18 серпня 2025 року було представлено проєкт Програми діяльності Уряду на 2025–2026 роки та визначено пріоритети його реалізації.
23 вересня 2025 року до Верховної Ради України було внесено та зареєстровано проєкт Постанови про Програму діяльності Кабінету Міністрів України (реєстр. №14069).
У документі культура визначається одним із ключових напрямів, що поєднує безпеку, економіку, соціальну підтримку, євроінтеграцію та процес відновлення. Такий підхід формує єдиний простір державної політики, у якому культурний сектор розглядається як фундаментальний чинник розвитку країни.
ТСК з питань культури, спорту та туризму здійснила аналіз документа в частині, що стосується сфери розвитку культури та має бути реалізовано Міністерством культури та стратегічних комунікацій України.
На 2025–2026 роки Урядом встановлено 9 операційних цілей у сфері культури:
- цифровізація музейних фондів і пам’яток;
- розширення міжнародної співпраці;
- розвиток креативних індустрій;
- підтримка незалежних медіа;
- посилення інституційної спроможності закладів культури;
- запровадження інституту меценатства;
- реалізація політики гідності;
- відновлення культурних об’єктів;
- запуск нової Платформи культурного відновлення «CuRe».
До кінця 2025 року у сфері культури, відповідно до затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 10 вересня 2025 року № 1003-р «План пріоритетних дій Уряду на 2025 рік», передбачено реалізацію таких завдань:
- впровадження публічного інвестиційного проєкту «Нове будівництво споруди подвійного призначення (з захисними властивостями протирадіаційного укриття) місткістю 200 осіб» та подання звіту про використання бюджетних коштів;
- удосконалення правового регулювання у сфері охорони культурної спадщини, зокрема щодо щойно виявлених об’єктів (визначення уповноважених органів, укладення охоронних договорів, надання дозволів і погоджень на проведення робіт), а також виключення археологічних об’єктів із переліку тих, що потребують висновку Українського інституту національної пам’яті для державної реєстрації;
- впровадження в експлуатацію реєстру Музейного фонду України (приєднання не менше 50% музеїв) та державного реєстру нерухомих пам’яток України (внесення даних щонайменше на 30% пам’яток національного значення) як експериментального проєкту;
- здійснення дерегуляційних заходів у сфері кінематографії: цифровізація процедури надання статусу національного фільму та впровадження прозорого механізму оплати роботи Експертної комісії при Держкіно;
- реалізація міжурядової грантової угоди «Відновлення культурної спадщини Одеського регіону»;
- розширення Альянсу культурної стійкості до 15 членів, масштабування міжнародних проєктів співпраці, підписання двох нових угод про двостороннє культурне співробітництво та привернення уваги до загрози «культурного стирання»;
- забезпечення видання та поширення 8 регіональних газет у прифронтових та деокупованих територіях;
- включення креативних індустрій до державної програми підтримки «Власна справа»;
- відновлення конкурсів на керівників закладів культури та удосконалення конкурсних процедур;
- удосконалення правових засад діяльності Українського культурного фонду: уточнення завдань і повноважень органів управління, запровадження прозорих конкурсних процедур, формування Наглядової ради та поширення дії антикорупційного законодавства;
- розширення переліку дозволених видів господарської діяльності закладів культури, у тому числі надання можливості здійснювати посередницьку реалізацію товарів;
- розроблення та подання законопроєкту щодо меценатської діяльності у сфері культури;
- забезпечення евакуації не менше 80 тис. музейних предметів, а також збереження рухомої культурної спадщини, музейних предметів і цінних стародруків;
- відновлення об’єктів культурної спадщини у співпраці з ЮНЕСКО.
Варто підкреслити, що визначені цілі та показники є амбітними й комплексними. У своїх попередніх рішеннях ТСК з питань культури, спорту та туризму вже наголошувала на потребі системного пришвидшення цифровізації процесів, особливо в частині обліку музейних предметів, а також на низьких темпах евакуації культурних цінностей із зон ризику.
Враховуючи, що вже завершується вересень, час на реалізацію завдань, визначених на 2025 рік, є обмеженим. Це потребує невідкладної координації органів державної влади та місцевого самоврядування, а також ефективної взаємодії з міжнародними партнерами.
ТСК з питань культури, спорту та туризму й надалі послідовно здійснюватиме моніторинг та контроль виконання цих завдань, забезпечуючи системність і прозорість у досягненні стратегічних цілей Програми діяльності Уряду.
