25 травня 2017, 15:30
Як зазначено у пояснювальній записці до законопроекту, метою його прийняття є відновлення накопичувального статусу Державного фонду поводження з радіоактивними відходами для розбудови необхідної інфраструктури та підтримки безпеки існуючих об’єктів для поводження з такими відходами на сучасному рівні. Для реалізації зазначеного урядовий законопроект за № 6436 передбачає внесення змін до Бюджетного кодексу України (далі - Кодекс), якими пропонується доповнити:
1) Кодекс новою статтею 24-3 «Державний фонд поводження з радіоактивними відходами» (далі - Фонд), положеннями якої визначити:
- створення Фонду у складі спеціального фонду державного бюджету,
- наповнення Фонду за рахунок надходжень від екологічного податку, що справляється за утворення радіоактивних відходів (включаючи вже накопичені) та/або за тимчасове зберігання радіоактивних відходів їх виробниками понад установлений особливими умовами ліцензії строк /відповідно запропоновано зміни до частин другої та третьої статті 29 Кодексу щодо виключення такого податку із складу доходів загального фонду державного бюджету і зарахування його у повному обсязі до спеціального фонду державного бюджету/,
- спрямування коштів Фонду на фінансове забезпечення бюджетних програм, у межах яких виконуються роботи з проектування, будівництва, введення в експлуатацію, експлуатації, зняття з експлуатації або закриття об’єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, які передані ліцензіатами у власність держави, включаючи сховища для довготривалого зберігання/захоронення радіоактивних відходів, які утворилися після переробки відпрацьованого ядерного палива українських атомних електростанцій, та здійснюються інші заходи, пов’язані з поводженням з радіоактивними відходами, які передані ліцензіатами у власність держави /відповідно запропоновано зміни до частини четвертої статті 30 Кодексу щодо віднесення до видатків спеціального фонду державного бюджету здійснення заходів з поводження з радіоактивними відходами/,
- повноважень Кабінету Міністрів України щодо встановлення порядку використання коштів Фонду;
2) частину другу статті 59 Кодексу щодо подання Казначейством України у складі місячного звіту про виконання Державного бюджету України інформації про використання коштів Фонду;
3) частину другу статті 61 Кодексу щодо подання Кабінетом Міністрів України у складі річного звіту про виконання закону про Державний бюджет України звіту про використання коштів Фонду.
При цьому, набрання чинності відповідного закону пропонується з 1 січня 2018 року.
Реалізація законопроекту матиме вплив на показники бюджетів (призведе до перерозподілу доходів та видатків державного бюджету між загальним і спеціальним фондами).
Необхідно також зауважити, що законопроект за реєстр. № 6436 є системно пов’язаним із іншим законопроектом «Про внесення змін до статті 4 Закону України "Про поводження з радіоактивними відходами" щодо удосконалення механізму фінансування поводження з радіоактивними відходами» (№ 6435 від 12.05.2017), поданим Кабінетом Міністрів України. Запропоновані зміни узгоджуються із змінами, запропонованими до Кодексу у законопроекті за реєстр. № 6436.
З огляду на те, що законопроекти за реєстр.№6435 і №6436 містять однакові за змістом пропозиції, Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України пропонує розглядати такі законопроекти одночасно.
Міністерство фінансів України у своєму експертному висновку до законопроекту за №6436 не висловило зауважень до поданого законопроекту і зазначило про його підтримку.
За узагальнюючим висновком Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України до законопроекту за реєстр. № 6436 за результатами розгляду у першому читанні законопроект може бути прийнятий за основу.
За наслідками розгляду Комітет з питань бюджету ухвалив рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо удосконалення механізму фінансового забезпечення поводження з радіоактивними відходами (№ 6436 від 12.05.2017), поданий Кабінетом Міністрів України, за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу та в цілому як закон із урахуванням пропозицій Комітету, пов’язаних з внесенням редакційних та техніко-юридичних уточнень до положень законопроекту.