет прийняв рішення відхилити дану поправку.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Шановні колеги, я ставлю 15 поправку авторства Лозинського, вона комітетом відхилена, на врахування. Прошу голосувати.

 

13:17:39

За-165

Рішення не прийнято.

Шановні колеги… Я просто обіцяв Разумкову – 3 хвилини і потім вам 2 хвилини, і голосуємо. Разумков Дмитро Олександрович – 3 хвилини, потім Герасимов Артур Володимирович – 2 хвилини, і голосуємо.

 

13:18:02

РАЗУМКОВ Д.О.

Шановні колеги, скажіть, будь ласка, вам не набридло, що вам кожного разу одягають одне і те ж саме на голову? Ви сьогодні проголосували 6 правку, яка підіймає зарплати, дає можливість підняти зарплати Мінекономіки, Міністерству цифрової трансформації, Міністерству фінансів, міністерству… Що там ще? Який ще у нас? Економіки, да. Скажіть мені, будь ласка, от ви минулого разу в цій залі за це не проголосували. Ви не голосуєте про підняття зарплати військовим, ви не голосуєте про підняття зарплати вчителям, медикам, але ви голосуєте за міністерства. Скажіть мені, будь ласка, підняли зарплату людям? Ні. Мінімалка залишилась? Залишилась. Людина, яка в садочку працює, скільки отримує? Мінімально отримувала 3600, зараз, можливо, трошки більше. Це ставка, ставка найменша, яка є в дитячому садочку. А міністерствам ви піднімаєте. Вам не соромно кожного разу за це голосувати, ви ж минулого разу включили голову і за це не проголосували.

Не голосуйте за цей закон. Не давайте за нього голоси. Відправте на повторне друге. Приберіть правку, нормальний закон, хай далі йде. Взагалі –  до комітету. А як ви сюди запхали цю норму знову? Там 116-ї не було, 116-а не давала можливість збільшувати зарплати міністерствам.

Взагалі ми сьогодні працюємо, у нас чотири питання порядку денного. Одне з них – це питання, тому що Президент дозволяє знищувати і забирати майно на Західній Україні, у Закарпатській області, друге – підняття зарплати в міністерствах, третє питання пов'язане з розширенням повноважень Державної служби спеціального зв'язку. Кожного разу пхають цей законопроект, сьогодні так само його будуть вносити. Чому, чим вони такі важливі? Чим важлива ця вся інфраструктура, яку вони просто хочуть під себе підім'яти? Це не її функціонал. Але ви і їм збільшуєте, ви всім, кому необхідно, збільшуєте зарплати. Необхідно для кого? Для кого завгодно, але не для українського народу. І потім за це ще голосуєте.

Не голосуйте за цей закон. Відправте його на повторне друге читання, і далі будемо розбиратися. Хай скорочують строки, прибирають цю ганебну правку. Всі, хто проголосують зеленою, ви піднімаєте зарплати не людям, ви піднімаєте зарплати чиновникам. Ви подивіться на результати нашої роботи, єдині, кому піднімаються зарплати сьогодні в України, це державним чиновникам. Не наймолодшим спеціалістам, а міністрам, заступникам і тому подібне.  Перестаньте займатися єрундою.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Будь ласка,  Артур Володимирович – 2 хвилини і після цього голосуємо. Шановні колеги, приготуйтеся.

 

13:20:55

ГЕРАСИМОВ А.В.

Шановні колеги, по-перше, я вважаю, що це несправедливо сьогодні, реально, просто несправедливо піднімати заплати міністерствам, чиновникам, і не піднімати їх армії, і не піднімати їх людям. Це несправедливо, це неправильно.

Але ще є й друга сторона цієї медалі. Дивіться, ви ж  самі знаєте, що на багато комітетів міністри просто не ходять. Та ладно міністри, дуже часто й заступники міністрів не ходять. От зараз приймається законопроект, який потрібен для Кабінету Міністрів, а ви бачите зараз тут Прем'єр-міністра, міністра?

Далі. Коли йдуть міжнародні зустрічі і їх організовує Кабінет Міністрів, депутатів не запрошують, монобільшості депутатів не запрошують. І це питання поваги. А питання поваги формується, коли парламент показує свою суб'єктність.

І сьогодні я дуже прошу вас подумати про це і не голосувати цей закон, відправити його на повторне друге читання для того, щоб виключити звідти міністерства і залишити все, що там є. Чому? Тому що тоді, тоді вони почнуть вас поважати, вони зрозуміють, що в парламент треба приходити, що з парламентом треба спілкуватися. І наведу вам дуже простий приклад. В ті рідкі моменти, коли до нас приходять міністри і заступники міністрів зараз, ви бачили, що вони приходять у  краватках, у костюмах, як мінімум у військовій формі. А ви пам'ятаєте, як було раніше? Спортивні костюми. І ви пам'ятаєте, що сталося і після чого вони змінили свою позицію? Після того як парламент, ви, монобільшість, поставили їх на місце і сказали, що це, вибачте, не твоя власна квартира, вдягнися по-нормальному і прийди сюди в парламент. І вони зрозуміли, бо це було правильно.

Тому зараз не голосуйте за цей закон.  Щиро вам дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні колеги, я прошу народних депутатів зайняти свої місця.

Шановні колеги, займіть, будь ласка, свої місця, переходимо до прийняття рішення.

Я ставлю пропозицію, шановні колеги, я ставлю пропозицію прийняти в другому читанні та в цілому з необхідними техніко-юридичними поправками проект Закону про внесення змін до Закону України  "Про державну службу" щодо удосконалення порядку співвідношення між рангами державних службовців і рангами посадових осіб місцевого самоврядування, військовими званнями, дипломатичними рангами та іншими спеціальними званнями та зарахування до стажу державної служби часу роботи на деяких посадах у військових адміністраціях (реєстраційний номер законопроекту 9478).

Готові голосувати? Я прошу народних депутатів голосувати.

 

13:24:24

За-254

Рішення прийнято. Закон прийнятий в цілому.

По фракціях покажіть, будь ласка.

Шановні колеги, надійшла заява від двох фракцій з перервою із заміною на виступ. Я надаю слово Павлу Андрійовичу Бакунцю. Група "Довіра" і група "За майбутнє" просить. Будь ласка.

 

13:24:42

БАКУНЕЦЬ П.А.

Україна починається з тебе. Дорогі українці, президія, народні обранці, сьогодні вітаю всіх вас з днем Благовіщення! Хай добра звістка прилине до кожної родини, до кожного з вас про мир,  про добро,  про незалежність,  подальший проєвропейський вектор і територіальну цілісність нашої України, про повернення наших захисників кожного живими і здоровими до свого дому!

Також 26 років тому звістка, на жаль, негативна сколихнула  все  українське суспільство, звістка про загибель людини, ім'я якої назавжди вписане в історію боротьби за незалежність України. "Дай,  Боже, нам любити Україну понад усе сьогодні – маючи, щоб не довелося гірко любити її – втративши. Настав час великого вибору: або єдність і перемога,  і шлях до світла, або поразка,  ганьба і знову довга дорога до волі". В'ячеслав Чорновіл. 

Він добре знав: свобода ніколи не дається легко. Прошу сьогодні в цьому залі хвилиною мовчання пом'янути світлу пам'ять великого державного будівничого В'ячеслава Чорновола.

(Хвилина мовчання)

Дякую. Хай життєвий шлях В'ячеслава Чорновола буде для всіх вас прикладом, як працювати чесно, як працювати відповідально для України і для українців, чого, власне, ви тут і є зібрані завдяки українцям.

Слава Україні!

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні колеги, дякую вам. Світла пам'ять В'ячеславу Максимовичу.

Шановні друзі, я попрошу народних депутатів, ми переходимо до наступного законопроекту – 10257. Це проект Закону про внесення змін до Митного кодексу України щодо деяких питань адміністративної відповідальності за порушення митних правил.

У нас була спочатку домовленість, але зараз 3 хвилини – Южаніна, виступ, і після цього ми… А, ще буде виступ… А, будуть поправки, Дмитро Олександрович?

Добре. Тоді спочатку 3 хвилини – Южаніна.

 

13:27:36

ЮЖАНІНА Н.П.

Шановні колеги, на жаль, мені навіть важко зараз говорити, тому що, голосуючи за банки і фінансову інклюзію, ви забули про безпеку рідних і знайомих, і незнайомих також. Мене дивує позиція деяких фракцій і груп, які чи-то насправді так думають, чи на них вплинули, щоб вони голосували. Ми ж цей проект закону вже з вами навіть не підтримували на перегляд в комітеті на повторне перше читання. Мені здається, що оцей вплив, в тому числі і деструктивної монобільшості, дуже викривлює роботу парламенту.

Не забувайте, будь ласка, що, коли будуть ваші і рідні, і знайомі плакати від шахрайства, яке ви зараз будете дозволяти, ви будете винні в цьому. І насправді достатньо було би змусити державний ПриватБанк надавати послуги, дозволити йому надавати послуги поза межами відділень банків, у таких віддалених населених пунктах, де є насправді в цьому потреба. І це би задовольнило повністю всі ці групи населення. Ви головою не думаєте і провокуєте все нові й нові схеми шахрайства, які швидко народжуються в нашій країні.

Щодо даного проекту закону, насправді дуже добре відпрацювали в комітеті якраз ті зміни, які потрібно було зробити на основі рішень Конституційного Суду. Це щодо призначення штрафів за порушення митного законодавства, щоб штрафи залежали від суті порушення і взагалі його змісту. В цій частині, я думаю, комітет відпрацював дуже добре. І ще було декілька поправок, які справді є суттєвими і важливим.

В цілому, мені здається, що Митний кодекс усе більше набирає рис якраз того європейського законодавства, яке нам треба обов'язково імплементувати в український Митний кодекс. Але те, що відбувається насправді, як виконується Митний кодекс на місцях, на митницях митниками, потребує додаткової нашої уваги. І тут нікуди не дінешся, багато норм, які перекручуються, які застосовуються в спосіб, який прийнятний митнику чомусь, а не так, як написано в Митному кодексі. На жаль, таке є.

Я думаю, що ще є одне важливе питання для комітету. Наприклад, ті, хто займається оборонкою і навіть збирає дрони, не знають, до кого звертатися щодо розширення пільгових нацтоварів, які використовуються для виробництва товарів військового призначення. Нам треба організувати якось цю роботу і почути людей для того, щоби комітет міг враховувати такі пропозиції при кожному розгляді поправок до Митного кодексу.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Шановні колеги, далі у нас ще буде 6 хвилин – Разумков, після цього він ще поставить… 2 хвилини і 1 поправку на підтвердження, наскільки розумію, але 6 хвилин замість своїх 11 поправок.

Будь ласка, Дмитро Олександрович.

 

13:31:12

РАЗУМКОВ Д.О.

Колеги, зараз відбувається якесь дуже дивне в цій країні, ми, з одного боку, почали готуватися до виборів, як Янукович з законами 16 січня, і зняте сьогодні з порядку денного питання про фактично безмежне розширення повноважень Національної гвардії. Ви до чого готуєтеся, до майданів? Ви до чого готуєтеся, до виборів чи ви все ж таки думаєте про державу, чи ви думаєте про владу?

Паралельно ви знищуєте український бізнес, піднімаючи податки, це те, що ви вже зробили, і те, що ви плануєте зробити. Нещодавно була позиція уряду, яку він зазначив в якості  звіту по своїй програмі, де хочуть знищити повністю ФОП. Так у вас це добре виходить навіть в рамках тих законів, що вже є. Ви успішно поборолися і знищили близько 100 тисяч ФОП. За кожним таким ФОП стоять мінімум 2-3 людини. Я зараз навіть не про родини говорю, які фактично живуть за ті доходи, які приносять ФОП до родин. А ви успішно це зробили, лише за січень місяць закрили 61,5 тисячі ФОП.

Зараз ви намагаєтеся розширити повноваження правоохоронних органів. Зараз ви намагаєтеся розширити повноваження органів, які важко назвати правоохоронними, такі як ДБР тощо. Ви фактично перетворюєте Україну на поліцейську державу. Я не розумію, навіщо ви це робите і чому історія вас нічому не вчить.

Я думаю, що багато можна пригадувати різних прикладів, але найбільш яскравим був приклад законів 16 січня і ви продовжуєте за це голосувати. Зараз цим законопроектом ви намагаєтеся перекласти відповідальність за корупцію на митниці на людей, на бізнес. Да, я розумію, що бізнес займається, іноді займається незаконним перетином через кордон. Це називається контрабанда. Але контрабанда ніколи не існувала, якщо вона не "кришувалася" владою, якщо вона не "кришувалася" на митниці, якщо вона не "кришувалася" в парламенті, якщо вона не "кришувалася" на рівні Кабінету Міністрів, на рівні профільного міністерства, на рівні керівництва держави, яка до війни давала в чорну касу близько 12 мільярдів гривень щомісяця. Це мінімальні обрахунки, які були. По року це близько 150 мільярдів. Це мінімальні обрахунки, які є.

Замість того, щоб боротися з реальною корупцією, замість того, щоб закривати дірки, ви створюєте ще один механізм заробляння в чиїсь кишені, коли фактично вводите таку відповідальність по відношенню до людей, які везуть товари. Вони навіть не завжди знають, що вони везуть, але ви саме їх робите крайніми в цьому процесі. Ви робите так, щоб бізнес перестав взагалі працювати в білу, ви робите так, щоб український бізнес перестав існувати. Це призведе до того, що не буде  податків до Державного бюджету України, це призведе до того, що ви не зможете забезпечити українську армію, яка сьогодні боронить нашу з вами державу, це призведе до того, що ви не зможете забезпечити потреби ветеранів після війни і потреби соціального сектору, який ви сьогодні фактично знищуєте, коли робите все для того, щоб українського бізнесу просто... бізнес просто перестав існувати.

Скажіть мені, будь ласка, це нова стратегія знищення України чи це нерозуміння, до чого призводять ваші голосування. Це ж написано в пояснювальних записках, це написано у висновках ГНЕУ, це записано в елементарній аналітиці, про це пишуть бізнес-асоціації. Ви ж всі розумні люди, ви вмієте читати, відкрийте свій фейсбук і подивіться, що там написано, відкрийте свої пошти і подивіться на листи, які вам приходять, просто рахуйте не на один крок, а на два-три вперед. Ви зараз знищите і експорт, і імпорт до України, ви створите ще одне дуже вузьке горлышко для митниці, де корумповані митники, представники митниці, тому що теж, мабуть, не всі, будуть на цьому заробляти, будуть робити все для того, щоб це йшло в чорну касу, не в державний бюджет. І ви за це знову голосуєте. Сьогодні ви проголосували за підняття зарплати міністерствам. Скажіть мені, будь ласка,  яка така особливість у цих конкретних чотирьох міністерствах, за які ви проголосували. Я думаю, що варто кожному громадянину України, який сьогодні нас дивиться, підняти і подивитися на результати цього голосування, поіменне голосування. Там немає, ще раз повторюю, ні зарплат вчителям, ні медикам, ні нашим військовим, ні людям, які відповідають за реабілітацію ветеранів. Ні, там є державна служба виключно. Ви ще підніміть зарплати для наглядових рад, тому що їм по 300, по 500, по 700 тисяч замало. Підніміть зарплати ще тім, які по мільйону отримують на місяць. Ну, чому? Ну, якщо ви так підходите до прийняття законів, це нормальний хід, нічого дивного не відбудеться.

І наостанок. Шановні колеги, а скажіть, будь ласка, а вам не соромно, що ми знову пробиваємо дно як Рада. Минулого тижня у нас було по 6-7 законів у порядку денному, сьогодні 4, 4 на півтори години роботи. Це сором. Це сором для кожного, хто сьогодні працює в парламенті, вірніше, не працює.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні колеги, будь ласка, я прошу доповідача зайняти своє місце. У нас залишається... Я прошу народних депутатів запросити до зали, і зараз ще 2 хвилини виступ Разумкова і він поставить одну поправку і після цього ми голосуємо за закон у цілому. Будь ласка, я прошу народних депутатів зайняти свої місця і надаю слово Дмитру Олександровичу. Тільки скажіть номер поправки, Дмитро Олександрович, якщо можна.

 

13:37:38

РАЗУМКОВ Д.О.

Дякую, Руслан Олексійович.  Одну секундочку, я відкрию. З початку дайте, будь ласка.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Добре, обнуліть час, будь ласка.

 

13:37:49

РАЗУМКОВ Д.О.

Руслан Олексійович, 1 правка Гетманцева, вона фактично запроваджує відповідальність за перенесення через митний кордон у міжнародних поштових та експрес-відправленнях товарів, наявність найменувань або назва, кількість яких не відповідає даним. Тобто фактично буде дана можливість перевіряти всі посилки, які сьогодні рухаються на терени нашої держави. Фактично, це навіть митники визнають, що вони не зможуть з цим справитись. Про це говорять і ті компанії, які займаються таким перевезенням. Тобто ця правка, якщо вона залишиться в цьому законі, призведе до розвалу всієї системи відправлення – поштових скриньок, поштових переказів і поштових посилок, які сьогодні відбуваються на теренах нашої держави. Це призведе до колапсу. Це призведе до створення ще однієї корупційної лазівки. Це жодним чином не допоможе. Плюс робиться прокладка для того, щоб в майбутньому протягнути ще один закон, який іде через ваш комітет, шановні колеги, про те, щоб знищити систему посилок, які коштують менше аніж 150 євро. Це ви закладаєте підґрунтя для цього.

Тому, будь ласка, приберіть цю правку, не голосуйте за неї. 41 правка. Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Позиція комітету по 41 поправці.

 

13:39:19

СОВА О.Г.

Насправді це не так. На сьогодні посилки рухаються, і ніхто їх не може за порушення і кількості, вказаної в митній декларації, і назви товару ніхто не може там ні конфіскувати, ні оштрафувати. І даним користуються контрабандисти, які везуть на сьогодні величезні об'єми через митні посилки, підмінюючи назву, зменшуючи кількість.

Даною правкою ми вводимо і даємо на розгляд судам визначати розмір штрафу і конфіскацію. Тому комітет підтримав дану правку. І прошу зал підтримати.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Шановні колеги, я прошу народних депутатів приготуватися до голосування. Я хочу нагадати, зараз ми голосуємо одну поправку, яка була врахована комітетом, 41 поправка, авторства Данила Олександровича Гетманцева. Народний депутат Разумков Дмитро Олександрович поставив цю поправку на підтвердження. І після цього голосування ми голосуємо за закон в цілому. Тому я прошу народних депутатів зайняти свої місця. І я ставлю на підтвердження 41 поправку авторства народного депутата Гетманцева.

Будь ласка, прошу народних депутатів голосувати.

 

13:40:56

За-255

Рішення прийнято.

Переходимо до прийняття рішення. Я ставлю пропозицію прийняти в другому читанні та в  цілому з необхідними техніко-юридичними поправками проект Закону про внесення змін до Митного кодексу України щодо деяких питань адміністративної відповідальності за порушення митних правил (реєстраційний номер 10257).

Готові голосувати? Я прошу народних депутатів голосувати.

 

13:41:40

За-265

Рішення прийнято. Закон прийнятий в цілому.

Покажіть по фракціях.

Шановні колеги, розгляд питань порядку денного на сьогодні завершено. Дякую всім за результативну роботу. Зараз я оголошую перерву в нашому пленарному засіданні. Про час і місце його продовження вам буде повідомлено завчасно. Нагадую про необхідність непоширення інформації щодо його початку.

Працюємо далі заради України і її майбутнього. Слава Україні!

 

Повернутись до публікацій

Версія для друку