ЗАСІДАННЯ СОРОК ТРЕТЄ
Сесійний зал Верховної Ради України
27 листопада 2003 року, 16.00 година
Веде засідання Голова Верховної Ради України ЛИТВИН В.М.
ГОЛОВА. Шановні колеги, прошу підготуватися до реєстрації. Ввімкніть систему "Рада". Прошу зареєструватися.
16:02:07
Зареєструвалося -413
За - 413. Вибачте, зареєструвалося у залі, це за бюджет, да. Зареєструвалося у залі 413 народних депутатів. Вечірнє засідання Верховної Ради України оголошую відкритим.
Продовжуємо розгляд питань відповідно до розкладу засідань. Оголошується до розгляду... Дайте я оголошу питання, потім з процедури. Оголошується до розгляду питання... Ну, зараз, одну хвилиночку, зачекайте.
Проект Закону "Про Державного бюджету України на 2004 рік". Ми домовилися така процедура розгляду цього питання: півгодини доповідь міністра фінансів і першого віце-прем'єра... Одну хвилиночку, я закінчу. А, 20, вибачте, 20 хвилин на доповідь, 15 хвилин відповіді на запитання, для співдоповіді відповідно 15 і 10, потім аргументація з боку авторів, які внесли проект постанов про неприйнятність. І після того переходимо до процедури голосування.
Будь ласка, Віктор Михайлович Пинзеник.
16:03:21
ПИНЗЕНИК В.М.
Шановний Володимире Михайловичу, ще о 10-й годині на ранковому засіданні фракція "Наша Україна" наполягала на тому, щоб було оголошено список відсутніх у залі народних депутатів і були вилучені картки тих, хто у залі, чиї картки працюють, а вони фактично відсутні. Просимо надати таку інформацію, яку нам вже обіцяли.
ГОЛОВА. Я, Адаме Івановичу, прошу, він давав доручення, зараз з'ясує і інформацію надамо таку.
Так, ну зараз, ми ще до голосування не приступаємо ж.
У Коваля є всі списки. Керівник Апарату передав Ковалю всі списки. Будь ласка, у нього поцікавтеся.
Гмиря, будь ласка.
ГМИРЯ С.П.
Спасибо. Владимир Михайлович, я никак не пойму, что мы сейчас будем обсуждать. Но утром мы рассматривали закон. Вице-премьер-министр Азаров сказал, что в этом законе предусмотрено 2,5 миллиарда, которые включены в бюджет. Мы закон провалили. А как мы теперь будем рассматривать бюджет, он же не сбалансирован.
Владимир Михайлович, объясните мне, что мы будем рассматривать?
ГОЛОВА. Зараз Прем'єр-міністр... Ми цим питанням цікавилися. Він дасть відповідь вам. Будь ласка, Асадчев.
16:04:46
АСАДЧЕВ В.М.
Дякую. Володимире Михайловичу, значить, два питання.
Дійсно, закон не прийнятий 400-1. Значить, 2,5 мільярди тепер треба, я розумію, мінус доходної частини бюджету. Таким чином, ми не можемо приймати цей бюджет, бо він є незбалансований. Або хай знову уряд нам дає якісь пояснення з цього приводу.
І друге питання знову таки до вас, по мінімальний заробітній платі. Я буду піднімати це питання весь час. Давайте розбиратися. Проголосували зовсім інший законопроект, ніж було підписано. І це, можливо, навіть ще не така біда того, що проголосували, але це може бути трагедія на майбутнє, якщо Верховна Рада буде голосувати одні законопроекти, а керівництво буде підписувати зовсім інше.
Я вимагаю, щоб до розгляду проекту бюджету було з'ясовано, у тому числі і з Комітетом з питань Регламенту, що проголосований законопроект про мінімальну заробітну плату внесений депутатами Морозом і іншими, і саме він має бути підписаний і відправлений на підпис Президенту.
Дякую.
ГОЛОВА. Будь ласка, Миколи Янович. Я запрошую до трибуни першого віце-прем’єр-міністра України, міністра фінансів України. 20 хвилин для доповіді і 15 хвилин відповіді на запитання. Будь ласка.
АЗАРОВ М.Я.
Шановний Володимире Михайловичу, шановні народні депутати.
Проект Закону України про Державний бюджет України на 2004 рік поданий урядом до другого читання, доопрацьований, виходячи з бюджетних висновків Верховної Ради та доручення Верховної Ради України до проекту закону.
Враховано практично всі економічно обгрунтовані та збалансовано пропозиції фракцій народних депутатів. Кожен етап складання та доопрацювання цього документу до другого читання був спрямований на консолідацію спільних зусиль, залучення для його обговорення громадськості з метою дотримання його збалансованості і реальності, тобто забезпечення соціальної спрямованості бюджету, концентрації бюджетних ресурсів на ключових напрямках соціально-економічного розвиту, недопущення їх розпорошеності, зменшення податкового навантаження та недопущення дискримінації.................., продовження практики застосування стимулюючих заходів при формуванні бюджету перш за все для наповненості бюджетів всіх рівнів та економного, ефективного витрачення бюджетних коштів, виваженої боргової політики, послідовної політики щодо децентралізації бюджетного ресурсу і збільшення питомої ваги місцевих бюджетів При збільшенні прогнозних показників доходної частини бюджету основною метою було недопущення посилення фіскального тиску на реальний сектор економіки та створення умов для продовження податкової реформи при необхідності збереження збалансованості бюджету, забезпечення його реальності та сприяння структурним змінам, національній економіці. В результаті, обсяги доходів з першого читання на друге збільшились зведеного бюджету України - на 2,5 мільярди, Державного бюджету - також на 2,5 мільярди. Тобто, збільшення
доходної частини відбулося виключно за рахунок джерел, закріплених за Державним бюджетом. Відразу зазначу, це максимально можливий обсяг збільшення.
Зверніть увагу.
Я вижу как народные депутаты, особенно оппозиция переживают за бюджетные проблемы.
(Ш у м у з а л і)
В умовах проведення податкової реформи, спрямованої, перш за все, на зменшення фіскального навантаження не тільки збережено, а і посилено тенденція останніх років щодо збільшення доходної частини бюджету. Але ми не маємо права закладати параметри, які створять.......... збалансованості державних фінансів країни наступного року. За рахунок чого збільшена доходна частина бюджету.
По-перше. Це оточення макропоказників економічного і соціального розвитку. Економіка країни, України, продовжує розвиватися за значно кращим сценарієм, ніж передбачалося раніше. А уповільнення наприкінці року, яке прогнозувалося, коли розпочався бюджетний процес, не відбулося. Навпаки, поточні тенденції вказують на підвищення стійкості економіки. Основні зміни відбулися в обсязі номінального ВВП, індексу споживчих цін Фонду оплати праці, експорту, імпорті товарів і послуг. Хотів би опонентам зразу дати відповідь, що структура нашого ВВП, на жаль, не дозволяє запровадити адекватне збільшення податків при зростанні ВВП. Ми бачимо, що експорт товарів збільшується, а це призводить до збільшення обсягів експортного відшкодування ПДВ.
Разом з тим, забезпечення такого збільшення можливе лише в комплексі з переглядом норм податкового законодавства. Тому одночасно з формуванням бюджетних показників в умовах чинного законодавства були обраховані і запропоновані Верховній Раді реально компенсуючі джерела наповнення бюджетів усіх рівнів, які були схвалені вами, шановні народні депутати, у першому читанні.
Також була врахована пропозиція Верховної Ради України щодо встановлення надходження від продажу на аукціонах дозвіл ліцензій на право користування надрами на експорт природного газу, збільшення ставок по платежах за користування надрами загальнодержавного значення.
У результаті врегулювання законодавства та макроекономічних змін показники доходів були збільшенні, зокрема по податку на додану вартість більше, ніж на 1 мільярд гривень в основному по ввезених в Україну товарах. Крім збільшення ресурсної частини Державного бюджету були скорочені відповідно до рішення Верховної Ради України деякі види раніше запланованих видатків. Зокрема видатки на обслуговування державного боргу, видавництва адміністративного будинку для розміщення органів державної влади та інші не першочергові видатки.
Які підходи були при доопрацюванні видаткової частини бюджету? Основною метою було збереження соціальної спрямованості бюджету в поєднанні з його інвестиційною складовою. Ми вважаємо, що в умовах одночасного проведення податкової реформи, необхідності розв'язання проблеми відшкодування податку на додану вартість, здійснення пенсійної реформи, реформи оборонного комплексу, підвищення мінімальної заробітної плати, розв'язання проблем житлово-комунального господарства, нам це в значній мірі вдалося. Зупинюся на найяскравіших моментах. П'ятдесят два відсотки - така соціальна складова проекту. При доопрацюванні до другого читання видатки соціального спрямування збільшені у порівнянні з першим читанням на 1,1 мільярда гривень. Тобто видатки соціального спрямування зведеного бюджету на 2004 рік збільшаться в цілому проти поточного року на 5,1 мільярда гривень. У порівнянні з фактичним обсягом видатків 2002 року збільшення складе майже 9 мільярдів гривень. Це вам відповідь, шановні, хто обвиняет уряд в антисоциальном бюджете. І як після цього назвати цей бюджет не соціальним?
За підсумками доопрацювання до другого читання пропонується спрямувати додаткові ресурси на такі пріоритетні програмні заходи, як відновлення співвідношень в оплаті праці та доплати до рівня мінімальної заробітної плати працівників бюджетної сфери - понад 1 мільярд гривень; компенсацію втрат доходів місцевих бюджетів - 600 мільйонів гривень. Субвенцію державного бюджету на упередження техногенних катастроф - 400 мільйонів гривень, погашення заборгованості з заробітної плати шахтарям, що утворилась в результаті недофінансування відповідних бюджетних призначень заминулі чотири роки - 300 мільйонів гривень, безоплатне забезпечення пільгових категорій населення вугіллям на побутові потреби - 200 мільйонів гривень, субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам на виплату допомоги сім'ям з дітьми, малозабезпеченим сім'ям та інвалідам з дитинства, дітям-інвалідам - 170 мільйонів гривень, грошове забезпечення військовослужбовців - 240 мільйонів гривень, інформатизацію загальноосвітніх навчальних закладів, чого раніше ніколи не робилось, комп'ютеризацію сільських шкіл - 56 мільйонів гривень, державну підтримку та реконструкцію вугільної та торфодобувної промисловості - 300 мільйонів гривень.
В рамках доопрацьованого бюджету ми заклали реальні ресурси для закріплення позитивних тенденцій поточного року щодо забезпечення фінансування соціальних гарантій.
В наступному році передбачається погашення в повному обсязі існуючої заборгованості минулих років соціального характеру - 300 мільйонів гривнів - соціальна виплата громадянам, постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи, 254 мільйона гривень - повне погашення заборгованості шахтарям з регресних позовів і одноразової допомоги по втраті професійної працездатності, 500 мільйонів гривень - поступова компенсація втрат від знецінення грошових заощаджень, 100 мільйонів гривень - погашення заборгованості минулих років з надання пільг та субсидій на придбання твердого палива і як субвенції з державного бюджету місцевим.
Вперше не лише підвищено рівень забезпечення прожиткового мінімуму для надання державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім'ям, але і запропоновано встановити диференційовані рівні забезпечення прожиткового мінімуму для різних верств населення. Це дозволить підвищити розміри державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім'ям в середньому на 20-30 відсотків. і таким чином компенсувати підвищення цін на хліб та медикаменти.
При цьому це рівень додатково збільшиться на 10-20 відсотків при наданні допомоги сім'ям з дітьми та допомоги дітям з неповних сімей.
Шановні народні депутати, ми вдячні вам за ваше рішення, яке встановлює новий розмір та поетапність підвищення мінімальної заробітної плати, встановлення економічно та соціально обгрунтованого розміру мінімальної заробітної плати з поетапним його наближенням до прожиткового мінімуму є одним з основних завдань програми дій уряду в напрямку підвищення якості життя населення. Але реальний ефект такі заходи можуть дати лише в комплексі з подальшим реформуванням системи оплати праці, підвищення її стимулюючої ролі, подолання штучного заниження вартості робочої сили.
Прогнозоване збільшення мінімальних соціальних гарантій дасть поштовх до динамічного та гармонійного розвитку людини. Саме тому, виходячи з реальних можливостей бюджету і темпів розвитку економіки запропоноване поетапне збільшення мінімальної заробітної плати.
Починаючи з 1 березня 2004 року буде здійснюватися відновлення міжкваліфікаційних, міжпосадових відносин в оплаті праці працівників бюджетної сфери, виходячи з розміру мінімальної заробітної плати 205 гривень. Такі заходи стануть реальним кроком в напрямку пропорційного і поетапного підвищення діючих розмірів заробітної плати в цілому в економіці, а також в бюджетній сфері. З 1 березня посадові окладу, тарифні ставки підвищаться на 10-11 відсотків, що дозволить уникнути неоправданої зближення в оплаті некваліфікованої праці та праці фахівців, тобто стимулювати інтелектуальну праці. І головне, вони підкріплені реальними ресурсами бюджету. Для забезпечення цього напрямку обсяг видатків на оплату праці наступного року збільшений порівняно з поточним роком на 3,3 мільярди гривень.
Наступне. Проведена робота щодо детальнішого збалансування регіональних бюджетів. При доопрацюванні проекту закону до його розгляду в другому читанні додатковий фінансовий ресурс загального фонду місцевих бюджетів із врахуванням додаткових коштів на заробітну плату та інші видатки, що враховуються при визначенні міжбюджетних трансфертів, а також коштів, спрямованих на фінансування капітальних та соціальних видатків, які фінансуються за рахунок субвенцій, зріс з 26,7 мільярда за варіантом, поданим на перше читання, до 28,6 мільярда відповідно до показників на друге читання. Цей показник зростає порівняно з поточним роком на 4 мільярда гривень.
Для посилення стимулювання для нарощування доходної частини місцевих бюджетів застосовано диференційований коефіцієнт. Для місцевих бюджетів, які досягли середньорічного приросту надходжень доходів, що врахуються при визначенні міжбюджетних трансферів впродовж попередніх трьох років на рівні 45 і 75 відсотків, залишено від 15 до 40 відсотків коштів, які за попередніх умов повинні були вилучатись до Державного бюджету України.
В цілому по місцевих бюджетах витрати на освіту в порівнянні з поточним роком зростуть на 15 відсотків, охорону здоров'я - на 15 відсотків, культуру і мистецтво - на 36 відсотків, фізичну культуру і спорт - на 14 відсотків.
Ми окремо опрацювали питання забезпечення коштами відновлення зайнятості працівників культури на повну ставку, оплати праці працівників охорони здоров'я в нічний час, введення посад землевпорядників у сільській місцевості до штатів органів місцевого самоврядування.
Крім того збільшено видатки на придбання медикаментів у комунальних закладах охорони здоров'я на 100 мільйонів гривень. Більш ніж в 2 рази в порівнянні з 2003 роком збільшений обсяг додаткових дотацій на вирівнювання диспропорцій в результаті нерівномірності мережі бюджетних установ.
Як результат такого врахування висновків і пропозицій Верховної Ради України - збільшення обсягів дотацій всім місцевим бюджетам та відповідно зменшено обсягів вилучення з місцевих бюджетів.
Про соціальну спрямованість підходів до формування місцевих бюджетів на наступний рік свідчить структура розрахункових показників видатків місцевих бюджетів де на такі галузі, як освіта та охорона здоров'я припадають відповідно майже 80 відсотків загального обсягу. Крім того, структура трансфертів з Державного бюджету до місцевих бюджетів також сформована за вказаним принципом. На соціальні субвенції та додаткову дотацію пов'язано з диспропорціями мережі установ соціально-культурної сфери припадає 37 відсотків загального обсягу трансфертів. Бюджет наступного року вже не перший місяць знаходиться в центрі суспільної уваги. І ми неодноразово зазначали, що цей проект має інвестиційну складову. Опираючись на реальні цифри я хочу довести, що в балансі з підвищенням соціальної спрямованості бюджету забезпечено її посилення. Одні з найбільш показових в цьому відношенні є динаміка капітальних видатків. Наголошую, усіх капітальних видатків. Обсяг капітальних видатків загального фонду на наступний рік 5,6 мільярди гривень в 4 рази перевищує рівень 2001 року.
Чи це не свідчення, що інвестиційна інноваційна складова бюджету посилюється. І знову повернуся до обговорення законопроекту.
Не один раз під час обговорення звучать питання, які стосуються державного боргу в обсягах запозичень.
Хочу наголосити, ми повинні використовувати всі сучасні боргові інструменти, але робити це фахово. Роблячи такі цивілізовані кроки, урядом була вирівняна провальна ситуація з виконанням бюджету у грудні 2002 року. Вже в цьому році стабільне наповнення доходної частини бюджету, успішне розміщення цінних паперів держави на зовнішніх ринках капіталу дозволяє уряду проводити більш ефективну політику щодо терміну обігу і дохідності державних запозичень. Якщо раніше діяльність держави на ринку запозичень будувалася на необхідності наповнення ресурсів бюджету, то у цьому році ми забезпечили значне зниження рівня ..............ставки запозичень. Вони носять довгостроковий характер. Підвищення інвестиційного рейтингу дає нам підстави розраховувати і у наступному році на заміщення дорогих запозичень минулих років дешевшими новими запозиченнями.
Тобто, не перекладати тягар обслуговування боргів на бюджет, а просто здійснювати природне у всьому світі перекредитування. Власне, шлях, який використовується у всьому цивілізованому світі. Завдяки виваженій борговій політиці та стабільному економічному зростанню за оцінками фахівців відбудеться позитивне зрушення у напрямку зменшення боргового завантаження, яке зараз вже поступово зменшується.
Так, якщо на кінець 1999 року співвідношення державного прямого та гарантованого боргу до ВВП складало понад 60 відсотків, то за прогнозними розрахунками на кінець 2004 року даний показник буде значно менше. Тобто, параметри фінансової безпеки держави покращаться.
Підсумовуючи сказане, зазначу, затвердження бюджету парламентом означає, що відкривається перспективи плідної співпраці між різними політичними силами для виконання реального і збалансованого бюджету 2004 року. Вношу пропозицію прийняти цей бюджет у другому читанні в цілому. Дякую за увагу.
ГОЛОВА. Так, дякую. Шановні колеги, питання. Прошу записатися на запитання до першого віце-прем'єр-міністра Миколи Яновича Азарова. Запишіться, будь ласка. На табло. Так, Геннадій Руденко, фракція Соціал-демократичної партії (об'єднаної). Наступним буде Василь Надра ставити питання.
16:27:11
РУДЕНКО Г.Б.
Дякую. Микола Янович, питання до вас наступне. Коли уряд приймав рішення про те, що в бюджет записати в дохідну частину більше 200 мільйонів гривень від продажу ліцензій на надра. Чим керувався, якими розрахунками уряд, тому що на даний час такої практики немає. Чи не попадемо ми в ситуацію, коли, чесно кажучи, з нічого ми... чесно кажучи, з нуля не буде 250 мільйонів гривень. Це просто профанація, вибачте.
АЗАРОВ М.Я. Шановний народний депутат, це пропозиція, которая була в першому читанні підтримана сесією Верховної Ради України. Ми зменшили суму збору за використання надрів, проти пропозиції проголосованої в першому читанні значно і ресурс там не 200 мільйонів, а значно менше. Поэтому мы вынуждены были деять в рамках проголосованых пропозиций и побачимо.
ГОЛОВА. Так, Василь Надрага, фракція ... депутатська група, вибачте, "Народний вибір". Наступним Орест Климпуш буде ставити питання.
16:28:39
НАДРАГА В.І.
Уважаемый Николай Янович, меня интересует социальная составляющая бюджета. Скажите, пожалуйста, если я правильно понимаЮ то сегодня речь идет о том, что долги чернобыльцам прошлых лет будут погашены в 2004 году.
Следующий вопрос. Регресные иски шахтерам. Какова сумма задолжености, сколько будет заложено в бюджет 2004 на погашение долгов по регресным искам прошлых лет шахтеров.
И последнее. Вопрос по 2003 году. Когда будет закончено финансирование капитальной строительства по бюджету 2003 года. На сегодняшний день 75 процентов отдали, у меня в Луганске, вчастности, останавливается строительство детской поликлиники. Спасибо.
АЗАРОВ М.Я. Дякую за запитання. Станом на 1 листопада сума регресних ісків шахтарям приблизно 254 мільйонів гривень. Ми її заклали в повному обсязі. Більше того, з цієї трибуни я від імені уряду кажу вам і кажу народу України: ніяких соціальних заборгованостей в наступному році у уряду не буде. В следующем году мы погасим все абсолютно социальные заборгованости. И те, кто голосовать сегодня будут против бюджета, будут голосовать против погашення социальных заборгованостей перед нашим населением.
То же стосуется чернобыльских задолженностей. В этом году мы значно скоротили эти заборгованости. И на будущий год ставим перед собою задание полностью ликвидуваты эти заборгованости.
Наконец...... вкладення. На сегодняшний день, дийсно, профинансовано 75 видсоткив от передбаченных в Державном бюджете капитальных вкладень. Они будут полностью профинансовани в первой декаде грудня. Как это отвечает бюджетной росписи на этот год.
ГОЛОВА. Орест Климпуш, депутатська група "Народовладдя". Калетнік Григорій - наступний.
16:31:22
КЛИМПУШ О.Д.
Шановний Миколо Яновичу! Наша група "Народовладдя" високо оцінює ті зусилля, які були здійснені урядом для того, щоб врахувати побажання народних депутатів. Але все одно маса з них залишилися неврахованими. Скажіть, будь ласка, в цьому, значно покращеному бюджеті, знову не найшлося місця для фінансування, для підняття фінансування закону про статус гірських населених пунктів.
Я хотів спитати у вас, чи є такі резерви, чи можете ви пообіцяти, що це питання потрапить до поля зору уряду і він буде профінансований, як належить? Дякую за питання.
АЗАРОВ М.Я. Уважаемый Орест Дмитриевич, к большому сожалению, в бюджете целый ряд проблем осталось нерешенными. Мы говорим об этом прямо, открыто, мы располагаем только тем ресурсом, который реально создается в нашей экономике. И основные ресурсы мы направили на решение задач социальных.
Вы поставили серьезную задачу и правительство будет работать над решением этой проблемы.
ГОЛОВА. Григорій Калетнік. Наступним Павло Жебрівський буде ставити питання.
16:32:50
КАЛЕТНІК Г.М.
Дякую, Володимире Михайловичу!
Калетнік, 15-тий виборчий округ, Вінницька область.
Шановний Миколо Яновичу, є таке питання. Я його думав і через бюджетний комітет провести. Але запитання до вас. Чому не передбачені видатки на компенсацію сільськогосподарським підприємствам витрат минулих років на будівництво об'єктів соціальної сфери села?
По моїй рідній Вінниччині це біля семидесяти мільйонів гривень, а по Україні в цілому - десь біля мільярда.
Є доручення Прем'єр-міністра України Януковича, є підсумки Всеукраїнської наради з питань стратегії, які ми розглядали тут, у цьому залі.
І друге питання. Чому в проекті державного бюджету не враховано видатки на заставну закупівлю зерна? Дякую.
АЗАРОВ М.Я. Шановний Григорій Миколайович, уряд 400 мільйонів гривень направляє на різні інвестиційні програми переважно на селі.
Уряд також виділяє необхідні кошти на закупівлю зерна в систему держрезерву. І який механізм буде діяти - заставний або .......ційний чи інші, побачимо, який врожай будемо збирать.
И я еще раз хочу напомнить, шановні народні депутати і Григорій Миколайович, що ми вступаємо в следующий рік, проводя налоговую реформу, и мы значно скорочуємо податкове навантаження на промисловість, на економіку і на доходи наших граждан.
Поэтому охватить все проблемы, еще раз подчеркиваю, нельзя. Конечно, какие-то вещи правительство не могло учесть, мы их учтем в следующем году, мы их учтем при корректировках бюджета, если будут появляться додаткові ресурси.
ГОЛОВА. Павло Жебрівский, фракція "Наша Україна".
16:35:06
ЖЕБРІВСЬКИЙ П.І.
Шановний Миколо Янович!
Ви говорите про соціальний бюджет. В той же час ви пропонуєте на ліки збільшити тільки 100 мільйонів гривень.
В той же час в бюджеті ви пропонуєте призупинити норму 5.1.7 по ПДВ на ліки. Це приблизно з лихвою з'їсть ту добавку, і це буде менша кількість грошей виділено на ліки. Крім того, населення ви прикладаєте достатньо високу складову затрат на придбання ліків.
Ви також вводите 16 гривень акцизу на спирт, який йде для закладів охорони здоров'я, а також виробництва ліків, що також збільшить суттєво вартість ліків. Яким чином ви можете назвати цей бюджет соціальним в цій частині?
АЗАРОВ М.Я. Ну, прежде всего, я хотел бы, чтобы вы внимательно прочитали бюджет, там таких норм нет, о каких вы говорите. Речь идет не о ліках, а о лікарських засобах. А що таке "лікарські засоби", я думаю, вам відомо.
Ми, до речі, передбачаємо значне збільшення витрат на медицину, я об этом уже говорил. Совокупные расходы консолидированного бюджета на медицину возрастают у нас в полтота раза. Крім того, цілий ряд цільових програм правительство передбачає, предусматривает на финансирование, в том числе, кстати, и на можливе підвищення лікарських засобів в ціні.
Поэтому мы сделали все, чтобы компенсировать возможное зростание цен, яке, кстати, до речи, передбачено совсем иншим законом, а не Законом про Державний бюджет, нашему населенню.
ГОЛОВА. Олег Грачов замість Доманського, будь ласка. Фракція комуністів.
16:37:15
ГРАЧЕВ О.О.
Уважаемый Николай Янович, обращаюсь к вам как к члену-корреспонденту Национальной академии наук, 85-ю годовщину которой мы сегодня отмечаем, как и ее уважаемого президента.
Скажите, как же так все-таки получается, что мы не выполняем действие закона, или, вернее, останавливаем действие Закона о науке и научно-технической деятельности в плане финансирования науки, и особенно фундаментальных исследований?
Более того, полностью остановлено действие Закона об инновационной деятельности. Но ведь и вы, и уважаемый доктор технических наук, или экономических наук, Виктор Федорович Янукович с трибун говорят, что "мы следуем инновационной модели развития экономики". Как можно совместить инновационную модель развития экономики, при том что мы останавливаем Закон об инновационной деятельности?
И третье. Исходя из тех данных, которые вы привели на 56-й странице, данных, которые нам розданы, получается, что увеличение пенсии на следующий год происходит на одного пенсионера 3 гривни в месяц. Есть ли здесь, о чем говорить? Спасибо вам.
АЗАРОВ М.Я. Спасибо за хороший вопрос. И я, пользуясь случаем, хочу поздравить уважаемого и глубокоуважаемого мною президента академии, которого, к сожалению, в силу таких обстоятельств не смог поздравить лично, с его юбилеем и с юбилеем академии.
И я счастлив от того, что мы на 25 процентов сумели увеличить финансирование фундаментальной науки в этом бюджете.
Я серьезно говорю, что я счастлив. И мы встречались с Борисом ..., и обсудили все абсолютно вопросы финансирования фундаментальной науки и нашли полное взаимопонимания согласия.
Теперь, что касается пенсий.
Ну я не знаю откуда вы взяли эту цифру 3 гривны. Если нам , дай Бог, удастся провести пенсионную реформу, то наши пенсионеры "побачуть" особенно те кто интенсивно работали, много работали и которые совершенно справедливо говорили нам и упрекали нас, что мы устроили за эти годы уровняловку. И я тоже скажу, что я счастлив, что мы наконец внедрим такую пенсионную систему при которой пенсии будут реально выплачиваться по труду. И они у некоторых категориях возрастут не на три гривни, а на два с половиной в три раза.
Шановные.
ГОЛОВА. Так, шановні колеги, я прошу одну хвилинку. Я прошу в сесійній залі повинні бути лише народні депутати.
Я віце-прем'єра прошу пройти на місце там де уряд. Щоб мені не робили зауважень. Будь ласка.
Замість Лук'яненко Анатолій Матвієнко питання.
МАТВІЄНКО А.С.
Микола Янович, мені дали слово я вам хочу задати запитання.
Українська республіканська партія "Собор" блок Юлії Тимошенко.
Миколо Яновичу, у мене до вас три запитання.
Запитання перше на прохання всіх керівників місцевих органів влади.
Не обгрунтоване завищення дохідної частини місцевих бюджетів на перше читання складало більше двох мільярдів. Ви зменшили їх на 600. Скажіть , будь ласка, як вирішити проблему дефіциту півтора мільярда. Можливо 9 мільярдів, які є непогашених кредитів під гарантії уряду, можна було б це зробити чи якісь інші шляхи.
Друге запитання. Миколо Яновичу, ви призупинили дію законів по ірпінському експерименту. Я звертаюся і до Прем'єр-міністр. Якщо ми його не профінансуємо, то комітет буде вносити пропозицію його зупинити. Чи розуміє кабінет, яку бере на себе відповідальність зупинити ірпінський експеримент?
І питання третє? Я хочу вас запитати, Миколо Яновичу, на фоні підвищення цін на хліб, на енергоносії, на комунальні послуги, на фоні того, що ви зупиняєте пільги, скажімо, по освіті зупинено 36 статей, із врахуванням 205 мінімальної зарплати, скажіть, будь ласка, реальний рівень життя за цим бюджетом людей збільшується чи зменшується? Дякую.
АЗАРОВ М.Я. Я с последнего вопроса начну и отвечу ответственно, что "реальний рівень доходів наших громадян збільшиться, реальний", подчеркиваю, "рівень". А что имеется ввиду под реальным ривнем? Это номинальные доходы минус инфляция.
По Ирпеню. Анатолий Сергеевич, у вас неверные данные. Ирпенский эксперимент учтен.
Окремо скажу по льготам. Во-первых. Наш бюджет в этом отношении не оригинальный. Мы повторяем тенденцию, какая сформировалась уже, наверное, шестой или седьмой бюджет. И вы это прекрасно знаете. Ничего особливо нового мы тут не вводим.
И, наконец, самый больной вопрос - доходы местных бюджетов. Вы сами совершенно справедливо сказали, что местные бюджеты на первом чтении ставили вопрос относительно несбалансированности на 1,9 миллиарда. Так? Да, 1,9 миллиарда. Так вот, между першим и другим читанням мы добавили, как прямых дотаций місцевих бюджетів так і шляхом зменшення їх доходів. То есть, откорректировали ресурсную базу рівно на 1,9 мильярда.
Я уже говорил в докладе, что между поточным годом и наступным ризница в выдатках и доходах мисцевых бюджетов составляет 4 миллиарда гривен. Мы считаем таким чином мисцевые бюджеты абсолютно полностью сбалансоваными.
Бильше того, мы заклали нормы, яки передбачают временное покриття кассовых разрывов возможных зменьшень доходив бюджетов за рахунок Державного бюджета. То есть, правительство сделало все возможное для того, чтобы предусмотреть регулярное и ресурсное выконание бюджета на свих... мисцевых бюджетов своими функциями.
Я таким чином ответил на запытання народного депутата Кукобы, яке подано было в письмовом виде.
ГОЛОВА. Дякую. Час вичерпаний. Сідайте, будь ласка.
Порошенко Петро Олексійович, голова Бюджетного комітету для співдоповіді. 15 хвилин для співдоповіді і 10 хвилин - запитання, відповіді. Будь ласка.
16:45:08
ПОРОШЕНКО П.О.
Шановний Володимире Михайловичу! Шановні колеги! На жаль, ми щойно почули як відрізняється слово і діло в діючого уряду. Ще рік тому нам обіцяли, що головна мета цього уряду є боротьба з бідністю. Була прийнята відповідна програма. Були прийняті відповідні нормативні документи. За 2 роки на 20 мільярдів збільшився... показники Державного бюджету. Але позавчора при зростанні цін при вчорашньому рішенні уряду внести пропозицію Верховній Раді України про збільшення прожиткового мінімуму на 2004 рік за пропозицією уряду було прийнято рішення про скасування підвищення мінімальної заробітної плати, про зниження його на 27 гривень, з 237 до 205, на 32 гривні, вибачаюся.
Ми це бачимо, що коли доходи бюджету, скорочуються соціальні видатки. Всі нам аргументують, що це є бюджет більш соціальний. Якщо ми розглянемо ключовий документ, яким має керуватися уряд при підготовці проекту бюджету, це є послання Президента. У посланні Президента чітко виписано, що випереджаючими у порівнянні з ВВП темпами мають зростати доходи населення і мінімальна заробітна плата. Зараз уряд чомусь сором'язливо про це забуває.
Нам поданий проект бюджету до другого читання. Я можу стверджувати, що абсолютна більшість пропозицій Верховної Ради, яка була проголосована цими народними депутатами в цій сесійній залі, урядом при підготовці бюджету до другого читання не була врахована. Я дуже щасливий тим, що два лідери фракцій - фракції Аграрної партії, фракції "Народний вибір" - зараз знаходяться поруч. Шановна Катерина Тимофіївна, незважаючи на те, що Бюджетний комітет і Верховна Рада підтримали пропозицію фракції Аграрної партії і фракції блоку Віктора Ющенка "Наша Україна" про продовження дії пільги по оподаткуванню податку на додану вартість сільгосвиробників, уряд, коаліційний уряд, куди входять представники і вашої партії, подав на друге читання нам проект бюджету, в якому ці податкові пільги скасовані. Це означає, що вже 1 січня чи 10 січня податковий інспектор зможе прийти до кожного сільгоспвиробника з вимогою про здачу декларації по сплаті податку на додану вартість. І навіть, якщо вам зараз, шановна Катерина Тимофіївна, будуть обіцяти, що це можна скасувати, що ми зараз приймемо зміни, зараз вам пообіцяють з високої урядової трибуни, що вони це будуть підтримувати. Шановна Катерино Тимофіївно, бюджет - це є баланс, і в балансі балансуються доходи і видатки. Так-от в доходах бюджету, який зараз вам пропонується на голосування, є 600 мільйонів гривень, яку збираються здерти з селянина. І я хочу бачити, яким чином партія, яка збирається підтримувати аграріїв, буде голосувати за те, щоб здерти останню шкуру з селянина!
Шановні колеги! Ви всі чудово знаєте, якою важкою була продовольча криза в поточному році. Нам всім пояснюють, що це нібито було пов'язано з тим, що в державному резерві не було коштів для того, щоб забезпечити продовольчу безпеку країни.
Шановний пан Гапочка, ви чітко знаєте, ваш представник очолює Державний резерв України, ми підтримали на перше читання виділення 600 мільйонів гривень для створення балансу продовольчої безпеки в державному резерві. Уряд, ваш коаліційний уряд цю пропозицію не підтримав. На сьогоднішній день ми не вирішуємо жодної позиції по забезпеченню продовольчої безпеки на наступний рік. І у нас наші громадяни і наші виборці будуть так само бідувати, як вони бідують в поточному році.
Шановний Ігоре Федоровичу, ваша фракція вносила пропозиції по забезпеченню пільги на книговидавництво, не зважаючи на те, що це було в схваленому на першому читанні варіанті бюджету, уряд при підготовці, ваш коаліційний уряд подав пропозицію про те, що нашу, українську книгу підтримувати не варто. І всі пільги по книговидавництву скасовуються.
Шановний, я не бачу Леоніда Макаровича Кравчука, але Нестор Шуфрич є в залі і умовляє зараз Катерину Тимофіївну Ващук, не вийде, тому що за ними стоять люди. Але ви відповідаєте в коаліційному уряді за освіту. Так от, шановний Несторе Івановичу, цим проектом бюджету, не зважаючи на пропозицію Верховної Ради України про те, щоб виділити необхідні кошти в сумі чотириста мільйонів гривень, відповідно до вашого особистого, в тому числі, проекту закону на виплату заборгованості по п'ятдесят сьомій статті, уряд цю пропозицію, ваш коаліційний уряд не врахував! Знищив її! Оце є відмінність слова і діла коаліційного уряду! Я переконаний, що в такому вигляді, я можу продовжити це по кожній фракції окремо, шановні, крім регіонів, тому що, дійсно, пропозицію Віктора Андрійовича Ющенка ухваленою за його прем'єрства програму "Українське вугілля", яке забезпечило 5 мільярдів 200 мільйонів гривень, нарешті спромоглися виконати хоча б частково. ЦЕ честь вам за це і хвала, але краще було б, якби ці гроші пішли не на технічне переозброєння в кишені вугільним генералам, а на зарплату тих шахтарів, які сьогодні прийшли підтримувати і врешті-решт підтримати нас і нашу позицію, і коаліційний уряд Віктора Ющенка, який був в 2000-2001 році.
Шановні колеги, бюджетний комітет, розглядаючи цю позицію, прийняв рішення. Відбувся брутальний тиск на народних депутатів - членів бюджетного комітету. В чому він заявлявся? Нас, фактично, позбавили можливості професійного обговорення питання реальності доходної і видаткової частини бюджету. Я хочу вам продемонструвати це прямо в цьому залі: ще сьогодні ранком перший віце-прем'єр-міністр стверджував, що бюджет може бути збалансований лише за умови прийняття законопроекту 4001, в якому міститься 2,5 мільярдів резерву доходної частини бюджету. Цей законопроект не був прийнятий, і сьогодні на Погоджувальній раді голів фракцій нам кажуть, що, шановні, навіть в цьому вигляді цей бюджет є збалансований, без законопроекту 4001. Це означає, що таємно, без врахування в доходній частині бюджету, цей бюджет містить резерв як мінімум 2,5 мільярди гривень, і це чітко доводиться на тих діаграмах по збільшенню макропоказників і валового внутрішнього продукту.
Я переконаний, що в цих умовах рішення, при таких резервах, рішення по зменшенню мінімальної заробітної плати, які є неконституційним, оскільки в законі, якщо не вказана інша норма, закон після підписання вступає протягом 10-ти днів, тобто закон про мінімальну заробітну плату, навіть, якщо вважати, що він був прийнятий, він вступить в сил 6 грудня, а вже з 1 грудня мінімальна заробітна плата в Україні мала бути і буде 237 гривень.
І я переконаний, що проблеми, які у нас виявляться, 57-ма стаття буде маленькою і дріб'язковою проблемою в порівнянні з цим шаленим тиском, коли ще жодного разу керівники країни за останні 100 років не дозволяли собі зменшувати рівень соціального захисту населення. Я не кажу про рівень соціального захисту у зв'язку з позицією по запровадженню ПДВ на ліки.
Я не кажу інші джерела доходів, які ми на сьогоднішній день маємо, крім одного: злочинного механізму відшкодування податку на додану вартість, з яких 2 мільярда гривень щорічно йдуть в кишені злодіїв, тих грошей, які ніколи не були, не надходили до Державного бюджету. Кошти платників податків, які мали йти на виплату мінімальної заробітної плати, дійсно їх не вистачає, тому що вони йдуть в кишені тих, хто займається відмиванням ПДВ.
Якщо ми на сьогоднішній день вважаємо, що з податковою системою таким чином ситуацію ми вирішили, у нас є проблема Пенсійного фонду. Дійсно, запроваджується з 1 січня пенсійна реформа. Дійсно, ми мали би зняти максимальні обмеження по виплаті пенсій. Так от, шановні колеги, в тому рішенні, яке вам пропонують сьогодні проголосувати, на 600 мільйонів скорочуються платежі Пенсійному фонду при тому, що збільшується навантаження по виплаті пенсій. Це однозначно призведе до того, що у нас наступного року є величезний ризик появи заборгованості по пенсіях, ситуації, якої в нас не було з 2000 року, з часів уряду Віктора Ющенка.
Шановні колеги, аналіз всіх цих пропозицій заставляє нас подумати, що нас тут хотять зіткнути лобами, хотять продемонструвати криком, як в колишній вуличній драці, яка сьогодні через блокування більшістю трибуни відбулася, відомий крик: "Наших б'ють!", - і нібито більшість має під цей крик згуртуватися, кинутись в бій на захист позицій. Шановні, ви не те захищаєте! Я переконаний, що цим рішенням намагаються підставити коаліційний уряд, підставити Прем'єр-міністра, для того щоб врешті-решт в умовах дестабілізації ситуації зробити свою марну справу.
Прохання: не піддайтесь на провокації, перейдіть до професійного аналізу бюджету. Я переконаний в тому, що компроміс може бути знайдений. І це буде компроміс не на користь більшості, і не на користь меншості, а це буде компроміс на користь виборців України, ваших виборців. Дякую вам за увагу.
ГОЛОВА. Так запитання...
Прошу записатися на запитання, якщо такі є. На табло, будь ласка.
На табло прізвища народних депутатів, що записалися.
Анатолій Мороз, фракція Комуністів.
16:56:39
МОРОЗ А.М.
Анатолій Мороз, 83 виборчий округ, фракція Комуністів, Запорізька область.
Шановний Петро Олексійович, я хотів би задати це питання віце-прем'єру, але зрозуміло, що не втовпишся. Тому задаю я вам.
Я неодноразово виступав з цієї трибуни, скажімо, з питань газифікації і інші проблеми недобудови об'єктів по статті капвкладення.
Скажімо, Якимовському районі Запорізької області чотири роки заборгованість за уже зроблену роботу півмільйона. Чотири роки підряд мені уряд дає відписки. "Анатолію Миколайовичу, в слідуючому році буде враховано, повернено, в слідуючому році буде враховано, повернено".
Як в цьому бюджеті передбачається повернення цих коштів? Це тільки один приклад, а таких прикладів дуже багато. Дайте, будь ласка , відповідь. А можливо, Микола Янович дасть. Я недавно виступав з цієї трибуни і запит лежить у нього, у Миколи Яновича цей запит і я чекаю відповіді на це питання. Можливо, ви щось скажете, дякую.
ПОРОШЕНКО П.О. Я можу вам сказати і це не буде велика таємниця.
Цього року ви отримаєте таку саму відповідь. Чекайте 2005 року. Я сподіваюсь, що в 2005 році цей газопровід має бути збудований. Але в цьому році капіталовкладення, якщо буде прийнята ця ганебна процедура розподілу капіталовкладень, вони прийдуть лише на ті округи, депутати-мажоритарники яких проголосують за державний бюджет. Таким чином порушується принциповий головний принцип рівності всіх громадян перед законом, рівності і пропорційності регіонів для того, щоб вони мали право отримувати капіталовкладення.
Я переконаний у тому, що ми не допустимо прийняття подібного принципу в цьому бюджеті. Дякую.
ГОЛОВА. Орест Климпуш, депутатська група "Народовладдя".
Наступним Василь Гладких.
16:58:37
КЛИМПУШ О.Д.
Я дякую. Я прошу передати Вадиму Гурову з "Народовладдя".
ГОЛОВА. Вадим Гуров.
16:58:46
ГУРОВ В.М.
Уважаемый коллега Петр Алексеевич! Конечно ваше выступление при всем вашем профессионализме здорово конечно получается больше политическое, чем экономическое. Поэтому я хочу все-таки обратить внимание на экономику.
Значит, по надрам мы сделали, потому что нет постановления вашего комитета по этому вопросу нормального, на каждую тонну добытой железной руды было 7 копеек, сейчас 2 гривны, потом поторговались, сделали 70 копеек. А теперь я читаю документ подписанный нашим Премьером, который вышел 6 лыстопада 2003 года, где сказано: "Установити з 1 6 щороку наростаючим підсумком проводити індексацію і під час проведення індексації базовим вважається норматив на 31 грудня".
Так я питаю, це закон чи не закон для нас? Будь ласка, відповідьте.
ПОРОШЕНКО П.О. Дякую вам, шановний Вадиме Миколайовичу.
Спочатку на перше запитання. Ви пам'ятаєте, що весь час бюджетний комітет і я особисто робив все можливе для того, щоб у бюджетний комітет не вносили політики. Ми принципово виступали за те, щоб у бюджетному комітеті відбувався фаховий аналіз. На жаль, між першим і другим читанням у бюджетний комітет політика була привнесена. І більшість замість фахового аналізу стала отримувати вказівки з іншої адреси.
Дискусії дійсно, на жаль, ми позбавлені були, але я маю мрію таку, маю надію, що той дух роботи, який... дякуючи якому ми прийняли поточний бюджет 2003 року. який був суттєво збільшений, в бюджетний комітет повернеться для фахового аналізу тих проблем, які були. Бюджетний комітет дійсно фізично не здатний прорахувати об'єктивну необхідність реальної ставки оподаткування плати за використання надр в частині залізної руди. Ми дійсно вважали би, що краще, якби уряд порахував. Я виходив з цією пропозицією в уряд для того, щоб принаймні встановити диференційовані ставки, оскільки є різні позиції. На жаль поки що в бюджеті, який вам пропонується проголосувати, а це має безпосереднє відношення до Кривбасу, диференційованих ставок не встановлено. Якби ця позиція була перенесена або на третє читання, або на доопрацювання в уряд, я переконаний, що ми би забезпечили рівну конкурентну середу встановленням диференційованих ставок в залежності від умов видобутку залізної руди. Дякую вам за запитання.
ГОЛОВА. Так, Василь Гладких, фракція Партії промисловців і підприємців і "Трудової України". Прошу лаконічні питання і лаконічні відповіді.
17:01:46
ГЛАДКІХ В.І.
Шановний Петро Олексійович, ви запропонували в бюджет 2003 року, тому що ви були в ньому зацікавлені. А зараз ви хаєте всіх. Ті, які підтримують цей бюджет, обхаяли всі 9 чи 8 фракцій, які до цього входили, хоча можна хаяти ще більше і в тому числі і вас. Він вас не влаштовує, тому що зараз "на носі" президентські вибори і ви пропонуєте і збуджується цим народ. Но, по-перше, за 11 років і люди вдячні, тому що я мажоритарщик дуже вдячний цьому Кабінету Міністрів, прем'єру за те, що вперше було зроблено... зараховані капвкладення. І вони виповнені. По моєму окрузі змогли газофіцировать 8 шкіл і 8 населених пунктів. Це по-перше. Те, що 205 ми підтримали це також люди розуміють, бо кошти не падають з неба. Тому я пропоную підтримати цей бюджет і своїх колег депутатів запрошую до цього. Дякую.
ГОЛОВА. Дякую.
ПОРОШЕНКО П.О. Шановний колего, пропозицію по капітальних вкладеннях, на які ви посилаєтеся, це була пропозиція Бюджетного комітету. І ........... джерел було забезпечено таким чином, що вперше дійсно в історії України капітальні вкладення, в тому числі і на вашому окрузі, шановний пане мажоритарнику, були вони профінансовані в повному обсязі.
А щодо думки виборців, то шановний колего, я такий самий мажоритарник, як і ви. І я думаю, що ви давно не спілкувалися з виборцями, якщо ви вважаєте, що ваше рішення про скасування мінімальної заробітної плати вітається всіма мажоритарниками. Ви спитайте в тих, в кого ви позавчорашнім рішенням забрали з кишені від 20 до 100 гривень. Чи їм сподобається чи ні? Я ще раз кажу, це відбулося тому, що ви не збираєтеся жити на 200 гривень.
ГОЛОВА. Так, Микола Шершун, фракція Аграрної партії.
17:03:50
ШЕРШУН М.Х.
Дякую. Прошу передати слово керівнику фракції Катерині Ващук.
ГОЛОВА. Катерина Ващук, будь ласка.
17:03:58
ВАЩУК К.Т.
Шановний Петро Олексійовичу, я вам щиро вдячна за турботу про пільги для селян, вірніше не пільги, а те, що їм по праву належить. Але. Якщо ми насправді, і звертаюся не лише до вас, до фракції "Наша Україна", де багато людей, які справді вболівають за село, до всіх фракцій Верховної Ради, і більшості, і меншості. Якщо ми насправді, а не тільки на словах, думаємо про те, щоб не залишити селянина з його проблемами на слідуючий рік, давайте повернемося до закону 4001 і проголосуємо, бо там три позиції села відстоюються. Це відміна, тобто продовження податку на додану вартість на слідуючий рік у попередньому режимі; відміна тої норми, що групі товарів один двадцять чотири не повертається ПДВ; і третій момент - це те, що внесено, на жаль, одним з депутатів вашої фракції, оподаткувати всі присадибні ділянки і участки дачні і садові податком. От давайте ми зараз разом з бюджетом так, як подавав уряд, обидва закони і бюджет проголосуємо. Або хоча б 4001. Ми вийдемо з цим, щиро дякувати. Дякую.
ПОРОШЕНКО П.О. Катерина Тимофіївна, я вам також буду щиро дякувати, якщо би цей уряд подав в проекті бюджету продовження пільгового оподаткування ПДВ і компенсації ПДВ про експорти товарів першої і двадцять четвертої групи, компенсації експорту продовольства, оскільки це знижує закупівельні ціни на сільськогосподарську продукцію і ще далі погіршує те положення, в якому в цьому році опинилися аграрники.
Я не Верховна Рада і я не можу приймати рішення по процедурі розгляду питань, це має визначатися Верховна Рада.
Але я вам пропоную, ці питання можна врегулювати в цьому бюджеті. Достатньо однієї статті. Давайте ми внесемо разом "Наша Україна" і Аграрна партія пропозицію про врахування на етапі або третього читання, або повторного читання в уряді, це як коаліційний уряд вирішить, і, таким чином, закриємо хоча б цю маленьку проблему. Якщо ми її не зробимо і якщо бюджет буде проголосований в такому вигляді, - це знищить селян. І я знаю, що у вас за це душа болить, принаймні, не менше, ніж в будь-кого цьому залі. І не дайте себе згвалтувати, для того, щоб ви це зробили. Дякую.
ГОЛОВА. Валентин Ландик, будь ласка.
17:06:52
ЛАНДИК В.І.
Шановний Петро Олексійович, ми все-таки не зрозуміли, ви виступаєте від фракції або як голова комітету? Якщо ви голова комітету, чому ви не озвучили рішення комітету? Це перше запитання.
І друге запитання. Хотілося, щоб ви були більш коректними. Уряд, боротьбу з бідністю проголошував Кінах, а не цей уряд. То не треба на них все навішувати. Дякую.
ПОРОШЕНКО П.О. Шановний Вікторе Федоровичу, шановний Миколо Яновичу, я вам офіційно для стенограми приношу свої вибачення. Оскільки, як стверджує колега народний депутат Ландик, ви з бідністю боротися не збиралися і не боретеся!
ГОЛОВА. Заспокойтесь, Петро Олексійович.
Шановні колеги, я прошу Порошенка Петра Олексійовича, заспокойтесь, будь ласка.
ПОРОШЕНКО П.О. Відповідаючи на запитання Валентина Ландика, шанованої мною людини, я, дійсно, маю оголосити рішення комітету: комітет на своїх зборах за присутністю першого віце-прем'єр-міністра, міністра фінансів голосами народних депутатів - членів комітету, виключно тих, які входять до складу парламентської більшості, прийняв рішення про рекомендацію Верховної Ради схвалити поданий урядом до другого читання проект Державного бюджету на цей рік.
Разом з тим комітетом була прийнята окрема думка, яка роздана в залі, і в якій чітко відобразили, що крім перелічених проблем, шановні колеги, існує величезна проблема, і це я звертаюся до народних депутатів-мажоритарників, - проблема місцевих бюджетів. Асоціація міст не може достукатися до вас і сказати, що в тому бюджеті, який вам розданий, в Державному бюджеті існують величезні резерви, а в місцевих бюджетах вони поставлені на грань виживання, і про це вам може сказати кожен керівник суб'єкту місцевого самоврядування, від якого ви обиралися.
І якщо ви проголосуєте за цей варіант бюджету, спочатку варто було б проконсультуватися в них, чим зарплату будете виплачувати? Дякую.
ГОЛОВА. Я хочу тільки уточнити, що комітет, шановні колеги, він прийняв рішення прийняти в другому читанні і в цілому як закон. Треба точно формулювати, яке рішення...
Я говорю про рішення комітету, заспокойтеся, будь ласка. Ось документ, я читаю.
Підтверджує голова комітету, так що заспокойтеся.
Репліка Шуфрича, і потім Терьохін.
17:09:53
ШУФРИЧ Н.І.
Дякую. Шановний Володимир Михайлович!
Стосовно позиції по аграрному питанню. Тільки що представники восьми фракцій більшості і Прем'єр-міністр взяли на себе зобов'язання в письмовому виді продовжити нульову ставку ПДВ для АПК до 1 січня 2006 року. Ми на цьому стояли, стоїмо і будемо стояти. Дякую.
(Ш у м у з а л і)
ГОЛОВА. Так, Терьохін, будь ласка.
Заспокойтеся! Терьохін.
17:10:28
ТЕРЬОХІН С.А.
Шановні народні депутати, для того щоб чітко відповісти на те питання, яке поставила депутат Ващук, я радив би вам звернутися до проекту Закону 4000/1, де чітко написано дві речі. Перше - це звільнення від оподаткування доходів з присадибних ділянок. Це раз. І я просив би моє ім'я не тріпати з цього приводу. Тому що я відповідальний за зведення цих податкових норм. І друге: на відміну від того, що було написано в цьому бюджету, і тепер, значить, з плеча барського Шуфрич і Ващук дають, значить, це ще пільгу на 1 рік, в цьому законопроекті 4000/1, який більшість не підтримала, між іншим, повністю, ви знаєте хто, написано було те саме.
І ми ще раз говоримо про те, що приймати цей бюджет ганебний, де є стаття 65-та, яка руйнує імпорт, де є 74-та - 80 позицій по податку, податкових нормах, неможливо! Приймайте 4000/1.
ГОЛОВА. Дякую.
Асадчев. Мороз. І зараз далі йдемо працювати.
17:11:47
АСАДЧЕВ В.М.
Дякую.
Шановні друзі, ну, так бюджет же не приймається. Я хочу нагадати, що бюджет - це баланс. Якщо ми вводимо нульову ставку по ПДВ - селянам це 2 мільярди, - значить, або 2 мільярди плюс, як вони зараз, або 2 мільярди, Володимире Михайловичу, мінус. Тому вони там можуть підписати між собою все, що завгодно, але бюджет - це баланс. Якщо буде нульова ставка, значить, гроші залишаться у селян, їх не буде в бюджеті. Я повторюю: це 2 мільярди.
Далі. Якщо ми не проголосували 4000/1, то це мінус 2 з половиною мільярди з доходів. А як же інакше: або плюс, або мінус. Давайте, це баланс все-таки, це ж, вибачте, не іграшки якісь.
І, нарешті, третє, Володимире Михайловичу. Цей бюджет - це зовсім інший бюджет, ніж той, що поданий був на перше читання. Інший валовий продукт, інший курс, інший імпорт - експорт. Тому я вимагаю, щоб з цього приводу відбулося обговорення цього бюджету, тому що дуже суттєві речі, які є, відверту неправду казав Азаров з трибуни. Давайте розбиратись. Це серйозний фінансовий документ, з ним держава має жити цілий рік. Дякую.
ГОЛОВА. Олександр Мороз, потім Гладій. Все, шановні колеги.
17:13:04
МОРОЗ О.О.
Шановний Володимире Михайловичу! Шановні колеги! Йдеться ж не тільки про ПДВ для селян. І таким способом, як тільки оголосив Нестор Шуфрич, приймати рішення чи переконувати депутатів, це хіба що може політичний хабар і не більше. Бо він, мабуть, не знає, що не у законі про бюджет регулюються ці питання. А правильно сказав Терьохін, спеціальними законами, які стосуються оподаткування. А йдеться ще про інші речі, то давайте ми ще зараз таким чином домовимося, щоб скасувати обмеження для безплатного чи для дитячого харчування у школах і у профтехучилищах, скажемо про ПДВ на ліки, скажемо про те, що стосується соціального захисту освітян, у медицині, скажемо те, що відмінені всі пільги для чорнобильців. То може давайте всі ці питання розглянемо спочатку перед тим, як голосувати.
А щоб їх розглянути, то давайте хоч би порадимося, що ми будемо робити далі з бюджетом. Ми звернулися від двох фракцій, зробіть перерву на півгодини, порадимося, що далі робити, але це авантюра, так не може вона бути.
ГОЛОВА. Шановні колеги! Вже досить. Будь ласка, я сказав, Гладій останній і все. І далі працювати продовжуємо.
17:14:18
ГЛАДІЙ М.В.
Михайло Гладій, фракція Аграрної партії України.
Шановний Володимире Михайловичу! Шановний Вікторе Федоровичу! Фракція Аграрної партії настоює на пропозиції внесеній головою фракції Катериною Ващук ставити на голосування у пакеті проект закону 4001 і проект бюджету. Ми тоді проголосуємо і вирівняємо ситуацію. Прошу поставити на голосування.
ГОЛОВА. Шановні колеги! У нас є два проекти постанов про неприйнятність. Перший проект постанови, який вніс Віктор Ющенко і Віктор Пинзеник. Будь ласка, аргументуйте свій проект. Потім підготуватися Вернигорі, будь ласка.
17:15:07
ПИНЗЕНИК В.М.
Шановні народні депутати! Стаття 22-га Конституції України не дозволяє приймати рішення, які звужують права і свободи громадян. На сьогоднішній день залишається чинним Закон про мінімальну заробітну плату на 2003 рік, якої розмір мінімальної заробітної плати складає 237 гривень. Ми не можемо голосувати за проект бюджету, який базується на мінімальній заробітній платі 205 гривень.
А тепер хотів би ще раз повернутися до економічного боку питання. Насправді немає проблеми вирішити введення в дію мінімальної заробітної плати на рівні 237 гривень з тарифікацією посадових окладів.
Я прошу депутатам продемонструвати графік.
Зверніть увагу, доходи бюджету цього року ніколи не були меншими 30 відсотків валового внутрішнього продукту. Проект бюджету наступного року передбачає доходи зведеного бюджету 27,6 відсотка валового внутрішнього продукту. Питання, на яке ви не почули відповіді, де поділось 2,1 відсотка валового внутрішнього продукту? Де поділося 6 мільярдів гривень? Цих коштів вистачає не тільки для того, щоб підняти заробітну плату лікарям, вчителям, відрахування в Пенсійний фонд, але й додатково направити на вирішення проблем шахтарів одного мільярда гривень.
Ще один економічний бік питання. Якщо ви звернете увагу, проблема села не тільки у ПДВ, проблема в тому, що в нас вводиться Законом "Про бюджет" податок на експорт аграрної продукції. Я б назвав цей проект бюджету Державною програмою знищення українського села.
Вчора мені, економістові, було дико чути з вуст голови Комітету з питань соціальної політики, що нібито підвищення заробітної плати шкідливе для економіки.
В зв'язку з цим в мене є пропозиція. Фракціям парламентської більшості висунути голову Комітету з питань соціальної політики на здобуття
Нобелівської премії в галузі економіки за винахід теорії про шкідливість підняття заробітної плати для української економіки.
Фракція "Наша України" пропонує підтримати неприйнятність Закону про бюджет, повернути його уряду. Бюджет має базуватися на мінімальній заробітній платі 237 гривень.
І друге. Ми внесли проект постанови 4430. Враховуючи ініціативу уряду і його підтримку фракціями більшості ми внесли проект постанови 4430 про встановлення Прем'єр-міністрові, Кабінету Міністрів і народним депутатам України заробітної плати на рівні 205 гривень.
ГОЛОВА. Так, Петро Цибенко і Баранівський з приводу другого проекту зараз буде доповідати. Це проект за номером 4000. Репліка, будь ласка. Підходьте. Петро Цибенко мікрофон.
17:18:28
ЦИБЕНКО П.С.
Спасибі, Володимире Михайловичу. Микола Яновичу, послухайте, будь ласка, я звертаюся до вас. Коли ви говорили з трибуни, ви говорили про соціальну спрямованість цього бюджету і прозвучала думка щодо пенсійної реформи. Було гасло "Хай живе пенсійна реформа!". Гарне гасло. Але що за гаслом?
Перше що за гаслом. 1 мільярд гривень 60 мільйонів не додано з бюджету державного до бюджету Пенсійного фонду.
Друга норма. 2 мільярди гривень додаткових зборів, які вводились до Пенсійного фонду на момент погашення боргів по пенсіям забрані до Державного бюджету. 800 мільйонів гривень, які мали отримати селяни для розрахунків з Пенсійним фондом, не додано.
І останнє. Прийнята постанова 20 листопада, якою замість 376 гривень середньої заробітної 2002 року введена заробітна плата в 306 гривень. 70 гривень з кожної заробітної плати забрано для перерахунку пенсій. Оце те, що ми говоримо сьогодні "Хай живе пенсійна реформа".
ГОЛОВА. Так, будь ласка, Олександр Баранівський щодо проекту за номером 4000/П4.
17:19:56
БАРАНІВСЬКИЙ О.П.
Дякую, Володимире Михайловичу. Фракція Соціалістичної партії України, Олександр Баранівський.
Нами, представниками фракції Соціалістичної партії України внесений законопроект про неприйнятність проекту бюджету на 2004 рік по слідуючих мотивах.
Перше. Тут говорилося про різні багато питань. Але разом з тим ніхто не говорив про те, що більше, як на 12 мільярдів гривень занижена доходна частина бюджету. Уряд у другому читанні фактично сприйняв аргументацію бюджетного комітету, що у нас буде цільовий розвиток економіки, тобто близько 8 відсотків на слідуючий рік будемо мати ріст ВВП. Разом з тим ми запитуємо, чому при цьому не зросла доходна частина? А це втрата чотирьох мільярдів. Ми говоримо про те, що зростає Фонд заробітної плати у слідуючому році, як мінімум, на 11 мільярдів. Знову доходна частина абсолютно не врахована. Я сьогодні запитую від імені фракції соціалістів, чому зараз на бюджетних рахунках казначейства знаходиться 9 мільярдів гривень, які заморожені і не використовуються. І ці кошти, 9 мільярдів, вони будуть перехідними на 1-ше січня слідуючого року. Тобто ці кошти повинні бути заведені у бюджет. Це знову заначка, яка не показана у бюджеті.
Слідуюче. Ми говоримо про те, що 237 заробітна плата мінімальна. І те, що сьогодні проголосували, щоб 205 стала, це не яке не підвищення заробітної плати. Справа у тому, що 185 гривень мінімальна, у травні, у червні місяці людина могла купити 200 буханок хліба. Сьогодні в 205 гривень вона може купити 120 буханок. То я запитую від імені фракції: це підняття заробітної плати чи ні? Постає питання: чому уряд, знаючи, якщо виростає ціна споживчого кошику, тобто ростуть ціни більше, як на 5 відсотків, вони повинні індексувати заробітну плату, вони повинні індексувати пенсію відповідно до росту ціни на ці продукти. Чому при такому рості цін на продовольчий кошик не проіндексована ні заробітна плата, не проіндексовані пенсії. Ми говоримо про те, що ПДВ, які вводять сьогодні для ліків, ми запитуємо і на хліб, і для села, ми запитуємо, що це робила не людина, це може зробити хтось інший. Це такі по-звірячому, вибачте, зроблено, коли ввели ПДВ на ліки, і ПДВ сьогодні для села.
Тому з огляду на це все і те, що говорилося попередніми колегами, ми внесли пропозицію про неприйнятність проекту закону про бюджет на 2004 рік. Дякую.
ГОЛОВА. Будь ласка, від уряду, будь ласка. Заспокойтеся. Від уряду, будь ласка. Що? Уряд, будь ласка, закон. Яку постанову? Ми не будемо сьогодні голосувати, тому що я не маю права поставити на голосування. Так що зал. Я поставлю на голосування. Катерино Тимофіївно, не можна збурювати.
ВАЩУК К.Т.
Шановний зал! Я дуже прошу вас, від усього села, проголосувати ще раз 4001.
ГОЛОВА. Уряд, будь ласка, пропозиція уряду.
АЗАРОВ М.Я. Уважаемый Владимир Михайлович и уважаемые народные депутаты!
ГОЛОВА. Голосніше, там не чути, мікрофон на себе.
АЗАРОВ М.Я. Я прошу, прежде всего зал, поддержать предложение Катерины Тимофеевны Ващук. Правительство в любом случае сохранит действующий режим налогообложения села. Мы гарантуем это.
Теперь я хотел бы несколько слов сказать по выступлениям двух народных депутатов, которые предложили вам проголосовать про непринятность Закона про Державный бюджет.
Прежде всего, шановни, уважаемый Виктор Михайлович, народный депутат Пинзеник, вы были первым вице-премъером, и доля перерозподилу через ВВП, вернее Державного бюджета к ВВП составляла 47,6 процента. ............. чернобыльский налог и так далее, и так далее. Я могу вам много чего напоминать.
Теперь у меня вызывает удивление, как вы могли задать такой вопрос в условиях проведения налоговой реформы. Естественно совершенно, что доля перераспределяемого валового внутреннего продукта через бюджет уменьшается, поскольку мы уменьшаем ставки налогообложения. Это же совершенно очевидно и понятно. И ни в каких заначках ни у Виктора Федоровича Януковича, ни у правительства никаких денег, естественно, нет.
Поэтому правительство как раз и показало економке и дало сильный толчок економике, когда уменьшило долю перераспределяемого через бюджет валового внутреннего продукта. Мы эту линию проводили и будем проводить.
Теперь дальше. По местным бюджетам. Вызывает удивление, с одной стороны, Петр Алексеевич Порошенко и Баранивськый говорят, что нет же денег в местных бюджетах. И это не смотря на то, что мы четыре миллиарда добавили местным бюджетам! И с другой стороны, говорят: "Давай, повышай минимальную и прочие зарплаты".
Так где же логика!? С одной стороны, вы говорите, что в местных бюджетах нет денег, а с другой стороны, говорят: "Давай, повышай заработную плату"!
Вызывают удивление также такие цифры, с которыми так вольно обращаются.
Правительство утаило 12 миллиардов дохода бюджета! Это в условиях то проведения налоговой реформы утаило?!
И последнее. Я еще раз настоятельно вас прошу проголосовать закон 401 и сохранить действующую норму налогообложения для села, то есть, нулевую ставку НДС. Мы гарантируем, что мы это сохраним.
ГОЛОВА. Заспокойтесь.
Шановні колеги, відповідно до надходження ставлю про неприйнятність. Увага! Голосуйте краще. Про неприйнятність прийняття у другому читанні проекту закону України про державний бюджет України на 2004 рік. Проект постанови внесений народними депутатами Ющенко і Пинзеником, це документ під номером 4000 дріб "п" "3".
Зараз, одну хвилиночку. Про неприйнятність голосуємо зараз.
(Ш у м у з а л і)
17:27:33
За-195
ГОЛОВА. Рішення не прийнято.
Тепер наступна постанова, прошу уваги. Ну, заспокойтеся, я прошу. Заспокойтеся.
Тепер я ставлю на голосування проект постанови за номером 4000/п-4, проект постанови Верховної Ради України про неприйнятність статті 83 проекту Закону України "Про Державний бюджет України на 2004 рік".
17:28:18
За-194
Не прийнято.
Тепер я ставлю на голосування документ за номером 4000/п-2 про прийняття у другому читанні проекту Закону України "Про Державний бюджет на 2004". Це документ урядовий - 4000/п-2. Прошу голосувати у другому читанні і в цілому як закон. Прошу голосувати.
17:28:53
За-234
Бюджет прийнято.
(О п л е с к и)
(Ш у м у з а л і)
Оголошується до розгляду проект Закону про ломбарди в Україні. Про ломбарди в Україні, будь ласка.
(Ш у м у з а л і)
Дайте на табло по фракціях, будь ласка. Поверніть назад результати голосування. З початку, будь ласка.
"Наша Україна" - 0, "Регіони України" - 61, комуністів - 0, Партія промисловців, підприємців і "Трудова Україна" - 42, Соціал-демократична партія України об'єднана - 36, "Народовладдя" - 21, Соціалістична партія - 0, Блок Юлії Тимошенко - 0, "Демініціативи" - 17, Аграрна партія - 10, "Народний вибір" - 14, НДП - 14, "Позафракційні" - 19.
(Ш у м у з а л і)
Сядьте на місце, будь ласка. Мікрофон Ващук, будь ласка.
17:31:59
ВАЩУК К.Т.
Шановні колеги...
(Ш у м у з а л і)
Шановні колеги, фракція Аграрної партії України голосувала за бюджет у комплексі з законом 4001, прошу проголосувати закон 4001.
ГОЛОВА. Я прошу сісти всіх на місця. Сядьте , будь ласка. Сядьте , будь ласка, на місця продовжуємо далі роботу.
Будь ласка, сядьте. Катерино Тимофіївно, сядьте , будь ласка. Сядьте , будь ласка, на місця. Прошу сісти на місця. Сядьте, будь ласка, на місця всі. Ну всі будемо продовжувати роботу, шановні колеги.
Шановні колеги, давайте таким чином домовимся. Ми в понеділок на Погоджувальній раді обговоримо це питання у вівторок тоді винесемо його на розгляд узгоджену позицію.
А зараз давайте продовжувати роботу далі або закриємо сесію. Тобто засідання точніше, а не сесію. Прошу сісти всіх на місця. Будь ласка, сядьте.
Я прошу, шановні колеги, ми у вівторок давайте узгодимо, повернемося до цього питання. Прошу сісти, будь ласка.
Катерина Тимофіївна, сядьте всі, будь ласка. Я прошу вас, аграрії, повернемося у вівторок, приймемо рішення відповідне. Сядьте, будь ласка, Катерина Тимофіівна, візьмете з місця.
Шановні колеги! У наступний пленарний вівторок будемо першим розглядати це питання. Сядьте, будь ласка, я прошу вас, сядьте, будь ласка, на місця. Я вимушений буду закрити сесію. З місця скажете, сядьте, я вас прошу, я вимушений буду закрити сесію. У вівторок я першим поставлю.
( Ш у м у з а л і)
Ви ж проголосували були і про фінансування політичних партій, все.
Я прошу сісти всіх на місця. Шановні колеги!
( Ш у м у з а л і)
Вечірнє засідання Верховної Ради України закритим, завтра робота за розкладом на п'ятницю. Дякую за роботу.