БЮЛЕТЕНЬ N 51

Опубліковано 29. 06. 1998

 

                    ЗАСІДАННЯ П'ЯТДЕСЯТ ПЕРШЕ

 

        С е с і й н и й  з а л  В е р х о в н о ї  Р а д и

           У к р а ї н и.  29 ч е р в н я 1998 р о к у.

                         16 г о д и н а.

 

     Веде засідання член Президії першої сесії Верховної Ради

     України МОРОЗ О.О.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Я прошу депутатів не забути зареєструватися  біля столів і вставити картки.

 

     Ще раз прошу депутатів, які зайшли до залу: вставте картки.

 

     Шановні депутати!  За  даними  реєстрації ми можемо розпочати вечірнє засідання. Воно оголошується відкритим.

 

     В обідню перерву відбулася зустріч  представників  фракцій  з Президентом.    Очевидно,    голови   фракцій   поінформували   чи поінформують депутатів про результати цієї зустрічі.

 

     Тимчасова Президія пропонує таку схему роботи для  того,  щоб ми  діяли  узгоджено.  Завершити  розгляд  питання  щодо  однієї з постанов,  про що було оголошено зранку, воно є в порядку денному. Я  думаю,  що  ми витратимо на це 10-15 хвилин,  не більше.  Потім провести засідання Погоджувальної ради фракцій, тим паче що кілька фракцій  просять  перерву для того,  щоб порадитися щодо подальших дій.  А пленарне засідання провести потім о 17 годині,  можливо, о 17.05. Ось так приблизно. Немає заперечень? Немає.

 

     Тоді, будь  ласка,  про  проект  постанови Верховної Ради про утворення слідчої  комісії  по  вивченню  законності  використання бюджетних коштів у місті Києві.  Депутат Мельников запрошується на трибуну.

 

     Орест Борисович  Мельников  є?  Секретаріат,  уточніть,  будь ласка,  де доповідач.  А де Віталій Миколайович Кононов? Доповідач є?

 

     Будь ласка, коротко. Питання зрозуміле з тієї інформації, яка давалася під час включення його до порядку денного.

 

     Орест Борисович Мельников доповідає. Прошу.

 

     МЕЛЬНИКОВ О.Б.,  народний  депутат  України  (багатомандатний загальнодержавний виборчий округ, ПЗУ). Партія зелених України. Ми з вами згаяли дуже багато часу, тому я буду максимально стислим.

 

     Ситуація зі  станом місцевого самоврядування,  тобто реальним народовладдям,  у  Києві  загальновідома,  і   я   не   буду   вам розповідати, що робиться сьогодні в місті, ви це дуже добре знаєте і без мене.

 

     У зв'язку з цим нагадую,  що декілька тижнів тому ми  з  вами прийняли постанову Верховної Ради, якою доручили Рахунковій палаті перевірити  законність  витрат   з   бюджету   Київської   міської держадміністрації,  яка сьогодні відповідає (єдина відповідає!) за стан речей у місті Києві.  На жаль,  з огляду на свої повноваження Рахункова  палата не може здійснити перевірки в повному обсязі,  а тільки стосовно коштів держбюджету.

 

     Саме тому ми пропонуємо утворити  тимчасову  слідчу  комісію, яка перевірила б те,  до чого,  так би мовити, не може дотягнутися Рахункова палата.  Це буде комплексна перевірка.  Ми з вами будемо мати  повну  об'єктивну  інформацію по Києву.  Між іншим,  це буде прекрасним аналітичним  матеріалом,  який  допоможе  нам  прийняти високоякісний закон про столицю (його ми повинні прийняти, мабуть, десь восени).

 

     Можна було б  дуже  довго  обстоювати  нагальну  необхідність створення  такої  комісії.  Нагадаю  тільки кілька загальновідомих фактів.  Між іншим,  про  це  минулої  п'ятниці  казав  і  депутат Правденко.

 

     Ви знаєте,  що  38  мільйонів  гривень пішло на реконструкцію Михайлівської площі та площі Богдана Хмельницького. При цьому було грубо  порушено  законодавство  в частині збереження історичних та археологічних пам'яток.

 

     Зараз на Хрещатику в пожежному порядку закопуються  понад  60 мільйонів гривень. Ніяких законних підстав для таких витрат немає. Складається таке враження, що в Києві все зроблено, ніяких проблем взагалі не існує,  а тут просто з неба впало 100 мільйонів гривень і ніхто не знає,  що з ними робити.  То давайте  закопаємо  їх  на Хрещатику і наведемо марафет.  Між іншим, цей Хрещатик ще двадцять років стояв би і нічого з ним не скоїлося б.

 

     Хочу вам сказати,  що таке 100 мільйонів. За ці 100 мільйонів гривень,   скажімо,   можна   було   б   збудувати   в  Києві  два сміттєпереробних заводи загальною  потужністю  близько  150  тисяч тонн,  і  ми  на третину вирішили б проблему утилізації побутового сміття для Києва. Але, на жаль, цього не зроблено.

 

     До речі,  кошторис  на   роботи,   які   зараз   виконуються, безпідставно  підвищується  в  середньому  на  50,  а  то  і на 80 відсотків.

 

     Пікантність ситуації в Києві полягає в тому, що якщо Київрада минулого  скликання  через  політичне  протистояння була абсолютно недієздатною,  то зараз стан речей взагалі абсурдний:  одні й ті ж керівники,   одні  й  ті  ж  люди  керують  як  Київською  міською держадміністрацією,  так і Київрадою.  Все це призводить до повної відсутності контролю за витратами.

 

     Хочу ще  про таку сторону справи нагадати.  Бездарна політика керівництва  міста  призводить  до  того,  що  не   повною   мірою використовуються нетрадиційні джерела поповнення міського бюджету. Наведу тільки один факт: унаслідок повної некомпетентності, в тому числі  Київголовархітектури,  упущена  вигода  у  сфері зовнішньої реклами  за  останніх  півроку  становить  не  менше  7  мільйонів гривень. Але ж це гроші, які просто лежали на землі, їх треба було підняти і передати київським пенсіонерам або інвалідам.  На  жаль, як   я   розумію,   у  київського  керівництва  інші  цілі,  а  не благополуччя киян.  Нагадаю,  що за останні два роки  в  Києві  не створено жодного нового робочого місця,  хоча,  з моєї точки зору, сьогодні саме це повинно бути пріоритетом  у  діяльності  місцевих органів влади, а не будівництво пам'ятників собі.

 

     Тому я  маю  надію,  що  ви  підтримаєте  мою  пропозицію про утворення тимчасової слідчої комісії.

 

     Текст, який вам роздано, ми потім ще погоджували з фракціями, і тому пропонується внести деякі зміни щодо складу комісії та щодо строків.  У пункті 4,  там,  де написано "протягом двох  місяців", пропонується написати "до 15 вересня". А до складу комісії замість Рися Сергія  Миколайовича  пропонується  включити  Кирюшина  Ігоря Володимировича,  замість  Онопенка  Василя Васильовича - Андресюка Бориса Павловича, від ПСПУ - Стоженка Володимира Яковича і від НДП

- Задорожнього.

 

     Дякую за увагу.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Є запитання до Ореста Борисовича? Немає запитань. Є запитання?

 

     Володимир Дмитрович Бондаренко просить слова. Будь ласка.

 

     БОНДАРЕНКО В.Д.,  народний депутат  України  (виборчий  округ 212,  м.Київ). Пане Орест, коли я вперше побачив склад комісії, то був немало здивований тим,  що до неї не увійшли ну як мінімум  ті люди,  які працювали якийсь період у міському господарстві і мають і сьогодні до нього якийсь стосунок.  Це колишні керівники районів Мокроусов,  Андресюк,  та і я також просив включити мене до складу цієї комісії.

 

     Чи дійшли ці наші пропозиції  до  вас  і  чи  свідомо  ви  не включили, наприклад, мене до складу?

 

     МЕЛЬНИКОВ О.Б.  Ні,  ні,  це технічна неузгодженість. Якщо ви бажаєте бути в складі цієї комісії, то ніхто не буде заперечувати. Це ж, я вважаю, не ідеологія.

 

     Між іншим,   я   фракцію  комуністів  теж  просив,  щоб  вони підкоригували кандидатури своїх представників,  але вони, на жаль, досі не подали їх.

 

     Можна це зробити зараз, це нормальна річ.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Я дивлюся, піднято багато рук. Давайте запишимося на запитання - 5 хвилин,  щоб не  було  потім  претензій  один  до одного. Запишіться, будь ласка.

 

     Депутат Ємець. Прошу.

 

     ЄМЕЦЬ О.I.,   народний   депутат   України   (багатомандатний загальнодержавний виборчий округ, НДП). Олександре Олександровичу, ви надаєте мені слово чи ні?

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Ви його вже маєте.

 

     ЄМЕЦЬ О.I.  Я  чекаю,  поки ви надасте слово,  головуючий має надати.

 

     Дякую. Фракція  Народно-демократичної  партії.  Я  хотів   би запитати,  чому з усіх міст зараз, у цей момент, обраний саме Київ для такого детального дослідження. Можливо, це пов'язано з тим, що частині депутатів потрібно вирішити ряд питань у місті Києві після свого обрання?  Чому б разом не створити комісію,  наприклад, і по Дніпропетровську,  можливо,  по  Одесі,  можливо,  ще  по  кількох містах?  I  взагалі  влаштувати  міжрегіональні  розбірки  в  залі парламенту?

 

     Дякую.

 

     МЕЛЬНИКОВ О.Б.  Ви знаєте,  що я депутат від Києва.  I мене в першу чергу пече ситуація в Києві,  бо я дуже добре знаю,  що  тут робиться  починаючи  з 1990 року.  Це була моя ініціатива.  Якщо в кого буде якась інша, то будь ласка.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Депутат Мокроусов.

 

     МОКРОУСОВ А.О., народний депутат України (виборчий округ 213, м. Київ). Мне пришлось 15 лет возглавлять два района города Киева. И меня поражает  вот  такая  постановка  вопроса.  Когда  в  Киеве действительно было безобразие и надо было применить силу и власть, то такой комиссии не было создано.  Сегодня  за  спиной  у  многих депутатов  образована  комиссия в тот период,  когда действительно обстановка в Киеве несколько стабилизировалась,  когда руководство города  и городского совета вместе с районами делают все возможное для того,  чтобы можно было увидеть ростки реформы в городе Киеве. Поэтому  я обращаюсь ко всем депутатам с просьбой категорически не поддерживать это постановление.  Нам не нужно  сегодня  влазить  в разборку  каких-то  личных  чвар  между  отдельными руководителями города. Повторяю, я обращаюсь ко всем депутатам.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Вважаємо це за виступ, так?

 

     Депутат Петренко. Прошу.

 

     ПЕТРЕНКО В.О.,  народний  депутат  України   (багатомандатний загальнодержавний  виборчий  округ,  КПУ).  Дякую.  Прошу передати слово Грачеву Олегу Олексійовичу.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка.

 

     ГРАЧЕВ О.О.,  народний   депутат   України   (багатомандатний загальнодержавний виборчий округ,  КПУ).  Фракция Коммунистической партии  Украины.  Спасибо,  Владимир   Аникеевич.   Постановление, которое  предлагается  принять,  вполне актуально.  Однако при его подготовке,  к  сожалению,   допущена   ненужная   поспешность   и представительство  в  комиссии от фракции Компартии никоим образом не  согласовано  с  фракцией.  Вы  же  понимаете,   что   в   этих обстоятельствах  мы будем голосовать против предлагаемого проекта, так как не соблюден принцип пропорциональности  и  не  согласованы кандидатуры.

 

     МЕЛЬНИКОВ О.Б.  Олег Алексеевич, вы меня извините, но я к вам три раза подходил,  начиная с четверга,  и просил: дайте ваши пять кандидатур - и вопрос исчерпан.  Так в чем дело?  Дайте мне их,  и все. Я их внесу туда и на этом мы закроем вопрос.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Депутат Моісеєнко.

 

     МОIСЕЄНКО В.М.,  народний депутат України (виборчий округ 53, Донецька   область).   Фракция  Коммунистической  партии  Украины. Сегодня ни для кого не секрет,  что те средства,  которые тратятся на  благоустройство города Киева,  не заработаны этим городом.  Мы все знаем, что 20 процентов всех поступлений в бюджет Украины идет из Донецкой области.  И мне было очень обидно не так давно видеть, как ободранные,  обшарпанные шахтеры из Павлограда стучали рядом с Министерством  угольной промышленности в позапрошлый выходной день касками об асфальт,  а возле них  ходили  в  красных  комбинезонах откормленные   и   ухоженные   тоже   рабочие,  но  из  вот  этого товарищества с ограниченной ответственностью...

 

     МЕЛЬНИКОВ О.Б. Київміськбуд-6.

 

     МОIСЕЄНКО В.М.  Я не  могу  согласиться  с  тем,  что  сейчас говорил мой коллега из Киева,  что Киев наконец-то решает проблемы за счет реформ.  Он решает  проблемы  за  счет  ограбления  других регионов.  И  поэтому я поддерживаю проект постановления,  который предложен,  но  представительство  в  комиссии  должно   быть   на пропорциональной основе.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Спасибі. Теж приймається як виступ.

 

     Депутат Дайнеко. Будь ласка. Останній виступ чи запитання.

 

     ДАЙНЕКО Л.І.,   народний   депутат  України  (багатомандатний загальнодержавний виборчий округ,  КПУ). Я тоже поддерживаю проект постановления,     поскольку     сейчас     бюджетные     средства разворовываются, так сказать, в огромных суммах и на этом, кстати, консолидируется   кое-где   власть.   Поэтому  нужна  обязательная проверка рационального использования тех средств,  которых сегодня действительно  не  хватает  для  выплаты  зарплаты,  пособий и так далее.

 

     Поэтому я  считаю,  что  доводы  Мокроусова   совершенно   не убедительны.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Теж виступ.  Запитань,  я зрозумів, немає. Так? Є запитання?

 

     Будь ласка, депутате Петренко.

 

     ПЕТРЕНКО Д.Д.,  народний депутат України (виборчий округ 107, Луганська область). Прошу передать слово депутату Черенкову.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Депутат Черенков. Прошу.

 

     ЧЕРЕНКОВ О.П.,  народний депутат України (виборчий округ 112, Луганська область).  Уважаемый докладчик!  Я в  предыдущем  созыве Верховного  Совета  принимал  участие  в  голосовании  за создание следственной комиссии по проверке Дворца культуры "Украина".  Если бы это был Советский Союз, былые советские времена, то уже нашлось бы  достаточное  количество  людей,   осужденных   за   незаконное использование средств. Они бесплатно отремонтировали бы, например, Крещатик.

 

     Скажите, пожалуйста,  каким   образом   выводы   следственной комиссии,  за которую мы сегодня проголосуем,  возымеют действие и повлияют  на  исполнительную  власть  и  Президента  как   гаранта использования бюджетных средств в стране,  чтобы изменить ситуацию и  установить  в  нынешних   условиях,   в   условиях   нищенского существования всех граждан в Украине,  вот такой контроль за этими средствами?

 

     Спасибо.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Оресте Борисовичу, будь ласка.

 

     МЕЛЬНИКОВ О.Б.  Я  думаю,   что   мы   привлечем   нормальных специалистов с тем,  чтобы те выводы,  которые комиссия получит по результатам расследования,  нельзя  было,  грубо  говоря,  отбить, чтобы  было  принято  соответствующее постановление парламента.  И дальше, я считаю, мы должны дело передать в прокуратуру.

 

     Но, подчеркиваю,  я не хочу  никого  обвинять  заранее.  Если будет такой материал,  мы пустим его в дело. И я вам даю гарантию, что если такое будет,  то я лично сделаю все для того,  чтобы  это было доведено до логического конца.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, сідайте, будь ласка.

 

     У нас є різні пропозиції стосовно цієї комісії. Вони частково перегукуються,  а в одній із них питання ставиться  конкретно.  Це пропозиція,  яку вносить Артур Білоус,  щоб перевірку використання бюджетних асигнувань доручити Рахунковій палаті,  оскільки  це  її функція.   Він   просить   дозволити   коротко,   за   3  хвилини, аргументувати свій проект. Надамо йому слово.

 

     Можете з місця. Будь ласка.

 

     БІЛОУС А.О.,  народний   депутат   України   (багатомандатний загальнодержавний виборчий округ,  НДП). Шановні колеги! Від імені фракції  Народно-демократичної  партії  хочу  внести  деякі   інші пропозиції.  Тільки  що  проект  відповідної  постанови  вам  було роздано.

 

     Чому, на мій  погляд,  ми  не  можемо  приймати  постанову  у вигляді,  запропонованому колегами?  Візьмемо юридичний аспект. На жаль,  до функцій Рахункової палати і взагалі функцій  центральних органів  державної  влади  не  належить  контроль за використанням коштів місцевих бюджетів.  Якщо ми подивимося  на  ту  законодавчу базу,  яку  створила  Верховна  Рада,  то  ні  Закон  про  місцеве самоврядування  в  Україні,  ні  Закон  про  бюджетну  систему  не передбачають такого втручання центральних органів державної влади, у тому числі і Верховної Ради.  Відповідний контроль  здійснюється місцевими  радами згідно зі статтею 20 Закону про бюджетну систему (у даному випадку - Київською міською радою народних депутатів).

 

     Якщо брати політичний бік медалі,  то цілком зрозуміло, що за текстом постанови приховується, на жаль, бажання певних людей, так чи інакше раніше  причетних  до  здійснення  державної  виконавчої влади  у  столиці  України,  зробити  політичне  шоу  і  політичні розбірки (при всій моїй особистій повазі  до  Ореста  Борисовича). Досить  подивитися на склад цієї комісії:  колишній голова міської адміністрації,  колишній начальник бюро дизайну і  реклами  і  так далі.

 

     Чи пропонує   фракція   Народнодемократичної   партії  просто відхилити проект постанови?  У такому вигляді - так.  Натомість ми вносимо  інший проект і вважаємо,  що потрібно доручити Рахунковій палаті здійснити  комплексну,  без  висмикування  певного  регіону перевірку. Тут говорили про те, що щось за рахунок Києва робиться, але в мене інша думка.  Нехай Рахункова палата здійснить  контроль за   використанням   дотацій,   субсидій,  субвенцій,  капітальних вкладень та інших асигнувань з державного бюджету в усіх  областях України,  містах  Києві  та Севастополі і доповість Верховній Раді України.  А потім ми вже зможемо приймати ті  чи  інші  нормативні акти.

 

     І нарешті, якщо дозволите, коротенька ремарка від себе.

 

     Тут, у залі, присутні разом з екс-головою ще четверо колишніх депутатів  Київської  міської  ради.  Ваш  покірний  слуга   двічі обирався  депутатом  (на  останніх  виборах у 1998 році отримав 47 відсотків голосів).  У Києві балотувалося декілька команд: команда міської  адміністрації,  складена з позапартійних керівників,  яка отримала 32 місця; команда Народно-демократичної партії - 9 місць; команда  Комуністичної  партії  України - 8 депутатських мандатів, команда Народного руху - 11 депутатських мандатів.

 

     Хочу підкреслити,  що ні  представники  Народно-демократичної партії,  ні  представники Народного руху України,  ні представники Комуністичної партії  України  не  балотувалися  в  блоці  міської адміністрації, але успішно пройшли виборчу кампанію. І тільки одна команда отримала нуль голосів.  Ви здогадуєтесь  яка.  Це  команда колишнього мера Леоніда Григоровича Косаківського.

 

     Взагалі це   не   було   б   вартим  уваги,  якби  не  певний політологічний феномен... (Шум у залі).

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Я прошу!

 

     БІЛОУС А.О. А саме величезна любов деяких збанкрутілих...

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Вимкніть мікрофон.

 

     Сідайте, будь ласка, спасибі.

 

     Я прошу всіх виступаючих при розгляді питання зосереджуватися на суті самого питання.

 

     Записалися на виступи два депутати.

 

     Слово надається Бондаренку Володимиру Дмитровичу.

 

     Я беру  назад свої слова стосовно того,  що це альтернативний проект,  тому що  це  проект  зовсім  з  іншого  питання,  він  не включений до порядку денного.  Мається на увазі проект,  який вніс Артур Білоус.

 

     БОНДАРЕНКО В.Д.  Шановні друзі! Мене, безумовно, дивує те, що ми, не вирішивши того питання, в яке втягнулися, - обрання Голови, починаємо займатися іншими проблемами.  Я ще розумію,  що шахтарі, які прийшли до Києва,  стимулювали нас для того, щоб ми розглянули шахтарське питання.  Так,  це був привід для того, щоб відірватися від основного і зайнятися цим питанням.

 

     Що ж до ситуації в Києві,  то вона є, вона буде, ніхто нікуди не  дівається.  Чому  ми  відволікаємося  від  обрання  Голови   і починаємо  розглядати  київські  проблеми?  Одного разу ми,  як ви пам'ятаєте,  вже дали завдання Рахунковій  палаті  здійснити  таку перевірку, і вона здійснюється. Сьогодні ставиться питання про те, що давайте розглянемо і почнемо  розбиратися  з  тими  проблемами, які, знову ж таки, уже якось перевіряються.

 

     Я поділяю  ту  думку,  що  у  когось ну просто руки сверблять швидше розібратися зі своїми колишніми політичними  опонентами.  У складі  комісії  є  п'ять  претендентів на посаду мера Києва,  які нещодавно змагалися,  -  Леонід  Косаківський,  Сергій  Головатий, Валерій  Бабич,  а  також  Бродський  і  Федорин.  Я думаю,  що ця перевірка і той матеріал,  який там, безумовно, можна буде знайти, будуть використані для того,  щоб саморекламуватися цим кандидатам і якимось чином когось там придавити трошки в цьому змаганні.

 

     На мій погляд, стимулював цю перевірку і нещодавно звільнений з  посади за грубі порушення колишній начальник управління дизайну та реклами (оті щити, що сьогодні стоять у Києві, - це справа його рук) Орест Мельников, який щойно тут доповідав.

 

     Я не проти того,  щоб Київ перевіряли,  але, наприклад, у той період,  коли ним керував Леонід  Григорович  Косаківський,  тоді, коли була створена Ліга історичних міст,  у яку закачувалися гроші з усієї України,  а також  з  підрозділів  міського  господарства. Треба   перевірити   діяльність   газети   "Хрещата  долина",  яка фінансувалася напряму через міські служби. Вписувалося, наприклад, 300  газет  управлінням,  яке вивозить сміття з Києва,  80 газет - квартирним управлінням і так далі. Треба це перевірити.

 

     Я думаю,  варто було б перевірити телерадіокомпанію "Київ", а також деякі інші питання.  Наприклад,  отримання по 2 - 3 квартири заступниками Леоніда Григоровича Косаківського - Ламбуцьким, Артюх та іншими.

 

     Так, перевіряти треба. Треба перевіряти і те, і друге. Але не можна все зводити  до  того,  щоб  втягувати  нас  із  вами  в  ці розбірки.  Для  цього  є  органи  прокуратури,  для цього достатня кількість інших контролюючих організацій,  а ми повинні  займатись іншими проблемами.  Ми є законодавчий орган,  той орган,  який, на жаль, до цього часу ще не обрав свого Голову.

 

     Тому я пропоную поки що це питання відкласти. Будуть створені комітети,   у   тому  числі  бюджетний,  у  тому  числі  з  питань капітального  будівництва,  і  ми  можемо  дати  доручення   своїм комітетам  розглянути  цю  проблему  спокійно,  без  надриву і без оцього ажіотажу.

 

     Дякую.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Головатий Сергій Петрович.  Будь ласка.  І будемо приймати рішення.

 

     ГОЛОВАТИЙ С.П., народний депутат України (виборчий округ 222, м.Київ).  Шановний головуючий!  Шановні  народні  депутати!  Мене, відверто  кажучи,  здивував  виступ Володимира Бондаренка,  який у своїй передвиборній  кампанії,  виступаючи  від  об'єднання  "Ми", обіцяв  розібратися з тим зловживанням бюджетними коштами по місту Києву, яке чиниться останнім часом (Оплески).

 

     Я обіцяв  своїм  виборцям,  що  як  тільки  буду  обраний  до Верховної  Ради,  то  наполягатиму  на  тому,  щоб  Верховна  Рада проконтролювала цю ситуацію.

 

     Мені тим більше дивно,  що Володимир Бондаренко  знає,  що  в Києві  уже  упродовж  тривалого  часу  параліч влади,  створений з допомогою президентської адміністрації Кучми для того, щоб не було належного  контролю  за  використанням коштів.  Адже пан Володимир Бондаренко був виконуючим обов'язки голови в той  час,  коли  йшли судові процеси по Косаківському.

 

     Так, треба   перевіряти,   що   робив   Косаківський,   треба перевіряти, що робив пан Володимир Бондаренко, коли виконував його обов'язки,  і  які  легітимні  рішення він приймав.  Але ще більше треба перевіряти того,  хто зараз незаконно займає  посаду  голови Київської   міської   ради.  Адже  відомо,  що  Омельченко  займає нелегітимну посаду,  немає такої посади в  Київраді.  Як  же  тоді приймаються рішення?  Що ж у нас тоді в Київраді?  Це є легітимний орган чи це є збори депутатів?  Як же використовуються кошти? А ви кажете,  що  треба  перекласти на якийсь інший орган.  Який орган, коли за 2 - 3 місяці викидаються  десятки  мільйонів  гривень?  То будемо  чекати,  коли вони повністю будуть викинуті і перераховані на чиїсь фірми,  в чиюсь передвиборну кампанію - президентську  чи мера? Чия будівельнореставраційна монополія створена в Києві?

 

     Саме тому,  що пан Володимир Бондаренко пропонував Омельченка на нелегітимну посаду голови Київради, організація "Ми", до якої я належу і членом виконкому якої є,  два тижні тому виключила його з цієї асоціації.  Він ішов на вибори з одними  гаслами,  але  потім пропонував Омельченка на незаконну посаду.

 

     Тому я,   відповідаючи  своїм  виборцям,  які  мене  слухають зараз...  Я їм  обіцяв,  що  ми  будемо  перевіряти  Київ,  будемо намагатися  встановити законність у Києві і легітимність київської влади. Єдине, що ми повинні зробити, це визначити принцип, за яким буде формуватися ця слідча комісія. Туди не можуть входити ті, хто використовує гроші. Я не знаю, як НДП може входити в комісію, якщо їхній  представник  використовує ці гроші.  Я не знаю,  чому треба Володимиру Бондаренку бути в цій комісії,  якщо він був  причетний до використання цих грошей.

 

     У цій комісії мають бути ті, хто їх не використовував, хто не був причетний до використання.  А ті,  що були, - НДП, будь ласка, Бондаренко,  можливо  Рух,  які  входили і входять в адміністрацію Омельченка,  мають  змогу  перевірити  це  через   свої   партійні структури і через своїх депутатів.

 

     Треба приймати  рішення по Києву,  на беззаконні і безладді в Києві треба ставити крапку.

 

     Дякую (Оплески).

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Депутат Кармазін. Прошу.

 

     Будь ласка, заспокойтеся.

 

     КАРМАЗIН Ю.А.,  народний депутат України (виборчий округ 134, Одеська область).  Місто-герой Одеса,  фракція "Громада".  Шановні народні депутати!  Чомусь і під кінець розгляду цього питання я не почув про те,  що було сьогодні заявлено Президентом на зустрічі з головами депутатських фракцій.  А сьогодні Президент,  знаючи  про намір парламенту,  який ні від кого в суспільстві не приховується, розслідувати ті питання шаленого розкрадання  державного  майна  в період,  коли  люди  помирають  з  голоду  і помирають від нестачі медикаментів,  дав  вказівку  всім  органам  виконавчої  влади  не виконувати  постанов і рішень слідчих комісій,  які створюються на підставі Конституції.

 

     Ось про це чомусь не говориться, шановні народні депутати. Це

-  брутальне порушення Конституції України,  зокрема статті 89.  Я вам нагадаю:  Верховна Рада України для проведення розслідування з питань,  що  становлять,  пане  Білоус,  суспільний інтерес...  Не взагалі по  всій  Україні,  а  з  тих,  що  становлять  суспільний інтерес.

 

     А коли на Хрещатик хочуть викласти 62 мільйони гривень... Це, повторюю,  ще один,  так би мовити,  подвиг,  який уже зробив  наш Президент  з  нашим  доблесним урядом.  Перший - коли він фактично втопив увесь цивільний флот. Спочатку - як Прем'єрміністр, а тепер

- як Президент.

 

     Так от,  тут написано, що якщо за це проголосувала не менш як третина депутатів,  створюється така комісія.  Я цілком  підтримую виступ пана Головатого, позафракційного депутата. I мені здається, що оті пропозиції,  які прозвучали тут як альтернативні, насправді не  можуть  вважатися  альтернативними,  тому  що  вони стосуються зовсім іншого питання.  У  них  ідеться  про  організацію  взагалі суцільних  перевірок в усіх областях,  що неможливо зробити силами Рахункової палати, ви добре це розумієте.

 

     Треба привернути  увагу  до  місцевого   самоврядування,   до порушення  норм Конституції,  зокрема стосовно прав територіальних громад,  передбачених статтею 143 Конституції, де сказано, що вони самі  розпоряджаються  і  управляють  майном,  яке є в комунальній власності.

 

     А хто сьогодні управляє майном,  яке є в Києві?  Сьогодні  це призначений Президентом представник Президента.  Це що, відповідає Конституції? Не відповідає.

 

     Хто сьогодні управляє майном у містігерої Одесі?  Призначений ним  віце-прем'єрміністр  уряду.  Всього  на  всю державу є чотири віце-прем'єри,  і така честь  для  Одеси  -  віце-прем'єр  виконує обов'язки міського голови.

 

     Тому я   вважаю,  що  у  зв'язку  з  брутальними  порушеннями Конституції ми маємо підтримати саме той проект про  створення  та склад  слідчої  комісії,  який  роздав  депутат Мельников.  Однією третиною проголосуємо.  Iнші проекти у  зв'язку  з  тим,  що  вони навіть  не  включені  до  порядку  денного,  не  можуть  вважатися альтернативними і не мають бути підтримані.

 

     Така позиція фракції "Громада",  така позиція сьогодні народу України,   який   вимагає   припинити  марнотратство  і  повернути награбоване людям.

 

     Спасибі за увагу.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні депутати! Відбулося обговорення питання.

 

     Я для репліки надаю слово депутату Косаківському. Він вважає, що його образили під час виступу одного з депутатів.

 

     КОСАКIВСЬКИЙ Л.Г.,  народний  депутат України (виборчий округ 223,  м.  Київ). Я не вважаю, що мене образили, тому що ображатися на  всіх  людей  - це зайве.  Як кажуть,  "хвалу и клевету приемли равнодушно и не оспаривай глупца". Ця мудрість відома.

 

     Я хотів би сказати інше.  Я не був ініціатором цього  проекту постанови,  але я його підтримую. Цей проект вніс Орест Мельников. Iнші  проекти  не  включені  до  порядку  денного  і   не   можуть розглядатися.

 

     Я хотів  би  сказати стосовно двох виступів.  Мені зрозуміло, чому так хвилюється Бондаренко.  Тому,  що за останніх два роки на всіх  документах  незаконного використання коштів,  розбазарювання майна  і  землі  стоїть   підпис   Бондаренка.   Йому   доведеться відповідати,  у тому числі слідчій комісії,  за свої дії. Тому він так хвилюється, намагається відвести ситуацію в сторону.

 

     Стосовно тих звинувачень,  які він адресував у мій  бік.  Дай Боже,  щоб Бондаренко витримав усі ті перевірки, які я витримав за цих два роки.  Не було в нашій державі такої організації, яка мене не  перевіряла  б.  Уже  суди  відбулися,  у  тому  числі  по  тих квартирах,  про які говорив Бондаренко.  Але хай він скаже про  ту кримінальну справу по тих валютних коштах,  які знайшли,  коли він здавав квартирне управління,  по  якій  ще  й  досі  не  закінчено перевірку. Про це він не говорить. Я думаю, ми розберемося з цим.

 

     Далі. Стосовно  виступу  Білоуса.  Мені  також усе зрозуміло, тому що НДП мала відношення до розвалу в Київраді, вона ухвалювала всі  незаконні  рішення  і  несе  відповідальність за стан речей у Києві.

 

     Тому моя  пропозиція:   прийняти   постанову,   проект   якої запропоновано  Мельниковим,  з  пропозиціями  фракції Компартії по кандидатурах.  А всі інші пропозиції  у  нас  є,  Бондаренка  туди включати не можна.

 

     Прошу проголосувати за цю постанову.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні  депутати!  Проект постанови вам роздано. Можна  внести  пропозиції  щодо  складу,  які  ви  вважатимете  за потрібне. А я ставлю на голосування текст, який вам запропоновано, за основу. Прошу.

 

     "За" - 212.

 

     Шановні депутати!  Коли  приймається  рішення  про  створення тимчасової слідчої комісії,  то тоді треба третину голосів.  Але у зв'язку з тим, що мова йде про постанову з приводу створення такої комісії...  Тобто  вирішити питання про створення такої комісії ми можемо третиною голосів.  Але стаття 8.4.1 Регламенту  передбачає, що  "за  ініціативою  органів  Верховної  Ради  або групи народних депутатів...  може  призначатися   депутатське   розслідування   з будь-якого питання, що належить до повноважень Верховної Ради. Про це приймається постанова Верховної  Ради".  А  оскільки  постанова приймається більшістю у 226 голосів,  то я не можу вважати,  що це прийнята остаточно постанова (Оплески).

 

     Тому... Я прошу вас! Одну хвилиночку! Зараз, хвилинку!

 

     Ще вносився під час обговорення проект постанови про те,  щоб таке  розслідування,  а  в  ньому  можуть  взяти участь і депутати Верховної Ради,  доручити Рахунковій  палаті,  оскільки  це  в  її компетенції.

 

     Я просив  би  проголосувати  таке доручення Рахунковій палаті (Шум у залі). Ну, я не можу переголосовувати! Іде голосування (Шум у залі). Та то не той проект!

 

     "За" - 231.

 

     Рішення прийнято  (Шум у залі).  Хвилинку!  Зараз я поясню... (Шум у залі).  Ці доручення щодо перевірки  витрачання  фінансових коштів будуть здійснені Рахунковою палатою...

 

     ГОЛОС ІЗ ЗАЛУ. Проект постанови поставте на голосування!

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь  ласка.  З  мотивів голосування...  Я ще раз пояснюю,   Артуру   Білоусу   зокрема.   Той   проект,   який   ви запропонували, не альтернатива цьому, а є зовсім іншим документом, питання не включено до порядку денного.  Коли ви внесете його так, як  передбачено,  - через Погоджувальну раду,  через сесійний зал, тоді будемо його розглядати.

 

     З мотивів голосування є зауваження?  Три хвилини на виступи з мотивів голосування. Запишіться, будь ласка.

 

     Просить слова депутат Моісеєнко. Будь ласка.

 

     МОІСЕЄНКО В.М.  Фракция  Коммунистической  партии Украины.  Я извиняюсь,  Александр Александрович, но считаю, что вы неправильно протрактовали   сейчас   принятое   нами  решение  о  формировании комиссии.  В Конституции  Украины  четко  указано  -  одна  треть. Естественно,   что   норма   Регламента,   если  она  противоречит Конституции,  которая имеет прямое действие, должна быть отменена, и решение должно считаться принятым.

 

     Спасибо.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Я прошу вибачити. Стаття 89 Конституції чітко говорить про те,  що тимчасові слідчі комісії створюються  третиною  голосів  депутатів.  Таким  чином,  рішення прийнято (Оплески).

 

     Я прошу вибачити,  мене трошки збили. Стаття 8.4.1 Регламенту не відповідає нормі Конституції в цьому випадку.

 

     У мене  є  таке  прохання  до  фракцій,  які вважають,  що їх представництво не забезпечено: внесіть пропозиції.

 

     Відповідно до Регламенту протягом 24 годин  тимчасова  слідча комісія повинна провести засідання і, так би мовити, здійснити всі ті організаційні заходи, щоб вона могла працювати.

 

     Таким чином, комісію створено: 212 - "за".

 

     Зараз, як   ми   і    домовилися,    відбудеться    засідання Погоджувальної  ради  фракцій,  а ті фракції,  які хотіли одержати перерву для проведення консультацій, скористаються цим часом.

 

     Зараз 16.47.  О  17.45   продовжиться   пленарне   засідання. Засідання  Погоджувальної  ради  фракцій  відбудеться  в  кабінеті Керівника Секретаріату буквально зараз. Будь ласка (Шум у залі).

 

     ----------------

 

     Прошу уваги! Тут є невелика інформація, ви самі вимагали її.

 

     Вибачте, будь ласка, я давно не вів засідання і трохи вибився із режиму.

 

     Уранці ви   наполягали  на  тому,  щоб  виконуючий  обов'язки Генерального прокурора прийшов у сесійний зал і  поінформував  про можливість і хід перевірки тієї інформації,  щодо якої ми прийняли постанову.  Маю на увазі підозри стосовно коректності у  стосунках між  депутатами  і  можливості використання якихось там фінансів і так далі. Ви пам'ятаєте, так?

 

     Запрошую на  трибуну  Богдана  Васильовича   Ференца.   Прошу послухати його. Будь ласка.

 

     ФЕРЕНЦ Б.В.,   виконуючий  обов'язки  Генерального  прокурора України.  Шановна Президіє!  Шановні народні депутати! У п'ятницю, 26  червня,  Генеральною прокуратурою отримано звернення народного депутата  Володимира  Моісеєнка  з  вимогою  порушити  кримінальну справу,   приступити   до  розслідування  і  перевірки  фактів  по хабарництву у Верховній Раді України при голосуванні за кандидатів на пост Голови Верховної Ради України.

 

     Сьогодні нами  також отримано постанову Верховної Ради від 25 червня про заяви народних депутатів України  стосовно  хабарництва під  час  голосування  по  кандидатурах на посаду Голови Верховної Ради України.

 

     Відповідальність за  виконання   постанови   Верховної   Ради підвищена, оскільки мова йде про перевірку в стінах Верховної Ради України,  опитування  народних  депутатів,  і  сам  факт  -   факт корупційності,  ознак  хабарництва.  Тому  я  вважаю  і  прошу вас підтримати нашу пропозицію, оскільки працівники Прокуратури можуть проводити  перевірку  виключно  в  межах кримінальнопроцесуального законодавства,   щоб   виділені   два    працівники    Прокуратури безпосередньо   працювали   з   тимчасовою   слідчою  депутатською комісією,  координували свою діяльність з  Головою.  І  тоді  самі обставини    диктуватимуть    застосування    заходів    у   межах кримінально-процесуального законодавства.

 

     Це буде найбільш практично,  найбільш коротко  і,  я  вважаю, найбільш об'єктивно.

 

     У мене все.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Є запитання до Богдана Васильовича? Немає.

 

     Беремо до відома цю інформацію. Будь ласка.

 

     Зараз відбудеться  засідання  Погоджувальної ради фракцій,  а через годину продовжиться засідання Верховної Ради.

 

     ( П і с л я п е р е р в и )

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Прошу депутатів сідати на місця.

 

     Інформую вас про те,  що відбулося  засідання  Погоджувальної ради фракцій. Розглянуто два аспекти одного і того ж питання - про обрання Голови Верховної Ради.

 

     Частина керівників  фракцій  пропонували  змінити   процедуру обрання  Голови Верховної Ради.  Розглядалися різні варіанти - від закритого засідання до поіменного голосування,  причому відкритого голосування - хто чию кандидатуру підтримує.

 

     За зміну процедури голосували представники "Громади",  Руху і соціалістів, а решта утрималися. Тому дійшли висновку, що потрібно продовжити висування в порядку, визначеному Регламентом. У зв'язку з цим я оголошую про початок цієї процедури.

 

     Будь ласка,  запишіться,  хто  хотів  би   висловитися   щодо висунення кандидатур на посаду Голови Верховної Ради.

 

     Депутат Данильчук. Будь ласка.

 

     ДАНИЛЬЧУК О.Ю., народний депутат України (виборчий округ 156, Рівненська область). Я передаю слово депутату Журавському.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка.

 

     ЖУРАВСЬКИЙ В.С., народний депутат України (виборчий округ 68, Житомирська  область).  Християнсько-демократична  партія України. Оскільки в нашому залі  вже  висували  і  представників  науки,  і представників  бізнесу  з  інших  регіонів,  і знаних політиків як зліва, так і справа, я пропоную кандидатуру Черновецького Леоніда, бізнесмена,  заслуженого  юриста  України,  людини,  яка допомагає бідним,  сиротам, інвалідам, допомагає церкві і веде християнський спосіб життя.

 

     Дякую.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Гнатюк Дмитро Михайлович. Будь ласка.

 

     ГНАТЮК Д.М.,   народний   депутат   України  (багатомандатний загальнодержавний   виборчий   округ,   Всеукраїнське   об'єднання "Громада").  Фракція  "Громада".  Я  передаю  своє  слово  Леоніду Григоровичу Косаківському.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка.

 

     КОСАКІВСЬКИЙ Л.Г.  Шановні народні депутати!  Я хотів би, щоб ми повернулися на тиждень назад і згадали,  що ми прийняли рішення працювати  в  безперервному  режимі.  На  жаль,  без  відома  залу Президія  змінила  самостійно наше рішення.  Тому я знову хотів би повернутися до цієї пропозиції.  Іншого  виходу,  крім  того  щоб, позбувшись   впливів  іззовні,  працювати  і  вирішувати  проблеми виходячи з волі депутатів, немає.

 

     Тому я  знову  наполягаю,  щоб  зараз,  до  кінця  пленарного засідання  в  поіменному  режимі було проголосовано пропозицію про роботу в безперервному варіанті аж до обрання  Голови.  Інакше  ми ніколи  цю  проблему  не  розв'яжемо.  І  треба  взагалі припинити консультації з урядовцями, тому що вони нам заважають. Я підтримую пропозицію,   що   ця  ложа  повинна  бути  вільна.  Давайте  самі працювати. Ми розберемося самі, хто в нас повинен бути Головою?

 

     Просив би поставити мою пропозицію на поіменне голосування.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Депутат Пересунько.

 

     ПЕРЕСУНЬКО С.І.,  народний депутат  України  (багатомандатний загальнодержавний     виборчий     округ,     СДПУ(о)).    Фракція Соціал-демократичної  партії  (об'єднаної).  Я  нагадую,  що  були домовленості   щодо   черговості  висунення  кандидатур.  Сьогодні повинна висуватися кандидатура від лівої сторони,  і я  пропонував би  іншим  не  висувати,  тому  що  ми  знову  згаємо  час.  У нас залишилося формально до відпустки 20  днів.  Формально!  Ще  треба буде сформувати комітети, тому у нас часу фактично немає.

 

     Я пропоную сьогодні висувати кандидатури від лівої сторони, а іншим утриматися.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Депутат Шушкевич.

 

     ШУШКЕВИЧ В.Г.,  народний  депутат  України   (багатомандатний загальнодержавний   виборчий   округ,   Всеукраїнське   об'єднання "Громада").  Фракция  "Громада".  Прошу  передать  слово  депутату Кармазину.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка.

 

     КАРМАЗІН Ю.А.  Місто-герой Одеса.  Фракція "Громада".  Дякую. Шановні народні депутати!  Ми  в  цій  залі  226  голосами  обрали Прем'єр-міністра.  Закритим голосуванням, непоіменним. І нічого. І всі дали йому фінанси,  і все нормально.  Тоді в  наші  справи  не втручалися. Ну, Президент просив: "Оберіть саме цього чоловіка".

 

     Сьогодні ж ми бачимо,  що на Верховну Раду чиниться тиск.  Це сьогодні продемонстровано на засіданні в шановного Президента.

 

     Фракція "Громада" не схвалює той тиск,  який чиниться іззовні на   народних   депутатів.   Вважаю   це   брутальним   порушенням Конституції,  у тому числі і намагання будьякою ціною не допустити голосування кандидатури Мороза.

 

     І я вважаю,  що ми маємо сьогодні працювати стільки,  скільки можливо.  Давайте припинимо радіотрансляцію,  будемо варитися отут самі.  І  давайте  змінимо  процедуру голосування.  Мої пропозиції подані до Верховної Ради,  як і  пропозиції  депутата  Альохіна  і депутата  Шишкіна.  Ці  пропозиції,  які  базуються  на дотриманні Конституції, виводять з глухого кута.

 

     Ми сьогодні  знову  зайшли  в  глухий  кут  тільки  тому,  що спираємося на Регламент, стаття 3.7.3 якого суперечить Конституції України.  Прошу дотримуватися Конституції,  норми якої мають пряму дію.

 

     Дякую за увагу.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Депутат Кравчук.

 

     КРАВЧУК Л.М.,   народний   депутат  України  (багатомандатний загальнодержавний виборчий округ,  СДПУ(о)). Наша фракція пропонує не висувати велику кількість кандидатів на посаду Голови Верховної Ради, а приступити до реального голосування по тих кандидатах, які ймовірно мають шанс стати Головою Верховної Ради. Це перше.

 

     Друге. Припинити  гру  навколо  Регламенту,  тому  що ми його змінити, як бачите, не можемо.

 

     Далі. Не гаяти часу на пусті розмови,  тому що ми стільки вже згаяли часу, окрім усього іншого, на запитання до голови Лічильної комісії,  на різні перерви,  на різні погоджувальні комісії і таке інше. Вони нічого не дають.

 

     Я пропоную висувати реальних претендентів і голосувати до тих пір, поки не оберемо Голову.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Депутат Плютинський.

 

     ПЛЮТИНСЬКИЙ В.А.,  народний депутат України (багато-мандатний загальнодержавний   виборчий   округ,   Всеукраїнське   об'єднання "Громада"). Фракція "Громада". Шановні народні депутати! Я вважаю, що  дійсно  настав  уже  час  кінчати  з цими іграми.  Вважаю,  що Олександр Олександрович щойно вніс хорошу, розумну пропозицію.

 

     Я підтримую  Леоніда  Макаровича  Кравчука,  який  тільки  що виступив  і  сказав,  що давайте вже перестанемо гратися,  давайте візьмемо,  може,  кандидатури  на  посаду  Голови,   які   набрали найбільше голосів. Настав уже час обрати Голову нашого парламенту.

 

     Вважаю, що  наші виборці вже не можуть цього терпіти,  уже не можна нічого їм пояснити.  А тому я  звертаюся  до  всіх.  Шановні колеги  народні  депутати!  Давайте ми все-таки припинимо ці чвари між партіями,  а прислухаємося до тієї  розумної  пропозиції,  яку вніс  Олександр  Олександрович,  і  оберемо відкритим голосуванням Голову Верховної Ради.

 

     Дякую за увагу.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Депутат Чорновіл.

 

     ЧОРНОВІЛ В.М.,  народний  депутат  України   (багатомандатний загальнодержавний  виборчий  округ,  НРУ).  Шановні  колеги!  Мені здається слушною пропозиція про те, що треба припинити трансляцію. Уже  і  ліві,  і  "Громада"  пропонували,  і  ми.  А  доходить  до голосування - 86 голосів.  Я чогось  не  розумію.  Давайте,  може, справді   без  трансляції.  Принаймні  на  час  виборів  Голови  і заступників. Це перше питання.

 

     Друге. Я якраз був серед тих,  хто підтримував пропозицію про зміну Регламенту.  Нічого страшного в цьому немає. Ідеться про те, що нам,  очевидно,  треба припинити  оці  залаштункові  змови,  де з'являються  абсолютно  неприродні альянси.  От скоро вистрибне ще один такий альянс. Розумієте, абсолютно неприродні альянси.

 

     І треба голосувати відкрито. Ми пропонували провести поіменне голосування, як в англійському парламенті: називають прізвище, він каже...  Ну,  відповідно  зорієнтуємося  -  чи  два   найсильніших кандидати,  чи  по  одному  будемо пускати,  і нехай людина скаже. Піднімається,  наприклад,  Іванов і каже, що він за чи проти, і ми фіксуємо.  Тобто  відкрито.  Він  бере  на  себе  на  чотири  роки відповідальність.  А то хтось  купує,  хтось  бюлетені  підробляє, якісь комітети, торгують, якісь гроші йдуть у хід, якісь обіцянки, хтось до Пустовойтенка бігає, хтось до Президента. Давайте кінчати і,  справді,  приймемо  оцю  поправку  до  Регламенту.  Шкода,  що сьогодні тільки представники трьох фракцій проголосували за це.

 

     Давайте повернемося   до   цього   питання    на    засіданні Погоджувальної ради.  Щоб кожен депутат відкрито, чесно перед усім народом  піднявся  і  сказав:  я  -  за  такого-то.  І  не  будемо хитрувати.

 

     Дякую (Оплески).

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Спасибі.

 

     Депутат Ващук.

 

     ВАЩУК К.Т.,  народний  депутат  України  (виборчий  округ 20, Волинська область).  Шановні народні депутати! Сьогодні ситуація в державі  і  в  нашому  залі така,  що потребує вжиття надзвичайних заходів.  Ми як парламент і конкретно  кожен  із  нас  як  депутат просто від того,  що нічого не робимо, опускаємося. Ми не працюємо як професіонали.  І на завтра  фермери  України  готують  нам  тут пікетування  -  це  перша ластівка від селян,  які сьогодні в дуже непростій ситуації.  Звичайно,  те,  є у нас спікер чи  немає,  не вплине істотно на жнива, але звинувачені ми будемо в усіх земних і неземних гріхах.

 

     Тому я підтримую більшість виступів і від  позафракційних  (а ми  так  думаємо,  принаймні  багато  хто  з тих,  хто тут сидить) пропоную,  щоб якщо Погоджувальна рада не  знаходить  кандидатуру, яку вона могла б погодити,  ставити на голосування кандидатури тих народних депутатів,  які набрали найбільше голосів.  І йти методом отаким:  один, другий, третій, четвертий... І голосувати чесно без подачі бюлетенів.  Зрештою,  фракції мають повірити своїм народним депутатам,  рахуватися  з  їхньою  думкою,  їхнім бажанням,  їхнім обов'язком перед виборцями.

 

     Дякую.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Спасибі.

 

     Депутат Правденко.

 

     ПРАВДЕНКО С.М.,  народний  депутат  України  (багатомандатний загальнодержавний   виборчий   округ,   Всеукраїнське   об'єднання "Громада").  Фракція  "Громада",  позапартійний.  Шановні  народні депутати!  Я думаю, кожному в цьому залі вже (є таке містке слово) набридло займатися тим,  чим ми займаємося.  Я пропоную переходити до  висування реальних кандидатур.  Так склалося,  що ось вони всі якраз на місцях Президії.  Давайте висувати і реально голосувати і закінчувати   з   обранням   Голови  Верховної  Ради,  завершувати вирішення цього питання.

 

     Дякую.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Депутат Дайнеко.

 

     ДАЙНЕКО Л.І.  Я думаю,  что  в  этом  зале  прозвучало  много лицемерия  и  неправды  и  что  действительно  за  полтора  месяца голосования у нас определились лидеры,  которые  могут  возглавить Верховный Совет.  Другие кандидатуры,  случайные, не пройдут, и не надо играть, так сказать, в эту слепую, по сути дела, игру.

 

     Я считаю,  что надо из  кандидатур,  которые  набрали  больше всего голосов, и определять лидера и проводить голосование.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Депутат Білорус.

 

     БІЛОРУС О.Г.,   народний   депутат  України  (багатомандатний загальнодержавний   виборчий   округ,   Всеукраїнське   об'єднання "Громада").  Шановні  народні  депутати!  Дійсно,  світовий досвід свідчить,  що  у  випадках  патової  або   кризової   ситуації   в парламентах  застосовують  нетрадиційні  процедури голосування.  У Сполучених Штатах  Америки  конгрес  голосує  поіменно,  відкрито, кожний  встає  і  вимовляє  "ай"  або  "ней"  щодо  того чи іншого кандидата, і таким чином складається сума голосів.

 

     Настав час і нам, і я підтримую пропозицію депутата Чорновола про   те,   що   треба  застосувати  нову  процедуру,  хоч  ніякої незвичайної технології голосування тут немає.

 

     Давайте спробуємо  персональне  голосування   по   кожній   з кандидатур, які набрали найбільше голосів у нашому залі.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Спасибі.

 

     Депутат Куньов.

 

     КУНЬОВ І.П.,   народний   депутат   України  (багатомандатний загальнодержавний виборчий округ,  ПСПУ).  Уважаемые  коллеги!  Мы действительно   зашли   в   тупик.  Мне  думается,  что  из  этого глубочайшего кризиса есть два пути.

 

     Первый путь.  Левая сторона выдвигает своих четырех  человек, набравших  наибольшее количество голосов,  правая - также четырех. Проводится первый тур голосования, кто-то выйдет, очевидно, два, а может  быть,  один победит.  Я думаю,  что мы изберем Председателя Верховного Совета Украины.

 

     И второй путь (он,  конечно,  нарушает Регламент),  как здесь предлагали:   каждый   встает  и  говорит,  что  он  за  такого-то кандидата.

 

     Спасибо.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Спасибі. Висловились усі ті, хто записався?

 

     Депутат Чиж записаний? Будь ласка.

 

     ЧИЖ І.С.,  народний  депутат  України  (виборчий  округ  190, Хмельницька область).  Дякую,  Олександре Олександровичу.  Фракція "Лівий центр" соціалістів і селян. Шановні колеги! Я за дорученням фракції  пропоную деякі уточнення процедури голосування.  Зокрема, щоб голосування  відбувалося  тут,  у  присутності  всіх  народних депутатів.   У   залі   встановлюється   кабіна,   кожен   депутат піднімається, отримує бюлетень і проходить через кабіну.

 

     Забезпечується волевиявлення.    Забезпечується     таємність голосування,  як це вимагається Регламентом і законом,  бо депутат проходить через кабіну.  І фактично якось враховується  пропозиція Вячеслава Максимовича Чорновола, бо ми бачимо, що депутат голосує. Це перше.

 

     Друге. Якщо голосування не  відбувається    такі  факти  є, зокрема  останні голосування,  особливо коли депутати блокують або їх змушують блокувати),  вважати це грубим  порушенням  Регламенту (фактично  так  воно  і  є)  і  відповідно  до Регламенту провести переголосування.  Ми  повинні  завершувати   конкретне   висування підсумком - голосуванням.

 

     I останнє.  Треба  вже  обирати Голову.  Я думаю,  це вже всі зрозуміли.  Інакше треба думати  про  долю  парламенту.  Якщо  він заблокований  на  початку  свого  шляху,  тоді  треба вдаватися до процедури розпуску.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Спасибі.

 

     Висловилися ті,  хто бажав висловитися.  Тут є дві частини... Одну хвилинку! Депутат Матвєєв від фракції. Будь ласка.

 

     МАТВЄЄВ В.Г.,   народний   депутат  України  (багатомандатний загальнодержавний  виборчий  округ,   КПУ).   Фракція   комуністів України.  Шановні колеги!  Як ви знаєте,  18 червня, тобто 11 днів тому,  при голосуванні найбільшу кількість голосів  отримав  Петро Миколайович  Симоненко.  Тому я від імені фракції комуністів вношу пропозицію  висунути  на  Голову  Верховної  Ради  України   Петра Миколайовича Симоненка.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Є   пропозиція   підвести  риску.  Але  ж  ви  не записувалися.  Будь ласка.  Хто за те,  щоб підвести риску?  Прошу проголосувати цю пропозицію.

 

     "За" - 227.

 

     Риску підведено.

 

     Леоніде Михайловичу  Черновецький,  ви  не  заперечуєте проти висунення вас?

 

     ЧЕРНОВЕЦЬКИЙ Л.М.,  народний депутат України (виборчий  округ 219,  м.Київ).  Я могу сказать следующее.  Я очень заинтересован в том,  чтобы у нас в Верховном Совете  как  можно  скорее  появился Председатель.  И  конечно  же,  я  для  этого  принимаю все меры и голосую, чтобы это произошло как можно скорее.

 

     В то же время я хочу сказать депутатам,  выступающим  сегодня за   то,   чтобы   фактически   прекратить  дальнейшее  выдвижение кандидатов, которые еще не выступали, что так можно дойти до того, что  просто взять и выгнать из Верховного Совета тех,  кто сегодня большинству или меньшинству не нравится.

 

     Я представляю город Киев.  36 тысяч избирателей Дарницкого  и Харьковского районов (округ 219) отдали мне свои голоса.  Я набрал голосов в три раза больше, чем самый близкий ко мне претендент. И, конечно,  меня такое положение вещей возмущает.  Я полагаю, что от того,  сниму ли я сегодня свою  кандидатуру  или  оставлю,  скорее Председатель  Верховного  Совета  не появится.  Но благодаря таким выступлениям мы сможем все-таки прийти к какому-то согласию.

 

     Поэтому я предлагаю выступать,  выдвигать  свои  кандидатуры, так  как  здесь  все депутаты равны.  А председателям фракций надо иметь совесть и договориться.  Вот мое предложение.  Поэтому я  на своей кандидатуре настаиваю.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Тобто ви не знімаєте?

 

     ЧЕРНОВЕЦЬКИЙ Л.М. Нет.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Добре.

 

     Петре Миколайовичу, ваша кандидатура? Теж не знімає.

 

     Таким чином,   до   списку   буде  внесено  дві  кандидатури: Черновецький Леонід Михайлович і Симоненко  Петро  Миколайович,  і завтра  ми  дамо  їм  змогу  виступити,  послухаємо їх,  поставимо запитання.

 

     Далі. Було  декілька  пропозицій  щодо  зміни   процедури   - Вячеслава  Максимовича,  Альохіна з Кармазіним і так далі.  Але ці пропозиції мають бути включені до порядку денного як  питання  про зміну процедури обрання Голови Верховної Ради.

 

     Я просив  би  включити  до  порядку денного це питання.  Будь ласка, підтримайте цю пропозицію.

 

     "За" - 103.

 

     Окремо? Депутат  Чорновіл  просить  слова  з  приводу   своєї пропозиції. Будь ласка.

 

     ЧОРНОВІЛ В.М.  Шановні колеги!  Я,  звичайно,  хотів би,  щоб голосували саме так,  але з наскоку цього не можна робити.  Це  не просто  зміна  процедури,  це  зміна Регламенту.  А для того,  щоб внести зміну до  Регламенту,  потрібно,  щоб  Погоджувальна  рада, більшість  її (на жаль,  не було сьогодні більшості,  ви чули) або щоб  Підготовча  група  запропонували,  інакше  нам  потрібно  300 голосів.  Питання  не  вирішене  -  лише  103  голоси.  Давайте не форсувати події, щоб потім не поставили під сумнів наше рішення, а воно  буде неконституційним.  Давайте всетаки повернемося до цього питання на засіданні Погоджувальної  ради  або  Підготовчої  групи (вона  буде  засідати  в  середу)  і,  можливо,  ми  до чогось там додумаємося.

 

     Не поспішайте ставити,  Олександре Олександровичу,  коли воно не проходить.

 

     Дякую.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Депутат  Альохін.  Будь  ласка.  Ваша  пропозиція була. У нас є ще 2 хвилини.

 

     АЛЬОХІН В.І.,  народний депутат України (виборчий  округ  39, Дніпропетровська  область).  Фракція "Громада".  Шановна Президіє! Мабуть,  ті,  хто головував  на  минулому  тижні,  коли  ставилося питання  про  включення  до  порядку  денного,  а  перед  цим було обговорення  на  засіданні  робочої  групи,  не  виконують   своїх повноважень   і  не  контролюють.  Депутат  Бандурка,  якому  було доручено зібрати Підготовчу групу,  не  виконав  рішення,  за  яке проголосували 190 депутатів, і не провів робочу нараду Підготовчої групи.  Тому сьогодні ставити це  питання  знову  на  голосування, мабуть,  не  зовсім доречно.  Треба виконати те рішення,  яке було проголосовано.  І  нехай  депутат  Бандурка  виконує  повністю  ті повноваження, які йому надано.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Олександре  Марковичу,  що  ви  можете  сказати з цього приводу?

 

     БАНДУРКА О.М.,  народний депутат України (виборчий округ 175, Харківська   область).   Шановна   Президіє!  Є  п'ять  пропозицій подібного характеру щодо змін Регламенту, у тому числі й Альохіна. Дійсно,  Підготовча депутатська група декілька разів розглядала це питання і давала рекомендації,  які є в Президії. Завтра надійдуть такі рекомендації від депутата Ржавського,  наскільки мені відомо. У середу ми будемо їх розглядати.  Якщо  це  терміново,  можемо  й завтра розглянути.

 

     Чи це  буде  на користь?  Ну,  дай Бог,  щоб було на користь. Завтра можемо розглянути.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Питання з'ясовано.

 

     Була ще  пропозиція  депутата  Косаківського   не   припиняти роботу,  поки  не  розглянемо  це  питання й остаточно не приймемо рішення. У поіменному режимі.

 

     Хто за те,  щоб поіменно проголосувати цю  пропозицію?  Прошу голосувати.

 

     "За" - 93.

 

     Пропозиція Косаківського  зводиться  до  того,  що,  оскільки висунуто кандидатури, треба за процедурою, визначеною Регламентом, розглядати  ці  кандидатури,  проводити  вибори  і  не закінчувати засідання,  поки  не  буде   проведено   остаточне   результативне голосування.

 

     Я ставлю цю пропозицію на голосування в поіменному режимі.

 

     "За" - 118.

 

     Ця пропозиція не підтримується. Будь ласка, по фракціях.

 

     Щось не вийшло в операторів,  їм здалося,  що було непоіменне голосування, я так зрозумів. Це питання вичерпано.

 

     Оголошується перерва до 10 години ранку.