ЗАСIДАННЯ СIМДЕСЯТ ВОСЬМЕ

 

        С е с і й н и й  з а л  В е р х о в н о ї  Р а д и

          У к р а ї н и.  29  гр у д н я  1998  р о к у.

                         15 г о д и н а.

 

     Веде засідання Голова Верховної Ради України ТКАЧЕНКО О.М.

 

     ГОЛОВА. Прошу підготуватися до реєстрації. Валерію Павловичу, відпускайте сумчан на робочі місця. Реєструємося.

 

     Зареєструвалися 377 народних депутатів. Продовжуємо роботу.

 

     Шановні колеги,   за  вашим  дорученням  проведено  розширене засідання Погоджувальної ради за участю керівників  усіх  фракцій, Прем'єр-міністра,    представників   Кабінету   Міністрів,   голів комітетів.  Розглянуто  пропозиції,  які  вносилися  в   залі,   і пропозиції керівників фракцій, ваші доручення. Ми дійшли висновку, що мусимо приймати бюджет однозначно (Оплески).

 

     Є два  варіанти,  про  які  я  скажу.  Потім   надамо   слово представникам усіх фракцій і приступимо до голосування.

 

     Запропоновано такі два варіанти.

 

     Перший: розмір дефіциту бюджету - 1 процент,  доходна частина

- 34 мільярди,  в тому  числі  дотації  місцевим  бюджетам  -  1,9 мільярда.

 

     Другий варіант:  дефіцит - 1 процент, 39,1 мільярда - доходна частина (Шум у залi). Ще раз кажу: 39,1 - це 34 плюс 5,2 мільярда, про які говорили,  що це матеріально-технічний резерв.  Це гроші з повітря:  борги за енергетику - 2,8 плюс неповернені кредити - 2,4 мільярда. І 1,9 мільярда дотацій.

 

     Запропоновано також в обов'язковому порядку,  приймаючи Закон про Державний бюджет,  одним із пунктів  чітко  виписати  в  ньому систему  контролю  за  виконанням  бюджету  -  як доходної,  так і видаткової частин.

 

     Такі варіанти  запропоновані  під  час  останнього  засідання Погоджувальної    ради.   Пропоную   висловити   свої   міркування представникам фракцій. Потім надамо слово міністру і приступимо до голосування. Хто виступатиме від фракції Руху?

 

     Депутат Чорновіл.  Будь ласка. За ним виступить депутат Осташ від фракції "Реформи-центр".

 

     ЧОРНОВIЛ В.М.,  голова підкомітету  Комітету  Верховної  Ради України   з   питань   культури   і   духовності  (багатомандатний загальнодержавний виборчий округ,  НРУ). Шановна президіє! Шановні колеги! Шановні наші слухачі, виборці! Прийняття бюджету - основне дійство  кожного  парламенту,  його   головний   документ   (після Конституції).  Для цього створювалися колись перші парламенти, щоб стягти податки чи доходи і поділити гроші.  Якщо ми  не  виконаємо свій  конституційний  обов'язок  до  нового  року  -  хто  б як не голосував:  чи то Рух,  котрий підтримує не дуже добрий (але в нас виходу  немає)  варіант  уряду,  чи то комуністи,  які підтримують рожеві мрії,  що  обернуться  страшенним  скандалом,  -  тоді  все розвалиться повністю.  Ви розумієте... Хто б як не голосував, якщо ми не приймемо бюджет,  всі будемо винні -  і  ліві,  і  праві,  і середні.  I  хтось  відігруватиметься на нас,  хтось казатиме,  що Верховна Рада нікчемна,  нічого не варта, не поділяючи на правих і лівих.  Хтось  казатиме,  що нас треба позбавити фінансування,  і, може,  загалом   розігнати.   Хтось   робитиме   на   цьому   собі пропагандистські акції. Тому закликаю нас бути тверезими.

 

     Коли ми голосуємо за варіант,  запропонований урядом,  це вже не варіант уряду.  До речі,  за великим рахунком,  і  уряд,  і  ми розуміємо, що коли не буде кардинальних змін у нашій економіці, то і цей проект нереальний.  Він просто трошки ближчий до істини, але теж нереальний.  Уряд цього року сподівається з великими зусиллями зібрати, якщо вдасться, 27 мільярдів.

 

     Отже, треба шукати неординарних рішень,  але сьогодні  їх  ще немає.  Наприклад,  неординарне  рішення можна шукати щодо системи пільг як бюджетних (бо в нас пільги не тільки бідним,  а й багатим

- там можна потрусити),  так і податкових.  Адже наводилися цифри, що нині маємо 14 мільярдів надходжень від податків і 17  мільярдів не  зібрано  податку  через пільги.  У нас є міста - такі пільгові рекордсмени - це  Київ,  Дніпропетровськ  (ну,  звичайно,  "родина слонов") і Донецьк.

 

     То все-таки   перегляньмо   пільги  і  спробуймо  знайти  там резерви.  Але ми їх  ще  не  переглянули.  Переглянемо,  то  треба повернутися  до  пропозиції,  яку ми зараз розглядали:  наприкінці першого кварталу (може,  за цей  час  надумаємося)  зробити  якісь корективи,  але не в бік зменшення, не секвестрування бюджету, а в бік збільшення. I саме в цьому напрямі можна використати тих понад 5  мільярдів,  які ми виносимо (але згадуємо в бюджеті) за дохідну частину.

 

     Пропоную більше  не  випробовувати  себе  і  витримку   наших виборців,  а  проголосувати  за  1 відсоток дефіциту,  34 мільярди (бачите ж - додали трошки) дохідної частини, з тим що 1,9 мільярда дати на дотації.

 

     I ще.  Я  не  хочу дуже критикувати Комітет з питань бюджету. Вони  намітили  добрі  напрями,  просто  тепер  їх  ще  не   можна реалізувати. Але особливо в напрямі збільшення місцевих бюджетів і їх дотаційності,  у революційному вишукуванні  нових  засобів  для наповнення  бюджету  -  потрібно  йти.  Проте зараз треба приймати бюджет.

 

     Дякую.

 

     ГОЛОВА. До світлої мети - прийняття бюджету.

 

     Депутат Осташ від фракції "Реформицентр".  За ним  -  депутат Тимошенко.

 

     ОСТАШ I.I.,   голова   підкомітету  Комітету  Верховної  Ради України у закордонних справах і зв'язках з СНД (виборчий округ

 126, Львівська область). Фракція "Реформи-центр". Шановні колеги! Ми  прекрасно  знаємо,  що  в  першому  кварталі  завжди  найгірше наповнення   бюджету.   Тому   не   можемо  ризикувати,  приймаючи нереальний бюджет.  Ми прекрасно розуміємо,  що,  з  одного  боку, маємо   запропонований   урядом   проект  бюджету  в  34  мільярди (абсолютно нереальний),  а з другого боку,  маємо варіант, на який пристають  комуністи  і фракція "Громада",  - 40 мільярдів.  Отже, маємо два зла і мусимо вибрати з  них  найменше  чи  менше  -  це, звичайно, 34 мільярди гривень.

 

     Однак ми   вважаємо   за   потрібне  повернутися  до  питань, порушених Комітетом з питань бюджету під час  обговорення  проекту бюджету.  I  їх  треба  розглянути вже в перших місяцях наступного року, можливо, як теми днів уряду чи нових законопроектів. Ідеться про питання державного резерву,  боргів підприємств,  які отримали кредити під гарантії уряду (а  це  3  мільярди  гривень),  питання податкових  пільг,  що  в сумі становить,  як було заявлено,  десь близько 17 мільярдів гривень - це половина Державного бюджету.  Ми хотіли  б  також  закріпити в бюджеті нову політику у ставленні до регіонів.  Підтримую цифру 1,9 мільярда гривень як розмір  дотації областям,  щоб  змінити  пропорцію між Києвом і регіонами як 70 до 30.

 

     Я сьогодні отримав  звернення  депутатів  Стрийської  міської ради,  які вважають, що наказ Міністерства охорони здоров'я від 24 червня 1998 року про тимчасові штатні нормативи  та  типові  штати закладів  охорони  здоров'я  є  тихим геноцидом проти українського народу.

 

     І тому ми хочемо почути гарантії уряду,  що заборгованість із пенсій  та  зарплати,  з  виплати компенсацій заощаджень,  а також індексація всіх цих виплат у  зв'язку  з  інфляцією  повинні  бути чітко зафіксовані у видаткових статтях Державного бюджету.

 

     І, нарешті,  ми вважаємо,  що політичні ігри і торги,  які ми тут   спостерігаємо   вже   протягом   кількох   днів,   абсолютно неприпустимі. Адже йдеться про виживання наших громадян.

 

     Дякую за увагу.

 

     ГОЛОВА. Спасибі.

 

     Юлія Володимирівна  Тимошенко.  Будь ласка.  За нею - депутат Марченко.

 

     ТИМОШЕНКО Ю.В.,  голова Комітету  Верховної  Ради  України  з питань бюджету (виборчий округ 99, Кіровоградська область). Партия "Громада".   Проведя   ряд   переговоров   во   время    заседания Согласительного  совета,  могу сказать,  что и Комитет по вопросам бюджета,  и партия "Громада"  стремятся  прийти  к  компромиссному решению и принять Государственный бюджет.

 

     Но все   отдают  себе  отчет  в  том,  что  вариант  Кабинета Министров в чистом виде  -  это  повторение  бюджетов  1997,  1998 годов, которые привели бюджетную сферу к полному развалу, к долгам по заработной плате и пенсиям, к колоссальным неплатежам.

 

     Поэтому предлагаем компромиссный вариант,  который может быть проголосован  только  одним  блоком  и  который  даст  возможность заплатить зарплаты и пенсии,  возродить  наши  больницы  и  школы, сделать нормальным функционирование бюджетной сферы.  Этот вариант (единым  пакетом!)  может  выглядеть  таким   образом.   Формируем доходную  часть  бюджета  и  включаем  в  нее  сумму 5,2 миллиарда гривень:  2,4  миллиарда  -  из  государственного   резерва,   2,8 миллиарда  -  долги  1998  года  по  нефтегазовому комплексу.  Эти поступления должны быть исключительно в  денежной  форме,  никаких взаимозачетов, никаких вексельных оборотов - только деньги!

 

     Вторая составляющая доходной части - 34 миллиарда,  доход,  который обусловлен  постатейно  специальной таблицей,   подготовленной  Комитетом  по  вопросам  бюджета.  1,2 миллиарда -  дефицит  бюджета,  исходя  из  1  процента  ВВП;  1,9 миллиарда - дотации регионам;  5,2 миллиарда - субвенции регионам, целевые деньги на расчеты по бюджетной сфере за энергоносители.

 

     Такой вариант  наш  комитет  может   в   перерыве   еще   раз рассмотреть   на   своем  заседании  и  проголосовать.  И  фракция "Громада" такой вариант поддержит.  Но только в том  случае,  если это  будет  единым  блоком  и из данного текста не будут выброшены слова.

 

     Хочу сказать,  что у нас с вами  сегодня  есть  шанс  принять бюджет жизни, есть шанс вернуть людям их сбережения, вернуть долги по заработной плате. Если мы примем в чистом виде вариант Кабинета Министров, мы приведем страну к полной разрухе.

 

     Поэтому прошу поддержать вариант, который отработан Комитетом по вопросам бюджета и поддерживается партией "Громада".

 

     Большое спасибо за внимание.

 

     ГОЛОВА. Заощадження ми  не  повернемо,  бо  їх  132  мільярди радянських карбованців. 132 мільярди! Нам дуже далеко до них.

 

     Будь ласка, депутате Вітренко. За нею - депутат Матвієнко.

 

     ВІТРЕНКО Н.М.,  член Комітету Верховної Ради України з питань економічної політики, управління народним господарством, власності та  інвестицій  (виборчий  округ  160,  Сумська область).  Фракция Прогрессивной социалистической  партии  Украины,  социалистическая оппозиция.   Уважаемые  коллеги!  В  этом  зале  четвертый  раз  я присутствую при принятии бюджета.  Более позорного принятия мы  не видели никогда,  хотя Александр Мороз тоже старался: он и оставлял на вечерние заседания,  и выкручивал руки депутатам,  и  постоянно говорил:  "Лучше такой бюджет, чем никакого" (Шум у залі). Но речь шла всетаки о макроэкономических показателях.

 

     Я хочу,  чтобы все обратили  внимание,  до  чего  примитивно, по-торгашески  протягивают бюджет 1999 года.  Посмотрите:  что,  в Украине кроме газа и нефти вообще нет проблем и других  продуктов? Нет других задач,  которые нужно решать?  Увели Верховный Совет от главной задачи - валовой продукт  державы.  Он  будет  таким,  как запланирован  в  бюджете?  Увеличится на 1 процент?  Что мы делим? Кабинет Министров выдает желаемое за действительное,  и Комитет по вопросам  бюджета  абсолютно  тем  же занимается.  Не будет такого валового продукта даже при такой инфляции. Это первое.

 

     Второе. Как будет достигнута инфляция в 19 процентов?  Удушением и производства,  и населения!  Специально планируется не  возвращать  оборотные  средства  предприятиям,  не повышать  зарплату и пенсии,  не возвращать долги,  не выплачивать трудовые сбережения и этим искусственно удержать инфляцию.

 

     Я вчера задала Юлие Владимировне вопрос на  заседании  совета фракций.  Два  с  половиной  дня  она  торговалась с Министерством финансов за газовый рынок  (только  матрезерв,  только  доходы  от газовых трейдеров,  только списание долгов).  Я спросила: за два с половиной  дня  мы  вели  консультации  с  Министерством  труда  и социальной  политики по социальным нормативам,  по отрегулированию заработной платы  и  пенсии?  Не  стоит  говорить,  каким  методом отвечала  Юлия  Тимошенко,  но  в  итоге  она сказала:  "Нет,  эти консультации не велись".  Следовательно,  как в варианте  Кабинета Министров, так и в варианте бюджетного комитета заложена абсолютно одна и та же политика геноцида.

 

     Дальше. Относительно доходной части бюджета. Не буду говорить о  газовых  и нефтяных проблемах - у меня там и акций нет,  и ваши подходы меня не  устраивают.  Нужно  национализировать  весь  этот рынок  и  наводить  порядок!  Я говорю о другом:  вы посмотрите на доходную часть бюджета.  Где доходы  от  таможни?  Здесь  записано только  1,5  миллиарда  гривень  - "ввізне мито" и 177 миллионов - "державне мито".  Это что,  все доходы от таможни?  Все  остальное пропадает.

 

     Я поднимала   здесь  вопрос  о  национальной  лотерее.  Игорь Александрович,  где доходы - 90 миллионов долларов от национальной лотереи, основателем которой выступил Минфин?

 

     ГОЛОВА. Вимкніть мікрофон.

 

     Не заважайте  мені працювати (Шум у залі).  А я вам кажу,  ви заважаєте працювати.  Ви всю Верховну Раду  ставите  дибки  своїми репліками. Сідайте, будь ласка.

 

     Анатолій Сергійович Матвієнко від фракції НДП.

 

     За ним... Хто від соціалістів виступатиме?

 

     Юліє Володимирівно,  я  прошу,  сядьте на місце (Шум у залі). Сядьте, будь ласка. Я надам вам слово з місця. Юліє Володимирівно, сядьте,  будь ласка,  не ганьбіться. Я в кінці надам вам слово для репліки (Шум у залі).

 

     Товаришу Матвієнко, виступайте з місця (Шум у залі).

 

     Увімкніть, будь ласка, мікрофон.

 

     ТИМОШЕНКО Ю.В.  Партия "Громада".  По Регламенту мне положена реплика, если оскорблена я и мое чувство достоинства.

 

     ГОЛОВА. Наприкінці виступите.

 

     ТИМОШЕНКО Ю.В. Хочу сказать, что бюджет, который предлагается нашим комитетом,  дает стране жизнь. Таким, как Наталия Михайловна Витренко, нужно делать свой политический имидж на глубоких бедах в стране.  В то время,  когда в первом чтении согласовывался  проект бюджета,  все депутаты сидели в зале,  Наталия Михайловна вместе с Марченко были в  Лондоне.  Их  абсолютно  не  интересовал  вариант бюджета   первого  чтения.  До  тех  пор,  пока  этот  человек  не перестанет  меня  оскорблять,  я  буду  говорить   о   том,   чего действительно  она  стоит.  В тайном режиме она голосует за проект Кабинета Министров (Оплески, шум у залі).

 

     ГОЛОВА. Шановні колеги, чому ми аплодуємо?

 

     Анатолію Сергійовичу, вибачте. Будь ласка, виступайте.

 

     МАТВІЄНКО А.С., член Комітету Верховної Ради України з питань охорони здоров'я, материнства та дитинства (виборчий округ

  17, Вінницька  область).  Фракція  Народнодемократичної  партії. Шановні  колеги!  Всетаки  згуртуймося  і  приймімо рішення,  адже бачите:  вже навіть жінки не витримують  -  давайте  спробуємо  їх примирити.

 

     Шановні депутати!    Шановні    радіослухачі!   Гадаю,   всім зрозуміло,  що бюджет для Верховної Ради  -  чи  не  найважливіший річний  екзамен,  і від того,  як ми його складаємо,  наші виборці можуть судити про те, наскільки ефективно працює наш парламент. На превеликий  жаль,  сьогодні  навіть  задовільну  оцінку  не  можна поставити.

 

     Очевидно, вся трагедія з неприйняттям бюджету  виникла  тому, що  ми  не маємо структурованого парламенту.  Ми не маємо не те що коаліційної більшості,  а будь-якої коаліції,  яка брала б на себе відповідальність,  а відтак перешкоджала появі в нашому парламенті популізму  і  безвідповідальних  рішень.  А  тому,   очевидно,   і керівництву Верховної Ради,  і всім фракціям варто було б серйозно задуматися над тим, як досягти структурування нашого парламенту.

 

     Замість того,  щоб справді серйозно попрацювати над бюджетом, і  особливо  над  статтями видаткової його частини,  ми втяглися в дискусію Мінфіну і Комітету  з  питань  бюджету  навколо  дохідної частини, практично позбавивши себе права ефективно попрацювати над видатковою частиною бюджету,  що також  ставить  нам  незадовільну оцінку з прийняття бюджету.

 

     Наша фракція   стоїть  на  тому,  що  треба  відмовитися  від популізму  і  все-таки  приймати  реальний  бюджет.   Ми   повинні зрозуміти,  що нереальний бюджет - то не просто повалення Кабінету Міністрів чи порахунки з Президентом (кому він  подобається,  кому не подобається),  а загроза самій Україні.  Ми не можемо і далі на восьмому році незалежності тішити людей лише обіцянками-цацянками, не приймаючи реального бюджету. Адже навіть 33,9 мільярда дохідної частини нереальні.  Варто нагадати,  що в цьому році матимемо 26,8 мільярда   доходу.   Плануємо   зменшення   валового  внутрішнього продукту.  Звідки ми ще візьмемо надходження до бюджету? Тому наша фракція проти будь-якого збільшення дохідної частини бюджету.

 

     Стосовно 5,2  мільярда.  Ми  пропонуємо  зафіксувати  їх поза статтями бюджету в текстовій частині.  І зобов'язати уряд погасити борги, які склалися в 1998 році, з енергетичних субсидій.

 

     І останнє  щодо  видаткової  частини.  Ми  за  те,  щоб чітко сформулювати  захищені  статті   бюджету,   повернути   борги   із заробітної плати і поміркувати над тим,  як профінансувати галузі, котрі збільшать бюджетну базу на наступний рік.

 

     Дякую.

 

     ГОЛОВА. Спасибі.  Депутат  Чиж   від   соцфракції.   За   ним виступатиме  депутат  Симоненко.  Я наприкінці надам вам слово для репліки.

 

     ЧИЖ І.С.,  голова Комітету Верховної Ради  України  з  питань свободи  слова  та  інформації  (виборчий  округ 190,  Хмельницька область).  Дякую,  Олександре Миколайовичу.  Фракція соціалістів і селян (Лівий центр).  Шановні колеги! Насамперед скажу, що фракція визначилася:  голосуватиме за другий варіант,  тобто щоб  ми  мали доходну  частину  зведеного  бюджету  - 34 мільярди гривень плюс 5 мільярдів із енергетики,  що передбачено.  Але є  дуже  принципові моменти,  які треба врахувати. Я б охарактеризував нинішній бюджет як бюджет тінізації. Проілюструю на кількох прикладах.

 

     Однозначно явно неправдивий  береться  в  розрахунок  валовий внутрішній продукт.  Зрозуміло, що він номінально начебто зростає, оскільки інфляція множиться на наявні  показники.  Одначе  реально виробництво  падає,  через  те потрібно враховувати,  що є базовий показник,  від якого можна доволі точно  прогнозувати.  А  базовим показником   є  виконання  бюджету  в  1997  році.  Тоді  ми  мали номінальний обсяг ВВП - 92,5 мільярда гривень.  Якщо врахувати, що роздрібні  ціни  зросли  на  відрізку з 1997 по 1999 рік у півтора раза,  а оптові ціни в промисловості - в 1,4 раза,  то ми  повинні мати  сьогодні  для розрахунку обсяг ВВП як мінімум 135 мільярдів. Враховано було 117,  тепер уряд подав 124.  Де ще 11 мільярдів, із яких  можна  планувати  показники,  пов'язані з оподаткуванням,  і принаймні спокійно закривати потреби Пенсійного фонду?

 

     Або візьміть промислове виробництво.  Його обсяг за прогнозом на  1999  рік  зросте  на 18,6 відсотка.  Нагадую,  що оптові ціни зростуть на 40 відсотків за фактично незмінного  реального  обсягу виробництва.  З  урахуванням цього прогнозний обсяг виробництва на 1999 рік повинен бути не 89 мільярдів,  а мінімум 103 мільярди. Ще 14 мільярдів відходять у тінь.

 

     Візьміть обсяги,  пов'язані  з  роздрібним товарообігом.  Цей показник у 1997 році становив  18,5  мільярда,  а  населення  тоді отримало  сукупно 50 мільярдів.  Якщо поглянути на дані цифри,  то виходить,  що  населення  витрачає  на  своє  утримання  лише   37 відсотків доходів - 30 гривень на місяць.  Насправді це не так, бо товарна маса була 70-80 мільярдів. Ще одна тіньова діра.

 

     Тому на завершення,  Олександре  Миколайовичу,  хочу  сказати так.  Ми,  звичайно,  повинні мати бюджет, але треба брати уроки з того,  що сьогодні є.  І Комітет з питань бюджету подає  нам  такі уроки. Вважаю, що це треба врахувати.

 

     Дякую.

 

     ГОЛОВА. Петро Миколайович Симоненко від фракції Компартії. За ним - депутат Довгань.

 

     СИМОНЕНКО П.М., член Комітету Верховної Ради України з питань правової   реформи   (багатомандатний  загальнодержавний  виборчий округ,  КПУ).  Уважаемые коллеги!  Фракция Коммунистической партии Украины  исходит из следующих принципиальных позиций.  Мы защищаем интересы наших избирателей и граждан в  расходной  части  бюджета. Именно здесь национальные интересы и жизнь каждого гражданина.

 

     Доходная часть  - это вопросы Кабинета Министров.  Они должны нести полную ответственность за то, каким образом в соответствии с действующим   законодательством   обеспечат   финансирование  всех социальных программ.

 

     Фракция коммунистов будет голосовать при выполнении следующих условий.

 

     Первое. Если  в  нынешнем  проекте  бюджета на 1999 год будет полностью  компенсирована  задолженность  по   заработной   плате, пенсиям и выплате стипендий.

 

     Второе. Если  в  расходной  части  бюджета  будет заложено не менее 510 миллионов гривень на погашение задолженности по  вкладам (то, что бессовестнейшим образом украли у наших избирателей).

 

     Третье. Если   будет   в   полном   об еме   профинансирована чернобыльская программа  и  чернобыльский  фонд,  а  не  так,  как сегодня финансируется.

 

     Четвертое. Если на финансирование народного образования будет выделено не менее 6,4  миллиарда  (у  нас  есть  масса  требований учителей, представителей учебных заведений, в частности требование 96 трудовых коллективов из Макеевки).

 

     Пятое. Если    топливно-энергетический     комплекс     будет финансироваться  в  об еме  5,3  миллиарда  гривень,  в  том числе угольная промышленность - 3,1  миллиарда  гривень.  При  том  нашу позицию  полностью  поддерживают  официальные  профсоюзы  угольной промышленности,  что  мы  можем  засвидетельствовать,   представив соответствующие документы.

 

     Шестое. Мы проголосуем, если расходная часть будет определять стратегические направления поддержки  агропромышленного  комплекса (и     прежде    всего    сельхозмашиностроения),    авиастроения, судостроения.

 

     Седьмое. Мы хотим,  чтобы  был  выполнен  указ  Президента  о сокращении на 30 процентов государственных служащих.

 

     Мы будем  голосовать  только  в том случае,  если в расходную часть бюджета сможем вернуть все средства, которые бессовестнейшим образом  были отданы различным коммерческим структурам в 1998 году и до сегодняшнего дня не возвращены.

 

     Мы не будем голосовать,  так как Кабинет Министров заложил  в расходной   части   бюджета   100-процентную   оплату   населением жилищно-коммунальных услуг,  так как  в  расходной  части  бюджета уничтожается   судебная   ветвь   власти   (наш   комитет   просит профинансировать   хотя   бы    50    процентов,    предполагается финансирование  39,4  процента).  Мы  хотели  бы  в  конце  концов услышать ответы на самые принципиальные вопросы,  в том числе и  о формировании   доходной  части:  куда  исчезло  (даже  официальные источники зарубежной прессы сообщают) 30  миллиардов  долларов  за проданное оружие?

 

     За 7  лет  независимости - 7 нереальных бюджетов.  Ни один из них не был выполнен!  И этот, как заявил сегодня на Согласительном совете министр финансов, не будет выполнен.

 

     Вопрос не  в  том,  что  не  ищут  путей разрешения отдельных проблем,  а в главном:  надо разорвать  порочный  круг  преступной деятельности власти против собственного народа и решить проблему о смене политики и экономического курса реформ.

 

     Благодарю (Оплески).

 

     ГОЛОВА. Депутат Довгань, фракція Селянської партії.

 

     ДОВГАНЬ С.В.,  член Комітету Верховної Ради України з  питань фінансів     і     банківської     діяльності     (багатомандатний загальнодержавний виборчий округ,  виборчий блок  СПУ  та  СелПУ). Шановні колеги!  Прийняття бюджету - це робота,  яку Верховна Рада повинна обов'язково виконувати до 31 грудня поточного року.

 

     Ми з вами  працюємо  над  бюджетом  уже  півроку.  Економічну ситуацію,  що  склалася  в  нашій державі,  ми з вами розібрали по кісточках і всі ці півроку розповідали, що розвалюється економіка, що  вона  дійшла  краху,  що  настає  стагнація  і таке інше.  Все абсолютно правильно,  якщо подивитися на результати роботи, які це підтверджують.

 

     Проте водночас  ми  в дохідну частину бюджету записуємо цифри більші,  ніж напрацювали в поточному році.  Де тут логіка?! Логіки немає!  Більші  ми не можемо записувати,  оскільки не заробили їх. Отже,  ми штучно  завищуємо  цифру,  яку  не  виконаємо,  -  тобто половина   видаткової   частини,   котру   ми  приймемо,  не  буде підтверджена грішми.

 

     Погоджуюся з Петром  Миколайовичем,  що  для  Верховної  Ради головна  частина  роботи  над бюджетом - це видаткова частина.  Ми повинні подивитися,  куди і що записати, які пріоритети визначити. Нас  втягли  в з'ясування стосунків між Комітетом з питань бюджету та Міністерством фінансів,  чи всім Кабінетом  Міністрів.  Це  все можна слухати, якщо виконується робота.

 

     Тому наша фракція пропонує проголосувати за дохідну частину в розмірі 34 мільярди гривень,  а ті 5 чи 7  мільярдів  гривень  (ця цифра  стрибає постійно) записати поза бюджетом і приймати бюджет. Бо якщо ми не приймемо бюджет і підемо за  тією  схемою,  яку  нам пропонують, - щоб фінансувати, як минулого року, то ми не матимемо коштів на весняні польові роботи, адже наприкінці першого кварталу починається  весна  (Шум  у  залі).  Там  із "Громади" дехто махає руками,  та ви фінансувалися Прем'єр-міністром, який напряму давав вам гроші.

 

     Усе сільське  господарство  доведено до руїни,  і сьогодні ми плануємо  записати  кошти  на  державне  замовлення.  Його   треба прийняти.  Ми  плануємо  виділити гроші на виробництво тракторів і комбайнів,  що в нас також не робилося.  Тільки заради цього можна приймати бюджет.  А там хай буде записано чи то 34, чи 24, чи 104. Буде стільки, скільки ми напрацюємо.

 

     Ще раз  наголошую:  бюджет  ми  маємо  сьогодні  прийняти   і прийняти  такий,  щоб  державні програми,  про які я сказав,  були відображені.

 

     Дякую за увагу.

 

     ГОЛОВА. Депутат  Зінченко  від  фракції  Соціал-демократичної партії (об'єднаної).

 

     ЗІНЧЕНКО О.О.,  голова  підкомітету  Комітету  Верховної Ради України з питань  свободи  слова  та  інформації  (багатомандатний загальнодержавний     виборчий     округ,     СДПУ(о)).    Фракція Соціалдемократичної партії України (об'єднаної).  Шановні  колеги! Ми всі,  здається, зростали з однією думкою, полюбляли фантастику, і найулюбленішою книгою була "Продавець повітря".  Схоже, дискусія в  нас  відбувається  саме за такою схемою:  що ми дуже полюбляємо фантастику і продаватимемо повітря.

 

     Отже, фракція   Соціал-демократичної   партії    (об'єднаної) голосуватиме  за  реальні  цифри,  за  реальний  бюджет.  Сьогодні неможливо уявити,  що він буде реальний,  навіть із сумами 33,9, а тим більше 34.  Але подальше збільшення цього бюджету - це прірва, і ми через 3-4 місяці прийматимемо звернення  до  самих  себе  про секвестрування  бюджету.  Тобто ми абсолютно заперечуємо такий хід наших розмов, а дій тим більше. Це по-перше.

 

     По-друге, ми вважаємо,  що головним  є  питання  контролю  за точним   виконанням   прийнятого  бюджету.  Отже,  треба  прийняти постанову,  відповідно  до  якої  Кабінет  Міністрів  щоквартально доповідатиме Верховній Раді про виконання бюджету.  Якщо ми будемо оперувати  реальними  цифрами  і  рухатися  реальною  ходою,   то, здається, зможемо дійти компромісу в цій залі.

 

     Дякую за увагу.

 

     ГОЛОВА. Від фракцій більше нікого немає?  Є.  Депутат Кононов від фракції зелених. Будь ласка.

 

     КОНОНОВ В.М.,  член Комітету Верховної Ради України з  питань молодіжної  політики,  фізичної культури і спорту (багатомандатний загальнодержавний виборчий округ,  ПЗУ). Фракція зелених. Отже, 29 грудня  1998  року:  бути  чи  не  бути  бюджету  1999 року.  Я не повторюватиму всі ті аргументи за,  які тут наводились. Ви знаєте, як фракція голосувала. Я не збираюся, звичайно, наводити аргументи проти. Я просто хочу наголосити на зрозумілих речах.

 

     Подумаймо про те,  що бюджет, який ми хочемо прийняти... А ми ж хочемо прийняти!  Ви ж хочете прийняти?  Хочете.  І ми хочемо, і всі хочуть прийняти  бюджет...  Але  ж  чому  ми  його  не  можемо прийняти? Тому що в нас різне бачення процесів, які відбуваються в нашому суспільстві.  І ви розумієте:  неприйняття бюджету сьогодні рівнозначне  переведенню  коштів у тіньову економіку.  Це цитата з висловлювання нашого колеги Фіалковського. Це правда.

 

     Є багато різних думок щодо цього.  Скажу тільки  одне:  ми  - найвища законодавча влада в державі.  От люди зараз нас слухають і не  знають,  про  що  ми  думаємо,  про  що  ми  сперечаємось.  Їм здається... Ми ж усі за людей! Ми ж усі за людей, так? І я вам маю сказати дуже просту річ:  ми всі разом - посада 2 в державі  після Президента.  Забудьмо  на  секунду,  що ми партійці.  Я,  до речі, партієць до самих кісток - зелений. Але я зараз кажу вам про інше. Давайте усвідомимо, що треба прийняти бюджет. Забудьмо на секунду, що ми належимо до якоїсь партії.  Ми є орган,  єдиний орган,  який називається Верховна Рада.  Що ми виграємо від того,  що не будемо сьогодні приймати бюджет?

 

     Я хочу вам запропонувати: подумаймо про бюджет 2000 року. Щоб його  прийняти,  треба  вже  з січня що зробити?  Створити належні умови для його  прийняття:  прийняти  податковий  кодекс,  щоб  ми наступний бюджет приймали на новій податковій основі;  ліквідувати всі позабюджетні фонди;  сформувати таку стратегію  розвитку,  яка дасть  змогу відмовитися від зовнішніх запозичень або скоротити їх до мінімуму. І тоді ми виконаємо свою історичну місію.

 

     А тепер я вас просто закликаю:  дорогі мої  колеги  депутати, незалежно  від  фракційної приналежності проголосуймо за бюджет на 1999 рік,  і нехай народ наш порадіє перед Новим роком.  Вітаю вас усіх із наступаючим Новим роком і Різдвом Христовим!

 

     Дякую.

 

     ГОЛОВА. Одну  хвилинку.  Ну  заждіть.  Від  фракції?  Депутат Черненко від групи "Незалежні". Будь ласка. Що хотіли, те маємо.

 

     ЧЕРНЕНКО В.Г.,  перший заступник  голови  Комітету  Верховної Ради  України з питань охорони здоров'я,  материнства та дитинства (виборчий  округ  48,  Донецька  область).   Уважаемый   Александр Николаевич!   Уважаемые   товарищи   депутаты!   Давайте  немножко успокоимся  и  примем  бюджет  с   теми   предложениями,   которые прозвучали  из  уст  наших  уважаемых коллег.  Ну кто против того, чтобы проголосовать те наиболее приятные для нас всех и для  наших избирателей  строчки в бюджете?  Но ведь были восемь лет,  которые подтвердили,  что,  увеличивая расходную и,  естественно, доходную части бюджета, мы терпим фиаско.

 

     Сегодня можно  согласиться  с каждым из депутатов,  вносившим свои предложения.  Но я абсолютно уверен,  что,  записав все,  что здесь предложено,  в доходную часть, мы не соберем даже той суммы, которую  внес  Кабинет  Министров,  и  активно  отстаивает   Игорь Митюков.

 

     И что  мы  будем  делать  дальше?  Принимать через два месяца решение о секвестрации? В свое время мы уже пережили этот процесс. Заканчивалось  тем,  что  после  принятия решения о секвестровании резко сокращалось финансирование бюджетных организаций.  Я говорил на Согласительном совете,  как развивались события: за 1997 год из 600 коек в больнице осталось 410.  Город потерял  550!  И  потерял бюджет...

 

     То ли  за  нас  примут  бюджет,  указом,  то  ли будет ручное управление, как сегодня в этом зале витает... Ответственность надо брать, подсказывают. Пусть берут, уже брали восемь лет...

 

     И еще один момент,  политический. Допустим, примем мы бюджет, который предлагает комитет уважаемый.  Прекрасные  цифры!  Но  кто даст  гарантии,  что  он  будет выполнен?  На кого будет возложена ответственность?  На Счетную палату,  подсказывают. Счетная палата отвечает не за наполняемость бюджета, а за правильность исполнения расходной части бюджета.

 

     И последнее.  Если мы сегодня не  принимаем  бюджет,  то  его принятие  может быть отодвинуто на неопределенный срок.  А это уже было,  когда принимали бюджет на  1997  год  в  июне  этого  года. Области тогда принимали его в июле, а города и районы - к августу. Такой бюджет уже никому не нужен.

 

     Я никого не призываю голосовать за.  Я призываю чтобы прежде, чем принять решение, мы подумали. И о тех, о ком мы сегодня больше всего печемся,  и о политическом решении. Ибо сегодня бюджет - это уже  не  экономический документ.  Этот документ сегодня становится политическим.

 

     ГОЛОВА. Дякую. Репліка депутата Марченка.

 

     МАРЧЕНКО В.Р.,  член Комітету Верховної Ради України з питань економічної політики, управління народним господарством, власності та інвестицій (виборчий округ

 161, Сумська  область).  Фракция  Прогрессивной  социалистической партии Украины.  Мне неприятно  уличать  женщину,  а  именно  Юлию Тимошенко, во вранье, но вынужден.

 

     Юлия Владимировна!   Фракция  Прогрессивной  социалистической партии Украины голосовала против бюджета. А когда голосование было тайное,  вся  наша  фракция вытащила карточки и подняла их.  И это видела вся фракция "Громады", то есть вы сознательно врали.

 

     А теперь  по  существу.  Фракция  предупреждала,   что   Юлия Тимошенко   заведет   в  тупик  бюджетный  процесс.  Наша  фракция предложила  альтернативную  Бюджетную   резолюцию.   По   функциям бюджетного   комитета   он  имеет  право  ставить  на  голосование предложения профильных комитетов, на то они и профильные комитеты. Юлия  Тимошенко  свела  весь бюджет к торгам на энергорынке.  Наша фракция считает,  что Юлия Тимошенко сознательно защищает интересы газовых  трейдеров.  Юлия,  разберитесь,  верните  1  миллиард 400 миллионов, и наши пенсионеры...

 

     ГОЛОВА. Спасибі. Вимкніть мікрофон.

 

     Шановні колеги!  Я  прошу  уваги.   Думаю,   що   пересічному громадянину,  який  слухає  засідання  Верховної  Ради  і  розгляд бюджету на 1999 рік, гірко, мабуть, стає на душі.

 

     Я бачу,  Пустовойтовський сидить нагорі, депутат попереднього скликання,  він  був  першим  заступником голови Комітету з питань бюджету, часто стояв на цій трибуні і сьогодні, мабуть, дивується. Бо ті бюджети, які ми приймали, - то були квіточки порівняно з цим бюджетом, який ми тепер розглядаємо й хочемо прийняти на 1999 рік.

 

     Шановні колеги!  Я ще раз хочу вас повернути до тих цифр, які записані  в проекті бюджету до другого читання.  У проекті бюджету передбачається  зростання  валового  внутрішнього  продукту  на  1 процент. Пропонується прийняти доходну частину зведеного бюджету в сумі 34 мільярди,  дефіцит бюджету - 1 процент і  1,9  мільярда  - дотації  регіонам.  В  останньому  варіанті,  який тут прозвучав з виступів,  пропонується передбачити 5,2 (2,8  плюс  2,4)  мільярда субвенцій, тобто взаємозаліку (Шум у залі).

 

     Одну хвилинку!  Я  ж  вас нікого не перебивав!  Що за звичка! Якби ви на пленумі так вигукнули,  то вас із залу виставили б! Ну, не можна так! Виступає депутат, ми ж не перебиваємо! Я виступаю із заключним словом - обов'язково треба уточнення робити!

 

     Я ще раз кажу:  5,2 мільярда - це субвенції,  взаємозалік. Ми знаємо, що це треба робити, але це не гроші, це - взаємозалік.

 

     Я прошу  вас,  шановні  колеги,  дійти чіткого розуміння,  що Верховна Рада і  тільки  Верховна  Рада  розглядає  та  затверджує бюджет,   ніхто   інший.   Якщо   ми   з   себе  знімаємо  повноту відповідальності  за  прийняття  бюджету,  а  тим   більше   даємо можливість,  не приймаючи бюджету, приймати постанову чи закон про надання  права  Кабінету  Міністрів  наступного  року  в   першому кварталі  фінансувати  видатки  на рівні видатків першого кварталу 1998  року,  то  треба  пам'ятати,  що  там   багато   питань   не враховується,   про   які   сьогодні   йдеться   -  від  погашення заборгованості із заробітної плати, з виплати пенсій, стипендій до компенсації втрачених заощаджень.

 

     Петро Миколайович    проаналізував    (і    дуже    правильно проаналізував) сім-вісім статей,  де чітко визначено  параметри  - від   510  мільйонів  на  компенсацію  заощаджень  (це  мізер,  ми розуміємо) до 5,6 мільярда на  освіту,  на  охорону  здоров'я,  на оборону,  на  внутрішні  наші потреби,  на Міністерство внутрішніх справ чи війська внутрішні.  Але ми, шановні колеги, перед тим, як проаналізувати ці статті та визначити,  кому скільки вділити цього пирога,  якщо можна так назвати зведений бюджет,  повинні все-таки визначитися з контрольними цифрами.

 

     Контрольні цифри  чіткі  та ясні.  Я ще раз нагадую:  доходна частина - 34 мільярди,  включаючи 1,9 мільярда  дотацій  регіонам, плюс 5,2 мільярда субвенцій, дефіцит бюджету - 1 процент.

 

     Я прошу вас спочатку проголосувати за розмір дефіциту, а далі розглянемо решту цифр.  Будь ласка. Голосуємо за дефіцит бюджету у розмірі 1 процент (Шум у залі).

 

     "За" - 218.

 

     Не треба поіменно, шановні!..

 

     Я прошу проголосувати дефіцит. Голосуємо.

 

     "За" - 213.

 

     Поіменно... Виборці  будуть  читати,  хто як голосував (Шум у залі).

 

     Ставлю на   голосування   пропозицію    про    однопроцентний дефіцит...  (Шум у залі). Ну що ми граємося?! Ось ми висвітлюємо - один голосує, чи ніхто не голосує. Що воно дає?! Для душі просто?!

 

     Я ставлю на голосування в пакеті: дефіцит

- 1  процент,  бюджет  зведений  -  34 мільярди,  в тому числі 1,9 мільярда - дотації областям,  5,2 мільярда - субвенції.  Ставлю на голосування. У звичайному режимі! Проголосуймо гідно!

 

     "За" - 222.

 

     Депутат Журавський  не  встиг.  Депутати Журавський і Бортник просять переголосувати (Шум у залі). Голосуємо! Я прошу голосувати (Шум у залі).

 

     "За" - 212.

 

     Голосуємо. Я прошу голосувати.

 

     "За" - 218.

 

     Юлії Володимирівні надається слово з місця. Будь ласка. Прошу уваги.

 

     ТИМОШЕНКО Ю.В.  Партия  "Громада".  Александр  Николаевич,  я прошу  четче  сформулировать  вопрос  на  голосование.  Мы  сейчас говорим о следующих показателях: доходная часть сведенного бюджета

-   5,2  миллиарда  гривень,  в  том  числе  2,4  миллиарда  -  из государственного  резерва,  2,8  миллиарда  -  долги  нефтегазовых компаний;  34  миллиарда  -  это доходная часть консолидированного бюджета;  1,2  миллиарда  -  дефицит  бюджета,  23  миллиарда  153 миллионов  898  тысяч  гривень - доходы Государственного бюджета и 5,2 миллиарда гривень -  субвенции  регионам  из  Государственного бюджета.

 

     ГОЛОВА. Ви дуже чітко висловилися. Але мені незрозуміло, чому дефіцит бюджету становить 1,2.  Ми домовлялися про один  відсоток. Чому тепер маємо 1,2?

 

     Ставлю на голосування пропозицію, внесену головою комітету.

 

     "За" - 218.

 

     Шановні колеги!  Шановні колеги!  Можливо, хтось ще не почув. Ігоре Олександровичу...  (Шум у залі). Я прошу, заспокойтеся, будь ласка.  Шановні колеги,  ви ж нічого не чуєте.  Ну,  заспокойтеся, будь ласка.

 

     Ігоре Олександровичу, ще раз повторіть, будь ласка.

 

     МІТЮКОВ І.О.,  міністр  фінансів  України.  Шановні   народні депутати!  Я  думаю,  тут  просто  виникло непорозуміння,  бо Юлія Володимирівна ще назвала суму доходів державного бюджету.  Вона  в нас  похідна,  давайте  не  будемо  її зараз розглядати.  Я ще раз повторю той варіант, який є на сьогодні компромісним, який дає нам змогу  відразу після вашого позитивного рішення разом із бюджетним комітетом розписати видаткову  частину  і  подати  вам  завтра  на затвердження.

 

     Ми говоримо  про  те,  що в обсязі 5,2 мільярда гривень,  які складаються:  2,4  -  з  держрезерву  і   2,8   -   заборгованість нафтогазових  компаній минулих років,  ми формуємо джерело надання регіональних енергетичних субвенцій.  Це надходження до бюджету  і видатки. Ми їх зводимо в один рядок.

 

     Крім того,  ми фіксуємо як доходи консолідованого,  зведеного бюджету 34 мільярди гривень; дефіцит бюджету - 1 відсоток, тобто 1 мільярд  200  мільйонів  гривень;  1,9  мільярда гривень - дотації місцевим бюджетам.

 

     Прошу підтримати.

 

     ГОЛОВА. Я ставлю цю пропозицію на  голосування  у  звичайному режимі.

 

     "За" - 272.

 

     Дякую.

 

     Шановні колеги!  Зараз  16 година.  Я пропоную зробити на дві години перерву,  щоб керівники фракцій,  представники Міністерства фінансів  і  Міністерства економіки,  наш бюджетний комітет змогли чітко визначитися щодо видаткової частини.  О 18 годині ми з  вами повертаємося  до залу і працюємо в пленарному режимі до 20 години, як сьогодні проголосували.  А там час покаже,  як  відбуватиметься голосування за статтями (Шум у залі).

 

     ----------

 

     Шановні колеги,  слова просить Віталій Іванович Луценко. Одну хвилинку,  заспокойтеся. Нам треба дві хвилини, щоб проголосувати. Віталію Івановичу, будь ласка (Шум у залі).

 

     ЛУЦЕНКО В.І.,   голова  Комітету  Верховної  Ради  України  у справах  пенсіонерів,  ветеранів  та  інвалідів   (багатомандатний загальнодержавний виборчий округ,  КПУ). Шановні народні депутати, заспокойтеся,  будь  ласка.  Кабінет  Міністрів  вніс   пропозицію розглянути  проект  Закону  України  про  внесення  змін до Закону України про фіксований  сільськогосподарський  податок.  Документи вам роздано.

 

     Зовсім недавно  ми  прийняли  закон,  згідно  з яким два роки фіксований податок не стягується  з  підприємств  агропромислового комплексу.   Але   сюди   входить  збір  на  обов'язкове  пенсійне страхування,  і  5,6  мільйона   сільських   пенсіонерів   взагалі позбавляються будь-якого джерела фінансування пенсій.

 

     Шановні друзі!  Я  розумію,  що  проблема не розв'язується до кінця,  але  все-таки  це   хоч   якась   надія   зберегти   наших ветеранівселян, які ще годують нас хлібом і дещо додають до хліба. Прошу підтримати таку пропозицію.  Наш  комітет,  розглянувши,  її підтримує.

 

     ГОЛОВА. Ставлю  на  голосування.  Прошу  підтримати,  шановні колеги. Голосуємо.

 

     "За" - 242.

 

     Рішення прийнято, 242 голоси.

 

     ЛУЦЕНКО В.І.  Я дуже дякую,  а селянпенсіонерів поздоровляю з Різдвом і Новим роком.

 

     ГОЛОВА. Шановні  колеги,  розпочнемо  вечірнє  засідання о 18 годині. Працюймо.

 

 

 

Повернутись до публікацій

Версія для друку