БЮЛЕТЕНЬ N 83

Опубліковано 27. 06. 1995

ЗАСІДАННЯ ВІСІМДЕСЯТ ТРЕТЄ

 

Сесійний зал Верховної Ради України. 27 червня 1995 року. 10 година.

 

Веде засідання Голова Верховної Ради України МОРОЗ 0. 0.

 

ГОЛОВА. Доброго ранку, шановні депутати! Підготуйтеся до реєстрації. Розпочнемо засідання.

 

Будь ласка, сідайте на місця, а тим часом я оголошу депутатські запити.

 

Народні депутати Петренко, Чурута, Кузнєцов, Левченко, Карпов, Жеребецький, Анненков, Чаботарьов та інші надсилають депутатський запит Прем’єр~міністру України Марчуку з приводу ситуації у вугільних регіонах України. Це пов’язано з виконанням конкретних умов протоколу, який складений на зустрічі представників виконавчої влади з шахтарями 30 травня.

 

Далі. Група депутатів /Пономаренко та інші, усього 6 чоловік/ звертається також до Прем’єр-міністра щодо прискорення внесення на розгляд Верховною Радою нового пенсійного законодавства.

 

3

 

Болдирєв Юрій Олександрович - до комісій з питань агропромислового комплексу, з питань законодавчого забезпечення свободи слова те засобів масової інформації стосовно фактів створення громадських формувань з контрольними функціями щодо роботи засобів масової інформації.

 

Група депутатів /Камінський та інші, усього 5 чоловік - до Прем’єр-міністра України стосовно виконання підписаного 30 травня урядом та гірниками протоколу щодо поліпшення стану справ у вугільній промисловості. Тобто те ж питання, яке порушено в першому запиті.

 

Доручаємо Секретаріату направити ці запити адресатам для реагування відповідно до чинного законодавства.

 

Увімкніть, будь ласка, систему.

 

У залі зареєстровано 298 депутатів. Певно, десь машина не спрацьовує, бо в залі явно більше300 депутатів. але ранкове засідання оголошується відкритим. Пізніше ще уточнимо кількість присутніх депутатів.

 

Ми із сьогоднішнього дня працюємо за тим режимом, за який, ви пам’ятаєте, проголосували. Робота в комісіях чергується з роботою в сесійному залі. Тому сьогодні зранку ми проведемо засідання /я хотів вас попросити про активну учесть у ньому/. Зараз розглянемо процедурні питання протягом 40-45 хвилин. Потім буде виступ у нас у залі Голови Великого Державного Хуралу Монголії /монгольська делегація зараз працює в Україні/. Після того працюватимемо у групах, фракціях. А після обіду, з 15 години, у сесійному режимі ми розглянемо ті питання, що заплановані

на сьогодні згідно з затвердженим у п’ятницю графіком.

 

4

 

А сьогодні ми ще затвердимо порядок денний на наступні дні цього тижня. Поки що в нас відведено півгодини для запитань-відповідей. Якщо ви не заперечуєте, то все-таки використаємо ці півгодини, відвівши 20 хвилин не запитання і 10 на відповіді. Немає заперечень?

 

Прошу, запишіться, хто хотів би висловитися.

 

Будь ласка, депутате Пономаренко.

 

ПОНОМАРЕНКО Б. Й., член Комісії Верховної Ради України з питань базових галузей та соціально-економічного розвитку регіонів /Смілянський виборчий округ, Черкаська, область/. Шановний Голово, шановні народні депутати! До порядку денного на цей тиждень внесено питання про проект Закону про пенсії за особливі заслуги перед Україною /друге читання/. Очевидно, цей закон потрібний, але ще більш потрібний новий загальний пенсійний закон.

 

Уже двічі в сесійному залі планувалось обговорити питання соціального захисту населення, але потім воно знімалося. А кожен з нас обирався, обіцяючи людям свою участь у прийнятті нового справедливого закону, у якому б, виходячи з мінімального споживчого рівня, було забезпечено пенсіонерам можливість виживання і були враховані стаж роботи, умови праці.

 

Сьогодні всім пенсіонерам нелегко, але особливо болить та несправедливість, що однакову пенсію отримують і вироблені тяжкою працею колгоспниця чи металург, чи хімік і люди, які практично ніде не працювали.

 

5

 

Тому пропоную перенести розгляд питання про пільгові пенсії і запропонувати Кабінету Міністрів негайно подати на розгляд Верховної Ради проект основного пенсійного закону, який уже давно нам обіцяють внести.

 

Дякую.

 

ГОЛОВА. Депутат Жовтяк.

 

ЖОВТЯК Є. Д., голова підкомісії Комісії Верховної Ради України з питань фінансів і банківської діяльності /Києво-Святошинський виборчий округ, Київська область/. Прошу передати слово депутату Чорноволу.

 

ГОЛОВА. Депутат Чорновіл.

 

ЧОРНОВІЛ В. М., голова підкомісії Комісії Верховної Ради України з питань культури і духовності /Подільський виборчий округ, Тернопільська область/. Шановні колеги, хочу вам

 

6

 

нагадати, що минулого тижня, розглядаючи питання про прокуратуру, ми, по су ті. перекреслили конституційну Угоду. Створили прецедент, який, якщо він буде повторюватися, знецінить нашу піврічну роботу над серйозним документом. Ви знаєте, очевидно, що наступного дня Президент України направив у Верховну Раду, депутатам, повторюю, лист, у якому /наскільки м і г зрозуміти, бо ми чули зміст цього листа скоромовкою з уст Олександра Олександровича/ просив нас переглянути це питання і привести його у відповідність з конституційною угодою. Цей лист чомусь не розданий депутатам, хоча він їм адресований, і розгляд цього питання не включено у сьогоднішній порядок денний.

 

Ми чули від Олександра Олександровича, що є якась домовленість з Президентом, що як він повернеться, тоді... і так далі. Ви здасте, ми вже чули про ці домовленості, нас не цікавлять всякі закулісні домовленості Президента і Голови Верховної Ради. Якщо Президент не відкликав свого листа, він є поданий, з ним повинні бути ознайомлені всі народні депутати. І він має бути поставлений на розгляд. Якщо Президент його відкличе, годі інша річ. А то кожен раз нам кажуть, що хтось там у курсі, хтось не в курсі і так далі. Це перше.

 

7

 

Друге. Ви знаєте... /ІІІ у м у залі/. Три хвилини. Три хвилини! /Шум у залі/.

 

Друге. Ви знаєте... /Ш у м у залі/.

 

Це не запитання, Олександре Олександровичу, мені належить 3 хвилини.

 

ГОЛОВА. Прошу уваги! Проголосували - на запитання одну хвилину, так?

 

ЧОРНОВІЛ В. М. Далі, шановні колеги. Ви знаєте про тривожну ситуацію, яка склалася в Криму. Знаєте також, що сепаратистські сили Криму довели Крим; як то кажуть, до ручки. Там дуже криміногенна ситуація...

 

ГОЛОВА. Депутат Заварзін.

 

Я не знав про те, що проголосували 1 хвилину, вибачте мені.

 

ЗАВАРЗІН М. В., член Комісії Верховної Гади України з питань оборони і державної безпеки /Красноармійський міський виборчий округ, Донецька область/. Спасибо, Александр Александрович. Время мое тогда еще не пошло.

 

8

 

ГОЛОВА. Треба з’ясувати. Депутате Заварзін, ми додамо вам час. Зачекайте хвилину. Послухайте відповідь.

 

ДЬОМІН О. О., заступник Голови Верховної Ради України

 

/Комінтернівський виборчий округ, Харківська область/. Ми проголосували минулого разу: одна хвилина на запитання, на уточнення, на все, що буде в розминці.

 

ГОЛОВА. Тоді давайте визначимося. Якщо три хвилини, то у депутата Чорновола ще одна хвилина.

 

Будь ласка, поясніть, Петре Володимировичу.

 

ШЕЙКО П. В., голова Комісії Верховної Ради України а питань Регламенту, депутатської етики та забезпечення діяльності депутатів /Бобровицький виборчий округ, Чернігівська о бласть/. Ми проголосували за постанову Верховної Ради, у пункті 4 якої записано, щоб на період до внесення відповідних змін до Регламенту Верховної Ради України встановити для виступаючих із запитаннями, довідками та поправками а обговорюваних питань, процедури та мотивів голосування одну хвилину.

 

Зараз ми відвели півгодини для різних запитів...

 

ГОЛОВА. Дякую, усе ясно. Вимкніть мікрофон депутата Шейка.

 

Депутате Чорновіл, ще одна хвилина, прощу, продовжуйте.

 

9

 

ЧОРНОВІЛ В. М. Шановні депутати, ви знаєте, що в Криму внаслідок господарювання сепаратистів склалася найгірша криміногенна ситуація в Україні. Там заправляють мафіозі. Я не виправдовую тих актів, до яких вдалися для самозахисту кримські татари, але вони були певною мірою вимушені це зробити.

 

Ми сьогодні подаємо усний депутатський запит до Прем’єр-міністра /протягом дня його буде оформлено письмово/ про те, що збирається робити уряд, аби зупинити розгул мафіозних структур у Криму. Можливо, там треба вводити надзвичайний стан чи якісь інші заходи, але далі терпіти того, що там відбувається, не можна.

 

І, нарешті, третє. Минулого тижня хтось із депутатів-комуністів, здається Моісеєнко, пропонував розглянути мою справу у зв’язку з тим, що я заважав вести засідання.

 

Ви знаєте, я не виключаю, що коли будуть грубі порушення Регламенту, мені й далі доведеться заважати вести засідання і приводити все до законності. А загалом я не проти того, щоб розглянути в залі питання про етику депутатів.

 

ГОЛОВА. Дякую, вимкніть мікрофон. Депутате Заварзін, прощу.

 

10

 

ЗАВАРЗІН М. В. Фракция "Коммунисты Украины".

 

Спасибо, Александр Александрович, Прежде всего мне бы хотелось обратить внимание уважаемых депутатов и радиослушателей на то, что большая группа наших соотечественников в настоящий период продолжает воевать в Чечне. Представители националистического ответвления нашего парламента нагнетают обстановку между Россией и Чечней и переносят это напряжение на Автономную Республику Крым, где, как вы знаете, в последние дни произошли определенные события, где пронационалистические силы попытались поднять своеобразный мятеж.

 

Я не первый раз обращаюсь к Верховному Совету, к правительству, к Президенту с требованием ликвидации незаконных военизированных формирований на территории Украины. Прошу считать это моим депутатским запросом.

 

И второй вопрос - пенсионное обеспечение. Перед этим выступал депутат, и я его полностью поддерживаю. Сегодня необходимо срочно рассмотреть вопрос о прогрессивных пенсиях, что требуют практически все избиратели. Мы же порой рассматриваем совершенно отвлеченные законы, которые не способствуют ни улучшению экономического положения в Украине, ни стабилизации обстановка в Украине.

 

11

 

Поэтому призывая рассмотреть и поработать в ближайшие дни, если не на этой, то на следующей неделе, над законопроектом о прогрессивных пенсиях.

 

И третье. Мы приняли четыре постановления Верховного Совета по оплате за коммунальные услуги, электроэнергию и газ.

 

Последнее постановление звучало в контексте поручения Генеральной прокуратуре проверить ход выполнения определенными лицами в Кабинете Министров и на местах этих постановлений. Но на сегодняшний день, насколько мне известно, такая проверка не проводилась. Больше того, уже сегодня по сравнению с прошлым месяцем увеличили эту плату в полтора раза. Как мы можем сегодня на столько увеличивать плату за коммунальные услуги, не выдав обездоленным людям хотя бы вот те пособия?! Ведь не хватает денежных средств, чтобы заплатить за коммунальные услуги, не говоря уже о продуктах питания.

 

Спасибо за внимание.

 

ГОЛОВА. Депутате Пронюк, будь ласка.

 

ПРОНЮК Є. В., голова підкомісії Комісії Верховної Ради України з питань прав людини, національних меншин і міжнаціональних відносин /Тисменицький виборчий округ, Івано-Франківська

 

область/. Група "Державність", Українське республіканська партія.

 

12

 

Шановні колеги! Шановний пане Голово! Я хотів би закликати вас, щоб ми зуміли ці три тижні/ а може, додатково ще один тиждень/ продуктивно попрацювати і задовольнити хоча б на 90 відсотків, якщо не на всі 100, законодавчі потреби уряду в проведенні економічних реформ. Закликаю до вашого сумління.

 

Щодо порядку денного закликаю вас не голосувати і не вносити питання стосовно проекту Закону України про пенсію за особливі заслуги перед Україною. Цей закон не можна вводити в дію, оскільки великій групі людей доведеться сплачувати таку пенсію, в той час як ми економимо на виплатах пенсіонерам, інвалідам та репресованим... Я гадаю, що ми не можемо розглядати цей законопроект.

 

Далі. Хочу звернути вашу увагу на те, щоб ми запросили уряд і заслухали інформацію про хід будівництва Одеського термінала. Адже нам треба дбати про економічну самостійність України.

 

Немає в порядку денному питання про Крим. Хотів би, щоб ми цю інформацію заслухали. Нема чого відкладати її до нескінченності.

 

Далі. Ми маємо внести до порядку денного питання про лист Президента України щодо нашої постанови про Генерального прокурора. Я не знаю, як це могло трапитися: депутати не побачили, що ми порушили і наш Конституційний договір, у статті 44 якого чітко сказано, що Генеральний прокурор України призначається на посаду та звільняється з посади Верховною Радою України за поданням Президента України; і статтю Конституції про те, що таке рішення приймається двома третинами голосів.

 

І3

 

Тому наполягаю, щоб ми це питання внесли до порядку денного і цю постанову скасували. Єдине, що ми могли б зробити в цій ситуації - це заслухати комісію, оскільки їй було дано доручення. Але матеріали передати на розгляд Президентові, а самим не вносити цієї пропозиції.

 

Вважаю, що Голова Верховної Ради спростував це питання, що було грубим порушенням закону.

 

Закликаю голів комісій і відповідальних працівників уряду пам’ятати, що в українському парламенті вони мають виступати все-таки як державні службовці відповідно до Закону про мови в Українській РСР українською мовою. Я дуже прошу взяти це до відома, бо невідомо, що це за парламент і якою мовою він працює. Закликаю відповідальних працівників звернути на це увагу.

 

Дякую за увагу.

 

ГОЛОВА. Депутате Кендзьор, прошу,

 

КЕНДЗЬОР Я. -П. М., голова підкомісії Комісії Верховної Ради України з питань культури і духовності /Сокальський виборчий округ, Львівська область/. Шановні колеги народні депутати! Шановний Олександре Олександровичу! Я, може, повторююся, але наголошую, що вважаю цілком логічним, щоб на цьому тижні ми розглянули подання Президента щодо незаконного, неправомірного рішення Верховної Ради відносно Генерального прокурора.

 

14

 

Олександр Олександрович таємниче натякав на те, що Президентові відомо про це і, мовляв, він згідний з розглядом цього питання на сесії Верховної Ради. Але в такому разі нелогічна поява

 

листа Президента до депутатів Верховної Ради. І тому звернення Президента ми повинні розглянута і не допустити порушення Конституційного договору. Якщо, справді, є якась домовленість між Головою Верховної Ради і Президентом України за спинами народних депутатів, то це не робить честі ні Президентові, ні Голові Верховної Ради.

 

15

 

Сьогодні у переліку питань, які підлягають розгляду на цьому тижні, - подання Генерального прокурора для одержання згоди на притягнення до кримінальної відповідальності і взяття під варту депутата Севастопольської міської Ради народних депутатів Синєбокова. Пропоную додати до цього подання Генерального прокурора щодо позбавлення депутатської недоторканності першого заступника Голови Верховної Ради Олександра Ткаченка.

 

Події в Криму, Причина тут не в тому, про що казав депутат Заварзін. Це є ілюстрація того, що люди, котрі хотіли бути президентами й гратися в самостійну державу, не можуть контролювати ситуацію на півострові. Вони показала абсолютну неспроможність забезпечити там правопорядок,

 

І останнє, що я хотів сказали, Олександре Олександровичу. На минулому тижні лунала пропозиція розглянути поведінку депутатів у сесійному залі. Варто було б розглянути, тому що цього лихослів’я, оцих фактів, коли деякі депутати з лівих фракцій ходять, відверто кажучи, злегка "під мухою", оцих взаємних образ не повинно бути в сесійному залі.

 

Дякую. /Шум у залі/.

 

ГОЛОВА, депутат Пасько.

 

ПАСЬКО С. О., секретар Комісії Верховної Ради України з питань охорони здоров’я, материнства і дитинства /Звенигородський виборчий округ, Черкаська область/. Прошу передати слово депутату Чумаченку.

 

ГОЛОВА. Будь ласка.

 

16

 

ЧУМАЧЕНКО М. І., член Комісії Верховної Ради України з питань агропромислового комплексу, земельних ресурсів та. соціального розвитку села /Ніжинський виборчий округ, Чернігівська область/. Шановний Олександри Олександровичу! Шановні депутати! Нам потрібно порушити клопотання перед Кабінетом Міністрів про підвищення заробітної плати технічнім працівникам лікарень, заробітна плата яких становить 800-900 тисяч карбованців. Це насмішка й неповага до людей. А без їхньої праці ми не зможемо добитися позитивних результатів у медицині.

 

І друге питання. Нині дедалі важче й важче проводити зустрічі з виборцями, які ставлять безліч наболілих питань, особливо про хід реформ і їх напрям, і очікують від нас не тільки обіцянок, а й реальних дій, які б позитивно вплинули на підвищення їх життєвого рівня. Тому пропоную, коли ми наступного разу виїжджатимемо в округи, запрошувати з собою представників Адміністрації Президента, щоб вони почули багато "хорошого" на свою адресу, а також дізналися про думку наших виборців. Тоді легше було б проводити реформи, вносилися б якісь корективи з метою соціального захисту людей. Ми прийшли б до спільної думки, що без проведення референдуму з окремих питань реформи не йтимуть, А питання, які потрібно винести на референдум, щоб знати, думку наших виборців, такі.

 

Перше. Ставлення людей до економічного союзу з країнами - колишніми республіками Радянського Союзу.

 

Друге. Політичний устрій нашої держави.

 

Третє. Проведення реформ на селі, тобто ставлення наших виборців до купівлі та продажу землі, її паювання.

 

17

 

І четверте - символіка і гімн нашої держави.

 

Результати референдуму можна покласти в основу нашої Конституції, яка відповідала б сподіванням більшості наших виборців. Це сприяло б об‘єднанню нації в такий важкий для держави час для вирішення як економічних, так і політичних питань.

 

А до себе в округ запрошую пана Табачника. Безпеку під час поїздки гарантую.

 

Дякую за увагу.

 

ГОЛОВА. Дякую. Депутат Симоненко, Чернігівська область.

 

Симоненко І. П., член Комісії Верховної Ради України з питань науки та народної освіти /Новозаводськнй виборчий округ, Чернігівська область/. Депутатское объединение "Союз". Я хочу сказать о двух вещах: о проблеме выживаемости в Украине и проблеме войны и мира.

 

У нас в Украине свыше 15 тысяч бездомных, у которых нале беспощадное государство просто отобрало детство. Охрана здоровья, труда стала роскошью. Неслучайно поэтому мы ставим вопрос об экономическом и политическом союзе в рамках. Союза независимых государств. Это, по-моему, понятно: один лишь таможенный и валютный союз смог бы на 25 процентов /на четверть! / повысить рентабельность нашей промышленности, и вопрос выживаемости мог бы быть решен.

 

18

 

Но я хочу сказать, Александр Александрович, о тех выпадах против меня и моих товарищей по объединению "Союз", о непредоставлении слова в парламенте, о надуманном вопросе в связи с регистрацией объединения. Ответа на мой депутатский запрос и на заявление пока не последовало, Более того, на прошлой неделе руховская газета "Час", возглавляемая Чорновилом, опубликовала большое интервью, где меня снова обвинили в антиконституционной деятельности. Я не подписывал антиконституционного соглашения - ''угоды". "Угодником" не становился и становиться на собираюсь. Именно тот, кто подписывал эту "угоду" нарушил Конституцию и занимается такой деятельностью.

 

Поэтому прошу /я давал такой депутатский запрос/, чтобы в Комиссии по вопросам Регламента и депутатской этики рассмотрели возможность пребывания Петра Владимировича на посту главы комиссии. Именно он, приезжая в округ, обвиняет меня в антиконституционной деятельности, чем я, естественно, не занимаюсь.

 

Что же касается вопроса войны и мира, то я уже говорил в связи с проблемой Крыма я еще раз хочу подчеркнуть: это пороховой погреб. Коли мы снова будем там действовать так, как действовали до сих пор, то Крым у нас станет хуже, чем Алжир, когда был колонией, Алжир даже тогда имел право решать вопросы самоуправления, мог заниматься вопросами собственного развития, Крым же ныне ни в таможенном, ни в пошлинном, ни в бюджетном отношениях не имеет самостоятельности, равно как и его милиция. Этот статус хуже статуса любой английской или французской колонии в XIX веке. Разве можно ожидать, чтобы

 

19

 

в Крыму нормально развивались события и отношения? Я уже вносил предложение: нужно либо предоставить Крыму полный статус автономной земли, либо учредить особый статус Крымской области.

 

Спасибо за внимание.

 

ГОЛОВА. Дякую. Подаю короткі відповіді на ті запитання, щодо яких треба проголосувати.

 

Борис Йосипович Пономаренко пропонує проект Закону про пенсії за особливі заслуги не розглядати. /Шум у залі/.

 

Так записано в Регламенті. Почекайте. У Регламенті сказано, що для пропозицій, запитів, заяв, повідомлень народних депутатів, відповіді на які повинні одержати депутати, З самого початку я звернувся до вас з пропозицією відвести на запитання - відповіді 20 і 10 хвилин. Треба укластися в Регламент.

 

Законопроект про пенсії за особливі заслуги - це якраз є спроба відійти від тієї зрівнялівки, про яку і ми зараз говоримо. Під час розгляду цього питання внесете конкретні пропозиції.

 

Камінський Леонід Олексійович підготував запит до Кабінету Міністрів про підготовку законопроекту про пенсії. Це звучало також у багатьох виступах. Дасть нам Кабінет Міністрів такий проект - ми його розглянемо тут у сесійному режимі.

 

Вячеслав Максимович Чорновіл. Про те, що ця наша постанова перекреслила конституційну угоду. Мені так не здалося. А 227 депутатів, більша частина з яких підписувала конституційну угоду, теж свідомо голосували.

 

20

 

Лист Президента не роздано. Я віддав розпорядження про його розмноження і ознайомлення з його змістом депутатів. До речі, його обнародувано вже давно, ще до того, як до нас надійшов, у засобах масової інформації.

 

Стосовно того, що його не включено в порядок денний. У Регламенті передбачено включати у невідкладному порядку пропозиції Президента, які стосуються економічної політики. Якщо ви визначитеся в комісіях, фракціях - будь ласка, вносьте свої пропозиції, будемо розглядати і це питання.

 

Вас не цікавлять закулісні розмови Голови Верховної Ради з Президентом. Це не закулісні розмови. Якщо, буває, депутат біжить десь окремо переговорити з оточенням - це закулісні переговори. Але це теж його право. Тому не треба критикувати когось так чи інакше. Це нормальні контакти.

 

Стосовно Криму. Не внаслідок хазяйнування сепаратистів. Крим - це питання складніше, і ви це добре знаете. Я не буду коментувати, але повідомлю, що вчора члени Президії були поінформовані відповідними міністрами, що Президентом, Кабінетом Міністрів вживаються заходи для стабілізації ситуації в Криму. Коли я йшов сюди, то затримався на півтори хвилини, мав розмову з міністром внутрішніх оправ щодо конкретної ситуації в Криму.

 

Мені здається, що сьогоднішні дії влади адекватні цим проявам дестабілізації. Але оцінку їм давати сьогодні я не став би, тим більше що засідання транслюється зараз на всю республіку. Гадаю, усе буде з’ясовано, і, як у Біблії сказано, буде відплачено кожному по заслугах.

 

21

 

Заварзін Микола Володимирович. Стосовно депутатського запиту про незаконні військові формування. Будь ласка, оформіть цей запит, і ми направимо його, звернемося ще раз до Кабінету Міністрів щодо цього питання, зокрема, до Міністерства юстиції.

Розглянути питання про прогресивні пенсії. Я ще раз звертаюся до всіх депутатів, до слухачів, які чують нас зараз: не Верховна Рада призначає пенсії, не Верховна Рада призначає заробітну плату. Ми закони приймаємо з цього при­воду, 1 закони е, до речі, хороші закони - і один, і другий. Тем потрібні уточнення, які має внести Кабінет Міністрів, виходячи з реальних сьогоднішніх можливостей держави.

Я підтримую пропозицію депутата Заварзіна в даному випадку. У нас є ще запит депутата Канівського з цього приводу. Гадаю, що до кінця цієї сесії ми обов'язково повинні   ці питання розглянути у сесійному режимі.

Про доручення прокуратурі стосовно комунальних платежів. Ми приймали таку постанову. Ви знаєте, як ситуація складалася, чому ми, власне, висловили недовіру прокуратурі. Вона, на жаль, не займається тими питаннями, якими потрібно було й займатися. Але це питання інше, і відповідь на це, я думав, ми одержимо все одно.

Пропозиції Пронюка Євгена Васильовича. Задовольнити потребу уряду в економічних законах. Учора під керівництвом Прем’єр-міністра Марчука та за участю членів Президії Кабі­нету Міністрів, а також Олега Олексійовича Дьоміна та керівників Комісії з питань економічної політики відбулося три­годинне засідання, де було розглянуто перелік питань і

 

22

 

уточнень щодо основних положень економічних законів, які будуть розглядатися протягом наступних трьох тижнів. Мені здається, що співпраця в цьому відношенні йде задовільно.

Так що ми інших питань не розглядатимемо. Точніша, ці питання будуть розглянути.

Про будівництво Одеського термінала. Ще раз повторюю: це питання не Верховної Ради. Ми прийняли рішення про від­ведення земельної ділянки. Далі працюють відповідні струк­тури Кабінету Міністрів. Якщо потрібна інформація, будь ласка, підготуйте запит - одержите інформацію з цього приводу. Але розглядати це питання на засіданні Верховної Ради, робити а нього якусь політичну акцію немає ніякої потреби. Це не наш справа, ми вирішили свою справу - відвели землю.

Інформація про Крим подавалася вчора на засіданні Президії. Міністр внутрішніх справ і керівник Служби безпеки розповіла керівникам фракцій і комісій про суть тих подій, що там відбуваються. Будь ласка, сьогодні у фракціях ви матимете змогу одержати відповідну інформацію. Щодо того, що я форсував розгляд питання про прокура­туру, то я діяв точно у відповідності з Регламентом. А про те, чого ми пізніше почали розглядати це питання, ви спитайте в тих колег, які намагалися захопити трибуну.

 

23

 

Депутат Кендзьор говорив про подання Президента. Немає подання Президента, є лист до депутатів. Ви його одержите і прочитаєте. І ще говорилося, мовляв, Голова натякав, що Президент згоден. Я так не натякав. Це ви так зрозуміли. Я сказав буквально так, подивіться стенограму: "Президент у курсі". І він справді був у курсі. Знав про те, що будемо розглядати. Знав про те, що, за попередніми даними, бути Генеральним прокурором за таких порушень конкретній людині не вдасться. І тому я звернувся до нього з проханням, щоб він уніс кандидатуру. Власне, це і було предметом нашої розмови за два дні. Так що я не говорив, що він, мовляв, згоден абощо. Це, мабуть, ви так зрозуміли. Який я був не— точний - вибачте, але я відповідаю за свої слова.

 

Що стосується подання Генерального прокурора на першого заступника Голови Верховної Ради Ткаченка, то ви знаєте, що такий документ справді є. Комісія почала розглядати це питання, але виявилося, що подано не всі документи, які потрібні для такого розгляду. Будь ласка, хай комісія розглядає відповідно до Регламенту, таке доручення я дав. Вноситимуть пропозицію - будемо розглядати.

 

Про Крим, владу і так далі. З самого початку була інформація, і Вячеслав Максимович про це казав, і знов кілька разів. повторюється це питання. Треба віддати належне Верховній Раді Криму, уряду Криму - вони діють сьогодні узгоджено й відповідно до ситуації. І, до честі нашої Верховної Ради, ми таки дали змогу їм працювати, зокрема Верховній Раді Криму. Тому вважаю, що не треба

 

24

 

зараз необережно або некоректно втручатися в їхні дії. Вони володіють ситуацією.

 

Запит про оплату лікарям. Вудь ласка, підготуйте його. Це пропозиція депутата Чумаченка.

 

Про референдум і пов’язані з ним питання. Ми будемо розглядати проект Конституції. Якщо вийдемо на ті питання, з яких не дійдемо згоди, тоді приймемо рішення про винесення їх на референдум. У принципі таке погодження є і з іншими розробниками Конституції та учасниками цього процесу від виконавчої влади.

 

Депутат Іван Симоненко не одержав відповіді на депутатський запит від Комісії з питань Регламенту. Робимо Нагадування депутатові Петру Шейку, щоб дав відповідь на ваш запит. Думаю, ви одержите її найближчим часом.

 

Про статус Криму. Це питання ми будемо розглядати, адже зараз Верховна Рада Криму готує проект своєї Конституції, яку ми будемо тут розглядати. Так що це буде навіть невдовзі. Гадаю, якби не ці події, що там відбулися, ми вже найближчими днями мали б варіант проекту Конституції.

 

Дякую. Ми використали час, відведений на ці питання.

 

Про порядок денний. Учора Рада фракцій і Президія окремо, а потім разом розглянули питання про порядок денний на цей тиждень, крім сьогоднішнього дня, який ви вже проголосували. Тому в пропозиція його затвердити.

 

Хвилиночку! Є ще пропозиція депутата Червонія такого змісту: "Вчора Президент Кучма наклав вето на 15-процентний

 

25

 

акциз на імпортні нафтопродукти, рішення про який нещодавно прийняла Верховна Рада України, що є перевищенням повноважень Президенти і грубим порушенням законодавства та конституційної угоди. Прошу надати. мені дві хвилини для пропозиції про внесення в порядок денний сесії цього важливого питання.

 

Учора в мене була розмова з Президентом із цього питання. Він сказав, що не має наміру накладати вето, а хоче внести пропозицію про те, щоб ми змінили деякі пункти у нашому документі. Давайте ми одержимо його листа, він має прийти сьогодні. Учора Президент сказав, що він підпише, 1 тоді ми розглянемо. Думаю, що все буде гаразд, бо Там питання стосується не тільки нафтопродуктів.

 

***

 

Про порядок денний засідань. Є пропозиція затвердити цей порядок. І фракції, і комісії погодилися, тому я ставлю на голосування порядок денний на цей тиждень. Голосується пропозиція прийняти його за основу,

 

"За" - 230.

 

У кого будуть доповнення? У депутата Яворівського?

 

Запишіться, хто ще хоче щось доповнити. Депутат Кризський? Відведемо 5 хвилин на все разом. По хвилині на кожного. Прошу.

 

ЯВОРІВСЬКИЙ В. О., голова підкомісії Комісії Верховної Ради України з питань прав людини, національних меншин і міжнаціональних відносин /Світловодський виборчий округ, Кіровоградська область/. Шановний Олександре Олександровичу І

 

26

 

Я вносив проект постанови, і вже минув доволі великий строк, щодо оголошення мораторію на ведення політичних дискусій.

 

Думаю, якби ми, шановні колеги, проголосували цю постанову, проект якої вам давно роздано, то сьогодні, "мабуть, депутат Симоненко з Чернігівщини не робив би цих заяв ! Олександр Олександрович мав би всі підстави, як колись казав Іван Степанович, вимкнути мікрофон. Це перше.

 

Друге. Олександре Олександровичу, сталося так, що під головуванням вашого заступника Дьоміна

 

/тоді було мало депутатів/ ми не добрали голосів для того, щоб проголосувати ратифікацію угоди про кредит Україні для будівництва і реконструкції овочесховища.

 

27

 

Ми зробили помилку - до цього питання варто було б повернутися, і я попросив би його все-таки внести до порядку денного і проголосувати. Думаю, це дуже важливо.

 

І третє питання. Олександре Олександровичу! Шановні колеги! Хочу звернути вашу увагу на правила застосування закону.

 

Хотів би, щоб усі задумалися, адже ми - законодавчий орган. А ви почитайте, що нам пропонується. Увесь час ідуть посилання на те, що, мовляв, потім буде інструкція податкової інспекції. Отже, те, що ми прийматимемо, потім усе одно виправлятиметься. І сумніваюся в тому, що прийняття цього документа саме Верховною Радов е нашим завданням. Думаю, що це міг би преспокійно виконати Кабінет Міністрів, особливо після прийняття конституційної угоди.

 

Дякую за увагу.

 

ГОЛОВА. Депутате Кризський, прошу.

 

КРИЗСЬКИЙ Ю. О., голова підкомісії Комісії Верховної Ради України з питань оборони і державної безпеки /Первомайський виборчий округ, Луганська область/. В повестке дня до сих пор нет вопроса о Конституционном Суде. Мне непонятно - ведь было постановление Верховного Совета о том, чтобы Президент внес свои кандидатуры на рассмотрение Верховного Совета. Если мне не изменяет память, там мы входили с предложением - до восьмого числа... но прошло уже много времени. И до сих пор, как говорят, - ни ответа, ни привета. Почему мы

 

28

 

в повестку дня до сих пор не вносим рассмотрение вопроса о Конституционном Суде, тем более что ни финансовых, ни каких-либо иных затрат решение этого вопроса не требует? Прошу мне ответить. Вношу предложение внести рассмотрение вопроса о Конституционном Суде в повестку дня работы сессии на этой неделе. Спасибо.

 

ГОЛОВА. Депутате Кавун, будь ласка.

 

КАВУН В. М., член Комісії Верховної Ради України з питань агропромислового комплексу, земельних ресурсів та соціального розвитку села /Бершадський виборчий округ, Вінницька область/. Шановний Олександре Олександровичу! Шановні колеги! Хочу приєднатися до пропозиції попереднього виступаючого і ще раз привернути юшу увагу до питання, яке, на мій погляд, має дуже важливе значення для нормального функціонування всіх державних структур - про формування Конституційного Суду України. Створити його Верховна Рада минулого складу не спромоглася. Бо, як тепер стало очевидним, такий суд - справді незалежний, високоавторитетний - був непотрібній колишньому керівництву держави, яке часто порушувало конституційні засади.

 

Не сформували Конституційний Суд і ми, хоча вже працюємо більше року. Мені незрозуміла позиція в цього керівництва Верховної Ради, так само як і Президента, адже у своїй передвиборній програмі Кучма називав обрання Конституційного Суду одним з невідкладних завдань. Час від часу питання про

 

29

 

Конституційний Суд з’являється в порядку денному сесії та потім чомусь зникає. Хоча нерідко бувають ситуації, коли конче потрібна авторитетна і вирішальна думка такого поважного органу, як Конституційний Суд.

 

Місію тлумачити конституційні закони та інші акти, які законодавча влада бере на себе, виконує хто завгодно, у тому числі Мінюст, роз’яснення якого не завжди переконливі, а нерідко вочевидь кон’юнктурні.

 

Таке становище несумісне з тим, що ми декларуємо: створення правової демократичної держави. Однак створюється вражання, що воно влаштовує нинішнє керівництво України.

 

Звертаюся до вас і до Президента з настійним проханням негайно внести пропозиції щодо складу Конституційного Суду. Треба, щоб такий суд було сформовано ще до кінця роботи нинішньої сесії.

 

Дякую за увагу.

 

ГОЛОВА. Дякую. Депутате Лановий, прощу.

 

ЛАНОВИЙ В. Т., член Комісії Верховної Ради України з питань бюджету /Русанівський виборчий округ, м. Киї в/. Дякую, Олександре Олександровичу. Не можу ніяк записатися на виступ. Не знаю, яким чином нам треба змінити режим, щоб важливі питання все-таки можна було б обговорити в цьому залі. Тому дякую за можливість виступити.

 

30

 

Повертаюся до питання про індексацію грошових заощаджень громадян. Це не тільки соціальне, а й фінансово-грошове Питання. Інформацію пана Суслова, м’яко кажучи, можна визнати незадовільною. Нам потрібні розрахунки, ресурси, план заощадженій грошей для компенсації громадянам, розрахунки щодо того, щоб направляти кредитні емісії Національного банку на відшкодування цих заощаджень.

 

Якщо ж ми підемо тим шляхом /я в цьому впевнений/, який запропонував уряд, тобто забудемо про заощадження, віддано компенсаційні ваучери громадянам для приватизації, то тоді буде плутанина і з самою приватизацією, і вона не йтиме в інтересах усіх громадян, а продовжуватиметься номенклатурним шляхом.

 

Ми підриваємо грошову систему України. Без заощаджень громадян, без депозитів комерційних банків, і в першу чергу Ощадбанку, взагалі неможливі кредитні ресурси в державі та неможливе поповнення за рахунок них оборотних коштів підприємств.

 

От вам і вплив на грошову систему України. Ми не можемо ігнорувати це питання.

 

Дякую.

 

ГОЛОВА. Ми вже використали 5 хвилин, відведених на обговорення цього питання. Я бачу, що ми вдаємося до тої не зовсім виправданої практики, коли тут, у сесійному залі, вилучаємо з порядку денного ті чи інші питання.

 

31

 

 

 

Рада фракцій і груп учора протягом години розглядала порядок денний, і на засіданні Президії погодилися з пропозиціями, які були запропоновані Радою фракцій і груп. Тут оптимальний перелік питань, які ми можемо розглянути.

 

А що стосується окремих пропозицій і доповнень, то я деякі поставлю на голосування, якщо є потреба, а щодо деяких поясню ситуацію.

 

Питання про кредит ми проголосували, але, на мій погляд, проголосували неправильно. Треба позитивно вирішити його. Тому пропоную повернутися до питання про кредит і переголосувати, але поставити його, скажімо, на четвер. Прощу підтримати цю пропозицію, бо ми платимо штрафи.

 

Якщо ви не проти, ставлю на голосування,

 

"За" - 209. Прийнято.

 

Може, ми його зараз і затвердили б та й на тому закінчили? /Шум у залі/.

 

Це питання вже було розглянуто. Ми включили його в порядок денний, як передбачено. Мова йде про ратифікацію угоди. Ставлю це на голосування.

 

"За" - 201.

 

Отже, поставимо на голосування в четвер, як і домовилися.

 

Тепер про податки. Це питання розглядатимемо першим. У Законі про оподаткування прибутку підприємств передбачено, що порядок застосування його норм визначається виключно Верховною Радою. Під час розгляду цього питання ми подивимося, як вийдемо з цієї ситуації,

 

Стосовно політизації. Ми вже проголосували за те, щоб на цій сесії питання політичного характеру не розглядати.

 

32

 

До речі, проголосували також, що на запити, на внесення пропозицій відводиться одна хвилина. Ви, мабуть, не були на засіданні і говорили дві хвилини.

 

Дачі, Пропозиція депутатів Кризського й Кавуна про Конституційний Суд. На вимогу депутатів я сьогодні ще раз підпишу лист Президентові стосовно Конституційного Суду. Гадаю, на наступний тиждень ми це питання обов'язково внесемо й розглянемо його.

 

Проведено велику підготовчу роботу /це в порядку інформації/, більш як 50 кандидатур запропоновано юристами, науковцями, науковими установами, практиками, судовими й правовими установами і так далі. А нам потрібно всього 15. Так що є з кого вибирати, можна сформувати Конституційний Суд.

 

Пропозиція депутата Ланового стосовно індексації заощаджень громадян.. Ми доручили Кабінету Міністрів унести такий проект на розгляд Верховної Ради. Даємо доручення Віктору Івановичу Суслову проконтролювати хід підготовки цього документа. Ми обов’язково повинні розглянути його на цій сесії, я згоден із вами.

 

Будь ласка, Вікторе Івановичу, якщо є можливість, залучіть до роботи над підготовчою цього законопроекту всіх депутатів, які в тому зацікавлені. Але працювати треба разом із Кабінетом Міністрів. Без нього ми це питання вирішити не можемо.

 

Ставлю на голосування в цілому порядок денний на цей тиждень із поправкою, яку проголосовано. Прошу.

 

"За" - 228. Прийнято.

 

У нас є ще кілька хвилин, і я просив би вашої підтримки в такому. Тільки що Володимир Яворівський порушив питання про

 

33

 

розгляд Правил застосування Закону про оподаткування прибутку підприємств. Ви одержали цей документ - 88 сторінок тексту. Він дуже складний, але потрібний. Це своєрідна спроба Верховної Ради покласти край тому порядку, коли закон спотворюється підзаконними актами, інструкціями тощо. І є спроба дати закону силу прямої дії.

 

Розглядати зміст проекту цих правил дуже важко, складніше, ніж проект закону, бо треба весь час кореспондувати їх норми з нормами закону. Це означає, що ми будемо тиждень розглядати це питання. Але треба все-таки довіряти нашим комісіям, які працювали над цим документом.

 

Тому я просив би вашої згоди /коли ви підете на консультації у фракції, порадьтеся/ розглянути питання в такий спосіб. Ми розглядаємо проект постанови про затвердження цих. правил. Доповідь зробить голова комісії. В обговоренні, якщо потрібно, виступлять представники від фракцій і груп /так учора було запропоновано/, і проголосуємо саму постанову. Тоді ми можемо і стисло, і так, як потрібно для справи, розглянути цей проект.

 

Прошу вас підтримати таку пропозицію. Де надзвичайно важливо. Я хотів би, щоб ви порадилися у фракціях і групах з цього приводу. Керівники (фракцій і груп знають про цю процедуру.

 

Сьогодні також розглядається надзвичайно важливий законопроект про фінансово-промислові групи в Україні.

 

34

 

Також прошу порадитися у фракціях і групах з цього приводу. Який би це не був закон - досконалий чи недосконалий, — але Його краще мати, ніж не мати. Бо інакше в нас не можна буде захистити інтереси наших підприємств - товаровиробників і банківських структур перед тими промислово-фінансовими групами, які створені в наших сусідів і куди входять або починають входити наші суб’єкти господарської діяльності. Тому нам треба, безперечно, розглянути це питання і прийняти цей закон. Я хотів би, щоб, виходячи з такої потреби, ви у фракціях порадилися стосовно розгляду цього законопроекту.

 

А серед інших питань - два надзвичайно важливі. Вони в порядку так і стоять. Це проект Закону про внесення змін і доповнень до Земельного кодексу і проект Закону про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі. Це теж дуже важливі питання, які потребують вашого уважного підходу. Тим більше що ці два законопроекти обговорювалися тут іще під час парламентських слухань. Ви пам’ятаєте, це було місяць тому. Відповідно до цього ми зараз пропонуємо це питання на розгляд уже в сесійному режимі.

 

От це приблизно ті пропозиції, які вчора були висловлені на нараді фракцій і груп стосовно внесених на сьогоднішнє засідання питань.

 

Ще раз хочу нагадати депутатам /може, хтось забув або був неуважним/: пленарні засідання проходитимуть до 18 години, але обідня перерва скорочена на годину. Таким чином, засідання розпочнеться після роботи у фракціях і комісіях о 15 годині.

 

35

 

Шановні депутати, прошу привітати учасників парламентської делегації Великого Державного Хуралу Монголії. /Оплески/.

 

Прошу сідати.

 

Шановні народні депутати, радіослухачі, шановні гості! 25 червня до України з офіційним візитом прибула парламентська делегація Великого Державного Хуралу Монголії на чолі з його Головою паном Нацагійном Багабанді.

 

Сьогодні висока монгольська делегація присутня в сесійному залі. Вітаючи цю високу делегацію, користуємося нагодою і пропонуємо сказати слово з трибуни Верховної Ради Голові Великого Державного Хуралу Монголії пану Нацагійну Багабанді.

 

Прошу. /Оплески/.

 

БАГАБАНДІ Н., Голова Великого Державного Хуралу Монголії. Ваше Превосходительство господин Александр Александрович Морозі Уважаемые депутаты!

 

Позвольте мне от имени нашей делегации, а также от себя лично выразить искреннюю благодарность за гостеприимство, оказанное нам в вашей прекрасной стране.

 

Мы очень рады и благодарны вам за предоставленную возможность познакомиться с деятельностью вашего парламента и сказать несколько слов с трибуны этой сессии. Мне очень приятно отметить, что члены Великого Государственного Хурала передали вам, уважаемые депутаты Верховного Совета, сердечные приветствия. /Оплески/.

 

36

 

Как вы хорошо знаете, Монголия в последние 5 лет идет по пути демократизации и обновления. Интенсивно проходят экономические реформы. В связи с этим хотелось бы сказать несколько слов о ее главной части - приватизации.

 

Й соответствии с утвержденной программой у нас проводилась приватизация и, можно сказать, завершен ее первый этап. Приватизировано свыше 80 процентов объектов, подлежащих приватизации. Более 90 процентов всего скота передано в частное владение. В основном приватизированы сфера торговли, обслуживания.

 

По состоянию на прошлый год примерно две трети всего внутреннего валового продукта было произведено частным сектором. Создаются условия для санкционирования вторичного рынка ценных бумаг, что будет способствовать началу выполнения задач второго этапа процесса приватизации.

 

В результате принятия вышеназванных мер на макроэкономическом уровне начиная с прошлого года наметилась тенденция к стабилизации экономики. Однако начало стабилизации еще не совсем закрепилось, она еще очень хрупка. Нет оснований считать, что все проходит нормально и гладко - еще много нерешенных проблем и трудностей.

 

В 1992 году была принята новая Конституция, которая законодательно закрепила демократию, процесс перехода к рыночным отношениям. Это мы рассматриваем как исторически важное событие. В соответствии с духом новой Конституции Монголия проводит сегодня открытую внешнюю политику и развивает межгосударственные отношения с другими странами на основе принципов невмешательства во внутренние дела

 

37

 

друг друга, равноправия, взаимовыгодного сотрудничества и других общепризнанных принципов и норм международного права,

 

В течение нескольких десятков лет между нашими народами установлены дружественные связи, и мы имели широкое поле сотрудничества в рамках бывшего СССР. Ныне мы обогащаем и развиваем положительные тенденции прежних отношений и обоюдными усилиями стараемся формировать договорно-правовую основу двухсторонних отношений.

 

Мы высоко оцениваем вклад Украины в дело подготовки монгольских национальных кадров. И мне приятно отметить, что выпускники украинских вузов успешно работают в важных отраслях нашей экономики. Монголия придает большое значение развитию дружественных отношений и разностороннего сотрудничества с Украиной.

 

Я хотел бы особо отметить, что после провозглашения независимости Украины за трехлетний срок успешно развиваются отношения между нашими странами в политической, договорно-праювой, просветительской и гуманитарной областях.

 

Мы знаем, что Украина тоже заинтересована развивать отношения с Монголией. И я глубоко уверен в том, что монголо-украинские отношения и впредь будут развиваться и углубляться в соответствии с духом Договора о дружественных отношениях и сотрудничестве, подписанного во время официального визита Президента Украины в Монголию в ноябре 1992 года.

 

38

 

Уважаемые депутаты!

 

Становление деловых контактов и подписание документа о сотрудничестве наших парламентов является важным шагом для развития дальнейшего сотрудничества и расширения дружественных отношений между нашими строками и парламентами.

 

Монголия заинтересована развивать взаимовыгодное и разностороннее сотрудничество с Украиной.

 

Мы считаем, что Украина является страной, которая имеет высокий потенциал в экономике, науке и технике, технологии, опытные кадры. Мы уверены в том, что Украина в ближайшее время преодолеет трудности переходного периода на пути к рыночным отношениям и достигнет больших успехов на пути прогресса. /Оплески/,

 

Нехай у вашій, шановні депутати, Верховній Раді законотворча діяльність буде ще пліднішою. /Оплески/.

 

Бажаю працьовитому українському народові щастя і всього Найкращого!

 

Дякую за увагу. /Оплески/.

 

ГОЛОВА. Шановні депутати! Дозвольте від вашого імені подякувати високому гостю за теплі й добрі слова, звернені до парламенту й народу України, до всієї нашої держави, та побажати і їм також успіхів у складній роботі по подолання економічних труднощів, які сьогодні переживає монгольська держава.

 

Думаю, що разом, допомагаючи один одному /про це ми вчора говорили на зустрічі нашого високого гостя із Президентом, у Кабінеті Міністрів, у тих структурах, де він

 

39

 

бував/, ми можемо скоріше подолати кризу в нашій економіці, налагодити тісні культурні зв’язки між нашими державами.

 

І, звичайно, з особливою приємністю можна відзначити прекрасну українську вимову в нашого високого гостя. Усе-таки навчання в Одеському технологічному інституті харчової промисловості дало йому можливість прекрасно опанувати не тільки свою професію, а й мову, на що я звертаю увагу декого з одеських депутатів. /Оплески/.

 

Ще раз від вашого імені вітаю наших високих гостей, бажаю їм успіхів заради процвітання народу й держави Монголії. /Оплески/.

 

Оголошується перерва до 15 години.

 

40