ПОЗАЧЕРГОВЕ ЗАСІДАННЯ

Зал засідань Верховної Ради України

23 лютого 2022 року, 21 година 20 хвилин

Веде засідання Голова Верховної Ради України СТЕФАНЧУК Р.О.

 

21:23:41

ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні колеги, я прошу вже запрошувати народних депутатів до зали. Я думаю, за декілька хвилин ми почнемо наше засідання.

Шановні колеги, прошу народних депутатів займати свої місця.

Доброго вечора, шановні депутати! Доброго вечора, шановні народні депутати та гості Верховної Ради України! У зв'язку з прийняттям Президентом України рішення про введення надзвичайно стану в окремих регіонах України та відповідно до частини третьої статті 83 пункту 31, частини першої статті 85 Конституції України ми сьогодні проводимо позачергове пленарне засідання Верховної Ради України. Прошу народних депутатів підготуватися до електронної реєстрації. Я нагадую, що після початку реєстрації необхідно, утримуючи сенсорну кнопку, натиснути на зелену кнопку "За" та утримувати її до кінця реєстрації.

Шановні народні депутати… (Шум у залі) Ну, бачте, в когось, може, погана пам'ять. Прошу народних депутатів зареєструватися.

 

21:25:30

У залі зареєстровано 327 народних депутатів. Позачергове пленарне засідання Верховної Ради України оголошую відкритим.

Шановні народні депутати, згідно з пунктом 31 частини першої статті 85 Конституції України, пункту 21 частини першої статті 106 Конституції України, статей 5, 6 Закону України "Про правовий режим надзвичайного стану" Президент України 23 лютого вніс на розгляд Верховної Ради України проект Закону України (реєстраційний номер 7108) про затвердження Указу Президента України "Про введення надзвичайного стану в окремих регіонах України".

Відповідно до статті 189 Регламенту Верховної Ради України питання про затвердження Указу Президента України про введення надзвичайного стану в Україні або в окремих її місцевостях розглядається Верховною Радою без голосування щодо включення його до порядку денного за процедурою першого читання та прийняття закону в цілому. Таке питання може вноситись на розгляд Верховної Ради без попередньої підготовки в комітетах, але комітети провели таку підготовку.

Відповідно до Регламенту пропонується такий порядок цього питання: доповідь Секретаря Ради національної безпеки і оборони України – до 7 хвилин, до 7, можна і менше, Олексій Мячеславович. Після цього співдоповідь від профільного комітету – до 5 хвилин, можна і менше. Далі ми пропонуємо виступи від депутатських фракцій і груп –  по 2 хвилини, тільки від тих фракцій, які бажають, ми так домовились. Фракцій таких буде небагато, тому я думаю, що ми… і після цього переходимо до прийняття рішення.

Шановні колеги, сприймаємо такий регламент? Заперечень не буде ні в кого? 

Тому, шановні народні депутати, переходимо до розгляду питання. Слово для доповіді надається Секретарю Ради національної безпеки і оборони України Олексію Мячеславовичу Данілову.

Будь ласка, Олексій Мячеславович.

 

21:27:27

ДАНІЛОВ О.М.

Шановні народні депутати, шановний пане Голово, сьогодні відбулося засідання Ради нацбезпеки і оборони України під головуванням Президента України, на якому розглядалося одне питання:  про введення надзвичайного стану в Україні. На засіданні була заслухана доповідь міністра оборони України, міністра внутрішніх справ України, Голови Служби безпеки України, керівників розвідувальної спільноти, прикордонної служби. Надана інформація була детально обговорена на предмет ризиків і загроз суверенітету та територіальної цілісності нашої країни.

В цьому плані головним викликом нашої безпеки була і є, і залишається агресивна політика Росії по відношенню до нашої країни. 21 лютого 2022 року керівництвом Російської Федерації визнано незалежність самопроголошених "Л/ДНР" та прийнято рішення щодо введення на тимчасово окуповані території  Донецької та Луганської областей підрозділів Збройних сил Російської Федерації. Такі дії є продовженням політики Російської Федерації щодо ескалації збройної агресії проти нашої країни, нав'язування сепаратизму,  провокування міжнаціональних, міжконфесійних конфліктів, масових безпорядків, що загрожує безпеці, життю та здоров'ю наших громадян, державному суверенітету, конституційному ладу та територіальній цілісності нашої країни.

Підривна діяльність спеціальних служб Російської Федерації, підтримувана нею діяльність сепаратистських сил, кримінальних та незаконних військових угрупувань на окупованих територіях Донецької та Луганської областей, здійснення ними терористичної діяльності набули характеру збройного протистояння і загрожують поширенню на інші регіони нашої країни.

З метою нормалізації обстановки в державі, забезпечення захисту та охорони державного кордону, протидії злочинності, підтримання громадської безпеки та порядку, створення умов для належного функціонування органів державної влади, місцевого самоврядування та інших інститутів громадянського суспільства, запобігання спробам захоплення державної влади та зміни конституційної влади України шляхом насильства, керуючись пунктами 5 і 6 частини другої статті 4 Закону України "Про правовий режим надзвичайного стану", на засіданні Ради нацбезпеки і оборони було прийнято відповідне рішення.

Шановні колеги, я дуже вас прошу підтримати це рішення. Ми доволі довго утримувались від таких рішень по введенню надзвичайного стану на тих чи інших територіях. Сьогодні ситуація ускладнилась, вона не є простою. Ми не будемо нічого скрывать від вас, нам треба цей режим, і ми пропонуємо ввести його на всій території нашої країни, крім Донецької і Луганської областей.

На території Донецької і Луганської областей діє інший режим, який пов'язаний з нашим проведенням ООС. Ситуація, ще раз наголошую, непроста, але вона абсолютно контрольована. По даним всіх наших розвідок партнерів, по даних наших розвідок, по даних наших аналітиків без внутрішньої дестабілізації на території нашої країни захоплення нашої країни неможливе. Питання внутрішньої дестабілізації для Російської Федерації – це питання номер один.

Для того, щоб запобігти цим подіям, ми пропонуємо Президенту ввести… на засіданні Ради нацбезпеки проговорили це питання, і Президент його підтримав, і я дуже вас прошу підтримати дану пропозицію, надану Президентом нашої країни.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, Олексій Мячеславович.

Подякуємо пану Секретарю Ради національної безпеки і оборони. Олексій Мячеславович. Дякуємо, будь ласка, за доповідь вам.

Ми домовились, що ми запитань не задаємо, тому що ми і так сьогодні провели в дискусіях дуже багато часу.

Шановні народні депутати, до слова для співдоповіді запрошується голова Комітету Верховної Ради України з питань національної безпеки, оборони та розвідки Олександр Михайлович Завітневич. Будь ласка, Олександр Михайлович.

 

21:31:32

ЗАВІТНЕВИЧ О.М.

Шановна президія, шановні колеги, відповідно до доручення Голови Верховної Ради України Комітет з питань національної безпеки, оборони та розвідки на своєму засіданні 23 лютого 2022 року розглянув проект Закону України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення надзвичайного стану в окремих регіонах України" (реєстраційний номер 7108, доопрацьований), поданий  Президентом України.

Метою проекту є затвердження Верховною Радою України відповідно до пункту 31 частини першої статті 85 Конституції України та частини першої статті 5 Закону України "Про правовий режим надзвичайного стану", Указу Президента України від 23 лютого 2022 року № 63/2022 "Про введення надзвичайного стану в окремих регіонах України".

Комітет ухвалив одноголосно рішення рекомендувати Верховній Раді України за результатами розгляду проекту закону прийняти його за основу і в цілому, затвердивши  рішення  Президента України.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, шановний Олександр Михайлович.

Шановні колеги, ми домовилися, що ми даємо можливість виступити тим депутатським фракціям і групам, які мають бажання. Прошу відповідні депутатські фракції і групи  записатися –  до 2 хвилин. Будь ласка, шановні колеги.

Слово надається народному депутату Качному, фракція політичної партії "Опозиційна платформа – За життя". Олександр Сталіноленович, будь ласка.  

Колтунович Олександр Сергійович, до 2 хвилин. Бачите, всі захотіли виступити. Будь ласка. 

 

21:33:36

КОЛТУНОВИЧ О.С.

Дякую.

Шановний пане Голово, шановні колеги, запровадження надзвичайного стану має окремі негативні явища і наслідки для, от скажімо так, в макроекономічній і монетарній площині, ви це вже бачили сьогодні в обмінниках. Я поясню, в чому тут фішка і основні моменти.

Перше - це відтік  прямих іноземних інвестицій.

Другий момент. Є ще один момент, який стосується падіння і девальвації національної грошової одиниці. У нас на сьогоднішній день є складна ситуація, і тому Національному банку, послухайте, будь ласка, Національному банку необхідно буде втримати гривню. І з цієї точки зору я якраз звертаю  вашу увагу  для  того, щоб все-таки вирішувати питання всередині країни, які стосуються національного масштабу і національної економіки, яким чином зараз будемо втримувати гривню?

Перше. Національний банк не має резерву для інтервенції національної грошової одиниці. Для цього необхідно сформувати резервний фонд, який буде сьогодні докапіталізовувати і підтримувати національну грошову одиницю.

Другий момент. Необхідно врахувати інфляційні ризики, які також на сьогоднішній день будуть. Послухайте уважно, я якраз кажу про те, що необхідно врахувати для того, щоб збити ці панічні настрої для національної економіки. Це важливі речі макроекономічного і монетарного характеру, тому це важливо. Те, що має сьогодні робити, наприклад, Національний банк України. Це другий момент.

І останнє. Також є питання щодо виконання контрактів за окремими договорами. Ми також це маємо враховувати для того, щоб галопуюча інфляція не накрила сьогодні країну.

Тому з цієї точки зору інфляційні, девальваційні, інші ризики їх необхідно враховувати. Ось про що йде мова і чому я сьогодні беру слово, для того щоб всі ті речі, щоб долар по 31 гривні, інші, щоб ми їх зараз збили і врахували.

Дякую за увагу.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Слово надається народній депутатці України Констанкевич Ірині Мирославівні, депутатська група "Партія "За майбутнє".

Тарас Іванович Батенко. Будь ласка, Тарас Іванович.

 

21:35:50

БАТЕНКО Т.І.

Шановні колеги, я вважаю і наша депутатська група "Партія "За майбутнє" вважає, що кожен день, який сьогодні переживає українська нація і українська держава, є надважливий і історичний день задля збереження українського суверенітету.

Ви знаєте, я думаю, що невдовзі, за пару років, ті люди, які були причетні до сьогоднішнього рішення, яке ми сьогодні будемо приймати, коли в своїх спогадах опишуть всі перипетії, як це рішення вдавалося. Але я більш ніж переконаний, що це рішення сьогоднішнє говорить про те, що ми точно не російська Державна Дума і що ми стільки часу обговорюємо указ Президента, і ми точно не Державна Дума, яка в 2-3 хвилини голосує, як швидко треба ввести війська за межі іншої держави в іншу державу. Більше того, ми можемо дискутувати, ми можемо переконувати і ми можемо солідарно відповідати на блуд, який ми чуємо від окремо взятої політичної фракції, і ми показуємо консолідацію українського парламенту перед лицем  ворога.

Тому, друзі, я хочу сказати, що сподіваюсь, кожен з нас присутніх тут сподівається, що Президент як Верховний Головнокомандувач, що уряд, Національний банк, всі органи влади сьогодні знають, що далі робити і в частині оборони, і в частині енергетики, і в частині економіки, і в частині всіх інших галузей життя. Ми, головне, маємо забезпечити впевненість, спокій в державі і перемогу в завтрашньому дні.

Дякую. Слава Україні! Голосуємо "за".

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Героям слава!

Будь ласка,  Бакунець Павло Андрійович, група "Довіра".

 

21:37:47

БАКУНЕЦЬ П.А.

Ми, Верховна Рада України, зібралися тут сьогодні, аби затвердити Указ Президента України про введення надзвичайного стану в Україні. Україна випробувала усі шляхи дипломатичні, однак агресія з боку Росії зростає, на наших кордонах стоїть вороже військо. З нашої сторони на кордоні стоїть сильна, міцна українська армія, в яку ми віримо. Але ситуація є ускладненою, і це означає, що потрібно негайно вводити надзвичайний стан.

Запроваджуючи надзвичайний стан, ми діємо на випередження ідеям Кремля, дії якого спрямовані на дестабілізацію ситуації всередині нашої країни. Це насамперед ми діємо, аби змобілізувати місцеву владу, державну владу та силові структури, щоб попередити можливі провокації всередині нашої країни, це для того, аби зменшити панічні настрої серед населення України.

Надзвичайний стан – це для того, аби бути готовими до можливих провокацій зі сторони терористичних російських угрупувань, які можуть бути всередині нашої країни. Надзвичайний стан –  це для того, аби чітко визначити обов'язки місцевої влади, державної, громадян і силових структур.

Переконаний, що введення надзвичайного стану не перешкодить життю та здоров'ю законослухняних громадян. Українцям немає за що переживати, у нас міцна армія, нам потрібно зберігати розсудливість і не вірити фейкам у соціальних мережах. Довіряйте офіційним джерелам інформації. Ми – сильна нація. Слава Україні! Слава Збройним Силам!

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Героям Слава!

Слово надається народному депутату Михайлу Забродському, фракція "Європейська солідарність".

 

21:40:01

ЗАБРОДСЬКИЙ М.В.

Шановні колеги, шановні українці! Ми горда і волелюбна нація, яка вже не перший рік живе в зовсім іншій суспільній і політичній реальності, яку дуже важко зрозуміти, особливо в Москві.

Сьогодні ми з вами зробили чимало, і впевнений, через декілька хвилин зробимо ще більше. І врешті-решт ті обмеження і ті жертви, на які, можливо, прийдеться піти багатьом з нас і мільйонам наших співвітчизників, це не така висока плата. І наскільки це серйозно у порівнянні з тим, чим ризикують ті, хто зараз знаходиться на сході нашої держави і по інших кордонах, на інших стратегічних напрямках. Але ми маємо чітко розуміти: ми з вами лише на початку нашого шляху, нам ще є над чим працювати і що зробити для оборони цієї країни.

На черзі розгляд законів. Нова редакція Закону про національний спротив, на черзі нові пропозиції стосовно збільшення фінансування армії, на черзі для окремих категорій, присутніх тут, Закон про колабораціонізм, який ми теж розглянемо. 

Нещодавно повернувся з відрядження, буквально вчора ввечері. Скільки можна було за 72 години проїхати? Ну, більше половини лінії зіткнення. Всіх військових хвилює лише одне питання. І це не бронежилети, і не тільки каски, і не тільки боєприпаси, продовольство і пальне. Їх хвилює моноліт, який має залишилися тут, в тилу. І ми з вами – відображення цього моноліту. Ми – та єдина сила, яка має консолідувати суспільство і думати не про політичні вподобання, а про захист нашої країни. (Оплески)

Пропоную для того, щоб продемонструвати тим з них, хто, можливо, нас зараз дивиться, встати і стоячи привітати Збройні Сили України і інші військові формування, які боронять нашу державу. (Оплески)

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Слово надається народній депутатці України Стефанишиній Ользі Анатоліївні.

Соломія Бобровська, будь ласка, фракція "Голос".

 

21:42:30

БОБРОВСЬКА С.А.

Соломія Бобровська, фракція "Голос". Шановні українці, ми приводимо державу в стан повної обороноздатності, бо як країна, яка восьмий рік веде війну за свою державу, ми знаємо, що таке в критичний час разом бути згуртованими, мобілізованими, і чітко розуміти, що кожен з нас повинен і має, і зобов'язаний робити.

Я хочу наголосити, що введення режиму надзвичайного стану не означає введення режиму воєнного стану, це категорично різні речі. І сьогодні введення надзвичайного стану є для того, щоб оперативно і швидко могли прийматися рішення на місцях для того, щоб не було паніки і штаби у ваших областях уже розгорнуті і працюють. Але наголошу, жодної паніки, хаосу, дезінформації, дезорганізації, тому що це та зброя, яку сьогодні Російська Федерація оперативно на всіх можливих міжнародних, і наших внутрішніх в першу чергу майданчиках, використовують, штампуючи тисячами фейки, в які вже, власне, не вірять і  їхні громадяни.

Я прошу всіх тут  присутніх прослідувати і заспокоїти ваших виборців на місцях і сказати, що права громадян будуть максимально забезпечені і не будуть турбувати ані бізнес, ані економіку. Це для того, щоб влада могла б швидко і оперативно  приймати ці рішення  на своїх місцях.

І найважливіше. Сьогодні час, шановні українці, готуватися і стояти пліч-о-пліч за себе і пам'ятати, що це наша війна за нашу і свою землю.

Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Слово надається народній депутатці Гринчук Оксані Анатолівні, фракція політичної партії "Слуга народу".

Бужанський Максим Аркадійович, будь ласка.

 

21:44:21

БУЖАНСЬКИЙ М.А.

Шановні українці, коли дорослі налякані, це відчувають діти,  їм тоді теж  страшно. Тож не бійтесь  нічого, бережіть дітей.

Зараз ми проголосуємо за введення надзвичайного стану на всій території нашої країни. Я хочу ще раз підкреслити, що всі заборони, які містить цей стан, будуть вводитися тільки за потреби. Тільки за потреби, якщо буде така ситуація. А якщо ні, то життя кожного українця не зміниться.

Ми голосуємо це протягом 30 днів, і я прошу кожного без винятку підтримати це рішення. Це наша позиція, ми повинні продемонструвати, що ми беремо на себе повну відповідальність за те, що діється в країні в такі скрутні часи. Я пропоную перестати шукати ворогів поміж нас, ми всі представляємо тут наших виборців, наших громадян. Я пропоную витрачати менше часу на порожні політичні гасла і більше часу приділяти цифрам, математиці. Давайте розмовляти мовою цифр, бо час у нас вже дуже критичний.

Прошу всіх без винятку підтримати введення надзвичайного стану.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Слово надається народному депутату Власенку Сергію Володимировичу, фракція "Батьківщина".

 

21:46:09

ВЛАСЕНКО С.В.

Дякую, пане Голово. За останні декілька днів я значно більше ніж зазвичай спілкуюся з військовими. Дорослі не бояться, дорослі готові захищати нашу країну, дорослі готові зробити все для того, щоб і інші дорослі, і наші діти були повністю захищені.

Фракція "Батьківщина" одностайно і беззаперечно підтримає Указ Президента про запровадження надзвичайного стану. Я би хотів сказати, що цей указ є дуже і дуже збалансованим. Він, з одного боку, надає можливість органам державної влади, органам місцевого самоврядування оперативно в короткі стислі терміни реагувати на можливі провокації, але, з другого боку, указ не зачіпає ключових основоположних прав людини і не обмежує їх. Це є вкрай важливим для того, щоб держава продовжувала спокійно працювати, але маючи інструменти для відповіді і відсічі будь-якій провокації, яка би не виникла за цей період, за період існування цього указу.

Тому я ще раз звертаюся до всіх. По-перше, дорослі не бояться. По-друге, в країні немає жодної паніки. Суспільство розуміє, чому держава сьогодні зобов'язана реагувати на ті виклики, які є, в той спосіб, як держава реагує, а саме: шляхом запровадження надзвичайного стану на всій території нашої держави.

Ще раз підкреслю, "Батьківщина" одностайно і в повному складі підтримує цей збалансований і виважений указ. Дякую. (Оплески)

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Шановні народні депутати, обговорення питання завершено. Переходимо до прийняття рішення.

Відповідно до пункту 31 частини першої статті 85 Конституції України, статей 189, 190 Регламенту Верховної Ради України, статей 5, 6 Закону України "Про правовий режим надзвичайного стану" ставлю на голосування для прийняття в цілому з необхідними техніко-юридичними поправками проект Закону України (реєстраційний номер 7108) про затвердження Указу Президента України "Про введення надзвичайного стану в окремих регіонах України".

Шановні колеги, готові голосувати? Прошу народних депутатів голосувати.

 

21:49:10

За-335

Рішення прийнято.

Покажіть по фракціях, будь ласка.  (Оплески)

Шановні колеги, позачергове пленарне засідання Верховної Ради України оголошую закритим.

Повернутись до публікацій

Версія для друку