У  заході  взяли участь народні депутати України, представники Адміністрації Президента України, секретаріату Кабінету Міністрів України, Міністерства охорони здоров’я України, Міністерства юстиції України, інших зацікавлених  міністерств і відомств, обласних бюро судово-медичної експертизи, вищих навчальних медичних закладів та закладів післядипломної освіти, Національної академії медичних наук України, Представництва Бюро ВООЗ в Україні, засобів масової інформації та громадськості.

Відповідно до чинного законодавства судово-медична експертиза є одним із доказів у судовому процесі, цивільному або кримінальному провадженні. Але особливу вагу вона набуває при розслідуванні справ, пов’язаних зі злочинами проти життя та здоров’я громадян, коли тільки судово-медичний експерт або експертна комісія може дати відповіді про причину смерті людини, ступінь тяжкості спричинених тілесних ушкоджень, наявність лікарських помилок та їх зв'язок з несприятливим наслідком лікування тощо.


Судово-медична експертна діяльність повинна базуватися на законності призначення експертизи, науковому обґрунтуванні її результатів, незалежності та неупередженості експерта і повноти дослідження.

Всупереч статті 7 Закону України «Про судову експертизу», де йдеться про те, що судово-медична експертиза поводиться виключно державними спеціалізованими установами, Постановою Кабінету Міністрів України «Про розмежування державного майна України між загальнодержавною (республіканською) власністю і власністю адміністративно-територіальних одиниць (комунальною власністю)» від 5 листопада 1991 р. № 311 обласні та міські бюро судово-медичної експертизи віднесено до об’єктів комунальної власності.


Таким чином, відмовившись від радянської моделі судово-медичної служби України, не було створено нової. Відцентрові тенденції призвели до руйнування судово-медичної служби як цілісної системи, негативно позначилися на розвитку матеріально-технічної бази більшості бюро та якості проведення досліджень. Положення Закону України «Про судову експертизу» щодо матеріального та соціального забезпечення експерта як складової його незалежності є декларативними.

Кожна країна історично, відповідно до національних юридичних особливостей, сформувала свою організаційно-правову модель судово-медичної експертної служби. Так, в Австралії діє Інститут судової медицини, в Іспанії - Національний судово-медичний корпус і Національний інститут токсикології та судових експертиз, в Швеції - Національне управління судової медицини, в Казахстані - Центр судової медицини, в Грузії - Національне бюро судової медицини. В жодній з цих країн судово-медична експертиза не підпорядковується Міністерству охорони здоров‘я. Проведене у майже всіх  країнах пострадянського простору реформування цієї сфери забезпечило незалежність судово-медичної експертизи та поліпшило матеріально-технічне забезпечення служби.

Тож реформування законодавства, що регламентує судово-медичну експертну діяльність, є вкрай нагальним питанням.

На часі створення цілісної незалежної державної експертної служби, що здійснюватиме судово-медичну діяльність на прозорих механізмах організації роботи та забезпечуватиме потребу суспільства у чесному, неупередженому проведенні судово-медичних експертиз причин смерті, тяжкості тілесних ушкоджень тощо.


Комітетом Верховної Ради України з питань охорони  здоров’я у співпраці з провідними фахівцями у сфері судово-медичної експертизи, Асоціацією судово-медичних експертів України напрацьовано проект закону про судово-медичну експертну діяльність.

Учасники засідання «круглого столу», обговоривши сучасний стан судово-медичної експертизи в Україні, дійшли висновку про нагальність внесення законодавчих змін, спрямованих на створення системи державних спеціалізованих установ судово-медичної експертизи та об’єднання їх в Національне бюро судово-медичної експертизи.

За результатами засідання «круглого столу» ухвалено резолюцію, якою запропоновано народним депутатам України – членам Комітету з питань охорони здоров‘я забезпечити внесення на розгляд Верховної Ради України відповідного законопроекту та вжити усіх залежних від них заходів для його ухвалення.

 
Повернутись до публікацій

Версія для друку

Ще за розділом

“Новини”

28 березня 2024 13:08
28 березня 2024 09:26
27 березня 2024 15:04
27 березня 2024 12:20
27 березня 2024 10:01
27 березня 2024 09:30
26 березня 2024 16:26
26 березня 2024 13:30
26 березня 2024 11:24
26 березня 2024 09:30