ПОЗАЧЕРГОВЕ ПЛЕНАРНЕ ЗАСІДАННЯ

Сесійний зал Верховної Ради України

31 серпня 2015 року, 11 годин 25 хвилин

 

Веде засідання Перший заступник Голови Верховної Ради України

А.В.ПАРУБІЙ

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Доброго дня! Мене чути?

Доброго дня, шановні колеги! Шановні журналісти, шановні запрошені! Я хочу вам повідомити, що зараз продовжуються консультації, і початок роботи сесії переноситься на 12 годину. І хочу вам сказати дуже важливу річ. Хочу сказати – я прошу не коментувати мої слова, а слухати уважно моє повідомлення, – я хочу сказати колегам і друзям своїм, і братам, які є в цьому залі. В залі є різні позиції з приводу Конституції. І немає нікого, хто може знати кінцеву істину, яка з них кінцево є правильною. Тому що історія подібних конфліктів мала різні розрішення. Немає істини, яку хтось, можна сказати, що вона є кінцевою.

Але є одна істина, з якою погодяться тут всі. В залі знаходяться брати, які спільно стояли на Майдані; брати, які спільно стояли в АТО. І я впевнений, що висота відповідальності, яка є перед нами, є достатньо високою, щоб не допустити – наголошую – за будь-яких умов не допустити протистояння між людьми, які плече до плеча міняли нашу країну.

 Ми не дамо втіху ні злочинцям з "Опозиційного блоку", ні Путіну бачити тут, в залі, протистояння!

 О 12 годині ми розпочнемо сесію. Кожен буде мати можливість висловити свою позицію. І кожен бути мати можливість голосувати так, як підказує йому його переконання, як підказує йому його совість. І я впевнений, ми всі маємо високе відчуття відповідальності перед країною, один перед одним. І наша сесія пройде гідно і відповідально, до чого я всіх і закликаю, своїх побратимів і своїх колег по парламенту.

 О 12 годині. Дякую. Слава Україні!

 

ГОЛОСИ ІЗ ЗАЛУ. Героям слава!

 

ПІСЛЯ ПЕРЕРВИ

 

Веде засідання Голова Верховної Ради України В.Б.ГРОЙСМАН

 

12:07:01

ГОЛОВУЮЧИЙ. Доброго дня, шановні колеги, шановні представники   громад, шановні дорогі колеги  народні депутати, шановні присутні, шановні запрошені. Перед тим, як розпочати наше засідання, я прошу  провести реєстрацію. Будь ласка,  вставте свої картки, ми будемо розпочинати нашу роботу. Будь ласка, я прошу включити систему "Рада" для реєстрації народних депутатів.

 

12:07:41

Зареєструвалося -320

Шановні колеги народні депутати сьогодні в залі парламенту зареєстровано 320 народних депутатів. Це означає, що ми можемо розпочинати наше засідання. Оголошую позарчегове засідання Верховної Ради  України відкритим.

Шановні колеги народні депутати, між нашими засіданнями  відбулась трагічна подія: з життя пішов наш колега, народний депутат України  Ігор Єремеєв. Йому було 48 років, він  був достатньо  молодою людиною,  47 років, він був достатньо молодою людиною, нашим колегою і завжди  виглядав достатньо інтелігентним, розумним, досвідченим, освіченим  і,  в принципі, в кожної людини, незалежно від політичних кольорів, викликав повагу. Не дивлячись на те, що у когось могли бути розбіжності щодо політичних поглядів, пішла з життя молода  людина – це велика трагедія для його родини, для його дітей, для  його друзів, для його рідних і близьких, і для українського парламенту. Ми можемо сперечатися, ми можемо мати різні думки, але коли людина уходить з життя це трагедія. І я закликаю всіх колег народних депутатів України вшанувати світлу пам'ять Ігоря Єремеєва хвилиною мовчання.

(Хвилина мовчання)

Дякую, шановні колеги.

Я прошу вашої уваги, оскільки, я думаю, що є ситуація, яка потребує нашого обговорення. І всі колеги, які знаходяться у залі парламенту, поза залом парламенту можуть отримати можливість висловити свою позицію більшими словами ніж просто "ганьба", а висловити її професійно.

Жодного рішення в житті нашої країни не давалося легко. Сьогодні ми стоїмо перед таким історичним рішенням, яке дозволить провести зміни, які були мрією багатьох в нашій країні. От в цій залі на цьому балконі знаходяться представники органів місцевого самоврядування, люди, які кожного дня роблять справу, служать громадам, займаються щоденними проблемами кожного громадянина України. За 24 роки ми не здомоглися зробити систему, яка б повністю, влада, належала українському народу. Я переконаний, що ці історичні рішення, ми маємо можливість прийняти сьогодні. За 24 роки незалежності Україна була побудована як централізована, корумпована країна, в якій завжди людина себе відчувала дискомфортно, в постійних потребах і сьогодні це історичне рішення, яке ми можемо прийняти, саме 226 голосів потрібно для того, щоб ми дали подальший рух європейським змінам, змінам Конституції в частині децентралізації влади. Далі нам потрібно буде приймати 300 голосів це рішення.

Але, ми маємо ще місяці дискусій, які, я переконаний, для того, хто хоче почути будуть доведені в тому, що це європейські зміни.

Вперше, шановні друзі, зміни Конституції отримали знак якості Венеційської комісії, самої авторитетної структури. Але ми бачили, що дуже багато нісенітниці, дуже багато неправди сьогодні покладається на те, щоб зупинити процес децентралізації України. Я розумію, що в цьому не зацікавлені олігархи, я розумію, що в цьому не зацікавлені чиновники, тому що саме навколо чиновника в нашій країні обертається життя. А я би хотів як і сотні людей, мільйони українців, щоб все навколо відбувалось інтересів громадянина.

Тут, в цьому залі є багато людей, які представляють органи місцевого самоврядування, чи не для того, ми прийшли в парламент, щоб передати людям владу? Щоб не проводити монополізацію політичного життя тільки лідерами політичних партій.

Шановні друзі! Від нашого рішення залежить якою буде Україна. Я вчора сказав це в ефірі телебачення, скажу і сьогодні, важкі рішення приймаються не просто. Те, що ми маємо сьогодні зробити назавжди зупинить рабство українського народу перед його величністю чиновником. Влада буде належати людям, Україна буде незалежною, суверенною, єдиною, заможною державою.

Я наведу тільки одну цифру, сьогодні структура нашої економіки надбання кожного українця, малий і середній бізнес, незалежний клас займає  12-14 відсотків. Як в розвинутих країнах середній клас має і малий бізнес 80 відсотків в структурі економіки. Можливо досить обслуговувати олігархів, можливо потрібно почати вже сьогодні обслуговувати людей, і я переконаний, в тому, що це наше з вами завдання.

Шановні колеги! Сама децентралізація – це не якесь чудо, яке сьогодні  відбудеться і завтра потрібно буде сидіти і нічого не робити. За владу, за місцеве самоврядування, за економіку потрібно боротися кожного дня.

Децентралізація створить  умови в яких кожна громада буде мати свої фінанси, свої можливості.

Людям набридло трястися по розбитим дорогам, і ви кожний день  говорите з цієї трибуни, людям набридло, що вони працюють зранку до світанку і отримують копійки, людям набридло те, що чиновники, які призначаються з Києва багато речей, які би вони мали робити не  роблять сьогодні. Людям набридла корупція з якою потрібно нещадно боротися, і саме децентралізація – це системний внесок у нашу  європейськість, у наш європейський розвиток.

Тепер я  скажу про нісенітницю, яку написав, яку говорять, що вона є присутня в цій  Конституції, мова йде про  особливості статусу.

Шановні друзі, жодного слова про особливий  статус немає в Конституції України.

У Конституції України записано, якщо  ви можете перевірити кожне моє слово, що особливості здійснення місцевого самоврядування в  окремих районах, і я говорю це дослівно, Донецької і Луганської областей здійснюється відповідно до  закону. Для кого є незрозумілим те, що коли Донбас буде звільнено, коли будуть відведені війська і сепаратисти нам потрібно буде  певні особливості  для відбудови Донбасу.

І я переконаний в цьому, що всі це розуміють. І ми не маємо права піддатися  на неправдиві аргументи, ми не маємо права зупинити децентралізацію за кожну  реформу потрібно боротися і  ми маємо з вами боротися за  вільну, незалежну, унітарну Україну, за право територіальних громад на самоврядування на повноцінну владу . І  я вважаю, що це  буде  одним із важливих рішень з нашого  парламенту.

Слава Україні!

 

ГОЛОСИ ІЗ ЗАЛУ. Героям слава!

 

12:16:13

ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні колеги народні депутати! Розпочинаємо розгляд питання порядку денного на ваш розгляд вноситься проект Закону (реєстраційний номер 2217а) про внесення змін до Конституції України щодо децентралізації влади.

Згідно із статтею 159 Основного Закону України законопроект про внесення змін до Конституції України розглядається Верховною Радою України за наявності висновку Конституційного Суду України щодо відповідності законопроекту вимогам статей 157-ї і 158-ї Конституції України.

Відповідно до висновку Конституційного Суду и від  30.07.2015 року, який вам був розданий, положення законопроекту 2217а визнано такими, що відповідають вимогам статей 157-ї і 158-ї Конституції України.

Я хочу перед тим, як я запрошу до слова, відповідно до Регламенту, представника Президента Степана Івановича Кубіва, я хочу, шановні колеги, звернутися з єдиним. Ми маємо різні політичні погляди, ми маємо різні погляди на реформи, але, шановні колеги, я хотів би, щоби ми тримали себе в руках, щоб ми показали всій країні справжній парламентаризм і не принижували повагу до народних депутатів, за яких голосують люди, не демонстрували тут, у цьому залі, неповагу до українського народу.

За кожну реформу треба боротися, і я переконаний, що за цю реформу нам ніколи з вами не буде соромно. Це справжня європейська реформа.

Шановні колеги, запрошую до слова з місця, будь ласка, представника Президента України у Верховній Раді  народного депутата України Степана Івановича Кубіва. (Шум у залі)

Всі будуть виступати з місця. Будь ласка, Степан Іванович.

 

12:17:50

КУБІВ С.І.

Шановний український народе, шановний пане Голово, шановні колеги народні депутати! Сьогодні українське суспільство як ніколи вимагає якісних та ефективних змін до Основного Закону України, які мають сприяти досягненню визначеної у чинній Конституції мети, пов'язаним, зокрема, з прагненням розвивати, зміцнювати демократичну європейську соціальну та правову державу. Конституційна реформа є найважливіша реформа за існування нашої держави. З метою реалізації положень вашій увазі пропонується проект Закону України про внесення змін до Конституції щодо децентралізації влади, реєстраційний номер 2217а від 01.07.2015 року, схвалений 26 червня 2015 року Конституційною комісією та внесений Президентом України до Верховної Ради України як невідкладний. Шістнадцятого липня 2015  року даний законопроект Верховна Рада своєю постановою включила до порядку денного другої сесії і направила до Конституційного суду для одержання висновку щодо відповідності його вимогам статей 157, 158 Конституції України. Тридцятого липня 2015 року Конституційний Суд України у своєму висновку визнав вказаний законопроект таким, що відповідає зазначеним вимогам Конституції України. Найбільш важливими положеннями законопроекту є те, що, перше, центральні органи влади передають повноваження на рівень громади. Громада визнаватиметься первинною та водночас головною одиницею в системі адміністративно-територіального устрою країни.

Друге. Інститут голів державних адміністрацій пропонується  ліквідувати. Це дасть змогу районним обласним радам, їх виконавчим комітетам як органам місцевого самоврядування більш ефективно представляти, реалізовувати спільні інтереси територіальних громад району та області.

Третє, для нагляду за додержанням Конституції, законів органів місцевого самоврядування в районах і областях вводиться новий інститут – інститут префектів. Вони не розпоряджатимуться бюджетними потоками та фінансовими ресурсами місцевого рівня, здійснювати будуть переважно наглядові функції.

Що стосується окупованого Донбасу, то проект лише припускає можливість специфічного порядку здійснення – повторюю – місцевого самоврядування в окремих адміністративно-територіальних одиницях Донецької, Луганської областей, який визначатиметься окремим законом.

Разом з тим, чи потрібно голосувати за конституційні зміни щодо децентралізації? Суперечки навколо змін Конституції все  більше нагадують діалог між глухим і німим. Реформу децентралізації одні бачать як спробу приховувати змову з Путіним щодо особливого статусу Донбасу, зрадою інтересів України на користь зовнішніх агентів-контролерів спробу протягти зміни до Конституції під час фактично воєнного стану та ще й без референдуму.

Інші кажуть, що реформа дасть поштовх до розвитку всіх куточків України, а Путін буде дуже незадоволений в разі її ухвалення. 

Розбираємо та спростовуємо міфи, які сьогодні обговорюються щодо прийняття рішення.

"ДНР" і "ЛНР" отримують "особливий статус". Немає в проекті змін ніяких особливих статусів "ДНР" і "ЛНР". Ось що там написано: "Особливості здійснення  місцевого самоврядування (підкреслюю, місцевого самоврядування) в окремих районах Донецької і Луганської областей визначається окремим законом (пункт 18 розділу 15)". Особливий статус, відповідно запропонованих змін,  матиме лише місто Київ, як столиця України (частина 16 стаття 92). Особливості місцевого самоврядування не дадуть шансу наділити окремі райони Донбасу надмірними повноваженнями, тому що самоврядування може діяти лише в рамках Конституції і законів України.

Які саме потрібні особливості місцевого самоврядування в східних районах? Перш за все, це гарантія контролю з боку представників  держави за дотриманням Конституції і закону. (Шум у залі) Це норма здорового глузду, яка дозволить державі ефективно…

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую. Дякую, Степан Іванович. (Шум у залі)

Для співдоповіді  з місця – шановні колеги,  сьогодні  виступи будуть з місця – запрошується  голова комітету, профільного, Руслан Князевич. Будь ласка. (Шум у залі)

 

 12:23:12

КНЯЗЕВИЧ Р.П.

Дякую, шановний пане Голово. Шановні колеги! Я тільки нагадаю про те, що 16 липня своєю постановою за номером 622 Верховна Рада України одночасно включила до порядку денного сесії відповідний законопроект, внесений Президентом як невідкладний за номером  2217-а, про внесення змін до Конституції і направила його для надання відповідного висновку  щодо відповідності 157 і 158 статтям Конституції України до Конституційного Суду України. (Шум у залі)

Оскільки  парламент визначив такого роду законопроект для розгляду в Конституційному Суді як невідкладний, Конституційний Суд 30 липня прийняв відповідне рішення і виніс висновок на відповідність зазначеного проекту змін до Конституції 157 та 158 статтям Конституції України. Після того, як згаданий висновок Конституційного Суду надійшов до парламенту, за дорученням Голови Верховної Ради він був переданий для невідкладного розгляду до Комітету з питань правової політики та правосуддя, до предмету відання якого належить якраз питання внесення змін до Конституції.

Наш комітет 26 серпня на своєму засіданні розглянув зазначений висновок Конституційного Суду і дійшов до наступного. Хочу одразу сказати, що комітет, відповідно до Закону "Про Регламент Верховної Ради України" уповноважений давати правову оцінку виключно висновку Конституційного Суду, а не самому законопроекту, так як в самому законопроекту ми давали вже конкретний висновок на відповідність його вимогам відповідних статей і Регламенту ще під час підготовки зазначеного законопроекту до розгляду щодо, можливо, його включення до порядку денного сесії.

Отже, в результаті обговорення комітет, дослідивши відповідний висновок Конституційного Суду, констатував наступне. Конституційний Суд України дійшов висновку, що законопроект відповідає вимогам частини першої статті 157 Конституції України, оскільки запропоновані ним зміни не передбачають скасування чи обмеження прав і свобод людини, і громадянина, та не спрямовані на ліквідацію незалежності чи порушення територіальної цілісності. На момент надання висновку Конституційного Суду України в Україні не введено воєнного чи надзвичайного стану, тому в цій частині цей законопроект є таким, що не суперечить частині другій статті 157 Конституції України.

Відповідно до частини першої статті 158 Конституції України Конституційний Суд встановив, що Верховна Рада України восьмого скликання протягом року законопроект не розглядала та протягом строку своїх повноважень не змінювала положень статей Конституції України, до яких пропонується внести зміни. Тому в цій частині він відповідає вимогам Конституції України.

Отже, згідно з висновком Конституційного Суду України (від 30 липня 25-го року) законопроект про внесення змін до Конституції щодо децентралізації влади, яким пропонується внести зміни до пунктів 29, 30  частини першої статті 85, пункту 16-го частини першої статті 92, частини першої…

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дайте завершити, будь ласка. Завершуйте.

 

12:26:25

КНЯЗЕВИЧ Р.П. 30 секунд. …частини першої статті 106-ї, статей 118-ї, 119-ї, пункту 5-го статті 121, статей 132-ї, 133, 140, 141, 142, 143, 144; частини першої статті 150, назви розділу IX, а також розділу XV "Перехідні положення", відповідає вимогам статей 157, 158 Конституції України. Згідно з частиною п'ятою статті 49-ї "Регламент Верховної Ради", Верховна Рада може розглянути питання і прийняти рішення про попередньо схвалений законопроект, відповідно до статті 155-ї Конституції України за умови, що такий законопроект за висновком Конституційного Суду відповідає вимогам статей 157, 158 Конституції України. І щодо його положень Конституційний Суд не висловив жодних застережень. Отже, враховуючи викладене, а також положення статті 149-ї комітет рекомендував Верховній Раді поданий Президентом України як невідкладний проект Закону про внесення змін до Конституції щодо децентралізації влади за номером 2217а від 15 липня 2015 року, попередньо схвалити. Дякую за увагу.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую. Шановні колеги, передбачено виступи від фракцій. Будь ласка, я запрошує народного депутата України пана Шухевича від Радикальна партії України. Будь ласка.

 

12:27:40

ШУХЕВИЧ Ю.Р.

Шановний пане Голово, шановні депутати! Нас сьогодні ставлять перед вибором: чи справді децентралізація, чи посилення авторитаризму в Україні. Вдумайтеся! Я не буду дуже поширюватися, власне, на цьому, на так званій децентралізації, ви це бачите очевидно, А друге, панове, нам сьогодні говорять про те, що ми хочемо унітарної держави, української мови як державної, і в той же самий час вимагають імплементувати Мінські угоди в нашу Конституцію. А що це?

По-перше, ми не можемо їх імплементовувати в Конституцію, бо зміни в Конституції в умовах війни, (а є дійсно умови війни, ми воюємо з Росією!) не можна міняти Конституцію.

А друге. Дивіться, що ми вводимо. Нам тут говорять нема особливого статусу, нема. Але є особливий порядок місцевого самоврядування, то по російські називається "не в лоб, так полбу".

Але в них є, в них є їхня міліція, їхні суди, їхня прокуратура, їхнє оподаткування, вони визначають яка мова, вони мають право особливих взаємин економічних з сусідніми районами Російської Федерації. Так слухайте, може вони посольства завтра будуть відкривати?

Це не децентралізація, це не особливий порядок самоврядування, це зрада українських національних інтересів.

І ще хочу сказати одне. Нам кивають на Європу, а Європа, пробачте, як в 39-му році Чехословаччину так само продає і здає нас. А нам кажуть: Європа нам помагає, Європа за нас старається. Слухайте, тут хочеш – не хочеш, але принижуючи, це є приниження нашої гідності української нації, щоби нам диктували, яка у нас має бути Конституція, і ще захоплювалися тим, що нас принижують. Хочеш – не хочеш, але процитуєш Леніна, який в 3-му році в статті пам'яті барона Гайдена сказав, що раб, який не усвідомлює свого рабського стану - це просто раб; раб, який усвідомлює свій рабський стан – це…

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Дякую, шановні колеги.  (Шум у залі)

Я прошу до слова фракція "Самопоміч" Олег…

Я нічого не чую, тому будьте уважніші, будь ласка. Олег Романович, з місця, будь ласка. (Шум у залі)

Будь ласка, з місця. З місця. Головуючий. Головуючий вам надає… Головуючий вам надає слово з місця. Будь ласка. Будь ласка. Будь ласка, займіть свої місця. Не зривайте, будь ласка, сесію. Будь ласка, я прошу… Я прошу займіть своє місце. Це не правильно. Це не правильно. Це не правильно.

Я прошу! Я прошу, Олег Романович.  Я прошу з місця. Я прошу з місця говорити. Будь ласка.

Олег Березюк. Включіть мікрофон Олегу Березюку з місця, будь ласка.

(Шум в залі)

Олег Романович, я вас прошу… Я вас прошу, будь ласка… Я вас прошу, будь ласка, займіть місце… Займіть місце. Займіть місце. Займіть місце. Будь ласка, говоріть.

Шановні колеги!

(Шум в залі)

3 хвилин, будь ласка.

 

12:31:57

БЕРЕЗЮК О.Р. 3 хвилини. Такого ґвалтування ще не було в цьому залі. Конституція України. Мир. Тільки мир з сильним державним управлінням, з сильною економікою, з сильною волею народу в якого вона є. Але ні в якому разі ні зрадою національних інтересів та зрадою Конституції.

Мінськ 1 і 2 мали бути інструментами миру, але стали інструментами смерті. Подивіться на це, кардіограму цієї смерті. Вбивства до і вбивства після. Вбивства до і вбивства після. Так тренують собак Павлова, але так не мають тренувати український парламент і український народ

Сила управління державою, сила управління селами і містами є сила держави. І тому, і тому – і тому! – введення префектів, які будуть знущатися над самоуправлінням, є знищенням української держави.

 Ви, шановні колеги, ви шановні колеги, багато з вас вірніше зневажають пророка України і називають вірші Шевченка віршиками. Сьогодні, нині в почоті французи. Жан-Жак Руссо, друзі, - узурпатори незмінно приносять із собою або вибирають часи смути, щоб користуючись панікою в суспільстві і провести руйнівні закони, які народ ніколи не прийняв би у спокійному стані. Вибір моменту для зміни Конституції є однією з найбільш надійних ознак, за якою можна відрізнити роботу законодавця від роботи тирана, - Жан-Жак Руссо - законодавець конституційного процесу в світі.

Але я закінчу словами нашого пророка: "Доборолась Україна до самого краю". І перед нами сьогодні завдання її зберегти і розвинути! Слава Україні!

 

ГОЛОСИ ІЗ ЗАЛУ. Героям слава!

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Героям слава! Шановні колеги, я просив би хвилину завершити, народний депутат Шухевич. Я так зрозумів, що не завершили. Хвилину, будь ласка.

 

12:35:11

ШУХЕВИЧ Ю.Р.

Я хотів ще коротенько сказати. Що як Європа, знущаючись над нам нас змушує, ґвалтуючи, змушує український народ прийняти нову Конституцію, оці зміни, особливо по Донбасу в догоду Путіну, а ми захоплюємося, як Європа нам допомагає, то хотілося б процитувати Леніна. Буду цитувати мовою оригіналу. Ця стаття написана пам'яті барона Гейдена в 1903 році.

"Раб, не осознающий своего рабства – просто раб. Раб, осознающий свое рабское состояние и борющийся с ним – это революционер. Раб, осознающий свое рабское состояние и восхищающийся благостью своего господина – холоп-хам"


ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, фракція  "Опозиційний блок", Юрій Анатолійович Бойко, потім – фракція "Батьківщина",  Юлія Володимирівна Тимошенко. І так підемо… 

 

12:36:26

БОЙКО Ю.А.

Шановний головуючий, шановні народні депутати, наша  фракція  буде підтримувати внесений законопроект, тому що вважає, що цей законопроект  відкриває шлях  для  мирного врегулювання ситуації на Донбасі, а це те, що  чекає від нас весь народ України. Ми будемо  голосувати "за". І чекаємо, що наступний крок  буде  прийняття законів, які відображені в Мінському протоколі і які законодавчо закріплять шлях України до дипломатичного  вирішення військового конфлікту. Ми будемо голосувати за мир і розвиток в країні. Дякую  за увагу.  (Шум у залі)

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.   Виступ завершено.

Будь ласка,   Юлія Володимирівна Тимошенко.

 

12:37:45

ТИМОШЕНКО Ю.В.

Юлія Тимошенко, фракція "Батьківщина".  Шановні друзі,  сьогодні  хочуть розпочати процес змін до Конституції. Україна, дійсно, має прекрасні взірці своєї роботи над такими документами, починаючи з першої Конституції Пилипа Орлика, починаючи  з  документів, які були прийняті в перші роки незалежності України – це перша Конституція України. Ми маємо  прекрасні традиції. Але сьогодні те, що  ми бачимо в цьому залі і суспільстві, не об'єднує нас в конституційному процесі в натхненні і вірі в свою країну, не об'єднує в правильних і позитивних змінах. Сьогодні  Конституція, яка мусить прийматись на повному консенсусі всієї нації і еліт, приймається в повному  розбраті.

Розбрат у Верховній Раді, коли люди, які стояли на Майдані, кричать в очі один одному "Ганьба!", авторитети моральні нації, які виступають на кануні сьогоднішнього засідання і говорять про те, що це є зрадою України. А так само і Конституційний Суд, де ті, хто віддавали диктаторські повноваження Януковичу, голосувати "за", а ті, хто є совісті Конституційного Суду, написали окрему думку, яку нам сьогодні навіть не роздали в залі. На таких розбратах не будуються реформи, не будуються встановлення і розвиток, розквіт держави. Нам говорять, що це є дорога до миру, ми всі хочемо миру більше ніж збереження свого власного життя. А чи є це дорога до миру, це головне? Прийняття закону в цьому залі про особливий статус Донецької і Луганської області, проти якого "Батьківщина" голосувала "проти", після того "іловайський котел", знищення наших кращих людей України, нашої еліти. Другі Мінські протоколи, Дебальцево. Зараз нам говорили, що передайте цю Конституцію в Конституційний Суд і в нас розпочнеться мир очікуваний, і омріяний. Але після того, ми бачимо заяви Міністерства оборони України і ОБСЄ про найбільші агресивні дії, які були з часу початку війни.

Тобто ми мусимо просто, якщо ми сьогодні делеговані нацією захищати країну, ми мусимо сьогодні визнати, на жаль, до свого болю, що це не дорога до миру і це не дорога до децентралізації. Це, на жаль, діаметрально інший процес, який вводить нас в оману, який примушує нас втрачати території.

У когось є сумніви, що в геополітичних кулуарах домовлено про прийняття цієї Конституції з Росією? Сумнівів немає. Але подивіться, що публічна Росія заявляє незгоду цим, знаючи, що нас дотиснуть це прийняти. Це означає, що нас захоплюють по шматках, наше тіло рвуть по шматкам…

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Завершуйте.

 

ТИМОШЕНКО Ю.В.  Тому що Путіну не потрібен навіть Донбас, йому потрібна війна в Україні, йому потрібна дестабілізація. Нам говорять, що після нашого не голосування ЄС і Сполучені Штати будуть якось не так на нас дивитися. Хай вони рахують в своїх нейтральних водах російські підлодки і рахують над собою безпілотні літаки Росії, і винищувачі Росії, і захищають себе разом з Україною. І тому, наше сьогодні завдання голосуванням проти, повернути мирні переговори на правильний шлях, який дасть мир, а не ілюзію миру. І ми як державні люди мусимо йти не за кон'юнктурою, а йти за національними інтересами в Україні і за встановленням миру, припиненням війни.

Я переконана, що сьогодні Партія "Батьківщина" вчинить правильно проголосувавши проти розпочавши, тим самим, новий процес переговорів, нові переговори по змінам до Конституції. І праведний, ефективний, чесний, результативний шлях до миру. Слава Україні!

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, група "Відродження, Партія "Відродження", Віктор Бондар, три хвилин.

 

12:42:22

БОНДАР В.В.

Шановний Володимир Борисович! Шановні колеги! Безумовно, в Україні сьогодні немає людини, яка не мріє про мир, безумовно Партія "Відродження" підтримує ці тези і ми про це говоримо постійно з самого початку. Безумовно, багато говориться про децентралізацію, рік ми говоримо про те, що в цей процес потрібно заходити. Неодноразово з цієї трибуни я виступав, наша партія виступала "Відродження", представники партії в областях, що треба починати децентралізацію передавати на місця реальні повноваження, реальну владу, реальні бюджети і забезпечувати передачу реальних повноважень.

Ми говоримо про те, що сьогодні розпочинається процес децентралізації, але у нас є зауваження щодо того, яка форма децентралізації. Ми хочемо, щоб зміни, які відбувалися реально передавали повноваження і створювали баланс влади на місцях. Щоб префекти не були наділені повноваженнями як у царя, що вони самі можуть, що хочеш робити, нікому не підзвітні і нікому не підлеглі, щоб реальний був баланс. Тому, ми будемо уважно дивитися на ці зміни і вивчати їх і далі буде процес децентралізації відбуватися, але треба дивитися.

Що дальше треба? А дальше ми говоримо про те, що  зміни до Конституції – це надзвичайно важливий процес. Не можна просто так с кондачка дуже  швидко в угоду сьогоднішнім політичним амбіціям приймати рішення… (Шум у залі) Дайте закінчити… (Шум у залі) Приймати рішення, які будуть не виважені і необґрунтовані.

Тому ми вимагаємо і прийняли рішення на групі, що ми запроваджуємо вільне  голосування всередині фракції, щоб кожний сам визначався, яка буде доля країни, по якій Конституції ця країна буде жити, як будуть формуватися відносини місцевої влади з  місцевими громадами із Президентом України і з Верховною Радою?

Ми є партія, яка завжди виступає за те, щоб на місцях був максимум повноважень і ми це  ще раз підтверджуємо,і говоримо про те, що  необхідно робити децентралізацію, але два рази треба подумати.    

Друге, що нас турбує?

Чому в процесі децентралізації є  прописані умови, що через два роки будуть проводитися ці зміни?

Децентралізація потребується сьогодні, немає часу відкладати передачу повноважень – багато років про це говориться і нічого не робилося.

Тому  ми вимагаємо, щоб наших представників  залучили до  процесу написання змін до  Конституції,  щоб  реальна була передача повноважень, щоб реально  на місця пішли бюджети, щоб реально місцеве самоврядування  отримало максимум фінансів і право на самовизначення своїх реальних можливостей, і тоді ми готові голосувати. Дякуємо і просимо  підтримати нашу позицію.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Група "Воля народу" є бажаючі?

Будь ласка, Андрій Леонідович Деркач з місця.

Будь ласка, "Воля народу".

Колеги, дайте людям висловитися, коли виступали представники  вашої фракції хтось  говорив ганьба.

 

12:45:38

ДЕРКАЧ А.Л.

Уважаемые коллеги! Владимир Борисович, прежде всего я, хотел бы выразить свои возмущения непосредственно вам по теме вашего отсутствия  на похоронах нашего коллеги по фракции Игоря Еремеева.

Я хотел поблагодарить представителей тех, которые отправили своих депутатов и  были, это и группа Ляшка и  БЮТ, и БПП. И это первый раз в истории Украины, когда спикер отсутствовал на похоронах депутата. Я не знаю, какие у вас были занятия сложные. Вы, наверное, объясните нашей группе.

Ну, что касается вопросов децентрализации и того шумного пиара, про который вы говорите, ничего общего с децентрализацией по сути она не имеет. Также остаются руководители экологической инспекции, также остаются руководители правоохранительных органов, также остается префект, который будет  исполнять функции "смотрящего". Но при всем при этом, это лучше, чем та система, которая существует сегодня. Поэтому мы приняли решение в этом случае поддержать. Но ничего общего это как децентрализация не имеет.

Кроме всего прочего, хотели бы обратить внимание на те процессы, которые происходят в областных советах по так называемому "укрупнению" громад. Это называется без денег, когда ноль одного бюджета плюсуется к нулю второго бюджета, и мы пытаемся дальше организовать  процесс проведения реформ в стране.

Мы поддержим в этот раз изменения в Конституции, но хотели бы обратить внимание, что позиция и ваша, в том числе, как спикера парламента, вы не спикер парламента, а спикер коалиции, который собирает на заседание исключительно руководителей коалиции. Деятельность коалиции мы видим воочию в действиях, которые происходят сзади вас.

Спасибо за внимание.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Шановні колеги, будь ласка, від фракції "Народний фронт" Максим Юрійович Бурбак - керівник фракції. 

 

12:47:57

БУРБАК М.Ю.

Шановні колеги, доброго дня! Ми бачимо, яка жарка дискусія зараз в залі. Але хотів би звернутися до своїх колег  по коаліції. Коли ми підписували Коаліційну угоду, все ж таки говорили і в ній прописано, що головна … (Шум у залі) … це є децентралізація влади. (Шум у залі) Я ж вас вислухав! Перепрошую! (Шум у залі)

Тому хочу висловити позицію фракції "Народного фронту". Ми будемо підтримувати даний проект змін у першому читанні, тому що цим проектом розпочинається, фактично, процес децентралізації. Ми бачимо, бюджетна децентралізація вже працює: при виконанні місцевих бюджетів понад 40 відсотків. Треба робити тепер і адміністративну децентралізацію. В першому читанні – це 226 голосів, для прийняття змін до Конституції потрібно 300. А 300 голів в цьому залі буде після того, як ми приймемо всі необхідні законопроекти, які будуть підтверджувати цю децентралізацію - це закон України про префектів, Закон України про місцеві органи виконавчої влади, нову редакцію Закону України про місцеве самоврядування.

Друга важлива теза, чому ми підтримуємо ці зміни. Це здасть можливість нашим західним партнерам тиснути на Росію, щоб виконувати три базові вимоги Мінських угод. Перше, це відведення, припинення вогню. Друге, відведення всіх збройних сил Російської Федерації з території України. І третє, найголовніше, відновлення кордону на Україні. Тільки після цього Мінські угоди запрацюють. Ми за мир на Донбасі!

Тому фракція "Народний фронт" буде підтримувати голосуванням сьогодні проект в першому читанні, а 300 голосів з'являться в цьому залі після прийняття всіх пакетів законопроектів. Слава Україні!

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні колеги народні депутати! Запрошую до слова керівника фракції "Блок Петра Порошенка" Юрія Віталійовича Луценка.

 

12:50:04

ЛУЦЕНКО Ю.В.

Шановний пане Голово, шановні депутати. Оксана Забужко колись мудро сказала про те, що багато хто з наших членів суспільства все ще хворий спинномозковим більшовизмом. Бажання заглушити чужу точку зору, бажання не дати висловитися є проявом такого більшовизму прикритого патріотичним хаки.

По суті, децентралізація, яка сьогодні стоїть на порядку денному – це виконання головної вимоги Майдану. Всі ми там стояли не за зміну Президента, не за зміну Верховної Ради, а за зміну системи влади, а саме, за передачу повноважень, коштів і права обирати керівників місцевим громадам. І сьогодні наша фракція буде голосувати "за", бо це нарешті скасовує Українську Радянську Соціалістичну Республіку, де один вождь в Києві призначав керівників і розподіляв кошти для областей. Ми маємо похоронити труп УРСР, не дивлячись на ґвалт, яким його захищають нерозумні колеги у мене за спиною.

Наступне. Кажуть, що префекти – це диктатура. Ні, колеги, децентралізація без префектів – це сепаратизм. Тому префекти будуть слідкувати за законністю і будуть добиватися того, щоб всі рішення місцевих рад відповідали українським національним інтересам і Конституції. І не Президент розпускає ради, а Конституційний Суд і Верховна Рада за поданням префекта має право це зробити. І  це набагато демократичніше, ніж сьогодні.

Сьогодні говорять про зраду Конституції, кличуть на її захист.  Але, колеги, візьміть текст Конституції, відкрийте його на 94-й статті. Сьогоднішня Конституції дозволяє  простою більшістю встановлювати спеціальний статус для усіх міст України. То з чим ми боремося? Що ми захищаємо? Можливістю всю Україну зробити сепаратистською  роздрібненими князівствами, яка з 1996 року є  в Конституції? Проти яких линів ви боретесь, колеги? Захищать це положення нинішньої Конституції – це значить відкривати дорогу  по ряду суверенітетів, які вже розпочало, на жаль, Запоріжжя. Це треба припинити, скасувати цю норму, голосуючи за сьогоднішні зміни Конституції. (Шум у залі)

Кажуть, що не можна голосувати за Конституції в час війни. Але це кажуть ті, хто не вміє  читати або не вміє думати. Адже чітко записано: зміни в Конституцію вступлять в дію через два роки. Це означає, що сьогодні ми готуємо нову країну, яка буде… (Шум у залі)  …по новим правилам, установлених Майданом.

І  останнє. Коли у нас розпочалася війна, я на телебаченні казав, що це дуже схоже з ситуацією, яка… опинилася Хорватія. Хорватська Республіка стояла голіруч, як і наші герої, проти до зубів озброєної югославської армії і вони змушені були піти на особливий статус Сербської країни, 20 разів голосуючи за особливий статус цього сепаратиського анклаву, тільки для того, щоб встало сонце і одного дня переможна армія звільнила всю країну і це сонце буде в нас, якщо ми будемо не хуторянами.

Ті, хто сьогодні закликає не підтримувати Мінські угоди, має відповісти на просте питання. Ми самостійно можемо вистояти проти Москви? Ні. Хтось знає кращих союзників, ніж США і ЄС? Ні. А тому треба підтримувати міжнародну антипутінську коаліцію голосуючи сього за зміну системи влади і за збереження міжнародного фронту на захист України і ми це зробимо не дивлячись на гавкіт і дурість тих, хто хоче на місцевих виборах взяти 10 зайвих голів сільради, просравши країну. Цього не буде, в цій залі є розумна більшість. Голосуємо "за".

Слава Україні.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні колеги народні депутати, ми вислухали виступи від фракцій українського парламенту і позиція фракцій абсолютно чітко висловлена. Я думаю, що всі в умовах мають бути рівні.

Насправді, ви знаєте, в мене таке враження, що зміни до Конституції, які запропоновані Президентом, які отримали схвалення фахівців конституційного права, які отримали позитивний висновок Венеціанської комісії, яка є найавторитетнішим органом Ради Європи, це одна справа. А деякі виступи з цієї трибуни, які говорять про те, що це не децентралізація, що це якийсь певний особливий статус, говорять про зовсім інший документ. Я не знаю хто і як, але попередні 8 років свого життя я був Вінницьким міським головою, я є представником місцевого самоврядування в своєму серці і в своєму розумі, я знаю що таке децентралізація і знаю що таке центральна влада за всіх президентів, за всіх прем'єрів, за всіх міністрів, які хотіли панувати на нашій українській землі. Я переконаний в тому, що настав той час, як повноцінна влада місцевого самоврядування буде повністю належна… органам місцевого самоврядування, коли кожна громада отримає свої податки, свої повноваження, коли будуть ліквідовані різні інспекції, які є паразитом на тлі українського суспільства і економіки. Це все і є основа децентралізації. В Конституції, яку ми зараз розглядаємо в першому читанні за основу, це і є якраз той фундамент, на якому буде побудована справжня європейська унітарна і суверенна країна. Я би ніколи в житті не дозволив собі проголосувати за якісь особливості статуту будь-кого. І все, що ми зараз почули, на жаль, не відповідає дійсності щодо статусу, щодо інших питань, які є надзвичайно важливими.

Я хочу підтвердити, що за кожну реформу треба боротися, за кожну нашу,… за кожне право людини треба боротися. І я переконаний, що ми поборемо. Ми створимо справжню країну, ми зруйнуємо олігархічний клан, який створений за 24 роки. Ми все зробимо для того, щоб в Україні головним був громадянин України, а не олігарх або хтось інший.

Шановні деякі народні депутати! Ви присутні тут і по 10, і по 15, і по 20 років. На ваших очах створилась узурпація влади. Ця реформа – це справжня деузурпація, деолігархізація. І це розвиток громад в Україні. А це означає – це внесок в розвиток кожної людини в її освіту, в її охорону здоров'я, в робочі місця і заробітну плату, нормальні роботи і освітлення, в безпеку і в багато інших речей.

А тепер щодо миру. Ми всі хочемо миру. І я вірю в те, що Україна буде незалежною, суверенною, територіально цілісною державою. І ми маємо це з вами зробити. Все інше – це є нісенітниці, це є те, що не відповідає дійсності. Тому, шановні колеги, буде поставлено сьогодні на голосування пропозиція відповідно до статті 155-ї Конституції України, частини восьмої статті 149-ї Закону України "Про Регламент Верховної Ради України".

Ставлю на голосування, але через три хвилини, колеги, проект Постанови, реєстраційний номер 21…

2217а/П1 по попереднє схвалення законопроекту про внесення змін до Конституції України щодо децентралізації влади. Я прошу розпочати голосування, через 3 хвилини прошу розпочати голосування цієї пропозиції. Дякую, шановні колеги! Слава Україні! Ми переможемо! Україна понад усе!  (Шум у залі)

 Голосуємо, шановні колеги! Готові? Голосуємо, шановні колеги, пропозицію, яку я оголосив. Будь ласка, голосуємо, шановні колеги.

На голосування в цілому проект Постанови (реєстраційний номер 2217а/П1) про попереднє схвалення законопроекту про внесення змін до Конституції України щодо децентралізації влади. І прошу підтримати. Жодному депутату не буде соромно за ці справжні європейські рішення. Прошу голосувати. І прошу підтримати. Слава Україні! Голосуємо!

 

13:00:10

За-265

Рішення прийнято.

Слава Україні! Це не зрада, це деолігархізація, децентралізація влади. І слава кожному, хто проголосував. Дякую. (Шум у залі)

Шановні колеги! Позачергове засідання сесії Верховної Ради оголошую закритим. Оголошую другу сесію… першу сесію Верховної Ради закритою.

Завтра відбудеться відкриття другої сесії восьмого скликання…  третьої сесії восьмого скликання. Слава Україні, шановні друзі!


(Лунає Державний Гімн України)

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Слава Україні!

 

ГОЛОСИ ІЗ ЗАЛУ. Героям слава!

 

Повернутись до публікацій

Версія для друку