БЮЛЕТЕНЬ N 20

Опубліковано 28. 05. 1998

 

                        ЗАСІДАННЯ ДВАДЦЯТЕ

 

        С е с і й н и й  з а л  В е р х о в н о ї  Р а д и

          У к р а ї н и. 28  т р а в н я  1998  р о к у.

                         16 г о д и н а.

 

     Веде засідання член Президії першої сесії Верховної Ради

     України ЛАЗАРЕНКО П.І.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні  народні  депутати,  прошу  заспокоїтись. Розпочинаємо роботу.

 

     Слово надається депутату Сіренку. Прошу.

 

     СІРЕНКО В.Ф.,   народний   депутат  України  (багатомандатний загальнодержавний виборчий  округ,  КПУ).  Позапартійний.  Фракція комуністів.  Шановні  народні депутати!  Гадаю,  цей зал настільки розмежований концептуально,  що як би не проголосували на  виборах Голови Верховної Ради, буде, як у тій пісні: "Половина саду цвіте, половина  -  в'яне".  Але  це  емоційний  бік  справи,   емоційний суб'єктивізм, який ми тут один перед одним демонструємо.

 

     Є об'єктивний стан речей, об'єктивні істини, які ми не можемо переступити.  Пов'яжімо   обстановку   в   нашому   парламенті   з обстановкою  в  нашому суспільстві.  Дванадцять років перебудови і жаху реформ зробили наше  суспільство  опозиційним,  зробили  наше суспільство  лівим,  зробили  наше  суспільство  критичним.  І  ця лівизна суспільства не може  не  віддзеркалюватися  в  парламенті. Адже  парламент  теж  має  виразити  побажання  і  надії більшості суспільства, побажання і надії лівизни, яка існує в суспільстві.

 

     І, звичайно,  така обставина робить логічною ситуацію, коли й на чолі парламенту буде представник лівих сил. По-іншому й бути не може!  Інакше не можна виразити інтереси більшості в  суспільстві. Тому    ліве   суспільство,   опозиційне   суспільство,   критичне суспільство - опозиційний парламент і ліве керівництво.

 

     Друга теза.   Пакетне   голосування.   Пропозиції   пакетного голосування   не   витримують  критики  з  боку  конституційності. Подивіться статті 38 і 71 Конституції  України.  Там  сказано  про вільне волевиявлення під час виборів. Даний принцип поширюється на всю територію України,  поширюється на парламент. Тут теж має бути вільне волевиявлення депутатів. Інакше бути не може.

 

     Тому пакетування  є антиконституційним,  оскільки воно не дає змоги депутатові виразити свою волю,  своє ставлення до конкретної кандидатури. І ми не можемо піти на це - на порушення Конституції! Конституція є законом  прямої  дії.  І  принцип  законності,  який мусить  утверджуватися в парламенті,  повинен утверджуватися і під час виборів Голови Верховної Ради.  І які б зміни чи які б  адгоки не  застосовувалися,  які  б  зміни  Регламенту  не пропонувалися, Конституція не дозволить голосувати пакетом!

 

     Я дивуюся  з  домашньої  заготовки  лідерів  правих   партій, консервативних партій,  які закликають нас порушувати Конституцію. Це або умисне торпедування роботи  парламенту,  або  така  домашня заготовка, що нічого не варта.

 

     Третій момент.   Яка   природа   парламенту?  Коли  парламент зароджувався в часи боротьби з королівським абсолютизмом,  він  за своєю   природою   ставав  опозиційним,  критичним.  Тут  назавжди поселилася критика й опозиційність.  І  це  сьогодні  робить  його лівим.  Парламент  настільки  сьогодні  буде  виразником інтересів суспільства,  наскільки буде опозиційним до  уряду,  критичним  до політичного курсу, який нині здійснює уряд.

 

     Тут спостерігається цікава закономірність: як тільки на цю трибуну виходить представник правих  фракцій,  він наповнює свої промови лівим змістом.  Коли він іде голосувати,  то голосує на підтримку політичного курсу,  на підтримку уряду або не бере бюлетені взагалі. Така закономірність теж свідчить про те, що парламент за своєю природою  лівий!  Тому  закономірно,  що  лівий представник має очолити парламент.

 

     Четвертий момент  - ставлення до кандидатів.  Кажуть,  багато званих та мало обраних.  Посада одна.  І ця посада -  Голгофа.  Це посада,  на  якій  за  рік  роботи треба давати три роки трудового стажу.

 

     І мені здається...  (Шум у залі), що коли людина погоджується на  дану  посаду,  погоджується  віддати  свої  сили  в  інтересах парламенту і в інтересах народу,  то треба тільки аплодувати такій людині.  Вважаю,  що всі, хто виходив на нашу трибуну і пропонував сам себе,  достойні,  але Петро  Миколайович  Симоненко  -  людина гідна, людина мужня, людина, яка всією своєю поведінкою довела це. Мені здається, в нас є всі підстави погодитися на те, щоб названий представник лівих сил очолив парламент (Оплески).

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні    колеги,    потрібно   порадитись.   Ми погодилися відвести на розгляд даного  питання  одну  годину.  Вже використано  20 хвилин.  Від вас надходять пропозиції надати слово представникові від кожної фракції по 5 хвилин,  і ми вкладемося  в 40 хвилин,  що залишилися.  Не буде заперечень?  Прошу визначитися представникам  Партії   зелених   і   Соціалдемократичної   партії (об'єднаної), представники інших 6-ти партій визначились.

 

     Від Народного   руху   України   слово   надається   депутату Григорович. Будь ласка.

 

     ГРИГОРОВИЧ Л.С.,  народний депутат України  (багато-мандатний загальнодержавний  виборчий  округ,  НРУ).  Народний  рух України. Шановні народні депутати!  Я хочу,  щоб в Україні люди  отримували зарплату.  Переконана,  що  цього  хочуть  усі,  адже  ми складали присягу на  вірність  цьому  народу  і  цій  державі.  Але  ж,  на превеликий    жаль,   сьогодні   питання   про   виплату   зарплат по-жонглерському використовують у певних політичних цілях.

 

     Розв'яжемо таку задачу.  З точки А вийшли  шахтарі  до  міста Києва,  з  точки  Б  вийшли  інші  шахтарі  до  міста Києва.  Вони зустрілися на пагорбах між вулицями Банковою і Грушевського. Як ви гадаєте,  куди  вони  підуть?  Народ же не призначав міністрів,  а обирав нас.  Тому закликаю вас до дуже зваженого роздуму  стосовно своїх конституційних зобов'язань перед виборцями.

 

     Хотіла б  зазначити,  що  в  цьому контексті виплата зарплати перебуває в прямій залежності від політичного керівництва держави. І я методом діалектичного аналізу спробую вам це довести.

 

     Мені не хочеться вдаватись до вічного слов'янського запитання "хто винен?". Але в нашому залі так багато дане запитання ставили, що я відчуваю потребу провести невеличкий політичний лікнеп.

 

     Наталія Михайлівна дуже добре розповідала, що було після 1990 року,  а от колега Сіренко сказав,  що ці процеси тривають уже  12 років.

 

     То я вас запитую:  коли 1978 року зростала інфляція і Леоніду Іллічу Брежнєву підказували, що щось треба робити, він тільки зміг дочепити  четверту  зірку Героя.  Коли Черненко та інші генсеки не спромоглися  нічого  зробити,  то  1985  року  Горбачов   оголосив перебудову.  Не підбудову,  не прибудову, а перебудову! Перебудову чого? Суспільно-економічних відносин.

 

     І прийнята тоді постанова ЦК КПРС (до речі, пан Чорновіл тоді був  у  далеких  місцях)  про  підприємництво  і  кооперацію  дала можливість перекачувати партійні гроші до Женеви. Саме тому Микола Кручина "випав" з балкона.

 

     І павловська реформа 1990 року була тим самим.

 

     Хто ж  відповість  за порожні полиці,  за інфляцію,  за перше підвищення цін?  Ті самі,  які продовжували це робити і після 1991 року.

 

     Але я зосереджусь на іншому:  що робити?  Про те,  що робити, писалося в газеті "Правда" 1989,  1990,  1991 років.  Підшивка цих газет   є   в   нашій   парламентській   бібліотеці,  люди  можуть ознайомитись.  А газета "Правда" тоді писала,  що треба  змінювати форми господарювання,  форми власності, підходи. Ми так ці підходи і не змінили.  Попередній парламент топтався:  крок уперед  -  два кроки назад.

 

     Отже, виплата  зарплати  залежить від політичного керівництва держави. І я доводжу це: у Північній Кореї, де "полум'яний Кім Чен Ір",  роздають  по  дві мисочки рису,  але справедливо і щодня.  У Росії,  де спікером є комуніст Селезньов,  зарплату не виплачують, як  і  в  Україні,  незважаючи  на  нафту  й  газ.  А  от у Чехії, Словаччині та Польщі зарплату виплачують дуже і дуже добре.

 

     Отже, для того щоб зарплату виплачували добре, у Литві людина розумна,  але людина "вчорашнього дня" - Бразаускас відмовився від влади.  І я радила б нашим бразаускасам вчинити так  само,  щоб  в Україні справи йшли так само добре.

 

     Уважно вчитаймося   в   Конституцію   України.   Статтею   88 дозволяється пакетне голосування.  Тож оскільки  злам  суспільства відбивається  у  зламі цього парламенту,  прошу підтримати пакетне голосування,  яке  дасть  змогу   дійти   компромісу   та   обрати керівництво, яке уможливить отримання заробітної плати.

 

     В ім'я того,  щоб в Україні не було так, як у Північній Кореї та Росії, я вважаю, що ліве керівництво категорично протипоказане, особливо в питанні виплати зарплати, бо зарплата виплачуватиметься тоді, коли буде консолідація, буде спільність дій парламенту, буде погоджений пакет.

 

     І, нарешті, останнє.

 

     Єдиний, хто сьогодні виступав уперше, - це Наталія Михайлівна Вітренко. Двоє інших кандидатів уже були нами почуті й оцінку свою отримали.

 

     Я не   знаю,   чи  "червоніє  планета",  але  держава,  котра руйнувала храми,  собори, топтала ікони, тобто йшла сімдесят років без Бога, повинна була закінчити тим, чим закінчила.

 

     Отож із відповідальністю перед Богом,  нинішнім і прийдешніми поколіннями вчинімо так, як робиться в усьому світі!

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні колеги!

 

     Закликаю до зваженості, терпіння і терпимості. Поважайте один одного.

 

     Слово надається   представнику   фракції   Соціалістичної   і Селянської партій депутату Бокию.

 

     БОКИЙ І.С.,   народний   депутат   України   (багатомандатний загальнодержавний  виборчий  округ,  виборчий  блок СПУ та СелПУ). Шановні народні депутати!  Ситуація з  виборами  Голови  Верховної Ради  яскраво  висвітлює  позицію  і  кожної  фракції,  і  кожного народного  депутата.  Наші  виборці  мають  право   на   певну   й неупереджену  інформацію  про  те,  що  діється  в сесійному залі. Фракція блоку Соціалістичної і Селянської партій  ("Лівий  центр") доручила мені зачитати ухвалену нами заяву з даного приводу.

 

     "Третій тиждень  триває  перша  сесія  Верховної Ради України чотирнадцятого скликання.  Вона відбувається в умовах  поглиблення всебічної   кризи,  що  набирає  ознак  катастрофи.  Але  склалася нестерпна ситуація.  Замість  того,  щоб  невідкладно  взятися  за розв'язання  гострих  і  болючих для людей проблем,  Верховна Рада змушена непродуктивно займатися  суто  організаційними  питаннями. Внаслідок неконституційного блокування роботи вищого законодавчого органу з  боку  фракцій  Народно-демократичної  партії,  Народного руху,  Соціал-демократичної  партії  (об'єднаної),  Партії зелених гальмується обрання Голови Верховної Ради.  Фракція соціалістів  і селян  звертає  увагу  виборців,  що затягування роботи парламенту відбувається під контролем і з благословіння Президента  та  уряду України.

 

     Фракції народних  демократів,  рухівців,  соціал-демократів і зелених,  а в окремих випадках  і  прогресистів  усупереч  вимогам Конституції  і Регламенту взяли на себе ганебну місію зриву роботи Верховної Ради.  Головна мета їхніх дій  -  не  допустити  обрання Голови парламенту з середовища лівих депутатів.

 

     Комуністи, соціалісти  і  селяни проводять у парламенті чесну лінію.  Ми  висунули  і  не  знімали  свого  кандидата  на  Голову Верховної  Ради.  Супротивна  ж  сторона  веде  недостойні ігрища, висуваючи і знімаючи  своїх  кандидатів,  вимагаючи  на  порушення Основного  Закону  і Регламенту так званого пакетного голосування, яке за своєю суттю є незаконним,  завжди слугуватиме приводом  для шантажу  і тиску з боку обраного таким чином керівництва Верховної Ради.

 

     До того ж передумовою такого пакету є неможливість  висунення на  посаду  Голови представника лівих фракцій.  Такі умови звучать передусім  з  середовища  НДП,  яка,   незважаючи   на   незаконне використання  владою всіх засобів впливу на виборах,  зібрала в 10 разів менше голосів,  ніж депутати від  лівих  сил.  Таким  чином, ігнорується  воля  народу,  шантажем упроваджується спроба зробити парламент сліпим знаряддям виконавчої влади. Народ України повинен знати, чому президентська й урядова сторони так бояться приходу до керівництва парламенту здорових сил.  Адже ситуація в економіці та соціальній  сфері зайшла так далеко,  що парламент управі порушити питання про відповідальність і Президента,  і виконавчої влади  за результати їх діяльності.

 

     У всьому   світі   українська   виконавча   влада  постає  як недостойний  взірець  корупційного  організму,  який  зімкнувся  з кримінальним світом нерозривними узами. Ясна річ, ліве керівництво Верховної Ради,  якби  воно  було  обране,  рішуче  орієнтувало  б парламент  на  подолання  цих  ганебних  для демократичної держави явищ.

 

     Президент і уряд поставили за мету за допомогою  слухняних  і покірних  їхній  волі  депутатських  фракцій  підкорити  парламент інтересам  зарубіжних  фінансових  кіл  і  внутрішніх   олігархій, покінчити  в  зародку  з  українським парламентаризмом,  насадивши модель автократичного управління  державою.  Ось  у  чому  коріння сьогоднішніх змагань у Верховній Раді навколо посади її Голови.

 

     Депутатам є над чим працювати. Потребують негайного уточнення показники державного бюджету,  пов'язані з фінансуванням вугільної галузі, виплатою зарплати гірникам.

 

     Те саме  стосується  багатомісячних  невиплат пенсій,  платні вчителям, медикам, працівникам соціально-культурної сфери. Уже має бути   в  повному  розпалі  робота  над  Бюджетною  резолюцією  та розпочинатися підготовка Закону про Державний бюджет на 1999 рік.

 

     Пильної уваги    потребує    паливноенергетичний    комплекс, житлово-комунальне   господарство,   яке   потрібно  вже  сьогодні готувати до майбутньої зими.

 

     Катастрофічна ситуація на селі: недосіяно, недоорано,   а   те,  що  кинуто  в  землю,  може  бути незібране.

 

     У світлі  цих  викликів  часу  депутатам  має  бути   не   до політичних ігрищ. Та якраз цим і займається та частина парламенту, яка  найбільш  наближена  до  виконавчої  влади.  Об'єктивно  вона підставляє  уряд  на  вияв  недовіри з боку Верховної Ради.  Чи не завелика ціна політичним ігрищам?  Чи не роблять  вони  заручником цих ігрищ увесь народ України?

 

     Фракція соціалістів  і  селян  заявляє  рішучий протест проти блокування роботи Верховної Ради з боку пропрезидентських  фракцій із  метою  зірвати  продуктивну  роботу  парламенту  на початковій стадії його діяльності.

 

     Звертаємося до депутатів,  котрі  блокують  роботу,  особливо тих, кого під примусом, погрозами змусили ввійти до певної фракції або  зобов'язують  не  брати   бюлетенів,   зрозуміти   всю   свою відповідальність  за  продовження  нав'язаної  лінії,  що заводить діяльність Верховної Ради в глухий кут.

 

     Вважаємо, що своє слово з приводу  такого  ставлення  окремих депутатів,   які,   виконуючи  чужу  волю,  займають  деструктивну позицію,  мають сказати виборці,  котрі віддали за них голоси.  Ми готові на розумні компроміси,  ми їх пропонуємо, ми здатні спільно працювати на  благо  України.  Але  для  цього  парламент  повинен об'єднати  зусилля,  відкинувши  амбіції,  шантаж  та ультиматуми. Правити має закон і тільки закон".

 

     Гадаю, ця заява ясно і чітко відповідає на те,  куди йдемо, і на чому твердо стоять і стоятимуть соціалісти та селяни.

 

     Тут невипадково чулися нападки на Олександра Мороза.  Природа їхня зрозуміла,  тому й відпадає потреба його захищати. Народ його знає не гірше за вас.

 

     Не забуваймо  одного:  крім  фракційної  дисципліни,  є  ще й совість та персональна відповідальність кожного  депутата  (Шум  у залі).

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні  колеги,  прошу дотримуватися Регламенту, поважати один одного.

 

     Слово надається  представникові  Народнодемократичної  партії депутату Іоффе.

 

     ІОФФЕ Ю.Я.,  народний  депутат  України  (виборчий округ 111, Луганська область).  Уважаемые коллеги!  Мы с вами вот уже 18 дней уперлись в одну-единственную проблему. Ну, казалось бы, что проще? Если  человек,  который  сядет  в   это   кресло,   будет   строго придерживаться  Регламента  и  не было бы других каких-то рычагов, то, наверное, нашлось бы немного желающих там сидеть.

 

     Однако такие желающие есть. Почему это происходит и почему мы не можем избрать человека, который должен быть руководителем, как, казалось бы, на профсоюзном собрании?

 

     А происходит потому, что нынешняя технология принятия законов позволяет манипулировать парламентом и нарушать Регламент, ибо под единоначальное руководство человека, которого мы изберем, попадает громадный   аппарат.   Вот  два  рычага,  за  влияние  на  которые разгорелась такая борьба.

 

     Давайте вспомним прошлый парламент.  Если мы хотим,  чтобы  в дальнейшем приносили мешки вот этих бумаг... За время, что мы, как сказал мне один одессит,  разговариваем тут с трибуны в течение 17 дней о жизни вообще, нам принесли по мешку бумаг. Нас сюда избрали разных (это нормально): рабочих, меня - инженера, академиков и так далее.  Скажите,  пожалуйста,  у каждого ли хватит возможности для того,  чтобы представить  последствия  принятия  законов,  которые только принесли? Думаю, нет. И академику в том числе.

 

     Если мы  вспомним прошлый парламент,  то в такие дела вникала определенная   группа,   подкрепленная   в   основном    какими-то лоббистскими группировками (они тут выступали все время).

 

     А уважаемый  мною  Александр  Александрович  Мороз  как хотел манипулировал  парламентом  и  как  хотел   безнаказанно   нарушал Регламент.  Разве  что  такой эмоциональный человек,  как Владимир Марченко,  каждый раз взрывался. И можно было по этому определить, что   Александр   Александрович  Мороз  в  очередной  раз  нарушил Регламент.  Тогда надо избрать его,  и никто этого лучше делать не будет. Если мы хотим такое.

 

     Если мы хотим изменить что-то,  я думаю, нам надо собраться и прежде всего договориться о следующем... (Шум у залі). Не кричите, я  редко  выступал  и  в том парламенте.  Чего вы орете?  Надо нам собраться и договориться (причем, человеческим голосом) о том, что мы,  наверное,  сокращаем  человек  700 аппарата.  Вы знаете,  я в течение месяца (еще как депутат прошлого парламента) от  господина Горевого  пытаюсь получить штатное расписание всех подразделений и закрепление машин,  которых 277 в нашем гараже.  И практически  не могу  добиться.  Он нахальным образом нарушает законы,  игнорирует просьбу.

 

     Если мы сократим человек 700 и создадим аналитический  центр, перед  которым  поставим  всего две задачи:  очертим круг законов, закроем дыры,  при которых идет  приватизация  без  всяких  правил игры,  грабеж... И запретим внесение вот таких бумаг. Нужно, чтобы в аналитической беспристрастной записке  определялись  последствия данного  закона,  чтобы было понятно и рабочему,  и парламенту,  и академику,  которых  абсолютно  справедливо  люди   избрали,   что произойдет, как он состыкуется с остальным правовым полем.

 

     Тогда можно    избрать    любого   спикера.   И   он   должен придерживаться Регламента.  Надо ввести в законопроект - вплоть до уголовной  ответственности!  -  наказание  за нарушение Регламента спикером.  Тогда изберется любой!  И нам надо договориться в таком плане.

 

     Я не верю в доброго царя.  Все претенденты, кто тут выступал, упирали на то,  что вот приду я и буду как добрый царь. Я в это не верю:   я   верю   в   силу   законов  с  обязательным  механизмом неотвратимого действия данных законов.

 

     Вот мы сейчас говорим о  шахтерах  (это  на  слуху).  У  меня непосредственно  25  лет  подземного  стажа,  30  лет - в угольной промышленности,  начиная с простого рабочего. Хочу сказать, отчего нынче  шахтеры  не  получают  деньги.  Ведь  это мы тут должны все решить!  Прежде всего мы  приняли  бюджет  в  прошлом  парламенте? Приняли...  Сегодня  дотацию как никогда это правительство отдает. Ясно - недостаточно,  но кроме этого,  в рамках  принятых  законов между   производителями   угля  и  потребителями  циркулирует  800 структур,    которые    практически    грабят    труд    шахтеров, приватизировали его.  Может быть,  вы хотите доброго царя, который это запретит?!  А я считаю,  мы должны в законодательном плане это запретить! Мы должны принять соответствующие законы!

 

     В этой ситуации, я считаю, нам надо договориться об изменении технологии принятия законов.  Я  уверен,  что  половина  из  здесь сидящих  (не  хочу  никого  обидеть)  не прочитала и третьей части того,  что нам принесли - мешок бумаг!  Мы должны договориться  об изменении   технологии   принятия   законов  и  выбрать  абсолютно нейтрального спикера,  который захочет после этого  избираться!  Я думаю, желающих будет немного!

 

     Спасибо (Оплески).

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Слово     надається     представникові    фракції Прогресивної соціалістичної партії України депутату Сидорчуку.

 

     СИДОРЧУК М.Ю.,  народний  депутат  України  (багато-мандатний загальнодержавний   виборчий   округ,  ПСПУ).  Уважаемые  народные депутаты!  Уважаемые  избиратели  Украины,  а  также  высокочтимое панство!  В Библии, в послании от Матфея говорится: "И вошел Иисус в храм Божий,  и выгнал всех продающих и  покупающих  в  храме,  и опрокинул  столы меновщиков и скамьи продающих голубей,  и говорил им: написано - "дом Мой домом молитвы наречется", а вы сделали его вертепом розбойников".

 

     Я, естественно,   не   хочу   проводить   аналогии   с   этим высказыванием, но всматриваясь в деятельность Верховного Совета за последние четыре года,  в степень его роста или падения,  развития или деградации,  можно сделать вывод - продающих  и  покупающих  в зале Верховного Совета достаточно много.

 

     И вот  уже  третью  неделю  самые  худшие традиции парламента прошлого созыва раз едают,  словно ржавчина,  народных и не  очень народных   депутатов,  сидящих  сегодня  в  зале.  Эти  тлетворные традиции, традиции, когда принимаются антиконституционные решения, которые   называют   Конституционным  договором,  традиции,  когда решения,  важные для народа, принимаются глубокой ночью, традиции, когда  решения  принимаются  в течение восемнадцати часов,  причем решения такие,  которые требуют осмысления и обсуждения, - заслуга бывшего  руководства  Верховного  Совета.  Их  деяния мы ощущаем и сегодня - не успел начать работу Верховный  Совет  нового  созыва, как мы словно оказались в эпохе французских королей, которых знаем по романам Александра Дюма.

 

     Чем можно об яснить,  что лидер крупнейшей партии  согласился участвовать  в  спектакле  по сценарию мелкобуржуазного автора или почему две крупнейшие фракции - коммунистов и НДП не сговариваясь, дуэтом  стали  делать  все  возможное,  чтобы  выборы Председателя Верховного Совета затянуть или сорвать?

 

     А сценарист потирает руки, он понимает: при такой  раскладке  он,  словно мессия,  придет в зал Верховного Совета и сядет в кресло спикера.  И ему все равно,  что трещит  по швам экономика,  сельское хозяйство, что не выплачивается зарплата учителям, врачам, шахтерам.

 

     Я уже не говорю о партии "Гром ада",  которая в  первом  туре выборов  заняла  сверхорганизованную деструктивную позицию.  Такая позиция естественна,  так как одна группа располагает  гигантскими средствами,    другая   группа   располагает   огромной   властью. Естественно,  они поладить не могут,  и этот  деструктивизм  будет продолжаться.

 

     Считаю, что  депутаты  должны  задуматься,  стоит ли играть в дурака,  когда  все  остаются  в  дураках,  и  лишь   один   шулер оказывается  умным?  Здравый  смысл  должен  победить.  И  поэтому фракция Прогрессивной социалистической партии  Украины  предложила альтернативу всем этим партноменклатурным играм.

 

     Наш кандидат  на  пост Председателя Верховного Совета Наталья Михайловна Витренко - действительно народный депутат. Это показали и  состоявшиеся  29  марта  выборы.  Так,  несмотря  на  приезд на Сумщину,   в   город   Конотоп,   накануне   выборов    Александра Александровича   Мороза,  баллотировавшийся  председатель  Сумской областной  организации  СПУ  Мордовец  набрал  в  Конотопе  аж  99 голосов.

 

     Правда, после  выборов,  словно  стая шакалов,  набросились с помощью  глухонемой  и  слепой,  но   алчной   Фемиды   коммунист, социалист,  громадовец  и  киевский делец на 65 тысяч избирателей, проголосовавших за Витренко.  Но  народ  и  здесь  отстоял  своего народного депутата.

 

     В условиях   нынешнего  курса  антинародных  реформ  честному депутату трудно работать и в округе,  и над законами.  Но  Наталия Михайловна  добилась  признания избирателей не только Конотопщины, не только Сумщины,  но и всей Украины. Это всенародное уважение за ее порядочность, честность, принципиальность, за ее справедливость и человеческое отношение к ветеранам и рабочим. Наталия Михайловна обладает   той   политической  волей,  которая  способна  изменить ситуацию в стране.

 

     Народ Украины  видит,   что   Наталия   Михайловна   Витренко отстаивает  интересы  большинства  людей,  а  не  кучки избранных. Неслучайно на всех встречах и в Донбассе, и в Николаеве, и в селах Запорожской области, и в райцентрах Сумщины, в Луганске и Харькове рабочие,  ветераны  и  учителя   поддерживали   ее   экономическую программу выхода из кризиса, которую так слепо не принял Верховный Совет прошлого созыва. И, выполняя программы Марчука, Лазаренко, а затем и Пустовойтенко, мы, как говорится, - "маємо те що маємо".

 

     В связи с тем что время заканчивается, в качестве послесловия можно   просто   сказать   -   посмотрите   программные   доклады, прозвучавшие  сегодня.  Программный доклад Симоненко,  программный доклад Ржавского  и  Витренко.  Тут,  как  говорится,  комментарии излишни. Все ясно! (Оплески).

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Слово      надається     представнику     фракції Комуністичної партії України Мартинюку.

 

     МАРТИНЮК А.І.,  народний  депутат  України   (багатомандатний загальнодержавний виборчий округ,  КПУ).  Шановні колеги!  Шановні радіослухачі!  Фарс триває!  Правляча НДП і  іже  з  ними  надійно засіли  в  редути  і  тримають  кругову оборону.  Ми вже три тижні просимо,  благаємо - назвіть нарешті свого представника! Кого б ви хотіли бачити на високій посаді Голови Верховної Ради? Мовчать, як партизани на допиті, ніяк не можна дізнатися.

 

     Правда вчора  проговорилися  -  вималювалася  фігура   прісно відомого  Кравчука.  Вийшов  на  трибуну  швиденько,  і правильно, напевно,  зробив, бо зрозумів, що на цей час між двома краплинками проскочити не вдасться, мудро зробив - зняв свою кандидатуру. Хоча ми з вами повинні бути пильними,  бо це людина вищого пілотажу.  А про те,  що від нього можна чекати чого завгодно...  Я вам нагадаю баєчки,  які він нещодавно розповідав радіослухачам.  Більшість із тих,  хто мене чує,  напевне, ці казки пам'ятає. Коли він очолював ідеологічний  відділ  ЦК  і  всю  ідеологічну  роботу,  то  казав: "Хлопчаками   в   Ровенській   області  ми  зі  своїми  товаришами колядували.  Заколядувавши, віддавали те, що заробили, яструбкам". Коли ж став активним рухівцем,  то співав іншу пісню: "Колядували, і те,  що виколядували,  носили хлопцям Бандери".  Цікаво,  яку  ж третю казку він розповідатиме?

 

     Із цієї   трибуни   Леонід   Макарович   милостиво  трактував комуністам Конституцію. Ми теж можемо Леоніду Макаровичу порадити, як  достроково  припинити  повноваження  Верховної Ради.  Але тоді Леоніду Макаровичу доведеться швиденько  забиратися  аж  до  своєї хатинки  в  Швейцарії.  І  я  хочу,  щоб  він  це  зробив зі своїм геніальним винаходом - "кравчучкою".

 

     Знаючи, що немає  більших  ворогів,  ніж  учорашні  товариші, особливо однопартійці,  хочу сказати і про іншого носія партійного квитка,  який  сьогодні  з  нашої  трибуни   також   багато   чого розповідав.  А чи пригадує Наталія Михайлівна, завдяки якій партії і як вона стала депутатом Верховної  Ради  13-го  скликання?  Якщо забула,  можу нагадати: завдяки Комуністичній партії і, вибачте за нескромність,  завдяки  тому,  що   я   особисто   поступився   їй Конотопським виборчим округом. Це перше (Шум у залі).

 

     Отож, Наталіє   Михайлівно,  не  плюйте  в  криницю,  з  якої доведеться ще пити водицю.

 

     Далі. Лебединою   піснею   Вітренко   і   ПСПУ   є    нещасна антиконституційна  чи  конституційна  ніч.  То  скажіть,  де  ви з Марченком у ту ніч були і чому проти Конституції  не  голосували?! (Шум  у  залі.  Оплески).  Напевно,  якби  були  в цьому залі,  то допомогли б комуністам обстоювати ідеї,  які вони  обстоювали.  Ви були поза залом.

 

     Ще один момент. Наталія Михайлівна з цієї трибуни розповідала нам  про  Конституцію,  про  права  трудового  колективу.  Вважаю, доктору  економічних  наук  треба  знати,  що  трудових колективів (особливо виробничих) практично сьогодні  немає.  Які  ж  ви  тоді трудові колективи захищаєте? Важко сказати.

 

     Закінчуючи свій виступ, підкреслюю: цього разу жоден шантаж не пройде.  Ми -  ліві,  але  справа  наша праведна! (Оплески).

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Слово  надається  представнику  фракції "Громада" Трофименко. Будь ласка.

 

     ТРОФИМЕНКО Л.С., народний депутат України (виборчий округ 37, Дніпропетровська  область).  Шановні колеги депутати!  Я від села, від землі криворізької,  на якій народилася і працюю ось уже понад 25 років.

 

     Криворізький район,    розташований    навколо   промислового Кривбасу, має специфіку приміського сільськогосподарського району. Я це розповідаю тому,  аби підкреслити,  що життя мене загартувало до будь-яких випробувань - і моральних, і політичних, і фізичних.

 

     Але те,  що  відбувається   в   цьому   залі,   мене   просто психологічно надломило.  І не тому,  що я слабка жінка, а тому, що не  можу  зрозуміти:  що  діється  з  нами?  Невже  ми  забули  на передвиборних зустрічах плачі і крики людей, коли ми плакали разом із ними?  І навіть за такої складної ситуації вони  повірили  саме нам.

 

     То чи  маємо  ми  право три тижні не працювати,  три тижні не обирати,  коли на зустріч із нами йдуть сюди  шахтарі,  страйкують учителі,   не  виплачується  заробітна  плата,  і  взагалі  просто національна катастрофа в Україні?!

 

     Я не розумію,  що відбувається з нами -  лівими,  правими,  а хочу сказати єдине,  що кажуть наші виборці.  Їм усе одно: ліві чи праві,  червоні чи зелені,  але парламент має лише один негатив  - він не працює.

 

     Я виступаю не просто як представник "Громади",  а як депутат, обраний уперше, щоб поділитися своїми спостереженнями.

 

     Мені здається,  маємо просто добре підготовлений сценарій від початку і до сьогодні. Кажу так не тому, що представники "Громади" в опозиції  і  повинні  критикувати.  Чесно  й  відверто  кажу  як депутат,  який  уперше  переступив поріг цієї споруди.  Від самого початку нас блокували,  не транслювали, не показували. Я не за те, щоб від початку і до кінця транслювати пленарні засідання. Але від самого початку роботи Верховної Ради в  новинах  показують  усе  - Євробанк,  засідання уряду, зустрічі і проводи. І тільки між іншим

- роботу Верховної Ради: вона розглянула те чи те. Тобто Верховної Ради просто не видно.  А далі?  А далі - цей сценарій, блокування. Весь час Верховна Рада подається надто однобоко.

 

     Ще одне.  І в перервах, і під час пленарних засідань постійно дають  коментарі  одні  й  ті  самі  депутати-політики.  Я з надто великою повагою ставлюся  до  досвідчених  депутатів  і  тим  паче політиків.   Але   це  дуже  однобоке  висвітлення  роботи  нашого парламенту. За три тижні до мене не підійшов жоден журналіст. Я не за  те,  щоб мене показувати або транслювати,  я природно цього не сприймаю,  бо з села.  Але якщо весь час коментують одні і ті самі політики,  мені хочеться запитати: "Шановні колеги депутати, чи не стомилися ви постійно коментувати?"

 

     І ще таке.  Мені здається,  що навколо нашого парламенту  уже створено  негатив,  котрий  завтра буде такий самий,  як і навколо нашої "Громади".  Мені прикро,  адже я пройшла  по  одномандатному округу.  Скажу  чесно,  як на духу перед вами,  колегами,  бо мене слухають мої виборці,  хоч по радіоприймачах. Я нічого не обіцяла, ніде  не  платила,  не втратила жодної копійки.  Я обіцяла єдине - чесно працювати в парламенті, і витримаю все до кінця.

 

     І мені незрозуміло, чому таке блокування депутатів із фракції "Громада"? Ми пройшли надто жорстокий шлях, але чесної боротьби, - і я,  і  багато  наших  депутатів.  Наша  ідеологія  збігається  з ідеологією виборців: ми захищаємо вітчизняного товаровиробника! Ми за те,  щоб нагодувати наших людей власними продуктами харчування. Ми за підтримку села.

 

     Тому, шановні депутати,  покаймося,  обіймімося і працюймо на наших виборців! (Оплески).

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Слово надається представникові  позафракційних  - депутату Ратушному.

 

     РАТУШНИЙ М.Я.,  народний депутат України (виборчий округ 164, Тернопільська область). Шановні виборці! Шановні народні депутати! Соціологічні опитування, яким можна не вірити до виборів, але яким треба вірити після  виборів,  показують,  що  за  декілька  тижнів роботи  Верховної  Ради  її  авторитет  серед  українського народу знизився на 15 відсотків!

 

     Схема складна і проста водночас, вона використовувалась проти минулої Верховної Ради,  вона буде використовуватись,  напевно,  і проти майбутньої,  як і проти певних депутатів та певних небажаних людей:  дискредитація,  яку  ми здійснюємо своїми власними руками; далі - механізм провокацій, а потім - відстріл чи розпуск.

 

     Гадаю, в усіх нас вистачить мудрості,  як вистачало  в  наших попередників  -  депутатів  минулого та позаминулого скликань,  не ліквідовувати власними руками орган,  який зібрав тут  український народ.

 

     Шановні представники - прихильники змішаної системи!  Ми,  по моєму,  забули,  що  парламент  у  нас  усе-таки  змішаний,  а  не пропорційний.  Ви змушуєте нас, позафракційних, увійти до фракцій, і самі зараз наступаєте на ті граблі,  які для нас розклали. Немає в  парламенті  більшості  і меншості!  Якби була в парламенті ліва більшість,  то цілком зрозуміло, що в спікерському кріслі сидів би Симоненко,  Мороз, Моісеєнко, кандидатури можуть підбиратися. Якщо була б більшість із боку правих чи центристських  сил,  то  вже  б давно,  ще в перший тиждень чи другий, це крісло в президії зайняв Кравчук, Матвієнко, Костенко чи Чорновіл. Такого немає.

 

     З огляду на це ми не можемо наштовхуватися на Регламент, який писався не під змішаний парламент, а під парламент, що обирався за мажоритарною системою.  Ми повинні шукати нові шляхи. Ми знаходили їх,  коли приймали Конституцію,  знаходили наші попередники,  коли приймали Акт проголошення незалежності України.

 

     Треба перейнятися мужністю.  І нехай це не  називатиметься  - пакетний  чи інший варіант,  але,  справді,  якщо ви створили такі великі фракції і звинувачуєте,  що зі зміною уряду  чи  зі  зміною кон'юнктури  якісь зліквідуються чи не зліквідуються,  то не треба дискредитувати парламент і парламентаризм своїми власними  руками, а  домовлятися  й виходити на конкретні персоналії.  То мають бути погоджені кандидатури, які представлятимуть спектр політичних сил, що є в залі.

 

     Гадаю, ми  не дозволимо дискредитувати і парламент в Україні, і український парламентаризм. Тут багато говорилося про фарс і про різні спектаклі.  Спектакль грається,  і всі знають,  що сценарист цього спектаклю за межами  парламенту.  Можливо,  дехто  грає  цей спектакль тут та виконує ролі наосліп.

 

     Усі чудово знають про те,  що українське підприємництво після запровадження указу про 10 відсотків податку  на  додану  вартість скоро  фактично  загине.  Усі  знають,  що  проблема  зарплати  та іноземних кредитів,  навіть за приїзду сюди європейських банкірів, не розв'язуватиметься і треба буде знайти офірного козла, і козлом цим стане парламент.  І вже неважливо,  хто буде той депутат: чи з "Громади",   чи   з   Народного   руху,  чи  позафракційний.  Буде звинувачений загалом увесь парламент.

 

     Тому я звертаюся до  представників  потужних  фракцій.  Немає нині  у  парламенті  лівих  і правих.  Тут повинні бути люди,  які усвідомлюють  інтереси  держави  та  нації.  Треба  домовлятися  і наступного  тижня  справді  показати,  що  в  парламенті  є  сили, спроможні,  розігравши ті чи інші ролі, довівши пропагандивно свою позицію  (а  вже  дехто  робить це втретє чи вчетверте),  створити робочі органи Верховної  Ради.  Адже  мусимо,  нарешті,  розпочати розгляд тих питань,  заради яких ми стали депутатами,  - незалежно від того,  за партійними списками чи по  мажоритарних  округах  ми обиралися.

 

     Це позиція  моя як члена Конгресу українських націоналістів і позиція позафракційних,  які,  сидячи на останніх лавках  сесійної зали,  краще бачать, як цей спектакль, цей фарс затягнувся. Усі ми разом повинні нарешті покласти йому край.  Бо інакше край  покладе хтось інший, і тоді вже через рік не будуть з'ясовувати, хто та як влучно кого тут критикував,  хто заробив який бал і яка ціна  того балу. Ціною того балу буде ліквідація парламентаризму в Україні.

 

     Дякую за увагу (Оплески).

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні    народні    депутати!    Нам   потрібно порадитися.  Час вичерпано, але не виступили представники від двох фракцій.  Фракція  Партії зелених наполягає,  щоб виступив депутат Рябченко і,  аналогічно,  фракція  СДПУ(о)  наполягає  на  виступі депутата Пересунька.

 

     Немає заперечень?

 

     Слово надається депутату Рябченку. Фракція Партії зелених.

 

     РЯБЧЕНКО О.В.,  народний  депутат України (виборчий округ 25, Дніпропетровська  область).  Шановні  депутати!  Мабуть,   ви   не образитесь,  якщо я не буду використовувати 5 хвилин для того, щоб переконувати вас та підвищувати авторитет партії.

 

     У нас є  конструктивна  пропозиція:  фракція  Партії  зелених пропонує  з  метою  підвищення ефективності процесу обрання Голови Верховної Ради провести  м'яке  рейтингове  голосування  з  кожної кандидатури  від  кожної фракції.  Ми переконані,  що це дозволить здійснити погодження та  подальше  обрання  керівництва  Верховної Ради.  На  нашу  думку,  -  це  конструктивний шлях.  Якщо ви його підтримаєте, то ми готові піти таким шляхом.

 

     Спасибі (Оплески).

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Слово надається депутату Пересуньку. Прошу.

 

     ПЕРЕСУНЬКО С.І.,  народний депутат  України  (багатомандатний загальнодержавний  виборчий  округ,  СДПУ  (о)).  Шановні  народні депутати!  Дозвольте висловити кілька міркувань  від  імені  нашої фракції.  Ми  повинні насамперед думати про те,  що за нами стоїть велика кількість людей і ми сьогодні-завтра  маємо  обрати  Голову Верховної Ради.  Але коли я слухаю більшість промовців у цій залі, то вірю тим фахівцям,  які кажуть,  що 80 відсотків  людини  -  це вода.

 

     Мені дуже  сумно,  що  ми з цієї трибуни,  з головної трибуни країни, яку слухає весь світ, говоримо про свої символи найгіршими словами.

 

     Ми забули,  що перший Президент України без жодного пострілу, одним підписом домігся  незалежності  України  після  референдуму, проведеного нашим народом.

 

     І мені дуже дивно,  що Верховна Рада,  яка насамперед винна в тому, що в нашій країні нині такий розлад, шукає крайніх і винних.

 

     Замість того,  щоб писати закони, замість того, щоб формувати закони,   Верховна   Рада   вісім   років  займається  здебільшого розмовами. За вісім років можна було написати тисячі законів.

 

     А тепер до того, які закони. Якщо подивитися на закони, котрі прийняла  Верховна  Рада  за  вісім років,  то я вдався б до такої аналогії.  З економічних питань прийнято близько 300 законів.  Але кожен  із них,  я повторюю,  має правові недоліки,  кожен із них - недосконалий, кожен із них потребує доповнень і змін.

 

     Ви самі добре знаєте,  скільки внесено доповнень  і  змін  до прийнятих  законів.  Тобто кожен із них в основі своїй приймається бракованим,  адже завтра його вже починають "ремонтувати".  Це  те саме,  якби  на вулиці поставили триста автомобілів "Жигулі" - всі новенькі,  всі з заводу,  але жоден не працює,  бо в одного  немає свічки,в другого - колеса,  в третього - керма для водія. Отакі ми видаємо закони.  А це наше головне завдання  -  видавати  юридично грамотні акти.

 

     Ви коли-небудь задумувалися, чому Китай і Тайвань, Північна і Південна Корея живуть у зовсім різних  площинах?  Чому  китайці  в Китаї  і китайці на Тайвані жили зовсім по-різному?  Чому Східна і Західна Німеччина жили також по-різному  -  одні  бідні,  другі  - багаті.  Чи задумувалися, чому колонії, які були захоплені Англією (Австралія або Канада),  живуть краще від нас? А тому, що там люди живуть   за  законами.  Якщо  ми  ухвалимо  нормальний,  логічний, справедливий,  юридично грамотний закон, то працюватиме економіка. Якщо   ми  прийматимемо  такі  закони,  які  приймалися  досі,  то розвалимо не тільки Україну, а, мабуть, півсвіту.

 

     Тому ми повинні всі разом (і праві,  і  ліві)  створити  нові умови,  не ті,  в яких працювала Верховна Рада оці вісім років. Ми повинні переписати цей Регламент,  який писався вісім років  тому, та   почати   формування  законодавчої  бази.  Терціум  нон  датур (третього не дано) - або  закони,  або  України  немає.  Дозвольте нагадати вам слова великої людини, яка жила дві з половиною тисячі років тому,  - Арістотеля.  Він сказав: "Добробут держави залежить від законів". Від законів, не від президента, не від території, не від кузьок,  не від землі.  То запам'ятаймо це, напишімо на вході: "Добробут держави залежить від законів".  А над трибуною напишімо: "Наш Бог - закон".  Отоді від нас буде користь для нашого  народу. Отоді  ми  швидко  сформуємо  Президію і почнемо писати закони.  Я згоден із тим,  що ми повинні швидше розв'язати  це  питання.  Але наша  фракція і поводиться саме таким чином,  бо ми хочемо змінити правила гри,  що не виправдали себе за вісім  років,  а  виявилися неефективними та привели Україну до розрухи.  І тому ми поводимося таким чином.  Але ми хочемо знайти спільну мову. Ми її знайдемо, і ви побачите - результат буде.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні   колеги!   Підсумкове   слово  надається претенденту на найвищу посаду в цьому залі депутату Симоненку.

 

     СИМОНЕНКО П.М.,  народний  депутат  України  (багатомандатний загальнодержавний виборчий округ,  КПУ). Шановні народні депутати! Сьогоднішнє  обговорення,  як  і  попереднє,  продемонструвало  та підтвердило,  що  справді Україна перебуває в кризовому становищі. Оцінки,  конкретні цифри та факти  лунали  в  промовах  кандидатів різних  політичних  спрямувань.  Ми,  кандидати,  відрізняємося  в розумінні   шляхів   виходу   з   кризи,   механізмів   реалізації запропонованих  програм  і  рівнем  політичної відповідальності за слова  та  справи.  Ми,  комуністи,   ніколи   не   боялися   цієї відповідальності,  що  засвідчує  вся  історія України як держави, вперше утвореної після Жовтневої революції.

 

     Наша впевненість базується на  народній  підтримці,  а  це  є головною умовою реалізації будь-якої програми.  Але, незважаючи на те,  що ми чесно,  відверто висловили свою позицію, деякі політики продовжують  оббріхувати  минуле,  перекручувати факти,  паплюжити великі  досягнення  нашого  народу.  Мета  зрозуміла  -  завершити пограбування і виправдати свої злочинні дії.  Як би не розвивались події у Верховній Раді,  історія та народ дадуть свою  оцінку.  До цих  ганебних дій причетні сьогодні пропрезидентські фракції та їх прислужники,  які,  як ніхто інший,  скористалися у повному обсязі досягненнями  нашого  народу  і  радянської  влади.  У нас ще буде можливість  висловити  бачення  комуністів  на  розвиток  подій  у Верховній  Раді,  як  і  на багато інших проблем.  Ми обстоювали і будемо обстоювати безумовне дотримання положень закону.

 

     Ми почули сьогодні старі пісні на нову музику, ноти якої явно написані  на Банковій.  Солістами виступають неперевершені майстри перекручування,  які  не  піднялися   до   справжнього   розуміння головного   принципу   марксизму   -   діалектичного  підходу  при визначенні політичних  методів  діяльності  партії  за  конкретних історичних  умов.  Їхні  теоретичні  уявлення  залишилися на рівні гасел Паризької комуни.

 

     Сьогодні в  нас  1998  рік.  Для  довідки  нашим   політичним опонентам:  Конституція 1918 року приймалася за умов громадянської війни,  озброєного  протистояння   світового   масштабу   і   була Конституцією   Російської   Федерації,   а  не  багатонаціональної держави, за якою ми всі сьогодні жалкуємо.

 

     Політичні опоненти  ніяк   не   можуть   змиритися   з   тими досягненнями, які ми отримали під час виборів. Звідси прояви лютої ненависті під закликами до  толерантності,  звідси  жовч  та  дещо інше, про що не хочу тут і говорити.

 

     Попереду, безумовно,  жорстка  боротьба,  бо  це  боротьба за майбутнє нашого народу і держави, бо це боротьба за справжню, а не на словах, демократію, втілення в життя принципів народовладдя.

 

     Дякую за увагу.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Ми  домовлялися,  що  виступають  із  підсумковим словом 3 хвилини. Дякую, Петре Миколайовичу, за те, що ви вклалися в цей регламент.

 

     Слово надається депутату Ржавському. Прошу.

 

     РЖАВСЬКИЙ О.М.,  народний депутат України (виборчий округ 46, Донецька  область).  Шановні  депутати!  Хочу   у   своєму   слові звернутися  до  вас і ще раз попросити,  щоб ви зважили ідеї,  які сповідуєте особисто, з вашими фракційними інтересами.

 

     Я згоден з депутатом Ратушним у тому,  що нам зараз  потрібно прийняти це рішення.

 

     Ми багато тут чули про Конституцію 1918 і 1936 років,  було багато політичних закликів.  Але  я  вас  прошу, давайте ми сьогодні оберемо Голову Верховної Ради України. А потім будемо розбиратися - хто  мав  рацію,  хто  коли  зніматиме  герб. Давайте  запустимо  цей  механізм,  щоб  він  працював  на користь Верховної Ради.

 

     У нас є можливість це зробити.  Я буквально благаю керівників фракцій  всетаки  зорієнтуватися  і не виставляти на глум Верховну Раду,  тому що ми всі в цьому винні:  і ті, хто голосує, і ті, хто не голосує,  і ті,  хто висуває кандидатури, і ті, хто не висуває. Тому я  прошу  вас  не  робити  цього  сорому,  давайте  принаймні подумаємо,  відкинемо  свої  політичні  амбіції  і  оберемо Голову Верховної Ради.

 

     Ще раз благаю, подумайте.

 

     Дякую.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Слово надається Наталії Михайлівні Вітренко.

 

     ВІТРЕНКО Н.М.,  народний депутат України (виборчий округ 160, Сумська   область).   Шановні   депутати!  Справді,  країна  зараз переживає нелегкі часи.  І я не буду повторювати,  що є всі ознаки національної  катастрофи.  Мені  дуже  шкода,  що всі мої прогнози підтвердилися.  Все те,  про що я попереджала з  1991  року,  якщо проводитимуться реформи за рецептами Міжнародного валютного фонду, сталося.

 

     І зараз вирішувати нам,  чи все ж  таки  парламентаризм  буде збережений,  чи ви (не ми,  не фракція Прогресивної соціалістичної партії) доведете Україну до  президентського  правління.  Треба  ж думати, чим гратися.

 

     І знаєте, коли пан Симоненко каже, що ви прийшли, щоб із нами боротися,  то я хочу сказати,  шановні  рядові  комуністи,  що  ми прийшли  не боротися з вами,  ми прийшли у Верховну Раду для того, щоб  захистити  Україну  від  колонізації!  І  переконані,  що  ви розберетесь   самі.   Ваш  лідер  посилається  на  марксизм...  То відкрийте "Маніфест Комуністичної партії" і прочитайте...  (Шум  у залі).  Там написано, що найближча мета комуністів - це завоювання пролетаріатом політичної влади.  І якщо комуністи - чи  Симоненко, чи  Мішура,  чи Мартинюк кажуть,  що нема трудових колективів і не потрібно їм надавати повноваження,  то в  кого  ж  має  бути  тоді політична влада?!  У вас?!  У нас?! Ні! Політична влада має бути у трудящих!  Бо в 1917 році чи у 1918 році, виявляється, було більше трудових колективів (коли була громадянська війна, а виявляється - їх було більше!),  і гасло у них було справжніх  ленінців  -  "Вся влада   Радам!",   радам   робітничих   селянських  і  солдатських депутатів!  А зараз що,  нема людей, нема трудових колективів?! Ви подумайте, до чого вас ведуть...

 

     А стосовно  різних  наклепів  і  фальшивок,  то  мені  просто набридло їх спростовувати!  Це політичні  лідери  Комуністичної  і Соціалістичної партій, лідери, політично збанкрутілі, настроюють і рядових партійців,  і населення України,  щоб не звітувати про те, що вони зробили.  Політика потрібно оцінювати не за намірами, а за результатами!  І де я була якої ночі - то, вибачте, це моя справа! А  от за те,  хто на яку кнопочку натискав тут,  хто про що думав, потрібно відповідати.

 

     І ще для довідки.  Ви знаєте,  і в першому турі голосування в 1994  році,  і  в  1998  році у Конотопському окрузі разом зі мною змагався комуніст Бурін. Програв перший раз, програв другий раз... У других виборах він набрав 2,5 тисячі голосів,  я - 65 тисяч.  Це особиста проблема Буріна і проблема Компартії.

 

     А зараз я хочу закликати вас,  шановні товариші:  давайте всі візьмемо  участь у голосуванні!  Всі ті,  хто поділяє мою тривогу, всі ті,  хто розуміє,  яка загроза нависла над  Україною,  повинні визначитись.  І  наша  фракція  Прогресивної соціалістичної партії жодного разу не блокувала вибори,  ми брали бюлетені. Але порушено наші права!  Центрвиборчком не доповів нам,  а ми з'ясували,  що в залі присутні 6 народних депутатів,  повноваження яких не  визнані Центрвиборчкомом. Вони не мають права голосувати! Нас із Марченком виганяли з засідань робочої комісії,  казали:  "Ви не маєте  права працювати  в  робочій  комісії,  бо  ваших  прізвищ немає у списку народних  депутатів,  опублікованому  Центрвиборчкомом  у   газеті "Голос України".  Ми доводили, що представляємо партію, не зняту з виборів,  партію,  яку визнали.  Тоді нас все одно  випровадили  з засідання робочої комісії.  А тут - подвійна номенклатурна мораль, і ми з цим не погодимося!

 

     Тому я закликаю всіх узяти участь у  виборах,  визначитись  і обрати Голову Верховної Ради. Нам потрібно працювати, заради цього ми і прийшли у Верховну Раду (Оплески).

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Слово  надається  голові   тимчасової   Лічильної комісії депутату Мішурі Валерію Дмитровичу.

 

     МІШУРА В.Д.,  голова  тимчасової  Лічильної комісії Верховної Ради України (багатомандатний  загальнодержавний  виборчий  округ, КПУ).   Шановні   народні   депутати!   Лічильна  комісія  просить півгодини, щоб підготувати матеріали для голосування.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні колеги, не буде заперечень? Домовились. О 17 годині 40 хвилин запрошую всіх до залу.

 

     --------------

 

     Перед тим як оголосити перерву,  я надаю слово для інформації депутату Коломойцеву Валерію Едуардовичу щодо питання, яке внесене до  порядку  денного  сьогоднішнього засідання...  Інформація щодо ситуації, яка склалася у шахтарських колективах (Шум у залі).

 

     Шановні колеги, прошу уваги! Регламент - 5 хвилин. Будь ласка.

 

     КОЛОМОЙЦЕВ В.Е.,  народний  депутат  України  (виборчий округ 106,  Луганська область). Шановні колеги, інформація про виконання нашої постанови урядом. Це інше питання (Шум у залі).

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні колеги,  я прошу заспокоїтись! Це спільне доручення уряду і комісії,  яка  працює  у  Верховній  Раді,  щодо підготовки   документа   на   вівторок   (Шум  у  залі).  Я  прошу заспокоїтись.

 

     Будь ласка, Валерію Едуардовичу.

 

     КОЛОМОЙЦЕВ В.Е.  Шановні колеги, прийнята постанова... (Шум у залі).

 

     Тимчасова Президія  сьогодні  зранку  розглядала це питання і проголосувала...

 

     Прийнята постанова  Верховної   Ради   про   стан   вугільної промисловості... (Шум у залі).

 

     Сьогодні зранку за це проголосували (Шум у залі).

 

     За дорученням    тимчасової   Президії   мені   запропоновано поінформувати вас  про  хід  виконання  постанови  Верховної  Ради України

 14 від 22 травня 1998 року  щодо  інформації  Кабінету  Міністрів України  про  подолання критичного стану у вугільній промисловості України.

 

     На виконання  постанови  Верховної  Ради  України  вчора,  27 травня,    відбулося   засідання   робочої   комісії   за   участю представників   шахтарських   профспілок,   шахтарів   Павлограда, Краснодона,  інших міст України,  директорів холдингових компаній, представників Мінвуглепрому, Міненерго, народних депутатів України Альохіна,  Кириленка,  Коломойцева,  першого  віцепрем'єр-міністра України Голубченка.

 

     Про що йшлося на цьому засіданні?

 

     Шахтарі та  народні   депутати   порушували   такі   питання. Безперечно,  головною  проблемою  сьогодні  є  хронічна  невиплата заробітної плати,  регресних позовів шахтарям.  Саме  ця  проблема сьогодні  є  однією з провідних в українському суспільстві.  Мені, депутату від шахтарського Краснодона,  неодноразово доводилося, як і  моїм  колегам  депутатам,  спілкуватися  з  шахтарями:  був  на горизонтах, був у лавах.

 

     Загальна заборгованість   із   виплати    заробітної    плати працівникам  вугільної  промисловості  на  26  травня  становить 2 мільярди 99,3 мільйона гривень.

 

     Не менш вагомою проблемою є повний знос  основних  виробничих фондів.

 

     Більшість, і вчора на нараді це було підкреслено, катастроф і смертей на шахтах відбувається через брак коштів на охорону праці.

 

     За результатами  вчорашньої  наради   за   участю   шахтарів, народних  депутатів  України,  працівників  Кабміну робочою групою були сформульовані пропозиції щодо погашення боргів із  заробітної плати шахтарям за рахунок:  залишку видатків державного бюджету на державну  підтримку  вугледобувних  підприємств   спрямувати   587 мільйонів гривень.

 

     Сто відсотків  коштів  від  реалізації вугільної продукції не забирати на картотеку.  Розрахунково це  не  менше  210  мільйонів гривень.

 

     Повернути сплачений    вугледобувними    і   вуглепереробними підприємствами податок на додану  вартість.  Розрахунково  близько 100 мільйонів гривень.

 

     Стягнути за  допомогою  адміністративних  органів дебіторську заборгованість із споживачів  вугільної  продукції  та  за  надані послуги.  Загальна  сума  заборгованості  становить 3 мільярди 417 мільйонів 500 тисяч гривень.

 

     Розглядалася пропозиція  про  внесення  змін  до   Державного бюджету  України  на 1998 рік щодо збільшення видатків на державну підтримку вугледобувних підприємств за  рахунок  залучення  коштів державного інноваційного фонду - 150 мільйонів.

 

     Розглядалася також   пропозиція   зменшити   відрахування  із заробітної  плати  шахтарів  до  пенсійного  фонду  з  37  до   10 відсотків.   Але   за   наполяганням  народних  депутатів  України Коломойцева,  Кириленка,  Альохіна цю пропозицію  було  відхилено. Сьогодні  є  значні  затримки  з  виплатою  пенсій  у  шахтарських регіонах,  пенсіонерам немає за що купити не тільки ліки, а навіть хліб.

 

     У Краснодонському   районі,   наприклад,  виплачують  частину пенсій за січень цього року.  Представники шахтарів підтримали нас у  цьому  питанні  -  не розв'язувати проблему заробітної плати за рахунок зменшення відрахувань до пенсійного фонду.

 

     З метою  законодавчого   розв'язання   проблем   фінансування вугільної  галузі  були  підтримані такі пропозиції.  При розробці проекту Закону України про Державний бюджет на 1999 рік  розробити законопроекти   про   реструктуризацію   боргів   шахтарів   через держбюджет та пенсійний фонд.

 

     Були розглянуті й інші пропозиції.  Проте вирішити це питання можна тільки законодавчим шляхом, тому тимчасова Президія пропонує схвалити протокольне доручення такого змісту...  Павле  Івановичу, може, ви його зачитаєте (Шум у залі).

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Я зачитаю, а потім візьмете слово з процедури.

 

     "Зважаючи на  загострення  соціальноекономічної  і політичної ситуації в Україні у зв'язку з заборгованістю із заробітної  плати та  соціальних  виплат  населенню,  з  метою  вишукання  коштів на погашення такої заборгованості  запропонувати  Кабінету  Міністрів терміново, 2 червня, під час Дня уряду подати на розгляд Верховної Ради пропозиції про внесення відповідних змін до  чинних  законів" (Шум у залі). Якщо потрібно, і бюджету.

 

     Таке право  нам потрібно надати,  щоб працювала комісія.  Всі депутати  зацікавлені  в  цьому,  тому  я  просив  би   підтримати доручення Верховної Ради.

 

     Немає заперечень?  Ставлю  на голосування.  Прошу підтримати, колеги.

 

     "За" - 152.

 

     Рішення прийнято.

 

     Є необхідність обговорювати? Немає.

 

     Оголошується перерва до 17 години 40 хвилин.

 

     (П і с л я п е р е р в и)

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні  народні  депутати,  прошу  зайняти  свої робочі місця, продовжуємо засідання.

 

     Слово надається  голові  тимчасової Лічильної комісії Валерію Дмитровичу Мішурі. Прошу.

 

     МІШУРА В.Д.  Шановні  народні  депутати!  Тимчасова  Лічильна комісія  підготувала бюлетені для голосування.  Як бачите,  ми вже швидше зробили це.  Я думаю,  що для  голосування  достатньо  буде півгодини, отже, о 18.15 будуть оголошені результати голосування.

 

     Бюлетені одержите біля столів реєстрації, але перед цим хотів би зробити таке зауваження.

 

     Ми визнаємо  бюлетені  недійсними,  коли,  скажімо,   депутат робить  дві  позначки,  тобто ми не можемо визначити його особисте волевиявлення. Тоді перекреслюємо бюлетень і вважається недійсним.

 

     Я ще раз нагадую:  проти кожного прізвища  є  квадрат.  Після прізвищ є позиція: "Не підтримую жодного з кандидатів". Ви маєте в одному з цих квадратів засвідчити своє волевиявлення  -  поставити знак  плюс  чи,  скажімо,  галочку.  Тоді  бюлетень буде вважатися дійсним.

 

     Я дякую за увагу і запрошую до голосування.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні  народні   депутати,   голова   Лічильної комісії  поінформував  про подальший порядок роботи.  Оголошується перерва для проведення голосування.  Після того зберемося в  залі, щоб заслухати інформацію про результати голосування.

 

     І ще    одне    оголошення:    керівників   фракцій,   членів Погоджувальної ради прошу завтра о 8 годині 30 хвилин зібратися  в залі Президії.

 

     Активно беремо участь у голосуванні!

 

     (П і с л я п е р е р в и)

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні  народні  депутати,  прошу  зайняти  свої робочі місця, Лічильна комісія готова доповідати (Шум у залі).

 

     Прошу заспокоїтись!   Слово   надається   голові   тимчасової Лічильної комісії депутату Мішурі Валерію Дмитровичу.

 

     МІШУРА В.Д.  Шановні  народні  депутати!  Дозвольте  зачитати протокол засідання тимчасової  Лічильної  комісії  Верховної  Ради України  від 28 травня 1998 року.  Слухали:  про підсумки таємного голосування по виборах Голови Верховної Ради України.

 

     До бюлетеня  для  таємного  голосування  по  виборах   Голови Верховної  Ради  України  були внесені такі кандидатури:  Вітренко Наталії Михайлівни,  Ржавського Олександра Миколайовича, Симоненка Петра Миколайовича.

 

     На підставі   результатів   таємного   голосування  тимчасова Лічильна комісія встановила: кількість народних депутатів України, внесених до списків для таємного голосування, - 438.

 

     Кількість народних  депутатів України,  які одержали бюлетені для таємного голосування, - 214.

 

     Кількість народних депутатів  України,  які  взяли  участь  у голосуванні, - 176.

 

     Відповідно до частини першої статті 88 Конституції України та глав  3.7  і  4.3  Регламенту  Верховної  Ради  України  тимчасова Лічильна  комісія  вирішила  вважати  вибори Голови Верховної Ради України такими, що не відбулися (Шум у залі). У мене все.

 

     ГОЛОВУЮЧИЙ. Дозвольте подякувати голові Лічильної комісії  за плідну й оперативну роботу. Ви добре працюєте.

 

     Оголошується перерва до 10 години.

 

     До побачення.