ЗАСІДАННЯ ПЕРШЕ
(продовження)
Зал засідань Верховної Ради України
13 березня 2025 року, 10 година
Веде засідання Перший заступник Голови Верховної Ради України
КОРНІЄНКО О.С.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Слава Україні!
Шановні колеги, відповідно до прийнятої нами Постанови "Про деякі питання організації роботи Верховної Ради України дев'ятого скликання в умовах дії воєнного стану" сьогодні ми продовжуємо наше пленарне засідання.
Звертаю вашу увагу, що згідно з прийнятою Верховною Радою України постановою усі присутні на пленарному засіданні не повинні поширювати інформацію щодо його початку, перебігу та прийнятих у парламенті рішень раніше ніж через годину після оголошення перерви у пленарному засіданні. Прошу всіх колег неухильно дотримуватися прийнятого українським парламентом рішення та відповідально поставитися до забезпечення безпеки єдиного законодавчого органу нашої держави.
У разі повітряної тривоги буде оголошено перерву в пленарному засіданні, і ми всі маємо перейти до безпечних місць відповідно до схеми укриття.
Шановні колеги, сьогодні день народження у нашого колеги народного депутата України Сергія Олексійовича Демченка. (Оплески) Давайте привітаємо нашого колегу, побажаємо йому невичерпної енергії, наснаги та плідної роботи на благо України та судової гілки влади в ній. Дякуємо, Сергію, за вашу роботу.
Шановні колеги, за парламентською традицією пропоную розпочати роботу з виконання Державного Гімну України.
(Лунає Державний Гімн України)
Триває 37-й місяць, як український народ відважно боронить незалежність і суверенітет держави в умовах широкомасштабної збройної агресії Російської Федерації. Три роки тому 13 березня агресор підступно завдав удару по Яворівському полігону. Того дня Україна втратила понад 60 своїх військовослужбовців, багато співвітчизників було поранено. Ми схиляємо голови перед подвигами кожного і кожної, хто боровся за нашу державу і наше мирне майбутнє. Ми дякуємо їм за самовіддану службу й звитягу.
Вшануймо хвилиною мовчання пам'ять полеглих за Україну воїнів, усіх мирних мешканців наших міст і сіл, які стали жертвами російської агресії.
(Хвилина мовчання)
Прошу сідати.
Шановні колеги, займіть, будь ласка, свої місця. Відповідно до статті 28 Регламенту Верховної Ради України перед початком розгляду питань порядку денного пропоную провести сигнальне голосування. Нагадую, необхідно одночасно утримувати сенсорну кнопку та зелену кнопку "За" до появи результатів голосування на табло.
Прошу взяти участь в сигнальному голосуванні.
10:20:04
За-175
Проти – 6, утримались – 0, не голосували – 86.
Запросіть депутатів до зали, будь ласка, у нас там голосування відразу. Перелік питань, який був попередньо узгоджений Погоджувальною радою, вам надано. Переходимо до його розгляду.
Перше питання порядку денного: реєстраційний номер 13056, проект Постанови про Звернення Верховної Ради України до глав держав, парламентів та урядів демократичних держав світу, Міжнародного олімпійського комітету, Міжнародного паралімпійського комітету, Міжнародної асоціації Всесвітніх ігор та міжнародних спортивних федерацій щодо недопущення російських та білоруських спортсменів до міжнародних спортивних змагань та посилення санкцій проти спортивних організацій російської федерації та республіки білорусь.
Пропоную включити це питання до порядку денного сесії. Прошу голосувати.
10:21:33
За-226
Рішення прийнято.
Пропоную розглянути це питання за скороченою процедурою.
10:21:54
За-200
Рішення прийнято.
Для доповіді від авторів і від комітету запрошується голова Комітету з питань молоді і спорту Андрій Анатолійович Кожем'якін. 4 хвилини, будь ласка.
10:22:06
КОЖЕМ’ЯКІН А.А.
Дякую, Олександре Сергійовичу. Шановна президія, шановні колеги, хотів би вам представити проект Постанови про Звернення Верховної Ради України до глав держав, парламентів та урядів демократичних держав світу, а також до міжнародних спортивних організацій щодо недопущення участі російських та білоруських спортсменів у міжнародних змаганнях та посилення санкцій проти спортивних організацій цих країн (№13056).
Світова спортивна спільнота опинилася перед загрозливою тенденцією, на жаль. Незрозумілими рішеннями Міжнародного олімпійського комітету, Міжнародного паралімпійського комітету та ряду міжнародних спортивних федерацій щодо допущення російських та білоруських спортсменів під так званим нейтральним прапором до міжнародних змагань.
Ми вже стали свідками обурливих наслідків такої політики під час XXXIII Олімпійських і XXVII Паралімпійських ігор 2024 року у Франції. Ця участь викликала гнів і нерозуміння не тільки серед українських спортсменів, а й серед спортсменів та вболівальників всього світу.
Особливо небезпечним є той факт, що щонайменше 37 російських спортивних федерацій та олімпійський комітет Росії незаконно включили до свого складу так звані спортивні представництва з тимчасово окупованих територій України: Донецької, Луганської, Запорізької і Херсонської областей, Криму та Севастополя. Це є грубим порушенням Олімпійської хартії, Міжнародний олімпійський комітет продовжує чинити тиск на міжнародні федерації задля повернення спортсменів держав-агресорів на світову арену.
Проектом постанови пропонується, щоб Верховна Рада України звернулась до глав держав, парламентів та урядів демократичних країн світу, до Міжнародного олімпійського комітету з закликом.
Перше. Заборонити участь російських та білоруських спортсменів у всіх міжнародних спортивних змаганнях, зокрема: у ХІІ Всесвітніх іграх та XXV Дефлімпійських іграх.
Друге. Посилити санкції проти спортивних організацій Російської Федерації та Республіки Білорусь.
Третє. Зупинити членство спортивної федерації Росії та Білорусі в міжнародних спортивних організаціях за їхню співучасть у війні проти України та порушення Олімпійської хартії.
Четверте. Продовжити підтримку українського спорту як важливого елементу національної безпеки та міжнародної солідарності. Спорт не вне політики сьогодні в Україні.
Проект погоджений з Міністерством закордонних справ і зі всіма комітетами. І ми ухвалили рішення рекомендувати Верховній Раді України за результатами розгляду в першому читанні прийняти проект постанови за основу та в цілому. Закликаю народних депутатів підтримати цей проект з урахуванням техніко-редакційних правок. Ухвалення постанови стане черговим потужним кроком у міжнародній дипломатичній боротьбі України.
Дякую за увагу. І Слава українським спортсменам! Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Героям слава!
Запишіться, будь ласка, два – за, два – проти, на обговорення.
"Європейська солідарність", будь ласка, Ірина Володимирівна Геращенко. Софія Федина? Олексій Гончаренко, будь ласка.
Олексій Олексійович Гончаренко.
10:26:00
ГОНЧАРЕНКО О.О.
Шановні друзі, ну що, "верховний страус" України продовжує свою роботу. Суперважлива заява про спорт. Я все розумію, спорт – це важливо І, звичайно, треба гнати російських спортсменів. Але, може, ми поговоримо про мир? Може, ми поговоримо про перемовини? Ну вже летить Віткофф в Москву. Слава богу, відбулася Саудівська Аравія, відбулася позитивно. Але є багато, де парламент має сказати своє слово, які червоні лінії, що для України є принципово важливим.
Я подав у Верховну Раду проект постанови і закликаю поставити її на голосування. Прошу, щоб комітет з питань міжнародної політики швидше розглянув її. Давайте визначимо і чітко вкажемо червоні лінії України. Це дуже важливо саме зараз, через місяць це не буде потрібно.
Спорт – це дуже класно. Нікуди він не дінеться. Нам зараз треба вирішити питання, що з майбутнім нашої держави. На мою думку, ці червоні лінії очевидні.
Перша – невизнання окупованих територій російськими. Навіть якщо Росія продовжить їх контролювати, де-факто, де-юре це українські території. Дуже важливо закріпити. Давайте це зробимо.
Друга – суверенітет. На це буде направлено всі зусилля Росії, змусити нас обмежити армію, заборонити нам рухатись у військові альянси і так далі. Це неприпустимо. Ми суверенна країна, самі визначаємо, яку армію мати, до яких альянсів долучатися. Важливо? Важливо. Давайте же це скажемо Верховною Радою.
Третя – гарантії безпеки. Да, ми бачимо, американці не готові стати основою цих гарантій безпеки, хай це буде європейські, британські, але хоча б з якоюсь американською участю. Важливо? Важливо. Так давайте це скажемо і займемось тим, чим маємо займатись, а не займаємося дурнею.
ГОЛОВУЮЧИЙ. "Слуга народу", будь ласка, Тістик.
10:28:10
ТІСТИК Р.Я.
Доброго дня, прошу передати слово Жану Беленюку.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, олімпійський чемпіон багаторазовий Жан Венсанович Беленюк.
10:28:21
БЕЛЕНЮК Ж.В.
Дякую, шановні колеги. Якщо коротко і просто про що ця постанова. Ця постанова про те, що вбивці, терористи і ґвалтівники не можуть бути присутніми в міжнародному спорті. Тому ми вчергове це проголошуємо, тим паче зараз це вкрай важливо через те, що через кілька днів будуть проведені вибори в Міжнародний олімпійський комітет, і від цього в тому числі буде залежати те, яким чином буде сприйматися ним той конфлікт, який наразі точиться на теренах нашої держави.
Тому ми всі знаємо, як Росія в пропагандистських цілях використовує своїх спортсменів. Вони тільки на словах розповідають, що спорт повинен бути поза політикою, але ми постійно бачимо Путіна – терориста, навколо нього велика кількість олімпійських медалістів, олімпійських чемпіонів і пропаганда у стилі "ми – найсильніша нація, ми вистоїмо, ми переможемо і ніхто нам не завадить в цьому". Тому ми повинні гуртом боротися проти цих пропагандистських наративів Російської Федерації.
Тому вкотре я хочу закликати всіх підтримати цю постанову, це вкрай важливо для нас, тим паче напередодні цих виборів у Міжнародний олімпійський комітет. Я впевнений, що весь цивілізований світ нас повинен в цьому підтримати.
Дякую всім за увагу. І давайте підтримаємо важливу постанову.
ГОЛОВУЮЧИЙ. "Батьківщина", Іван Іванович Крулько, будь ласка.
10:30:07
КРУЛЬКО І.І.
Іван Крулько, фракція "Батьківщина". Будь-який авторитарний режим, будь-який тоталітарний режим, а російський путінський режим саме таким є, використовує спорт і спортсменів, культуру, релігію на службу своєму кривавому режиму для того, щоби в такий спосіб виправдовувати злочини, які вони вчиняють. Згадайте, як російські атлети стояли в Лужниках поруч з Путіним для того, щоб виправдовувати агресію Росії проти України. І саме тому, коли вони розповідають про те, що спорт поза політикою, це є брехня, як і брехливими є всі їхні заяви, політики, гарантії і все, що вони говорять.
Тому єдиним варіантом мусить бути вилучення повне Росії з усіх міжнародних змагань, з усього спорту, щоб вони не мали чим своїм людям замилювати очі і продовжувати пропаганду про те, що, подивіться, ми є у світі і нас всі приймають.
Я хочу нагадати, як президент федерації біатлону, що Міжнародна федерація біатлону стала першою і єдиною, яка виключила Росію з Міжнародної федерації біатлону, не просто призупинила участь їхніх спортсменів. Для чого ми це зробили, і це була наша пропозиція? Щоби вони не мали можливості приїжджати і впливати на прийняття рішень, щоб вони не мали можливості брати участь у жодних засіданнях під егідою міжнародної федерації. Саме так мусить діяти МОК. І наша задача – боротися, щоб МОК був продемократичний, щоби МОК був пролюдський, за людські цінності, а не за цінності грошей, які приносить путінський режим, купляючи всіх і забезпечуючи їхній вплив.
Тому я підтримую цю заяву, фракція "Батьківщина" буде голосувати. Але давайте також всіма нашими силами поборемося, щоби керівництво наступне МОК відповідало інтересам демократичного вільного світу, а не інтересам путінської Росії. Слава Україні!
ГОЛОВУЮЧИЙ. Героям слава!
Одна хвилина, будь ласка, "Голос", Роман Лозинський. Будемо переходити до...
10:32:19
ЛОЗИНСЬКИЙ Р.М.
Дуже часто молодь, юнацтво в певний вік шукає собі кумирів, шукає собі тих, кого вони наслідують. І дуже часто ці люди є зі сфери спорту. Тому сьогоднішнє голосування і чітка, і послідовна позиція України і інших держав щодо вилучення країни-агресора, країни-терориста з усіх можливих федерацій, з усіх можливих змагань – це не лише про ці змагання і це не лише про олімпійські цикли, а це про майбутнє, це про нашу молодь, це про тих, хто шукає собі, за ким слідувати, хто шукає кумирів і хто своє молоде життя в спорті, в активному способі життя, в громадських організаціях формує теж, орієнтуючись на цих кумирів.
Тому, шановні колеги, ця постанова це теж про наше майбутнє, про майбутнє наших дітей, нашого юнацтва, нашої молоді. Тому спорт, попри все, попри повномасштабну війну, має залишатися в пріоритеті. І особливо очищення його від всього російського.
Голосуємо.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Переходимо до голосування, шановні колеги. Займіть свої місця, будь ласка.
Ставлю на голосування пропозицію прийняти в цілому з необхідними техніко-юридичними поправками проект постанови про Звернення Верховної Ради України до глав держав, парламентів та урядів демократичних держав світу, Міжнародного олімпійського комітету, Міжнародного паралімпійського комітету, Міжнародної асоціації Всесвітніх ігор та міжнародних спортивних федерацій щодо недопущення російських та білоруських спортсменів до міжнародних спортивних змагань та посилення санкцій щодо спортивних організацій російської федерації та республіки білорусь (реєстраційний номер 13056). Прошу голосувати.
10:34:17
За-279
Рішення прийнято.
По фракціях покажіть, будь ласка. Постанова ухвалена в цілому.
З процедури – Буймістер. І потім перерва у нас із заміною на виступ.
Будь ласка, Людмила Буймістер – з процедури.
10:34:29
БУЙМІСТЕР Л.А.
Шановні колеги, послухайте мене, будь ласка. Я щойно повернулася з Сумщини, де сьогодні на власні очі побачила і почула, що відбувається в Курській області. Сьогодні час військових рішень по Курську вже сплив. Настав час політичних рішень. Але ми не бачимо Президента України, ми не бачимо Ставку Верховного Головнокомандувача по цьому питанню. Ми навіть не бачимо Голови Верховної Ради України сьогодні в залі.
Колеги, я вас закликаю проголосувати мою пропозицію – і терміново скликати засідання Комітету національної безпеки і оборони за участю Головнокомандувача Збройних Сил України Олександра Сирського для обговорення політичних рішень щодо ситуації в Курській області. Інакше кожне життя наших хлопців, які зараз потрапляють в полон, яких піддають тортурам і вбивають, буде на вашій совісті.
Прошу підтримати.
ГОЛОВУЮЧИЙ. У вас пропозиція за це проголосувати? Добре.
Дмитро Олександрович Разумков. (Шум у залі) З мотивів голосування за пропозицію? Такий жанр, новий… Спробуємо зараз.
Дмитро Олександрович, у вас альтернативна? Після неї. Разумков з процедури.
10:35:50
РАЗУМКОВ Д.О.
Олександр Сергійович, якщо я правильно зрозумів, попередній законопроект був проголосований за основу.
ГОЛОВУЮЧИЙ. В цілому, в цілому.
РАЗУМКОВ Д.О. В цілому, да? Вибачте.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Це постанова.
РАЗУМКОВ Д.О. Це постанова. Все, вибачте. Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Я сказав, що в цілому.
Альтернативна пропозиція до Буймістер. Бужанський.
10:36:12
БУЖАНСЬКИЙ М.А.
Шановні колеги, вибачте, але ми не можемо цього голосувати, бо Головнокомандуючий Збройними Силами України пан Сирський не приймає політичних рішень, він командує Збройними Силами. Про які політичні рішення з ним може йти мова?
ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, ставлю на голосування пропозицію Людмили Буймістер, як вона її озвучила. Прошу голосувати.
10:36:52
За-118
Рішення не прийнято.
По фракціях.
Перерва з заміною на виступ. Железняк Ярослав Іванович. Перерву взяли фракції "Голос" та "Європейська солідарність".
Будь ласка, 3 хвилини – Железняк.
10:37:09
ЖЕЛЕЗНЯК Я.І.
Шановні колеги, я рідко беру виступи з політичних питань, але сьогоднішня ситуація мене, чесно кажучи, змусила до цього кроку.
Дивіться, незважаючи навіть на деталі, але вчора декількох наших колег співробітники УДО не пускали до Верховної Ради, і це факт. Там є ваші колеги, там є колеги з інших фракцій, неважливо, – це були народні депутати. І парламент України своїм рішенням у 210 голосів проголосував викликати начальника УДО на 13:00 середи. Він не прийшов, сказав, що в нього Ставка, хоча ми одночасно бачили тут іншого члена Ставки Руслана Стефанчука, він виконував свій обов'язок бути в парламенті.
Колеги, ми як парламент довели себе до того, що до нас уже не приходять ні міністри, ні голови правоохоронних органів, ні виконуючі обов'язки. У нас не прийшов міністр оборони на комітет по обороні, щоб розказати, що у нас зі зброєю, і ви дізнаєтесь про це з новин в "Українській правді".
Після перемовин у Саудівській Аравії, за які, я впевнений, всі ми незалежно від політичних прапорів щиро вболівали, ми не спромоглися викликати міністра закордонних справ, щоб він розповів нам про ситуацію. І завтра на "годині запитань до Уряду", як ви думаєте, буде виглядати заслуховування міністра соціальної політики, в той час, коли вирішується доля країни, в той час, коли ми говоримо про мирні перемовини – чи зупинення, чи припинення, чи пауза, – про угоду? Скажіть мені, будь ласка, це нормально? До чого ми себе довели?
Я пам'ятаю, як я був у цьому залі, з ложі уряду в минулому скликанні, воно мало багато лат, але коли вони викликали Генпрокурора Луценка і він запізнився на дві години, його тут в прямому сенсі трохи "не склали". Тому що це була повага до парламенту, повага, яку ми з вами як народні депутати втратили самі. Ні Офіс Президента, ні Кабінет Міністрів, – ми, народні депутати, самі себе довели до того, що нас уже начальник УДО посилає! Ви розумієте про це? (Оплески) Колеги, тут не треба аплодувати, тут плакати треба.
Тому у нас є законопроект, – я дякую Комітету з правоохоронної діяльності, – 11387, де ми ставили правку про те, що хто не приходить на виклик – він звільняється одразу. І цей законопроект зняли з порядку денного, тому що Офіс Президента хоче контролювати парламент. Не буде таке! Я зараз сідаю на своє місце, і ми голосуємо звернення до Погоджувальної ради, щоб поставити цей проект першим питанням на наступному засіданні. І прошу вас це підтримати.
Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Ставлю на голосування пропозицію Ярослава Івановича Железняка, як він її озвучив. Дайте дійти Железняку до місця. Дійшов? Все, можна голосувати. Добре.
Прошу голосувати.
10:40:42
За-230
Рішення прийнято.
З процедури – Гончаренко, будь ласка. Тільки з процедури, Олексій Олексійович.
10:40:52
ГОНЧАРЕНКО О.О.
Тільки виключно з процедури. В мене дві буде пропозиції, одразу кажу. Я першу зараз поясню, потім другу. Шановні колеги, я абсолютно підтримую тільки що виступ пана Ярослава Железняка і я хочу ще раз, я це робив у вівторок, запропонувати Верховній Раді України запросити в Верховну Раду на завтра, щоб тут був міністр закордонних справ Сибіга і проінформував Верховну Раду про результати перемовин в Саудівській Аравії. Ми бачили, велика робота була проведена, слава богу, результати є обнадійливими, але це повага до парламенту, ми маємо почути, ми маємо дізнатися деталі. Міністр закордонних справ має прийти і доповісти по доленосних подіях і перемовинах, які відбуваються прямо зараз, тим більше що це далеко не кінець. Тому прошу поставити на голосування запрошення Сибіги завтра по питанню перемовин.
Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Ставлю на голосування пропозицію Олексія Олексійовича Гончаренка, як він її озвучив. Прошу голосувати.
10:42:16
За-152
По фракціях покажіть, будь ласка.
Прошу Апарат спрямувати Андрію Івановичу необхідні... лист необхідний.
Наступна пропозиція. Будь ласка, Олексій Олексійович.
10:42:31
ГОНЧАРЕНКО О.О.
Шановні колеги, я дякую цим 152 народним депутатам, які не ховають голову в пісок і не роблять вигляд, що Верховна Рада – це "верховний страус", а хочуть бути Верховною Радою України. Дякую вам за це. Дуже важливо тепер, щоб Сибіга обов'язково був, виступив, ми поговорили, це добре.
І друга пропозиція процедурна. Мною зареєстрований проект Постанови 13086: Постанова Верховної Ради про звернення до Президента України – Верховного Головнокомандувача Збройних Сил та Голови Ради національної безпеки і оборони України щодо дотримання червоних ліній. Це потрібно нашій переговорній позиції, нашій дипломатії. Можливо, у когось є зауваження до тексту, це немає питань, давайте переробимо, доробимо, що завгодно зробимо, але нам треба розглядати ні межі міст, ні заяви про спорт, при всій повазі, а саме це. Тому прошу доручити комітету з міжнародних справ розглянути...
ГОЛОВУЮЧИЙ. Ставлю на голосування пропозицію Гончаренка, як він і озвучив. Прошу голосувати.
10:43:56
За-105
Рішення не прийнято.
Рухаємось далі. Перше читання, наступний законопроект 11495: проект Закону про внесення змін до статті 10-1 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" щодо гарантування права військовослужбовців на виплату грошової компенсації за всі невикористані дні щорічних основної та додаткової відпусток у разі звільнення зі служби під час дії воєнного стану.
Пропоную розглянути це питання за скороченою процедурою. Прошу голосувати.
10:44:43
За-230
Рішення прийнято.
Для доповіді від авторів від комітету запрошується голова Комітету з питань національної безпеки, оборони та розвідки Завітневич Олександр Михайлович. 4 хвилини.
10:44:58
ЗАВІТНЕВИЧ О.М.
Шановні колеги, шановна президія, вашій увазі пропонується законопроект про внесення змін до статті 10 прим. 1 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" щодо гарантування права військовослужбовців на виплату грошової компенсації за всі невикористані дні щорічних основної та додаткової відпусток у разі звільнення зі служби під час дії воєнного стану (реєстраційний номер 11495 від 19.08.2024 року), поданий народним депутатом України Олександром Ковальовим.
Метою законопроекту є гарантування права військовослужбовців на виплату грошової компенсація за всі невикористані дні щорічних основної та додаткової відпусток, а також інших видів відпусток, в тому числі додаткової соціальної відпустки у разі звільнення зі служби під час дії воєнного стану.
Проектом закону пропонується внести зміни до статті 10 прим. 1 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" та визначити, що невикористані за час проходження військової служби дні щорічних основної та додаткової відпусток, а також інших видів відпусток, в тому числі додаткової соціальної відпустки, що не були надані військовослужбовцям в особливий період з моменту оголошення мобілізації, підлягають грошовій компенсації, яка виплачується у рік звільнення військовослужбовців зі служби.
Міністерство оборони підтримує даний законопроект, надіславши свої зауваження, які ми будемо доопрацьовувати до другого читання.
Міністерство у справах ветеранів законопроект підтримує.
Відповідно до доручення Комітет з питань національної безпеки, оборони та розвідки на своєму засіданні 10 лютого 2025 року розглянув зазначений проект закону та рекомендує Верховній Раді України за результатами розгляду в першому читанні прийняти його за основу, доручивши комітету доопрацювати зазначений законопроект з урахуванням поправок і пропозицій суб’єктів права законодавчої ініціативи та внести його на розгляд Верховної Ради України у другому читанні.
Прошу підтримати, колеги. Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Запишіться, будь ласка, два – за, два – проти.
Будь ласка, "Європейська солідарність", Фріз Ірина Василівна.
10:47:50
ФРІЗ І.В.
Прошу передати слово Марії Іоновій.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, Марія Іонова.
КОНДРАТЮК О.К. З місця включіть, будь ласка, мікрофон Марії Іоновій. Включений, Марія Іонова.
10:48:09
ІОНОВА М.М.
Дякую. Дякую, шановна головуюча. Шановні колеги, "Європейська солідарність" не втомлюється повторювати, що армія – це єдина надійна гарантія безпеки для України сьогодні. І тому очевидно ми всі маємо з вами працювати кожен день на те, щоб наші ресурси спрямовувались на озброєння, на заробітні плати і на соціальну підтримку військовим і їх родин. І ми свідомі, що для переважної більшості військових зараз нормальні відпустки під час повномасштабного вторгнення – це просто недосяжна рідкість. Альтернативна форма отримання цієї відпустки у вигляді грошової компенсації ми точно не маємо обмежувати. Тому що гарантування прав військовослужбовців на виплату грошової компенсації за відпустку, яку їм не вдалося використати, є важливим елементом саме справедливої і саме соціальної справедливості у воюючій країні. І наші захисники і захисниці вони мають розуміти, що держава підтримує їх усіма можливими способами навіть в таких надскладних умовах.
До речі, що стосується запропонованих змін, вони так само враховують висновки Верховного Суду і Європейського суду з прав людини, що стосуються правової визначеності соціальних гарантій і не потребує додаткових гарантій, не потребує додаткових видатків з державного бюджету.
Але користуючись можливістю, я хочу нагадати, що влада обіцяла встановити чіткі терміни служби для військових, і це пряма відповідальність Верховного Головнокомандувача. "Європейська солідарність" вимагає встановлення чітких термінів військової служби, вже півтора року ми просимо це реалізувати.
І підтримуючи колегу, що стосується ситуації на Курщині. Парламент потребує, ми маємо знати і ситуацію, і приймати рішення, тому що там знаходяться десятки тисяч наших військових.
ГОЛОВУЮЧИЙ. "Слуга народу", Чорний.
10:50:17
ЧОРНИЙ Д.С.
Доброго дня. Прошу передати слово Федору Веніславському.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Веніславський Федір Володимирович.
10:50:31
ВЕНІСЛАВСЬКИЙ Ф.В.
Шановний головуючий, шановні колеги! Законопроект, який ми сьогодні розглядаємо, спрямований на забезпечення справедливості для військовослужбовців під час дії правового режиму воєнного стану.
Хочу нагадати, що один рік назад ми з вами ухвалили закон, який набув чинності в квітні 2024 року, який передбачає, що військовослужбовці Збройних Сил, інших складових сектору безпеки і оборони мають право на гарантовану відпустку під час в тому числі ведення бойових дій, якщо при цьому загальна чисельність військового підрозділу не скорочується більш ніж на 30 відсотків і що унеможливлює виконання ним своїх службових завдань.
Сьогоднішній законопроект направлений на те, щоб ті військовослужбовці, які в силу об'єктивних або, можливо, суб'єктивних причин не використали свою щорічну, гарантовану Законом "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", відпустку при звільненні з військової служби, а звільнення з військової служби може бути відповідно до Закону "Про військовий обов'язок і військову службу" з різних підстав, в тому числі через поранення, через стан здоров'я та інші причини, у випадку звільнення з військової служби такі військовослужбовці, які не використали свою щорічну основну та додаткову відпустку, мають гарантоване право отримати компенсацію за таке невикористання.
Я думаю, що варто нам всім з вами подумати, поміркувати, можливо, це передбачити як гарантія від держави щодо кожнорічного підсумкового календарного року обрання – чи військовослужбовець іде у відпустку, чи він обирає грошову компенсацію. Але це має бути без затримок і без інфляційного знецінення грошей.
Тому, безперечно, треба підтримати цей закон. Слава Україні!
ГОЛОВУЮЧИЙ. Героям Слава!
Лариса Миколаївна Білозір, будь ласка, "Довіра".
10:52:38
БІЛОЗІР Л.М.
Шановні українці, шановний пане головуючий, шановні колеги, наші оборонці кожен день неймовірними зусиллями тримають фронт, і наш обов'язок забезпечити їм і їхнім родинам належний соціальний захист.
Колеги, ми зараз розглядаємо законопроект, який спрямований на забезпечення дотримання прав наших захисників, на їх соціальний захист. Мова йде про те, що ми законодавчо маємо передбачити виплату компенсацій відпусток наших захисників не тільки додаткових, не тільки невикористаних, не тільки основних, а також соціальних відпусток, які на період воєнного стану були призупинені. Варто зазначити, що дійсно, в березні Верховна Рада проголосувала вже схожий законопроект, що містить положення про компенсацію основних відпусток. Зараз ми говоримо про компенсацію соціальних відпусток. Тобто це ще один крок, який розширює на законодавчому рівні гарантії нашим військовослужбовцям на виплату компенсацій при звільненні зі служби.
Також законопроектом розширюється перелік відпусток, окрім щорічних відпусток компенсація передбачена за додаткові, зокрема для військовослужбовців, які мають дітей, або для військовослужбовців, які мають дітей з інвалідністю. І у випадку загибелі військовослужбовця грошова компенсація за невикористані ним дні відпусток буде теж виплачуватись членам його сім'ї.
Тому вважаю, що ми маємо підтримати цей законопроект. Це питання не лише вдячності нашим захисникам, а й справедливості, яка має бути закріплена на законодавчому рівні.
Депутатська група "Довіра" буде голосувати і закликає вас всіх теж підтримати одноголосно цей важливий соціальний законопроект.
ГОЛОВУЮЧИЙ. "Батьківщина", Михайло Михайлович Цимбалюк. Івченко? Будь ласка.
Івченко Вадим.
10:54:46
ЦИМБАЛЮК М.М.
Прошу передати слово Вадиму Івченку.
ГОЛОВУЮЧИЙ. І потім 1 хвилина – Бобровська, і далі будемо голосувати.
10:54:58
ІВЧЕНКО В.Є.
Вадим Івченко, "Батьківщина". Колеги, повага до кожного з вас в тому числі залежить від тієї поваги, яку сьогодні має суспільство і чиновники до парламенту. Наші з вами повноваження прописані в Конституції. Ми сьогодні призначаємо уряд і призначаємо чиновників. Яким чином може відбуватися так, як каже мій колега Железняк, що керівник УДО просто не хоче приходити до парламенту і просто вибачитися. Хоча хлопці, які сьогодні з нами працюють, вони в приватних бесідах вибачаються з тим, що відбулося.
Чому відбувається так, коли Комітет нацбезпеки другий тиждень чекає міністра Умєрова? А ми просто хочемо поспілкуватися, наскільки спроможні Збройні Сили України утримувати російську навалу, якщо у нас буде обмежена підтримка наших міжнародних партнерів. Просте питання: чому така неповага до парламенту, чому така неповага до депутата і до статусу, який сьогодні визначений Конституцією?
І це, колеги, дає точно оцінку тому, що ми 5 років нехтували тим, що якщо на сьогоднішній день депутат або депутати голосують про те, щоб сюди приходили чиновники, а вони не приходять, то потрібно приймати відповідні закони і робити правки, що такі чиновники більше не будуть служити українському народу. Я вже не кажу про те, що більшість сьогодні губернаторів отримали вказівки не приймати депутатів або з ними так поводитися.
Відповідний закон, який сьогодні пропонується, колеги, звичайно, потрібно підтримати, це закон про справедливість. Навіть Міністерство оборони проти, але я думаю, що вони мають формувати бюджети з урахуванням відповідного закону.
Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Соломія Бобровська, будь ласка, 1 хвилина, "Голос".
10:57:03
БОБРОВСЬКА С.А.
Шановні колеги, я категорично погоджуюся і з Вадимом Івченком, і з Ярославом Железняком, тому що це нонсенс Комітету безпеки і оборони не бачити свого міністра профільного вже який раз, навіть попри те, що Верховна Рада викликає його, а він все одно продовжує не появлятися в силу різних обставин. Коли вони об'єктивні, ми всі люди, все розуміємо, але коли людина не приходить умисно, виглядає це, м'яко кажучи, дивно, більше з того, з нерозумінням взагалі відповідальності і профільних заступників, які сьогодні у нього призначені, напевно, міністерство одне з найбільшою кількістю заступників. Це перше.
Друге. Щодо цього законопроекту. Ми говоримо фактично про застування норми Трудового кодексу для військовослужбовців, але в той же час ми дуже багато говоримо в суспільстві і в армії, і з силами всіма оборони про відпустки. Тому що відпустка – це частина ментального здоров'я для того, щоб людина не вигорала, не закінчувала життя самогубством, не йшла в СЗЧ і так далі, і так далі.
І в мене прохання і звернення до Генерального штабу: давати людям відпустки, а не потім ...
ГОЛОВУЮЧИЙ. Переходимо до голосування, шановні колеги, займіть, будь ласка, свої місця в залі. Колеги!
Ставлю на голосування пропозицію прийняти за основу проект Закону за реєстраційним номером 11495 про внесення змін до статті 10-1 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовий службовців та членів їх сімей" щодо гарантування права військовослужбовців на виплату грошової компенсації за всі невикористані дні щорічної основної та додаткової відпусток у разі звільнення зі служби під час дії воєнного стану. Прошу голосувати.
10:59:13
За-289
Рішення прийнято.
По фракціях покажіть, будь ласка.
Наступний законопроект, друге читання у нас, колеги, тут будуть виступи невеликі, 12093: проект Закону про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо удосконалення механізмів притягнення осіб до адміністративної відповідальності за порушення правил військового обліку та законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію.
У нас є 3 хвилини – Федина.
Софія Романівна, будь ласка. 3 хвилини – Федина, потім Разумков, потім Цимбалюк.
Григорій Миколайович, ви як? 3 хвилини. 2, окей. Добре.
11:00:01
ФЕДИНА С.Р.
Цей законопроект є черговим свідченням абсолютно неефективної роботи Верховної Ради. Мало того, що при введенні штрафів виявилося, що в результаті в судах 90 відсотків штрафів анулюються, так тепер ви хочете скоротити штрафи на 50 відсотків замість того, щоби вирішити базову проблему щодо мобілізації.
І давайте поговоримо, що базовою проблемою є встановлення чітких термінів служби, є адекватне відношення до мобілізованих, що базовим є відсутність "бусифікації", а соціальний захист тих людей, які реально ідуть служити. І тому я наголошу, що це була кричуща безвідповідальність зі сторони Верховної Ради, точніше, монобільшості сьогодні, коли ви відмовилися на негайне скликання Комітету у справах безпеки і оборони з викликом Головнокомандувача, щоби обговорювати ситуацію на Курщині і зрештою на кордоні із Сумщиною. Тому що якби ви хоч трошки відволіклися від своїх справ, ви би були абсолютно... вам би було зрозуміло, наскільки критична там ситуація, як багато загиблих, зниклих безвісти і полонених українських військовослужбовців. І поки ви тут бавитеся заявочками, поки ви тут бавитися зміною меж, насправді ми маємо кричущу ситуацію, за яку платимо величезною кров'ю. Ну, але вам як монобільшості на це все абсолютно все одно, тому ви займаєтеся черговими порушеннями законів.
А я хотіла би нагадати, що вчора була заява Європарламенту, в якому уже нашій "зеленій" владі прямим текстом наголошували, що задля того, щоб була інтеграція України до Євросоюзу, має бути відновлено парламентаризм. Колеги парламентарії, ви пам'ятаєте, що є слово таке "парламентаризм" і парламент грає основу роль в нашій державі, точніше, мав би. І має бути відновлена свобода слова. І мають бути відновлені можливості народних депутатів займатися міжпарламентською дипломатією без жодних обмежень поїздок на ті чи інші зустрічі. Мають бути відновлені права опозиції і скенсельовано переслідування лідера опозиції за абсолютно незаконними і сфабрикованими політичними справами. Ну але, на жаль, доктор юридичних наук, який часто тут от сидить посередині, він теж проголосував за абсолютно незаконні сфабриковані санкції проти п'ятого Президента і лідера опозиції Петра Порошенка.
Тому, колеги, повертайтеся до адекватного сприйняття реальності. Сьогодні якщо не повиправляти всі ті речі, про які я сказала, і якщо не захищати наших військових, ми можемо втратити нашу державу. Але так, як ви слухаєте, по ходу, вам все одно.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Так, далі Разумков, будь ласка, 6 хвилин з трибуни.
11:03:19
РАЗУМКОВ Д.О.
Колеги, я не буду ставити правки, тому що я дивлюся, що Верховна Рада так стомилася, що ми працюємо по 6 запитань на день. 6 законопроектів або постанов. Вітаю вас, допрацювалися до того, що сьогодні з 6 питань порядку денного три постанови, дві з яких – це зміна меж. Ну вам не соромно, от скажіть мені, будь ласка? Вчора шість питань. Сьогодні шість питань. Півтори години вчора. Півтори години сьогодні. У вас немає нормальних законопроектів? Давайте їх писати. Причому зараз я без політики кажу. Давайте тоді всі будемо сідати і писати нормальні законопроекти, які будуть працювати на державу – влада, опозиція. Таких законопроектів буде вистачати. Тому що це ж дивляться люди. Як ви потім хочете, щоб вас поважали? Як ви хочете, щоб вас підтримували? Як хочете, щоб оцінювали вашу роботу, в тому числі наші захисники, які цілодобово стоять на фронті?
Ви сьогодні розглядаєте питання про дисконт у 50 відсотків штрафу. Ну це прямо… Це гірше тільки у вас було СЗЧ, коли ви дозволили повертатися в СЗЧ. Ви знаєте, що у вас кількість тих, хто пішла в СЗЧ, стала на 60 відсотків більша, ніж тих, хто з цього СЗЧ повернулися до бригад? Тобто ви відкрили лазівку для того, щоб люди йшли в СЗЧ. Вам з цієї трибуни я, багато інших колег по парламенту, в тому числі і колеги з монобільшості казали: це не можна робити, це призведе до розвалу армії. Тому що люди, які воювали роками, кажуть: "Дивись, а людина пішла в СЗЧ, побула рік вдома, зараз повернулася, в неї все гаразд. Так я теж тоді хочу піти додому, побути з родиною, побути з дітьми, побачити маму". Це призводить до абсолютної деморалізації на фронті.
Ви обіцяли демобілізацію, ви обіцяли її через 8 місяців після прийняття ганебного Закону про мобілізацію. Це був грудень 2024 року. А потім тишком-нишком кажемо: ні, в грудні не буде, буде в березні. Березень проходить. Потім сказали: буде в квітні. Ну, не брешіть людям. Скажіть: "Ми не будемо проводити демобілізацію. Ми не поважаємо захисників, ми не дамо їм можливості повернутися додому". Це хоча б чесно, тому що, ну, там же розумні люди сидять. Вони розуміють, що їм брешуть. Вони розуміють, що це просто відтягується.
Так само прийняли закон про те, що не можуть бути мобілізовані ті, хто був раніше обмежено придатним, з 18 до 25 років. П'ять місяців валяється у Президента. Він порушує закон, він порушує Конституцію. Він порушує свої права і обов'язки. Він порушує права людей, яким було це проголосовано. Чи готовий він взяти персональну відповідальність за ті родини, за виплату перед тими родинами, тих хлопців, які від 18 до 25 років за цей проміжок часу були мобілізовані і які загинули на фронті? Це його персональна відповідальність, яку він має нести. Якщо ні, то вийде хай і скаже: "Ні, мені плювати на тих, хто нас захищає". А ми маємо захищати їх тут, в цьому залі. Президент в своєму кабінеті, або в бункері.
Але ми живемо з вами в якомусь дуже дивному середовищі: в нас по периметру блокпости. Кого боїться Президент? Я впевнений, що в цій залі депутатам ці блокпости непотрібні. Люди ходять і спілкуються з народними депутатами: і з мажоритарниками, і з більшістю, і з опозицією, з усіма. Понаставляли блокпостів, третій рік війни. Вже Кличко відкрив міст, по ньому навіть їздити можна. Кого боїться Президент? В нього достатньо охорони, в нього вистачає закритої його Банкової. Чи він боїться, що прийдуть з мітингами? Поки не прийдуть, хай не переживає, тому що триває воєнний стан, він всіх повизнає державними злочинцями, влупить 111-у.
Не проїхати, не пройти по центру.
Викликають сюди очільника УДО – він не приходить, викликають міністрів – не приходять. Колеги з монобільшості, в мене питання до вас, ви позиціонуєте себе в цій залі як влада. Скажіть, будь ласка, вам не набридло втирати обличчя від плювків, які ви отримуєте від Кабміну, від УДО, від Офісу – від усіх? Скоро буде депутат районної ради, вас буде ногами ганяти по селу, а ви будете робити вигляд, що все добре, ну це буде скоро саме так. І в принципі, якщо це буде відбуватися, можливо, ця Рада на це й заслуговує.
Мені соромно і соромно за нас за всіх, якщо ми до цього допустили. Це парламент, ми з вами живемо в парламентсько-президентській республіці, ми маємо це пам'ятати і маємо пам'ятати, що нас сюди направив народ працювати на них. Прийдуть вибори, будемо займатися виборами, будемо займатися. Сьогодні у нас інше питання, ми несемо відповідальність перед людьми, і якщо вони бачать, що ставлення до нас таке, то до них ставлення ще гірше. Вони не будуть жити в такій країні і, коли завершиться війна, вони не про вибори будуть думати, вони поїдуть з цієї країни. Все, що відбувається сьогодні, це ганьба, ганьба, яку, на жаль, цей парламент також допустив. І я думаю, що приходить час це виправляти, тому що я багато разів казав, я думаю, що багато хто з вас це підтримує, що помилки свої треба не лише визнавати, їх треба виправляти. І поки в нас ще залишається час, ми маємо це робити, щоб потім було не соромно дивитися в дзеркало.
Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.
Михайло Михайлович Цимбалюк, 3 хвилини, будь ласка. Далі у нас Григорій Миколайович Мамка, Сергій Іонушас і будемо голосувати. Тому повідомте, будь ласка, депутатам, що через п'ять хвилин приблизно буде голосування. Дякую.
11:09:00
ЦИМБАЛЮК М.М.
Михайло Цимбалюк, "Батьківщина". Шановний пане головуючий, президія! Тут Олексій Кучеренко пропонував мені говорити не по темі законопроекту, але я це вперше не прислухаюсь до його ідеї, хотів би сказати по суті даного законопроекту.
Фракція "Батьківщина" була проти взагалі відповідальності за порушення військового обліку, але яка альтернатива? Чи це буде справедливо по відношенню до тих, хто сьогодні воює, хто пішов добровольцем і три роки захищає нашу державу, ті, які були мобілізовані, і яка має бути відповідальність до тих, які не виконують свій конституційний обов'язок захищати державу? Через те однозначно має бути відповідальність. Чи спрацювала вона в тому вигляді, в якому проголосував парламент, є велике питання, шановні колеги. Але що запропоновано в цьому законопроекті і чому ми пропонуємо його підтримати?
Якщо людина добровільно з'явилася в ТЦК і СП, а це військовозобов'язаний, призовник, резервіст, і хоче поновити військові дані або стати на військовий облік добровільно, згідно чинного законодавства потрібно на нього накласти штраф у розмірі 17 тисяч гривень. Чи це мало? Ні, це дуже багато, особливо якщо людина отримує 7 тисяч гривень… 8 тисяч гривень мінімальну зарплату або взагалі не працює. Через те цим законом пропонується не ця сума, а наполовину менше, тобто 9 з половиною, а не 18.
Чи це справедливо? Певно, є питання. Закон дозволяє керівнику ТЦК і СП встановлювати, з яких причин людина вчасно не з'явилася. Якщо з об'єктивних, і ми знаємо, що велика є кількість протоколів, які скасовані судом, для того в нас працює суддівська гілка влади, щоб об'єктивно розбиратися в тій чи іншій ситуації.
Якщо говорити загалом про проблеми, які існують, то, так, ми маємо розбиратися сьогодні і з Міністерством оборони, і з Міністерством фінансів. Чи вистачає коштів для компенсації родинам тих виплат, які вони мають отримати, коли гинуть наші герої чи героїні, там справді є проблема і ми маємо відверто казати, Мінфін, де брати гроші, а тим людям відверто в очі пояснювати, де ці виплати їм повинні, значить, негайно виплачувати, а де є сумніви – проводити службові перевірки. Але захищати військових – наш з вами обов'язок.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, Григорій Миколайович Мамка, потім Мазурашу і Іонушас. 3 хвилини – Мамка.
11:12:20
МАМКА Г.М.
Шановні колеги, хочу звернути вашу увагу до попередніх виступів колег про те, що давайте когось викликати, давайте щось робити. Зверніть увагу на "годину запитань до Уряду", от прийшов міністр, задаємо питання одні, нам відповідають про треті обставини, у вас даже слова на репліку немає, а тим паче притягнути до відповідальності хоча б адміністративної про ті відповіді, про які не орієнтується міністр чи Прем'єр-міністр і кажуть це просто з трибуни нам як народним депутатам. Чи наступив час до змін? Да, він наступив, час до змін до Регламенту врегулювати цю процедуру, але ніхто не хоче братися, ні Апарат, ні керівництво Верховної Ради. І ми будемо тут обговорювати всі проблеми і закінчувати без їх вирішення, але це парламент, це трибуна для виступів, для роздумів, для пропозицій.
Інше, кажуть, що давайте викличемо керівника УДО і задамо питання. Ну, викликали і що? Ну що? Ну, розказали, сказали, пар скинули, далі що? Ні, у нас досвіду інших парламентів немає, яким чином заходи безпеки врегульовувати. Чи повинні врегульовувати заходи безпеки співробітники, які виконують функції? Повинні. Чи повинні ми командувати ними? Ні, не повинні. Чи перевищуємо ми тут повноваження? Перевищуємо, тому що в кожного керівника є своя інструкція, згідно якої він зобов'язаний дотримуватися тих чи інших повноважень. Якщо ми хочемо щось змінити, нам, дійсно, необхідно підняти комусь ДСК інструкції, нам, дійсно, забезпечити інші проходи для депутатів, для співробітників Апарату, інші форми проїзду і обстеження, всього іншого, необхідно все-таки зробити щось по-новому. Тоді буде толк і результат.
З приводу законопроекту. Дивіться, це аналогія автоматичних штрафів, автоматичні штрафи – це рішення неконституційне, і цей закон продовжує ці поняття – 50 відсотків знижки на рівні держави для того, щоб щось було. Я розумію все, але необхідно все-таки однозначно відпрацювати ту стратегію підходу держави для примусу щодо виконання своїх функцій як громадян України. Ну, неможливо в примусі ще робити якісь знижки і все інше, і забути про визначення, яким же чином і хто в який термін буде визначати 50 відсотків чи інше. Моя пропозиція була: у зв'язку з віком – 75 знижки, 25 знижки. Комітет її не підтримав. Але все-таки депутатам визначатися. А на мою думку, примус або повинен бути один, або його не повинно...
ГОЛОВУЮЧИЙ. І Мазурашу Георгій, будь ласка, 3 хвилинки.
11:15:36
МАЗУРАШУ Г.Г.
Георгій Мазурашу, "Слуга народу", 203 округ, Чернівецька область. Я пропонував у своїх поправках зробити ці штрафи ще більш реалістичними і доступними для наших співгромадян. Ну, окей, не почули, не підтримали. Тим не менше ми з барського плеча даємо можливість сплачувати оперативненько 50 відсотків від передбаченого штрафу.
А скажіть, будь ласка, а багато з нас тут у залі уявляють собі, а що таке цих 50 відсотків для наших пересічних громадян України? Як вони заробляють ці гроші? Звідки їх брати ці кошти? Я не маю питань до опозиції, у них є свої виборці, хай вони їх оцінюють і дають настанови, побажання і тому подібне. Я маю питання до обраних за списками "Слуга народу", які сидять у цьому залі.
Я ваш виборець, почуйте мене! Я і такі як я, які "топили" за Володимира Олександровича і за "Слугу народу", призвели до того, що ви тут сидите у залі, а ви не чуєте ні мене як вашого виборця, ні інших виборців "Слуги народу". Не чуєте! Колеги, почуйте, будь ласка. Ви поспілкуйтеся з людьми. Таких законопроектів не мало б бути, тому що не було би порушень правил обліку військового, якби була адекватна система. Почуйте наших виборців, що вони говорять. Люди ховаються не тому, що не хочуть захищати Вітчизну, а тому, що вони реально не спроможні це робити. А дебільна система змушує всіх заганяти в армію погрозами і примусом. Ви не розумієте, що це схематоз, бізнес для ТЦК, ВЛК і тих, які займаються "рішанням" питань як випускати громадян України, які, на жаль, хочуть тікати з нашої країни. Це ганьба для нас! Почуйте мене як вашого виборця, обраного за списками "Слуга народу". Це ганьба для нашої країни, що люди тікають з України, а ми тут з барського плеча 50 відсотків від тиску на громадян. Що ми робимо? Тиснемо на них. Ми заганяємо їх в тінь. Економіку загнали в тінь ганебною "бусифікацією".
Що ми робимо? Ви не знаєте, я вам розкажу. Недавно в Чернівцях священнослужитель, який за постановою Кабміну підлягає бронюванню, "бусифікували", а потім випустили за 6 тисяч євро. Тому що в ТЦК не знають, що за постанова, там написано про якусь комісію етнополітики. Я звернувся до Кабміну за роз'ясненнями, дотепер не отримав відповідь. Ви дивуєтесь, що нас не поважають. Я вам скажу чому, в тому числі не поважають парламент. Тому що ми не поважаємо своїх виборців, вибачте.
Давайте більше комунікувати з тими, які нас обрали і делегували працювати в парламенті. Українським героям слава! Вибачте за…
ГОЛОВУЮЧИЙ. І Сергій Костянтинович Іонушас – 2 хвилини. І далі будемо голосувати. Запросіть депутатів, будь ласка. Займіть свої місця.
11:18:52
ІОНУШАС С.К.
Шановна президія, шановні колеги! В травні минулого року набули чинності зміни в Закон про мобілізацію. І одним із головних пунктів було оновлення даних до 16 червня. На той момент через застосунок завчасно це зробили понад 3 мільйони громадян. Однак, шановні колеги, серед них є ті, які не встигли оновити дані, але з поважних причин, тому що вони проходили військову службу. Вони служать, але згідно чинного законодавства мають сплатити штраф. Ми маємо допомогти цим людям, тим, хто боронять нас з вами, тим, хто виконує свій конституційний обов'язок. Тому основна мета цього законопроекту – звільнити захисників від необхідності сплачувати штраф, допомогти розв'язати питання штрафів в законний спосіб, бо вони вже військові.
Шановні колеги, я хочу подякувати всім виступаючим і особливо Михайлу Михайловичу за те, що він зазначив, що якщо людина хоче прийти воювати, боронити нашу державу, він звертається до ТЦК.
Я скажу більше, якщо людина не оновила дані, але визнає імперативно, що вона порушила закон, їй не потрібно приходити до ТЦК і СП, їй достатньо подати онлайн заяву, що вона погоджується зі своїм порушенням, і сплатити штраф, який становить 50 відсотків від того, що є в нашому законодавстві.
Тому, шановні колеги, цей закон дасть можливість виправити помилку тим людям, які хочуть бути доброчесними перед нашою державою, але з поважних причин не змогли цього зробити. Оновити дані в Резерві, щоб держава знала загальну кількість наших громадян, які, можливо, в майбутньому, не сьогодні, будуть визнаватися.
Тому, шановні колеги, наостанок скажу. Багато українців порушують Кодекс про адмінправопорушення і сплачують штрафи. Але по аналогії з порушенням швидкості вони сплачують свій штраф протягом короткого терміну і отримують 50... отримують знижку. Давайте надамо нашим міністерству...
ГОЛОВУЮЧИЙ. Переходимо до голосування, шановні колеги. Займіть, будь ласка, свої місця.
Ставлю на голосування пропозицію прийняти в другому читанні та в цілому з необхідними техніко-юридичними поправками законопроект з реєстраційним номером 12093: проект Закону про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо удосконалення механізмів притягнення осіб до адміністративної відповідальності за порушення правил військового обліку та законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію. Прошу голосувати.
11:21:52
За-240
Рішення прийнято. Закон ухвалено в цілому.
По фракціях покажіть, будь ласка.
І також у нас є дві постанови установчого характеру, наших функцій установчих, про зміну меж і віднесення селища до категорії міст.
Отже, переходимо до Постанови за реєстраційним номером 11240: проект Постанови про віднесення селища Слобожанське Чугуївського району Харківської області до категорії міст. Пропоную розглянути це питання за скороченою процедурою.
11:22:35
За-202
Рішення прийнято.
Для доповіді запрошуємо заступника міністра розвитку громад та територій України Олексія Володимировича Рябикіна.
11:22:54
РЯБИКІН О.В.
Шановний Олександре Сергійовичу, шановні народні депутати, проект постанови внесено Кабінетом Міністрів України. Метою прийняття проекту постанови є віднесення селища Слобожанське Чугуївського району Харківської області до категорії міст.
Селище Слобожанське є адміністративним центром Слобожанської селищної територіальної громади Чугуївського району Харківської області, засноване у 1956 році у зв'язку з будівництвом Зміївської теплової електростанції. Селище є населеним пунктом з переважно компактною забудовою, загальна площа селища становить понад 347 гектарів, близько 90 відсотків мешканців населеного пункту проживають у багатоповерховій забудові. Загальна чисельність жителів селища Слобожанське згідно з відомостями демографічного реєстру територіальної громади станом на 1 січня 2024 року становить 12 тисяч 329 осіб.
Питання про віднесення селища Слобожанське Чугуївського району Харківської області до категорії міст підтримане жителями селища на громадських обговореннях та рішенням Слобожанської селищної ради Чугуївського району Харківської області від 22 лютого 2024 року № 2061-VIII.
Пропоную підтримати. Дякую за увагу.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Для співдоповіді запрошується голова підкомітету Комітету з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування Віталій Юрійович Безгін.
11:24:29
БЕЗГІН В.Ю.
Шановна президія, шановні колеги, власне, проект Постанови номер 11240 щодо віднесення селища Слобожанське Чугуївського району Харківської області до категорії міст комітет розглянув і випустив даною постановою, і за наслідками розгляду комітет ухвалив висновок рекомендувати Верховній Раді прийняти відповідну постанову в цілому. А свою особисту позицію я скажу під час обговорення.
Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Запишіться, будь ласка, на обговорення: два – за, два – проти.
Никорак, "Європейська солідарність".
11:25:18
НИКОРАК І.П.
Прошу передати слово Ірині Василівні Фріз.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Ірина Василівна Фріз.
11:25:37
ФРІЗ І.В.
Шановні колеги, ми сьогодні з вами розглядаємо постанову, яка нам дає можливість говорити не лише про місто Слобожанське і надання йому цього статусу. Тому що воно, за великим рахунком, давно вже має і необхідну інфраструктуру, і промисловість, і стратегічне значення, але, головне, що воно має – це людей. Людей, які залишаються, попри постійні обстріли, і перебувають в місті, яке живе. На прикладі цього я б хотіла сказати, що вся Харківщина живе. І ми сьогодні, говорячи про Слобожанське, маємо можливість говорити про Харків, харків'ян і всю Харківщину. Тому що місто, місце і регіон роблять героїчним саме люди. У 2014 році захлинулася спроба створити на Харківщині ХНР. І після цього героїчно і мужньо захисники, захисниці, цивільне населення боронить цей регіон від агресора і окупанта.
Саме тому, шановні колеги, я звертаюся до вас з проханням вшанувати хвилиною мовчання пам'ять про всіх загиблих, які боронять Харківщину від 2014 року.
(Хвилина мовчання)
Дякую дуже.
Слобожанське, Харківщина, Харків – це символи стійкості, мужності і героїзму. Героїчні люди доводять всьому світові, що не лише Харківщина стала фронтиром нашої війни, а в тому числі і вся Україна. Неймовірні люди, велика вдячність, Слобожанське – це місто. Харківщина – це Україна. Дякуємо.
Голосуємо.
ГОЛОВУЮЧИЙ. "Слуга народу" , Лис Олена.
11:27:40
ЛИС О.Г.
Прошу передати слово Безгіну.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, Безгін.
11:27:50
БЕЗГІН В.Ю.
Дякую, колеги. Власне, безумовно, ми маємо підтримувати Харківщину. Але мені здається, що під час будь-яких рішень, коли ми кажемо про підвищення статусу селища, наприклад, до міста, ми маємо бути свідомі і розуміти в тому числі і наслідки, які не тільки стосуються статусу, а безпосередньо і збільшують видатки тієї чи іншої територіальної громади за рахунок, наприклад, перегляду питання освітньої субвенції.
Я говорив про це з безпосереднім очільником громади, всі, хто приходять з відповідними постановами, тому таке рішення треба ухвалювати зважено, і хай кожен депутат визначається, розуміючи, що політично це рішення хороше, але економічно, можливо, громада буде через це в трошки гірших умовах.
Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. І "Батьківщина", Кабаченко.
Сергій Володимирович Власенко, будь ласка.
11:28:50
ВЛАСЕНКО С.В.
Дякую, шановний пане головуючий. По-перше, я би хотів звернутися до всіх колег, які вважають ці питання не зовсім важливими. Я би хотів погодитися, з другого боку, з тими, хто вважає, що, зокрема, розгляд питання по зміні статусу населеного пункту Слобожанське і підвищення його до статусу міста – це не просто технічне питання, а це питання і політичне. Тому що ми абсолютно чітко підкреслюємо, що місто живе під час війни, місто живе в прифронтовому регіоні, люди там є, люди не залишили своє місто, люди продовжують працювати, люди живуть життям. І ще раз хочу звернути увагу на те, що для громади такі питання, як зміна меж, як зміна статусу населеного пункту є вкрай важливими. Комусь на рівні великої політики здається, що це дрібні питання, але це питання компетенції Верховної Ради, і ми повинні ці питання розглядати.
Я звертаюся до керівництва профільного комітету, до керівництва Верховної Ради, можливо, ми виділимо якийсь період часу, один день в сесійний тиждень, коли ми будемо розглядати такі технічні питання. Тому що, наскільки я розумію, ці питання піднакопичилися в профільному комітеті, треба їх виносити і максимально швидко розв'язувати, тому що від цього залежить життя окремих конкретних громад, і це, виглядаючи дрібним питанням, є дуже важливим питанням для цієї громади. І оскільки це виключно компетенція Верховної Ради, більше це розглянути ніхто не може. І, звичайно, ці питання треба розглядати лише в одному випадку – якщо громада цього не заперечує. Наскільки я розумію, в питанні зміни статусу з селище на місто Слобожанське громада не заперечує цього, розуміючи всі наслідки.
Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Є бажаючі ще? Голосуємо.
Шановні колеги, ставлю на голосування пропозицію прийняти в цілому з необхідними техніко-юридичними поправками проект Постанови з реєстраційним номером 11240 про віднесення селища Слобожанське Чугуївського району Харківської області до категорії міст. Прошу голосувати.
11:31:36
За-242
Рішення прийнято. Постанова ухвалена в цілому.
І ще одна Постанова реєстраційний номер 12219: проект Постанови про зміну і встановлення меж міста Сновська Корюківського району Чернігівської області.
Пропоную розглянути це питання за скороченою процедурою.
11:32:04
За-205
Рішення прийнято.
Два – за, два – проти? Запишіться, будь ласка, два – за, два – проти. Є бажаючі обговорити. У нас завжди є бажаючі обговорити.
"Слуга народу", Воронов. Будь ласка.
11:32:30
ВОРОНОВ В.А.
Прошу передати слово Безгіну.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Безгін Віталій Юрійович.
11:32:44
БЕЗГІН В.Ю.
Так. Дякую, колеги. Комітет підтримав відповідно проект Постанови щодо внесення змін і зміну меж міста Сновська Чернігівської області. Тому відповідно пропозиція і прохання до зали підтримати.
Дякую.
ГОЛОВУЮЧИЙ. "Європейська солідарність", Саврасов.
11:33:07
САВРАСОВ М.В.
Прошу передати слово Олексію Гончаренку.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Олексій Олексійович Гончаренко.
11:33:20
ГОНЧАРЕНКО О.О.
Друзі, ну фантастично продуктивний тиждень! Я вас вітаю, ви поміняли межі декількох міст, пару сіл віднесли до категорії міст. Ну це фантастика! Захистили спорт! Ну, Україна живе класно: війни немає, економічної катастрофи немає, демографічної катастрофи немає, мільйон людей не в окопах, демобілізація не потрібна. Нічого! Просто є питання тільки трішечки поміняти кордони в якогось міста, ще щось. Я дивлюсь, дивуюсь: ви ж ходите по цій землі, ви ж спілкуєтесь з цими людьми, ви ж живете цим же життям! Ну невже ви вважаєте, що от це ті питання, які має сьогодні розглядати Верховна Рада?
Де питання демобілізації і термінів служби? Нам обіцяли, що це буде там на початку минулого року. Кинули, обманули. Давайте, ми обіцяли, внесемо до грудня. В грудні написали - подамо в березні. Ну вже березень, ну що далі? Ну скільки це буде тривати? Ну коли ви дасте якусь перспективу цим людям? Ну просте питання: скільки цим людям служити? Нема відповіді. Коли буде іпотека для військових? Нема відповіді. Коли нормальні будуть умови? Ну нічого нема, абсолютно нічого не робиться для військового, для вчителя. Коли буде піднята виплата на дитину? Далі 860 гривень. У нас демографічна катастрофа. Які 860 гривень на дитину в місяць? Ніхто це не обговорює.
Відбуваються мирні перемовини. Слава богу, викликали міністра закордонних справ. Я дуже сподіваюсь, звертаюсь до головуючого, що завтра ми не будемо тут сидіти, вибачте, "обделанные" і дивитися, як нас знову проігнорували. Має бути міністр, маємо ставити питання і про хоч щось суттєве нарешті поговорити, бо це не робота.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.
Євтушок, "Батьківщина". І будемо переходити до голосування.
11:35:30
ЄВТУШОК С.М.
Сергій Євтушок, фракція "Батьківщина". Шановні колеги, такий інститут народовладдя, як місцеве самоврядування, ухвалює рішення всі з обговореннями. І, більше того, на сайтах відповідних громад ці проекти рішень знаходяться завчасно. Це за нашою з вами пропозицією, яка стала законом.
Тому я впевнений, що зміна статусу або зміна меж будь-якого міста, будь-якої громади відбувається уже тут, в залі, обговорення з позиції, яка обговорена в органах місцевого самоврядування або в тих громадах.
Тому немає застережень, ми мусимо підтримати місцеве самоврядування і рішення тих громад і людей, які проживають в цих громадах.
Прошу підтримати.
ГОЛОВУЮЧИЙ. Переходимо до голосування? Займіть свої місця, будь ласка.
Ставлю на голосування пропозицію прийняти в цілому з необхідними техніко-юридичними поправками Постанову за реєстраційним номером 12219: проект Постанови про зміну і встановлення меж міста Сновська Корюківського району Чернігівської області. Прошу голосувати.
11:37:09
За-228
Рішення прийнято.
Місто Сновськ ціною величезних зусиль Верховної Ради все-таки буде з межами.
Отже, колеги, перелік питань, який був на сьогодні сформований, завершено. Дякую всім за результативну роботу.
Оголошую перерву в нашому пленарному засіданні. Про час і місце його продовження вам буде повідомлено завчасно. Нагадую про необхідність непоширення інформації щодо його початку.
Працюємо далі на благо України. Слава Україні!